Зміна даних у реєстрі Оберіг, перехід на нові повістки і чи можна стати на облік без ТЦК
DOU поспілкувався із заступницею міністра оборони з питань цифровізації Катериною Черногоренко та з’ясував деталі про законодавчі зміни та майбутні плани, які стосуються реєстру «Оберіг», повісток і відстрочок у «Резерв+».
Які нові правила діють щодо вручення повісток, як Нацполіція взаємодіятиме з реєстром «Оберіг», що це означає для військовозобов’язаних, які порушують військовий облік, і чи буде функціональність, щоб продовжити надану відстрочку — у матеріалі.
З ключового:
- Приблизно третина розісланих повісток сформовані через «Оберіг»
- У людини є три дні, щоб відреагувати на рекомендований лист з повісткою
- В реєстрі «Оберіг» зібрана базова інформація про 98% чинних військовозобов’язаних
- У реєстрі з’являться люди після 25 років, які ніколи не відвідували ТЦК
- Військовозобов’язані від 16 до 25 років ставляться на облік автоматично, без відвідування ТЦК і без ВЛК
- У Резерв+ можна буде виправити ПІБ, дату народження, ІПН
Читайте докладний експлейнер У реєстрі Оберіг є персональні та службові дані про всіх військовозобов’язаних українців від 16 до 60 років. Передусім «Оберіг» наповнюється інформацією, зібраною працівниками ТЦК та СП. Оператори ТЦК вносять дані, які містилися в паперових картках, а також ті, які повідомляє людина, коли приходить до територіального центру. Далі через взаємодію з державними реєстрами ця інформація верифікується.
Якщо в людини змінилися дані, певна інформація може автоматично оновитися в реєстрі — завдяки взаємодії різних інформаційних ресурсів органів влади. А деяка інформація з’являється тільки після того, як оператор ТЦК внесе її вручну.
«Більшість даних з’являються шляхом інформаційного обміну. А оператор може цей обмін ініціювати», — зауважили DOU в Міноборони.
У будь-якому разі це не звільняє людину від обов’язку особисто повідомляти ТЦК та СП про зміну даних.
Як працює обмін даними Оберегу з іншими державними реєстрами
Передавання даних між реєстрами зроблено на базі системи інтероперабельності «Трембіта», вона є основою побудови інформаційних взаємодій між реєстрами в Україні. Щоб ця взаємодія відбувалась, як правило, на стороні «Оберегу» будуються вебклієнти, а на стороні державних реєстрів — вебсервіси. Взаємодія сервісу і клієнта дає змогу передавати інформацію через «Трембіту» з одного реєстру в інший шляхом запиту.
«Трембіта» забезпечує цілісність даних, які бігають між реєстрами, їхню однозначну верифікованість, а також юридичну значущість. По дорозі між двома шлюзами ця інформація шифрується. Перед тим як інформація по «Трембіті» піде від одного шлюзу безпечного обміну до іншого, вона проходить кілька етапів з одного контуру в інший, потім вебклієнт надсилає запит та отримує відповідь, а тоді у зворотному боці через всі налаштування безпеки воно проходить назад до оператора.
Тобто відомості з реєстрів отримуються за запитом. Оператор в ТЦК не матиме безпосереднього доступу до ЄДЕБО, ДРФО, ДРАЦС. Він отримає відповідь на запит, формат і структура якого визначені юридично.
🟢 «Оберіг» і зміна даних
З 18 травня 2024 року людина може переглянути, які дані про неї є в реєстрі «Оберіг». Зокрема, через застосунок «Резерв+» підтягується:
- прізвище, ім’я, по батькові;
- дата народження;
- індивідуальний податковий номер;
- інформація про дату оновлення даних;
- відомості про бронювання та відстрочку, якщо вони є;
- дата проходження медкомісії та придатність/непридатність;
- військово-облікова спеціальність тощо.
Якщо дані в реєстрі некоректні, людині треба особисто звертатися у ТЦК, де вона стоїть на обліку. Для безпеки та цілісності реєстру кожен ТЦК має доступ тільки до тих даних, які стосуються його обліку. Тобто якщо людина стоїть на обліку в київському центрі комплектування, то, для прикладу, у львівському ТЦК оператор не зможе внести про неї інформацію.
