Особистий бренд айтівця. Навіщо його будувати і як це робити
Впізнавана людина з гарною репутацією має більше шансів отримувати бажане: кращу роботу, вищу зарплату, вигідніші бізнес-партнерства тощо. Та щоб здобути це, потрібно працювати над особистим брендом.
Head of Brand Marketing і Product Marketing Manager Дар’я Волкова і консультантка з особистого бренду та Brand Ambassadors Lead в DataArt Анастасія Стеценко розповіли DOU, як покроково будувати особистий бренд і в чому полягає особливість цього шляху для IT-спеціаліста.
Дарʼя Волкова (ліворуч) та Анастасія Стеценко
🤩 Що таке особистий бренд?
Дар’я Волкова: Особистий, або персональний бренд — це сукупність асоціацій та думок, які виникають у людей, коли вони згадують про вас чи обговорюють вашу персону з іншими.
Анастасія Стеценко: Якщо дуже спростити — це ваш образ у головах людей. Уявімо, що до них раптом підійшли та спитали: «А хто ця людина?». Те, що вони скажуть у відповідь: «бізнес-аналітик», «файний хлоп», «чувак з Троєщини...» — це ваш образ в їхніх головах, це ваш бренд.
Свій бренд є у кожного. Питання в тому, яка його сила. Скільки людей знають про вас і що саме? Це тільки найближче коло: колеги по команді, сім’я, друзі? Чи ширші кола: колеги з компанії, професійної сфери, люди на рівні країни? Цей масштаб може бути різним, і він демонструє силу бренду.
Д.В.: Важливо розрізняти поняття репутації та популярності. Одне не дорівнює іншому. Можна бути популярним (тобто людиною, яку багато хто знає і впізнає), але в не дуже хорошому сенсі. В англійській мові є чудове слово «notorious», коли людина відома за негативні вчинки. Наприклад, ми всі, на жаль, знаємо імена росіян, які ініціювали війну проти України або підтримують її інформаційно. Або є купа блогерів, які створюють популярність на хайпі чи скандалах.
Образ у головах людей існує незалежно від вашого бажання, а от якщо ви хочете, щоб люди думали про вас у потрібному контексті, то час працювати над особистим брендом.
👨💻 Чи відрізняється особистий бренд, коли йдеться про IT-індустрію?
А.С.: Принципи роботи бренду однакові для всіх сфер, відрізняються лише деталі. Наприклад, обов’язково треба розуміти свою цільову аудиторію; людей, які мають знати, що ви існуєте і чим ви займаєтеся. Звісно, що аудиторія IT-спеціаліста при побудові та розвитку бренду не тотожна аудиторії юриста чи, скажімо, перекладача.
Д.В.: Важливо розуміти специфіку аудиторії. Програмісти і люди з математичним та аналітичним майндсетом мають добре розвинене критичне мислення, відтак їм можуть не «зайти» типові підходи й стандартні бренд-архетипи. Тому є сенс робити акцент спочатку на раціональну складову, а вже потім на емоційну.
🤔 Чи потрібно айтівцю вибудовувати особистий бренд?
А.С.: Потрібно, якщо хочете масштабуватися та зростати. Особистий бренд — це інструмент пришвидшення досягнення професійних цілей: від кар’єрного зростання в корпорації до зміцнення довіри клієнтів, якщо ви працюєте з ними прямо.
Свідомо сформований та розвинутий бренд конвертується у більшу довіру до вас, ніж до людей, про яких не відомо геть нічого. Таким чином, бренд «заходить» у двері поперед вас і допомагає вам легше їх відчиняти.
Коли люди знають, який ви спеціаліст, у чому ви компетентні, вони можуть до вас звернутися: запропонувати роботу, партнерство, колаборацію, інвестиції, попроситися до вас у команду тощо. Тому важливо проактивно формувати та управляти враженням про себе.
🏆 Які є переваги у тих, хто має особистий бренд?
Д.В.: До переваг належать:
- Швидше налагодження зв’язків та простіший пошук роботи завдяки впізнаваності. Люди охоче йдуть на контакт, якщо читають вас у соцмережах або їхні знайомі про вас розповідали щось цікаве.
- Можливість зарекомендувати себе у певній ніші бізнесу. Наприклад, стати тим, про кого подумають передусім, якщо шукатимуть спеціаліста для проєктів у блокчейні, Big Data чи military-tech.
- Можливість використати свій бренд на благо компанії: для найму або пошуку клієнтів. Хорошим прикладом є Володимир Андреєв, Talent Acquisition Manager в Impressit. Його короткі іронічні відео про будні «типового HR з ІТ-галєри» стали вірусними й допомогли компанії заявити про себе ширшій аудиторії. А зараз Володимир використовує свою впізнаваність на користь ЗСУ, мотивуючи інших волонтерити й донатити.
А.С.: Я б сказала, що з особистим брендом легше:
- знаходити спільників усередині компанії, «продавати» свої ідеї, отримувати можливості чи бюджети.
- просуватися на наступну кар’єрну щаблину, бо, крім професійних навичок, у вас є репутація у широких колах, яка конвертується в більшу довіру.
