Заморожування проєктів та точкові релокації. Що відбувається з російськими офісами EPAM, DataArt та Luxoft після вторгнення росії в Україну
Після початку повномасштабного військового вторгнення росії в Україну безліч техгігантів заявили про вихід або призупинення роботи на ринку рф. Серед них і одні з найбільших IT-компаній в Україні — EPAM, DataArt і Luxoft. Редакція DOU розпитала офіційні представництва цих компаній в росії та співробітників тамтешніх офісів про те, що тепер чекатиме на їхні філії та спеціалістів у рф.
EPAM: консервація IT-продуктів і обмежена релокація
4 тисячі спеціалістів в рф та офіси в 10 містах
4 березня в головному офісі EPAM заявили, що компанія припиняє надавати послуги клієнтам у росії, а також повністю підтримує Україну та закликає рф негайно припинити війну. У повідомленні йшлося, що цей процес вже запущений і EPAM реалізовує перехідний період для клієнтів на цьому ринку. Крім цього, в компанії наголосили: вони не співпрацюють з урядом росії і повністю дотримуються всіх санкцій, а будь-які плани щодо розвитку бізнесу та найму спеціалістів тут зупинено.
Цю інформацію DOU підтвердили в головному офісі EPAM, втім редакції не надали інформацію щодо запропонованих російським співробітникам умов роботи після припинення надання послуг клієнтам в рф.
Один зі співробітників московського офісу EPAM анонімно повідомив DOU, що робота з російськими клієнтами справді завершується і їм пропонують найняти у свій штат людей з EPAM, які працювали над їхніми проєктами.
«Майбутнє туманне. Що буде з компаніями у білорусі та рф — невідомо. EPAM йде з російського ринку. Централізованої релокації до Грузії немає: якусь кількість людей туди відправили у відрядження, якщо клієнт вимагав припинити роботу з території рф, але самі відрядження мають кінець — це питання одного-двох місяців. Це не релокації, але можуть ними стати — кожен випадок є індивідуальним, щодо багатьох співробітників підготовлені ротації. Відомо, що мобіліті-команди працюють над перевезенням працівників з України. А от чи вивезуть когось із росії та білорусі — найімовірніше, ні. Або ж підійдуть до цього максимально прагматично: запропонують це найкращим спеціалістам. Якісь клієнти проти роботи з росіянами, хтось проти роботи з території рф.
З російськими клієнтами співпраця завершується — щодо кожного проєкту є терміни виходу, нові ініціативи не опрацьовують. Але EPAM не може залишити клієнтів і співробітників без роботи. Тому зараз клієнти одержують пропозицію найняти до себе людей, з якими вони працювали. Основне завдання — у найстисліші терміни завершити всі зобов’язання перед замовниками, не „завалити“ їхній бізнес різким виходом. Наприклад, мій клієнт постраждав через вендора, який також пішов із рф. Консервуємо продукт, беклог, аналітику — передаємо клієнту».
Водночас Senior Software Engineer в російському представництві EPAM Марія Браун каже, що співробітникам пропонують швидкий переїзд в одну з шести країн:
«EPAM зараз пропонує швидку релокацію в одну з країн: у Туреччину, Вірменію, Казахстан, Узбекистан, Чорногорію, Сербію. Грузія вже переповнена. У компанії також є програма internal mobility, за якою, в теорії, можна виїхати в інші країни, включаючи ЄС, але це довго і дорого, до того ж не всі замовники на це готові».
DataArt: переїзд до Єревану та три місяці до повного закриття в рф
1000 спеціалістів в шести містах росії
«В історії DataArt настали найтемніші часи», — з таким заголовком 7 березня компанія опублікувала заяву із засудженням військового вторгнення рф в Україну та зупинку розвитку бізнесу в росії, а також грошову підтримку українських співробітників. DataArt мала шість центрів розробки в росії: у Москві, Санкт-Петербурзі, Краснодарі, Казані, Ростові-на-Дону та Воронежі.
