Бути чи не бути: чи підійде мені кар’єра продакт-менеджера

Кар’єра менеджера по продукту вабить спеціалістів з різних суміжних і не дуже дисциплін. Позаяк позиція ще достатньо нова та подекуди не зовсім зрозуміла, вона огорнута певним романтичним ореолом. Але чи підійде вона вам? Багато питань, які я отримую після вебінарів і тренінгів прямо чи опосередковано пов’язані із спробами дати відповідь на це.

На мою скромну думку, набагато легше з’ясувати, що вона вам не підійде. Давайте спробуємо це зараз зробити.

Позиція продакт-менеджера вам не підійде, якщо:

  • ви не любите спілкуватися з людьми;
  • ви погано переносите конфлікти, а критику сприймаєте як особисту образу;
  • ви ненавидите робити одну й ту саму роботу двічі;
  • вам необхідно чітко розуміти свої обов’язки і повноваження;
  • вам важко самоорганізуватися і розставити пріоритети.

А зараз давайте розглянемо кожен пункт детальніше.

1. Ви не любите спілкуватися з людьми

Роль продакт-менеджера вимагає спілкування. Дуже багато спілкування з різними людьми. Різного рівня залученості в продукт і різних позицій, різних поглядів на продукт і пріоритети розвитку, різних політичних вподобань, релігійних конфесій, національностей і рас. Список можна продовжувати довго.

Якщо ви терпіти не можете мітинги-шмітинги, якщо замість спілкування з колегами радше попишете код або специфікації, а замість спілкування з користувачами помалюєте діаграми або мокапи, то, можливо, варто переглянути свої плани щодо переходу в менеджери по продукту.

Також варто зазначити, що ефективне спілкування потребує поваги до оточуючих і усвідомлення власних стереотипів та упереджень. Якщо ви називаєте американців піндосами, чорношкірих — неграми, дівчат — тьолками, а замовників чи колег — **білами і **даками, то вам є ще над чим попрацювати в цьому плані.

2. Ви погано переносите конфлікти, а критику сприймаєте як особисту образу

Розробка і розвиток продукту — це комплексна задача. Над нею працює значна кількість людей. Про спілкування і повагу ми поговорили, але ще одна невід’ємна частина спілкування — це конфлікти. В особистому житті вони особисті, а в професійному — професійні, звісно.

В чому зазвичай полягяє сутність конфлікту? У неспівпадінні точок зору і незгоді з чужою точкою зору. Зрілий професіонал (і не тільки менеджер по продукту, до речі) вміє розділяти робоче й особисте і концентруватися на досягненні спільної мети. У той час як незрілий буде принципово відстоювати до останнього власну точку зору.

Оскільки приводом для конфлікту (або його початком) в більшості випадків є висловлення критики, для менеджера по продукту надзвичайно важливо вміти її сприймати. Адекватність і обґрунтованість критики винесемо за дужки, оскільки яка б не була її природа, в жодному разі критику не можна сприймати як образу. Взагалі слово критика має негативну конотацію, тож замість нього краще запровадити поняття зворотній зв’язок.

3. Ви ненавидите робити одну й ту саму роботу двічі

Сьогодні сприймається як належне, що розробка продукту — це ітераційний процес. Проте є ще такий нюанс: це стосується як всього процесу, так і окремих його етапів. Окрім продакт-менеджерів ітеративність добре відома дизайнерам. Причому дизайнерам поліграфії навіть краще, ніж колегам по вебу. Нескінченні правки й уточнення, зміни концепцій та інші робочі моменти, що іноді так бісять... Ласкаво просимо до захоплюючого світу управління продуктом. «Я за пару днів написав бачення продукту, специфікацію, а розробники швиденько почали програмувати», — не сказав жоден продакт-менеджер у світі.

Якщо тільки менеджер по продукту не суміщає ролі СЕО, маркетолога і розробника, до його/її задач входить отримання зворотнього зв’язку (див. попередній пункт) від інших учасників проекту, корегування бачення, планів тощо. В процесі може змінитися все, що завгодно: від рядку тексту до бачення продукту цілком, і до цього треба бути готовим. Відповідно, це може призвести до того, що деякі речі перероблятимуться по кілька разів. З іншого боку, погодьтеся, що переробити специфікації й плани в кілька разів швидше, дешевше та краще, аніж надати користувачам те, що їм не потрібне, й не надати те, що потрібне.

