Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 5
×

«Компанії не хочуть брати початківців». Три проєкти, які допомагають джунам

За останні роки кількість кандидатів на Junior-позиції в українському ІТ значно зросла. Подекуди їхня кількість сягає сотень на одну вакансію. Водночас компанії збільшують вимоги до початківців, тож отримати першу пропозицію роботи стає все складніше.

Ми поговорили з представниками трьох компаній, які допомагають українським джунам інтегруватися в галузі ІТ й отримати важливі знання для роботи.

Fundamenta

Це український застосунок для навчання користувачів програмування українською. Наразі доступні теоретичні курси з Python, Java та HTTP. Застосунок безплатний і має власний функціонал для написання та перевірки коду.

Тарас Білобран, співзасновник компанії

Кілька років тому в нас із братом Ігорем виникла ідея заснувати власну ІТ-компанію. Ми вже мали бекграунд. Ігор — фронтенд-розробник, я відповідаю за бекенд. Для повного щастя бракувало дизайнерки, яку ми знайшли на фрилансі. Так і створили компанію Fundamenta у 2021 році, а 2022-го вивели застосунок на маркетплейси.

Ми самі є самоучками й розуміємо, наскільки складно шукати якісну інформацію, структурувати свій навчальний курс для найкращого результату. У відповідь на запитання про те, які ресурси обрати, люди, які тільки-но починають свій шлях в ІТ, часто чують: спробуй усе, і після того, як пройдеш кілька поганих курсів, зрозумієш, яким він має бути. Ми хочемо боротися із цією проблемою, тому пишемо самодостатні програми. Звісно, не вважаємо себе єдиними й найкращими, тому даємо корисні посилання на інші ресурси наприкінці кожної секції. Чи переходити за ними для додаткової інформації — вибір кожного.

Про функціонал застосунку

Ми подаємо інформацію максимально зрозумілою мовою. У кожного користувача свій бекграунд, тому ми вважаємо, що треба пояснювати кожен термін, який, на нашу думку, може не знати людина. Через це курси виходять об’ємними, однак детальні пояснення допомагають комплексно навчатися.

Також є «Пісочниця», завдяки якій користувачі можуть писати код одразу в застосунку, їм не потрібно це робити на сторонніх ресурсах. Це було однією з проблем, з якою я стикнувся на початку навчання: я загалом не розумів, як запустити код на комп’ютері. Тож ми заклали цю функцію в застосунку. У «Пісочниці» кожен користувач може написати код, виконати його у Fundamenta, а ми повернемо результат. Наразі застосунок підтримує Java і Python.

Ми не дозволяємо користувачу одним махом пройти курси. Програмування — не те, що можна миттю опанувати, цьому треба приділяти час. Якщо зробити все одразу, людина швидко забуде, що вчила, і може втратити мотивацію, подумати, що програмування — не для неї. Тому ми обмежуємо кількість модулів, які користувач може пройти за раз: як тільки пройдено чотири, навчання блокується до наступного дня.

Наразі на основних курсах ми навчаємо лише Java та Python, на додатковому — HTTP. Це не мова програмування, але важливий протокол для всіх розробників, які працюють у вебі. На цьому курсі ми розповідаємо про основи HTTP, частково розкриваємо підхід до написання вебсервісів. Ті початківці, які вже мали нагоду проходити співбесіди, знають, як часто звучить питання про те, що таке REST API. На курсі ми розповідаємо, що це й навіщо потрібно.

У планах завершити курси зі SQL та JavaScript. Крім того, ми розробляємо новий функціонал, щоби під час навчання користувачі могли розв’язувати завдання, що автоматично перевірятимуться.

Наразі наші курси пояснюють базу програмування. JavaScript-курс буде таким же, а SQL — більш поглибленим і міститиме інформацію рівня Advanced. Там буде все, що потрібно знати бекенд-розробнику в перші два-три роки роботи. Ми створювали Fundamenta для навчання геть не підготовлених людей. Я певен, що інформація буде корисною для всіх трейні та джуніорів.

