Навчання пілотів, зв’язківців і виробництво дронів. Як працює miltech-напрям в IT Dnipro Community

Свою історію IT Dnipro Community розпочало у 2016 році, коли шість IT-компаній Дніпра вирішили об’єднати зусилля для розв’язання питань галузі в регіоні та офіційно зареєстрували ініціативу. Наразі IT Dnipro Community об’єднує 40 IT-компаній, які разом втілюють освітні, дослідницькі, юридичні та соціальні проєкти.

З початком повномасштабного вторгнення росії в Україну в спільноті з’явився ще один вагомий вектор роботи — допомога військовим, розроблення та впровадження технічних рішень для ЗСУ.

17 листопада IT Dnipro Community буде сім років, із цієї нагоди DOU поспілкувався з керівником miltech-напряму спільноти Олександром Кузьменком про FPV-дрони, навчання пілотів і зв’язківців, проєкти «Нічний водій», Skylark і Tactical CommLink Point.

Усе почалося із закриття нагальних потреб військових

За сім років роботи IT Dnipro Community втілило багато проєктів для регіону, серед яких: аналітичне дослідження IT Dnipro Research, конференція IT Dnipro Conference, освітні ініціативи IT Dnipro BizSchool, проєкт Learn IT, спрямований на профорієнтацію в IT для молоді тощо.

Коли 24 лютого 2022 року розпочалося повномасштабне вторгнення, перед українськими бізнесами постало питання про те, як розвиватися далі. IT Dnipro Community не стало винятком, тож його учасники організовували зустрічі, де обговорювати, чим саме допомогти військовим.

«Спочатку здавалося, що все ненадовго, однак згодом стало зрозуміло, що за „два-три тижні“ війна не завершиться. Тож ми налагодили пряме спілкування з військовими, обговорювали конкретні потреби та логістику», — розповідає Олександр Кузьменко.

Так спільнота почала закривати нагальні потреби армійців, забезпечуючи їх бронежилетами, раціями, шоломами, автівками, аптечками та турнікетами. У цей час проводили зустрічі з 3-ю окремою штурмовою бригадою, 93-ю бригадою «Холодний Яр», бригадою тактичної авіації, підрозділом СБУ «Альфа», підрозділом зв’язку «ОК Схід», мобільними підрозділами ППО Дніпра тощо. Так вдавалося з перших вуст дізнаватися актуальні запити й технічні прогалини.

Приблизно за два місяці держава почала краще постачати військовим засоби особистого захисту, однак з’явилася потреба в радіостанціях, тепловізорах тощо. В IT Dnipro Community знаходили та закуповували все можливе. За словами Олександра Кузьменка, попит був шалений. Шукати обладнання доводилося за кордоном, далі — будувати складні логістичні маршрути, щоби привезти речі.





«Приблизно у середині літа 2022 року нам почали надходити більш технічно складні запити. Ми вже мали досвід, тож за можливості намагалися дати щось більше та якісніше. За моїми спостереженнями, більшість військових мають однакову підготовку, яка базується на радянських технологіях і зразках. Вони не винні в тому, що не знаються на більш сучасних і релевантних рішеннях, які можуть не просто закривати їхні основні потреби, а й додавати ширші технічні можливості», — каже Кузьменко.

Спілкування спільноти з військовими ставало все тіснішим, тоді в спільноті зрозуміли, що можуть застосовувати власну експертизу у сфері сучасних ІТ-рішень для ЗСУ. Згодом це переросло в повноцінний окремий напрям роботи IT Dnipro Community — miltech.

Передача обладнання ЗСУ

Нічний водій

«Коли почалася повномасштабна війна, перед нами постало завдання більш непомітного переміщення техніки в нічний час. Світло від фар вночі можна побачити на великій дистанції. Цю проблему треба було усунути за допомогою цивільних приладів, трохи змінивши їхні характеристики, пристосувавши до військових потреб», — ділиться Олександр Кузьменко.

Так з’явився проєкт «Нічний водій» і перша версія продукту. Перший варіант був зроблений як стаціонарне рішення. Використовували звичайні камери відеоспостереження, зображення з яких транслювалося на монітор усередині техніки. Однак продукт мав певні недоліки й підходив не для всіх видів техніки.

«Рішення не мало змоги регулювання та потребувало складного монтажу. Також у камері не можна було змінювати напрямок огляду, а монітор засвічував салон. „Нічний водій 1.0“ підходив для броньованих засобів БТР, БМП, МТ-ЛБ, але для автівок та вантажівок для евакуації поранених і підвезення боєприпасів — ні. Тож його продовженням став „Нічний водій v2.0“», — розповідає Кузьменко.

Перші зразки нової версії «водія» випробували в різних підрозділах ЗСУ. Після відгуків військових продукт допрацювали. Зараз основними елементами комплексу є окуляри нічного бачення із вбудованою активною регульованою інфрачервоною підсвіткою, завдяки якій можна використовувати його, перебуваючи поза технікою. Для водіння додатково встановлюють комплект з інфрачервоними прожекторами, які дають потужнішу підсвітку місцевості.

«Нічого не стоїть на місці, тому нині ми маємо версію „Нічний водій v.2.5“», — додає керівник miltech-напряму IT Dnipro Community.

