2 of October - MS Stage Free Online conference: .NET, MS SQL, MS Azure, Cosmos DB. REGISTER
×Закрыть

3 місяці роботи з дому. 5 порад, що пішли до смітничка

Усім привіт! На зв’язку Павло Костенко, Data Analyst компанії WebX.page. Хочу поділитися з вами міркуваннями щодо карантину, його впливу на життя та звички, а також висловити свою думку про популярні поради стосовно адаптації до карантинно-віддаленого режиму роботи.

Стаття для тих, хто, як і я, стикнулися з раптовими змінами, почали перекроювати звичний ритм життя, читати рекомендації, котрі з’явилися на кожному стовпі, та зрозуміли, що щось іде не так.

На щастя, ІТ дає змогу працювати дистанційно. Для кожного це був невідомий світ і новий досвід: без офісного життя, легкого спілкування, швидкого розв’язання проблемних питань. Усі незручності викликали шквал емоцій та непорозумінь, проте процеси було налагоджено за кілька днів. Адаптація до карантинних умов впливала на життя загалом, і ми змінювали своє ставлення до нового світу та нового укладу кожного дня.

Колись, ще за часів навчання в університеті, мене ознайомили з п’ятьма етапами прийняття неминучого за версією американської психологині Елізабет Кюблер-Росс:

  • заперечення;
  • гнів;
  • компроміс;
  • депресія;
  • прийняття.

Проте цього разу все йшло не за таким планом. Основні три етапи, які були у нас з колегами:

Ейфорія. Злет продуктивності. Жодного заперечення — одразу прийняття! Здавалося, що карантин йде тільки на користь, бо почали більш ефективно використовувати час і менше відриватися від роботи.

Відчай. Психологічний стан, що більше нагадував торт «Наполеон», де коржі — то депресія, а крем — гнів. Коли починає страждати комунікація, робота перетворюється на нескінченні дзвінки та листування в чатах, що займає купу часу та сил. День пролітав як одна хвилина, а зробленого видно не було.

Прийняття. Така реальність. «Маємо те, що маємо», як казав Леонід Кравчук. Отже, будемо адаптуватися та приймати нові правила життя. Хоч і в масці та рукавичках і з антисептиком у кишені.

Я аналітик, працюю з дому. І за сферою діяльності пропускаю через себе сотні інформаційних порталів за тиждень з усіх куточків світу. З початком пандемії соціальні мережі, інформаційні платформи, інтернет-видання почали активно пропагандувати матеріали із заголовками на кшталт «8 лайфхаків роботи з дому», «Переваги віддаленої роботи для IT-сфери» або «10 способів підвищити продуктивність на карантині». Наша команда перевірила на собі ледь не всі підходи дистанційної роботи за перший місяць, і я ще пам’ятаю, з чого все починалось.

Одразу скажу, що викладене далі — лише моя суб’єктивна думка чи узагальнена думка моїх колег. Не зважайте, якщо моя критика йде всупереч вашому досвіду. Можливо, ми ще мало працювали в такому режимі, і за рік я напишу альтернативну статтю з іншим поглядом.

1 Більше спілкуйтеся з командою

Overcommunicate — це, напевно, топова порада від інтернет-експертів :)

Загальна рекомендація — це потонути в нескінченних листуваннях електронною поштою, дзвінках і мітапах. Спілкуйтесь більше, і буде вам щастя!

Виникає лише два маленьких питання:

  1. Як після такого зібрати до купи мозок?
  2. Коли ж робити свої завдання?

Наша команда пропустила через себе весь біль від такої комунікації. Так, ми побудували свої процеси спілкування вже першого тижня. Так, безумовно, регулярне спілкування необхідне для ефективної комунікації з партнерами, клієнтами та командою загалом. Проте потрібна не кількість, а якість спілкування!

Головна проблема, з якою я зіткнувся, — це відсутність швидкого усного вирішення пріоритетних питань для мене та другорядних для проєкту. Так звані «питання на бігу», що погоджуються короткою відповіддю. Схожі мініпогодження перетворили телеграм і слак на салат із 10-15 паралельних тредів. Час витікає як з решета, а ти все пишеш і пишеш :)

Як ми вирішили

По-перше, визначили час доступності та канали, що є не пріоритетними для відповіді.

Усі працюють за визначеним графіком і доступні в цей період. Якщо залишаєш робоче місце більше ніж на 15 хвилин — повідом колег.

Крім того, сформовано чотири види чатів для спілкування:

  • чати з низьким пріоритетом, у яких вимкнуті повідомлення у більшості учасників;
  • чати із середнім пріоритетом — повідомлення не вимкнені;
  • чати з високим пріоритетом — чати, що запінені в месенджерах і постійно перебувають у полі зору;
  • особисті чати — тут тільки невідкладні термінові питання.