Про доходи та мірило успіху

Ми маємо гарний фідбек від користувачів, хоча їхня кількість невелика — приблизно 1350 людей. Хтось просто відкриває застосунок і згодом закриває, але інші навчаються та залишають відгуки. Мені подобається, що деякі люди помічають помилки й повідомляють про них.

Fundamenta видається мені успішним проєктом: він має гарний віжуал і добре працює з технічного боку. Проте з комерційним складником ми маємо проблеми. Нам потрібно залучити більше користувачів та доробити фінансову модель, щоб почати заробляти. Тоді можна буде говорити про справжній успіх.

Наразі ми не маємо доходів, а проєкт тримається суто на нашому ентузіазмі. Усі курси безплатні, хоча ми розробили функціонал для платних підписок. Власне, нові функції, зокрема завдання всередині курсів, ми плануємо вводити за підпискою.

Про те, чого хочуть джуни, і пошук роботи початківцями

Початківцям не обійтися без талану під час пошуку роботи в ІТ, адже якщо на вакансію надходять одразу 500 відгуків, шанс, що побачать саме твоє CV, досить низький. Саме тому потрібно виділятися. До резюме треба ставитися відповідально і прописувати все, що може зачепити погляд рекрутера.

Не варто забувати прописувати увесь релевантний досвід, включно з навчальними проєктами: «Я вчив Python за такими-то ресурсами, потім самостійно писав код під певний функціонал тощо».

Початківці шукають на ринку роботу, з якої їм не доведеться йти та з якої не звільнять. Їх часто не беруть, хоча багато з них не є поганими розробниками — їм просто потрібно допомогти, показати код і пояснити, як усе працює. Як на мене, наївно думати, що людина, яка має рік досвіду та повноцінно не працювала на великих проєктах, сама в усьому розбереться. Якщо ж приділити джунам час, можна зрозуміти, що це хороші розробники. Компанії ж часто користуються тим, що їх на ринку багато й ними можна «перебирати».

Juniverse

Українська компанія, яка допомагає джунам шукати роботу. Зокрема, вона містить: джобборд вакансій для початківців, базу перевірених кандидатів, пет-проєкти для джунів, форум та подкасти.

Ми поспілкувалися з Женею Гайдученком, COO Juniverse, та Юлею Ющук, CMO компанії.

Про створення Juniverse

Женя: Чотири роки тому ми з другом Алексом зробили рекрутингову агенцію Don’t Panic. І коли тільки починали свій шлях у рекрутингу, зрозуміли, що не хочемо бути компанією, яка 10 чи 15 років займатиметься одним і тим самим. Тому вирішили, що нині приділимо час ІТ-рекрутингу, але загалом намагатимемося знайти «біль» ринку. Для цього потрібно попрацювати в галузі кілька років і справді зрозуміти всі нюанси.

Далі — спробуємо зробити продукт, що зніме цей «біль». Ми започаткували рекрутингову агенцію, вона працює і досі. Тоді в нас була проблема, з якою стикаються всі молоді рекрутингові компанії: де регулярно брати клієнтів? Звісно, у нас були певні зв’язки, але для того, щоби компанія жила, треба розуміти, де систематично знаходити клієнтів і як налагодити процес.

Ми пробували всі класичні підходи. Це давало абсолютно не такий результат, на який ми розраховували. Тоді Алекс розповів про новий метод Demand Generation, який дає змогу створювати попит на послугу шляхом генерування професійного контенту та постійної розповіді про себе. І ми почали це робити в LinkedIn.

Ми регулярно писали про себе: про те, як займаємося рекрутингом, що для нас важливо в роботі та як саме ми її виконуємо. Так у компанії з’явилася своя аудиторія, і за останні кілька років до нас здебільшого приходять не за рекомендаціями, а після прочитання інформації в LinkedIn.

Про відхід від рекрутингу

Юлія: Згодом джуни почали звертатися до Жені та рекрутерів із проханням знайти їм роботу, проконсультувати тощо. Женя не знав, як усе встигати — так виникла ідея створити чат у Telegram та періодично надсилати туди вакансії для початківців, які ми знаходили. Згодом цей чатик набрав 16 тисяч підписників. Саме тоді ми зрозуміли, що знайшли «біль» ринку: компанії не хочуть працювати з джунами. Так запустили проєкт Junior Rozrobnyk.

