HackIT-2017 - Форум по кибербезопасности - защити свой код, проект, бизнес. Харьков, 23 сентября
×Закрыть

Гід ІТ-спеціальностями Києво-Могилянської академії

Вже 2 роки поспіль НУ «Києво-Могилянська академія» займає перше місце в рейтингу вишів на DOU. Практично всі оцінки факультету інформатики НаУКМА перевищують оцінки інших ВНЗ, в тому числі це стосується низького рівня корупції та розвитку співпраці з ІТ-компаніями.

На факультеті інформатики готують ІТ-спеціалістів за трьома напрямками:

  • Програмна інженерія;
  • Прикладна математика;
  • Інформатика.

Навчання в НаУКМА відбувається за системою ЄКТС: кожному предмету залежно від обсягу часу на його опанування відповідає певна кількість кредитів (1 кредит — 30 академічних годин). Для опанування бакалаврату студент має отримати 240 кредитів за чотири роки навчання, тобто 60 кредитів щорічно. Нормативні (обов’язкові) дисципліни становлять лише 62,5 % індивідуального навчального плану кожного студента. Інші години можна самостійно розподілити між курсами вільного вибору.

Навчальні програми бакалавратів «Програмна інженерія», «Прикладна математика» та «Інформатика» є схожими між собою. Студенти всіх трьох напрямків разом вивчають фундаментальні дисципліни: математичний та функціональний аналізи, комп’ютерну алгебру, аналіз даних, чисельні методи, методи оптимізації, теорію керування, системний аналіз та теорію прийняття рішень, теорію ймовірності та математичну статистику, теорію кодування інформації, криптологію, операційні системи та бази даних.

Щодо прикладних навичок, всі студенти факультету інформатики мають змогу вивчати курси з програмування на базі С/С++, ООП, web-програмування, Java, .NET, а також хмарні технології та комп`ютерну вірусологію.

Факультет співпрацює з ІТ-компаніями NetCracker та NewtonIdeas. Роботодавці влаштовують лекції для студентів факультету і пропонують стажування або парт-тайм роботу. Студенти 3-4 курсів мають можливість під час навчального року розробляти навчальні проекти з працівниками NetCracker.

На університетському сайті для дистанційного навчання викладачі регулярно розміщують інформацію про вакансії різних компаній, які готові взяти студента.

Ярмарок вакансій в КМА

Програмна інжеренія

Студентів «Програмної інженерії» вчать проектувати та розробляти програмні засоби.

Ключові дисципліни:

  • алгоритми і структури даних, основи комп`ютерних алгоритмів; символьні обчислення та комп`ютерна алгебра, паралельні і розподіленні обчислення;
  • Java, функціональне програмування (Haskell), логічне програмування (Prolog), HTML/CSS, JavaScript, ActiveX Controls, Flash, PHP, ASP.NET, JSP, Python, Ruby on Rails;
  • математичні методи обробки зображень, інтернет речей, машинне навчання.

Після закінчення навчання випускники бакалаврату здатні розробляти програмні продукти, працювати з локальними і глобальними комп’ютерними мережами, моделювати інформаційні процеси, будувати ефективні алгоритми для розрахункових задач, вирішувати задачі оптимізації та оптимального керування.

У минулому році на «Програмній інженерії» було 52 бюджетних місця. Доступне також навчання за контрактом: один рік бакалаврату коштує 26 000 грн.

Студенти — про навчання:

Я закінчив «Програмну інженерію» в цьому році, вступав у 2013. Тоді було ще тільки два напрями: «Програмна інженерія» і «Прикладна математика».

Найцікавішими та найкориснішими предметами були мови програмування, алгоритми і структури даних, основи комп’ютерних алгоритмів, організація баз даних і знань, процедурне програмування на С/С++, ООП на С/С++, основи дискретної математики, а також англійська мова.

На 1-3 курсах було багато Java, в тому числі у програмі Java вивчали алгоритми, знання яких є актуальним і корисним у будь-якому напрямі ІТ. Весь другий курс вчили C/C++, і на третьому було продовження у вигляді вибіркової дисципліни. Бази даних — весь третій курс. Все перераховане ми вивчали доволі глибоко.

Були доступні предмети на вибір, де можна було повчити web-розробку, графіку і т. д. Окрім комп’ютерних дисциплін, було немало математики: по 1-2 дисципліни на триместр.

Як недолік можу сказати, що мені, як теперішньому фронт-енд розробнику, дуже не подобається, що на ФІ не було нормативних курсів з web-розробки. Було б дуже непогано мати таку програму на кілька триместрів по HTML/CSS, JavaScript, jQuery, CMS, основам деяких фреймворків. Я все почав вчити сам на онлайн-ресурсах на другому курсі.