Сформулюйте правила, зручні для вашої команди. Яку б градацію обробки повідомлень ви не обрали, це краще, ніж чатовий хаос.

По-друге, пишіть у чатах так, наче складаєте електронного листа. Візьміть для себе звичку писати повнозмістовні повідомлення. Поважайте час колег. Бо якщо діалог переходить на коротке текстове спілкування, ви займаєте час команди у період очікування.

У перший тиждень роботи з дому я привітався в чаті з одинадцятьма учасниками і почав писати довге повідомлення щодо обговорення технічного питання. Мене чекало 11 осіб протягом п’яти хвилин. Несвідомо витратив 55 хвилин робочого часу команди на очікування. З того часу намагаюся формувати все повідомлення відразу.

2 Використайте додатковий час для сну

Робочий графік не змінився. Проте зранку з’явилися додаткові дві години, що йшли на дорогу чи ранковий марафет. Звичайно, величезною звабою було доспати ці дві години, оскільки шлях з дому (спальні) до офісу (вітальні) не займає і 30 секунд. Проте перші кілька днів показали, що зміна режиму сну суттєво впливає на ефективність і концентрацію. І прокинувшись о восьмій, почуваєшся гірше, ніж коли встаєш о шостій ранку.

Як ми вирішили

Використайте додатковий ранковий час із користю для себе. Зробіть нарешті зарядку! Чи присвятіть годину медитації! Прочитайте главу цікавої книги, що лежить на полиці другий рік.

Це не означає, що ранкові години обов’язково варто використати для саморозвитку. Це час пізнати щось нове і не завжди в професійній сфері. Просто проведіть його не на ліжку. А з близькими, дітьми та домашніми улюбленцями. Наприклад, приготуйте їм смачний сніданок.

3 Почніть онлайн-навчання

Самовдосконалення, онлайн-курси, безкоштовна передплата на програми навчання. Всі онлайн-таблоїди були заповнені оголошеннями та промокодами від університетів і навчальних платформ.

Скажу чесно, я теж підписався на один з курсів. І що? Все закінчилось на другому тижні. Бо часу на продуктивне сприйняття інформації не стало більше, а навпаки. Робочий день збільшився з 8 до 12 годин, і мозок не хоче на 13-й годині навчатися. Прагнеш відпочинку. Я навіть блог в інстаграмі почав вести і вірші писати :)

Бо хочеться перемкнутися на щось інше, на інший інформаційний потік.

Піар самонавчання та одержимість продуктивністю почали формувати у деяких людей почуття тривоги, неповноцінності та ліні. Це неправильно і штучно. Я радий, що ця навала онлайн-навчання спала та перейшла в площину хакатонів і конференцій.

Тож пам’ятайте, що ми різні, і не намагайтеся силоміць рівняти себе під когось. Будьте щасливі та майте «яйця» відмовитися від суспільних трендів, якщо душа того не хоче.

Як ми вирішили

«У всякого своя доля і свій шлях широкий», як писав Шевченко. Хоч ми й команда, та все ж кожен з нас особистість. Ми не піддались масово на істерію онлайн-навчання і зосередилися на домашніх пріоритетах. Хтось почав приділяти більше часу дітям. Хтось доглядати батьків. Комусь довелось завести собаку, щоб мати привід вийти на свіже повітря. А деякі активно займаються спортом. Почали бігати ті, хто раніше на другий поверх ледь виходив. Дехто став справді присвячувати увагу онлайн-курсам. Всі ми різні, і у кожного свої підходи до подолання колапсу самоізоляції.

4 Працюйте вдома в офісному одязі

Перша дюжина статей з підвищення продуктивності під час карантину мала загальну рекомендацію переодягатися в офісний одяг для створення у підсвідомості враження «присутності в офісі».

Загалом такий лайфхак працює. Проте підготовка офісного вбрання навіть у чоловіків викликає дискомфорт. А жіноча половина офісу взагалі витрачає на ці процеси години. Тому особисто я працюю в зручному одязі й цілком перейшов на футболки та шорти незалежно від пори року.

Як ми вирішили

Безперечно, треба визначити для себе індивідуальний тригер для переведення мозку в робочий стан. Оберіть певний предмет чи ритуал для цього. Як у бейсболі: хочеш вдало кинути м’яч — перетворись на снайпера, розвернувши капелюха на голові.

Мені пощастило, напевно, більше, ніж іншим, бо маю власний офісний куточок. Хоча це всього один квадратний метр, проте тут я перебуваю тільки з робочих питань і це додатково мотивує.

