Копання картоплі та штрафи за відкрите резюме. Айтівці розповіли про покарання у ІТ-компаніях
DOU запитав українських айтівців про те, з якими системами покарань і штрафів у ІТ-компаніях вони стикалися. Відповіді різноманітні: тут і штрафи за запізнення у «доковідні» часи, і погрози звільненням за розміщене на сайтах для пошуку роботи резюме, і навіть випадок копання картоплі на дачі у керівника.
Тож з якими покараннями та штрафами стикалися айтівці в ІТ-компаніях?
Спроба пограбування та копання картоплі
«Було кілька випадків. На старті своєї кар’єри працював у невеличкій вебстудії, якої, мабуть, вже й не існує. Якось посеред робочого дня усі скинулись грошима і відправили мене, новачка, за морозивом. Коли я прийшов, то побачив обуреного шефа, який оштрафував мене на суму моєї зарплатні за цей день. До речі, цього дня в мене взагалі не було задач. Через місяць після того я звідти звільнився.
Друга історія: якось у великому ентерпрайзі служба безпеки спіймала колегу на зливі корпоративних даних — вони сконтактували з ним, запропонували великі гроші, а він і не встояв. З одного боку, сам винний, а з іншого — вони спонукали його до злочину, і це свинство. Хотіли порушувати проти нього справу, але цей хлопець привів грамотного адвоката до начальника служби безпеки. Адвокат розтлумачив йому, як він цю справу у суді розвалить за п’ять хвилин. Розійшлися тоді на звільненні.
Ще я працював у конторі, де штрафували за запізнення. Причому дані зчитували з турнікета, і на штраф можна було нарватись навіть за запізнення в секунду. Одного разу я таки нарвався на штраф, але щось там набрехав про поважні причини у доповідній і відмазався. А от за загублену картку з NFC чипом довелося віддати штраф у 500 разів більший, ніж коштує ця картка. Довго я там не витримав.
Один з випадків розповідав знайомий. Наприкінці «нульових» він працював у невеличкій та мутній вебстудії, яка не цуралася робити лендинг-сторінки для секс-працівниць. У нього відбулася непрозора історія з клієнтом, коли зірвали дедлайн, і клієнт виставив цій конторі великий штраф, який суттєво перевищував зарплатню мого знайомого. Контора зробила його цапом-відбувайлом і хотіла повісити цей штраф на нього. Так йому б довелося кілька місяців працювати на цю компанію безоплатно.
Зрозумівши, що порозуміння вони з керівництвом не дійдуть і більше грошей йому точно не дадуть, знайомий сказав шефу «гудбай» і пішов. Для контексту: знайомий працював не офіційно і без ФОП, йому просто платили готівкою. Щоб якось компенсувати втрачені гроші, шеф знайомого за допомогою охоронця вирішив відібрати у нього особистий ноутбук, але той швидко випручався. Мораль така: з мутними конторами не працюйте і, влаштовуючись, одразу ж питайте про штрафи" (Golang Engineer).
«На моїй першій роботі, де я працював понад десять років тому, фірма не купувала жодної ліцензії на ПЗ. Для роботи ми використовували Windows, Microsoft Office, Photoshop, Visual Studio і багато чого ще. Якщо приходила перевірка, потрібно було витягнути вінчестер, сховати у зовнішній одяг і винести з приміщення. Якщо це не вдасться і тебе зловлять з краденими програмами — компенсуєш штраф, накладений на контору. Моє небажання підписувати документ, що я ознайомлений з інструкцією, стало причиною звільнення» (Senior Back-end Developer).
«Начальник департаменту змусив одного зі співробітників садити картоплю у себе на дачі та виконувати іншу фізичну роботу у вихідні» (BDM).
Штрафи за «косяки» та порушення контракту
«В нашій компанії є поняття „варіативної частини зарплати“, найчастіше її дають під час першої переоцінки. Наприклад, у вас може бути $1000 базова частина та $200 — варіативна. Тобто загальна зарплата — $1200 доларів. Щоквартально перевіряють, чи були у вас якісь „косяки“, які попередньо обговорюють, на кшталт: не спізнятись на мітинги, оновлювати таски, робити все, що від тебе чекають. У кожного „косяка“ своя вага, і ця варіативна частина пропорційно „ріжеться“. Але за багато років в компанії я чув лише про два чи три випадки, коли хтось користувався цим механізмом. А так усі завжди отримують 100% зарплати» (Developer).