- отримувати додаткові джерела доходу: консультування, менторство, викладання.
- «продавати» себе дорожче на інтерв’ю.
- знаходити ціннісно «своїх» людей у будь-яких сферах, зокрема — нових близьких друзів. Як на мене, це найважливіше надбання особистого бренду. Люди, які поділяють ваші цінності, читаючи чи слухаючи вас, можуть до вас притягуватися. Людям, яким, навпаки, ваші цінності не близькі, не спаде на думку якимось чином бути з вами, бо вони вже розуміють, що у вас немає нічого спільного.
😮 Які ризики й недоліки є для того, хто має особистий бренд?
Д.В.: Ризики можуть виникнути, якщо:
- Ваша особиста публічна позиція з якогось питання не збігається з позицією вашого роботодавця або клієнта.
- Ви привертаєте «занадто багато уваги», на думку вашого роботодавця. Таке теж буває, коли топменеджмент не зацікавлений у публічності членів команди. Тому, якщо вам важливо бути публічним і мати свободу слова, ви повинні обговорити це на співбесіді, щоб уникнути розбіжності очікувань.
- Ви починаєте висловлюватися на теми, в яких не компетентні. Це може поставити вас у незручне становище і кинути тінь на попередні досягнення.
- Ваша основна професійна діяльність відходить на другий план, а головним стає блогінг. У такому разі є ризик, що аудиторія, яка вам довіряла, поступово відпаде.
А.С.: За переваги доводиться платити:
- Професіоналізм і висока якість того, що ви робите. Це серцевина і, відповідно, найперша умова здорового бренду — якісно виконувати свою роботу.
- Регулярна інвестиція часу та зусиль. У вашому робочому календарі має бути закладений час на дії, що розвивають бренд.
- Спокійна готовність до марафону, а не до спринту. Швидкого результату не буде. Як і скрізь, перші кілька років ви працюєте на заліковку, потім — вона на вас. Звісно, ви все одно будете працювати, але результати та повернення інвестицій вже очевидні.
- Потреба справлятися з хейтом, зі страхами, пов’язаними з публічністю: «А що як я недостатньо класний спеціаліст?», «А що як мене будуть засуджувати? «Навіщо я висовуюся, тільки зайвих проблем нагребу», «А що як я публічно помилюся або не знатиму відповіді?».
- Самоконтроль. Перша заповідь публічної людини — ніколи не висловлюватися на емоціях. Якщо ви відчуваєте, що не контролюєте їх, боронь боже хапатися за дописи. Репутації, яким завдали шкоди на емоціях, важко перелічити. У публічний простір людина з брендом виходить тільки з холодною головою.
🧗 З чого почати айтівцю, який хоче будувати особистий бренд?
А.С.: Насамперед треба чітко усвідомити, навіщо потрібен бренд, і зафіксувати цілі. Особистий бренд не має бути самоціллю, «брендом заради бренду». Це інструмент, яким ви користуєтеся, щоби прискорити досягнення професійних цілей: кар’єрне просування, збільшення зарплатні, легкий найм у команду, перехід на фриланс, менторство тощо. Які ваші цілі?
Далі:
1. Зробіть аудит свого бренду, щоб зрозуміти, що інші люди вже про вас знають. Зберіть зворотний зв’язок і дізнайтеся, які асоціації з вами вже є, ваші сильні та слабкі сторони, за що вас цінують.
2. Проаналізуйте свій професійний шлях та особистість, щоб визначити сильні сторони, hard і soft skills.
3. Визначте свої цільові аудиторії — які саме люди мають про вас знати для досягнення ваших цілей. Спочатку враховуйте внутрішнє коло: колеги, клієнти тощо. Хто з тих, з ким ви вже працюєте, допоможе на шляху до ваших цілей? Бренд будується зсередини назовні. Спочатку переконайтеся, що ви знаєте, хто вам потрібен «всередині».
4. Оберіть показники, за якими визначатимете свій прогрес, і зафіксуйте за ними стартову точку. Приміром, це може бути два публічних виступи на рік у професійних спільнотах. Або стільки-то вхідних повідомлень від компаній, які для вас є наступним кар’єрним щаблем.
5. Оберіть спосіб час від часу розповідати про своє професійне життя та погляди. Починайте з внутрішнього кола. Скільки разів ви брали слово перед командою за останній квартал? Перед сусідніми командами? Перед усім офісом, компанією? Скільки разів висловили компетентну думку у чаті професійної спільноти? Для зовнішніх кіл зазвичай обирають якусь із соцмереж. Ви визначаєте
Д.В.: Також:
8. Зрозумійте, чим ви відрізняєтесь від конкурентів. Це може бути унікальний досвід, чітке фокусування на одному з напрямів бізнесу, стиль письма і публічних виступів або незвичайний елемент одягу.
9. Оберіть ті соцмережі й платформи, в яких вам найкомфортніше і де є ваша потенційна аудиторія. Для ІТ-спеціалістів ведення блогу на DOU, HackerNoon чи в наукових медіа корисніше за Instagram. Однак, щоб не перетворитися на людину, яка тільки працює і світу білого не бачить, я б рекомендувала додавати контент про життя.
