$2000 за рекомендацію та робота в оточенні друзів. Як працюють реферальні програми в ІТ
За даними опитування DOU, фахівці ІТ-сфери активно користуються реферальними програмами: 26,5% шукачів знаходять роботу завдяки рекомендаціям знайомих. Це найпопулярніший канал пошуку. І це не дивно.
Працедавці задоволені, бо реферали допомагають закривати «складні вакансії», створювати більш дружню та комфортну атмосферу в колективі, і навіть розвивати власний бренд. Працівники теж у виграші: крім можливості отримати фінансову винагороду чи інший цінний подарунок, є шанс збудувати сильну команду з однодумців.
Розглянемо реферальні програми докладніше. Ми поспілкувалися з представниками ІТ-компаній, фахівцями, що радять знайомих на відкриті вакансії або ж самі знайшли роботу завдяки рекомендації.
Ілюстрації Уляни Морозової
Що передбачає реферальна програма
У більшості компаній програма впроваджена за подібним принципом: бонус за рекомендацію виплачують після проходження кандидатом випробувального терміну (зазвичай три місяці) або ж винагороду ділять на дві частини: 50% суми бонусу сплачують на початку співпраці, іншу половину — у разі проходження тестового періоду. Бонусом може бути грошова винагорода, внутрішня валюта компанії, сувенірна брендована продукція, цінні речі (смартфон, велосипед тощо).
Розмір бонусу залежить від технічного рівня та спеціальності кандидата. У деяких компаніях за рекомендацію кандидата нараховують спеціальні бали, які можна обміняти на брендовану сувенірку — футболки, чашки, ручки і т. ін. Таке практикують в EPAM та Luxoft.
Програму інколи ділять на зовнішню і внутрішню, але процес подібний. Наприклад, в ELEKS охочі (не обов’язково працівники) можуть як надіслати рекомендацію рекрутерові поштою, так і порекомендувати фахівця, що відповідає вимогам відкритих вакансій, в інший спосіб. Для цього треба заповнити вебсторінку реферальної програми: написати ім’я рекомендованої особи, додати її CV чи покликання на профіль у LinkedIn, і залишити свої контактні дані. Важливо заздалегідь поінформувати кандидата на посаду про свій намір його рекомендувати.
Здебільшого компанії потребують рекомендації спеціалістів рівня Middle/Senior, Software Engineer, Test Engineer, Test Lead, Technical Lead, Architect, Project Manager, Business Analyst, UX Designer.
В iDeals Solutions сума винагороди може становити до $2000. Щокварталу в компанії визначають п’ять найефективніших рефералів (незалежно від того, чи підписано внаслідок офер), і відзначають їхню активність додатковою винагородою. У перший тиждень після оголошення вакансії працівники компанії мають змогу отримати Hot Bonus — до $1000 за успішну рекомендацію.
Innovecs за влучну рекомендацію преміює на суму від $300 до $1000 залежно від позиції. В окремих випадках бонус може становити $1500 або $2000. Зокрема, на момент написання цієї статті, компанії для проєкту у сфері геймінгу потрібен Senior Fullstack Developer, а компенсація за допомогу в закритті цієї вакансії становить $2000. Рекомендувати кандидата може будь-хто.
Переваги для компаній
Постійна конкуренція за «таланти» ускладнює рекрутерам закриття всіх вакансій. Реферальні програми допомагають успішно наймати працівників.
Створити середовище однодумців, у якому комфортно працювати
В Intellias реферальна програма — це не просто інструмент рекрутингу, а важливий складник корпоративної культури. Рекомендації дають змогу створювати компанію однодумців, які поділяють спільні цінності.
В Astound Commerce переконані: якщо внутрішня культура, атмосфера в командах, процеси і проєкти в компанії подобаються спеціалістам, то вони завжди рекомендуватимуть своїм знайомим відкриті позиції.
До внутрішніх рекомендацій iDeals Solutions ставиться з особливою увагою і розглядає їх як пріоритетне джерело кандидатів, оскільки якість таких рекомендацій, як і зацікавленість кандидатів, висока. Фахівці, що співпрацюють з компанією, з ентузіазмом розповідають про вакансії і культуру компанії. Це викликає інтерес у потенційних колег і робить їхній вибір набагато усвідомленішим.