Для кожного члена команди тригер свій. Хтось налаштовується улюбленим треком чи надітими навушниками. Комусь треба прописати мініплан у щоденник. Дівчатам — зв’язати волосся у вузлик чи підставити коліно під підборіддя. Кожен обирає щось від свій ритм і звички. Спробуйте й ви!

5 Плануйте наперед

Плануйте день із самого ранку! До початку робочого дня, в ті години, що з’явилися завдяки карантину.

Як ми вирішили

Я використовую онлайн-ресурси. Так зручніше адаптувати в процесі роботи матеріал, намагаючись тверезо оцінити свої сили та супутні фактори. Це формує уявне відчуття контролю над процесом. Є ймовірність переоцінити свої сили і запланувати більше позицій, ніж можеш обробити, але з досвідом план формуєш більш вдало і терміни визначаєш з реальними допусками на реалізацію.

На завершення

Спробую резюмувати вищесказане:

  1. Більше спілкуйтесь з командою якісними повідомленнями. Намагайтесь сформулювати всю суть питання в одному пості чи меседжі.
  2. Використовуйте ранкові години з користю для себе та близьких і не порушуйте режим сну.
  3. Не піддавайтесь на модні тренди й майте власну голову на плечах. Вільний час винятково ваш, тож використовуйте його для улюблених занять.
  4. Визначте індивідуальний тригер для швидкого налаштування на робочий процес. І не зважайте, що на ногах розтоптані капці.
  5. Плануйте завтрашній день завтра. Бо ранок мудріший за вечір.

Я не претендую на виведення універсальної формули щодо поведінки в часи змін. Аналізуйте, що найкраще підходить вам, і не вірте в усі модні тренди.

Ілюстрації Романа Кривенка

LinkedIn

53 комментария

Подписаться на комментарииОтписаться от комментариев Комментарии могут оставлять только пользователи с подтвержденными аккаунтами.

а чому всі схиблені на продуктивності? Працювати треба лише на рівні трохи нижче очікування клієнту, не більше. Інакше вони починають вичавлювати усі соки. Тяга до мегапродуктивності ніяк не оплачується, як і здебільшого овертайми, особливо з дому. 4-6 годин продуктивної праці на день достатньо для 100% айті компаній.
Треба пам’ятати що 80% задач робляться за 20% зусиль, а решта 20% задач вузькі ейджкейси які майже ніколи не потрібні користувачу.
Можна працювати краще, але треба завжди задавати собі питання «Яка мені з того вигода?»

Тех, кто рассуждает в подобном ключе, HR или лид приглашают на 1 ту 1 митинг. Где вежливо и доброжелательно пытаются выяснить причину недостаточной продуктивности. На деле просто дают понять, что ты спалился. А дальше ты либо понимаешь как был неправ, либо «нам будет тебя не хватать»

Чтобы так спалиться, нужно работать меньше и/или брать левый заработок. Без сарказма — DevOps’ам виднее). Чисто из практики, которую наблюдал лично я, подавляющее большинство кейсов халтуры и недоработок при фулл-тайм найме приходится именно на DevOps’ов.

Сразу видно аналитический подход!
Очень приятно читать статьи, написанные в таком стиле — чётко, ёмко, по-существу) Только «полезные» (конечно же с точки зрения автора) тезисы!))
Спасибо за советы.
ПыСы
С триггером для настройки на рабочий лад — прям в точку! Этого компонента мне очень не хватает (даже не задумывался об этом). Обязательно нужно придумать себе что-то такое))

І прокинувшись о восьмій, почуваєшся гірше, ніж коли встаєш о шостій ранку.

мдаа.. мне бы твои проблемы, чувак. Тут хотя бы к 8 вставать регулярно научиться..
Если не секрет — просыпаясь в шесть это во сколько ты ложишься?

Я не автор, але щоб доволі комфортно вставати в 6, в ідеалі заснути максимум в 22:30

але для чого таке життя?

А чим воно погане?)
Мені дуже подобається так, запал енергії, та й для здоров’я корисно.

overcommunicate — это не обязательно больше общаться. Я понимаю это как увеличение детализации той информации, которую мы передаем другим. То есть вместо «решил проблему с упавшим сервисом» сказать «решил проблему с сервисом A, которая была найдена клиентом B и описана [ссылка на Тикет], включив debug-логи на тестовом экземпляре и повторив запрос клиента, с помощью pull-request [ссылка].»