10. Експериментуйте. У міру того, як ви отримуватимете фідбек від аудиторії, можна експериментувати з форматами та сюжетами дописів. У соцмережах добре працює мікс з особистого та професійного контенту, підкріплений якісним віжуалом. Неможливо побудувати власний бренд, не розкриваючи себе як особистість. Вам не обов’язково ділитися історією, як ви в дитинстві їли пісок, або зізнаватися в речах, що в майбутньому можуть дискредитувати вас. Розповідайте про комфортні моменти, які покажуть вас різнобічною особистістю: історії з особистого досвіду, подорожі, книжки, фільми, рекомендації, реакція на новини тощо.
11. Цінуйте свої досягнення. Люди звикли знецінювати свою працю, дивлячись на «успішний успіх» у соцмережах та порівнюючи себе з іншими. В результаті розвивається синдром самозванця, коли здається, що всі навколо розумніші, успішніші, заможніші тощо. Щоб боротися з цим, проведіть внутрішній SWOT-аналіз і змиріться з тим, що всім на світі ви подобатися не зможете. Тож сфокусуйтеся на сильних сторонах і на тому, як себе презентувати обраній аудиторії.
12. Не вдавайте із себе тих, ким ви не є.
13. Давайте собі право на помилку. Перфекціонізм — ворог будь-якого починання.
🕒 Скільки часу потрібно, щоб ім’я айтівця дорівнювало бренду?
А.С.: Цей процес нескінченний. Потрібно стільки часу, скільки ви плануєте працювати та досягати все нових професійних цілей. За умови сформульованих цілей та регулярних дій перший явний результат видно за
🙌 Як підтримувати особистий бренд, увагу й повагу аудиторії?
Д.В.: Під час роботи над особистим брендом поняття «увага» й «повага» не дорівнюють одне одному. Увагу можна тримати скандалами чи постійними «зрадами». Чи буде це викликати повагу? Ні. Мета — бути людиною, яку поважають, якій довіряють, яка є авторитетом у певних питаннях для аудиторії.
Розвиток особистого бренду та утримання поваги спільноти можливе, тільки якщо ви розвиваєтеся як професіонал, вчите і пробуєте нове, зростаєте горизонтально і вертикально. А ще якщо ваші м’які навички достатньо розвинені та ви вмієте тримати баланс між хайпом і справді важливими темами.
А.С.: Щоб не втратити напрацьоване, потрібно обрати канали, через які ви будете регулярно висловлюватися. Для того щоб робити щось регулярно, необхідно дати цьому місце у вашому календарі. Заплануйте свої дії. Приміром, пишу допис у LinkedIn раз на два тижні, роблю це у вівторок. Виступаю на мітапі, нехай й найпростішому, раз на пів року. У кінці року запропоную свою кандидатуру для презентації роботи команди за рік на загальній зустрічі.
Не треба тримати увагу аудиторії щодня — ви не лайфстайл-блогер. З’являйтеся в інфопросторі рідше, але якісно. Як рідко чи як часто — залежить від того каналу, що ви обрали, та того, скільки у вас є сил. Це робоче завдання, воно не має бути аж занадто виснажливим.
💥 Що може зруйнувати особистий бренд айтівця?
А.С.: До ризикових факторів належать:
- Поширення інформації, що перебуває під NDA. Це призводить до руйнування довіри до вас, зачиняє багато карʼєрних дверей.
- Для української спільноти — відкрита підтримка російської агресії.
- Публічна критика та звинувачення колег, керівництва, клієнтів, партнерів, не підкріплена фактами й аргументами. Загалом треба бути дуже обережними з публічними палкими дискусіями щодо ваших стейкхолдерів. На мою думку, це крайня міра, коли інші варіанти розвʼязання проблемного питання не спрацювали.
- Поширення неперевіреної або неправдивої інформації. Репутація напрацьовується роками, і її мета — довіра людей. Поширення неправдивої інформації цю довіру підриває.
- Будь-яке висловлювання, допис, написані у стані сильних емоцій, коли ви не контролюєте себе чи не усвідомлюєте, що саме і з якою метою робите, потенційно може зашкодити вашій репутації. Можна писати емоційні дописи, але тільки з холодною головою та чітким розрахунком.
🚀 На кого з представників IT-індустрії (вже з особистим брендом) можна орієнтуватися?
Д.В.: Більшість закордонних і українських розробників стають публічними тоді, коли засновують стартапи, й особистий бренд їм потрібен для просування власного проєкту. Хочу відзначити Віталіка Бутеріна (Ethereum), Стіва Возняка (Apple), дизайнера Futur, Гарі Вайнерчука (VaynerMedia, VeeFriends).
З українських IT-фахівців це Діма Малєєв (Affirm, YouTube-блог Діми), Денис Жаданов (Readdle), Ярослав Ажнюк (Petcube, O0 Design, Fuelfinance), Володимир Андрєєв (Impressit), Макс Іщенко (DOU, Djinni), Альона Шевченко (Ukraine DAO, KyivTechSummit).
79 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.