«Коли я досяг того, що обговорювали, зарплату підвищили майже вдвічі». Айтівці та компанії — про досвід перегляду зарплат і умов у 2023 році
Чи доречно просити підвищення зарплати або ж інший проєкт, якщо нинішній не до вподоби, під час повномасштабної війни? Чи готові компанії йти на компроміси з командою тоді, коли на ринку криза? І що робити спеціалістам, якщо роботодавець відмовився піти назустріч у фінансових питаннях? Про це DOU розпитав бізнес, IT-спеціалістів та кар’єрну консультантку.
📌 Яка ситуація на IT-ринку України
📌 Що про підвищення зарплат і покращення умов праці кажуть у компаніях
📌 Як айтівцям вдається отримували підвищення
📌 Як ініціювати покращення умов праці та перегляд зарплати
📌 Яка ситуація на IT-ринку України
Ситуація на IT-ринку України через повномасштабне вторгнення непроста. За даними DOU, середня кількість відгуків на вакансії у жовтні 2023 року була на рівні 30 (для порівняння: у 2021 році в середньому було 4 відгуки на кожну вакансію з jobs.dou.ua; у березні 2022 року — 9, у квітні 2022 — 6). Але є певні спеціальності, де боротьба за місце ще більш конкурентна. Наприклад, середня кількість відгуків на вакансії QA та Front-end становить 109,6 та 109,1 відгуку відповідно. Рекордна конкуренція спостерігається у категоріях Design (47,7 відгуку в жовтні), Big Data (20,2), Java (46,3), Node.js (33,9). З липня поступово зростає кількість відгуків iOS, те саме у Flutter з червня.
Ті, хто шукає першу роботу в ІТ найчастіше не мають чітких зарплатних очікувань: 34% готові працювати за будь-яку зарплату і лише 14% розраховують на підвищення доходів.
Ми вже розповідали, що IT-індустрія вийшла на плато й тепер компанії більш виважено підходять до перегляду зарплат, найму нових людей. Тож тепер розпитали кілька компаній про те, яка у них сьогодні ситуація з переглядом компенсацій, умов праці та зміною проєкту. А також айтівців, які просили про такі зміни вже під час повномасштабного вторгнення. Якщо коротко: компанії кажуть, що умови не змінилися з початком війни, а от спеціалісти зауважують, що не все так однозначно.
📌 Що про підвищення зарплат і покращення умов праці кажуть у компаніях
ALLSTARSITМи працюємо за аутстафінговою моделлю та маємо контракти з компаніями з різних індустрій: від кібербезпеки та фінтеху до штучного інтелекту та агросектору. Кожен наш клієнт має власну політику перегляду компенсації. Вона не залежить від гендеру чи рівня спеціаліста (Junior, Middle, Senior).
Зазвичай перегляд відбувається раз або двічі на рік, відповідно до правил клієнта та результатів оцінення роботи спеціаліста. Зростання компенсації залежить від фінансових можливостей замовника. Війна в Україні не вплинула на перегляд зарплат, адже всі наші клієнти з-за кордону.
За останні пів року компенсацію переглянули близько 20% працівників, однак більша частина переглядів відбувається наприкінці року. Залежно від проєкту, рейз становить від 5% до 25%.
Щодо зміни проєктів: внутрішня ротація можлива тільки після офіційного повідомлення про те, що спеціаліст припиняє працювати на проєкті. Поки фахівець офіційно не розірве активний контракт, він не має змоги проходити інтерв’ю на інші проєкти в компанії. У нас був кейс минулої осені, коли спеціаліст не пройшов випробувальний термін на одному з проєктів, проте хотів залишитися в компанії. Наша команда рекрутерів запропонувала іншу вакансію, яка відповідала його досвіду та очікуванням. Тут відбувся справжній «метч», і спеціаліст з клієнтом успішно працюють разом.
З приводу покращення умов праці, один з прикладів — ми запровадили курси польської мови. Адже з початком повномасштабної війни багато українців переїхали в Польщу. Додатково нещодавно запустили Managerial Leadership Course, оскільки останнім часом фахівці у компанії активно переходять на менеджерські посади. Це пов’язано з високим рівнем перформансу та потенціалом розвитку на цій позиції. У першому потоці Managerial Leadership Course беруть участь близько 30 людей.
