«З одного боку, ми команда Мінцифри, а з іншого — ніби айтішний стартап». Мстислав Банік — про «Дію», критику міністерства, сервіси й вихід на Естонію

Ми продовжуємо спілкуватись з людьми, які формують і впливають на українську ІТ-індустрію. Серед них керівник з розвитку електронних послуг у Міністерстві цифрової трансформації України Мстислав Банік.

Мстислав розповів нам про особливості роботи команди Мінцифри зсередини, «Дію», проєкти, які нині у фокусі, про те, як у міністерстві реагують на критику, і власні плани.

👉🏼 Підписуйтесь на YouTube, щоб не пропустити нові інтерв’ю

«Мій робочий фокус — електронні послуги». Про те, чим займається

Наша мотивація як міністерства — позитивно впливати на життя людей. Спочатку я прийшов у Мінцифри як радник, бо реально хотів зробити щось корисне. Влітку 2019 року, після виборів, я збагнув, що в державі справді може щось змінитися.

І коли створюєш проєкти для людей, то починаєш вимірювати свою роботу тим, скільки користі їм це принесло. Наприклад, коли ми запустили перші «ковідні» виплати (йдеться про послугу «єПідтримка» — ред.), тоді сотні тисяч людей подали заявки. Мені подобається, що те, до чого ти максимально долучився, допомагає аж такій великій кількості людей.

Як сказала моя знайома, в бізнесі ти завжди продаєш повітря, тобто існують лише інтереси бізнесу. І це єдина мета. Коли ти на державній службі, то працюєш на людину, і мене це драйвить.

Мій робочий фокус — електронні послуги. Варто розуміти, що Мінцифри — це не бюрократична структура, я роблю не лише те, що є в посадових обов’язках. Чимало речей ми втілюємо командами, я можу бути в курсі інших проєктів, якими займається Мінцифри, не лише «Дії». У своїй команді ти не перебуваєш немов у вакуумі, кожен має загальне уявлення про те, які продукти активно розробляють, бо це є частиною нашої корпоративної культури.

«Працювали без вихідних: починали о 9 ранку і завершували о 2–3 ночі». Про роботу в перші місяці після вторгнення

Момент повномасштабного вторгнення був хорошим тестом для команди: про те, наскільки швидко всі отямилися і почали працювати. Наша робота — це допомагати людям, і це ті правила гри, які ти приймаєш, коли приходиш на державну службу й у таку команду. Тож одразу було зрозуміло, що в нас немає тайм-ауту на адаптацію до війни. Ми відразу маємо розв’язувати проблеми людей, які спричинила війна. Тому з 25 лютого взялися за абсолютно неочікувані для нас проєкти.

Тоді ми швидко створили сервіс «єДокумент», а потім додали можливість донатити, зокрема на фонд «Повернись живим»; згодом з’явилася функція для перегляду телебачення і для прослуховування радіо, оскільки треба було дати людям канал комунікації. На той момент у «Дії» було приблизно 16 мільйонів користувачів, які мали доступ до інформації через наш сервіс.

Так з’явилися інші важливі завдання, проєкти йшли за проєктами. Ми працювали без вихідних: починали о 9 ранку і завершували о 2–3 ночі. І такий графік у нас був щодня перших чотири місяці. Ми були розкидані по різних місцях, здебільшого працювали віддалено. Велика частина команди повернулася до Києва в середині квітня.

«Є сучасний світ і сучасні вимоги, а паралельно з ними бюрократичні процеси, і потрібно тримати баланс. Про роботу Мінцифри

Звісно, визначено порядок та правила, за якими ми функціонуємо. З одного боку, є сучасний світ і сучасні вимоги, а з іншого — бюрократичні процеси, і потрібно тут тримати баланс. І коли глибше занурюєшся в бюрократичні процедури, розумієш, що треба правильно ними управляти, оскільки вони існують не просто так.

Потрібно збагнути, як отримати максимум ефективності для процесів усередині. Наприклад, коли ми почали працювати 2019 року, чимало людей прийшли з приватного сектору. Ми були дуже швидкі та вважали, що все відбувається в державі надто повільно, а треба прискоритися. Проте одна людина нам сказала: «Ви занадто швидко все робите. Перший рік — обговорюємо продукт, другий — обговорюємо договір, а на третій рік — пробуємо впровадити».

Ми боремося зі сталістю і даємо швидкий результат, але дотримуючись усіх необхідних процедур. Але поступово все змінюється. Є чимало застарілих речей, наприклад, паспорт-книжечка, і час вимагає їх оптимізувати.

Одне з наших завдань — запровадити електронний документообіг. Це масштабний проєкт, який економитиме багато часу людям. Його розробка та запуск потребує великих зусиль, але далі все працюватиме краще, бо буде порядок з усіма документами.

«Обговорювати щось з міністром о 23-й в чаті — це звичний робочий процес». Про особливості роботи

У нас велике навантаження. І не працює так, що ти вимкнув телефон о 18–19 годині й маєш вільний час на себе або присвячуєш вихідні собі. Ми відчуваємо велику відповідальність за проєкти, особливо коли є ліміти, хочеться зробити якнайбільше. Проєкти, за які ми беремося, — глобальні, довгострокові. У нас немає людей, для яких проблема працювати ввечері чи у вихідні. Обговорювати щось з міністром о 23 годині в чаті — це звичний робочий процес.

І про те, чи готова людина працювати в такому форматі й режимі, ми завжди говоримо відверто на співбесідах. Людина може відмовити, і це буде чесно щодо нас, бо вона знає свої пріоритети. Тобто такі правила гри ми обговорюємо на самому початку.

