«Замовник вирішив скоротити всіх українців та замінити їх на іноземців». Історії айтівців, які потрапили під скорочення

В українському і світовому техсекторі тривають звільнення. У гігантів Microsoft і Meta меншає на тисячі співробітників, а в Україні останніми місяцями стало відомо про скорочення щонайменше в десятьох ІТ-компаніях.

DOU поспілкувався з айтівцями, які залишилися без роботи протягом останнього року. Як компанії повідомили про звільнення, якими були умови завершення співпраці та чи вдалося фахівцям знайти нову роботу — в матеріалі. Наприкінці ми додали юридичні поради про те, що робити, якщо вас скоротили.

Щоб зберегти більше деталей і щирості в історіях, співрозмовники DOU побажали залишитися анонімними.

«Ввечері мене вже видалили з робочого чату». Про обставини й причини скорочень

Майже всі спікери працювали як ФОПи або як гіг-контрактори, хоча були й випадки неофіційного працевлаштування.

«Шість місяців я працювала в українській аутсорсинговій компанії, це було неофіційне працевлаштування, нам платили погодинно. За місяць нас повинні були оформити як ФОПів. Офіційно ми з колегами не підписували жодних договорів, хоча я порушувала це питання», — розповідає Ірина, Back-end розробниця, яку скоротили в жовтні 2024 року.

Найчастіше причиною для скорочення був брак фінансування як у всій компанії, так і в окремого проєкту.

«Два з половиною роки я працювала як ФОП. Про скорочення нам повідомив СЕО на загальному мітингу. У компанії сталася критична ситуація з коштами, тому керівництво вирішило зменшити витрати. У тому числі скоротити 20% співробітників. На мітингу сказали, що менеджер кожної команди напише людям, які потрапили під скорочення. Я отримала своє повідомлення вже за кілька хвилин після загальної зустрічі», — розповідає Анна, інженерка технічної підтримки, яку скоротили в грудні 2024 року.

«Я працював дев’ять місяців як ФОП. Коли моя команда покрила необхідний скоуп, у замовника закінчились завдання та гроші. Тож він скоротив більшу частину команди, залишив лише по одному спеціалісту кожного напряму для підтримки. І, наскільки я знаю, вони працювали лише місяць. А потім замовник повністю відмовився від послуг команди. Дехто встиг потрапити на бенч, але більшість попередили про скорочення», — зазначає Віктор, QA Engineer.

Один зі співрозмовників розповів, що велику частину співробітників компанії скоротили через об’єднання відділів. При цьому близько 60 спеціалістів різних напрямів втратили роботу.

«У нас було два великих маркетингових відділи, і для оптимізації керівництво вирішило їх об’єднати. А зазвичай ті, кого приєднують, у програшній ситуації. Про об’єднання попередили за місяць, а ще через два тижні сказали, що нашу команду повністю скорочують. Розробники, СЕО-фахівці, дизайнери — всі втратили роботу. Тобто нікого з нашого відділу насправді не забрали у новий», — розповідає Роман, PHP Team Lead, якого скоротили в листопаді 2024-го.

Інший спікер розповів про ситуацію, коли замовник вирішив скоротити всіх українців з команди та замінити їх на іноземців.

«Я пропрацював понад півтора року в компанії. І в певний момент нашу команду повністю замінили в’єтнамцями. Керівництво повідомило, що скорочення буде відбуватися у декілька хвиль, ми дізнались про це за два тижні до першої хвилі. Ходили чутки, що замовник відмовився від перепідписання контракту, адже у зв’язку з війною сума страхування проєкту для нього була завеликою. Нам офіційно не дали подробиць, було лише розмите формулювання про скорочення», — розповідає Андрій, Software Engineer, якого скоротили у серпні 2024-го.

Не всі скорочення відбувалися прозоро, за словами спікерів. В одному з випадків керівництво довго замовчувало проблеми в компанії. Тож співробітники знали про брак фінансування лише з чуток.

