×

Як створити стартап, працюючи на фултаймі. Досвід розробника

Привіт. Мене звати Андрій. Я керівник невеликої вебстудії, проте зараз найбільше часу приділяю власним проєктам. Така зміна напряму роботи сталася недавно завдяки одному з проєктів, який добре сприйняла цільова аудиторія. Раніше я й не уявляв, що мій задум переросте у щось більше, ніж черговий архівний сайт, і кардинально змінить погляди на подальшу діяльність.

Треба зізнатися, що у вільний від роботи час я регулярно пробував запустити якийсь власний продукт, але постійно стикався з проблемами, які заважали довести справу до кінця. Мені довелося багато що змінити й вивчити, щоб урешті зрозуміти принципи ефективності. Тож у цій статті я ділюся тим, що хотілося б мені самому дізнатися раніше і почати застосовувати в роботі над власними проєктами.

Для кого ця стаття

Якщо ти програміст, який працює на фултаймі (чи ні), мариш своїм проєктом, але постійно стикаєшся зі складнощами, то ця стаття для тебе. Хоча на початку матеріалу я написав, що керую вебстудією, та буде справедливим зробити деякі уточнення:

  • Я пишу код. Завжди його писав і досі стараюся виділяти на це час, бодай кілька годин на тиждень. Звичайно, сьогодні найбільше уваги доводиться приділяти менеджменту, але той продукт я розробляв сам. Тому все написане у статті — це погляд програміста, а не менеджера.
  • У матеріалі хочу визнати власні факапи і зібрати поради, які допоможуть іншим запустити свій проєкт і не повторювати моїх помилок.
  • Я працюю в команді. І тому певну допомогу я отримував від інших людей. Про неї я теж напишу.

Виходитиму з того, що в людини вже є ідея свого проєкту, а можливо, й не одна, і їй просто бракує часу і/чи мотивації, щоб реалізувати задумане. Тому я не писатиму про процес генерації ідей, а лише про їх втілення.

Три кити розробки власного продукту

Якщо у тебе є почесний список проєктів, які ти починав розробляти, але так і не запустив, то у мене є дві новини. Погана новина полягає в тому, що ти, можливо, профукав класний проєкт. Але є й хороша: усе ще можна виправити.

Причини, чому на власному проєкті ставлять жирний хрест, бувають різні, проте здебільшого вони стосуються трьох важливих сфер:

  1. Тайм-менеджмент: немає часу, є багато інших завдань, основна робота максимально виснажує, все відволікає.
  2. Розуміння концепції MVP: надто масштабна робота, не виходить все зробити ідеально, вигораю через постійні доопрацювання.
  3. Вміння аналізувати: не знаю, з чого почати, продукт нікому не буде потрібен, ідея невдала тощо.

І знову гарна новина: при правильному підході всі ці проблеми можна передбачити та усунути. Тож пропоную поговорити про кожну сферу і покласти край усім труднощам і виправданням, які стосуються розробки власного продукту.

Розуміння і використання принципів тайм-менеджменту

Проблема з часом завжди була для мене найвагомішою. Здається, все легко: прийду додому, матиму кілька вільних годин для роботи над проєктом, поступово все виконуватиму і зовсім скоро пожинатиму плоди своєї праці. Але чомусь так тягнеться днями, тижнями, місяцями, а в один момент просто настає вигорання. Найдивніше те, що я часто вигорав ще до того, як починав щось розробляти, бо буквально втомлювався думати про нереалізований проєкт і гору невиконаних завдань. Зрештою чергова хороша ідея летіла в уявний смітник, а я заспокоював себе сумнівними виправданнями й знову відкладав справи «на завтра».

І тільки коли я навчився ефективно використовувати поради тайм-менеджменту, робота над власними проєктами зрушилася з мертвої точки. Тому я рекомендую і вам почати з ретельного аналізу звичного використання часу і серйозно поставитися до введення нових звичок ефективного тайм-менеджменту, які подам нижче.

Та спершу розберімось, чи маєш ти час на власний проєкт. Отож ти як старанний спеціаліст працюєш 40 годин на тиждень в ІТ-компанії. Робота важка, тож тобі потрібно гарно відпочивати й спати хоча б 8 годин на добу. Оскільки живеш у мегаполісі, дорога на роботу і назад займає приблизно дві години. Звичайно, для тебе важлива сім’я, тож витрачаєш час на жінку чи чоловіка, дітей, кота та хом’ячка, займаєшся хатніми справами, і на це все йде, припустимо, чотири години на добу. Навіть у таких умовах у тебе ще залишається 34 години на тиждень на власний проєкт.

