Переїзд в іншу країну, пошук роботи і час для себе. Історії українців, яких скоротили з Big Tech
Наприкінці 2022 року ІТ-ринок США накрила хвиля масових скорочень у Big Tech компаніях. Загалом, за даними сайту Layoffs.fyi, від початку 2023 року технологічні компанії звільнили понад 200 тисяч працівників, при тому, що за весь 2022 рік ця кількість становила 154 тисячі.
Ми поспілкувалися з українцями, які потрапили під скорочення в Big Tech, і дізнались у них, чи вдалося їм знайти роботу, скільки це потребувало часу та яка нині ситуація на ринку праці.
«Скорочення я сприйняла як шанс щось змінити»
Вікторія Щуцька працювала Front-end Developer в офісі Microsoft у Празі з 2021 року, де разом з командою розробляла фронтенд-частину месенджера Skype, аж поки її не скоротили наприкінці січня
«Розмова минула непогано, з повагою одне до одного, я подякувала за роботу. І якщо порівнювати з Google, де, як я чула, люди просто отримували листи про звільнення, то в Microsoft це було більш персоналізовано. Найбільше непокоїло те, що достеменно невідомо, за яким принципом відбирали людей, тому що потрапили під скорочення працівники з абсолютно різними бекграундами, досвідом і ефективністю. Тобто скоротили і андер-, і оверперформерів. Це мене здивувало», — розповідала Вікторія в коментарі для DOU одразу після звільнення в лютому 2023 року.
Нині ж вона зазначає, що технічно звільнення пройшло нормально, а компенсація є «досить непоганою». У лютому
«Я не хотіла працювати на компанію, яка не вийшла з росії. Також для мене важлива культура фірми: я дуже не люблю компанії типу „успішний успіх“, які не дотримуються work-life balance. Я відкрита бісексуалка, і для мене важливо, щоб у Польщі компанія підтримувала ЛГБТ і була дружня до людей з різними культурними бекграундами, тобто інклюзія у всіх питаннях», — додала вона.
Для пошуку роботи Вікторія користувалась LinkedIn і порталом NoFluffJobs і мала з чого вибрати:
«Більшості компаній відмовляла саме я. Або через те, що працюють в рашці, або через нездатність зробити документи на Blue card. Сама на вакансії фактично не подавалась, адже отримувала дуже багато повідомлень-пропозицій».
Зараз Вікторія вже два місяці працює на посаді Senior Full Stack Developer у польському офісі Promethean World зі штатом у пів сотні людей. Ця компанія розробляє, інтегрує та впроваджує навчальні середовища.
Проте підготовка до співбесід вимагала чимало зусиль, каже Вікторія, зокрема й тому, що у Skype, над яким працювала спеціалістка, були деякі технології, якими послуговувалися тільки у Microsoft. Зокрема, йдеться про бібліотеку ReactXP для кросплатформових застосунків з «дещо застарілими методами додавання стилів». Тому Вікторії довелося ознайомитися з новішими технологіями перед співбесідами.
«Ще я дуже емоційна, і були такі моменти, що від хвилювання я сиділа як вкопана і не могла вимовити жодного слова у відповідь на запитання. Зараз до мене намагаються достукатися з Google, я на їхні пропозиції поки що не відгукуюсь, не планую проходити в них співбесіди через певні мотиви, які не хотіла б розголошувати. Ще, як мені відомо, вони так і не вийшли з росії», — зазначає Вікторія.
Робота в невеликій компанії після такого гіганта, як Microsoft, суттєво відрізняється і має як переваги, так і недоліки, каже розробниця:
«Тут більш персоналізований підхід: я одна з 50 людей, а не з 200+ тисяч. Також я можу вибирати технології, які хочу додати в проєкт. Постають цікавіші завдання, я можу проєктувати нові фічі. Якщо говорити про мінуси, то в невеликій компанії менше „плюшок“. Зокрема, в офісі немає в холодильників з їжею, менше тренінгів і навчальних програм.
Робота у великій компанії та невеликій фірмі — це різний, але корисний досвід. Наприклад, у Microsoft я сильно прокачала софт-скіли, навчилась додавати телеметрію і будувати діаграми, дані з яких допомагали менеджерам ухвалювати рішення щодо розвитку великого проєкту, здобула досвід з впровадження нових функцій у продукт. Натомість у малій фірмі я маю більше можливостей розвитку в технічному напрямі: досліджувати і пробувати технологічні новинки тощо».