«Я працювала близько пів року в стартапі, який отримав грант від Google. Також у нас був великий інвестор, імені якого ми не знали. Спершу все було добре, штат збільшився на 100 людей. Але через п’ять місяців моєї роботи почалися проблеми. Деяких співробітників, мене в тому числі, попросили відмовитися від гіг-контрактів. Керівництво запевняло, що це тимчасово, і нас повернуть.

Проте незадовго почалися невиплати. Ходили чутки, що інвестор відмовився фінансувати проєкт далі, і ми залишилися без коштів. Тривали скорочення, керівництво мовчало. Але були розмови про те, що продуктовій команді не слід хвилюватись. Та скорочення дійшли й до нас. В середині листопада минулого року я втратила роботу. З продуктової команди звільняли за принципом „кого останнього взяли“, так прийшла і я. У підсумку скоротили всіх, кого найняли після отримання гранту», — зазначає Олександра, UI/UX-дизайнерка.

Один зі співрозмовників зазначив, що команда підозрювала про можливе закриття проєкту з боку замовника. Але відносини з компанією були у всіх хороші, жодних затримок чи скорочень не було.

«Іноді замовник показував, що проєкт його не дуже цікавить. Шукав, що в нашій роботі було не так, аби скоротити завдання. Тому натяки, що він може закрити проєкт були, але від компанії це жодним чином не озвучувалось, все було чудово», — розповідає Віктор, QA Engineer.

Про айтівців, яких скоротили одним днем

Переважно фахівців попереджали про скорочення заздалегідь — за місяць, два тижні чи тиждень. Проте бували ситуації, коли співробітники дізнавались про втрату роботи день у день.

«Два місяці у моєї команди була дуже напружена робота, потрібно було виконати велику кількість завдань. Коли ми їх закінчили, почався тиждень затишшя. Ми працювали по 3-4 години на день, а бували й дні без роботи. Тоді ми не розуміли, що буде далі, які завдання дадуть виконувати.

На початку наступного тижня мені написав менеджер, що потрібно поспілкуватись на дзвінку. Тоді й повідомив, що мене скоротять. Це було дивно, адже я була єдиною бекенд-розробницею на проєкті. Звільнення було того ж дня, ввечері мене вже видалили з робочого чату», — каже Ірина, Back-end розробниця.

«Мене звільнили одним днем без попередження та будь-яких відпрацювань. Але оскільки у мене було накопичено два тижні відпустки, то сказали, що я працюю останній день, а потім іду в „оплачувану відпустку“. Й відповідно не повертаюся з неї», — розповідає Олександра, UI/UX-дизайнерка.

«Була компенсація у розмірі двох зарплат». Про умови звільнення та допомогу компаній

Умови, за яких скорочували наших співрозмовників, були різними. Хтось отримав додаткову компенсацію, хтось — лише відпрацьовану зарплату.

«Нічого не передбачало скорочень, у компанії було все гаразд. Зарплати виплачували вчасно, не було на що скаржитись. При звільненні мені повністю виплатили зарплату та невикористану відпустку. А також всім скороченим працівникам була компенсація у розмірі двох зарплат, ще компанія дозволила залишити робочу техніку», — зазначає Анна, інженерка технічної підтримки.

«Коли мене скоротили, то виплатили повністю зарплату та невикористану відпустку. Жодних додаткових компенсацій не було. І, наскільки я знаю, в інших колег так само.

Конфліктів під час скорочень ні у кого не було. У мене були хороші стосунки з безпосереднім керівником департаменту, але його теж звільнили. З вищим керівництвом наша команда не спілкувалась», — розповідає Роман, PHP Team Lead.

«Мені при звільненні виплатили повністю зарплату та невикористану відпустку. Компенсацій не було. Я чув, що така практика є в американських компаніях, але щодо українських я такого не знав», — розповідає Віктор, QA Engineer.

Декому з наших співрозмовників компанії давали рекомендації на нову роботу, допомагали з оновленням резюме.

