Головні зміни в порядку бронювання працівників і критичності підприємств. Роз’яснює юрист

Нещодавно Кабмін оновив правила визначення критично важливих підприємств. Про те, що зміниться для ІТ-компаній та чи вплине це на бронювання ІТ-спеціалістів, DOU поспілкувався зі старшим юристом Львівського IT Кластера, Дмитром Козяриним.


📌

Які головні зміни містять нові постанови про бронювання працівників для ІТ-компаній

Зміни, викладені в постановах КМУ № 1332 та № 1362, які набрали чинності 1 грудня, стосуються не лише ІТ-сектору, а й всіх підприємств та державних установ. Одна з головних змін — це скасування попередніх постанов, які регулювали електронне бронювання (№ 650 і № 1125). Згідно з новими правилами, бронювання через портал «Дія» стане основним для більшості компаній. Однак існують винятки, коли бронювання через «Дію» не буде можливим. Наприклад, для тих, хто не має коду ЄДРПОУ. Для них зберегли можливість бронювати працівників у паперовому форматі.

Крім того, працівникам, яких бронюють, роботодавець зобов’язаний нараховувати зарплату не менше як 20 тисяч гривень протягом всього терміну бронювання. Однак є винятки, зокрема дія цього пункту не розповсюджується на військовозобов’язаних, що бронюються державними підприємствами, комунальними підприємствами, установами і організаціями, в яких більше 50% належить державі та резидентами Дія City.

Проте особливого впливу на IT-індустрію ця зміна не матиме. Закон про стимулювання цифрової економіки вже встановлює для резидентів Дія City критерій середньої заробітної плати на рівні не менше 1200 євро в еквіваленті.

Ще одна важлива зміна — це вимога оновлення персональних даних: працівники, які не зробили цього, не зможуть бути заброньовані.

Щодо критичних підприємств, то щоб компанія отримала статус критично важливої, вона повинна відповідати двом новим критеріям. Перший — відсутність заборгованості. Відтепер не за ЄСВ, а за всіма податками та зборами, які підприємство має сплачувати протягом звітного періоду. Тепер сюди враховується і ЄСВ, і ПДФО, і військовий збір, і ПДВ, якщо підприємство є платником ПДВ. Другий критерій — середня заробітна плата застрахованих осіб працівників за останній звітний період повинна становити не менше як 20 тисяч гривень.

Зазначимо, що має бути щонайменше третій критерій, який компанія обирає самостійно:

  • Сплата податків і зборів понад 1,5 млн євро за рік (еквівалент у гривнях за курсом НБУ).
  • Валютні надходження понад 32 млн євро на рік, крім позик і кредитів.
  • Стратегічне значення для держави (визначено в переліку стратегічних об’єктів).
  • Важливе значення для певної галузі економіки або потреб територіальної громади.
  • Статус резидента Дія City.

📌

Як забронювати працівника через «Дію»

30 листопада на сайті Мінцифри опублікували порядок бронювання працівників відповідно до нових постанов:

  1. Зайдіть у кабінет громадянина на порталі «Дія» (авторизація через електронний підпис).
  2. Виберіть опцію «Подати заяву».
  3. Вкажіть дані працівників для бронювання.
  4. Підтвердьте зарплату працівника, якого бронюєте.
  5. Перевірте заяву та підпишіть її (підпис має поставити керівник підприємства або підписант).
  6. Очікуйте результату.

Заява обробляється протягом трьох днів. Повідомлення надходить на електронну скриньку та в особистий кабінет. Успішне бронювання буде відображатись у «Резерв+» працівника.

Заборонено бронювати працівників:

  • без військово-облікових документів;
  • що перебувають у розшуку
  • які не актуалізували дані.

У бронюванні можуть відмовити після перевірки.


📌

Чи впливають зміни в порядку бронювання на працівників, найнятих після 18 травня 2024 року

Інформація про заборону бронювання працівників, найнятих після 18 травня 2024 року, яку раніше озвучували деякі представники влади, не відповідає дійсності. Постанова, про яку йдеться, не вводить таких обмежень.

Згідно з чинними правилами, кількість військовозобов’язаних на підприємстві обраховується станом на 18 травня 2024 року. Проте якщо підприємство створене після цієї дати або на ньому зросла кількість працівників, то квота військовозобов’язаних на ньому обраховується на момент подачі заяви.

Тобто нові працівники, найняті після 18 травня, можуть бути заброньовані, якщо виконані загальні вимоги до бронювання.