FPV-дрони та школа пілотів

У вересні 2022 року спільнота взялася за розробку сетапів для FPV-дронів, «камікадзе» та розвідників. Про масове виробництво не йдеться, адже команда працює під окремі запити. У своїх конфігураціях розробники приділяють особливу увагу «гарантованим» технічним показникам дрона. Про всі бойові застосування поки не кажуть. «Але відомо, що один ворожий танк успішно вгатили», — ділиться Олександр.

«Коли ми почали збирати дрони, виникла проблема, яку доволі складно вирішити: дрони є, а пілотів бракує. Управління FPV-дроном вимагає особливих навичок пілота: моторики рук, швидкості реакції, натренованого вестибулярного апарату. Так виникла ідея запустити школу пілотів», — розповідає Кузьменко.

Проєкт реалізують спільно з місцевою владою Дніпра, яка надає тренувальні дрони та забезпечує доступ до закритого полігону. IT Dnipro Community обладнує навчальні класи, надає ПЗ для симуляторів і виділяє експертів. Навчають пілотів саме FPV-дронів, адже інфраструктуру створили для підготовки в шоломах.

Робоче місце пілота FPV

«Навчання стартувало у вересні. Зараз ми орієнтуємося тільки на військових, і це для них безплатно. Хлопці літають уже четвертий тиждень. Важливим для нас є передання практичних навичок від досвідчених бойових пілотів. Зазвичай вони зайняті на завданнях, тому їх залучаємо точково для окремих тем, а загалом навчання проводять цивільні, але теж досвідчені пілоти», — каже Кузьменко.

Навчальна програма складається з основ польоту, техніки керування, маневрових стратегій і протоколів безпеки. Теорія з відпрацюванням на симуляторі потребує щонайменше 30 годин.

Школа FPV (обладнання для класу)

Робота над FPV-дронами дала старт не лише школі пілотів. Згодом IT Dnipro Community долучилися до розробки комплексу захищеної системи дальнього радіозв’язку керування FPV-дроном — SKYLARK («Жайворонок»). Це кодований канал керування, захищений ключем 128 біт і сумісний
з пультами керування, що підтримують зовнішній модуль JR/FrSKY/Crossfire.

Навчання зв’язківців і Tactical CommLink Point

Одним з перших масштабних проєктів miltech-напряму IT Dnipro Community став «Мережі та зв’язок» — навчання військовослужбовців-зв’язківців. У спільноті розповідають, що обсяги, канали та вимоги до керування трафіком значно зросли, але зв’язківцям часто бракувало сучасних знань з побудови безпечних мереж і забезпечення надійного й захищеного зв’язку. Цю прогалину вирішили усунути, тож стали готувати фахівців на відповідному обладнанні.

«Після того як потренувалися кілька груп, ми зрозуміли, що для всебічного навчання часу зараз недостатньо. Разом із моїм заступником Дмитром Василиненком ми розмірковували над можливою оптимізацією. Тоді я запропонував зробити преконфігурацію налаштувань обладнання та навчити військових працювати з нею. Під час спілкування з військовими ми зрозуміли, що потрібен продукт, який фактично працюватиме з однієї „коробки“», — розповідає Олександр Кузьменко.

Навчання на проєкті «Мережі та зв’язок»

Для розробки зібрали команду з айтівців компаній-учасників спільноти, які мають релевантний досвід і запропонували цікаві рішення. Так створили Tactical CommLink Point. «Дуже вдячний хлопцям за їхню залученість, натхнення, безупинну працю задля перемоги», — додає Олександр.

Tactical CommLink Point допомагає за кілька хвилин розгортати захисні мережі із заздалегідь налаштованими розподілом і пріоритезацією трафіку. Налаштована агрегація всіх вхідних каналів у єдине ціле має свої правила аналізу їхньої доступності та якості. У разі втрати вхідного каналу чи його виходу за межі допуску, трафік автоматично перемикається на інші відповідно до налаштувань, тож допомога ІТ-спеціаліста не потрібна. Після відновлення вхідного каналу все автоматично повертається до первинного стану.

«Ми можемо змінювати базові конфігурації та правила розподілу трафіку залежно від типу та потреб підрозділу. Система здатна будувати шифровані канали між пристроями із загальною швидкістю до 1,5 Гб/c і з параметрами шифрування різної складності. Усе, що потрібно зробити, — внести деякі дані та обрати рівень шифрування», — пояснює Кузьменко.

Наразі навчання «Мережі та зв’язок» пройшли 45 військовослужбовців, заплановано ще 40. Групи невеликі та вміщують до 10 зв’язківців. Кожну групу ведуть по три ментори, щоби рівноцінно приділити час кожному. Практичний інтенсив триває три дні, тобто 20 навчальних годин.

«У наших планах — нарощення виробництва FPV-дронів. Йдеться не про сотні й тисячі, але є бажання робити хоча б 50 дронів на місяць. Також хочемо більше протидіяти повітряним цілям і оновлювати радянську техніку, доповнюючи її новітніми технологіями. Про деякі проєкти я казати не можу, але ми продовжуємо впроваджувати IT-експертизу у miltech-проєкти задля наближення перемоги», — анонсує Олександр Кузьменко.

Якщо ви маєте ідеї або готові приєднатися до розробки IT-рішень для ЗСУ, напишіть IT Dnipro Community на електронну скриньку: [email protected]

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось8
До обраногоВ обраному1
LinkedIn



1 коментар

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

«Для водіння додатково встановлюють комплект з інфрачервоними прожекторами, які дають потужнішу підсвітку місцевості. » — ці прожектори так само видно в інші ПНБ, як світло фар — очима .

Підписатись на коментарі