о восьмій, почуваєшся гірше, ніж коли встаєш о шостій ранку

Автор, певно, зробив помилку і тут замість 6-ої мала бути 9-та година? :) Бо я навіть до карантину раніше не прокидався :D

А даремно, я навіть у вихідні старався вставати в 7, щоб побільше всього встигнути зробити. А в будні вставав в 5:30

Я експерементував зі своїм графіком сну ще зі студентських часів. Заздрю тим, хто може виспатися 7-8 годинами, бо за тиждень у такому режимі особисто я перетворюють на труп. Для себе експерементально встановив, що мій організм потребує 9 годин сну стабільно — лише так я можу підтримувати графік щодня, не змінюючи його навіть у вихідні. А ідеальні години для мене — 00:00 — 9:15 (згори запас, бо все одно +/- вчасно лягати іноді не виходить). Таким чином, можна і футбол іноді цікавий увечері подивитись, не порушуючи графік + ніколи не доводиться прокидатися, коли ще темно. Але то, знову ж таки, мої звички — цей графік працює для мене найкраще. І справді заздрю тим, хто лягає так само, як і я, а прокидається о 7 і йому ок.

Попробуй спать 5-6 часов скорее всего поможет, только вместо превращения в труп иногда будешь не слышать будильник

Перевірте рівень вітаміну Д, така ж фігня була, виявився дефіцит, тепер за 7 годин висипаюся.

Заведи детей, и эта «проблема» сама отпадёт)))

Я б сказала наоборот, будет лютый недосып и психи.

Много статей о плохом ремоуте, мне кажется, что причина в том, что фейлы у всех разные и каждый, у кого не получилось, может описать свой кейс. А история удачного ремоута в основном одинаковая — работаю из дома, круто, тьфу на ваш офис :), можно и не расписывать детали в куче статей. Хотя все опросы внутри разных компаний и общие показывают, что подавляющее большинство за работу из дому, так что все там будем. Возможно, активизировались те, чья специальность в новых условиях не так актуальна, как при работе из офиса, не буду их перечислять, в основном это не гребцы, а прочие специальности

І прокинувшись о восьмій, почуваєшся гірше, ніж коли встаєш о шостій ранку.

В этом месте я офигела.

Я вообще раньше 9-ти не встаю даже в офисном режиме )))

У меня ребенок встает не позже 8, приходится вставать :(

У меня тоже оба встают раньше. Но приучены сидеть тихо в другой комнате, во избежание опасности разбудить Ктулху папу :)

У меня вечноголодный годовас, который пока спит со мной, тут даже мультики не спасут. Старшего наоборот будить надо.

Жена в пол года дочку ухитрялася кормить не просыпаясь. «Подай дочу» и опять спать.

Так это надо идти кашу готовить, ей полтора скоро.

Есть такая фигня. Мне лучше работается если встать в 6:30-7:00, спокойно собрать раму и приехать в офис за пол часа-час до всех, чем в 8:30 и потом бежать.

спокойно собрать раму и приехать в офис

Собрать Раму?
i.ytimg.com/...​fKGOUi3bLwo/hqdefault.jpg

Вместо того чтобы ехать в офис до всех, я скорее работаю дома сразу пока все спят, и нет активной фазы по коммуникациям.

Мне тоже стало интересно..
Это сленг какой-то?)

Ну у меня муж тоже в 6 встает, но автор слишком экстраполирует.

Хз, и так была распределенная команда, 0 разницы в коммуникации. Не вижу никаких проблем чтобы юзать мессенджеры, да и ответить можешь когда освободишься а не когда к тебе подошли с вопросом.

Загалом такий лайфхак працює. Проте підготовка офісного вбрання навіть у чоловіків викликає дискомфорт.

Ну не знаю, сижу без футболки в шортах, никакого дискомфорта=)

сижу без футболки в шортах, никакого дискомфорта

Спина липнет к спинке кресла)

У меня диван, не кожаный=)

Спина липнет к спинке кресла)

Надо садится поближе к кондиционеру, проблема отпадет сама собой

Все мои коллеги работают в футболках, а 80 процентов даже видео не включают) Большая экономия на одежде — за все лето не купила ни платья, ни пары обуви, печаль для ритейлеров)

А что в этом хорошего для вас как для девушки? Вот вы женщина и радуетесь что за лето не купили ни пары обуви.. Ну, как бы то оно и понятно почему IT девушки радуются ремоуту) вы и до карантина были красавицы а сейчас так вообще) мечта любого ПРЫНЦА))

С чего вы взяли, что я радуюсь? Это просто факт.

А ви міряєте «хорошість» чогось парами взуття? І до чого тут принци взагалі? Люди з дому працюють в комфортному одязі, та й не з дому нерідко теж

Проте підготовка офісного вбрання навіть у чоловіків викликає дискомфорт
А жіноча половина офісу взагалі витрачає на ці процеси години.

