«Менеджер чи лід — це не обов’язкова сходинка для кар’єрного зростання». Історії айтівців, які з керівної посади повернулися до розробки й тестування

Чому фахівці залишають керівні посади і повертаються до розробки? Ми поспілкувалися з айтівцями, які раніше очолювали команди, але згодом повернулися до позиції Senior-розробників. Вони розповіли про роботу в менеджменті, її плюси та труднощі, які доводилось долати. А також про причини свого «даунгрейду», переваги безпосередньої розробки й тестування та плани на розвиток.

«Я вирішив провести скорочення разом із собою». Олександр Соловйов, Software Engineer у Metabase

Я був CTO у Kasta з 2015 року. Починалося все з команди у 15 осіб, тому з погляду керування командою моя роль була схожа радше на просунутого Team Lead. Поступово команда зросла до близько 40 людей, вже з поділом на окремі команди з власними лідами. А років через п’ять я ще й взяв на себе обов’язки Product Officer, тобто менеджив і продакт-менеджерів, і дизайнерів.

Торік через війну компанії було дуже важко, вона не могла дозволити собі утримувати таку велику команду. І я вирішив провести скорочення разом із собою. На щастя, ядро команди залишилося, і нині ситуація там значно краща.

Після того я рік давав консультації, але зрозумів, що мені подобається більше повне занурення. Я мав деякі пропозиції на менеджерські посади, але не було бажання — чи то втомився, чи просто хотілося змін заради змін. Я взагалі втратив мотивацію, яка мене штовхала раніше, і вирішив, що найпростіший спосіб її відновити — піти кудись, де навколо працюють люди. Тож я написав у знайомі мені продуктові компанії, де всередині використовували Clojure, і таким чином потрапив у Metabase.

Навантаження менеджера та програміста абсолютно неможливо порівняти. Зараз я розповідаю друзям, що почуваюся наче у відпустці — ти можеш спокійно «колупатися» в коді й ніхто тобі не заважає. Звісно, є проблеми, але вони технічні: ніхто через них не образиться, не звільниться, ти не спиниш розвиток компанії. Рівень відповідальності зовсім інший.

«Відчуття реалізації на посаді програміста менше. Але й життя спокійніше»

Взагалі мене мотивували стати менеджером неоптимальні рішення моїх керівників на проєктах до того. Мені здавалося, що я можу значно краще. Це і ще мультиплікація зусиль: команда працює твоїм підсилювачем. Твоя цінність стає вищою (якщо ухвалюєш хороші рішення, авжеж).

Тому, без сумнівів, відчуття реалізації на посаді програміста менше. Але й життя спокійніше, ритм значно нижчий. Наче равлик, сидиш, потроху повзеш, потрошку пишеш код. А менеджер стрибає по купі проєктів, відбуваються експерименти, щось старе виринуло і потребує уваги.

Як результат останніх років — мені важко фокусуватися. Звик до постійних перемикань контексту з частими зустрічами, перериваннями зі всіх сторін... Три години поспіль щось одне робити — це була розкіш. А зараз це необхідність, і мені дається важко.

Перехід з програмістів у менеджери має кілька челенджів. По-перше, значно більше комунікацій, якщо ти не любиш спілкуватися, то буде прямо боляче. Мені здавалося, що я люблю, і все одно було боляче. По-друге, майже всі задачі та проєкти — довгострокові, і відчуття завершеності, як від гарно написаного коду, не отримуєш ніколи. Незрозуміло, як отримувати звичний дофамін.

Коли я був менеджером, то в певний момент усвідомив, що мені обов’язково треба витрачати час на код, можливо, невеликі експерименти, щось не в critical path. Цей момент створення чогось, навіть невеликого, дарує відчуття, що день минув не марно. І рятує від вигоряння. Важливо розуміти, що для тебе є цінним у роботі.

Можливо, я відпочину і з часом повернуся до менеджменту, бо брак самореалізації таки є. Коли ти в деталях як розробник, то менше звертаєш увагу на навколишні події, на напрям розвитку проєкту. Але рано загадувати :)

«Я б не сказав, що робота займає менше часу, просто на тебе нічого не тисне». Геннадій Міщевський, Senior Automation QA Engineer у FutureLog AG

У попередній компанії я працював на посаді QA Manager / SDET Tech Lead Engineer. Якби не ситуація на ринку, я б вибирав позицію QA Manager або принаймні Automation Team Lead.