«У кожного в компанії був performance chart review. Тобто інша людина перевіряє, що ви там писали клієнтам у чатах, і надсилала висновки. Їх треба було прочитати та протягом трьох робочих днів надіслати відповідь, наприклад, чому ви написали саме так, а не інакше. Якщо видалив відповідь — штраф» (Customer Support).
«У моїй попередній компанії була система штрафів за різні проступки. Існував цілий документ з їх переліком і ціною в грошах, які стягувалися із зарплати. Гроші ці мали йти на благодійність. Серед того списку було невчасне подання звіту топам або неправильне його заповнення, протермінований або незаповнений чекліст, трансляція мітингу на загал замість закритої групи тощо.
У випадку повторного такого ж проступку сума штрафу збільшувалася. Зазвичай штрафи отримували менеджери, а не рядові працівники. Ще був штраф для менеджера, якщо помилився не він сам, а член його команди, але до такого практично ніколи не доходило» (Marketing Manager).
«Доводилося отримувати штрафи за недотримання комплаєнсу у спілкуванні з клієнтами. Коли працюєш у підтримці, то виникають ситуації, у яких необхідно пояснити людині своїми словами про що саме її запитують. При цьому потрібно зважати на ситуацію та не вживати ту чи іншу „автоматичну“ фразу, яка може стати недоречною. Але коли ти сказав певну фразу, пропустивши артикль або слово — це мінус один з трьох балів.
Назбираєш 3/3, і у тебе забирають бонус, оплачують тільки ставку. Навіть маючи показник перформансу у 100%, можна було залишитись без бонусів через невиконання комплаєнсу. Людина — все ж не робот, і зважаючи на високе завантаження, було сумно отримувати смс про те, що, пропустивши одне слово у фразі, не отримуєш бонус, на який так плідно працював увесь місяць з овертаймами» (Middle Technical Support).
«У 2017 році моїх колег-сейлів штрафували за те, що вони не коментували стан клієнтських рахунків у системі — по 200 гривень за кожен рахунок» (Business Analyst).
«Одного разу з мене вирахували одинадцять годин робочого часу за те, що через мою помилку впала база на staging environment, чим я заблокував роботу інших співробітників. Тобто мене оштрафували за баг. На той момент я був джуніором» (.NET Developer).
Повторний випробувальний термін і позбавлення залишку відпустки при звільненні
«Через рік роботи у компанії мені повторно призначили випробувальний термін. На думку менеджера, я був недостатньо продуктивним, а ейчарці один з моїх жартів здався занадто токсичним і таким, що порочить імідж компанії. На той час я був джуніором» (QA).
«При звільненні з компанії мені не виплатили компенсацію за останній тиждень роботи через надуманий штраф за перехід в іншу компанію. Про жодний штраф, звісно, в договорі не йшлося. Це цілеспрямована політика компанії, яка виплачує зарплату за попередній місяць: тобто на початку вересня працівник отримує гроші за липень, що було зроблено якраз для уможливлення таких штрафів» (Senior Java Developer).
«Коли забував пропуск, то штрафували на
«У нас передбачені штрафи великих розмірів, якщо порушити контракт і піти працювати до клієнта компанії напряму» (HR Assistant).
«Я прийшов як Trainee Java Developer у турецьку компанію у Львові. Змушений був підписати річний контракт зі вказаним штрафом у розмірі трьох зарплат на випадок, якщо звільнюся раніше, ніж за рік. Я вирішив звільнитися раніше, довелося оплачувати $900 штрафу» (Junior Java Developer).
«Щойно співробітник попереджає про звільнення, він відразу втрачає всі дні відпустки, що накопичилися. Це теж можна розглядати як штрафи. Мабуть, причина у великій плинності кадрів у компанії та тому, що в минулому були ситуації з одночасним звільненням багатьох співробітників. Цей захід покликаний скоротити плинність кадрів, але фактично співробітники пристосовуються, а у PM’ів завмирає серце щоразу, коли ключовий розробник просить про тривалу відпустку. Бо, можливо, він вже знайшов нову роботу і просто використовує накопичену відпустку, щоб та не згоріла» (РМ).
Штрафи за запізнення
«Коли я шукав першу роботу на посаді iOS-розробника, то на одному з інтерв’ю мені повідомили, що за мої запізнення штрафуватимуть тимліда. Загалом добре, що мене туди так і не взяли. Здається, це була якась мутна контора» (iOS, Flutter Developer).