«Компанія нам обіцяла, що допоможе з пошуком нової роботи. Мені особисто рекрутерка допомагала складати резюме. А ось про те, чи потрапляла я до рекомендацій в інші компанії, не знаю. Можливо, я й була у списках, але після звільнення пропозицій не надходило», — розповідає Анна, інженерка технічної підтримки.

«У нашій компанії рекрутери допомагали скороченим фахівцям скласти CV, давали рекомендації, консультували загалом про ринок праці», — зазначає Андрій, Software Engineer.

«Керівництво ігнорує повідомлення від скорочених». Про борги

Однак не зі всіма фахівцями при звільненні компанії розрахувалися. Одна зі спікерок поділилася, що компанія їй не лише не виплатила компенсацію та невикористану відпустку, а й заборгувала кошти.

«У продуктовій команді, де я працювала, раніше затримок зарплат і скорочень не було. Вочевидь, у компанії закінчилися кошти гранту та фінансування інвестора, відтоді й почались проблеми. Я прийшла працювати в компанію на початку червня, з середини жовтня почались невиплати. А потім і скорочення.

Станом на 1 лютого нікому зі скорочених працівників не виплатили зароблені кошти. Яким чином компанія збирається віддавати гроші стільком звільненим людям, незрозуміло. Проте про банкрутство вона не оголошувала.

Останній термін виплати коштів за гіг-контрактом був 25 листопада. Але багатьох співробітників зняли з нього задовго до скорочення. Тож ми працювали ще певний без контракту. Чи відбудеться офіційна виплата за контрактом? Чи згадає компанія, що ми працювали потім без нього? Чи виплатять нам невикористані відпустки? Дуже багато запитань залишаються без відповідей. А керівництво ігнорує повідомлення від звільнених», — розповідає Олександра, UI/UX-дизайнерка.

«Розглядаю будь-які компанії». Про те, як шукають роботу і скільки часу це займає

Деякі наші співрозмовники вже працюють на новій роботі, деякі — ще в пошуку. Умови розглядають різні: хтось хоче знайти аналогічну компанію, хтось іншого напряму, а хтось подається на будь-які варіанти. Така ж ситуація із зарплатами: дехто погоджується на нижчу, а хтось хоче таку ж або й вищу.

«У пошуках роботи я вже три місяці. Розглядаю і менеджерські позиції, і розробницькі. Звісно, хотілося б знайти роботу з аналогічними умовами праці, але насправді розглядаю будь-які компанії зараз. У питаннях зарплати я виробив певну гнучкість. Сумніваюся, що буде така ж як на попередній роботі. Але маю визначений мінімум — $3000», — зазначає Роман, PHP Team Lead.

«Про скорочення мене попередили за місяць, і я відразу почав шукати нову роботу. І на момент звільнення у мене вже був офер. За цей час я проходив співбесіди у близько 10 компаній. А зарплату називав вищу, ніж у мене була до того», — розповідає Віктор, QA Engineer.

«Роботу я шукала два місяці, з цим були труднощі. Розглядала вакансії на Djinni, на ту ж саму вакансію відгукувалося близько 100 осіб. В результаті знайшла роботу по знайомству. Побачила вакансію в компанію дівчини, яку знала особисто, і написала їй напряму, а не відгукувалась через платформу. За цей час у мене було лише дві співбесіди, відповідно після однієї з них я отримала офер», — зазначає Олександра, UI/UX-дизайнерка.

«У пошуках я вже понад два місяці. Але останній місяць не надто активна через стан здоров’я. Розглядаю сферу технічного сапорту або customer success.

Звісно, хотілося б знайти компанію з такими ж умовами, як були в попередній. Але думаю, що це нереально, адже це була одна з найкращих компаній за соцпакетом, бенефітами та можливостями для зростання», — розповідає Анна, інженерка технічної підтримки.