При цьому через «Резерв+» можливо самостійно уточнити лише номер телефону, електронну скриньку та фактичну адресу.
Та у 2025 році у застосунку з’явиться функціональність для виправлення даних у реєстрі «Оберіг» на основі інформації з інших реєстрів, розповіла DOU Катерина Черногоренко.
Насамперед з’явиться можливість виправити ПІБ, дату народження, ІПН (реєстраційний номер облікової картки платника податків), інформацію про освіту. Це, за словами заступниці міністра оборони, основоположні дані, від яких залежить верифікація людини, щоб вона могла отримати електронний військово-обліковий документ, відстрочку та інші послуги в «Резерв+».
Якщо людина не зареєстрована в застосунку «Резерв+», вона теж може дізнатися, які відомості про неї є в реєстрі «Оберіг». Зокрема, отримати витяг з інформацією через «Дію».
🟢 «Оберіг» і повістки
У липні 2024 року уряд ухвалив постанову, за якою ТЦК став формувати і друкувати повістки за допомогою електронного реєстру «Оберіг» і підписувати їх кваліфікованим електронним підписом.
Катерина Черногоренко повідомила DOU, що приблизно третина розісланих наразі повісток — це повістки нового зразка з QR-кодом. І їх ставатиме більше.
«Нині ми посеред перехідного етапу, коли застарілі повістки з мокрою печаткою та підписом від руки ще діють на рівні з повістками з QR-кодом і електронним підписом. Ми рухаємось до повного переходу на повістки нового зразка», — зауважила заступниця міністра оборони.
У листопаді прем’єр-міністр України Денис Шмигаль заявив, що 98% повісток, сформованих через «Оберіг» і розісланих за останні два місяці, були адресовані безробітним або тим, хто працює неофіційно.
Критерії, за якими повістки формуються через «Оберіг», надає Генеральний штаб ЗСУ.
У реєстрі «Оберіг» є окреме поле про повістки — коли вона була вручена людині та який статус. На запитання, чи з’явиться ця інформація у «Резерв+», Катерина Черногоренко зауважила:
«Наразі таку функціональність не розробляємо. Але аналізуємо потреби користувачів і перевіряємо, чи цей статус у застосунку є затребуваним».
Три дні, щоб відреагувати на повістку
З травня 2024 року повістки дозволили надсилати людям рекомендованими листами (є трекінг-номер, за яким можна її відстежити). А з жовтня, відповідно до законодавчих змін, рекомендовані листи з позначками «Повістка ТЦК», «Вручити особисто» адресатам мають вручати особисто.
При цьому, якщо за вказаною у листі адресою людини немає, працівник пошти телефонує їй та/або вкладає в абонентську скриньку повідомлення, що надійшов рекомендований лист із позначкою «Повістка ТЦК».
У людини є три робочі дні після інформування, щоб забрати рекомендований лист, інакше працівник пошти робить позначку «адресат відсутній за зазначеною адресою», засвідчує її своїм підписом і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає лист до ТЦК.
Також якщо людина відмовляється засвідчити своїм підписом відмову від одержання рекомендованого листа з позначками «Судова повістка», «Повістка ТЦК», працівник пошти робить позначку «Адресат відмовився». І так само не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає лист ТЦК.
Після цього ТЦК може винести постанову про штраф від 17 до 25,5 тисяч грн.
Нагадаємо, що належним підтвердженням і датою оповіщення про виклик у ТЦК є (пункт 41 постанови № 560)
- день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
- день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи про відсутність особи за адресою місця проживання, повідомленою цією особою ТЦК під час уточнення своїх облікових даних;
- день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила ТЦК іншої адреси місця проживання.
Докладно про штрафи та відповідальність за порушення військового обліку ми розповідали в експлейнері.
Крім того, у «Резерв+» хочуть додати функціональність для сплати штрафів за порушення правил військового обліку. За словами Катерини Черногоренко, для цього є технічна можливість, а також законопроєкт, за яким якщо людина добровільно оплачує квитанцію, то отримує 50% знижки на штраф.