Серед іншого не можу більше ні на що поскаржитися. Вважаю, що наша програма дуже сильна і хороша. Можу хіба що пожалітись на наявність всіляких гуманітарних предметів у програмі час від часу. Зайвою була і фізика, як на мене.

На відміну від «Програмної інженерії», у студентів «Прикладної математики» більше математики і менше програмування. Більшість предметів у нас з ними завжди були однаковими. Точно пам’ятаю, що у них не було C/C++ на другому курсі, але багато хто записувався сам. Haskell у них не було, «машинних» дисциплін також, проте була своя дисципліна з базами даних.

(Домінік, випускник КМА)

Зустріч з представниками Google

Зараз я навчаюся в КМА на магістратурі, в минулому році отримав диплом бакалавра за спеціальністю «Програмна інженерія». Предмети різноманітні: розділи вищої математики, мови програмування, бази даних, шаблони програмування, мережеві технології і т. д. Коли я вчився на перших роках бакалаврату, було, як на мене, трохи забагато непрофільних предметів типу філософії, політології, БДЖ. Зараз ніби їх стало суттєво менше.

З обов’язкових мов програмування — Java і С++, вчимо їх досить глибоко. Для розуміння концепції функціонального програмування — Haskell, логічного — Prolog. Також за бажанням (і більш поверхнево) можна вивчати JavaScript, C#, PHP, Ruby.

Як на мене, сильні сторони факультету — велика кількість навчальних проектів без чітко окреслених обмежень, що дає дуже великий простір для фантазії, демонстрації своїх можливостей, вивчення того, що тобі подобається. Слабка сторона — у кожного викладача свій підхід до навчання та оцінювання, і іноді буває важко пристосуватися.

(Сергій, 5 курс)

***

Я закончил «Программную инженерию». По сути, на этой специальности дают базу, а в какой конкретной области ее применить — это уже выбор каждого. На обязательных предметах нам дают какую-то основу, а при помощи выборочных каждый уже может углубиться в отрасль, которая ему по душе. У нас были выборочные по web-программированию, Android, разным видам математики, графике, Design Thinking и много чего другого.

На первом курсе мы учили азы по принстонской программе (на основе Java), потом алгоритмы по стэнфордской программе (тоже на основе Java), осваивали принципы разных парадигм программирования (ПП, ООП, функциональное, логическое на примере С, С++, Java, Haskell, Prolog). Также проходили базы данных, матанализ, матлогику, матстатистику.

Поступая в Могилянку, я ориентировался на 3 решающих фактора: отсутствие коррупции, передовая программа и возможность выбирать предметы. Не хотелось, чтобы все шло по рельсам и по устаревшей программе. В принципе, все мои ожидания оправдались.

(Андрей, выпускник КМА)

День відкритих дверей

Можливість самостійно обирати дисципліни дозволяє отримати знання із будь-якого напрямку, що викладається у Могилянці — не тільки ІТ. Студенти можуть навіть брати цілі сертифікатні програми, наприклад, з економіки, і здобувати освіту одразу двох напрямків.

Вчити програмування ми почали із Java, потім вивчали С++, мережі (по курсам від Cisco), архітектуру дата-центрів, функціональне та логічне програмування, мали чудовий річний курс по реляційним базам даних.

В плані навчання подобається майже все. Більшість викладачів роблять чудові і дуже сучасні курси. На жаль, були і не дуже актуальні дисципліни, але, наскільки мені відомо, уже змінили програму, і ми останні, хто слухав їх.

Сильна сторона програми полягає в тому, що усі курси є практичними, використовується система для e-Learning. Кожного року ми робимо колективні проекти, що готує нас до подальшої роботи в команді. Викладачі часто намагаються опанувати нові течії, наприклад, нещодавно у нас з’явився неймовірно цікавий курс про Design thinking, де ми створювали проекти, використовуючи цю методику під час вирішення поставленої проблеми.

(Дем’ян, 4 курс)

***

Я учусь на «Программной инженерии». Первым языком, который мы учили, был Java. На первом году обучения был курс, который бы я назвал «Фрилансер пак», в нем знакомят с JS, PHP, Shell, SQL. Нужно было реализовать простое веб-приложение с авторизацией (все ручками, без библиотек), можно было выбрать почти любую технологию на бекенде, хоть Haskell, который мы, кстати, учим на третьем курсе. На втором курсе учат C++, Unity.

Из предметов по выбору были курс по C#, информационному поиску (поиск релевантных результатов в больших массивах данных), курс по Android, Java EE, параллельные вычисления, искусственный интеллект, облачные технологии.