4. Вам необхідно чітко розуміти свої обов’язки і повноваження

Всі ми прагнемо бути частиною організацій, які дають можливість професійного росту, заохочують до креативного мислення тощо. Зворотній бік таких організацій — це відсутність чіткого розподілу обов’язків і повноважень. Ваша роль не матиме чітких меж, а деякі важливі для вас питання знаходитимуться в підвішеному стані через те, що у ваших колег і стейкхолдерів будуть власні задачі й пріоритети.

Позитивний аспект полягає в тому, що, якщо ви готові брати на себе відповідальність за що-небудь, вам не заважатимуть. До речі, щодо відповідальності, то вона завжди перевищуватиме ваші формальні повноваження. Це означає, що від вас очікуватимуть вирішення проблем, а не скарг на відсутність можливостей чи питань, як щось зробити. If you are not part of the solution, you are part of the problem.

5. Вам важко самоорганізуватися і розставити пріоритети

Тут я маю на увазі не стільки здатність встигати в строк і визначати, які задачі з вашого списку є головнішими, а в першу чергу розуміння того, як скласти цей список.

Досвідчений спеціаліст має володіти певним структурним підходом до вирішення задач. На найвищому рівні делегування задачі навіть не включає в себе саму задачу. Кажучи про управління продуктом, продакт-менеджеру не вказують зробити А-В-С, а змальовують проблему або, краще сказати, можливість.Чи навіть пропонують самотужки розпізнати, де існує можливість. Повертаючись до попереднього пункту, у вас є чисте полотно, і вам необхідно придумати, що намалювати і як, а ще де взяти пензлі, фарби й натурників не маючи грошей.

Алегорії — то весело, але здатність визначити задачу, декомпозувати її та дотримуватися плану, адаптуючи його по мірі просування, дуже важлива для менеджера по продукту. Якщо ж ви очікуєте, що на кожному етапі вам надаватимуть всю необхідну інформацію, пояснюватимуть, що та як робити і взагалі постійно допомагатимуть, то ця роль не для вас.


Певно дехто може зауважити, що багато із переліченого можна перебороти в собі і розвинути зворотні якості. Наприклад, уміння спілкуватися чи організувати власний час можна суттєво поліпшити сходивши на пару тренінгів та прочитавши щось на зразок Getting Thins Done by David Allen, The 7 Habits of Highly Effective People by Stephen Covey, How to Win Friends & Influence People by Dale Carnegie або Emotional Intelligence by Daniel Goleman. Як бачите, я з цим не сперечаюся, оскільки займатися власним розвитком не буде зайвим у будь-якому випадку.

Натомість я підкреслю, що основна думка (поділіться у коментарях, чи вдало вийшло її донести) полягає в тому, що в роботі менеджера по продукту є речі, які можуть вам не подобатися, інколи надзвичайно. Тому варто зважити рівень внутрішнього супротиву й бажання розвиватися в цьому напрямку. Якщо останнє переважає, то можна, так би мовити, зціпити зуби й рити землю. Хоча позитивний результат не гарантований і нерідко з цього нічого хорошого не виходить, шанси себе перекувати є завжди. Загалом це працює для широкого кола професій, тому концепція має бути всім відома.

Як завжди, буду радий відповісти на запитання та, якщо буде зацікавленість, написати про щось докладніше.

👍НравитсяПонравилось0
В избранноеВ избранном1
Подписаться на автора
LinkedIn



Підписуйтесь: Soundcloud | Google Podcast | YouTube


29 комментариев

Подписаться на комментарииОтписаться от комментариев Комментарии могут оставлять только пользователи с подтвержденными аккаунтами.

Дякую! Чудова стаття!)))

Який досвід роботи як Project Manager скільки років ?

Критично важливі навички презентації — підготовка deck, короткий виступ без «еее» «ммм», заготовлені відповіді на питання.

Ответственно заявляю, что нужно уметь построить, читать и учитывать финансовую модель твоего продукта, чтобы не оказаться у розбитого финансового корыта. Ну и банальщина — разбираться в предмете лучше твоих стейкхолдеров.

