Е-бронювання: плюси та мінуси процедури з досвіду компаній і юристів
У червні цього року з’явилася законодавча можливість бронювати працівників у новий спосіб — за допомогою порталу «Дія». А вже 17 липня механізм запрацював.
Разом зі старшим юристом Львівського ІТ Кластера Дмитром Козяриним розповідаємо, які останні зміни відбулися загалом у бронюванні та які є спостереження про електронне бронювання. Також ми запитали в компаній, які встигли пройти нову процедуру, про їхній досвід і взяли коментар у пресцентру «Дії».
Чи потрібно для бронювання проходити ВЛК, подавати інформацію про свою військово-облікову спеціальність, що з тими, хто не оновив дані до 16 липня, які статуси надходять, якщо людині відмовляють у броні — у матеріалі.
Про загальні зміни
Вагомою зміною від червня стало те, що термін бронювання збільшили з 6 до 12 місяців. І тепер це прямо підв’язано до терміну, на який підприємство отримує статус критичного для функціонування економіки.
Крім того, можна бронювати усіх працівників незалежно від дефіцитності їхньої військово-облікової спеціальності. Раніше лише при бронюванні керівників не зважали на дефіцитність ВОС. І юристи це називали блокером у процедурі.
Бронювання стало доступнішим і завдяки тому, що в застосунку «Резерв+» можна оновити дані та згенерувати електронний військово-обліковий документ, тож люди отримали унікальний номер з «Оберегу», необхідний для бронювання без особистого відвідування ТЦК та СП, пояснює юрист.
«Водночас досі є певна кількість ІТ-фахівців критично важливих компаній, які не можуть стати на облік як військовозобовʼязані, особливо після зниження мобілізаційного віку з 27 до 25 років, та оновити військово-облікові документи без обовʼязкового особистого відвідування ТЦК», — вважає Дмитро Козярин.
Про те, що може стати на заваді
Як і раніше, блокером у бронюванні у Львівському ІТ Кластері називають те, що не можна бронювати більше ніж 50% військовозобов’язаних працівників. Щоб підвищити квоту для своєї компанії, можна звернутися до Мінцифри, яке надало компанії статус «критичної». Але на практиці цим так і не почали користуватися, а норма залишається максимально суб’єктивною, розповідає Дмитро Козярин.
«Також не зовсім зрозумілою є норма про необхідність підприємства підтвердити, що всі військовозобов’язані оновили свої дані саме за 60 днів. Виникає питання: а якщо працівник порушить цей термін, оновить дані на
65-й день, сплатить штраф, відповідно до вимог адмінзаконодавства, які ризики є в такому випадку? Чи можна тоді людину бронювати? Це питання відкрите», — доповнює юрист.
Про електронне бронювання
Керівник через особистий кабінет в «Дії» подає список працівників, яких хоче забронювати. І підписує заяву електронним підписом. «Дія» автоматично перевіряє компанію і фахівців у реєстрах, чи:
- підприємство є критично важливим;
- працівник офіційно працевлаштований;
- дані працівника є в реєстрі «Оберіг».
«Дія» надсилає відповідь про результати бронювання в особистий кабінет керівника щодо кожного працівника. Якщо є відмова — вказується причина. Якщо відповідь позитивна — у працівника оновиться інформація в застосунку «Резерв+».
«По суті, в „Резерв+“ можна з’ясувати, чи є про людину дані в реєстрі „Оберіг“. Він дає змогу зрозуміти свій статус і, якщо це „На обліку“, то можна без проблем бронюватися», — коментує Дмитро Козярин.
Також витяг про бронювання можна буде завантажити на порталі й за потреби роздрукувати.
Плюси процедури
Зі спостережень юриста Львівського ІТ Кластера, який консультує компанії:
1. Людину можна забронювати незалежно від того, чи є в неї актуальний висновок військово-лікарської комісії про стан здоров’я.
2. Не потрібно заповнювати інформацію про звання та військово-облікові спеціальності.
«Дуже часто були проблеми з відображенням звання або відповідного ВОС в реєстрі „Оберіг“, а паперова форма подачі документів покладала обов’язок заповнити цю інформацію. Тож військовозобов’язаному потрібно було звертатися в ТЦК, оскільки лише там можна було це вирішити», — додає Дмитро Козярин.
3. Не потрібно оформлювати відстрочку на підставі бронювання безпосередньо в ТЦК та СП. Адже після отримання погодження на порталі «Дія» інформація автоматично підтягується в «Оберіг», а з нього — у застосунок «Резерв+».
4. Відтепер увесь процес бронювання — від моменту подачі списків до моменту отримання відповіді — триває не більше як годину.
З якими проблемами стикнулися
1. У загальну кількість військовозобов’язаних система зараховує не лише найманих працівників за трудовими договорами, а й гіг-спеціалістів.
«Так не повинно бути, адже військовий облік на підприємстві ведеться лише щодо найманих працівників за основним місцем роботи», — пояснює юрист.
2. На порталі «Дія» передбачено можливість зробити «витяг про бронювання», який є підтвердженням бронювання. Проте таку функціональність ще не запущено, і вона лише перебуває на стадії розробки.
3. Інформація про працівника не завжди відображається у витязі в «Дії» з реєстру «Оберіг», хоча й подано всі документи до Пенсійного фонду, а в особистому кабінеті є відповідний запис про основне місце роботи.
«Загалом ми у Львівському IT Кластері позитивно оцінюємо оновлення механізму бронювання, а особливо його швидкість і безпечність. Водночас сподіваємося, що процедуру далі удосконалюватимуть і запровадять гнучкі підходи економічного бронювання», — підсумовує Дмитро Козярин.