AvengaПопри непросту ринкову ситуацію ми переглядаємо зарплати. Практикуємо річний цикл перегляду, проте можливі й проміжні підвищення. У нас зарплати переглядають як з ініціативи компанії, так і з ініціативи спеціаліста. Але зазвичай це відбувається їх за взаємною домовленістю, оскільки у фахівців є плани особистого розвитку й цілі, яких потрібно досягти.
Змінити проєкт, як і раніше, може кожен спеціаліст. Щоби перейти на інший проєкт, фахівець має звернутися через офіційні канали комунікації (Slack, електронна скринька) до свого керівника. Саме керівник ухвалює рішення про перехід. Він враховує інтереси та потреби компанії, а також компетенції спеціаліста.
Щодо зміни техніки чи нових освітніх можливостей нічого не змінилося. Такі речі відбуваються за погодження керівника департаменту.
Як до війни, так і після повномасштабного вторгнення спеціалісти можуть вирішити покинути компанію, якщо їх не задовольняють умови. Компроміс не завжди можливий, і на це є багато причин: брак відповідного проєкту для ротації під час звернення, брак необхідних навичок у спеціаліста для наявних проєктів, невідповідність перформансу і рівня компетенції зарплатним очікуванням тощо.
InfopulseУ компанії перегляд залежить від щорічного оцінювання роботи, незалежно від ролі фахівця. Ініціювати підвищення може як спеціаліст, так і його керівник, спираючись на результати оцінювання. Цей підхід працює в компанії давно, і повномасштабне вторгнення на нього не вплинуло. Протягом нинішнього року майже 11% спеціалістів підвищили грейд і дохід.
Понад п’ять років ми практикуємо переведення фахівців між проєктами, і кожен спеціаліст може зробити запит на пошук нового проєкту. Мотивація буває різна: бажання здобути новий досвід, працювати з іншим стеком технологій, змінити спеціалізацію тощо. Особливих передумов для того, щоби податися на ротацію, немає: процес прозорий для всіх сторін.
Також маємо інструмент IpWork — для фахівців, які хочуть спробувати сили у нетиповій для себе сфері, мають неповне завантаження на основному проєкті та прагнуть знайти додаткову залученість. Крім цього, як початківці, так і експерти, які готові долучатися до проєктів на волонтерських засадах, можуть обирати опцію Ready to Volunteer.
Щодо покращення умов праці: освітні програми доступні на тих самих умовах, що й раніше, стандарт обладнання установлений. Найбільший запит у спеціалістів наразі — це радше легалізація в країнах, куди вони виїхали. І далеко не всі запити ми можемо покрити (детальніше не можу прокоментувати через NDA).
📌 Як айтівцям вдається отримували підвищення
«Коли я досяг того, що ми обговорювали, зарплату підвищили майже вдвічі»: Євген Гафенко, Manual QA Engineer
В IT я працюю з жовтня 2019 року, цілеспрямовано йшов до позиції QA Engineer. З нинішньою компанією співпрацюю з серпня
Я не вагався, чи треба просити підвищення компенсації. У цьому я був переконаний. Та разом з тим був готовий піти, якби сказали «ні» або заявили, що платитимуть менше, ніж я хотів. Але оскільки ми продуктова компанія — обговорювати схожі моменти простіше. У такого бізнесу є більш довгострокова стратегія, ніж в аутсорсингового, де клієнт може піти, коли завгодно.
Коли я досяг того, що ми обговорювали, зарплату підвищили майже вдвічі.
За пів року або рік я планую знову повернутися до обговорення підвищення. Уже навіть вів попередній діалог про це. Однак є дещо, що я хочу покращити у своїх знаннях і навичках, щоб мати більш сильну позицію.
Чи є ситуації, за яких спеціаліст не може просити підвищення — складно відповісти. Та загалом, якщо людина не збільшує свій внесок у розвиток компанії, то й просити про підвищення не варто.
«До перформанс-рев’ю я так і не дійшов: мене звільнили»: Сергій, iOS Developer
Я не хочу називати прізвища чи вказувати назви компаній, про які йтиметься далі, бо з однією з них ми розійшлися на дивній ноті (але, можливо, це так збіглися обставини).