«На моїй першій роботі в рекламній агенції, де я верстав спам-рекламу на HTML, був штраф 50 грн за запізнення навіть на п’ять хвилин. Враховуючи, що моя тодішня зарплата становила 2000 грн (це був 2011 рік), то штраф був досить суттєвим» (System Architect).
«Штраф за запізнення, за рефанд від клієнта, за велику кількість пропущених багів» (Senior QA).
«На одній з робіт за кожні п’ять хвилин запізнення ти мав залишатися працювати в офісі на годину більше. Авжеж, ці одна, дві чи три години були безоплатною понаднормовою працею» (Recruiter).
«Одного разу я проходив співбесіду в німецьку компанію. Мене запросили на роботу, але попросили підписати документ, де був один пункт, суть якого приблизно така: 1 хвилина запізнення зі здачею таску = 1 євро штрафу, і час на виконання задачі виставляєш теж не ти сам. Я пішов на іншу роботу і щасливий» (Middle PHP Developer).
«Коли я працював в офісі, то регулярно запізнювався хвилин на п’ятнадцять. Мене за це не звільняли, але майже кожна компанія хотіла це якось виправити. В першій ввели штраф 50 гривень за запізнення. Це був 2013 рік, я був джуніором і заробляв $500, тобто 4000 гривень на руки. В наступній компанії вже штрафували на 1% від заробітної плати за кожне запізнення. В іншій фірмі потрібно було купувати фрукти на всю команду за запізнення. А в одній компанії за запізнення ти мав класти гроші у банку „на масаж“ — за кілька місяців в офіс викликали масажистку. Щоб вчасно встигати в офіс, я навіть зробив карту вакансій. Зараз працюю віддалено і встигаю на роботу :)» (Senior Go Developer).
«Я з таким не стикалася, але в департаменті підтримки в одній з компаній, в яких я працювала, були грошові штрафи за запізнення, нецензурну лексику. В один момент люди збунтувались і за день звільнилось пів команди. То був треш» (Resource Manager).
«Якщо у вас накопичились запізнення — треба було відпрацювати безоплатно стільки часу, наскільки ви запізнились, з округленням до години» (Customer Support).
«Символічні» та жартівливі штрафами
«Років сім тому, коли я ще був джуном, на одній зі співбесід мені сказали: той, хто запізнюється на роботу, купує смаколики для команди. Я був не проти, але мене так і не взяли туди» (Senior Software Engineer).
«Людина, яка ламала білд до того, як налаштували СІ, наступного дня купувала печиво та інші солодощі на всю команду» (Senior C++ Developer).
«50 відтискань за повторний факап» (Project Manager).
«В одній компанії була практика розсилок на корпоративну пошту списку тих, хто сьогодні запізнився» (QA Engineer).
«У нас є штраф 50 грн за запізнення на дейлі о10-й ранку :)» (QA).
«Було передбачено $100 за використання merge замість rebase :) Ніхто так і не отримав цей штраф, але все поспіль мержити перестали. Інформацію про штраф сказали радше жартома, але Unit Head примудрився сказати про це в такому тоні, що всі замислилися і розібралися із гітом» (Team Lead).
Робота з неадекватними тимлідами та менеджерами
«Мені траплявся неадекватний тимлід. Якось я працював в одній компанії на випробувальному терміні. Під час роботи натрапив на дуже неочевидний баг, який вніс інший розробник — override змінної. Ця змінна ініціалізувалась в мене локально, але не ініціалізувалась на сервері, і я довго не міг її знайти. Зрештою, помилку знайшов той самий розробник, який її і вніс. Тимлід тоді на мене сильно накричав. Я на початку «сесії криків» переживав, а потім як відрізало — стало все одно. Наступного ранку в мене був mood-check з HR, на якому я одразу повідомив про своє звільнення, бо «компанія не пройшла випробувальний термін» (Java Developer).
«Раз на місяць, а іноді й по кілька разів на проєкті траплялися овертайми до першої ночі. Людей, які не подобались менеджерці чи чимось її розізлили, залишали на кожен такий овертайм. Відмовитися від нього можна, якщо захворів, із довідкою від лікаря, або через звільнення» (QA Engineer).