Скорочення з Microsoft вона сприйняла як шанс змінити вектор кар’єри.
«На момент мого скорочення я розійшлася з хлопцем і все летіло шкереберть. Я це сприйняла як шанс усе змінити. Я обирала між Польщею і Канадою, але їхати в Канаду самій було трохи моторошно. До того ж не хотіла травмувати перельотами пса, могли б виникнути проблеми з житлом, та й це далеко від України. У Польщі в мене своє житло, я переїхала туди, щоб не мати справ з орендодавцями, не шукати, де жити. Додатковим стимулом було те, що таким чином мені вдалося взяти з притулку ще одного собаку. Мені комфортно в Польщі. Русофобія тут — норма, тут мої друзі, до того ж я жила в цій країні раніше», — говорить Вікторія.
«Компанії не знижують зарплати, але страшенно перебирають кандидатами»
Володимир Ладнік працював на посаді Software Engineer у Meta півтора року. Він живе та працює в Кремнієвій долині вже більш як десятиріччя, перед цим кілька років працював в Україні. Починав з QA-інженера, потім перейшов до QA Automation, а згодом став Full Stack розробником.
Про скорочення з Meta йому повідомили електронним листом 9 листопада 2022 року. В ньому йшлося про те, що Володимир потрапив у 12% людей, яких довелось скоротити — у компанії пояснили, що найняли забагато фахівців, тому змушені звільнити частину.
Володимир зазначає, що компанія дотрималася всіх попередніх домовленостей при звільненні: зарплату виплачували впродовж двох місяців, також додатково виплатили двомісячну компенсацію і протягом цього часу покривали страхування. Окрім того, винайняли компанію, яка допомагала створити резюме і підготуватись до співбесіди на новому місці, але Володимир цими послугами не користувався — CV спеціаліста було в актуальному стані, а готувався до співбесід він за допомогою програмістських задач на LeetCode.
Пошуки роботи Володимир почав зі спілкування в LinkedIn з рекрутерами, які працюють у Google, Netflix та інших компаніях. Він успішно пройшов співбесіду в Google, проте позицію, на яку він розраховував, закрили:
«Я був здивований, що Google не припинив наймати працівників у той час, коли Facebook звільняв людей. Тому через місяць після звільнення я пішов на співбесіду в Google та інші великі й малі компанії. Проте почалося замороження наймів по цілому ринку. І те, що я пройшов співбесіду в Google, не дало можливості отримати роботу, адже команда, до якої я мав приєднатись, втратила цю позицію.
Google дає рік після співбесіди, щоб знайти собі команду всередині компанії, але через велику кількість кандидатів на ринку цей термін для мене становив лише два місяці. За цей час рекрутерка не знайшла мені жодної підхожої позиції.
Звісно, надалі я можу знову подаватися на вакансії Google, але вже на загальних підставах, як і тисячі інших кандидатів. Попередньо пройдена співбесіда не додає мені додаткових балів при відборі, лише звільняє від потреби проходити її знову, якщо моя кандидатура підійде компанії».
Зрештою після спілкування з кількома компаніями вибір Володимира впав на невеликий robotic-стартап OSARO, де він працює донині:
«Компанія має роботів, які працюють на складах і запаковують товари для онлайн-доставок. У світі цей процес здебільшого не автоматизований, і навіть в Amazon люди це роблять руками. Стартап, в якому я працюю, займається саме автоматизацією. На великі роботизовані „руки“ ставляться камери, реалізується візуальне розпізнавання обʼєктів, і за АІ-моделями робот „розуміє“, що розташоване перед ним, шукає потрібний обʼєкт і ставить його в пакет або коробку. Робот бере по продукту на секунду, що є хорошим показником. Проблеми виникають хіба зі скляними речами, які важко розпізнати через їхню прозорість. Тому в роботів є кілька камер: з обох боків, на „руці“, а також камера глибини, яка дозволяє аналізувати обʼєкт перед пристроєм».
Володимир приєднався до команди у статусі Software Engineer і працює над розвитком можливостей робота та його самонавчанням.