Это требования к project manager,а не к Product Manager.
Если перевести на доступный язык:
Project — менеджер по продажам
Product — Финансовый директор или Коммерческий директор
Основные требования на позицию начальника — опыт в управлении, понимание рынка, анализ, принятие решений и нести за них ответственность.
У вас в профиле написано что вы product и вы в статье описали свой функционал. Исходя из этого вас ввели в заблуждение повесив ярлык продукта.

Добре. Дякую, що допомогли розібратися.

Project — менеджер по продажам
Что, простите?
Что, простите?
Прочитай с самого начала, а не только это предложение и будет тебе +1 в карму

есть мнение что это возмущение, а не непонимание

Нет. Просто внес свое понимание реальности.

это был ответ вместо Артема, он вряд ли ответит — 5 комментов за 4 года

Product — Финансовый директор или Коммерческий директор
Нет.

Нет, потому что Продакт Менеджер не обязательно будет Product Owner’ом или Senior Product Manager’ом. Это может быть роль одного из нескольких Продакт-менеджеров, который отвечает за узкий функционал продукта, поэтому продажи продукта и общая стратегия будет решаться ролью повыше.

Вот потому и нельзя сделать общее описание данной должности. Каждая компания подстраивает ее под себя.

Пусть компания подстраивает, речь о том, что Product Manager это общее название должности, в то время, как Product Owner по Скраму уже более определенное. И если Product Owner ответственнен за ROI, то он гораздо больше Финансового/Коммерческого директора в том, что он еще и напрямую участвует в создании продукта. Всегда. А вот Коммерческий директор может принимать решения по закупкам готового продукта, не участвуя в его создании. Более того, коммерческий директор может быть на должности в компании, которая торгует одним и тем же продуктом, например принтерами одной марки — тут он совсем не похож на продакт-менеджера.

Финансового/Коммерческого директора

это шло в сравнении по должности в компании которая не относиться к It. Данным сравнение хотел показать уровень значимости и ответственности должности

Це вже якась казуїстика пішла. Такі порівняння нагадують, перепрошую, натягування сови на глобус. Принагідно ризикну запропонувати вашій увазі інший свій допис — dou.ua/…​articles/product-manager — що, на мою думку, докладніше описує історію виникнення та сутність нашої позиції.

Як ви вважаєте, використання назви Product Owner завжди відноситься до Scrum’у, чи має сенс використовувати таке словосполучення не в Scrum-методології?

Так, особисто я вважаю, що оскільки Product Owner — це роль в методології Scrum, то доречно вживати цей термін в цьому контексті.
Наприклад, коли я працював бізнес-аналітиком, то — було — виконував обов’язки SPO, і так само продовжую виконувати зараз (вже як продакт-менеджер). Якщо я описуючи свій досвід просто скажу «бізнес-аналітик», то співрозмовнику не буде зрозуміло, чим саме я займався, а якщо додам «і продак-оунер», то це буде інформативніше, бо одразу натякне на певне коло обов’язків (тобто роль).

Хоча, звичайно, багато чого в гнучких методологіях було взаємозапозичено та вийшло за межі якоїсь конкретної методології. Тому я спокійно ставлюся до того, що компанії та люди змішують поняття ролі та позиції стосовно SPO.

Власне ці всі вимоги не є спеціфічними для Product Manager.

Так, я й не стверджував зворотнього. Ці аспекти роботи не є специфічними, але є суттєвими. І якщо людина відчуває внутрішній супротив пов’язаний з ними, то їй доведеться важко на позиції продакт-менеджера.

Їй доведеться тяжко на будь якій позиції. Ну може крім кодера або якого іншого джуна :).

Помимо вышеперечисленных софт скиллов PM должен обладать технической базой (в зависимости от сферы продукта) и дизайн скиллами (Information Architecture, Vusial Design, Usability testing)

Погоджуюсь. Ці скіли лишилися поза списком через те, що вони сприймаються як належне (принаймні всіма продактами й бажаючими стати продактами, з якими я мав нагоду спілкуватися). Тому розвиток цих скілів не викликає, так би мовити, відрази чи відторгнення. На відміну від, наприклад, спілкування з людьми або критики тощо. На власні очі бачив, що для деяких людей це — надважких тягар.

Я бы еще добавил один пункт, хотя, он в какой-то мере заключен в п.4:
6. Вы не умеете принимать решения и брать на себя ответственность за принятые решения.

Дякую! Дійсно слушне зауваження. Органічно вписалося б у четвертий пункт.

Подписаться на комментарии