Rocket заборгувала зарплати співробітникам. Як вони можуть вплинути на ситуацію

Сервіс доставки Rocket після зупинення операційної діяльності 18 березня в Україні не сплатив усі заборгованості за зарплатами своїм співробітникам. Ми поспілкувалися з кількома колишніми фахівцями компанії та розпитали юристів, що вони можуть зробити, аби отримати зароблені кошти.

З чого все почалося

У грудні 2021-го — січні 2022 року Rocket повідомила про скорочення понад 50 співробітників, серед яких 40% — технічні спеціалісти. Однак кілька колишніх фахівців Rocket анонімно розповіли нам, що насправді пів сотні людей скоротили в одному лише технічному відділі, тоді як загалом компанія звільнила 35–40% співробітників. Уже тоді кілька українських співробітників повідомили нам про невиплату відпускних і компенсацій.

23 лютого менеджмент оголосив, що компанія Rocket не має достатньо коштів та згортає діяльність у країнах ЄС, але в Україні сервіс продовжуватиме працювати. Втім, заборгованість співробітникам на той момент ще не виплатили.

Тоді на запитання щодо невиплат у пресслужбі Rocket відмовились відповідати детально. Лише зазначили: «Виплати відбуваються із затримкою, але виплачуються поступово».

Однак вже 18 березня один із засновників компанії Олексій Юхимчук у спеціальному листі співробітникам повідомив, що Rocket зупиняє свою операційну діяльність у країні. Він також констатував неспроможність компанії виплатити зарплати та рекомендував колегам шукати нову роботу.

Чи виплатили співробітникам заборгованість

Чотири місяці по тому на пошту редакції DOU надійшов лист від колишнього Ruby on Rails Engineer у Rocket, якому, за його словами, компанія заборгувала $16 000. Наводимо його лист:

«На початку року компанія Rocket розірвала зі мною контракт. Заборгування за виплатами за надані протягом трьох з половиною місяців (01.10.2021 — 14.01.2022) послуги становили близько $20 000. Пізніше мені все ж виплатили частину у розмірі $4000 на ФОП, але після цього компанія просто зникла.

Проблема почалася з того, що Rocket перестала перераховувати виплати на ФОП, а видавала лише готівкою в конверті. Увесь цей час я намагався все ж добитися виплати на ФОП, оскільки це було прописано в контракті як єдиний спосіб оплати, і постійно чув обіцянки, що згодом компенсують усе легально.

Я точно не один потрапив у цю ситуацію, але не знаю, як з неї виплутатися, оскільки акти виконаних робіт за цей період мені не надавали».

Крім того, ми звернулися до ще однієї ексспівробітниці Rocket — діловода. Вона підтвердила, що деяким співробітникам заборгували виплати, проте з нею компанія розрахувалась. Ось її коментар:

«Затримувати виплати почали за декілька місяців до лютого 2022 року. Постійно змінювався термін, з якого та по яке число місяця будуть виплачувати, але все ж це завжди відбувалось.

Заяву на звільнення я написала 23 лютого. Причиною стало те, що за день до цього був організований кол зі всією компанією, під час якого нам оголосили, що або все буде добре, якщо ми знайдемо нового інвестора (країна була на порозі війни, й мало хто хотів так ризикувати), але треба почекати, тож можуть початись ще більші скорочення та зменшення бюджету; або все буде погано, якщо все ж інвестора не знайдуть, і тоді компанія закриється.

Ті, хто з мого відділу вирішив залишитись, наступного дня отримали виплати, я — ні. Хоча ні заява, ні наказ про звільнення не були підписані. Фактично я ще була працівником Rocket.

Того самого дня було оголошено, що Rocket припиняє свою діяльність. Ніхто не знав, чи це на якийсь час, чи назавжди. З керівництвом до тижня не було зв’язку.

Згодом менеджмент надіслав лист на всю компанію, де було сказано, що ніхто не може гарантувати, що всі заборгованості виплатять.

Мені останню зарплату все ж таки надіслали. Я знаю, що у моєму відділі частково або повністю заборгованості були виплачені. З інших — багато хто не отримав, якщо не всі. Наскільки я розумію ситуацію і те, як вона була обговорена, — ніхто вже всі кошти не виплатить.

Кур’єри, яких можна побачити з рюкзаками Rocket, забирають замовлення від інших служб доставок. Просто лишились саме ці рюкзаки».

Колишня HR-спеціалістка Rocket розповіла нам, що компанія заборгувала співробітникам різні суми — від однієї до трьох зарплат.

«У серпні 2021 року більшість ФОП перепідписали договори із компанією TISEA FRESH FOOD LTD, що була зареєстрована на Кіпрі. До цього інвойси ФОПам приходили від Systemfinity Expert s.r.o. (Чехія).