Спочатку це була табличка з джоббордом, на яку Женя дав посилання в LinkedIn, а люди просто вносили свої дані. Тобто це справді була звичайна Google-таблиця для пошуку роботи.

Женя: За кілька тижнів дані в таблицю додали до 300 людей. Ми не знали, що з цим робити. Звісно, доступ до таблиці був відкритий, нею могли користуватися всі охочі. Попри те, що джобборди вже давно є на українському ринку, люди відгукувалися. Тоді до нас прийшов львівський аутсорс, який запропонував зробити щось пристойніше за таблицю. Так і запустили перший сайт Hire Me!, який від самого початку він мав альтруїстичну мету.

Рекрутингові агенції більше зацікавлені в пошуку мідл- або сеньйор-спеціалістів, адже бонуси за них вищі, ніж за джунів. До того ж працювати з ними рекрутерам простіше. Коли шукаєте сеньйора на вакансію, до вас прийде небагато кандидатів. Їхня кількість ніколи не сягатиме 50 чи 60 людей на позицію, тож треба просто обрати з кількох людей, «продати» їм вакансію.

А проблема з джунами в тому, що на одну позицію претендуватимуть десятки людей, і попереду рекрутера чекатиме величезна робота з відсіву хоча б приблизно релевантних кандидатів, учорашніх барист (я можу так казати, бо сам колишній бариста). Вони ще самі можуть не розуміти, чого хочуть від компанії, тож це складна робота. Платять за неї значно менше.

Тому ми висунули гіпотезу, що джунами на українському ринку ніхто прицільно не займається. Є джобборди, які виділяють для них колонку, але ніхто не витрачає на них час, бо не знає, як це монетизувати.

Коли ми зрозуміли, що в нас складається органічна аудиторія, захотіли зробити із цього комерційний проєкт, щоб не просто допомагати джунам, а й заробляти. Це дозволить сконцентруватись на розв’язанні проблем джунів на українському ринку. І ми вирішили змінити сайт Hire Me!, викупили домен Rozrobnyk.com і перенесли інформацію з каналу на сайт, де централізовано збиратимемо інформацію та публікуватимемо вакансії.

Потім ми стали не лише агрегувати контент, а й створювати власні подкасти для початківців. Запрошуємо здебільшого сеньйор-спеціалістів з досвідом менторства, які можуть розповісти щось корисне для джунів, надати свої поради та рекомендації. Поки що ми все робимо своїми силами без інвестицій. Нещодавно змінили назву всього проєкту на Juniverse, щоби стати зрозумілішими іноземним інвесторам.

Про доходи

Женя: Нараз єдине, що ми монетизували, — телеграм-канал. Від самого початку вирішили, що поки ми розвиваємося, то безплатно братимемо вакансії від роботодавця.

Юлія: Ми працюватимемо над інтернатурою для тестувальників та колаборацією з «Менторами в тилу». І просуватимемо ідею наставництва серед джунів. Треба пояснити їм, що важливо брати менторів за руку і працювати над своїм розвитком і майбутнім. Робити це з наставником набагато простіше, ефективніше і приємніше, ніж самотужки.

Про те, чого хочуть джуни, та пошук роботи початківцями

Женя: Колись був міф, що в ІТ легко зайти через QA. Ми спілкувалися зі сеньйор-спеціалістами, які казали, що 5–10 років тому було достатньо прочитати підручник з QA, щоб влаштуватися на роботу. Джунів було менше, не було з кого вибирати, а ІТ-ринок України був значно менш розвинений. Нині цей міф досі існує — і з того, що ми бачимо, на його основі побудували багато курсів, які гарантовано обіцяють роботу. Це велика проблема, адже замість того, щоби визначити свої навички та точку входу, джуни ведуться на рекламу. Через це кількість людей, які реагують на вакансію, зростає до сотень.

Тому вимоги до початківців підвищилися, адже наразі компаніям є з кого вибирати. До того ж розвинувся ІТ-ринок, стали популярнішими українські розробники й ІТ-спільнота у світі. У багатьох продуктових та аутсорсингових компаній клієнтами є світові бренди, які вимагають вищого рівня кваліфікації.

