Чи можна викладати тестові в соцмережі та виконувати завдання за допомогою ШІ
Нещодавно серед спільноти виникло обговорення, чи можуть кандидати публічно розміщувати тестові завдання, які вони виконували для компаній.
Ми запитали в роботодавців, чи підпадають тестові під NDA і які умови проговорюють з фахівцями. І загалом — у яких випадках дають завдання, чи оплачують їх і чи заохочують використання ШІ. Також DOU з’ясував, як публікація тестових регулюється в правовому полі і чи може бути за це юридична відповідальність.
Найбільша технічна конференція DOU Day вже
Купуй квиток зараз, бо потім — буде дорожче!
🔵 Що сталося. Кейс із поширенням тестових завдань
Комунікаційниця Ксенія Ліннікова виклала у загальний доступ на LinkedIn розв’язки тестових завдань, які вона виконувала для компаній. Загалом можна переглянути вісім документів.
«Колеги із comms, пропоную нормалізувати ділитися досвідом. I’ll start. Хапайте кейси — для натхнення, аналізу і, можливо, маленької революції», — пояснила своє рішення спеціалістка.
У коментарі DOU Ксенія доповнила, що вакансії, на які вона свого часу подавалася і в межах яких виконувала завдання, давно закриті. І наголосила на проблемі зі зворотним зв’язком від компаній.
«Компанії не зверталися до мене з проханням видалити розв’язки тестових, адже це не свіжі кейси.
Загалом і без моєї допомоги можна знайти приклади завдань на форумах на будь-яку вакансію в комунікаціях. Але там немає відповідей, тож без знань тестове не пройти.Тестові завдання, які були під NDA, я не оприлюднювала, компанії зі списку не зауважували про обмеження в публікаціях. Тож не вважаю це секретом, який треба приховувати. Питання у завданнях досить типові, а ось мої відповіді персоналізовані. Адже це власний досвід і експертність.
Загалом я отримала чимало відгуків від різних сторін рекрутингового процесу — і публічно, і в приватних повідомленнях.
Відсутність фідбеків — це величезний біль для кандидатів, коли їхній досвід і вкладений час зневажають. Відверто, я втомилася чемно дякувати за спробу, коли вкладаєш у завдання години, ідеї, сенси, а у відповідь тиша.
Думаю, цю норму давно час змінити. Комунікації для мене — це про важливість інформації, довіру і сміливість говорити вголос. Моя мета — нормалізувати ділитись досвідом у комунікаціях, як і в решті професій. Вірю, що нам є чого повчитися одне в одного».
🟡 Як компанії ставляться до викладення тестових у паблік
Ми поспілкувалися з роботодавцями, для яких виконання тестових є частиною найму і які готові були давати коментарі на цю тему.
Компанія SoftServe не підписує з кандидатами договір про нерозголошення до оферу, тож не вважає поширення тестового у соцмережах порушенням. Однак зауважує про ризики:
«У компанії ми підписуємо NDA з кандидатами після фінальних етапів співбесід, тому публічне розміщення виконаного тестового не заборонене. Але це можливість для зловживання і підготовки відповіді наперед для конкретної компанії, вдаючись до розв’язків інших людей. Гарним тоном буде прибирати назви бізнесів, щоб оцінювання тестових від інших кандидатів було чесним».
У Railsware у деяких випадках тестові під NDA, тож кандидати не можуть їх публікувати:
«Ми просимо підписати угоду про нерозголошення лише тоді, коли для виконання тестового кандидат отримує доступ до нашої внутрішньої інформації, яка вважається сенситивною. Це може стосуватися конкретних продуктів, бізнес-даних або внутрішніх процесів — усе залежить від ролі й контексту завдання».
Водночас у компанії до цього позитивно ставляться, якщо тестове не містить конфіденційної інформації:
«Технічно ми не забороняємо публікувати тестові в соцмережах, якщо кандидат не підписував NDA. У нас був кейс, коли фахівець виклав свою версію розв’язання задачі, щоб отримати фідбек. З нашої погляду, якщо спеціаліст шукає підтримки чи підказок у спільноті — це теж навчання. А отже, користь передусім для самої людини», — зауважує Дарина Кузьмик, Talent&Culture Lead в Railsware.
