Чи можна викладати тестові в соцмережі та виконувати завдання за допомогою ШІ

Нещодавно серед спільноти виникло обговорення, чи можуть кандидати публічно розміщувати тестові завдання, які вони виконували для компаній.

Ми запитали в роботодавців, чи підпадають тестові під NDA і які умови проговорюють з фахівцями. І загалом — у яких випадках дають завдання, чи оплачують їх і чи заохочують використання ШІ. Також DOU з’ясував, як публікація тестових регулюється в правовому полі і чи може бути за це юридична відповідальність.

Найбільша технічна конференція DOU Day вже 16–17 травня в Києві.
Купуй квиток зараз, бо потім — буде дорожче!

🔵 Що сталося. Кейс із поширенням тестових завдань

Комунікаційниця Ксенія Ліннікова виклала у загальний доступ на LinkedIn розв’язки тестових завдань, які вона виконувала для компаній. Загалом можна переглянути вісім документів.

«Колеги із comms, пропоную нормалізувати ділитися досвідом. I’ll start. Хапайте кейси — для натхнення, аналізу і, можливо, маленької революції», — пояснила своє рішення спеціалістка.

У коментарі DOU Ксенія доповнила, що вакансії, на які вона свого часу подавалася і в межах яких виконувала завдання, давно закриті. І наголосила на проблемі зі зворотним зв’язком від компаній.

«Компанії не зверталися до мене з проханням видалити розв’язки тестових, адже це не свіжі кейси.


Загалом і без моєї допомоги можна знайти приклади завдань на форумах на будь-яку вакансію в комунікаціях. Але там немає відповідей, тож без знань тестове не пройти.

Тестові завдання, які були під NDA, я не оприлюднювала, компанії зі списку не зауважували про обмеження в публікаціях. Тож не вважаю це секретом, який треба приховувати. Питання у завданнях досить типові, а ось мої відповіді персоналізовані. Адже це власний досвід і експертність.

Загалом я отримала чимало відгуків від різних сторін рекрутингового процесу — і публічно, і в приватних повідомленнях.

Відсутність фідбеків — це величезний біль для кандидатів, коли їхній досвід і вкладений час зневажають. Відверто, я втомилася чемно дякувати за спробу, коли вкладаєш у завдання години, ідеї, сенси, а у відповідь тиша.

Думаю, цю норму давно час змінити. Комунікації для мене — це про важливість інформації, довіру і сміливість говорити вголос. Моя мета — нормалізувати ділитись досвідом у комунікаціях, як і в решті професій. Вірю, що нам є чого повчитися одне в одного».

🟡 Як компанії ставляться до викладення тестових у паблік

Ми поспілкувалися з роботодавцями, для яких виконання тестових є частиною найму і які готові були давати коментарі на цю тему.

Компанія SoftServe не підписує з кандидатами договір про нерозголошення до оферу, тож не вважає поширення тестового у соцмережах порушенням. Однак зауважує про ризики:

«У компанії ми підписуємо NDA з кандидатами після фінальних етапів співбесід, тому публічне розміщення виконаного тестового не заборонене. Але це можливість для зловживання і підготовки відповіді наперед для конкретної компанії, вдаючись до розв’язків інших людей. Гарним тоном буде прибирати назви бізнесів, щоб оцінювання тестових від інших кандидатів було чесним».

У Railsware у деяких випадках тестові під NDA, тож кандидати не можуть їх публікувати:

«Ми просимо підписати угоду про нерозголошення лише тоді, коли для виконання тестового кандидат отримує доступ до нашої внутрішньої інформації, яка вважається сенситивною. Це може стосуватися конкретних продуктів, бізнес-даних або внутрішніх процесів — усе залежить від ролі й контексту завдання».