Але менеджерських позицій не було взагалі, лише Senior. ​​Не те щоб я втомився від менеджерства і тому захотів повернутися в розробку. Так склалися обставини. І в тієї компанії, де я зараз працюю, є план розширятись, тому я хочу перейти з часом на позицію Team Lead.

У минулу компанію я прийшов на аналогічну позицію Senior Automation QA Engineer. Через масштабування став Team Lead. А потім сам проявив ініціативу бути QA Manager.

Людям, які думають про менеджерство, я б порадив спершу взяти на себе частину потенційних обов’язків, які можна виконувати на нинішній посаді. Бо у мене були певні проблеми з переходом, я був не повністю готовий до нової позиції.

На початку роботи менеджером я нічого не встигав, було багато відповідальності та завдань. Але потім провів роботу над собою, і все налагодилось. Передусім змінив сприйняття ситуації. Дуже важливо делегувати деякі завдання та мати в команді людину, яка тебе може замінити, коли ти, наприклад, у відпустці. Також варто дати колегам зрозуміти, що ти жива людина і маєш робочі години. Тож можеш зробити лише те, що встигаєш за свій день. Ще важлива пріоритезація: спершу найважливіше, а те, що не встигаєш — делегувати.

Складним у роботі менеджера було ухвалювати рішення щодо команди. Наприклад, була ситуація з переглядом зарплат, коли мені повідомили, що ми можемо підвищити оплату праці максимум на 6%. Тобто якщо фахівець дуже крутий, то це 6%, а якщо просто хороший — 3%. Але коли підвищуєш зарплату Trainee на 6%, то це сума, на яку людина один раз піде пообідати. Я такі речі сприймав дуже близько, тому це сприяло вигорянню. Проте з часом зрозумів, що потрібно або докласти максимум зусиль, щоб змінити ситуацію. Або просто прийняти її. Але не можна паритися цим постійно.

Подобалось у менеджменті те, що я міг ділитися знаннями. У мене був багаж досвіду на різних проєктах. Тому я мав бачення того, що робити, щоб проєкт працював краще. Я міг налагодити процеси, взаємодію і бачити, як воно починає працювати. Класно будувати команду, де людям комфортно. Тим, хто планує перехід на менеджерську позицію, важливо розвивати свої soft skills. І для сеньйора, і для менеджера важливим є вміння ефективно комунікувати. Проте менеджер це робить з більшою кількістю людей, частіше спілкується з іноземними колегами. І тут важливо знати про культурні особливості. Адже, наприклад, якщо британці кажуть, що все окей, значить усе дуже погано. Бо коли все справді добре, то вони скажуть «brilliant». Гарний менеджер буде підтримувати атмосферу взаємоповаги. Він дослухається до різних точок зору та ніколи не використовує як аргумент фразу «я твій бос».

На моїй позиції Senior QA мінус у тому, що великої команди немає. Я єдиний Automation QA, і ще є троє Manual. А ще зараз я не можу безпосередньо впливати на процеси, адже не є менеджером.

Із плюсів — менша завантаженість. Я б не сказав, що робота займає менше часу, просто на тебе нічого не тисне. Ти не розв’язуєш купу проблем, лише виконуєш чіткі завдання. На позиції менеджера ти пірнаєш у роботу, постійно прокручуєш щось у голові. А зараз, хоч я і працюю так само вісім годин, з’явилося враження, що маю більше часу. Бо завершую свої завдання і більше не думаю про них.

Якщо говорити про умови роботи, то вони змінились через те, що це інша компанія. Але у зарплаті я втратив чверть від попередньої. Бенефіти ж не залежать від посади, у компанії їх мають однакові всі працівники.

«У мене не залишилось часу на тестування, а це мене не влаштовувало». Євгеній Толчинський, Senior QA Engineer у WIX

До тестування я працював майже дев’ять років у банківській справі. Моя остання позиція там була Head of IT Department банку. З цього можна зрозуміти, що мені подобається ухвалювати рішення, керувати людьми, створювати команди. Після тієї роботи я вже повністю перейшов у тестування, і в компанії AMERIA AG мав типову лідівську позицію та керував двома командами.

Спершу під моїм керівництвом мала бути одна невелика команда. Але вийшло не так, як планувалося, і їх стало дві повноцінних. Тому в мене не залишилось часу на тестування, а це мене не влаштовувало.

З компанії я звільнився тому, що вона майже припинила роботу під час ковіду в Україні. По-друге, мені подобається тестування. Тому мені хотілося продовжувати тестувати, а не просто спілкуватися, відповідати за команди, створювати процеси. І це була одна з причин, чому я повернувся до позиції Senior. Інша — я хотів подивитися, що таке девайси, «залізо», його інтеграція.