Станом на зараз компанія заборгувала працівникам різні суми — від однієї до трьох зарплат. Деякі з тих, хто був оформлений за КЗпП, досі не можуть отримати свої трудові книжки. Більшість працівників залишила собі робочу техніку (ноутбуки). Перед кур’єрами компанія також залишила великі борги.

У договорах з TISEA FRESH FOOD LTD є такий пункт:

„У разі неможливості досягнення згоди шляхом переговорів, всі спори, розбіжності або вимоги, що виникають з цього Договору або в зв’язку з його виконанням, порушенням, припиненням або недійсністю, вирішуватимуться в судовому порядку відповідно до законодавства Республіки Кіпр“».

Ми звернулися до компанії Rocket з проханням прокоментувати ситуацію, проте відповіді на момент публікації матеріалу не отримали. Згідно з реєстром YouControl, Rocket наразі не перебуває в процесі припинення юридичної особи. Крім того, зазначено, що ТОВ має податкову заборгованість. Згідно з Єдиним державним реєстром судових рішень, Rocket подався на процедуру оголошення банкрутства.

Оновлення від 17:30 11 серпня

21 липня 2022 року в Єдиному державному реєстрі судових рішень з’явилась ухвала Господарського суда міста Києва про відмову ТОВ «Рокет Делівері» у відкритті провадження у справі про банкрутство.

Суд обґрунтував це так: «Враховуючи, що заявником не було надано належних доказів того, що задоволення вимог одного або кількох кредиторів призведе до неможливості виконання грошових зобов`язань боржника в повному обсязі перед іншими кредиторами (загроза неплатоспроможності), а тому суд відмовляє у відкриті провадження у справі про банкрутство».

Як співробітникам отримати свої виплати

Ми звернулися з проханням розʼяснити, що можуть зробити співробітники, яким заборгували виплати, до адвоката, керівного партнера Trustme Law Firm Сергія Барбашина та адвокатки і юристки Ірини Сироїд.

Для початку, кажуть юристи, необхідно звернути увагу на те, який договір підписував ІТ-фахівець. Далі стане зрозуміло, які відносини виникли між працівником і роботодавцем та як вони регулюються. Це може бути договір про надання послуг/виконання робіт або трудовий контракт (договір):

«За договором про надання послуг замовник і виконавець на власний розсуд визначають строки та порядок надання послуг. Як правило, виконавець використовує власні засоби для надання послуг (комп’ютер, ноутбук, планшет тощо). Оплату отримує у фіксованому розмірі за результат або на погодинній основі. Виконавцем найчастіше виступає фізична особа-підприємець (ФОП).

Трудовий контракт — робота у штаті компанії як найманий працівник. Роботодавець забезпечує робочим місцем та обладнанням. Заробітна плата не може бути нижчою від встановленого розміру. Час роботи — не більше як 40 годин на тиждень. Працівник має право на відпустки та виплату лікарняних».

Залежно від виду укладеного договору застосовуються норми трудового або цивільного/господарського законодавства. Якщо замовник — іноземна компанія, може застосовуватися як право України, так і іншої країни.

Способи стягнення заборгованості в кожному випадку відрізняються. Юристи пропонують розглянути це на прикладі договору про надання послуг/виконання робіт (або ж може бути назва «контракт»). Саме такий формат співпраці є найбільш популярним в ІТ-сфері.

«1. Фіксуємо, що послуги були надані й виконавець має право отримати свою оплату. Тобто мають бути підписані акти приймання-передачі наданих послуг. В ідеалі — обома сторонами договору або ж тільки виконавцем. Наприклад, коли в договорі є умова: „Якщо протягом 3 (трьох) календарних днів Замовник не підписує Акт приймання-передачі, Послуги вважаються наданими Виконавцем у повному обсязі та прийнятими Замовником без зауважень“.

Додатково може бути листування електронною поштою, яке підтверджує факт відправки актів замовнику, поштові квитанції або дані із сервісів електронного документообігу.

2. Перевіряємо репутацію компанії-замовника — судові справи, виконавчі провадження, податкові борги, відкриті реєстри, поточний статус, наявність процедури банкрутства, зміна керівника та складу засновників, бенефіціарів компанії, публікації в ЗМІ тощо.

З аналізу цієї інформації можна передбачити, як буде налаштований замовник та чи варто від нього очікувати виконання зобов’язань щодо оплати.

3. Виконавець має вести комунікацію із замовником та вимагати проведення розрахунків за надані послуги. Зазвичай у договорі визначається порядок врегулювання спорів — досудовий та судовий. Якщо цього немає, дотримуємося загальних норм права, яке застосовується до договору.