«На попередньому місці роботи у відділі Lead Generation тимлід постійно нагадувала, що мене можуть звільнити, якщо я не покращу результати. Це продовжувалось протягом усього часу дії контракту, який можна розірвати, тільки сплативши величезний штраф. Проте компанія могла мене звільнити у будь-який момент. Тепер я потрапив у хорошу компанію у відділ QA, але тривога з попереднього місця роботи нагадує про себе, і з’являються переживання, що новий тимлід почне поводитись так само» (Junior QA Engineer).
«На моїй першій роботі, коли людина висловлювала невдоволення щодо овертайму або нею були невдоволені через завдання, яке взагалі не стосувалась фаху, на неї могли агресивно накричати, як на непотріб» (UX/UI Designer).
Трекери часу та дивні заборони
«Керівництву компанії несподівано захотілося мотивувати співробітників, і воно запровадило трекер. За підсумками місяця ти повинен був набрати певну кількість годин і щодня звітувати про свою ефективність за день. Нестача годин вираховувалася із заробітної плати. Працювало все це незграбним методом: у тебе була певна кількість завдань на день, і наприкінці кожного дня фіксувалося, скільки з них виконано. Складність завдань та інші моменти, якщо і впливали якось на процес, то непомітно.
Якщо в тебе не було завдань на місячний виробіток — це твої проблеми. ВА чи PM були зайняті та не змогли формувати вчасно завдання — твої проблеми. Трекер зафіксував неактивність — теж відрахування. Якщо ж на тебе чекав пошук інформації або уточнення з клієнтом, то ти часто потрапляв на додатковий час. Завдання були завжди різні: все виконувалося методом спроб і помилок з якнайменшими змінами вже готової системи. Після другого місяця таких „мотивацій“ вся команда одного дня звільнилася. А лаври призерів дісталися дизайнерам та тим, хто працював над внутрішніми проєктами. Наш напрямок у компанії був на той момент основним» (у минулому — Junior-Middle Bitrix Developer, нині переходжу на React).
«Колись я працювала у невеличкій компанії на посаді Junior QA. В нас було три кімнати, і в кожній був кондиціонер. Якщо співробітники одного з кабінетів тричі на місяць забували вимкнути кондиціонер, то мали заплатити за електроенергію за весь місяць. Одного разу таке трапилося зі мною. Відверто кажучи, я не думала, що когось за це штрафуватимуть, але ні — з моєї зарплати у 5000 грн забрали майже 900 грн. Тоді я зрозуміла, що більше там працювати не буду :)» (Junior QA).
«В одній з компаній була заборона на обговорення заробітної плати з іншими співробітниками. Ніхто, крім твого безпосереднього керівника, не мав знати твою зарплатню. У разі порушення цього правила — великий штраф або звільнення без виплати зарплати та компенсацій. Навіть при звільненні з компанії та отриманні фінального розрахунку всі цифри ти міг обговорювати тільки з керівником — навіть не з бухгалтером і не з фінансовим директором» (Sales Director).
«У мене була погроза звільнення за резюме на Work.ua. Це була моя перша робота за спеціальністю. Як я тоді думав, мені дуже пощастило, адже мене знайшли самі та взяли після легкого інтерв’ю. Коли ж я розповів про все друзям, ті одразу застерегли: „В хороше місце важко потрапити. Якщо тебе ще й самі знайшли — будь обережним“. Врешті, сумніви виявилися виправданими. „Шарашкіна контора“ — інакше цю компанію й не назвеш. Я працював там фултайм менш ніж за $200, бо мені було важливіше здобути хоча б якийсь досвід, ніж отримувати велику зарплату. І обов’язки мої були, м’яко кажучи, незвичайними. Я вже за місяць роботи зрозумів, що час щось змінювати.
Почав вивчати ринок праці. Курсу на зміну роботи „тут і зараз“ не було, просто хотів ознайомитися з реаліями сьогодення. Оновив резюме, походив на співбесіди. Аж тут якогось дня мені дзвонить СЕО, і починається доволі тривале вичитування мене за те, який я „поганий“, „зрадник“, і взагалі: „Я коли знаходжу у працівників десь резюме, то одразу їх звільняю“. Досвід неприємний, тому раджу всім початківцям не вестись на „халяву“. Краще походіть п’ять, десять чи й двадцять разів на співбесіди і знайдіть собі хороше місце замість того, щоб витрачати час і нерви» (Junior SE C++).
Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU
64 коментарі
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.