Базовые знания даются очень хорошо — благодаря некоторым преподавателям-энтузиастам, готовым отдавать свое время не только работе, а еще и преподаванию. Сильной стороной также считаю возможность делать выбор дисциплин, которые интересны.

Но как и во всех (может, почти всех) украинских вузах, программа устаревшая и зачастую не очень интересная студенту из-за преподавателей, которые читают одно и то же на протяжении многих лет. Перед тем, как брать предмет по выбору, стоит узнать, кто и как его ведет, и на этом основании принимать решение.

(Саша, 3 курс)

Посвята у студенти КМА

Прикладна математика

На «Прикладній математиці» студенти опановують математичне моделювання, вчаться розробляти алгоритми, створювати моделі процесів та об’єктів.

Ключові дисципліни:

  • моделювання економічних, екологічних та соціальних процесів, моделювання складних систем, випадкові процеси та фінансова математика;
  • актуарна математика, рівняння математичної фізики, класичні та квантові обчислення;
  • математичне мислення, статистичні основи веб-аналітики, прогнозування економічних криз;
  • програмування (Java, Core API, Spring, С/С++, С#), SQL, основи штучного інтелекту.

Після закінчення навчання випускники програми здатні розробляти математичні моделі об’єктів і процесів, будувати моделі у вигляді систем диференційних рівнянь, застосовувати методи статистичного моделювання та прогнозування.

У минулому році на «Прикладній математиці» було 24 бюджетних місця. Доступне також навчання за контрактом: один рік бакалаврату коштує 22 000 грн.

Студенти — про навчання:

Я закінчив бакалаврську програму «Прикладної математики». На моєму напрямку було побільше математики, яка не завжди цікаво викладалась, але більшість з тих предметів були корисні.

На 1-3 курсах ми вивчали Java та суміжні з нею технології (Core API, Spring), С/С++. По останніх нічого особливого не було в плані бібліотек, але вчились писати дійсно хороший код. Ці дві мови програмування в нас викладали два викладачі Глибовець А. М. та Бублик В. В. — це ті дві людини, заради яких варто поступати на факультет інформатики, якщо хочеш стати дійсно хорошим програмістом.

Були ще SQL (MySQL) та C# (ASP.NET), але вони були викладені куди слабше.

З мінусів навчальної програми — її недосконалість. Протягом всіх 4 років ми вивчали гуманітарні предмети, які нам не дуже потрібні.

Загалом наш бакалаврат заточено під вивчення математики. В останні роки програма почала схилятись до статистики та аналізу даних, тому багато хто за бажанням може стати спеціалістом в Big Data та суміжних сферах.

(Олег, випускник КМА)

***

В нашій програмі було багато математики: матаналіз, алгебра, дискретка, теорія ймовірностей, методи оптимізацій, дифрівняння, функції комплексних змінних, теорії прийняття рішень. Щодо технологій, перший курс ми починали з вивчення Java, потім додалися курси С і С++. На 3 курсі вчили MySql, JavaScript — все необхідне, щоб на виході отримати більш-менш конкурентно спроможнього спеціаліста на ринку.

Із плюсів — було багато практики. Викладачі зацікавлені в тому, щоб ми щось дізналися, і більшість з них працюють не заради зарплати, а тому що це приносить їм задоволення.

Зі слабких сторін — різні предмети, на кшталт історії української культури і т .п. Не те, що вони дуже непотрібні, але я б зробив їх в циклі вільного вибору та відвідування.

На першому курсі наша програма взагалі майже не відрізнялася від «Програмної інженерії», а згодом у нас з’явилось більше математики, а в них більше програмування. Проте, ми ходили одні до одних на предмети вільного вибору. У нас навіть один з викладачів говорив про особливості Могилянки, що вільне відвідування пар — це не тоді, коли ви можете йти або не йти на пару, а тоді, коли ви можете привезти на неї друга.

Більшість моїх одногрупників стали програмістами.

(Дмитро, випускник КМА)

Слухачі програми Профі+ з розвитку Soft Skills

Інформатика

«Інформатика» — найновіша програма на факультеті, яка стартувала 4 роки тому. За своїм наповненням бакалаврат майже не відрізняється від «Програмної інженерії». Студенти «Інформатики» спеціалізуються на розробці алгоритмів, проектуванні, розробці та експлуатації комп’ютерних програмних засобів.

Ключові дисципліни:

  • обробка великих масивів даних (Big Data), інтелектуальні мережі, машинне навчання;
  • програмування (С/С++, Ruby on Rails, HTML/CSS/JavaScript, Java, C#), бази даних, надійність ПЗ;
  • організація та обробка електронної інформації, системи кодування інформації, обробка зображень та мультимедіа, класичні та квантові обчислення;
  • інтернет речей, мережна маршрутизація, методика викладання математики та інформатики.