📌

Чи є відомості про результати аудитів ІТ-компаній на відповідність критеріям критичності

Інформація про аудити ІТ-компаній, які отримували статус критично важливих підприємств, є закритою. Ці перевірки проводили міністерства, правоохоронні органи, обласні військові адміністрації та інші державні структури, уповноважені на це законом. Через конфіденційність доступ до результатів аудитів обмежений.

Щодо компаній, які є учасниками Львівського ІТ Кластера та отримували супровід у цьому процесі, за нашими даними, порушень не виявлено (зараз в ІТ-кластері орієнтовно 300 компаній — ред.).


📌

Чи можуть компанії оскаржити позбавлення статусу критично важливого підприємтсва

Так. Це можна зробити в загальному порядку, подавши відповідну заяву до адміністративного суду. Оскаржити можна як дії, так і бездіяльність відповідного органу, якщо компанія вважає, що є підстави для цього.


📌

Якими будуть наслідки для підприємства за порушення працівником правил військового обліку

Якщо працівник порушує правила військового обліку, підприємство може понести відповідальність, адже саме воно зобов’язане належно вести облік. Згідно з постановою № 1487, роботодавець повинен своєчасно повідомляти територіальні центри комплектування про всі зміни в облікових даних працівників: звільнення, прийом на роботу, зміну місця проживання тощо. Крім цього, інформувати ТЦК про виявлені порушення військового обліку серед своїх працівників.

Якщо ці обов’язки не виконуються, настає відповідальність, передбачена статтею 210.1 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Штраф накладається на посадових осіб і може становити від 34 000 до 59 500 гривень, залежно від порушення.


📌

Чи будуть підприємства перевірятися щомісяця щодо військового обліку

У нових постановах не зазначено, що перевірки підприємств щодо військового обліку будуть проводити щомісяця. Вони лише передбачають, що державні органи, які надають статус критично важливих підприємств, зобов’язані щомісяця моніторити та перевіряти виконання підприємствами критеріїв критичності. Відповідно до цього підприємства мають виконувати певні вимоги, зокрема щодо кількості заброньованих працівників та їхньої відповідності вимогам.

Новий податковий закон передбачає зміни до Податкового кодексу України, зокрема впровадження щомісячної звітності. Оскільки відповідний закон набрав чинності, то звітність з 1 січня 2025 року стане щомісячною, і підприємствам потрібно буде регулярно надавати інформацію про виконання критеріїв, які стосуються нарахувань зарплати та сплачених податків.


📌

Як перевірятимуть IT-компанії

Згідно із законом про стимулювання цифрової економіки, резиденти Дія City зобов’язані подавати звіт про відповідність критеріям резидента. Цей звіт перевіряє, чи відповідає підприємство вимогам для збереження статусу резидента, зокрема щодо розміру зарплати. Звіт подається раз на рік, проте перевірка на відповідність критеріям відбувається щомісячно.

Процес перевірки відбувається через незалежний аудиторський висновок. Якщо підприємство не відповідає вимогам у певний місяць, воно може втратити статус резидента.


📌

Чи будуть представники ТЦК брати участь у комісіях, які визначають критичність підприємства

Конкретно цей аспект у постанові не зазначений. Натомість у документі йдеться лише про те, що рішення органів, які визначають підприємства критично важливими, зокрема ОВА та інших центральних органів виконавчої влади, будуть проходити додаткову перевірку через Міністерство оборони та Міністерство економіки.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось1
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



3 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Так ФОП може себе забронювати, якщо відкритий не вчора чи не може? Чи айтішники потрібніші в окопі з гвинтівкою ніж клацати пальцями свої задротські штучки

А тепер от таке питання: якщо от сьогодні відкрити ПП де будуть тільки я як директор і можливо бухгалтер та зареєструвати його в Дія.Сіті, то скільки це займе часу і як швидко можна буде отримати бронювання після цього? Цікаво було б почитати статтю про створення ІТшного ПП будучи перед цим ФОП та особливості (якщо такі є) ведення ЗЕД.

Почитайте закон УВАЖНО, так як документацію коли щось треба.

Гіпотетично якщо у вас є власний продукт, і він розвивається і ви чітко на всі 100% впевнені що він взлетить, через n кількість місяців, і ваш бухгалтер буде на ПОВНІЙ ставці 1200 євро мінімум, і ви наймете ще 8 людей окрім бухгалтера на ПОВНУ ставку 1200 євро по КЗпПУ, а не як фопа чи полуфабріката під назвою Степан-гіг-контрактор, а потім пройдете аудит резидента. То так можете спробувати, але ризик там великий і можна влипнути дуже-дуже конкретно.

Підписатись на коментарі