«Якщо на складі зʼявляється новий продукт, з яким робот раніше не взаємодіяв, то він все одно починає його брати, хоча з гіршою ефективністю, ніж вже знайомі об’єкти. Тому в компанії хотіли, щоб робот дотреновувався. Я з командою займався цим, і тепер у нас є патент на розробку, в компанії це називають AutoModel. Щоб усе працювало, біля робота ставлять промисловий компʼютер з потужною відеокартою, який отримує дані зі всіх камер і проганяє моделі обʼєктів. Я відповідаю за те, щоб робота з машинами була більш автоматизована. Для мене виклик полягає в тому, що раніше я працював з хмарними, віртуальними технологіями. А тут уже безпосередньо із „залізом“», — розповідає Володимир.
Він каже, що робота в стартапі проти Facebook дуже відрізняється, зокрема і завдяки можливості безпосередньо впливати на продукт, його розвиток:
«У Facebook бувало так, що команда могла пів року працювати над продуктом, а він майже не змінювався. Так, він ставав кращим, але простежити вплив безпосередньо твоєї роботи важко. В стартапі все інакше: є проблема, ти пропонуєш зміни, реалізовуєш їх і бачиш позитивні зрушення».
Володимир зазначає, що нині Big Tech компанії намагаються наймати фахівців поза Кремнієвою долиною, аби зекономити на зарплатах. Приміром, Google масово наймає фахівців у Сан-Дієго, а Apple — в Остіні, штат Техас. Проте поголовного зниження рівня зарплат у компаніях, які шукають собі працівників і таким чином використовують кризу на ринку, Володимир не помічав, хоча і був готовий до такого. Але роботодавці стали набагато вимогливішими до кандидатів, а подекуди взагалі ставлять найм на паузу:
«Якщо раніше можна було пройти співбесіду і щось не знати, то зараз або ти проходиш співбесіду ідеально, або з тобою не продовжують спілкування. В тебе має бути ідеально абсолютно все. Кандидатами перебирають страшенно, відписують довго. Деякі компанії, в які я подавався ще три місяці тому, лише недавно відповіли. Тенденції ринку можна простежити на прикладі проєкту Hired, де компанії шукають собі працівників. Тут можна виставити своє резюме і очікування від потенційного роботодавця, після чого з фахівцем контактують ті, хто відповідає зазначеним критеріям. І якщо раніше в мене за день була повна скринька листів з пропозиціями, то зараз може бути один лист за два дні».
Проте досвід роботи у високотехнологічних компаніях є суттєвим плюсом для кандидата, каже Володимир.
«Якщо ти працював у великих компаніях, від тебе геть інші очікування. Дехто казав: «Я тебе навіть не буду питати про алгоритми, бо якщо ти працював на Facebook, то ти точно знаєш все, що потрібно». Тобто деякі співбесіди були дуже розслаблені, а деякі, навпаки, більш напружені, в стилі: «Ага, ти прийшов з Facebook, зараз ми тебе поганяємо», — пригадує Володимир.
На його думку, знайти роботу зараз стало дещо легше, ніж кілька місяців тому, і ситуація на ринку поступово покращується:
«Я очікую, що до наступного року все має нормалізуватися. Але багато залежить від типу компанії. Стартапи завжди зростатимуть на будь-якому ринку, найматимуть людей, тому що їм, незалежно від економічної ситуації, треба робити продукт. Так, буде складніше залучати інвестиції, але у них завжди в пріоритеті пошук працівників. Великі компанії можуть собі дозволити все заморозити й чекати на кращі часи».
Володимир задоволений нинішнім місцем роботи й найближчим часом не планує розглядати інші варіанти.
«У мене гарна зарплата, є цікаві проєкти. Якщо все буде гаразд і надалі, буде карʼєрне зростання, то немає змісту кудись іти», — резюмує він.
«Хвиля скорочень завершилася, і надалі ситуація покращуватиметься»
Марʼяна Лукинюк з Ірландії пропрацювала в Google вісім місяців у рекрутинг-команді, яка наймала в Google Cloud у регіоні EMEA (країни Європи, Близького Сходу та Африки).
«Якщо ви чули, що Google — чудова компанія, то це правда. Я дуже любила свою роботу», — каже Марʼяна.
Жінка працювала за контрактом через агентство, де було прописано, що у разі його розірвання її попередять за тиждень. Також цей формат роботи не передбачав компенсації в разі звільнення.