А якщо ти реально і конкретно почнеш підраховувати свій вільний час, то можеш жахнутись від нерозуміння, куди ж усе дівається. Де захована та чорна діра, яка поглинає всі вільні хвилини й не залишає часу навіть на самого себе. Відповіді на ці питання у моєму платному курсі у поганому тайм-менеджменті, а ще частіше у його відсутності.

Далі я постараюся коротко розписати деякі пункти тайм-менеджменту, які працюють для мене (я чесно стараюся їх дотримуватись). Розіб’ю їх на кілька пунктів для кращої структуризації.

Формування і досягнення цілей

Щоб досягти цілі, спершу треба її визначити. Для цього:

  • Почни з формування конкретних цілей.
  • Розбивай масштабні цілі на менші, які можна швидше досягти. Це більше стосується завдань, але спробуй перенести й на цілі: наприклад, ціль «отримувати 100 замовлень на місяць» можна почати зі «збільшити кількість відвідування сайту до 100 людей за день до 15 грудня», «отримати перше замовлення до 20 грудня» тощо. Для реалізації кожної з них легше спланувати потрібні завдання та їхні дедлайни.
  • Обов’язково вказуй дедлайн кожної цілі. Наприклад, «зібрати 10 підписників до 15 грудня», «отримати перше замовлення до кінця року».
  • Плануй критерії, при яких ціль буде вважатися виконаною. Якщо є мета залучити перших 10 підписників до 1 грудня, то критерій оцінки буде один: кількість підписників; тоді як критеріями готового MVP буде, зокрема, запущений вебсайт, наповнені сторінки, протестована мобільна і комп’ютерна версії тощо.
  • Записуй свої плани. Краще не надіятися на пам’ять, бо так легко упустити щось важливе.
  • Плануючи шлях до цілі, подумай про ймовірні проблеми, які можуть виникати на всіх етапах діяльності, і шляхи їхнього розв’язання.

Визначення пріоритетів

Іноді саме через страх перед великою кількістю завдань і нерозуміння, як впоратися з ними всіма, хочеться просто втекти від великого монстра під назвою «стартап» і з головою зануритися у звичні завдання, які дає тімлід. Але не все так страшно, і буде значно простіше, якщо ти навчишся планувати та поступово виконувати плани. Для цього існують рішення, які часто перегукуються з підходом до опрацювання цілей:

  • Складай список справ на квартал, місяць, день тощо.
  • Розділяй великі завдання на менші й плануй часові рамки для кожного з них («затвердити макет головної сторінки до кінця місяця»).
  • Розділяй завдання за пріоритетністю. Спочатку заверши найважливіші задачі, тоді переходь до менш пріоритетних.
  • Фокусуйся на одному завданні, а не на кількох відразу. Так значно ефективніше та швидше можна його виконати.
  • У кінці визначених періодів аналізуй виконання планів. Краще це робити щодня, пізніше можна перейти на більші відрізки часу.

Робота з факторами, які відвертають увагу

Що я раджу:

  • Проаналізуй, що заважає тобі зосередитися на роботі.
  • Визнач, як можеш усунути кожен фактор.
  • Перевіряй скриньку і соціальні мережі в суворо виділений час, не відривайся на це під час роботи.
  • Якщо відчуваєте, що потрібен додатковий захист від демонічних набридливих сайтів, постав розширення для їх блокування в певні години.
  • Зрозумій, що «піду зроблю собі чай і перевірю соцмережі» займає точно більше як 5 хвилин.
  • Домовся про певні періоди чи години, коли тебе не можна відривати від роботи. Якщо це дозволяють обставини, вмикай беззвучний режим чи якось по-іншому відгороджуйся.
  • Домовляйся з собою про час роботи й тривалість перерв. Для цього можна використовувати таймери.

Реальне оцінювання часу

Варто пам’ятати про можливість форс-мажорів і завжди планувати час із запасом. Навіть якщо не буде проблемних моментів, найчастіше завдання забирає трохи більше часу, ніж спершу здається. А ще плануй час так, щоб не жертвувати сном чи відпочинком.

Найімовірніше, ти швидко переглянув ці пункти та щиро впевнений, що це банальні речі, які ти добре знаєш й розумієш. Я теж так думав. Але спробуй до кожної думки «я це знаю» додавати питання «чи я це роблю?». Ця нескладна вправа дозволила мені трохи по-іншому сприймати «банальні поради» і відкривати для себе багато цінного.