Для ліда майже не має значення, чи його команда займається embedded, mobile чи web. А мені цікаво було саме зануритись у тестування.

«Lead бачить картину досить поверхово, а Senior може зануритись у конкретну функціональність»

Якщо говорити про плюси та мінуси, то для Lead перевагою є велика кількість спілкування. Для когось це може бути мінусом, але мені це подобалось. Адже QA Lead — це «точка входу» в тестування, бо він взаємодіє напряму із тестувальниками, спілкується з Engineering Manager, Product Manager. Тому комунікації багато. Водночас ти можеш втратити навички тестування. Тому що QA Lead — більше менеджер, ніж тестувальник.

На сеньйорській позиції мінусом для мене є те, що ти відповідаєш лише за власні завдання і не торкаєшся інших. З іншого боку — Lead бачить картину досить поверхово, а Senior може зануритись у конкретну функціональність і розуміти, як це працює всередині.

У ліда більше відповідальності. Але бенефіти, зарплата та інше залежать від місця роботи. У мене, наприклад, зараз на позиції Senior більша зарплата, ніж була на позиції Lead через те, що я працюю в іншій компанії.

Але через велику кількість комунікації та відповідальність може бути більшим і навантаження. Наприклад, в одній з попередніх компаній була інтеграційна команда. Ми комунікували з розробниками мікросхем з Китаю. А це плюс п’ять годин до нашого часу. І з ними мітинги були на 8-9 ранку. Водночас бекенд писала частина розробників з Лондона та частина з Каліфорнії. І там же перебували продакти. А Каліфорнія, наприклад, це мінус 10 годин від нашого часу. Тому з ними у мене міг бути мітинг на 9 вечора.

До цього графіку доводилось підлаштовуватись, адже так працювала компанія. І це було причиною, чому я звідти пішов. Зараз ми працюємо з Ізраїлем, у них той самий час. Та й мітингів у Senior QA значно менше. Тому я маю свої 8 робочих годин та й все.

Людині, яка роздумує над тим, щоб стати менеджером, важливо реально оцінювати себе. Наприклад, у мене є друг, який був QA Automation Solution Architect. Його поставили лідом, і йому це було не до вподоби. Адже він любив працювати самостійно, писати код, а велика кількість комунікації не подобалася. І з часом він звільнився з тієї компанії.

Зараз цей друг теж на менеджерській позиції, але тепер він до неї готовий. Тому важливо розуміти, що тобі подобається робити саме зараз. І від цього відштовхуватись, вирішуючи, куди тобі рухатись.

Якщо людині комфортно сидіти та кілька годин розбиратися з кодом, значить їй більше підійде сеньйорська позиція. Менеджер чи лід — це не обов’язкова сходинка для кар’єрного зростання. Тим паче, що різниці у зарплатах між цими позиціями майже немає. Тут радше про те, чи людина відчуває потребу просто тестувати або програмувати, чи впливати на процеси, людей і продукт загалом.

👍ПодобаєтьсяСподобалось12
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



12 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Гарна тема! Дякую!

Підтримую думку колег!

На собі не відчуваю жодної різниці, бути lead, senior, principal чи staff — обсяг задач і обов’язки однакові. І там, і там є менторство, knowledge sharing мітинги, проведення performance review колег, проведення інтерв’ю, впровадження нових процесів і покращень на всіх рівнях. Метрики. Релізи. Post-mortem-и.
При потребі є доступи в усі системи.

Бути менеджером — на цьому етапі відкривається доступ до заробітної плати людей у команді і значно більше мітингів, які треба відвідувати. Відповідальність за інших. Багато документації. Менше часу на технічні глибокі задачі.

На мою думку, і те, і те цікаво.
Рейт плюс-мінус однаковий.
І там, і там треба гарна англійська. Сильні soft skills.

Але все дуже залежить від компанії і контексту (команд).