«Ринок був нестійкий. Amazon, Facebook, Microsoft скорочували людей, і ми з колегами запитували нашого менеджера, чи варто нам перейматись. Але ніхто нічого не знав, усі казали, що в Google все добре і перейматись щодо скорочень не варто. А вже наступного дня вся моя рекрутинг-команда, яка працювала за контрактом, втратила доступ до внутрішніх систем. Тобто не було навіть повідомлення про скорочення, нас просто від’єднали. Ми — рекрутери, в нас були призначені співбесіди, тривало спілкування з кандидатами, і тут все просто обривається. Це — найгірше», — пригадує події січня 2023 року Марʼяна.
Звільнені працівники обурювались тому, що керівництво закрило доступ до робочих інструментів, навіть не попередивши про звільнення.
«Звісно, ми з колегами обурювались, але в такій ситуації опинилися тисячі спеціалістів по всьому світу. Оскільки я працювала за контрактом, то про звільнення мені повідомила рекрутингова агенція. Я сказала їм про неадекватність ситуації із закритими доступами, і там пообіцяли передати скаргу в Google. На цьому все закінчилось. Мій безпосередній менеджер з Google зазначив, що ці всі звільнення теж були шоком і сюрпризом для нього, він ні на що не міг вплинути», — каже Марʼяна.
Вона зауважує, що першими скорочують саме тих, хто на контракті, адже штатні працівники більш захищені трудовим законодавством. Процес звільнення тут непростий, наприклад, у нідерландському офісі Facebook деякі люди, яким оголосили про скорочення ще восени, працюють досі.
Марʼяна пригадує, що не планувала шукати роботу дуже активно, проте подавалась на окремі вакансії, моніторила ситуацію на ринку. Місяць тому вона отримала офер від компанії Sogeti Ireland, яка є частиною великої аутсорс-фірми Capgemini, проте якоїсь миті її представники просто зникли з радарів.
«Умови були не дуже, мені запропонували зарплату вдвічі меншу, ніж у Google, тому я сказала, що подумаю, і попросила офіційного офер-листа з деталями. Ми домовилися ще зідзвонитись наступного тижня... І вони зникли. Повідомлень від них не було, тому я сама написала їм за тиждень, але відповіді не отримала. А нещодавно бачила, що ця вакансія в них знову відкрита», — каже Марʼяна та додає, що така поведінка може бути наслідком кризи на ринку.
Спеціалістка стверджує: оскільки нині в IT «ринок компанії», а не «ринок кандидата», деякі бізнеси чинять не дуже добре: можуть обривати спілкування, пропонувати суттєво нижчу зарплату, ігнорувати тощо.
«На мою думку, те, як компанія поводиться під час кризи, найбільше розкриває її як роботодавця. І те, що вони зараз дозволяють собі забагато, не означає, що це не позначиться на їхній репутації згодом», — зазначає вона.
Зараз Марʼяна без поспіху продовжує шукати роботу, має можливість більше часу проводити з дитиною, тому скорочення багато в чому дозволило реалізувати «незапланований garden leave».
Спеціалістка зауважує, що хвиля скорочень з Big Tech компаній завершилась, хіба за винятком Meta:
«Вони задали цей тренд на скорочення серед компаній такого типу й тепер звільняють працівників знову. Але я не думаю, що це ознака нової хвилі звільнень. Мені здається, що більшість компаній стабілізувались і стало спокійніше. Звісно, не наймають працівників так масово, як наймали раніше. Але на початку 2024 року знову почнеться зростання, та й загалом — ринок циклічний: якщо зараз спад, то згодом буде підйом, більше пропозицій, більше можливостей».
«Серед скорочених я не бачив нікого з тих, хто прийшов у Microsoft з російського Яндексу»
Айтівець Андрій, який забажав залишитись анонімним, живе і працює в США з 2000 року. В
З літа
«Це позиція рівня директора. Тут немає підлеглих, але вона дуже впливає на продукт», — зазначає він.
Андрій потрапив під першу хвилю скорочень. У січні 2023 року під час загального зідзвону, на якому було близько 50 осіб з його команди, йому повідомили про звільнення.
«Жодних передумов до звільнень не було. По завершенні мітингу мені показали список людей, з яких обирали, кого скоротити. Я був вищий за грейдом і, відповідно, з більшою зарплатою. Але чи саме за цим показником обирали, кого звільнити, — невідомо», — каже Андрій.
