Бути чи не бути: чи підійде мені кар’єра продакт-менеджера

Кар’єра менеджера по продукту вабить спеціалістів з різних суміжних і не дуже дисциплін. Позаяк позиція ще достатньо нова та подекуди не зовсім зрозуміла, вона огорнута певним романтичним ореолом. Але чи підійде вона вам? Багато питань, які я отримую після вебінарів і тренінгів прямо чи опосередковано пов’язані із спробами дати відповідь на це.

На мою скромну думку, набагато легше з’ясувати, що вона вам не підійде. Давайте спробуємо це зараз зробити.

Позиція продакт-менеджера вам не підійде, якщо:

  • ви не любите спілкуватися з людьми;
  • ви погано переносите конфлікти, а критику сприймаєте як особисту образу;
  • ви ненавидите робити одну й ту саму роботу двічі;
  • вам необхідно чітко розуміти свої обов’язки і повноваження;
  • вам важко самоорганізуватися і розставити пріоритети.

А зараз давайте розглянемо кожен пункт детальніше.

1. Ви не любите спілкуватися з людьми

Роль продакт-менеджера вимагає спілкування. Дуже багато спілкування з різними людьми. Різного рівня залученості в продукт і різних позицій, різних поглядів на продукт і пріоритети розвитку, різних політичних вподобань, релігійних конфесій, національностей і рас. Список можна продовжувати довго.

Якщо ви терпіти не можете мітинги-шмітинги, якщо замість спілкування з колегами радше попишете код або специфікації, а замість спілкування з користувачами помалюєте діаграми або мокапи, то, можливо, варто переглянути свої плани щодо переходу в менеджери по продукту.

Також варто зазначити, що ефективне спілкування потребує поваги до оточуючих і усвідомлення власних стереотипів та упереджень. Якщо ви називаєте американців піндосами, чорношкірих — неграми, дівчат — тьолками, а замовників чи колег — **білами і **даками, то вам є ще над чим попрацювати в цьому плані.

2. Ви погано переносите конфлікти, а критику сприймаєте як особисту образу

Розробка і розвиток продукту — це комплексна задача. Над нею працює значна кількість людей. Про спілкування і повагу ми поговорили, але ще одна невід’ємна частина спілкування — це конфлікти. В особистому житті вони особисті, а в професійному — професійні, звісно.

В чому зазвичай полягяє сутність конфлікту? У неспівпадінні точок зору і незгоді з чужою точкою зору. Зрілий професіонал (і не тільки менеджер по продукту, до речі) вміє розділяти робоче й особисте і концентруватися на досягненні спільної мети. У той час як незрілий буде принципово відстоювати до останнього власну точку зору.

Оскільки приводом для конфлікту (або його початком) в більшості випадків є висловлення критики, для менеджера по продукту надзвичайно важливо вміти її сприймати. Адекватність і обґрунтованість критики винесемо за дужки, оскільки яка б не була її природа, в жодному разі критику не можна сприймати як образу. Взагалі слово критика має негативну конотацію, тож замість нього краще запровадити поняття зворотній зв’язок.

3. Ви ненавидите робити одну й ту саму роботу двічі

Сьогодні сприймається як належне, що розробка продукту — це ітераційний процес. Проте є ще такий нюанс: це стосується як всього процесу, так і окремих його етапів. Окрім продакт-менеджерів ітеративність добре відома дизайнерам. Причому дизайнерам поліграфії навіть краще, ніж колегам по вебу. Нескінченні правки й уточнення, зміни концепцій та інші робочі моменти, що іноді так бісять... Ласкаво просимо до захоплюючого світу управління продуктом. «Я за пару днів написав бачення продукту, специфікацію, а розробники швиденько почали програмувати», — не сказав жоден продакт-менеджер у світі.

Якщо тільки менеджер по продукту не суміщає ролі СЕО, маркетолога і розробника, до його/її задач входить отримання зворотнього зв’язку (див. попередній пункт) від інших учасників проекту, корегування бачення, планів тощо. В процесі може змінитися все, що завгодно: від рядку тексту до бачення продукту цілком, і до цього треба бути готовим. Відповідно, це може призвести до того, що деякі речі перероблятимуться по кілька разів. З іншого боку, погодьтеся, що переробити специфікації й плани в кілька разів швидше, дешевше та краще, аніж надати користувачам те, що їм не потрібне, й не надати те, що потрібне.

