60% зберегли заробіток і проєкти. Як українські айтівці пережили блекаути — аналітика DOU
Восени й на початку зими українці потерпали від частих і тривалих вимкнень електроенергії. У грудневому зарплатному опитуванні ми з’ясували у фахівців, як це вплинуло на їхню роботу. І хоча нині вимкнення світла трапляються рідше, а в деяких регіонах їх уже зовсім немає (сподіваємось, і не буде), цікаво подивитися, як це випробування пройшли українські айтівці й чи змінилася їхня ефективність у роботі. Спойлер: не значно!
Отож ми проаналізували відповіді 11 587 айтівців, які нині живуть в Україні, і представляємо результати.
Ця стаття є також англійською мовою. Діліться з іноземними колегами!
Більшість айтівців відчули вплив блекаутів, але змогли зберегти дохід
На 75% опитаних фахівців вплинули вимикання електроенергії: на 34% — сильно чи дуже сильно, ще 41% відчули через це незначні труднощі. Лише 25% айтівців майже не торкнулися блекаути: 19% попри відсутність електроенергії вдалося працювати як зазвичай, а у 6% взагалі не зникало світло.
Як вимкнення світла вплинули на роботу IT-фахівців
Найсильніше вимикання електроенергії вплинуло на роботу ІТ-фахівців у Сумській області (це зачепило 84% опитаних). В Одеській, Миколаївській і Кіровоградській областях це мало вплив на 80% фахівців, у Києві та Дніпрі — на 78%, на Волині — на 77%.
Тим, хто нині мешкає на заході України, пощастило трохи більше: у Чернівецькій і Закарпатській областях вимкнення електроенергії позначилися на роботі 66% фахівців, у Львівській — 69%. Дещо рідше, ніж загалом по Україні, вимикали світло і в Запорізькій області — тут 66% фахівців, яких це торкнулося.
Найменше вимкнення електроенергії зачепило айтівців у Чернігові та області: 19% опитаних сказали, що в них не зникає світло (у самому Чернігові — 27%).
Від розміру населеного пункту, в якому живе фахівець, теж залежала частота й тривалість вимикань електроенергії. У Київській області мешканці сіл менше відчули вплив вимикань (68%), але тому, що готувалися до них, адже тільки у 1% з них не зникало світло. Схожа ситуація у Житомирській, Івано-Франківській, Сумській і Черкаській областях. У Львівській, Харківській, Вінницькій, Полтавській та в більшості західних областей, навпаки, вимикання менше зачепили фахівців у великих містах, ніж у сільській місцевості.
Вимикання електроенергії в Україні вплинули й на 10% ІТ-фахівців, які через війну опинилися за кордоном, але планують повернутися. Була ускладнена взаємодія з командами та колегами, які працюють в Україні.
Вплив вимкнень за областями
Меншою мірою вимикання вплинули на тих, хто працює в офісі: лише 50% з них це зачепило, а 17% відчули сильний чи дуже сильний вплив. Фрилансерів і фахівців, які працюють part-time, вимкнення електроенергії торкнулися більше, ніж тих, хто працює повний день, адже перші, як правило, на ремоуті. 50% фрилансерів і 45% тих, хто працює неповний день, сказали, що блекаути сильно або дуже сильно вплинули на їхню роботу, проти 33% фултаймерів.
Вплив відключень за тим, де працюють IT-фахівці (офіс/ віддалено)
60% опитаних, які зараз живуть в Україні, зауважили, що в них не зменшився заробіток чи кількість проєктів через вимикання електроенергії. Найчастіше про це зазначали фахівці з Києва та Львова (63%), серед спеціалізацій — DevOps/SRE (65%), QA (63%) та розробники (61%). Не було зменшення доходів чи кількості проєктів у 65% сеньйорів, лідів та архітекторів.