Також фахівець зауважує: після того, як він почав працювати в Microsoft, сюди ж перейшли кілька вищих за посадою фахівців, які переїхали з росії.
«Мій менеджер був нормальним: розповідав про те, як ходив на протести проти путіна на Болотній площі, як його ненавидить, і хай би вже швидше росія платила репарації Україні. Але від інших я такого не чув, це дещо напружувало мене», — пригадує Андрій і додає, що його безпосередній керівник був «найбільш адекватним» у цьому питанні. Ставлення до війни решти росіян у Microsoft було неоднозначним: одні казали, що винен лише путін, другі висловлювали співчуття українцям, треті взагалі мовчали, пригадує співрозмовник DOU.
Особливо цікава ситуація з росіянином, керівником одного з напрямів, який 2015 року, після анексії росією Криму та розв’язання війни в Україні, пішов з Microsoft у Яндекс, куди влаштувався на посаду СТО. Проте у
«Цей крок в його карʼєрі мене бентежить. Також він перетягнув велику кількість працівників з Яндексу. Його бос, деякі працівники — росіяни. Хтось перейшов до повномасштабної війни, дехто після. Чимало з них переїхали в Сербію та інші країни, де до росії більш лояльне ставлення. Нічого проти такого я не маю, бо що менше талановитих людей працює в рф, то краще. Проте я маю питання до того, як вони ставляться до війни.
Втім не хочу спекулювати на цій темі, Microsoft дуже допомагає Україні, але наскільки великий вклад цих конкретних людей, я не знаю», — каже Андрій та зауважує, що процес вибору кандидатів на скорочення, на його думку, в Microsoft хоч і доволі чесний, але в людей такого рівня є можливість захистити тих, з ким вони працювали разом в Яндексі.
«Серед скорочених я не бачив нікого з тих, хто прийшов у Microsoft з російського Яндексу. Можливо, тому, що вони перебували в Канаді та Сербії, а не в США, а перша хвиля була локальною, американською. Але створилося враження, що вони більш захищені», — розмірковує Андрій.
Щодо самого скорочення, то близько двох тижнів після повідомлення про звільнення Андрій мав доступ до всіх внутрішніх ресурсів, а також можливість шукати роботу всередині компанії на інших посадах, хоча ці спроби не увінчались успіхом.
Менеджер Андрія казав, що не знав про майбутнє звільнення. Ще два місяці співрозмовник DOU пробув працівником Microsoft, отримав невелику компенсацію, яка залежала від терміну, впродовж якого ти працюєш в компанії. Також компанія оплатила медичну страховку на пів року, що недешево у США. Андрій зазначає, що компанії не часто роблять таке при звільненні.
Говорячи про хвилю скорочень з Big Tech (зокрема, Apple, Meta, Microsoft, Amazon), Андрій ділиться враженнями, що першим чином скорочували продукт- і програм-менеджерів.
«Тобто не тих, хто безпосередньо пише код, а здебільшого тих, хто будує проєкти. Їхня відсутність перші кілька місяців менш помітна. А питання штибу „Де проєкти?“ почнуть виникати пізніше. В другу хвилю скорочень, на мій погляд, більше потрапили розробники», — каже Андрій.
Знайти роботу зараз складно, проте він намагається це зробити завдяки нетворкінгу:
«Багато хто погоджується допомогти, але кандидатів так багато, що отримати посаду у великих компаніях непросто. Далі буду дивитись на менших гравців. У моєї дружини юридична компанія, тому зараз я допомагаю їй розвивати цей бізнес організаційно та технічно», — додає він.
Чимало компаній користуються ситуацією, коли без роботи залишилось чимало фахівців, і пропонують суттєво гірші умови, ніж раніше, каже айтівець.
«Зі мною контактували рекрутери, які наймають на контракт. Вони платять в рази менше, ніж раніше у Big Tech. Звісно, на життя буде вистачати, але це зовсім не той рівень, що був раніше. І хоч це гарний спосіб продовжувати кар’єру, але для мене це не актуально, бо я в такій ситуації краще буду розвивати бізнес дружини. Хоча і на такі, аж ніяк не найкращі пропозиції, конкуренція дуже велика», — зазначає Андрій.
2 коментарі
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.