Закривати «високорівневі вакансії»
60% спеціалістів компанії N-iX — рівня Senior, і вакансії переважно такого ж рівня. Відповідно рекомендації колег — найцінніше джерело висококваліфікованих кандидатів. Здебільшого всі вони успішно проходять співбесіди. За останній квартал 2019 року 12% вакансій N-IX закрито завдяки реферальним рекомендаціям.
У Boosta завдяки реферальним програмам закрито 16% вакансій за 2019 рік, а в перші роки функціювання компанії, на етапі активного розвитку, цей показник становив близько 50%. У MGID за рік закривають 30%, в EPAM — 25% вакансій, у Terrasoft — близько 20% (а це понад 300 релевантних кандидатів), в Innovecs — 19%, У Daxx — 17%, у NeoGames — 12% таких вакансій, як NET developers та QAs, у JetSoftPro — 8%.
Відсоток успішного проходження випробувального терміну, за даними MGID, становить 97%. У Boosta позиції Senior SEO Specialist закривають за рекомендаціями майже у 100% випадків.
«Реферальні програми — це наступний за результативністю інструмент після LinkedIn. Раніше цей показник становив
Розвиток бренду компанії
В EPAM практикують благодійні реферальні кампанії, коли накопичені бали конвертують у гроші та спрямовують на доброчинність. Під час останньої такої кампанії EPAM прилучилася до створення спеціалізованих палат інтенсивної терапії для спільного перебування мами і малюка в Національному інституті серцево-судинної хірургії імені М. М. Амосова.
Переваги для працівників
Реферали — це не лише про гроші й подарунки. Це про розбудову спільноти, у якій продуктивність і задоволення від праці зростає, адже фахівець перебуває в комфортному оточенні. Найбільше рекомендують переважно спеціалісти, які давно працюють у компанії, розуміють специфіку проєктів і знають тих, хто може з ними впоратися.
«Рекомендувати кандидатів мене стимулює створення сильної команди, з якою я працюватиму. Звичайно, грошовий бонус теж важливий. Я рекомендував на відкриті вакансії спеціалістів з компаній, у яких працював раніше, а також тих, з ким навчався ще в інституті. Втішений, що тепер можемо разом працювати над одними технічними рішеннями. За торішні вдалі рекомендації отримав додатково бали в нашій корпоративній програмі лояльності та обміняв їх на новий телефон», — розповідає про власний досвід Антон Волошин, Program Manager у Luxoft.
Крім того, реферали допомагають «новачкам» легше вливатися в новий колектив. На умовах анонімності, редакції DOU розповіли історію, що це засвідчує: «Я шукала нову роботу впродовж трьох місяців. Коли в компанії відкрилася вакансія Project Manager, подруга, яка там працювала, надіслала моє CV. Хоча ми працюємо в різних офісах, але почали більше спілкуватися. Адаптуватися в компанії було дуже легко, оскільки подруга мені багато розповіла про процеси і познайомила з командами в перший же тиждень».
Звісно, один з мотивів рекомендувати когось — отримати фінансову винагороду.
«Запрошував когось до компанії, у якій працював, задля поліпшення фінансового становища конкретного знайомого. Отримані бонуси переважно ділю з ним навпіл, бо мені вони даються неважко. Вважаю, що це ок — розділити їх з людиною, яка буде готуватися до тих співбесід і витрачати свій час на це», — міркує Ігор Товпінець, Java Developer в Ciklum.