Водночас у компанії до цього позитивно ставляться, якщо тестове не містить конфіденційної інформації:

«Технічно ми не забороняємо публікувати тестові в соцмережах, якщо кандидат не підписував NDA. У нас був кейс, коли фахівець виклав свою версію розв’язання задачі, щоб отримати фідбек. З нашої погляду, якщо спеціаліст шукає підтримки чи підказок у спільноті — це теж навчання. А отже, користь передусім для самої людини», — зауважує Дарина Кузьмик, Talent&Culture Lead в Railsware.

Не рекомендує розміщувати в публічному просторі тестові компанія Intellias. Тут усно попереджають кандидатів, що завдання під NDA.

«Ми не підписуємо договору, лише усно обговорюємо умови з фахівцями. Річ у тім, що кандидати та кандидатки зможуть використати готове рішення для власного тестового, що спотворить розуміння реальних навичок і об’єктивну оцінку виконаної роботи».

У Ciklum дотримуються цієї ж позиції щодо публікування завдань і своїх варіантів розв’язку у соцмережах.

«Більшість тестових не містять конфіденційної інформації чи назви проєкту, тому не підпадають під NDA. Водночас з поваги до майбутніх кандидатів і щоб зберегти якість відбору ми не рекомендуємо публікувати завдання чи їхні розв’язки у соцмережах. Це допомагає уникнути ситуацій, коли наступні кандидати користуються готовими відповідями».

Alpacked мали досвід з поширенням завдань:

«Ми не сваримося з кандидатами, але це ускладнює процес оцінювання. Плюс витрачаємо час на розробку нових завдань. Раніше ми стикалися з публічним розміщенням тестових, коли помітили однакові помилки у виконанні. Тоді ми запитували кандидатів, чому розв’язок саме такий, на що вони не могли відповісти. Після цього змінили завдання».

В appflame наголошують на потребі оновлювати тестові:

«Розміщення тестових завдань публічно каже лише про те, що компаніям та менеджерам потрібно докласти більше зусиль і креативності, щоб актуалізовувати тестові завдання, а не використовувати питання 5-річної давнини. Значно ефективніше працює підхід, коли даєш кандидатам реальний кейс, який був нещодавно розвʼязаний всередині компанії», — ділиться Анна Алексеєнко, HR Director компанії.

У YouScan передусім зважають на контекст:

«Якщо кандидат публікує тестове завдання у соцмережах або на інших майданчиках, ми звертаємо увагу на два моменти:

  • Чи не розкриває це нашу унікальну експертизу або внутрішню інформацію?
  • Чи може це вплинути на оцінку майбутніх кандидатів?

Ми не забороняємо кандидатам ділитися своїм досвідом виконання тестового, але закликаємо їх поважати інтелектуальну власність і принципи чесного відбору. Якщо такі випадки трапляються, пояснюємо ризики. Просимо не публікувати умови завдання, бо даємо всім претендентам однакове. В нас був кейс розбору тестового у відкритих джерелах, такого кандидата швидше не візьмемо, але юридичних наслідких жодних (бо ж NDA не підписуємо)».

В UPSTARS до публікації виконаних тестових ставляться з розумінням, хоча поки що з такими випадками не стикалися:

«Загалом такі кейси існували завжди, просто раніше ними ділилися в закритих ком’юніті або через знайомих. Якщо кандидат не підписував NDA і компанія не зазначала обмеження щодо розголошення змісту, з юридичного погляду він має на це право. Водночас розуміємо ризики для компанії — наприклад, повторне використання завдання. Тому рекомендуємо регулярно оновлювати тестові й чітко комунікувати всі правила на старті».

🟡 У яких випадках дають тестові

В Intellias і N-iX тестові найчастіше пропонує клієнт.

«Зазвичай це трапляється, якщо роль критична або стартує нова команда. Для розробників тестове — невеличкий API, фікс або код-рев’ю. Завдання даємо або у письмовому вигляді, або у формі репозиторію з готовим кодом, де зазначено всі умови. Уже пізніше, на етапі технічного інтерв’ю, практикуємо лайвкодинг», — зауважують в N-iX.

SoftServe дає тестове і на нетехнічні, і на технічні вакансії. Зазвичай кандидат кодить, щоб розв’язати конкретну проблему. Наприклад, коли потрібно реалізувати певну функцію.