Одна зі співрозмовниць розповіла, що почала розглядати вакансії ще до того, як дізналася про своє скорочення. Тож для неї втрата роботи хоч і була неочікуваною, але не критичною.

«Я не хотіла працювати неофіційно, тому розглядала нові вакансії. Причиною змінити роботу були постійні овертайми, які не оплачувались.

На нову роботу я влаштувалася через місяць після скорочення. За цей час мала співбесіди у чотири різні компанії. Загалом процес найму в нинішню компанію зайняв три тижні — від першої бесіди з рекрутером до отримання оферу», — каже Ірина, Back-end розробниця.

Найкоротший термін пошуку роботи серед наших спікерів — два тижні.

«Відразу після того, як я дізнався про скорочення, написав допис у LinkedIn та оновив профіль на Djinni. За ці два тижні пошуку у мене були співбесіди у п’ять компаній. Зарплату я називав більшу, ніж була у попередній компанії. Але погодився б і на меншу. Проте мені все ж таки вдалося узгодити більшу оплату праці в теперішній компанії», — зазначає Віктор, QA Engineer.

«Від скорочень не застрахуєшся». Спілкування з рекрутерами та нові вимоги до роботодавців

На співбесідах рекрутери з розумінням ставилися до того, що з попередньої роботи спеціалістів скоротили, зауважують наші співрозмовники. Дехто з рекрутерів міг розпитати, що трапилося, а дехто не просив подробиць.

«Зазвичай рекрутери мене розпитували, що трапилося. Я відповідав так, як є: замовник вирішив зекономити кошти і закрив проєкт, а на бенчі місця не було. Цієї відповіді було достатньо», — розповідає Віктор, QA Engineer.

«Зазвичай рекрутери не говорили, чи негативно впливає на їхнє рішення те, що з попередньої роботи мене скоротили. Дехто знав про ситуацію в моїй компанії, а дехто, можливо, думав, що скорочення було через поганий перформанс. Хоча роботу разом зі мною втратили й дуже сильні спеціалісти. Для мене було б краще, якби рекрутери озвучували свою позицію, і я знала, чого очікувати від співбесіди», — розповідає Анна, інженерка технічної підтримки.

Зважаючи на попередній досвід, у наших спікерів почали з’являтися нові вимоги до компаній та умов роботи.

«На новій роботі для мене було важливим офіційне працевлаштування та нормована тривалість робочого дня. У попередній компанії нашу роботу трекали погодинно. І менеджер міг „підчищати“ звітність, коли вважав, що на якесь завдання ми витратили забагато часу. А це впливало на оплату», — розповідає Ірина, бекенд-розробниця.

«Зважаючи на мій досвід скорочення, під час пошуку нової роботи я зосередив увагу на продуктових компаніях. Оскільки там немає коротеньких проєктів від замовника, які можуть закінчитися в будь-який момент.

До того ж я шукаю відгуки про компанію, дивлюсь, щоб вони були плюс-мінус хороші», — каже Віктор, QA Engineer.

«Від скорочень ніяк не застрахуєшся. Останній часом немало новин про скорочення в різних компаніях. І це не залежало від того, наскільки довго вони існували на ринку.

Тому при виборі місця роботи я звертаю увагу просто на важливі особисто для мене моменти: віддалена робота, страховка, гарні відгуки про компанію», — зазначає Роман, PHP Team Lead.

Що робити, якщо дізнались про скорочення. Поради юристки

Валерія Петракій, адвокатка АО «ПАРАДІГМ»:

«У договорі має йтися про його дострокове розірвання. Цей пункт потрібно проаналізувати. Дуже часто для виконавця може бути прописана відповідальність за одностороннє розірвання договору. Це по суті неправильно, але таке на практиці є.

Варто звернути увагу, чи маєте ви надіслати повідомлення про розірвання договору. Якщо так, то важливо дотриматися термінів і порядку, про які йдеться у договорі. В самому повідомленні можна зазначити про заборгованість з проханням виплатити її до дати закінчення договору.