Процес повної відмови від бізнесу у рф триватиме декілька місяців, повідомила редакції бренд-менеджерка DataArt Анна Великоіваненко:
«Нам потрібно зробити багато для закриття: переналаштувати системи, вивести дані, відкотити комп’ютери, перервати контракти, вирішити юридичні питання та інше. Просто закривати бізнес і віддавати його для націоналізації ми не будемо. Нових клієнтів ми не беремо, найму в рф немає.
Станом на 24 лютого 2022 року у нас було 1000 колег в рф. Наразі ті колеги, які бажають працювати в DataArt та поділяють наші цінності й позицію щодо вторгнення росії, можуть виїхати з рф та зберегти роботу. Для цього у них є не більше як три місяці, адже приблизно стільки нам потрібно на повне припинення роботи в росії. Ми пропонуємо використати або власні шляхи [виїзду] (у кого є другий паспорт чи інші варіанти), або переїхати до нашого офісу у Вірменії. Наразі виїхало або виїжджає близько третини колег. Хто не хоче виїжджати або не поділяє нашу позицію та цінності, не зможе продовжувати з нами співпрацю».
«Я купила квиток до Єревану вранці 26 лютого, а того ж вечора компанія озвучила свою позицію щодо релокації російських колег — усіх, хто може і хоче, разом із ноутбуками та іншим обладнанням, — розповідає DOU Юлія Мещерякова, Machine Learning Engineer з воронезького офісу DataArt. — Точні цифри тих, хто виїхав, не знаю, але єреванський офіс розширився вже не менш ніж на 300 осіб, а це не єдиний відкритий напрямок».
Мещерякова відзначає: усім співробітникам, що виїхали з території рф, одразу виплатили аванс, а також додатково компенсували релокацію. Наразі бекофіс DataArt покладає основні зусилля на допомогу українським співробітникам з переїздом, тож російські співробітники намагаються самоорганізовуватися, щоб знизити навантаження, додає вона.
«Я вкотре переконалася, що DataArt — це така розширена страховка на всі життєві випадки, навіть такі непередбачувані та складні, як зараз. І спрацьовує вона миттєво, в режимі реального часу. Бекофіс працює щосили, але розуміємо, що акцент, звісно, на українських колегах — російські співробітники намагаються самоорганізовуватися, щоб знизити навантаження.
Проєкти, наскільки можу судити, не страждають чи страждають мінімально. Замовники з розумінням ставляться до затримок, пишуть і кажуть дуже людські, а не „бізнесові“ слова, а всередині проєктів ми намагаємося підтримувати одне одного, вмикатися в роботу ASAP після переїзду за всю команду».
Інший співрозмовник DOU, лідер організаційного розвитку DataArt, один з найперших співробітників компанії Михайло Завилейський підтверджує, що наразі основне завдання — «допомогти переїхати всім, хто хоче і може».
«Вікно можливостей [з релокації] відкрито переважно до липня. Звичайно, не всі можуть виїхати із соціальних причин. Але треба дати колегам час усвідомити реальність і зробити вибір, відчути наслідки санкцій на собі. Важливим є і спілкування з колегами в Україні — в умовах інформаційної війни саме горизонтальні зв’язки є найдієвішим засобом впливу на настрої російських професіоналів».
За його словами, DataArt допомагає своїм робітникам з рф бронювати квитки, організовує чартерні рейси, якими користуються і дружні компанії.
«Зараз і прийом росіян [за кордоном] — непросте завдання. Вивезти гроші з країни складно, фінансова система ізолюється, тому [компанії] треба допомагати дуже швидко легалізуватися [в іншій країні]. При цьому для громадян рф імміграційних преференцій майже немає, як немає і безвізу до Європи. Тому утворюються хаби, сьогодні найпопулярнішим є Вірменія».
Водночас, на думку Завилейського, різке закриття офісів компаній у рф може мати погані наслідки, якщо частина спеціалістів, яка не отримала змоги переїхати, перейде в місцеві російські компанії, що підживлюють економіку рф:
«Звільнені можуть піти працювати на вітчизняних клієнтів, які в короткостроковій перспективі отримають ті ж послуги, та ще залишать собі прибуток. А хтось може піти в локальні компанії, які працюють на державу та допомагають пом’якшити ефект від економічних санкцій. Звільняючи співробітників поспішно, компанія фактично полегшує рф завдання націоналізації активів, які у сервісному бізнесі належать співробітникам і переходять разом з ними».