🟢 «Оберіг» і Нацполіція
За новими правилами, які діють від кінця жовтня, Нацполіція обмінюватиметься даними з реєстром «Оберіг». Як зазначено на сайті Міноборони, поліція зможе оперативно отримувати дані про порушників і передавати їх до найближчих ТЦК або органів СБУ. Якщо електронна передача буде технічно неможлива, передбачено альтернативні способи звернення до поліції, зокрема в паперовій формі.
Ми розпитали Катерину Черногоренко, як це відбуватиметься на практиці. За словами заступниці міністра оборони, Національна поліція не має доступу до реєстру Оберіг. Ключове нововведення постанови — це перехід на електронну взаємодію між реєстром і Єдиною інформаційною системою МВС.
Якщо людина порушила правила військового обліку чи законодавство про мобілізаційну підготовку та не прийшла до ТЦК для розгляду адміністративної справи, раніше в ТЦК формували по цій людині паперовий документ — додаток 20. Його відсилали до Нацполіції в паперовому або відсканованому вигляді. І далі поліція з’ясовувала, де людина може перебувати, щоб затримати її і доставити в ТЦК.
«Цифровізація не розширює нічиї повноваження, а лиш оптимізує спільну роботу. Паперові дані надсилались до Нацполіції довше та у відносно довільній формі. Наприклад, списком порушників замість індивідуальної інформації про кожного. Це ускладнювало роботу», — коментує Катерина Черногоренко.
За новим алгоритмом керівник ТЦК формує електронний пакет даних за допомогою реєстру. Цей пакет даних завіряється кваліфікованим електронним підписом і відправляється через «Трембіту» та Єдину інформаційну систему МВС до Нацполіції.
Або, наприклад, якщо повістка сформована автоматично і людина була оповіщена правильно, але не прийшла за повісткою — у таких випадках протягом трьох днів автоматично формується постанова про розшук з підписом начальника ТЦК і дані передаються до Національної поліції.
Електронний пакет містить усі ті дані, що й додаток 20. Це ПІБ, дата народження, адреса задекларованого / зареєстрованого місця проживання, підстава (порушення правил військового обліку, порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку і мобілізацію).
Також електронний пакет може містити інші дані, які є в реєстрі «Оберіг» на момент звернення — номер телефону, імейл, місце роботи тощо. Тобто дані, передбачені цим законом.
Якщо в ТЦК немає технічної можливості надсилати електронні дані, він передає їх до Нацполіції в паперовій формі. Тоді діє стара процедура, формується додаток 20.
«Тепер Нацполіція матиме зручний доступ до впорядкованого набору даних щодо кожної людини, яка порушила законодавство. Більше не треба витрачати час на паперову роботу, шукати й синхронізувати інформацію. Розв’язання питань порушення обліку значно пришвидшиться», — підсумували в Міноборони.
Водночас наразі у «Резерв+» є сповіщення про порушення військового обліку, однак немає пояснення, у чому причина — проігнорована повістка, неправильно вказане місце проживання.
За словами Черногоренко, незабаром у «Резерв+» з’явиться ця інформація — оператори ТЦК при внесенні сповіщення про порушення обліку обов’язково зазначатимуть причину.
🟢 Чи можна стати на облік без відвідування ТЦК
Постановою 932 «Оберіг» стали наповнювати даними про чоловіків
Також чоловіків
На запитання, чому проєкт є «експериментальним», Катерина Черногоренко уточнила DOU, цей формат дає змогу врегульовувати процеси, недостатньо враховані законодавством.
Для чого ухвалили проєкт:
- Щоб безбар’єрно поставити на облік чоловіків, які перебувають за кордоном. Щоб вони автоматично не стали порушниками лише через неможливість приїхати в Україну.
- Розвантажити ТЦК. Чоловіки
16–25 років не підлягають призову без їхньої згоди — тож зусилля ТЦК хочуть зосередити на завданнях мобілізації.