Якщо певні ваші роботи/послуги не оплатили, а термін сплати минув, то варто виставити замовнику Акт наданих послуг/виконаних робіт (для ФОПів). Це потрібно зробити у порядку, визначеному договором. Якщо ж такий Акт не передбачається, то підготуйте вимогу про сплату заборгованості. Якщо договору немає або порядок не визначений, то варто віддати Акт у двох примірниках на підпис.

Для гіг-контракту все залежить від того, який порядок оплати. До прикладу, якщо винагорода встановлюється за місяць, то можна направити вимогу про сплату.

  1. Іноді за договором потрібно підписати додаткову угоду при розірванні з ініціативи однієї зі сторін. Хоча зазвичай цього не вимагають. Тому потрібно буде підготувати таку угоду, в ній за потреби зафіксувати заборгованість і відсутність претензій до роботи/послуг. Все, що потрібно повернути/передати, краще фіксувати Актом.
  2. Варто звернути увагу й на інші умови договору. Так, при негайному достроковому розірванні гіг-контракту резидент Дія Сіті виплачує спеціалісту винагороду. В договорах ФОП таке майже не трапляється. Не оминайте розділ про права та обов’язки виконавця, адже там може бути заховано багато цікавого. Наприклад, оплата лише після передання якихось речей, файлів, документів.
  3. Досить часто податкову звітність і оплату податків ФОП роблять бухгалтери компаній. Тому варто завчасно обговорити, який податковий період закривають бухгалтери компанії, а з якого моменту ФОП вже самостійно має налагодити цей процес».

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось8
До обраногоВ обраному1
LinkedIn



51 коментар

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

За останні пару років:
— Logitech: закрив весь ігровий проект нафіг, відповідно всіх звільнили + вирубили домен
— італійська платформа ліків: імпортували нововільну тіму любих друзів + видалили всіх не італійців (включно з СТО)

мене скорочували 4 рази за 2 роки)
з 2022 по 2023 це було
ох і часи
на 4му скороченні я вже не сильно кипішував

угу, больше волнует поиск новой работы чем потеря старой. уже среднее время ~6 месяцев

Один раз скорочували, потім запросили назад.

Меня сократили, вернее даже не сократили, а заменили на «кума», да и такое дерьмо случается. Я не стал горевать и основал свой стартап, уже 1,5 года занимаюсь разработкой каждый день. Начал просто с идеи, о которой думал 20 лет. Как оказалось до 2019 года это было бы технически не возможно для меня реализовать, или очень дорого и долго. Кроме того понял много чего. 1. Разработка в ИТ компаниях крайне не эффективная, я делаю сопоставимую по размерам фичу за 0,5-2 дня, когда в конторе делал 2 недели (спринт) 2. Управление проектами тоже оставляет желать лучшего, путь от бага до фикса может быть и месяц и всем пофиг, у меня где то пол дня в худшем случае. 3. Курсы всяческие явно не эффективны, я выучил, Питон, Библиотеки Питона, Нейронные сети, веб-программирование на Питоне за 3 месяца — сколько там на курсах на такое, да у меня опыта 20 лет, но тем не менее. 4. Если работать каждый день даже не много, то за 1,5 года можно продвинуться ну очень далеко. Сейчас у меня работающая система, которая от начала до конца делает работу. Скоро надеюсь будет релиз.

Маю таку саму думку щодо ефективності процесів у компаніях, причому чим більше компанія тим довше все відбувається. З одного боку це наче прикольно, менше напрягу і т.п., але мабуть для більш амбіційних це не дуже підходить :)

Щодо процесів: в одній дуже крупній міжнародній компанії, офіси якої були більш ніж у 100країнах, а кількість персоналу — кілька сотень, я був шокований наскільки все інертно і по тупому бюрократично.
Як сисадмін, очікував кілька тижнів отримання необіхдних для самостійної роботи доступів, а потім зіштовхнувся з тим, що при впровадженні чогось новго переговори тривали кілька місяців бо багато залучено лишніх керівників, календарі яких забиті на повну і пошук вільних слотів призводив до того, що важливі мітинги були раз на тиждень, а мали б бути 2-3 рази за тиждень.
Простій в роботі людини, якій платять великі гроші за годину, був нормою