«Ми практикуємо тестові на вимогу клієнта. Набагато частіше ж проводимо технічне інтерв’ю, щоб оцінити знання людини», — зауважує Олександра Толох, Senior Talent Operations Manager у SoftServe.

Компанія Ciklum проводить тестування на платформі HackerRank для більшості технічних вакансій.

«Тестове завдання на HackerRank складається з практичних завдань, які охоплюють ключові технічні напрями:

  • алгоритмічне мислення та програмування,
  • робота з базами даних,
  • хмарні технології (cloud),
  • знання конкретних стеків залежно від позиції.

Якщо клієнт пропонує власне завдання кандидату, ми відмовляємося від свого тестування, щоб не перевантажувати людей».

Усі завдання на платформі створюють і перевіряють внутрішні технічні експерти компанії.

В appflame усім потенційним лідам дають тестове.

«Пропонуємо розписати роадмап розробки з таймлайнами у визначеній конфігурації команди. У завданні потрібно врахувати фази продукту, показати схематичний спринт-пленінг з майлстоунами та пояснити, чому на конкретні задачі виділено саме стільки часу, чому використані конкретні технології та які ризики враховано тощо. За словами кандидатів, у середньому вони виконують його за 8–12 годин», — розповідає Денис Румянцев, CTO Hily в компанії.

В UPSTARS тестові дають лише для 20% вакансій.

«Коли є значна кількість відгуків, ми набираємо на джуніорські позиції або йдеться про творчі/технічні ролі, де складно оцінити хард-скіли під час інтерв’ю. Іноді кандидат не може показати портфоліо через обмеження NDA або інші юридичні нюанси. Тоді тестове допомагає оцінити навички кандидата тут і зараз, а не на основі pet-проєкту 5-річної давнини», — розповів Микита Ценєв, Head of Talent Acquisition.

🟡 Чи оплачують тестові й на скільки часу їх розраховують

У SoftServe, Ciklum, Intellias тестові не оплачують. Схожої політики дотримуються у Railsware.

«Це такий самий етап відбору, як співбесіда. У підході кандидатів не обмежуємо: хочете — оформлюйте креативно, хочете — максимально структуровано. Це частина перевірки — побачити, як людина мислить і працює.

Крім того, для оцінювання тестових у нас є грейдинг-система з десятків пунктів і з чітким порогом для переходу далі. Інколи просимо записати коротке відео, щоб оцінити, наскільки кандидат увімкнений у процес», — зауважує Дарина Кузьмик, Talent&Culture Lead у Railsware.

Зазвичай у цій компанії на тестові відводять до чотирьох годин. І додають: «Як у кого виходить — дуже індивідуально. Завдання можуть охоплювати як дослідження, так і щось наближене до реального контексту роботи».

У YouScan діє ініціатива «тестове = донат на благодійність».

«Рекрутинг має бути не лише корисним для компанії та кандидата, а й приносити соціальну цінність. Тому віднедавна запустили „win-win“ ініціативу. За кожне виконане тестове завдання YouScan донатить від імені кандидата на наш актуальний збір. Так фахівці відчувають, що їхні зусилля мають не лише професійний, а й соціальний вплив. А ми як команда пришвидшуємо реалізацію важливої ініціативи», — розповідають у компанії.

Оплата тестового в N-іX залежить від його обсягу, але частіше воно неоплачуване.

«Домовляємося про оплату, тільки якщо завдання доволі об’ємне. А загалом виконання займає від 4 до 20 годин».

Цієї ж стратегії дотримується appflame: «Переважно ми не оплачуємо тестове. І не використовуємо інформацію з тестового в комерційних цілях, про що повідомляємо кандидатів. Але є позиції, для яких робимо виняток — зазвичай, коли тестове справді потребує значного ресурсу часу».