Я влаштувався на посаду iOS Developer в українську аутсорс-компанію у
Через сімейні обставини я був змушений попросити незаплановану відпустку — на три тижні. Оскільки на той момент я пропрацював близько пів року, не очікував, що дозволять взяти стільки вихідних, але компанія пішла назустріч. Я, безумовно, був вдячний і приємно здивований.
У січні
Зрештою до перформанс-рев’ю я так і не дійшов: мене звільнили наприкінці березня
Можу лише припустити, що тут збіглися несприятливі обставини. З одного боку, я не так давно просив незаплановану відпустку, з іншого — повномасштабне вторгнення. Ймовірно, моя компанія вирішила підстрахуватися й скоротила тих, хто нещодавно прийшов у команду, хто не був на ключових позиціях і не проявив себе не як «ударник праці». Я знаю, що з мого проєкту звільнили ще одного тестувальника, який прийшов пізніше за мене.
Сваритися я не збирався — не така людина. Тому просто пішов. Після цього зо два місяці сидів без роботи, бо все було надто нестабільно на ринку. Та й не думаю, що взагалі міг би працювати у березні-квітні
Під час найму я одразу попередив, що питання грошей для мене не ключове, але важливе, і що я точно нагадуватиму про це. Мене зрозуміли та погодилися з тим, що це нормальний підхід: я ж не випрошую гроші, а заробляю їх своєю працею.
І буквально у жовтні, тобто приблизно за пів року з моменту, як я прийшов у компанію, мені переглянули зарплату без усіляких нагадувань. Це було незначне підвищення: на 15%, але мене влаштувало. По-перше, це сталося не через рік, тобто за шість місяців буде ще один перегляд, і, сподіваюся, новий «плюс». По-друге, мені сподобалося, що компанія чесно прокомунікувала, чому ситуація така: проєктів нині менше, але їм важливо зберегти команду, тому підвищення невелике.
Не знаю, чи все пройде так само гладко за пів року знов. Якщо підвищення не буде і мені не окреслять чітко, коли воно можливе, я замислюся над тим, щоб покинути команду. Однак сподіваюся, що цього не трапиться.
Загалом, як на мене, навіть під час війни доцільно комунікувати про підвищення зарплати чи перехід на інший проєкт. Жити і так непросто стало. Не хочеться, щоб ще робота була лише стресом і зайвим приводом бути незадоволеним.
«Я отримав 30% до зарплати. Чи це багато? Не думаю»: Андрій, Middle Full Stack Developer
За час повномасштабного вторгнення я двічі порушував питання перегляду зарплати. В IT прийшов після роботи в державному секторі, тому тепер максимально налаштований на те, щоб пробиватися самотужки завдяки власним зусиллям. На державній роботі від ваших старань мало що залежить, бо часто люди просто тримаються за місце. Від того, що ви будете працювати більше чи проситимете вищої зарплати, найімовірніше нічого не зміниться.
Уперше в IT-компанії я просив переглянути рівень компенсації у серпні-вересні
У мене були добрі стосунки з командою, не хотілося йти в нікуди, ще й у такі часи. Зазначу ще, що компанія відмовила у підвищенні зарплати не лише мені. Тому, думаю, мене це не так сильно зачепило, як могло б. Щоб закрити грошове питання, я взяв додатковий проєкт поза роботою.
Повернувся до перегляду зарплати за рік. Нагадав менеджеру, що вже ініціював це, й акцентував, що, по-перше, за цей час мій рівень як фахівця зріс, по-друге, я не планую залишатися в команді, якщо й цього разу суму не переглянуть. Коли менеджер переконався, що я справді став більш кваліфікованим, питань до мене не було.
Цього разу я отримав 30% до зарплати. Чи це багато? Не думаю. Мені хотілося б, звісно, більше. Але це певний компроміс між мною і компанією. І наразі він мене влаштовує. А як буде далі — подивимося.
📌 Як ініціювати підвищення зарплат і покращення умов праці
Юлія Шишенко, IT-рекрутерка і кар’єрна консультантка:
«Навіть якщо ситуація у бізнесі несприятлива, я вважаю, що про певні покращення умов чи підвищення зарплати просити можна. Але варто враховувати кілька моментів.