4. Вам необхідно чітко розуміти свої обов’язки і повноваження

Всі ми прагнемо бути частиною організацій, які дають можливість професійного росту, заохочують до креативного мислення тощо. Зворотній бік таких організацій — це відсутність чіткого розподілу обов’язків і повноважень. Ваша роль не матиме чітких меж, а деякі важливі для вас питання знаходитимуться в підвішеному стані через те, що у ваших колег і стейкхолдерів будуть власні задачі й пріоритети.

Позитивний аспект полягає в тому, що, якщо ви готові брати на себе відповідальність за що-небудь, вам не заважатимуть. До речі, щодо відповідальності, то вона завжди перевищуватиме ваші формальні повноваження. Це означає, що від вас очікуватимуть вирішення проблем, а не скарг на відсутність можливостей чи питань, як щось зробити. If you are not part of the solution, you are part of the problem.

5. Вам важко самоорганізуватися і розставити пріоритети

Тут я маю на увазі не стільки здатність встигати в строк і визначати, які задачі з вашого списку є головнішими, а в першу чергу розуміння того, як скласти цей список.

Досвідчений спеціаліст має володіти певним структурним підходом до вирішення задач. На найвищому рівні делегування задачі навіть не включає в себе саму задачу. Кажучи про управління продуктом, продакт-менеджеру не вказують зробити А-В-С, а змальовують проблему або, краще сказати, можливість.Чи навіть пропонують самотужки розпізнати, де існує можливість. Повертаючись до попереднього пункту, у вас є чисте полотно, і вам необхідно придумати, що намалювати і як, а ще де взяти пензлі, фарби й натурників не маючи грошей.

Алегорії — то весело, але здатність визначити задачу, декомпозувати її та дотримуватися плану, адаптуючи його по мірі просування, дуже важлива для менеджера по продукту. Якщо ж ви очікуєте, що на кожному етапі вам надаватимуть всю необхідну інформацію, пояснюватимуть, що та як робити і взагалі постійно допомагатимуть, то ця роль не для вас.


Певно дехто може зауважити, що багато із переліченого можна перебороти в собі і розвинути зворотні якості. Наприклад, уміння спілкуватися чи організувати власний час можна суттєво поліпшити сходивши на пару тренінгів та прочитавши щось на зразок Getting Thins Done by David Allen, The 7 Habits of Highly Effective People by Stephen Covey, How to Win Friends & Influence People by Dale Carnegie або Emotional Intelligence by Daniel Goleman. Як бачите, я з цим не сперечаюся, оскільки займатися власним розвитком не буде зайвим у будь-якому випадку.

Натомість я підкреслю, що основна думка (поділіться у коментарях, чи вдало вийшло її донести) полягає в тому, що в роботі менеджера по продукту є речі, які можуть вам не подобатися, інколи надзвичайно. Тому варто зважити рівень внутрішнього супротиву й бажання розвиватися в цьому напрямку. Якщо останнє переважає, то можна, так би мовити, зціпити зуби й рити землю. Хоча позитивний результат не гарантований і нерідко з цього нічого хорошого не виходить, шанси себе перекувати є завжди. Загалом це працює для широкого кола професій, тому концепція має бути всім відома.

Як завжди, буду радий відповісти на запитання та, якщо буде зацікавленість, написати про щось докладніше.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось1
До обраногоВ обраному2
LinkedIn

Схожі статті




29 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Дякую! Чудова стаття!)))

Який досвід роботи як Project Manager скільки років ?

Критично важливі навички презентації — підготовка deck, короткий виступ без «еее» «ммм», заготовлені відповіді на питання.

Ответственно заявляю, что нужно уметь построить, читать и учитывать финансовую модель твоего продукта, чтобы не оказаться у розбитого финансового корыта. Ну и банальщина — разбираться в предмете лучше твоих стейкхолдеров.

Это требования к project manager,а не к Product Manager.
Если перевести на доступный язык:
Project — менеджер по продажам
Product — Финансовый директор или Коммерческий директор
Основные требования на позицию начальника — опыт в управлении, понимание рынка, анализ, принятие решений и нести за них ответственность.
У вас в профиле написано что вы product и вы в статье описали свой функционал. Исходя из этого вас ввели в заблуждение повесив ярлык продукта.