Luxoft: релокація до Сербії та робота через російські юрособи
3 тисячі співробітників у пʼяти містах росії
Один з найбільших гравців на IT-ринку Luxoft ухвалив рішення про вихід з ринку рф на початку березня. В компанії засудили агресію Кремля та виділили 10 млн грн на Червоний Хрест в Україні.
Співрозмовник DOU з російського офісу компанії, Senior Java Software Engineer Сергій Лазарєв зазначив, що співробітникам Luxoft, які працюють на закордонні проєкти, запропонували релокацію — переважно до Сербії.
Водночас фахівці з рф, що працюють на місцевих замовників, наразі продовжують роботу, додав він, — контракти щодо нових проєктів укладаються з російськими представництвами компанії, оформленими як окремі юридичні особи.
«Але деякі компанії [з росії] викуповують співробітників, що беруть участь у їхніх проєктах. Також у Luxoft діють заходи з підтримки релокейту співробітників — оплата житла на перший час».
Інший співробітник Luxoft з росії, з яким сконтактувала редакція, зазначив, що «не має права за договором» коментувати інформацію щодо поточної роботи офісу в рф.
«Скажу лише, що публічні заяви компанії відображають те, що відбувається, достатньою мірою», — сказав він.
DOU скерував запит до пресслужби Luxoft, але на момент публікації цього матеріалу не отримав відповіді.
Закриті офіси, але з вакансіями
Усі три компанії — EPAM, DataArt та Luxoft — на час оголошення про вихід з російського ринку мали відкриті вакансії у своїх представництвах у росії. Станом на вечір 15 березня на порталі «Хабр Карьера» містилися 14 вакансій від EPAM — спеціалістів шукали в Санкт-Петербурзі, Брянську, Іжевську та інших містах рф. Наразі всі вони позначені як «архівні».
Співрозмовник DOU з російського EPAM називає цю ситуацію «забавною та дивною» та стверджує, що в компанії ухвалили рішення зупинити найм працівників з рф ще наприкінці лютого.
«Як стверджує [російська карʼєрна консультантка] Альона Владимирська, зараз на джоб-бордах може висіти купа неактуальних вакансій: десь не прибрали, десь за постинг відповідають підрядники, яким не дали команду „стоп“ тощо».
Схоже пояснення дають і Михайло Завилейський, один з найперших співробітників DataArt, та Юлія Мещерякова з воронезького офісу компанії, яка донедавна також мала одну вакансію, яка доступна для російських громадян.
«Думаю, її просто [вчасно] не прибрали. Я жодного найму [громадян рф після виходу компанії з ринку] не бачив, після початку війни відповіли тільки щодо шести вже зроблених оферів», — каже Завилейський.
У відповіді на запит DOU бренд-менеджерка DataArt Анна Великоіваненко повідомила, що вакансія залишалась на сайті через технічну помилку:
«В лютому 2022 року ми запустили новий сайт, і вакансія, про яку йдеться, була розміщена до війни. Ми все виправили, це баг на новому сайті, вакансія автоматично не знайшлась при роботі з фільтрами. Це не звільняє нас від відповідальності за нашу помилку, але наша позиція була і є однаковою: ми припинили будь-яку нову діяльність в рф, включно з наймом».
Менеджер розповідає: в майбутньому компанія планує наймати росіян, але тільки за умови релокації в інші країни.
«[В компанії] пояснили, що в майбутньому в рф набиратимуть [спеціалістів] лише під релокацію з <...> працевлаштуванням вже за кордоном. Але поки що перевозять своїх [співробітників, що вже працюють в DataArt]», — підтверджує його слова Мещерякова.
«Взагалі інерція — страшна річ: зупинили продажі в рф, але біздеви продовжують обробляти запити від потенційних клієнтів за звичкою, і вже на рівні юридичної перевірки ми це блокуємо. Щоб переорієнтувати всіх, кого вдасться, і перевчити потрібен час», — додає Завилейський.
А на офіційному сайті Luxoft досі можна знайти вакансії для IT-фахівців з рф.
7 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.