Щоправда, не всіх цікавлять матеріальні бонуси. Project Manager з N-iX, що став «реферал-чемпіоном» у компанії, зазначає: «Мені легко продавати те, що до вподоби. А оскільки мені подобається працювати в N-iX, то я із задоволенням розповідаю про нові можливості в компанії своїм знайомим та ексколегам. У будь-якому разі це завжди люди, на яких я можу покластися. Головна мотивація для мене — не матеріальний бонус від компанії, а можливість запропонувати своїм друзям і добрим знайомим цікаву вакансію, і як наслідок — стати колегами. Рішення про прийняття на роботу від мене не залежить, але я завжди почуваюся відповідальним за фахівця, якого рекомендую в проєкт. Саме тому, перш ніж загітувати когось до нашого колективу, я запитую себе: „Чи поділятиме ця людина цінності компанії?“ і „Чи буде їй/йому цікаво саме на цьому проєкті?“ Якщо на обидва запитання відповідаю ствердно, то заохочую до команди, надсилаю покликання на опис вакансії та розповідаю те, що особисто знаю про команду/проєкт. Якщо людині це цікаво — передаю інформацію відповідальному рекрутерові і більше не втручаюся у процес. Дізнаюся вже фінальний результат. Торік п’ять моїх рекомендацій були успішними».
Загалом ІТ-фахівці ставляться до реферальних програм позитивно.
«Шукати роботу за реферальною програмою — круто, від цього всі виграють. Колега, що вас рекомендує, отримає бонус, якщо це можливо в компанії. Ви зможете докладніше дізнатися про проєкт ізсередини і, звісно ж, отримати рекомендацію. А роботодавець заощаджує ресурси. До компаній, у яких давно працюють ваші знайомі, більше довіри. Бо якщо знайомий задоволений роботою, то і вам буде комфортно там працювати. Але, крім матеріального плюса у вигляді бонусу, великою перевагою є також можливість зібрати на проєкті „dream team“ з ваших друзів. Саме так, ще навіть не пройшовши випробувальний термін, я вже встиг зарефералити 5 знайомих», — говорить Михайло Гарист, Front-end Developer в PMLAB.
До речі, що відоміша компанія, то більше шансів потрапити до неї саме через рефералку.
«Користь від реферальних програм я реально відчув, перебуваючи у США. Надіславши своє резюме в Amazon, Facebook або Apple, на відповідь можеш чекати вічність або й узагалі не дочекаєшся, не зважаючи на твою кваліфікацію і „крутість“. Чому? Бо твоє резюме просто може загубитися з-поміж безлічі інших. Натомість за наявності бодай одного контакту в компанії з тобою можуть нереально швидко зв’язатися і запросити на інтерв’ю. Ба більше, деякі компанії не відкривають вакансії на своїх сторінках, а шукають перспективних кандидатів через своїх працівників», — розповідає Владислав Вчерашній, iOS Developer у Softwarium.
Цікаві кейси
Попри шаблонність реферальних програм, ІТ-компанії змагаються в креативності та підходах до побудови процесів. Редакція DOU зібрала найцікавіше.
Анастасія Хома, PR & Marketing Specialist в Skelia
Марія Лисюк, Recruiter в Astound Commerce
Людмила Макаренко, координатор з маркетингу в EPAM Lviv
Олена Якимчук, Communications Manager в N-iX
Марія Войно-Данчишина, PR / Event manager в CodeIT
Анастасія Говорун, PR Manager в Boosta
Наталья Шулепа, Head of Talent Acquisition Department в Innovecs
Марта Дуда, Employee Relations Specialist в ELEKS
Ирина Харациди, Wargaming
Обмеження та недоліки
Рекрутер Astound Commerce Марія Лисюк зазначає, що реферальні програми добре працюють, якщо компанія розвивається й росте у звичайному темпі. У такому разі є можливість без особливого поспіху запросити до команди справді впевнених і досвідчених спеціалістів. Однак якщо плани з наймання різко зростають, з’являється більше замовлень від клієнтів і є дефіцит інженерів у команді, тоді варто вже додатково залучати інші канали та способи пошуку кандидатів.
Окрім цього, не в усіх компаніях діють бонуси за рекомендації. На умовах анонімності ІТ-спеціаліст розповів, що сформував команду на 60% зі своїх знайомих, але жодного разу не отримував винагороди. Проте, за його словами, це не головне. Адже робота з випробуваними людьми — ефективніша, а «рефералки — основа успішного старту, бо знайти класного працівника просто за вакансією — це як виграти в лотерею».
36 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.