Не рекомендує розміщувати в публічному просторі тестові компанія Intellias. Тут усно попереджають кандидатів, що завдання під NDA.
«Ми не підписуємо договору, лише усно обговорюємо умови з фахівцями. Річ у тім, що кандидати та кандидатки зможуть використати готове рішення для власного тестового, що спотворить розуміння реальних навичок і об’єктивну оцінку виконаної роботи».
У Ciklum дотримуються цієї ж позиції щодо публікування завдань і своїх варіантів розв’язку у соцмережах.
«Більшість тестових не містять конфіденційної інформації чи назви проєкту, тому не підпадають під NDA. Водночас з поваги до майбутніх кандидатів і щоб зберегти якість відбору ми не рекомендуємо публікувати завдання чи їхні розв’язки у соцмережах. Це допомагає уникнути ситуацій, коли наступні кандидати користуються готовими відповідями».
Alpacked мали досвід з поширенням завдань:
«Ми не сваримося з кандидатами, але це ускладнює процес оцінювання. Плюс витрачаємо час на розробку нових завдань. Раніше ми стикалися з публічним розміщенням тестових, коли помітили однакові помилки у виконанні. Тоді ми запитували кандидатів, чому розв’язок саме такий, на що вони не могли відповісти. Після цього змінили завдання».
В appflame наголошують на потребі оновлювати тестові:
«Розміщення тестових завдань публічно каже лише про те, що компаніям та менеджерам потрібно докласти більше зусиль і креативності, щоб актуалізовувати тестові завдання, а не використовувати питання
5-річної давнини. Значно ефективніше працює підхід, коли даєш кандидатам реальний кейс, який був нещодавно розвʼязаний всередині компанії», — ділиться Анна Алексеєнко, HR Director компанії.
У YouScan передусім зважають на контекст:
«Якщо кандидат публікує тестове завдання у соцмережах або на інших майданчиках, ми звертаємо увагу на два моменти:
- Чи не розкриває це нашу унікальну експертизу або внутрішню інформацію?
- Чи може це вплинути на оцінку майбутніх кандидатів?
Ми не забороняємо кандидатам ділитися своїм досвідом виконання тестового, але закликаємо їх поважати інтелектуальну власність і принципи чесного відбору. Якщо такі випадки трапляються, пояснюємо ризики. Просимо не публікувати умови завдання, бо даємо всім претендентам однакове. В нас був кейс розбору тестового у відкритих джерелах, такого кандидата швидше не візьмемо, але юридичних наслідких жодних (бо ж NDA не підписуємо)».
В UPSTARS до публікації виконаних тестових ставляться з розумінням, хоча поки що з такими випадками не стикалися:
«Загалом такі кейси існували завжди, просто раніше ними ділилися в закритих ком’юніті або через знайомих. Якщо кандидат не підписував NDA і компанія не зазначала обмеження щодо розголошення змісту, з юридичного погляду він має на це право. Водночас розуміємо ризики для компанії — наприклад, повторне використання завдання. Тому рекомендуємо регулярно оновлювати тестові й чітко комунікувати всі правила на старті».
🟡 У яких випадках дають тестові
В Intellias і N-iX тестові найчастіше пропонує клієнт.
«Зазвичай це трапляється, якщо роль критична або стартує нова команда. Для розробників тестове — невеличкий API, фікс або код-рев’ю. Завдання даємо або у письмовому вигляді, або у формі репозиторію з готовим кодом, де зазначено всі умови. Уже пізніше, на етапі технічного інтерв’ю, практикуємо лайвкодинг», — зауважують в N-iX.
SoftServe дає тестове і на нетехнічні, і на технічні вакансії. Зазвичай кандидат кодить, щоб розв’язати конкретну проблему. Наприклад, коли потрібно реалізувати певну функцію.