Проте 9% айтівців розповіли, що кількість проєктів і дохід зменшилися суттєво, а 2% — втратили роботу через вимикання світла. Найсильніше блекаути вплинули на фахівців із Сум, Харкова та Полтави (у 16% з них суттєво знизився дохід чи вони втратили роботу), інтернів і джунів (15%), а також HTML-кодерів (31%), фахівців з продажів (22%), сисадмінів і дизайнерів (по 20%).
Хоча більшість фахівців змогли зберегти свій дохід в умовах відсутності світла, багато з них відзначили зростання витрат, пов’язаних з облаштуванням робочого місця, придбанням додаткового обладнання або орендою місця в коворкінгах.
Як відключення вплинули на дохід ІТ-спеціалістів
Українські айтівці прагнули виконати роботу за будь-яких умов
Найпопулярніша стратегія адаптації ІТ-фахівців до вимикання електроенергії — придбати генератори та різноманітні зарядні прилади. Так зробили 63% опитаних айтівців.
62% працювали з офісів, коворкінгів та інших місць з електрикою (у кафе, у друзів і родичів, у пунктах незламності й навіть у спортзалах і на АЗС). 54% спеціалістів змінили робочі графіки й стали працювати, зокрема, уночі та у вихідні, коли було світло.
30% подбали про безперебійний інтернет — через зміну провайдера, придбання додаткового обладнання, використання мобільного інтернету. 4% купили чи планували купити старлінки. 17% розглядали варіант переїзду — в інше помешкання, місто чи навіть за кордон. Передавали свої робочі завдання колегам чи зсували терміни виконання завдань доволі рідко — лише 11% опитаних.
Що робили айтівці, щоб адаптуватися до вимикань
Деякі айтівці перейшли на роботу на ноутбуках чи замінили їх на моделі з місткішими акумуляторами. Серед дієвих способів адаптації до блекаутів згадували також активніше жертвування коштів на ЗСУ та роботу з психотерапевтом. Нічого не робили й не планували 9% — переважно ті, в кого не вимикали світло.
Айтівці з великих міст — Києва, Львова, Дніпра, Одеси — частіше за інших віддавали перевагу роботі з офісів і коворкінгів. У менших містах частіше працювали в ті дні та години, коли була електроенергія. Харків’яни рідше за інших купували нове обладнання і ходили в офіси та коворкінги, а переважно працювали в ті години, коли було світло.
Досвідчені ІТ-фахівці рівня Senior і вище частіше, ніж інтерни, джуни та мідли, купували зарядні пристрої або генератори, шукали можливості приєднатися до безперебійного інтернету та розглядали переїзд у приватний будинок.
ІТ-компанії зробили ставку на автономні офіси
Під час вимикань світла компанії зосередилися на забезпеченні офісів електроенергією та інтернетом — про це сказали 65% опитаних фахівців. Інші способи підтримати команду використовували набагато рідше: 24% айтівців зауважили, що компанія організовувала переїзд в інше місце, де краща ситуація з поданням електроенергії, 22% — що компанія допомагала перерозподілити завдання в командах або збільшувала терміни підготовки проєктів і релізів, 21% — що компанія давала співробітникам кошти на придбання додаткового обладнання.
Що робили IT-компанії, щоб адаптуватися до вимикань
Найактивніше адаптувалися великі компанії (від 200 співробітників), а також аутсорсингові та аутстафінгові компанії. Понад 70% з них подбали про безперебійне світло та інтернет в офісах. Великі компанії частіше за інших організовували переїзд співробітників у місце зі світлом та інтернетом (37% айтівців, які працюють у цих компаніях, відзначили таку можливість).
Невеликі компанії, а також продуктові й стартапи частіше за інших намагалися перерозподілити завдання в командах або збільшити терміни виконання завдань.
Кошти на придбання додаткового обладнання компанії частіше надавали досвідченим фахівцям: серед айтівців рівня Senior+ таку допомогу від компанії отримали 26%, а серед менш досвідчених — 19%.
Аналітика: Ірина Іпполітова
Візуалізація даних: Ігор Яновський
19 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.