Юлія: Джунам бракує ретроспективного погляду на свої навички та планування того, як вони можуть увійти до ІТ, використовуючи суто власні вміння. Крім того, ІТ — це не лише технічні спеціальності, але люди не розбираються в цьому та йдуть протореним шляхом QA.

Ще джунів та трейні не влаштовують пропозиції безплатного стажування та навчання. Вони називають це «рабством». Їм не подобається низька зарплата, яка буває на старті.

У нас своя думка щодо цього. Компанія має вкластися в розвиток джуна. Для цього потрібні люди, час і налагоджені процеси: початківця треба онбордити та навчати, а це ресурси компанії. А коли люди зі старту кажуть про «рабство», це не дуже правильно.

Женя: Ми зараз намагаємося змінювати цю думку завдяки подкастам. Оскільки ми рекрутери, то маємо певні статистичні дані про ринок, але нам досі бракує технічної компетенції. Саме тому запрошуємо мідл- та сеньйор-спеціалістів, які зрозумілою мовою розповідають про важливість навчання, знання мов та аналізу власних навичок.

Careeraid

Платформа, яка надає українським фахівцям можливості для легшого переходу до ІТ-галузі: менторство, симуляції співбесід, перегляди резюме та навчальні табори. Офіс компанії розташований у Молдові.

Ми розмовляли з Марією Немчук, CEO та засновницею Careeraid, та Іною Подлісник, яка відповідає за Business Development компанії.

Про створення компанії

Марія: Ми є некомерційною організацією під назвою Technovator, і вся наша робота спрямована на розвиток талантів. Після початку повномасштабної війни в Україні ми припинили всю діяльність Technovator, адже в нас виникла ідея допомагати українцям. Тоді багато громадян України були вимушені евакуюватися до Молдови, наша мережа контактів і досвід могли стати опорою для них. Так і виникла компанія Careeraid.

Ми збільшили нашу базу даних із вакансіями та можливостями. Згодом, у квітні чи травні, зрозуміли, що цього недостатньо. Люди знаходять роботу на нашій платформі, й на цьому інтеракції завершуються. А нам важливо поспілкуватися з ними, зрозуміти їхні потреби не лише щодо пошуку роботи, а й підготовки до співбесіди.

Тоді ми почали допомагати людям світчитися в ІТ завдяки мережі менторів: зібрали пул спеціалістів, які пояснювали, чого саме хоче кандидат, що є для нього важливим і як дійти бажаної мети. Далі почали рекомендувати безплатні курси, а люди — досягати необхідних результатів для стажування чи перших джобоферів. Це був довгий процес зміни підходів, брендингу, команди.

Наразі ми працюємо з двома типами менторів. Перші — засновники Careeraid, для яких менторство є проєктною, але оплачуваною роботою. Другі — експерти-волонтери, які консультують залежно від своєї спеціалізації. У нас є близько десяти активних менторів, які працюють за запитом.

Про роботу Careeraid

Марія: Ми шукаємо роботу для джунів у всьому світі, але здебільшого в Польщі, Румунії та Молдові. Понад 60 % вакансій наразі знаходимо у Європі. Знайти роботу людям, які тільки переїхали з України та вирішили увійти в ІТ, досить складно. Здебільшого пропонують стажування, іноді — це справді гарні варіанти навчання для джунів у класних компаніях. Я працювала в ІТ упродовж семи років і помітила, що початківці потрібні ринку, він ще не наповнений. Але компанії переважно шукають сеньйорів та мідлів. Тому це складно.

Іна: Насправді ми нещодавно оновлювали нашу інформацію, щоби зрозуміти, як змінилася ситуація за останній рік. І побачили, що найважче подати заявку на вакансію. Джунам непросто даються співбесіди та навіть симуляції співбесід, тому деякі з них шукають додаткові курси з підготовки. Але в нас є кандидати, які успішно пройшли курс та влаштувалися на роботу, водночас їм також довелося підтягувати англійську, бо йдеться про іноземні компанії.