В UPSTARS оплата залежить від складності завдання: «Якщо тестове охоплює реальний бізнес-кейс — оплачуємо роботу, орієнтуючись на середню погодинну ставку для відповідної позиції. Для безплатних тестових намагаємося формувати завдання так, щоб виконання не займало понад 2-3 години.

Тестування, яке пропонує Ciklum, триває у середньому до 60 хвилин. Після цього кандидат проходить технічне інтерв’ю з інженерами компанії і поглиблено обговорює конкретні теми.

Intellias, як і Ciklum, використовує платформу HackerRank, яка може автоматично перевіряти завдання, показувати використання вставленого коду або підозрілих активностей під час роботи над тестовим. Завдання розраховане на годину-півтори.

🟡 Чи заохочують до використання ШІ

У Railsware проговорюють з кандидатом використання ШІ, і подекуди це забороняють. Зокрема, коли прагнуть оцінити саме технічне мислення людини. В інших випадках заохочують:

«Ми просимо вказати, які саме промпти фахівці використовували, або рекомендуємо застосовувати ШІ для пошуку рішень на конкретні підзадачі. Але є нюанс — підхід має бути розумним.

Тобто якщо людина просто вкинула завдання в ШІ, скопіювала відповідь і надіслала — це не працює. Ми легко бачимо такі рішення: за стилем, шаблонністю, неунікальним підходом. І це мінус кандидату, а не плюс», — ділиться Дарина Кузьмик, Talent&Culture Lead, Railsware.

В N-iX забороняють використовувати ШІ для підготовки тестового:

«Використання ШІ на будь-яких інтерв’ю у нашій компанії ми категорично не заохочуємо і попереджаємо кандидатів, що вони можуть бути дискваліфіковані».

Не схвалюють активне використання ШІ і в Intellias та Ciklum. В останній відстежують рівень втручання:

«Ми зацікавлені в оціненні реальних навичок кандидатів, тому не підтримуємо активне використання штучного інтелекту. Функціональність HackerRank дає змогу це відстежувати. Якщо взаємодія з ШІ була мінімальною та допоміжною — можемо прийняти результат. Але важливо пам’ятати, що тестове — це лише один з етапів співбесіди. Далі на кандидата чекає технічне інтерв’ю, де наші колеги перевірять реальні знання, логіку та досвід», — зазначає Богдан Погасій, Head of Experience Engineering у Ciklum.

🔵 Чи може роботодавець забороняти розміщувати тестові завдання у соцмережах

Щоб певна інформація була під захистом NDA, її мають прямо прописати в договорі й вона повинна підпадати під визначення конфіденційної інформації. Зокрема:

1. Бути секретною. Зазвичай тут йдеться про те, що дані не є відомими чи легкодоступними для сторонніх людей. «Прикладами можуть слугувати технології виробництва, певне програмне забезпечення, інформація про умови співпраці з контрагентами тощо», — додає адвокатка АО «ПАРАДІГМ» Валерія Петракій.

2. Мати комерційну цінність.

3. Бути захищеною. Тобто компанія має вжити заходів, щоб доступ до інформації був обмежений.

У договорі про нерозголошення має бути прописано, у який спосіб будуть передавати тестове завдання фахівцю, що буде вважатися розголошенням, що компанія зробила, щоб обмежити стороннім людям доступ до цієї інформації.

Водночас, навіть якщо кандидат не підписував NDA і не має зобов’язань перед компанією, перед публікуванням тестового треба зважити, що потенційно компанія на нього може мати право інтелектуальної власності.

«Не можна використовувати твір, що належить іншій людині без її згоди», — зазначає Валерія Петракій. І додає:

«Загальний висновок такий: у кожному випадку варто враховувати ризики й мету публікації. Компанія може зазнати збитків, якщо, до прикладу, замовляла розроблення тестового завдання та заплатила кошти, а після публікації на загал уже не зможе його використовувати. В одному випадку на розміщення тестового в соцмережах компанія може не звернути уваги, в іншому — піде до суду.


Якщо ж у договорі немає посилання на те, що тестове завдання є конфіденційною інформацією, то з огляду на нинішню судову практику вимоги про нерозголошення в більшості випадків залишаються без задоволення. Але практика змінюється».