Зізнаюся, мені й нині не завжди вдається розпоряджатися своїм часом, адже ця стаття мала вийти на тиждень раніше. Та, з іншого боку, мені вже значно легше вдається планувати час і є розуміння, що потрібно прокачувати навички тайм-менеджменту.

Якщо хочеш більше дізнатися про планування часу, пропоную звернутися до літератури, присвяченої тайм-менеджменту, а почати з перегляду цього відео.

Розуміння і застосування концепції MVP

Припустимо, що ти давно розібрався з тайм-менеджментом і добре розпоряджаєшся своїм часом, але створення бажаного проєкту все одно затягується на невизначений період, бо ж хочеться все зробити ідеально. Показати все в найкращому світлі. Вкласти більший бюджет, знайти кращих спеціалістів, віддати максимум сил і розробити десятки крутіших фіч...

У таких випадках хочеться сказати собі: «Попустися». Але я сформулюю краще: «Запусти свій проєкт як MVP». Шкода, що я почав застосовувати такий підхід зовсім недавно, але ж таки почав. Тож далі поговоримо про суть MVP і його практичне використання.

Minimum viable product (MVP) — це первинний продукт/сервіс із мінімальним набором основних функцій, створений при найменших затратах часу і фінансів. Призначення MVP — запропонувати основну ідею продукту аудиторії ще до повної реалізації усіх функцій і зібрати всю необхідну інформацію для подальшого розвитку.

Якщо скоротити ідею MVP до п’яти слів, то вийде таке:

MVP — це максимальна цінність при мінімальних зусиллях.

Ця концепція змінює сприйняття власних ідей і позбавляє багатьох зайвих речей. Важливо розуміти, що ти ще матимеш час на вдосконалення проєкту. Але спочатку основним завданням буде вивести його на ринок і простежити реакцію цільової аудиторії. Саме зворотний зв’язок допоможе краще зрозуміти, які доопрацювання в пріоритеті, якого функціоналу бракує, а що виявилося не таким, як ти уявляв.

Це справді те, що допомагає в реалізації задумів, і це те, що сприяло появі мого проєкту. Розкажу коротко про ідеї, які найбільше стосуються запуску проєкту за принципом MVP.

Мінімум функцій для швидкого запуску. Головне не зробити все й відразу, а визначити найважливіше та запропонувати це користувачам на тестування. Мій проєкт, який зараз дає хороший дохід, міг не запуститися взагалі, якби я реалізовував усе, про що тільки подумав. Як з’ясувалося пізніше, з основним функціоналом я вгадав. Все інше виявилось непотрібним. Тільки після того, як запустив першу версію продукту та отримав відгуки від користувачів, зрозумів, що реально потрібно аудиторії.

Менше уваги неосновним завданням. Одна з моїх помилок полягала в тому, що я довго возився з підбором імені та відповідного вільного домену .com. Цьому можна було легко запобігти, якби я обрав іншу доменну зону чи додав до гарного імені тематичну приставку. Так, це важливі частини проєкту, але не настільки, щоб витрачати на них стільки зусиль.

Змиритися з недосяжністю ідеалу. Перфекціонізм — це ворог стартапів. Ти можеш все продумати ідеально, витратити на це максимум свого часу, а після запуску проєкту зрозуміти, що цільовій аудиторії потрібно зовсім інше. Або ж це, але в іншому вигляді. Ще гірший варіант: можеш взагалі не реалізувати проєкт через незрозумілу погоню за ідеальністю. Один свій невеликий сайт я не запустив через те, що не міг підібрати шрифти. Зараз для мене це звучить дико, але був період, коли я близько тижня підбирав основний колірний градієнт, а потім ще тиждень не міг визначитися зі шрифтом. У результаті я навіть не переніс проєкт на основний домен, на вибір якого я теж, звичайно, витратив гору часу.

Зараз я наполягаю на тому, щоб усі наші внутрішні проєкти розроблялися за принципами MVP. Понад те, навіть деякі версії MVP ми урізали до кількох сторінок про проєкт, лендингу для збору даних цільової аудиторії та блогу. А в багатьох випадках можна обмежитись тільки лендингом для тестування гіпотези про потрібність проєкту. Адже може вийти, що аудиторії потрібне щось зовсім інше, ніж ти запланував.

Так сталося з одним моїм проєктом. На початку 2017 року я зареєстрував домен для невеликого сайту, де планував продавати послуги просування акаунтів в Instagram. Але за кілька днів знайшов спосіб безкоштовного отримання лайків і вирішив на деякий час запропонувати це відвідувачам сайту замість просування. Коли через два тижні відвідуваність платформи з однією формою досягла близько 3000 людей за день, я заради експерименту зробив можливість відсилати донати, і був здивований, скільки користувачів готові фінансово підтримати такий простий функціонал.