Марія: Зараз приблизно 25 % джунів, яких ми рекомендуємо компаніям, отримують роботу. Це не велика частка, але результат все одно непоганий, адже кардинальна зміна галузі потребує часу. Ми повністю «ведемо» цей процес.

Наразі ми надаємо послуги з перегляду резюме (його оцінка та поради щодо вдосконалення), симуляції співбесід (моделювання співбесіди для відточування навички інтерв’ю), програми менторства та даємо змогу відвідувати навчальний табір. Під час навчального табору учасники упродовж дня працюють з експертами. Вони складають індивідуальний план для працевлаштування. Також опановують написання резюме, відпрацювання технік інтерв’ю.

Джуни не схожі на сеньйорів, тому з компаніями обговорюємо способи їхньої інтеграції, зокрема через стажування і курси. Наразі компанії здебільшого задоволені джунами, яких ми рекомендували.

Це недорого для роботодавця, а в майбутньому ми плануємо вводити оплату і для кандидатів: за перегляд резюме, симуляцію співбесіди тощо. У нас гарні експерти, які вартують цього.

Про доходи

Марія: Перші кілька місяців команда працювала суто на волонтерських засадах. Однак зараз ми щодня працюємо з 250 людьми та перебуваємо на етапі визначення власної бізнес-моделі. Нам потрібно вдосконалювати платформу та вкладатися в розробку, роботу з кандидатами та інші процеси. Нам вдалося залучити перші партнерські кошти, тож наразі можемо працювати над виведенням компанії на новий рівень.

Дотепер ми фінансуємося завдяки гранту та внеску організації-партнера, але це триватиме до 30 січня. Тому хочемо якомога швидше вибудувати план дій. Зараз наші послуги є абсолютно безплатними. Надалі ми зробимо платні послуги, але не для українців. Поки що все, що стосується громадян України, є безплатним.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось14
До обраногоВ обраному10
LinkedIn

Схожі статті




17 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Дуже корисна публікація. Але прошу звернути увагу на:

Juniverse перебрасує на rozrobnyk.com . Я так розумію це правильно, але якщо спробувати log in with Google / linkedin і підвертиди вхід, то знову повертаєшся на початкову сторінку rozrobnyk.com і так по колу.
Якщо клацнути «повідомте нам» має відкриватися форма зворотнього зв’язку,, але фактично переход на Гугл форму «Job seeker Profile (rozrobnyk.com)».

На careeraid.co/#join після заповнення форми не з’являється жодне підтвердження успішності, лише пропозиція знову перейти на careeraid.co
На пошту також нічого не приходить.

Привіт, є така штука, то а) ми натупили з посиланнями, які надали редакції і б) зараз розбираємось з багом реєстрації)

Вибачте за фальстарт.

На сайті rozrobnyk.com не працює реєстрація ні через гугл, ні через лінкедін: ERROR User login is required. Форма для повідомлення про помилку вимагає моє резюме. Повідомте авторів, шкода якщо вони не знають.

Привіт!Привіт, таак, дякую дуже — зараз розбираємось з багом реєстрації)

Вибачте за фальстарт.

Величезна повага до таких компаній!
Дякую за статтю та цю інформацію. Чудові додаткові можливості!)

Дуже дякую за статтю, але є дуже багато «АЛЕ». Juniverse — невірне посилання, в Careeraid. — кнопки реєстрації, завантаження резюме та інші — не працюють.

Посилання уже виправили, а фахівців з Careeraid запросили в коментарі

Дуже Вам дякую! Гарного настрою Вам

Привіт, вже розібрались з посиланням, то ми наплутали. Дякую)

Вибачте за фальстарт.

Чи з посиланням на Juniverse щось не так, чи я не знайшов бордінг =/

Только полез написать об этом :) По ходу вот эта правильная — rozrobnyk.com

Привіт! Насправді правильна — juniverse.com.ua , то ми тупанули з посиланнями, а домен міняли три раз. Вибачте за фальстарт)
Поки що розбираємося з поточними багами.

Привіт, є така штука, то ми натупили з посиланнями, вже виправили і довиправляємо поточні баги)

Вибачте за фальстарт.

Дуже Вам дякую за відповідь! Бажаю гарного дня!!!

Підписатись на коментарі