Досудове вирішення спорів — це претензія або лист-вимога, в яких виконавець обґрунтовує свої вимоги, надає докази належного надання послуг, визначає суми заборгованості та строки оплати. Замовнику надається строк для надання відповіді та оплати. Якщо вимоги будуть проігноровані, наступний етап — звернення до суду.

4. Перед зверненням до суду потрібно проаналізувати, скільки доказів має виконавець робіт, чи буде їх достатньо, щоб довести свою правоту, де територіально перебуває замовник, за правом якої країни розглядатиметься спір. Тобто потрібно зважити всі „за“ і „проти“ судового розгляду».

Юристи зазначають, що судовий розгляд справи затратний фінансово та може зайняти багато часу. Виконавець сплачує судові збори, оплачує послуги адвоката та інші похідні витрати (на проведення експертизи, переклад, надсилання документів, відрядження адвоката в інше місто тощо).

В умовах війни розгляд судової справи може тривати від декількох місяців до кількох років, а рішення на користь виконавця не є остаточним — замовник може його оскаржувати у судах вищих інстанцій або ж відмовитися виконувати добровільно. В останньому випадку настає примусове виконання через виконавчу службу.

Розгляд справи у суді є тривалим, але у фіналі позивач може отримати оплату, а також стягнути з боржника витрати, які поніс на послуги адвоката та інші похідні.

Додатковими варіантами, які сприяють швидкому поверненню оплати, за словами адвокатів, є публічний розголос ситуації у ЗМІ, соціальних мережах, на телебаченні. Також може подіяти звернення до бенефіціарів компанії.

Наостанок юристи наводять рекомендації для ІТ-фахівців, які укладають договори про надання послуг:

  • «Перед підписанням договору уважно аналізуйте його умови, за можливості залучайте юристів.
  • Пропонуйте контрагенту умови, які будуть вигідні для вас.
  • В договорі обирайте право України, якщо виникне спір, це значно спростить процедуру.
  • Ставити замовнику умови договору, які „змусять“ його не прострочувати оплату, наприклад „притримання“ в себе ІТ-продукту, призупинення надання послуг, якщо є борг, автоматична передача ІТ-продукту за фактом створення та одночасне отримання оплати тощо».

Ми намагаємося звʼязатися з менеджментом компанії Rocket, щоб отримати офіційний коментар щодо ситуації. Щойно отримаємо відповідь — доповнимо матеріал.

Все про українське ІТ в Телеграмі — підписуйтеся на канал редакції DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



6 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Замість того щоб одразу звільнитись люди продовжують працювати, схоже на залежність від азартних ігор.

Затримали оплату на тиждень то вже пишіть відгук на DOU про компанію й ставте працю на паузу.
Якщо я пропущу оплатити послуги інтернету то мій провайдер в той же день припинить їх надавати, й в мене жодних нарікань за це на провайдера, сам буду винен.

Угумсь. Я чув про таке на заводах, ну максимум від офісного планктнону. Але коли таке почало траплятись у IT це збило мене з пантелику. Не розумію я цього. Ну втратиш ти тиждень запрплатні — це ж краще ніж втратити 1-2 місяці та не спати ночами, турбуватись де там мої кровні.
Тимпаче і тиждень це забагато — затримка з технічних причин 1-2 робочі дні максимум. Тиждень це вже привід задуматись про надійність роботодавця

Ну втратиш ти тиждень зарплатні — це ж краще ніж втратити 1-2 місяці та не спати ночами

Втрачають зазвичай 1.5 місяці бо прикладу оплата в 5-10 числах за попередній місяць, потім тиждень чекає «коли», й вже виходить 1.5 місяці.

А є ж проєкти в яких оплата 20 числах, й тоді чекання тиждень то вже два місяці.

Все буде добре, якщо ми знайдемо нового інвестора — «Бегите, глупцы!».

Скидатиму посилання на цю статтю рекрутерам вітчизняних продуктових компаній, які працюють на місцевий ринок. І ще статті про всякі розетки/епіцентри і т.п.

вважаю ваше порівняння недоцільним, оскільки та ж таки Розетка та інші (наскільки мені відомо) не замішані в скандалах, де інвестори крали гроші в ЄС а потім на них будували бізнес. Наскільки я памʼятаю, проблеми в Рокет почались після того як їх спонсор був заарештований чи щось таке. Розетка, хоча і відчула істотні проблеми на початку війни, до неї активно розвивалась та будувала крутий бізнес в Україні не дивлячись на те, що «вітчизняна продуктова компанія»

Підписатись на коментарі