В Україні зрівнялась кількість айтівців у продукті та аутсорсі — їх по 40%. Які зарплати та вимоги в продуктових компаніях

Згідно з рейтингом топ-50, влітку 2023 року кількість фахівців майже в усіх найбільших аутсорсерах скорочується, в той час як вісім продуктових компаній з цього списку зростають. Ми вирішили уважніше подивитися на особливості продуктових компаній, які працюють в Україні, у порівнянні з аутсорсингом і аутстафінгом: у яких містах їх більше, які мають вимоги до досвіду фахівців, розмір зарплати тощо.

Для підготовки цього матеріалу ми використали ваші відповіді на зарплатні опитування DOU (дані можна знайти на GitHub). Зарплати вказано в доларах США після сплати податків («чистими»). Для аналізу рівнів зарплати ми використовуємо медіану.


Згідно з нашим весняним опитуванням щодо ринку праці, 7% співробітників аутсорсингових компаній були на бенчі/неоплачуваній відпустці проти 1% в продуктових компаніях.

Літнє зарплатне опитування DOU теж показало цікаву динаміку: вперше за історію наших спостережень кількість айтівців, які працюють в аутсорсі та в продуктових компаніях, зрівнялась. Протягом останніх п’яти років частка фахівців, які працюють у продуктових компаніях, поступово зростала, а тих, хто працює в аутсорсі — зменшувалась. Повномасштабне вторгнення пришвидшило цей процес: за 1,5 року великої війни частка фахівців у продукті зросла з 36% до 40%, водночас з 2018-го по 2021 рік — з 32% до 36%.

Кількість айтівців у різних типах компаній, динаміка по роках

Київ — центр продукту, Львів — аутсорсу

Продуктові компанії в Україні найчастіше розташовані в Києві, Одесі та Дніпрі. 50% айтівців у Києві, 43% у Одесі та 40% у Дніпрі працюють саме в продуктових компаніях. Львів, Харків, Вінниця, Івано-Франківськ і більшість інших міст більше орієнтуються на аутсорсинг та аутстафінг. 68% айтівців у Львові працюють в аутсорсингу чи аутстафінгу і лише 27% — у продуктових компаніях, у Харкові — 63% та 31% відповідно.

Типи компаній, розподіл за містами


Продуктові компанії в Україні найчастіше невеликі чи середнього розміру: 54% айтівців працюють у продуктових компаніях від 10 до 200 співробітників, ще 25% — до 1000 співробітників. Лише 11% працюють у великих продуктових компаніях з понад 1000 фахівців — такий розмір компаній більше характерний для аутсорсу.

Типи компаній, розподіл за розміром


Продуктові компанії в Україні найчастіше розвивають проєкти у сфері E-commerce (в них працюють 16% фахівців), Fintech (14%), GameDev і Gambling (по 10%).

Типи компаній, розподіл за сферами

Продуктові компанії шукають більш досвідчених фахівців, але менш вимогливі до англійської

Новачкам влаштуватися в продуктові компанії важче, ніж в аутсорсингові. В продукт частіше наймають фахівців, які вже мають певний досвід роботи, і рідше фахівців рівнів Intern і Junior. 42% розробників у продуктових компаніях мають понад п’ять років досвіду, а в аутсорсі — тільки 30%. Винятком є тестування: серед тестувальників, які працюють у продуктових компаніях, 40% мають досвід роботи до двох років — стільки ж, як і в інших ІТ-компаніях.

Найжорсткіші вимоги щодо досвіду продуктові компанії висувають нетехнічним фахівцям: 67% з них мають від трьох років досвіду, а 38% — тайтл Senior і вище. Аутсорсингові та аутстафінгові компанії частіше наймають нетехнічних фахівців з меншим досвідом: сеньйорів серед них близько 30%, а більш як три роки досвіду мають 60%.

Досвід айтівців


Проте, вимагаючи більше досвіду роботи за спеціальністю, продуктові компанії рідше висувають вимоги щодо хорошої англійської у фахівців технічних напрямів. Різниця особливо помітна серед QA та РМ. Якщо в аутсорсі 92% РМ і 55% QA знають англійську та рівні Upper-Intermediate чи вище, то в продукті лише 70% РМ і 40% QA.

До англійської нетехнічних фахівців вимоги вищі: 57% з них знають цю мову на рівні Upper-Intermediate чи Advanced, що майже не відрізняється від показників в аутсорсі (59%).

Англійська

Фахівці в продукті більше задоволені своєю роботою

Продуктові компанії, як і більшість ІТ-компаній в Україні, найчастіше співпрацюють з фахівцями за ФОП-моделлю. Проте частіше за аутсорсингові та аутстафінгові компанії оформлюють фахівців згідно з КЗпП (так оформлені 12% фахівців у продукті, хоча серед розробників трохи менше — 9%), або укладають гіг-контракти (7%).