Які статуси можна буде побачити в «Дії»
Ми запитали в пресслужби «Дії», які статуси можуть надійти в електронний кабінет керівника, коли людину подають на бронювання.
«Після отримання послуги Відомості про працівників з реєстру „Оберіг“ керівник отримає результат у вигляді PDF-файлу, де показано список усіх військовозобовʼязаних працівників компанії, дані про яких є у Пенсійному фонді та у Реєстрі військовозобовʼязаних. Щодо кожного вказується один з трьох статусів:
1. „Заброньовано“ і термін бронювання.
2. „Не заброньовано“ (тобто його можна подати в списках на бронювання і воно має бути успішним).
3. „Не підлягає бронюванню“ і чому.
Причина буде вказана одна із:
- Не перебуває на військовому обліку.
- Виключено з військового обліку.
- Призовник.
- Має відстрочку.
- Має бронювання за іншим підприємством.
- Знято з військового обліку.
- Резервіст.
Після отримання послуги Бронювання працівників керівник отримає результат у вигляді PDF-файлу, де показано список усіх працівників, поданих на бронювання зі статусом результату. Щодо кожного з них вказується один з двох статусів:
1. „Заброньовано“ і термін бронювання.
2. „Не заброньовано“ і чому.
Причина може бути вказана одна із:
- Обов’язкові поля не заповнено або заповнено неправильно.
- Особу не знайдено в Реєстрі військовозобовʼязаних.
- Особа не працевлаштована на підприємстві.
- Особа не підлягає бронюванню.
- Знайдено більше однієї особи в Реєстрі військовозобовʼязаних.
- Особа вже має активне бронювання.
- Технічна помилка, подайте особу на бронювання ще раз».
Що кажуть про досвід е-бронювання компанії
🔹 Ciklum
«У перший день після офіційного запуску сервісу ми спробували забронювати одного співробітника. На всю процедуру знадобилося 20 хвилин — це з урахуванням авторизації, заповнення анкети та отримання рішення про бронювання листом на пошту.
Єдиний мінус, на який ми звернули увагу при першому використанні системи — авторизацію на порталі потрібно роботи через КЕП керівника компанії, для чого потрібна його/її безпосередня залученість. Представник HR-департаменту не може використати власний електронний підпис, щоб подати список військовозобов’язаних на бронювання та засвідчити заяву.
Однак керівнику компанії потрібно заповнити всього три поля: ПІБ співробітника, ІНН та дату народження. Всі інші дані перевіряються автоматично. Система сама підтягує інформацію, чи співробітник працевлаштований офіційно, чи оновив дані у реєстрі «Оберіг», а також чи має підприємство статус критично важливого. При паперовому ж варіанті оформлення потрібно було готувати пакет документів, який потім окремо проходив через Міністерство цифрової трансформації, Міністерство оборони та Міністерство економіки.
Система також показує дані про актуальну кількість військовозобов’язаних і заброньованих співробітників, однак на цьому етапі ми стикнулися з багом: цифри нашої компанії були некоректні. Ми одразу надали фідбек Мінцифри і сподіваємось, що проблему скоро вирішать. На сам процес бронювання співробітника це ніяк не вплинуло.
Ще один аспект, про який варто згадати, стосується витягу про бронювання. Попри очікування, що його можна буде завантажити прямо на порталі «Дія», на цей момент ця опція недоступна. Поки що єдине, що може підтвердити актуальність е-бронювання, — це оновлені дані у «Резерв+».
Цього тижня ми намагалися забронювати ще кілька фахівців, однак в один із днів портал просто не відповідав. Вочевидь, був перевантажений кількістю запитів, що не дивно.
Ми спробували в інший день. Доволі швидко, впродовж 20 хвилин, забронювали ще одного колегу і подали на бронювання додаткову групу із шести спеціалістів. Два з них ще мають активне бронювання, однак ми хотіли перевірити, яку відповідь надасть система, адже при паперовій процедурі завчасне подання на продовження бронювання було стандартною практикою. Щодо чотирьох колег отримали позитивне підтвердження, а щодо інших двох колег система поінформувала, що в них чинне бронювання.
Загалом ми задоволені сервісом та очікуємо на його покращення і збільшення пропускної здатності порталу. Попри певні незручності система вже зараз здатна значно полегшити життя не тільки бізнесу, а й працівникам держорганів, які мають опрацьовувати всі паперові заяви вручну»
.
🔹 EPAM
«Наша команда вже випробувала новий сервіс електронного бронювання військовозобов’язаних через портал „Дія“. Цей досвід виявився позитивним, і ми сподіваємося, що так буде й надалі. Зокрема, термін отримання відповіді щодо бронювання через „Дію“ становив лише один день, що є вкрай оперативним порівняно з попередніми процедурами. Водночас інформація про бронювання теж швидко з’явилася в електронному кабінеті заброньованого спеціаліста в застосунку „Резерв+“».
🔹 Genesis
«Наразі ми маємо позитивний досвід взаємодії з новою процедурою. Якщо раніше нам потрібно було
Оскільки процес новий, то поки що ми не готові вказувати кількість заброньованих співробітників. Ми використовували його в тестовому режимі.
Але можемо вже відзначити, що процес прозорий. Система підсвічує тих людей, які зможуть отримати бронювання, тому всі співробітники, яких ми подавали, його отримали.
Розраховуємо, що зможемо забронювати всю необхідну кількість людей, критичну для стабільної роботи наших бізнесів».
1 коментар
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.