У нас є ключові показники ефективності в команді. Умовно я б виділив кілька категорій. Перша — це оцінювання ефективності держслужбовців. Наступна — внутрішні КРІ команди. З одного боку, ми команда Мінцифри, а з іншого — своєрідний айтішний стартап. У нас є HR’и, які працюють з людьми та оцінюють їхній стан.

А ще ми відверто розмовляємо в команді. Робота в такому режимі виснажує і психологічно, і фізично, тому я прошу всіх орієнтуватися на власні відчуття. Наприклад, якщо хтось почав відчувати, що дуже втомився, став вигоряти, треба це вчасно визнати й діяти. У нас є люди, які дуже втомилися і пішли працювати в іншу команду всередині міністерства, «перезавантажилися».

Попри те, що це державний орган, у нас люди працюють на одному рівні. Щотижня ми обговорюємо деталі послуг, які будемо запускати тощо. І абсолютно нормально сперечатися з міністром. Якщо я у чомусь не згоден з ним, мені щось не подобається, ми можемо з ним подискутувати, наводити один одному аргументи. Таким чином доходимо до кращих рішень.

Якось я придумав рішення, яке мені видалося класним, але потім ми його змінили під час обговорення, і я не приховував, що був незадоволений. Це не означає, що я буду саботувати роботу, йдеться про право висловити думку, подискутувати.

У нас найбільша проблема — це знайти проджект-менеджерів, адже це найскладніша роль. Проджект-менеджер, який працює в Мінцифри, має швидко навчатися, адаптовуватися, знати нормативну документацію, вміти організувати команду, запускати процеси, правильно їх відстежувати, відповідати за результат.

Люди, які розуміються в «нормативці» й процесах, на мій погляд, в державі на вагу золота. Ми часом беремо фахівців, яких вчимо поступово, вони працюють разом з нашим проджектом і з часом доростають до самостійного управління проєктом.

«Ми готуємо до запуску „естонську“ Дію». Про те, що вдалося втілити за минулий рік

Війна показала, що «цифра» може бути єдиним способом надавати послуги людям, це стосується більше мобільних пристроїв і менше десктопу. До цього багато хто казав, що це іграшки для молоді та диджитальних людей.

З нового — ми експортуємо послуги за кордон, зокрема нині готуємо до запуску естонську «Дію». Переклали її естонською і додали трішки інший функціонал. Це важливий момент, бо Естонія протягом 15 років вважалась номером один у сфері цифровізації державних сервісів. 2022 року вона визнала, що зробила ставку на десктоп, а світ рухається в інший бік, і щоб не винаходити велосипед, звернулася до нас. Ми провели величезну кількість технічних консультацій, вивчили продукт. Після цього вони погодили наше рішення.

Крім того, звісно, ми розробляли військові сервіси, зокрема «єВорог». Ми багато спілкуємося з іноземцями на різних рівнях, і це відкриття для світу, що з цивільною розвідкою можна працювати в такому масштабі. Наскільки мені відомо, у світі не було прикладів, щоб можна було задонатити безпосередньо на підтримку державі, як-от ми зробили це в United24 (фандрейзингова платформа для збору пожертв на підтримку України — ред.). Тобто ми втілили багато сміливих рішень.

«Завжди є речі, які ми робимо «на виріст». Про проєкти, які нині у фокусі, і зарплати

Є пул проєктів, над якими триває робота. А ще продукти, які робимо «на виріст». Йдеться про сервіси, в яких виникне потреба з часом. Ми не можемо зробити якусь функціональність просто так, це державна розробка, має бути сенс в усьому, за що берешся.

Взагалі ідеально має працювати так: ви приходите в установу з цифровим паспортом, де вам сканують QR-код, і коли потрібна довідка, працівники самі опрацьовують це на основі обміну між реєстрами. А ви знаєте, в які реєстри надіслали запит, бо запит до реєстрів і до ваших даних має бути контрольований. Це те, до чого ми рухаємося.

Щодо оплати праці, то, наскільки мені відомо, у розробників зарплати близькі до ринкових. Проте передусім йдеться про мотивацію працювати над схожими проєктами. У бізнесі я міг би заробляти більше, але знов-таки тут постає питання продукту, який я розробляю.

Робота в державній службі не зробить вас заможною людиною. Проте, як на мене, все рухається до гідної оплати праці, хоч поки що вона може бути нижчою, ніж ринкова.

«Ми не любимо критику заради критики». Про критику та особисті плани

Є люди, які не критикують публічно, а приходять і кажуть своє бачення, і ми це обговорюємо, аналізуємо. Є ті, хто сипле критикою заради критики, не розуміючи, як влаштовані процеси. Ми не любимо критику заради критики, коли вона неконструктивна або коли людина не відповідає за свої слова чи не до кінця в контексті.

Якщо є публічна критика, ми в будь-якому разі обговорюємо її, зважуємо, але не вмикаємо платівку на повторення відповіді. Бо зазвичай людину, яка публічно покритикувала, не цікавить зважена відповідь, її цікавить сам процес.

Ми не записуємо імена критиків :) Якщо людина зі сфери, яка критикує, може принести користь, то ми її візьмемо у спільні проєкти, бо професійні якості важливіші.

Щодо моїх планів, то все змінюється. Я й не уявляв, що ми будемо експортувати послуги за кордон чи запускати військові сервіси. Я бачу себе людиною, в якої досі вистачає сил цим займатися, яка затребувана в команді цифровізації в нашій країні та яка встигає приділити час сім’ї.

👍ПодобаєтьсяСподобалось10
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



Немає коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Підписатись на коментарі