Форма працевлаштування


Продуктові компанії частіше за інших вимагають працювати в офісі, хоча на час війни послаблюють цю вимогу. Зараз 60% айтівців у продуктових компаніях працюють повністю віддалено, як і в інших компаніях (загалом 63% айтівців в Україні не бувають в офісі). Проте 19% фахівців з продуктових компаній відзначили, що в їхній компанії є певні вимоги щодо відвідування офісу. Аутсорсингові компанії рідше мають такі правила: про них сказали лише 8% співробітників.

Вимоги відвідувати офіс


Попри можливі незручності від відвідування офісу, фахівці в продуктових компаніях більше задоволені своєю роботою, ніж їхні колеги в аутсорсі чи аутстафі. Вони частіше вважають свою роботу цікавою чи дуже цікавою (59% проти 53% в аутсорсі та 50% в аутстафі) і рідше планують її змінити (57% не планують змінювати роботу проти 49% в аутсорсі та 48% в аутстафі).

Цікавість роботи і плани змінити роботу

Зарплати в продуктових компаніях дещо вищі, ніж в аутсорсі

84% айтівців, незалежно від того, в якій компанії вони працюють, задоволені своєю зарплатою. Проте в продуктових компаніях задоволеність все ж дещо вища, ніж в аутсорсингу (86% задоволених проти 83% задоволених).

Задоволеність зарплатою


Технічним фахівцям продуктові компанії, як правило, пропонують дещо вищі зарплати і частіше платять грошові бонуси. У нетехнічних фахівців медіанні зарплати в багатьох випадках теж вищі в продуктових компаніях.

  • Зарплати розробників у продуктових компаніях вищі, ніж в аутсорсингу (за винятком початківців — у них однакові медіани). Крім того, продуктові компанії частіше дають розробникам грошові бонуси та пропонують акції чи опціони.
  • Зарплати тестувальників у продуктових компаніях теж дещо вищі, ніж в аутсорсингу, хоча різниця в медіанних зарплатах коливається в межах $50-100 на місяць. Проте QA-фахівці в продуктових компаніях частіше отримують грошові бонуси (21% у продуктових компаніях проти 14% в аутсорсі).
  • Схожа ситуація з DevOps/SRE та Data Science: медіанні зарплати вищі в продуктових компаніях, ніж в аутсорсі, а фахівцям з Data Science ще й дещо частіше дають грошові бонуси (26% проти 21% фахівців).
  • У фахівців з HR та маркетингу теж медіанні зарплати вищі в продуктових компаніях. Проте грошові бонуси HR частіше отримують в аутсорсингових.
  • У зарплатах РМ, аналітиків та дизайнерів немає чіткої тенденції: в деяких випадках зарплати вищі в продуктових компаніях, а іноді — в аутсорсингу. Грошові бонуси РМ частіше мають в аутсорсингових компаніях, а дизайнери — в продуктових.

Медіанні зарплати


Крім зарплат і бонусів, відрізняється оплата за понаднормову працю. Продуктові компанії рідше оплачують овертайми, ніж аутсорсингові та аутстафінгові. Більшість фахівців у продуктових компаніях, як і загалом в ІТ, не перепрацьовують (лише 15% працюють понад 45 годин на тиждень), проте якщо доводиться овертаймити, компенсацію за цей час отримують менше як половина фахівців з продуктових компаній та понад 60% фахівців в аутсорсингу та аутстафінгу.

Оплата овертаймів


Крім того, аутсорсингові компанії частіше за продуктові пропонують своїм співробітникам негрошові бонуси, такі як медстраховка, заняття з англійської чи професійне навчання, подарунки, допомога з релокацією та інше.

Негрошові бонуси


Аналітика: Ірина Іпполітова

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось9
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



3 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Цікава ще динаміка. Це продукт так піднявся, чи аутсорс так впав ?

Зростання сегменту продукту та поступове падіння аутсорсу — це два співзалежних тренди, які були ще до війни.

Війна лише раптово прискорила падіння аутсорсу, тому ринок швидше і «неочікувано» вийшов на паритет ринку і аутсорсу.

Уважні аноніми, які слідкують за ринком, вже давно про це знали, це було лише питанням часу.
Зростання продукту за моїми спостереженнями почалось десь о 17-18 роках на фоні стабілізації економіки пост-майданної України 14-16 роках і початку зростання з 16-17 року.

Станом на 20-21 роки зростання продукту (і очевидно пов’язаний із цим початок скорочення аутсорсу) став помітний неозброєнним оком, про що є доволі показова, прям з палати мір та вагів, стаття на їбаному:
https://******.it/2021/03/04/into-the-future/

Це перехід, який відбувся ще років десять тому, до сервіс орієнтованості...
А сервіс — це продукт. Просто до де-кого довго доходить... :)

Підписатись на коментарі