А який у вас досвід виконання тестових? Діліться у коментарях.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось5
До обраногоВ обраному1
LinkedIn



29 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Я заливаю тестові на гітхаб але без назви компаній. Якщо беруть на роботу то може має сенс видалити, якщо не беруть — це вже проблеми компанії

Якщо тестове під NDA, а NDA з кандидатом не підписували, то виходить, що рекрутер компанії передала інформацію під NDA третім особам (кандидату) чим і порушила NDA?

я тестових наробивши десятки, і жодного разу не зустрічав вимоги із NDA.

не кажучи вже про те, що це ахтунг компанії із подібними вимогами, тим більш, коли деякі унікуми в тестове пхають свій внутрішній контекст, який і є під NDA — тобто, праця на шару, яка буде використана.

тут NDA взагалі-то самому треба виставляти компаніям перед виконанням тестового. не розповсюджуйте і не використовуйте мій код.

але так, рекрутерша порушила NDA. але, є приклади хто десь так робив? я не бачив такої обезбашенності ще.

Як представник компанії, одне з тестових завдань якої Ксенія оприлюднила в своєму списку, хочу висловити подив з приводу редакційного підходу ДОУ. Чому ви за коментарями пішли до компаній, які не фігурують в публікації Ксенії? (ну ок, окрім SoftServe).
Логічним було б запитати пряму думку саме тих компаній, чиї завдання були оприлюднені в публікації. Натомість ми як завжди бачимо коментарі від компаній, до яких DOU традиційно звертається за будь-якої теми. Такий підхід створює ілюзію широкої репрезентативності, а ключові учасники ситуації залишилися без голосу.

ого, закони шаріату ща підуть. аж цікаво, що за завдання таке.. поділитесь? там не дуже відкривається за посиланням.

дякую, що дізнався за існування вашої компанії нарешті.

)) я насправді дуже позитивно ставлюсь до того, що наше тестове було опубліковане. Не бачу в цьому нічого страшного, до Ксенії питань не маю взагалі. Але якщо ДОУ у нас медіа ресурс, має команду редакторів і журналістів і висвітлює історію, то це треба робити за правилами журналістики і дати голос всім сторонам історії. Тестове дуже просте, як для контент маркетологів.
res.cloudinary.com/...​/amrmglyppyx4h0t7unol.png

я не думаю, що у DOU є ресурси на фактчекінг кожної публікації, тим більше, що воно не є, сподіваюсь, аж ув юридичному статусі ЗМІ. ставтеся простіше — це клуб за інтересами. не читайте, якщо не подобається, а ще можна прочитати dou.ua/legal

Ми не говоримо тут про юридичні статуси. У доу є стала команда журналістів, редакторів і є політика редакції. Є команда, яка робить спецпроекти і рекламу. Тому так, це медіа, яке позиціонує себе як ІТ спільноту, таким собі форумом для своїх, хоча вже давно таким не є :) ну і роблять свою роботу добре, якщо ви досі вважаєте їх клубом за інтересом хоча це давно вже медіа бізнес ))

Ну це ви не говорите про юридичні статуси, які до чогось зобов’язують, а я говорю.

Тю, так до сууду подавайте, доказуючи, що третя особа, опублікувавши щось пов’язане із вашою компанією, за це несе відповідальність DOU саме.

а пробували сконтактувати із дотичною особою «Ксенія Ліннікова», надалі ОСОБА-1 какположино ?

Ну це ви не говорите про юридичні статуси, які до чогось зобов’язують, а я говорю.

Тю, так до сууду подавайте

Тобто ви висуваєте якість твердження, а відстоювати їх має хтось інший? Чому людина, що не має юридичних претензій має подавати до суду?

необов’язково до суду. можна попросити редакцію видалити статтю.