менторство, knowledge sharing мітинги, проведення performance review колег, проведення інтерв’ю, впровадження нових процесів і покращень на всіх рівнях. Метрики. Релізи. Post-mortem-и

Цікаво а коли ж люди що займаються ось оцим вищепереліченим все ж таки сідають код писати ? Бо щоб у продукта з’являлися нові фічі, або взагалі щоб з’явився сам продукт — код треба писати а не менторство, мітинги і все інше

Думаю, це дуже сильно залежить від команд і компаніі. У мене в двох останніх компаніях була дуже схожа модель і стиль взаємодії.Насправді було дуже багато часу писати код, бо:
1. Стендапи були дуже короткі. Зазвичай це 5-7 хвилин максимум.
2. Метрики — ми збирали автоматично в дашборді.
3. Релізи -> були гарні фільтри та дашборди по багам. Всі рішення приймалися швидко. Якщо є баг з високим пріоритетом, реліз точно відміняється. Також було багато авто-тестів. Якщо є хоча б один тест, який впав, білд НЕ збирається і, відповідно, релізу не має.
4. Постмортем — це документ, який заповнювала вся команда, в якій трапився інцидент на продакшені. Щось важливе та велике. Важливим було продумати кроки, щоб цього не трапилось у майбутньому. На щастя, постмортеми були не часто (раз на 3-4 місяці).
5. На менторство виділялася одна година на тиждень. Направити та допомогти. Зазвичай цього вистачало.
6. 30 хвилин на тиждень — knowledge sharing (мітинг без слайдів/презентацій і великих приготувань).

Обовʼязки і рівень відповідальності повинні бути різні — інакше, розділення на позиції не має ніякого сенсу. Те, що ви перерахували в першій частині повідомлення, явно не входить обовʼязки рядового дева, хоч і sinior рівня — або йому їх просто повісили, а доплатити, скоріш за все, забули.
До чого менеджер до технічних глибоких задач, не зрозуміла взагалі. Менеджер не займається технічними задачами, наш взагалі не технар, хоч і працює на стороні замовника. А от різні метрики, якраз, і є обовʼязком менеджера — це він малює різні звіти для топ-менеджменту.
Відповідальність за інших зʼявляється вже на рівні ліда, і рівень відповідальності на різних позиціях повинен бути різним, бо якщо всі будуть відповідальні за все підряд, то по факту відповідальних людей не буде взагалі. Релізами у нас займався, якраз, лід. Зараз займаюсь я, але тимчасово — коли новий лід адаптується в команді, передам цей обовʼязок йому, бо релізами повинен займатись хтось один, а не сьогодні я, а завтра ти. Мітингів у наших лідів також явно більше, мій попередній через них не встиг писати код. Якби на всі ці мітинги ходили всі деви, то імплементувати фічі було б нікому.

Так, дійсно, дуже відрізняється модель команд від нашої.

У нас позиція Senior вимагала додаткових обов’язків. Без цих обов’язків людина вважається Middle. Але я не кажу, що це єдиний правильний варіант і так має бути у всіх, просто у нас було так.

Менеджери у нас технічні. Знову ж таки, це лише приклад, як було у нас. Я розумію, що може бути інакше.

Менеджер чи лід — це не обов’язкова сходинка для кар’єрного зростання

Я б сказав, що бажана — просто щоб самому собі знати, на що ти здатен, що там роблять, скільки платять, чи воно тобі подобається. Я от теж сходив на кілька років у менеджери, зрозумів, що то не моє і зараз знову Senior Software Engineer. Кайфую, як і люди в статті. Але якби не сходив — то може б потім на пенсії мучився докорами сумління. А так не буду.

По моєму не обов’язково пробувати, щоб зрозуміти як воно. Якщо працюєш в офісі, то чітко видно, що менеджери середньої ланки «раби» побільше, ніж рядові працівники. А тим більше сеньйори.

відчуття завершеності, як від гарно написаного коду, не отримуєш ніколи

і на цих словах я вперше по-справжньому зрозумів, що відчувають жінки, коли не досягають оргазму.

Лід, а, тим більше, менеджер — це абсолютно інша робота. Так, в тій самій сфері, але тим не менш — обовʼязки зовсім інші. Тому, обовʼязковою сходинкою це не може бути ну ніяк.

Так а в тексті немає нічого дивного — дуже багато компаній на українському ринку працюють за принципом менеджер — це головна кляча в колгоспі. Якщо ти тягнеш то тягни, можеш ще більше тягни ще більше за ті ж гроші або за + 200 $. В результаті ти отримуєш купу стресу, купу переробок за які ніхто не проплачує а потім це все обертається досить великими чеками у лікарів. В мене є купа знайомих які пішли з дуже відомих компаній на консалтинг або на розробку, через те що вони фігачили умовно за п’ятьох а отримували за одного.

за + 200 $

ви шось знаєте в цьому житті )))

Так часто воно і є,
Тому на такі посади йдуть або люди яким це потрібно через внутрішні мотиви (самореалізація, тощо), або ті, кого змусила компанія...

Підписатись на коментарі