«Ми практикуємо тестові на вимогу клієнта. Набагато частіше ж проводимо технічне інтерв’ю, щоб оцінити знання людини», — зауважує Олександра Толох, Senior Talent Operations Manager у SoftServe.
Компанія Ciklum проводить тестування на платформі HackerRank для більшості технічних вакансій.
«Тестове завдання на HackerRank складається з практичних завдань, які охоплюють ключові технічні напрями:
- алгоритмічне мислення та програмування,
- робота з базами даних,
- хмарні технології (cloud),
- знання конкретних стеків залежно від позиції.
Якщо клієнт пропонує власне завдання кандидату, ми відмовляємося від свого тестування, щоб не перевантажувати людей».
Усі завдання на платформі створюють і перевіряють внутрішні технічні експерти компанії.
В appflame усім потенційним лідам дають тестове.
«Пропонуємо розписати роадмап розробки з таймлайнами у визначеній конфігурації команди. У завданні потрібно врахувати фази продукту, показати схематичний спринт-пленінг з майлстоунами та пояснити, чому на конкретні задачі виділено саме стільки часу, чому використані конкретні технології та які ризики враховано тощо. За словами кандидатів, у середньому вони виконують його за
8–12 годин», — розповідає Денис Румянцев, CTO Hily в компанії.
В UPSTARS тестові дають лише для 20% вакансій.
«Коли є значна кількість відгуків, ми набираємо на джуніорські позиції або йдеться про творчі/технічні ролі, де складно оцінити хард-скіли під час інтерв’ю. Іноді кандидат не може показати портфоліо через обмеження NDA або інші юридичні нюанси. Тоді тестове допомагає оцінити навички кандидата тут і зараз, а не на основі pet-проєкту
5-річної давнини», — розповів Микита Ценєв, Head of Talent Acquisition.
🟡 Чи оплачують тестові й на скільки часу їх розраховують
У SoftServe, Ciklum, Intellias тестові не оплачують. Схожої політики дотримуються у Railsware.
«Це такий самий етап відбору, як співбесіда. У підході кандидатів не обмежуємо: хочете — оформлюйте креативно, хочете — максимально структуровано. Це частина перевірки — побачити, як людина мислить і працює.
Крім того, для оцінювання тестових у нас є грейдинг-система з десятків пунктів і з чітким порогом для переходу далі. Інколи просимо записати коротке відео, щоб оцінити, наскільки кандидат увімкнений у процес», — зауважує Дарина Кузьмик, Talent&Culture Lead у Railsware.
Зазвичай у цій компанії на тестові відводять до чотирьох годин. І додають: «Як у кого виходить — дуже індивідуально. Завдання можуть охоплювати як дослідження, так і щось наближене до реального контексту роботи».
У YouScan діє ініціатива «тестове = донат на благодійність».
«Рекрутинг має бути не лише корисним для компанії та кандидата, а й приносити соціальну цінність. Тому віднедавна запустили „win-win“ ініціативу. За кожне виконане тестове завдання YouScan донатить від імені кандидата на наш актуальний збір. Так фахівці відчувають, що їхні зусилля мають не лише професійний, а й соціальний вплив. А ми як команда пришвидшуємо реалізацію важливої ініціативи», — розповідають у компанії.
Оплата тестового в N-іX залежить від його обсягу, але частіше воно неоплачуване.
«Домовляємося про оплату, тільки якщо завдання доволі об’ємне. А загалом виконання займає від 4 до 20 годин».
Цієї ж стратегії дотримується appflame: «Переважно ми не оплачуємо тестове. І не використовуємо інформацію з тестового в комерційних цілях, про що повідомляємо кандидатів. Але є позиції, для яких робимо виняток — зазвичай, коли тестове справді потребує значного ресурсу часу».
В UPSTARS оплата залежить від складності завдання: «Якщо тестове охоплює реальний бізнес-кейс — оплачуємо роботу, орієнтуючись на середню погодинну ставку для відповідної позиції. Для безплатних тестових намагаємося формувати завдання так, щоб виконання не займало понад
Тестування, яке пропонує Ciklum, триває у середньому до 60 хвилин. Після цього кандидат проходить технічне інтерв’ю з інженерами компанії і поглиблено обговорює конкретні теми.