можна попросити редакцію видалити статтю

Напевне можна. Чому це має робити Ольга?
Якщо просити редакцію видалити кожну непрофесійно написану статтю, то тут не буде статей від редакції взагалі :)

так і не має це робити Ольга. її мотивацію я не дуже розумію. хоча, схоже, на «кіса абіділась» — ув її компанії не спитали, а от ув SoftServe чомусь спитали їхню думку от.

слона то я і нє прімєтіл :/

Вітаю! Компанії мають змогу брати участь у таких матеріалах. Інша річ, що не завжди погоджуються. Пишу вам деталі участі у схожих форматах.

Вважаю вимогу зробити тестові завдання безкоштовно незаконною, треба подавати в суд.

і шо, вони ж ще не завдали шкоди жодної своєю вимогою. суд прогративши.
а вот ізробити завдання, із своїмши NDA та ліцензією, і викрившы падліцов, крадущих увсе наше, вото двіжуха увже дуже вже.

Да, і вдогонку. У мене був досвід, коли я уже будучи в компанії, робив тестове завдання для кастомера, куди мене?? хотіли впарити.

і щось не зрослось, і я пішов від них, а потім бачу — тестове моє форкає їх якийсь новий розробник, і щось там дофікшує ))

Є широко відома у вузьких колах компанія. Ця компанія всім кандидатам дає одне й те саме завдання. Тому не дивно, що рішення можна нагугліти простим пошуковим запитом Компанія тестове завдання. Й в цій компанії є відділ, який відстежує такі публікації й вимушує видалити умову тестового й рішення навіть з ґітхабу.

в цій компанії є відділ, який відстежує такі публікації й вимушує видалити умову тестового й рішення навіть з ґітхабу.

А як вони це роблять? Ну за умову ще можуть погрожувати судом. А як змушують рішення видалити?

Я цього не знаю. Бачу результат.

У випадку з GitHub компанія працює через DMCA. Як працюють з іншими платформами, цього вже не знаю.

тестове завдання за допомогою ChatGPT

Крім розвязку тестового завдання за допомогою ChatGPT є ще інша опція — попросити брата, який працює розробником, щоб він попросив своїх колег по роботі допомогти написати тестове завдання — реальна історія.
Майте на увазі, що ви не можете бути впевненні що кандидат сам написав тестове.

попросити брата, який працює розробником

Як людина, що робила однокурснику тестове «за пиво», підтверджую існування такої опції.

Тут найсмішніше, що тестові — це норм інструмент для перевірки джунів, але хитрий джун має купу можливостей махлювати. Сеньйор має (мав до появи ЛЛМок) менше можливостей, але для цього рівня тестові показують дуже мало.

— Але ж ви розв’язали це тестове завдання за допомогою ChatGPT!
— Так тестове було на перевірку навичок працювати з ChatGPT.
— Тоді непогано, непогано...

Чи можна викладати тестові в соцмережі та виконувати завдання за допомогою ШІ

Люди цікаві істоти:
Придумають собі проблем (давати тестові домашні завдання), а потім шукають як вирішити проблеми, які це тестове створює :)

Просто побудуйте нормальний процес інтерв’ю, в інтернеті купа кращих практик. (Але це нікому не цікаво, бо зараз ринок роботодавця і вони будуть класти болт на кандидатів так як захочуть)

усно попереджають кандидатів, що завдання під NDA.

"Ми не підписуємо договору

Якщо ви не підписуєте НДА, то завдання не під НДА. Тобто рекрутер най...бує кандидата.

Завжди викладаю на bitbucket.org/...​kyi/workspace/projects/TT

Бувало навіть, що компанії посилав лінку на те саме тестове, яке вже в іншій компанії робив раніше ))

Крута оптимізація щоб не робити те саме двічі

взагалі-то не дуже і можна, ібо
— компанії сприймають часто це як особисту образу
— те саме тестове рік тому, і прямо зараз в бурхливому потоці розвитку інструментів ітд — може бути ну досить застарілим, хіба що це прості тести на 2-3 години, незалежні від контексту, а не задачі наваляти аналог фейсбуку.

Підписатись на коментарі