Після закінчення навчання випускники програми здатні будувати обчислювальні алгоритми для розрахункових задач, визначати ефективність програм, вибрати раціональні алгоритми вирішення задач оптимізації та оптимального керування, ставити конкретну прикладну задачу, знаходити найкращі рішення за допомогою методів прийняття рішень.

У минулому році на «Інформатиці» було 35 бюджетних місць. Доступне також навчання за контрактом: один рік бакалаврату коштує 27 000 грн.

Студенти — про навчання:

Я навчаюся на 4 курсі — це був перший набір «Інформатики», до цього існували лише «Програмна інженерія» та «Прикладна математика». Наша програма була експериментальною і складалася з обов’язкових предметів, які до цього вже читали, та нових, які були створені спеціально для нас. Деякі з предметів пройшли успішно, деякі не дуже, тому методом спроб і помилок уже на наступний рік програму було покращено.

Ми вивчали С на першому курсі, С++, Ruby, HTML/CSS/JavaScript на другому, Java та C# (у вебі) на третьому. Був дуже сильний курс по базам даних. Студенти, які молодші за нас, вже починали з Java, як і студенти «Програмної інженерії».

Також у нас є вибіркові дисципліни: можна вивчати програмування під Android, Ruby on Rails, PHP, .Net, штучний інтелект та інші. Бачила, що з’явилися предмети про інтернет речей та машинне навчання. Взагалі обирати додаткові предмети можна не тільки зі свого факультету, а з будь-якого іншого.

Сильні сторони:
  • можливість обирати, що подобається;
  • багато предметів, результатом яких стає готовий проект, дуже часто командний;
  • залучення молодих фахівців, які дійсно працюють з технологією, яку викладають, та які намагаються осучаснити програму (наприклад, зараз я слухаю курс по криптовалютам);
  • для молодших курсів — відсутність «зайвих» для програмування предметів, таких як екологія, політологія, історія.

Щодо недоліків, то вони не залежать від факультету: за новими програмами час аудиторної роботи постійно скорочується, тому доводиться вивчати щось самому. Але це компенсується тим, що з викладачами можна спілкуватися дистанційно та завжди питати, якщо щось незрозуміло. Також не дуже подобається те, що доводиться вчити Haskell та Prolog — це, звісно, дозволяє дивитися на усе з іншої сторони, але у реальному житті навряд чи знадобиться. Час на ці предмети можна було виділити на щось більш важливе.

Викладачі досить лояльні до студентів, які працюють, і дозволяють здавати роботи дистанційно.

Щодо відмінності нашої програми від «Програмної інженерії»: на моєму потоці їх небагато, бо програма базувалася на предметах з «Програмної інженерії». Але у мене склалося враження, що програма «Інформатики» більш схильна до розробки алгоритмів, а не тільки їх програмування. Зараз, можливо, щось змінилося.

(Маша, 4 курс)

Випускне свято

Зараз я лише на першому курсі, і в мене навіть ще не були всі предмети, але можу сказати, що впродовж 4 років бакалаврату вивчають основні парадигми програмування. Починають з ООП на основі Java.

Загалом на першому курсі розклад на всіх трьох бакалавратах факультету майже однаковий — всі вивчають мови програмування, три дисципліни з математики, англійську і українську мови тощо.

Як мені розповідав студент 3 курсу щодо різниці між спеціальностями, як такої різниці майже нема, викладачі майже всі ті самі, предмети майже всі ті самі, але можуть відрізнятись за інтенсивністю навчальної програми.

(Марина, 1 курс)

***

Вивчаємо ми різне: від математики до програмування, в тому числі різні мови web-програмування, системне програмування.

Програми «Інформатики» та «Програмної інженерії» дуже подібні. Різниця лише в тому, що там є деякі предмети з програмування, а у нас ні, та навпаки. Але всі мають змогу обирати будь-які вибіркові дисципліни, тому навіть студенти «Прикладної математики» можуть вивчати програмування майже так само, як і інформатики.

(Оля, 4 курс)

Якщо ви — студент, недавній випускник або викладач Могилянки, запрошуємо розповісти в коментарях про особливості ІТ-напрямків цього вишу.

Див. також:

9 комментариев

Подписаться на комментарииОтписаться от комментариев Комментарии могут оставлять только пользователи с подтвержденными аккаунтами.