Далі сталося багато всього: я створив телеграм-чат, присвячений Instagram, і запрошував людей із сайту приєднатися до нього (кількість користувачів згодом досягла 2,5 тисячі). Знайшов багато однодумців. Продавав рекламу. Розробив ще одну версію сайту зі своїм API. Зняв усі ліміти з кількості лайків для одного сервісу за окрему плату. Розробив свого бота для завантаження публікацій з Instagram (фото, відео, IGTV, тексти), який зараз збирає понад 80 тисяч активних користувачів на місяць. А тепер працюю над монетизацією бота.

Той сайт, який я планував створити перед початком всієї цієї історії, так і не був запущений, адже аудиторія виявила велике зацікавлення до зовсім іншого рішення. Але, як ти зрозумів, про це я точно не шкодую. Тоді це рішення було більше інтуїтивним, випадковістю, але тепер його підтверджує важливість гіпотез і дослідження аудиторії (і про це я ще говоритиму далі).

Якщо об’єднати тайм-менеджмент і ідею MVP, то можна сказати, що потрібно сформувати основні завдання з найбільшою цінністю і виконати їх, правильно розпоряджаючись часом. Якщо ж ваша ідея потребує дуже багато часу, то задумайтеся над мінімізацією функціоналу, щоб могти поступово довести справу до кінця.

Аналіз проєкту

Тепер уявимо ще кращу картину: ти профі в тайм-менеджменті, чудово розуміш принципи MVP, мотивований успішними історіями стартапів і хочеш якнайшвидше взятися до активної розробки свого проєкту ...

Гаразд, та для цього тобі самому потрібно краще ознайомитися з власним продуктом. Для цього я пропоную розбити аналіз на три етапи:

  1. Початковий аналіз проєкту (формування гіпотез).
  2. Аналіз сприйняття ідеї (погляд збоку, відгуки, рекомендації).
  3. Аналіз подальшого розвитку.

Такий підхід допоможе всебічно подивитися на ідею і максимально точно сформувати бачення теперішніх завдань і майбутнього розвитку продукту.

Початковий аналіз проєкту

Тільки ти найкраще знаєш відповіді на всі запитання, бо побачив перспективи певної ідеї та вирішив втілити її в життя. Вже згодом зможеш скоригувати свої погляди, а поки що покладайся на інтуїцію, факти та аналіз. Насамперед дай собі відповідь на такі запитання:

  • Яка цінність мого продукту? Яку проблему він вирішує?
  • Хто цільовий користувач? Чи достатньо велика цільова аудиторія?
  • Як я буду шукати цільових користувачів?
  • Хто є моїми конкурентами? Які їхні сильні та слабкі місця? Чим я від них відрізняюся?

Ці питання можуть здатися якоюсь шкільною несерйозною теорією, надто очевидною, щоб звертати на неї увагу. Але спробуй відповісти на них у письмовому вигляді.

Вдалося? Що ж, можна з чистою совістю складати план запуску MVP.

Виникли труднощі? Це цілком нормально. Часто буває так, що з першого разу важко визначити цільову аудиторію або інші характеристики продукту. Та й узагалі, перший аналіз проєкту — це припущення, які потрібно перевірити за допомогою MVP.

Попрацюй над цими питаннями якнайкраще, щоб твої гіпотези якомога точніше відбивали реальну картину.

Аналіз сприйняття ідеї

Так, найкращим варіантом буде отримання потрібних даних ще до початку розробки MVP, адже кінцевий продукт може стати взагалі не таким, як планували (як показує моя історія про сайт для отримання лайків). Звичайно, ніхто не пропонує перекваліфікуватися у центр соціологічних опитувань, але за будь-якої нагоди намагайся отримати фідбек від потенційної цільової аудиторії.

Також не потрібно боятися розказати про свій проєкт ще до його запуску. Якщо вважаєш, що всі навколо тільки тим і живуть, щоб нарешті вкрасти твою ідею, то ти помиляєшся. Натомість можеш так захопитися власним стартапом, що не побачиш очевидних промахів, які дуже добре видно збоку.

Для об’єктивності навчися ставити правильні запитання! Можна спитати: «Вам подобається ця ідея?», але тоді ризикуєш почути неправду або ж неповну правду, адже ніхто не бажає опинитися в незручному становищі через критику чиєїсь мрії. Усім рекомендую прочитати книгу Роба Фітцпатріка «Спроси маму. Как общаться с клиентами и подтвердить правоту своей бизнес-идеи, если все кругом врут?» (перекладу українською не знайшов). Шкодую, що дізнався про цю книгу відносно недавно.