1. Разработка в ИТ компаниях крайне не эффективная, я делаю сопоставимую по размерам фичу за 0,5-2 дня, когда в конторе делал 2 недели (спринт) 2. Управление проектами тоже оставляет желать лучшего, путь от бага до фикса может быть и месяц и всем пофиг, у меня где то пол дня в худшем случае.

Так і є, сам дивувався і багато з нашою продуктовою тімкою про це говорили.
І не чік-чік і в продакшн же, в нас на рівні компанії суворі валідація і верифікація з протоколами з мокрими чорнилами, просто в Скрамі робиться імітація, навіть якщо там його близько не треба, не ліпиться і не тулиться... В нашому випадку скранбан з місячними спринтами суто для організації роботи команди (і її звітування як контракторів, із посиланнями на виконані таски) зарекомендував себе з найкращого боку.

больше напрягает в этих скоропостижных увольнениях то, что человеку не дают нормально передать дела
вы же все-таки не уборщицу туалета сокращаете
иногда человек успевает в последний момент передать личные контакты, чтобы ты потом мог с ним дорешать какие-то дела, а иногда с концами теряются важные моменты и ты потом несколько месяцев пытаешься все как-то привести в норму

больше напрягает в этих скоропостижных увольнениях то, что человеку не дают нормально передать дела

Угу, саме зла контора не дає працівнику це зробити.
Такі скорочення плануються місяцями (може і рік). Якщо знання «не передають», то це зазвичай через небажання працівника або помилку локального менеджменту

_Зазвичай_ це саме щоб нові робітники не отримували інформацію про те, що рані коїло керівництво. Приходять такі собі ентузіасти з палаючими очимами і всьому вірять...

А чи не суперечить передача справ після фактичного звільнення NDA? Та навіть здоровому глузду: мене звільнили, гайда працювати!

А чи не суперечить передача справ після фактичного звільнення NDA?

Не суперечить. Але має бути оплачена явно.

Віддав компанії 10+ років. Однієї п’ятниці, прям посеред робочого чату, рівно о 14:00 одномоментно розлогінює звідусіль. Через хвилину прийшов «лист щастя» на особисту пошту... Не дали навіть попрощатися із колегами, кому хотів би подякувати.

ого, це вже якось занадто, що це за компанія така? Наша чи закордонна і продукт чи аутсорс?

блін аж не віриться що так можуть вчинити з людиною яка 10+ років проробила :(

Так, це дуже болить, бо фактично усе особисте життя та розвиток професійних навичок підлаштував саме під цю компанію.

В Штатах таке дуже часто трапляється в тому числі і в ІТ сфері. Достатньо прочитати Реддіт, щоби дізнатися про конкретні випадки.

А що не так? Це бізнес, нічого особистого. Бізнес мусить заробляти, а не гратися в соціалізм чи благодійність. Благодійники швидко в трубу вилітають, тоді звільнять не одного, а всіх. На жаль, пересічний працівник живе в іншій парадигмі — стабільність, зарплата, робота від дзвінка до дзвінка. Останнім часом додався ще популярний work-n-life-balance, який нічого іншого як вимога офіційно ледарювати. Тому, коли реальність приходить у вигляді нотифікації про звільнення, одразу настає синхронізація.

Я це все пишу не для того, щоб когось образити, а для того, щоб дати підгрунтя для переосмислення життєвих цінностей.

Закордонна, продукт.

Оце так поворот.
А було якесь «ексіт інтерв’ю», якось пояснили рішення окрім як те що в «листі щастя»?

Не було такого інтерв’ю.