Добре. Дякую, що допомогли розібратися.

Project — менеджер по продажам
Что, простите?
Что, простите?
Прочитай с самого начала, а не только это предложение и будет тебе +1 в карму

есть мнение что это возмущение, а не непонимание

Нет. Просто внес свое понимание реальности.

это был ответ вместо Артема, он вряд ли ответит — 5 комментов за 4 года

Product — Финансовый директор или Коммерческий директор
Нет.

Нет, потому что Продакт Менеджер не обязательно будет Product Owner’ом или Senior Product Manager’ом. Это может быть роль одного из нескольких Продакт-менеджеров, который отвечает за узкий функционал продукта, поэтому продажи продукта и общая стратегия будет решаться ролью повыше.

Вот потому и нельзя сделать общее описание данной должности. Каждая компания подстраивает ее под себя.

Пусть компания подстраивает, речь о том, что Product Manager это общее название должности, в то время, как Product Owner по Скраму уже более определенное. И если Product Owner ответственнен за ROI, то он гораздо больше Финансового/Коммерческого директора в том, что он еще и напрямую участвует в создании продукта. Всегда. А вот Коммерческий директор может принимать решения по закупкам готового продукта, не участвуя в его создании. Более того, коммерческий директор может быть на должности в компании, которая торгует одним и тем же продуктом, например принтерами одной марки — тут он совсем не похож на продакт-менеджера.

Финансового/Коммерческого директора

это шло в сравнении по должности в компании которая не относиться к It. Данным сравнение хотел показать уровень значимости и ответственности должности

Це вже якась казуїстика пішла. Такі порівняння нагадують, перепрошую, натягування сови на глобус. Принагідно ризикну запропонувати вашій увазі інший свій допис — dou.ua/…​articles/product-manager — що, на мою думку, докладніше описує історію виникнення та сутність нашої позиції.

Як ви вважаєте, використання назви Product Owner завжди відноситься до Scrum’у, чи має сенс використовувати таке словосполучення не в Scrum-методології?

Так, особисто я вважаю, що оскільки Product Owner — це роль в методології Scrum, то доречно вживати цей термін в цьому контексті.
Наприклад, коли я працював бізнес-аналітиком, то — було — виконував обов’язки SPO, і так само продовжую виконувати зараз (вже як продакт-менеджер). Якщо я описуючи свій досвід просто скажу «бізнес-аналітик», то співрозмовнику не буде зрозуміло, чим саме я займався, а якщо додам «і продак-оунер», то це буде інформативніше, бо одразу натякне на певне коло обов’язків (тобто роль).

Хоча, звичайно, багато чого в гнучких методологіях було взаємозапозичено та вийшло за межі якоїсь конкретної методології. Тому я спокійно ставлюся до того, що компанії та люди змішують поняття ролі та позиції стосовно SPO.

Власне ці всі вимоги не є спеціфічними для Product Manager.

Так, я й не стверджував зворотнього. Ці аспекти роботи не є специфічними, але є суттєвими. І якщо людина відчуває внутрішній супротив пов’язаний з ними, то їй доведеться важко на позиції продакт-менеджера.

Їй доведеться тяжко на будь якій позиції. Ну може крім кодера або якого іншого джуна :).

Помимо вышеперечисленных софт скиллов PM должен обладать технической базой (в зависимости от сферы продукта) и дизайн скиллами (Information Architecture, Vusial Design, Usability testing)

Погоджуюсь. Ці скіли лишилися поза списком через те, що вони сприймаються як належне (принаймні всіма продактами й бажаючими стати продактами, з якими я мав нагоду спілкуватися). Тому розвиток цих скілів не викликає, так би мовити, відрази чи відторгнення. На відміну від, наприклад, спілкування з людьми або критики тощо. На власні очі бачив, що для деяких людей це — надважких тягар.

Я бы еще добавил один пункт, хотя, он в какой-то мере заключен в п.4:
6. Вы не умеете принимать решения и брать на себя ответственность за принятые решения.

Дякую! Дійсно слушне зауваження. Органічно вписалося б у четвертий пункт.

Підписатись на коментарі