Я закончила Программную инженерию в 2015. Что могу сказать? Учиться понравилось. Универ хороший. Деканат очень хороший. Отношение к студенту — уважительное. Многие преподаватели — отличные специалисты с актуальными на сегодня знаниями отрасли.

Очень приятно увидеть статтью о родной alma-mater!
Независимо от специализации, все выпускники (кто дошли до конца) получают необходимый минимум фундаментальных дисциплин. Для нашей команды (которая более чем на 85% состоит из могилянцев) это означает разговор на одном языке на воркшопах и ожидаемо превосходный английский, который учат первые два курса бакалаврата и один магистерки.

Конечно же, как гостевому преподавателю и нанимателю, хочется пожелать студентам посерьезнее относится к базовым дисциплинам и не спешить в продакшн!

Учусь теперь на третьем курсе по направлению «программная инженерия». Относительно историй знакомых из других университетов, у нас достаточно неплохой вуз.

Практически все преподаватели (само собой, есть исключения) доступно объясняют и к ним всегда можно подходить с вопросами, не отказывают и без высокомерия. Посещение лекций необязательное, кроме некоторых преподавателей, которые считают, что могут требовать посещение. Практические занятия тоже зачастую очень косвенно влияют на итоговую оценку, не считая контрольных работ. Оценка считается в электронном формате, moodle. Домашки можно заливать из дома туда же, что тоже удобно.

По поводу реальных знаний. Помимо вечных математических дисциплин студенты все же учатся программировать:

  • У нас преподают джаву как первый язык. Всем понравилось, в принципе.
  • Параллельно и дальше изучаются структуры данных, алгоритмы, теория в виде машин Тьюринга и конечных автоматов.
  • ООП, конечно же, на плюсах. И преподаватели по ООП очень сильно дрессируют студентов правильно писать классы и выделять память. Получить минимальный балл сложнее, когда пришёл только на экзамен.
  • Вебдев крайне базовый, про новые стандарты экмаскрипта преподаватели слышали, но редко рассказывают. Старт достаточно хороший, но учить то, что пригодится, придётся самому. Ангуляров с реактами пока что не проходили.
  • Функциональщина на хаскелле (просто прикольно, особенно когда на работе куча ценителей иммутабельности).
  • Базы данных с очень требовательным преподавателем, пока ещё не понял, полезно ли.
  • «Системное программирование», как я понимаю на данный момент, двигаемся к задаче написания компилятора.

Выборочных предметов много, можно добавить себе ещё веба, можно послушать про облака, в частности Azure, про обратку изображений с помощью OpenCV. Ещё можно слушать предметы с других факультетов (история охоты на ведьм, ещё какая-нибудь социология), но количество кредитов на такие предметы ограничено. В обязательных предметах ещё есть разные штуки типа фотошопа, физкультуры и всякого вторичного, отнимающее время.

За два года был один гуманитарный предмет: украинский язык. Это всё.

Поскольку я с 11 класса полноценно работаю веб-разработчиком (а ещё я очень ленивый), то хожу в университет я редко. Один-два раза в неделю. Почти все преподаватели относятся с пониманием, а некоторые просто не знают что я существую. Часто я появлялся в конце семестра с 7-10 домашками и как-то получал свой проходной балл. Так можно делать, если стипендия не интересна и если не сильно боишься вылететь. Одна двойка в конце года дарит тебе вылет/поступление на контракт и переслушивание заваленного курса.

Моё впечатление: лучший в Украине, пытаются сделать как в Европе, демократично, сообщество очень хорошее с огромным количеством разных событий (не для меня). Если не работаешь, но параллельно сам что-то учишь, то джуном выйдешь из него. Если уже работаешь, то универ не так мешает, как другие.

звучит очень круто. Жаль что нет последипломного заочного образования

ну ще англійську забув до гуманітарних додати

+ на магістерці є психологія і педагогіка (з практикою), обов’язкові, бо отримуєш диплом викладача

з незарахами там окрема історія, раніше можна було спробувати по бігунку щось доздати і отримати зарах. Недопуск то складніше, це переслух + втрата стипендії + платиш за кредити (щось біля 1500-2000 за кредит, можу помилятися)

Кстати да, забыл, английский целых два года у меня был. Недопуск с прошлого года — стопроцентный перевод на контракт + да, оплата за заваленный предмет по кредитам и переслух. Стипендия, понятное дело, на контракте уже всё.

мене не переводили на контракт, це з недавніх пір?

Да, с прошлого года. Один незарах — контракт. Стипендия же теперь даётся топ 40% студентов из каждого направления. Раньше был минимальный балл и всё

Закінчив ФІ Системи і методи прийняття рішень, можу відповісти на питання про магістерку

Подписаться на комментарии