У листі пояснили звільнення розмитою фразою про «performance considerations», але в мене є підстави вважати, що це лише формальна відписка, бо на усіх 1-to-1-мітингах із тімлідом ще місяць-два тому було озвучено, що претензій до мене ніяких нема.

Була особиста переписка зі скрам-майстром за її власною ініціативою, де вона щиро поспівчувала (вдячний їй за це). Окрім цього, тільки формальне листування з HR та Director of Operations через питання до фінансового відділу.

Оптимізація витрат. Ти занадто дорого їм обходишся. ;)

Як не прикро, але я схиляюся саме до цієї думки.

Твоя цінність для компанії впала. Згадай, коли саме це сталося. Допоможе зрозуміти, в чому проблема. Точніше, проблема то зрозуміла, але ти мусиш сам собі її озвучити ;)

Віддав компанії 10+ років.

Бажаю успіху в пошуках роботи. Це завжди неприємно, а тут 10 років. Я лише можу уявити, який це був стрес.

Для декого це може стати полегшенням...

Як не дивно, але це відчулось саме так.

У відгуках пишуть, що цей твій CloudLinux весь час набирав русню і навіть з ЛДНР. Якщо це правда, то у цьому випадку тут ти сам собі злобний буратіно. Навіть не дивно, що ніяких моральних принципів у менеджменту немає і сталося те, що сталося.

з ЛДНР

А що поганого в українцях на окупованих територіях?

може те, що вони сплачують там податки?

Гугл в рашці сплачує податки, зе перед «бєсом» виступав в окупованій горловці, і нормально ж все. А як наймати українців в окупованих територіях, так «ужас-ужас»?

зе перед «бєсом» виступав в окупованій горловці

Ні, це ненормально. І 27% українців це було ненормально. А зараз, скоріше за все, ця частка ще більше.

якщо сусід б’є жінку, то це дозволяє і іншим бити жінку? Така логіка?

p.s. про банкрутство тов «гугл» в рф Ви не чули певно і про штрафи їх там ?

Наскільки я знаю, там досі працює такий собі Алєксєй Ляшков (shadow). Росіянин із Таганрогу, рашист, під час анексії Криму жив в Севастополі і дуже радів аннексії. Якщо не помиляюсь, зараз знову живе в окупованому Криму і працює на проектах Селецького.

Не знаю, що можна робити в компанії довше 2-ох років.
Це тотальна деградація. Продукт не розвивається і не впроваджує нічого нового, бо бізнес вже запущено і продактам не цікаво, що ти там щось хочеш переробити чи оптимізувати.
Просто став менш рентабельним на ринку праці саме через те, що 10 років на одному стеку працював.

Зараз маю кількох знайомих, які дуже хвилюються про скорочення, бо вони на проекті вже 5 років і на ринку важко буде щось нове знайти за ті ж гроші.

В моєму випадку — ніяких проблем немає, так як раз в 1-2 роки стабільно змінюю проект і новий стек технологій завжди допомогає виходити з зони комфорту і вивчати щось нове.

так як раз в 1-2 роки стабільно змінюю проект і новий стек технологій завжди допомогає виходити з зони комфорту і вивчати щось нове.

Тобто ви ніколи не стикалися з наслідками своїх рішень?

Звісно зіштовхувався, але навчився бути еластичним, щоб адаптуватись швидко до змін.
Коли довго сидиш на одному місці — це вже зона комфорту і тотальна деградація, як фахівця. Ринок диктує правила і тут або адаптуєшся, і все буде добре. Або сидиш в зоні комфорту, аж поки не вирвуть стільця і ти не впадеш дуже боляче... На сьогодні я поки ще можу адаптуватись до першого варіанту.

Коли довго сидиш на одному місці — це вже зона комфорту і тотальна деградація, як фахівця

Рекрутерські байки.
Я пропрацював на першому (офісному) місці роботи 7+ років, і нормально розвивався (це висновок за результатами з наступних місць роботи).
Я бачив як людей, що деградують в рамках 1 проекту, так і людей що деградують стрибаючи по конторах раз на 1-2 роки.