Intellias, як і Ciklum, використовує платформу HackerRank, яка може автоматично перевіряти завдання, показувати використання вставленого коду або підозрілих активностей під час роботи над тестовим. Завдання розраховане на годину-півтори.
🟡 Чи заохочують до використання ШІ
У Railsware проговорюють з кандидатом використання ШІ, і подекуди це забороняють. Зокрема, коли прагнуть оцінити саме технічне мислення людини. В інших випадках заохочують:
«Ми просимо вказати, які саме промпти фахівці використовували, або рекомендуємо застосовувати ШІ для пошуку рішень на конкретні підзадачі. Але є нюанс — підхід має бути розумним.
Тобто якщо людина просто вкинула завдання в ШІ, скопіювала відповідь і надіслала — це не працює. Ми легко бачимо такі рішення: за стилем, шаблонністю, неунікальним підходом. І це мінус кандидату, а не плюс», — ділиться Дарина Кузьмик, Talent&Culture Lead, Railsware.
В N-iX забороняють використовувати ШІ для підготовки тестового:
«Використання ШІ на будь-яких інтерв’ю у нашій компанії ми категорично не заохочуємо і попереджаємо кандидатів, що вони можуть бути дискваліфіковані».
Не схвалюють активне використання ШІ і в Intellias та Ciklum. В останній відстежують рівень втручання:
«Ми зацікавлені в оціненні реальних навичок кандидатів, тому не підтримуємо активне використання штучного інтелекту. Функціональність HackerRank дає змогу це відстежувати. Якщо взаємодія з ШІ була мінімальною та допоміжною — можемо прийняти результат. Але важливо пам’ятати, що тестове — це лише один з етапів співбесіди. Далі на кандидата чекає технічне інтерв’ю, де наші колеги перевірять реальні знання, логіку та досвід», — зазначає Богдан Погасій, Head of Experience Engineering у Ciklum.
🔵 Чи може роботодавець забороняти розміщувати тестові завдання у соцмережах
Щоб певна інформація була під захистом NDA, її мають прямо прописати в договорі й вона повинна підпадати під визначення конфіденційної інформації. Зокрема:
1. Бути секретною. Зазвичай тут йдеться про те, що дані не є відомими чи легкодоступними для сторонніх людей. «Прикладами можуть слугувати технології виробництва, певне програмне забезпечення, інформація про умови співпраці з контрагентами тощо», — додає адвокатка АО «ПАРАДІГМ» Валерія Петракій.
2. Мати комерційну цінність.
3. Бути захищеною. Тобто компанія має вжити заходів, щоб доступ до інформації був обмежений.
У договорі про нерозголошення має бути прописано, у який спосіб будуть передавати тестове завдання фахівцю, що буде вважатися розголошенням, що компанія зробила, щоб обмежити стороннім людям доступ до цієї інформації.
Водночас, навіть якщо кандидат не підписував NDA і не має зобов’язань перед компанією, перед публікуванням тестового треба зважити, що потенційно компанія на нього може мати право інтелектуальної власності.
«Не можна використовувати твір, що належить іншій людині без її згоди», — зазначає Валерія Петракій. І додає:
«Загальний висновок такий: у кожному випадку варто враховувати ризики й мету публікації. Компанія може зазнати збитків, якщо, до прикладу, замовляла розроблення тестового завдання та заплатила кошти, а після публікації на загал уже не зможе його використовувати. В одному випадку на розміщення тестового в соцмережах компанія може не звернути уваги, в іншому — піде до суду.
Якщо ж у договорі немає посилання на те, що тестове завдання є конфіденційною інформацією, то з огляду на нинішню судову практику вимоги про нерозголошення в більшості випадків залишаються без задоволення. Але практика змінюється».
А який у вас досвід виконання тестових? Діліться у коментарях.
29 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.