Майже у кожній компанії діють політики перегляду/підвищення зарплат, зміни рівня посад, переведення тощо. Щоб якісно проаналізувати, що відбувається, зверніть увагу не лише на індивідуальну ситуацію, а й на те, як справи у компанії та як чинять з іншими співробітниками. Дуже добре, якщо роботодавець має прозору та чітку комунікацію про стан бізнесу, яким би він не був. Таким чином співробітник знає, що, наприклад, до кінця року компанія нікому не буде переглядати зарплати тощо.Також варто говорити з роботодавцем, якщо ви розумієте, що нинішні умови можуть підштовхнути вас до зміни роботи. Таким чином керівник матиме шанс утримати ключову людину в команді та знайти рішення, поки ви ще працюєте, а не коли отримали job offer від іншої компанії.
Один з варіантів розв’язання ситуації — змістити фокус уваги з короткочасних цілей (підвищення зарплати чи зміна рівня посади тут і зараз) на довгострокові (мати кар’єрний план зростання, отримання додаткової кваліфікації, вивчення нових технологій та напрямів тощо).»
Як вести діалог про більшу зарплату, новий проєкт чи соцпакет
"Сам собою рівень фахівця чи назва посади не повинні бути перепоною чи, навпаки, єдиною аргументацією до підвищення. Умовно: те, що ви Junior, не означає, що йти на зміну умов не потрібно. І так само умовно Senior не має думати, що це єдина перевага і потрібно вимагати обов’язкове підвищення.
Те, що спеціалісти попередньо не готуються до розмови, — є частою причиною неуспішних перемовин. Якщо ви хочете прокомунікувати про покращення умов, можна виконати базові пункти:
1) Випишіть і проаналізуйте свою історію роботи в компанії: які посади ви обіймали, які проєкти мали, яку зарплату отримували, з ким у команді працювали, які ваші досягнення тощо.
2) Якщо компанія має систему річного оцінення персоналу й ви заповнювали певну інформацію зі свого боку, знайдіть ці записи, в якій би формі вони не були. Завжди старайтеся зберігати і свої записи, і відповідь менеджерів, які давали оцінку. Перечитайте і підготуйтеся за такою ж системою.
3) Напишіть сам запит. Сформулюйте речення та якісно опрацюйте питання, які потенційно можуть виникнути у роботодавця про причини звернення та ваші аргументи про підвищення, переведення тощо.
4) Зафіксуйте ідеї та потенційні шляхи вирішення. Наприклад, ви знаєте, що у відділі А є вакансія, і ви можете відразу запропонувати себе в ролі внутрішнього кандидата. Звертатися проактивно з такими питаннями психологічно складно, тому майте план, з ким і про що будете розмовляти.
5) Проаналізуйте ситуацію на ринку праці. Вона буде і додатковим аргументом (бо багато роботодавців не завжди орієнтуються, що відбувається поза стінами компанії), і орієнтиром, що робити далі. Навіть базова аналітика з кількості вакансій і кандидатів-конкурентів допоможе.
До речі, часто перемовини про підвищення і покращення умов є невдалими не тому, що фахівець неправильно їх провів, а тому, що компанія справді неуважно ставиться до ключових співробітників та радше втратить хорошого спеціаліста, ніж зверне увагу на причини такого прохання.
Тому тут хочу звернутися до роботодавців: не тільки проактивно цікавтеся та переглядайте умови праці, а й звертайте увагу на запитання та прохання співробітників. Бо, не отримавши належної відповіді та реакції, ваш професіонал може знайти те, що шукав, в іншій компанії."
Що робити, якщо компанія не погодилася покращити умови
«Якщо компанія проігнорувала чи відмовила у запиті на вищу зарплату, покращення умов, переведення на інший проєкт, варто спершу поцікавитися причинами. Якщо, наприклад, компанія вирішила нікому не підвищувати зарплату через фінансові труднощі, то це одна ситуація. Але якщо вона повідомила, що саме цей спеціаліст не має достатньої кваліфікації, щоб взяти відповідальність за певний проєкт, це зовсім інше.
Старайтеся отримати не просто фінальне рішення, а й аргументацію. Бо саме причина відмови допоможе зрозуміти, що робити далі. Якщо наміри компанії нічого не змінювати не залежать від ваших зусиль і навряд чи зміняться найближчим часом, тоді, можливо, варто подумати про пошук іншої роботи. Якщо ж ви можете і бажаєте попрацювати, щоби щось змінити й повернутися до перемовин знову, можливо, це гарний варіант, який варто погодити з роботодавцем і почати втілювати».
5 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.