новий стек технологій завжди допомогає виходити з зони комфорту і вивчати щось нове

Ви робите забагато помилкових припущень. Наприклад: людина заходить на проект з «новим стеком», але продовжує використовувати стиль «як на минулому проекті» — «завжди» виявляється не завжди. Інший приклад — люди що пригають по проектам з однаковим стеком, і це не завжди через їх небажання розвиватись, просто ЗП дають кращу коли бачать, що ти щось вже знаєш.

я б не казав про окремих людей.
Маю судження з досвіду оточуючих джавістів, які 10 років сиділи на чи то 4 чи то 7-ій джаві і нічого в своєму житті більше не вміли. Коли їм хтось говорив за SpiringBoot (на той час ще першої версії), то вони жахались і казали, що не хочуть нічого нового, коли старе працює: «-Золоте правило: працює — не лізь!». І такого дуже багато чув від людей 40+.
Звісно що є винятки з кожного правила. Але те, що більшість сидить в зоні комфорту і нікуди не розвивається — це факт, а не байки рекрутерів.
Привіт SoftServ, де я пропрацював 9 місяців, бо більше не міг витерпіти колективу, де по 10 років люди копі-пастили один і той самий код, навіть коли клієнту потрібно було зовсім інше. Неодноразово стартапи клієнтів (навіть за такий короткий період часу) прогорали саме через те, що вони звернулись до «рАхітекторів» з гіганстької галери, яка навчилась заробляти гроші по шаблону (щось мене вже не туди понесло, тому буду закінчувати).

це вже зона комфорту і тотальна деградація, як фахівця

Ви впевнені, що розвиток, це коли ви тільки вчитете щось нове? Ви можете знати хоч триста різних технологій, але не змогти правильно обрати лише одну потрібну, яка найкраще підходить для цього. Ви розумієте, що довіри до ваших рішень буде стільки, скільки й до рішень джунів?

Щось ви не в ту сторону розмову направляєте.
Це взагалі не повʼязано.
Знати — не означає впроваджувати на всіх проектах одне і те ж саме.

Навпаки, те, що ви не хочете або не можете говорити про ефективність рішень, каже, що я таки правий.
Давайте трохи перейдемо на більш практичний рівень. Будь-який довготривалий проект проходить декілька стадій «дорослішання» та в ньому обовʼязково відбуваються певні зміни. Основна причина таких змін — неефективність або невідповідність рішень, прийнятих раніше. Наприклад, архітектура проекту поступово переходить від моноліту до мікросервісів. Це одразу спричинить ускладнення процедури розгортання та буде вимагати змін на обох сторонах, Dev та DevOps. Зробити ці зміни плавними та неболісними — задача, яка не має однозначного рішення. Можна все зламати та будувати наново, як це люблять багато розробників, а можна розробити план поступового переходу. Остання задача вимагає відповідного досвіду та кваліфікації, щоб не наробити помилок та піти не туди. А цей досвід неможливо отримати коли ти поверхаххапайко та попроектахстрибайло.

поверхаххапайко

+

попроектахстрибайло

— класні слова, додам собі в словниковий запас.

Перше доволі старе. Я чув його ще від діда.

Хоча б акції/опціони мав за 10+ років?

2 вересня: перший день в новій компанії на проєкті
26 вересня: всю українську команду замінюють на індусів 🫠

Прикро, але це нова реальність. Уже декілька років багато компаній переводять свій штат на схід до Індії, Пакистану, Бангландешу, де супер дешева робоча сила.

Таки не застрахуєшся.
Працював на невелику австрійську сервісну контору. В нашого клієнта (логістична компанія) збанкрутів його клієнт (завод KTM), тож наш клієнт просів по ревеню і позакривав всі некритичні проекти разом з тим, на якому був я. Мені сказали, що виплатять ще дві зп і відпустили шукати нову роботу.

Підписатись на коментарі