..... фейспалм

зв’язати волосся у вузлик чи підставити коліно під підборіддя

На это уходит большая часть времени, анонимус клятвенно гарантирует.

да я тратила минимум времени на то чтобы одеться и почистить зубы и все такое. Больше меня смущает время потраченное на дорогу. Но все равно лучше начинать работать не вылазя из пижамы))))

Для меня главные приимущества работы из дома — это, то, что ни кто не мешает, не орет рядом, не включает/отключает кондиционер, свет и т.д., нет очереди к кофеварке, хотя то таке, и я пользуюсь своим железом с которым можно работать, а не допотопным офисным. И да весь софт у меня дома лицензионный, сам удивился когда понял это. Еще не хилая экономия на бензине получаентся и на амортизации машины Недостатков я пока не нашел ни одного.

Если живёшь сам, так вообще одни плюсы. В офис в основном сбегали семейные, которые не имеют дома прав и своего угла. Так раскладушка на кухне, поспать и завтра опять в поле.

у меня квартира 4к, я себе кабинет сделал отдельный.

Меня все равно находят и требуют. Правда, я сижу в пока неиспользуемой детской.

Робочий день збільшився з 8 до 12 годин

Дальше можно не читать. Вы просто не умеете готовить ремоут.

Тут, перед тим, як засуджувати автора, потрібно зрозуміти, що він має на увазі під терміном «робочий день». Він он пише, що став вести блог і писати вірші. Можливо, мається на увазі, що збільшилась кількість часу, яку він може присвятити роботі в широкому сенсі цього слова — не лише «роботі на замовника», а і «роботі над собою», «роботі над своїми проектами».

У меня нет вашего хрустального шара чтобы залезть в мозг автору и прочитать там невысказанное. С моей точки зрения в этом тексте

Скажу чесно, я теж підписався на один з курсів. І що? Все закінчилось на другому тижні. Бо часу на продуктивне сприйняття інформації не стало більше, а навпаки. Робочий день збільшився з 8 до 12 годин, і мозок не хоче на 13-й годині навчатися.

нет особого пространства для альтернативных интерпретаций. Автор пытался учиться онлайн, но поскольку его рабочий день почему-то увеличился с 8 до 12 часов, у него этого не получилось. Что нужно делать, чтобы при ремоуте рабочий день удлинился а не укоротился (как минимум за счет экономии на комьюте) — тайна великая есть.

Багато непорозумінь виникає саме через недостатньо точну визначеність термінів до початку розмови. От що таке «робота»? Оплачений замовником час? Час, проведений за робочим компом? Час за компом + дорога? А може все, крім сну і відпочинку? У кожного свої визначення.

Тут навіть стає зрозуміла певна логіка: «раніше робота + обід + дорога складали десь 12 годин, отже тепер без дороги і з обідом вдома я маю ті ж 12 годин, в які можу працювати». І, якщо оплата погодинна або є якась перспектива — можна і попрацювати. Чи тут ніхто не був джуном і не пахав ті самі 12 годин заради промоушена?

Зачем все так усложнять? Если у человека в офисе рабочий день составляет 8 часов + 1 час на дорогу туда обратно, переход на удаленку при прочих равных должен сэкономить этот самый час в день (как этот час будет использован — вопрос триста десятый, личное дело каждого). Если у человека переход на удаленку привел к противоположному результату, и вместо 8 часов за компом человек проводит по 12, то он или патологически неорганизован и нуждается в погонщике, или просто притягивает за уши аргументы к желаемому выводу...

Или нуждается в том, кто выгонит из офиса.

Тож пам’ятайте, що ми різні, і не намагайтеся силоміць рівняти себе під когось.
Як ми вирішили
Хоч ми й команда, та все ж кожен з нас особистість. Ми не піддались масово на істерію онлайн-навчання і зосередилися на домашніх пріоритетах.

Редко критикую, но эта статья — фейспалм. Особенно повторяющееся «як ми вирішили»... обязательно решать командой и обращать внимание на чьё-то мнение, чем кому заниматься в свободное от работы время, и как себя вести?

Не піддавайтесь на модні тренди й майте власну голову на плечах.

Ещё бы понять, для кого это всё было написано, и зачем. Ждём статей о пользе мытья головы или рук, ну ей-Богу же. Кроме первого пункта смысловой нагрузки 0.

Парень, что-то спутал, онлайн-обучением заняться предлагали американцам потерявшим работу, вместо планокурства с утра до ночи. При чем тут те, кто её не терял.

Подписаться на комментарии