Аналіз подальшого розвитку

Справедливо буде сказати, що для планування проєкту не можна обмежитись початковим аналізом. Потрібно спробувати заглянути в майбутнє, уявити, що все зроблено за планом, усе запущено, а тоді відповісти на запитання:

  • А що далі?
  • Чи зможу я самостійно просувати продукт?
  • Чи потрібно мені залучити інших людей?
  • Чи достатньо мені ресурсів і чи буде потрібен інвестор?

Подекуди розуміння майбутнього шляху проєкту важливіше, ніж перша версія продукту. Мені ніколи не доводилось шукати інвестора для власних проєктів, з самого початку розробки я розумів, що код зможу написати сам, витрати на домен/хостинг покрию, а задачі, що стосуються SEO, можу делегувати своїй команді (це та допомога, про яку я писав на початку статті). Певною мірою мені легше втілити деякі задуми через свою діяльність. Але ми з тобою в одній сфері, тож вдасться і тобі.

Тому й ти, тверезо оцінюючи свої знання і можливості, склади невеликий план дій з використанням принципів вже опанованого тайм-менеджменту. Подумай, що збираєшся реалізувати після запуску MVP, кого потрібно буде залучити та на яких умовах це можна зробити.

І ще одне: аналізуючи майбутнє проєкту, підготуйся до різних сценаріїв його розвитку. Так, можливо, все пройде гладко, але якщо судити з досвіду, то, найімовірніше, ні, не пройде. Завжди виникають якісь труднощі, недотримання термінів, неправильний вибір інструментів або й великі фейли та грошові втрати. Все може кардинально змінитися уже завтра, тому доведеться коригувати пріоритети та ставити нові цілі.

На завершення

Саме час нагадати про одну очевидну, але дуже важливу істину, яка стосується кожної справи, мрії чи проєкту. Найважливіший фактор успіху — це твоя віра в те, що робиш. Створювати стартап, у який не віриш, — погана ідея, якими б не були всі інші показники. Тож берися за те, що щиро відгукується всередині. Внутрішня віра в ідею буде основою і початком всього.

Запустити стартап, працюючи на фултаймі, цілком реально. Чіткий тайм-менеджмент, розуміння свого проєкту та відмова від зайвих функцій першої версії продукту значно збільшують шанси на успіх. Вибери ціль, склади план, усунь фактори, які відволікають, і вперед до розробки власного продукту!

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному7
LinkedIn

Схожі статті




12 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Цікаво, а чого така увага приділена до тайм-менеджменту під час роботи над стартапом? На фултайм позиції ок було ж із часом?

Також цікавить посилання на успішний проект/проекти. І прибуток в місяць. :) Це до 1к$, до 10к$, до 50к$, більше? В місяць звісно.
Все ж успіх вимірюється переважно в $ і хотілося б розуміти масштаб успіху людини, яка дає пораду.

так а где ж ссылка на список стартапов?

Як створити стартап, працюючи на фултаймі.
Пишемо заяву на звільнення. Робимо стартап.

ахаха, а потом устраиваемся на работу ;)

Да. После того как стартап обанкротится )

Вот тут например, история о том, как после запуска основатели снова пошли на работу, чтобы заработанные деньги тратить на рекламу стартапа:
dou.ua/...​terviews/prom-ua-startup

А як вийшло 34 години на тиждень для свого проекту? 24 (доба) — 8(сон) — 8 (робота) — 4 (дім і родина) — 2 (дорога) = 2 години на добу, виходить: 10 годин упродовж робочого тижня + по 12 годин на день у вихідні? Really?

Тепер ускладнюємо завдання: у вас маленька дитина або навіть двоє :)

«Де знайти час на ...» тема досить актуальна, і мені здається це не тільки про «стартапи», а взагалі про час на саморозвиток, на книжки, на зібрані закладки в хромі і т.д.

В якийсь період я не знайшов іншого виходу як зробити для себе щось на кшталт
сабатікала: взяти перерву в декілька місяців між роботою в одній компанії і переходом до іншої.

Знайти час ще пів біди, часто після того як час знайдено не знаєш за що взятись і починаєш просто деградувати в соцмережах.
В ідеалі використовувати один з методів GTD, а саме поділити всі справи на ту кількість часу які вони займають і місце їх можливого виконання. В такому випадку, навіть якщо є лише 5 хв, завжди можна відкрити список завдання на які потрібні 5 хв і виконати одне з завдань.

Підписатись на коментарі