Автоматичне взяття на облік чоловіків
Відповідно до документа, якщо чоловіки
Зокрема, авторизуватись у застосунку «Резерв+» і подивитися, в якому ТЦК перебуває на обліку. Тоді зателефонувати у свій ТЦК і запитати, чи треба принести документи. Але на час воєнного стану призов на строкову військову службу не проводять. Людину не будуть мобілізовувати, тому немає відповідного обов’язку, кажуть у Міноборони.
Що з військовозобов’язаними від 25 років
«Для військовозобов’язаних від 25 до 60 років автоматичної процедури постановки на облік поки що немає. Наразі чоловіки, яким виповнилося 25 років, мають стати на облік особисто, тобто прийти до ТЦК за місцем реєстрації, де працівник внесе дані вручну. Дистанційно вони можуть лише оновити облікові дані.
Технічно ми готові взятися за втілення автоматичної постановки на облік всіх військовозобов’язаних. Але для цього мають бути розроблені законодавчі підстави», — зауважила DOU Катерина Черногоренко.
🟢 «Оберіг» і відстрочки
З 9 листопада в застосунку «Резерв+» можна оформити відстрочку онлайн. Однак нині це доступно лише деяким категоріям військовозобов’язаних.
Зокрема:
- людям з інвалідністю, які мають актуальне пенсійне посвідчення;
- студентам, аспірантам і докторантам, які навчаються на денній або дуальній формі і здобувають послідовну освіту;
- багатодітним батькам, які мають трьох і більше неповнолітніх дітей в одному шлюбі.
У Міноборони зауважують, що людині не потрібно додатково завантажувати документи, які будуть підтверджувати право на звільнення від призову. Ці дані Резерв+ перевіряє через інші реєстри, які взаємодіють з «Оберегом».
Коли відстрочку підтвердять, військовозобов’язаний отримає сповіщення у застосунку. Новий статус одразу зʼявиться і в електронному військово-обліковому документі. Термін дії відстрочки — три місяці.
Чи буде функціональність, щоб продовжити надану відстрочку. Як пояснила DOU Катерина Черногоренко, в МО ще визначаються, чи буде це відбуватись автоматично (і людина отримуватиме push-сповіщення про продовження відстрочки). Чи все-таки треба буде зайти застосунок та оновити статус відстрочки у кілька кліків. Однак цифрова команда схиляється до другого варіанту. Бо є випадки, коли людина не хоче продовжувати відстрочку або хоче змінити підставу відстрочки на іншу.
🟢 Який актуальний статус реєстру
«Оберіг» має обмін з 14 інформаційно-комунікаційними системами (ІКС), до яких входять і реєстри, і різні способи взаємодії. До них належать Реєстр платників податків, реєстри Міносвіти, Мінсоцполітики, Державної реєстрації актів цивільного стану, Єдиний реєстр судових рішень, взаємодії з Державною прикордонною службою (дані про перетин кордону), Державною міграційною службою (паспортні дані), інформаційні системи Нацполіції, МВС тощо.
За рік наповнення «Оберегу» зросло з 30% до 98%. Як пояснила DOU Катерина Черногоренко, це означає, що в реєстрі зібрана базова інформація про 98% чинних військовозобов’язаних. І додає, що це стало можливим завдяки роботі операторів ТЦК, які вносили ці дані вручну, і взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами — Державної міграційної служби, Міністерства юстиції, Державної прикордонної служби, Державної податкової служби.
Які реєстри планують підключати далі. Як зауважили в Міноборони, планують обмін ще із 7 реєстрами. Наприклад, з реєстром боржників. Щоб упевнитись, що багатодітний батько, який має дітей з різних шлюбів, не має заборгованості у сплаті аліментів. І надати йому відстрочку онлайн. Ще приєднають базу даних МВС про зниклих безвісти — щоб таким людям не надходили повістки; Єдиний державний реєстр транспортних засобів, реєстр володіння зброєю.
Оновлення від 21.11. Прибрали інформацію про те, що варто звернутися до технічної підтримки, якщо застосунок Резерв+ не може знайти дані про військовозобов’язаного в контексті відстрочки. Технічна команда за це не відповідає. Людині варто звернутися до ТЦК, де вона стоїть на обліку.
Найкращі коментарі пропустити