×

No Code стратегія: як я шукав золоту середину

У цій статті я розповім про свій досвід створення онлайн-бізнесів за допомогою No Code інструментів. Якщо теж розглядаєте No Code як частину свого технічного стеку — ви відкрили правильну статтю.

Але перед тим як почати, дозвольте мені розказати про свій бекграунд. Мене звати Роман Севастьянов, на цю мить у мене 7 років досвіду в розробці програмного забезпечення, переважно вебстек. Я займався розробкою платіжних систем з обігом у мільйони доларів, проєктами із високим навантаженням та гнучкою архітектурою, які витримували масштабні рекламні телекампанії.

Отож, як ви певно здогадалися, я працював у тій сфері, де фізичні сервери завжди розташовувалися в офісі з міркувань безпеки та дотримання конфіденційності. І тому у цьому світі No Code інструменти взагалі не могли існувати, оскільки вони працюють на віддалених серверах, а це означає відсутність будь-якого контролю над технологією. Але все змінилося три роки тому, коли я розпочав свій шлях у світі стартапів.

Extreme Code


Моїм першим стартапом були застосунки для Shopify, Weebly та інших e-commerce платформ. Один наш застосунок відсилав повідомлення у Slack у разі транзакції — оплат було на понад 5 мільйонів доларів на місяць. Також ми розробили інтерактивний календар для кращого планування маркетинг-кампаній. Це були мої перші кроки на арені стартапів, і, звичайно, я наробив помилок.

Я працював над програмним забезпеченням так, ніби все ще перебував у світі техентерпрайзів — стартапи так не запускають.

Замість того щоб сфокусуватися на зростанні компанії, я переймався правильною архітектурою та базою коду. Звичайно, ми розробляли продукт з нуля, враховуючи всі можливі правила. Ми навіть знайшли розробника в команду, який став нашим першим співробітником. Загалом ми витратили близько 6 місяців на розробку кількох застосунків, запустили лише два з них і закрили цей бізнес.

Я зрозумів, що на перших етапах розвитку стартапу ви маєте ітерувати так швидко, як тільки можете. На жаль, у вас немає часу на перевірку кожної з гіпотез по два і більше тижні.

Extreme No Code


Ідея другого стартапу з’явилася ще під час першого. Річ у тім, що, коли ми шукали собі розробників у команду, виявилося, що багатьом спеціалістам банально бракує м’яких навичок. Тому ми вирішили, що можемо розв’язати цю проблему, і створили, можливо, найкращі онлайн-курси програмування.

Досвід розробки першого стартапу пішов нам на користь, тож ми вирішили не використовувати код узагалі та перейти на SaaS-інструменти. Отож наш «технічний» стек мав такий вигляд:

  • Tilda — лендинг;
  • Zapier — наш бекенд і бізнес-логіка;
  • Google Spreadsheets — база даних для Zapier;
  • Google Forms — для отримання POST-запитів з фронтенду і запису даних у БД (Spreadsheets);
  • MailerLite — імейли;
  • Teachable — LMS для наших студентів;
  • Telegram Bots — комунікація зі студентами;
  • Google Tag Manager — маркетинг-автоматизація і тегування;
  • і ще купа різних сервісів для різних задач.

Така система виявилася набагато дешевшою і продуктивнішою, ніж розробка продукту з нуля. Завдяки цьому ми створили White Label онлайн-бізнес за допомогою SaaS-інструментів.

No Code стратегія дає змогу конфігурувати все потрібне протягом кількох тижнів і не витрачати багато часу на написання коду. Всього кілька тижнів — і ви маєте повністю побудовану та інтегровану інфраструктуру продукту.

Цей досвід мене навчив, що No Code — це насправді потужний засіб, але тільки в тому разі, якщо ви застосовуєте його разом з кодом.

Сьогодні складно втілити у життя всі ідеї щодо продукту, не застосовуючи CSS або JS. І ось чому:

  • Навіть правильне налаштування аналітики через Google Tag Manager потребує базового розуміння JS, CSS, HTML.
  • Якщо хочете вийти за межі примітивних дизайн-блоків в обраному конструкторі лендингів та сайтів (наприклад, Webflow, Tilda, Wix), ви маєте знати CSS.
  • Хочете створити бекенд на Zapier? Не питання! Але будьте готові стикнутися із кастомними вебхуками, писати клауд-функції для обробки даних, розумітися на API, писати regex, вміти прорахувати масштабування продукту та опанувати купу інших навичок сучасного програміста/архітектора.

У будь-якому разі, попри усі винятки та обмеження, цей No Code стек дозволив нам ітерувати проєкт швидше.

Проте No Code стратегія має недоліки:

  • Ми були обмежені своєю бізнес-моделлю, тому що у LMS лімітовані варіанти проведення платежів. Інші платіжні системи вимагають додатковий код для мікросерверів, щоб забезпечити дотримання простих правил.
  • Конструктор вебсторінок був занадто обмежений блоками. Ви, мабуть, знаєте, що я маю на увазі, якщо хоча б один раз намагалися побудувати щось на Webflow, Tilda або Wix, використовуючи тільки стандартні інструменти без JS та CSS.
  • Ітерувати швидко на вже побудованій системі стає все складніше, оскільки увесь час ви намагаєтеся знову винайти колесо та синхронізувати елементи щоразу, коли робите апдейт.

Урешті ми закрили і другий стартап, опис причин цього тягне на ще одну статтю.

Золота середина — Less Code


Отак потроху ми й наблизилися до мого третього стартапу — Awesomic.

Awesomic — це вебзастосунок для найму віртуального дизайнера всього за кілька хвилин. Однак, на відміну від багатьох інших сервісів, наша платформа автоматично знаходить найбільш вдалого дизайнера для тої чи іншої задачі. Тож клієнту не треба самостійно шукати, обирати та наймати спеціаліста. Замовники просто розміщують задачу на сайті та отримують результат протягом 24 годин.

Програма працює як застосунок Uber чи Uklon. Тільки клієнти замовляють дизайн. Така собі шеринг-економіка у сфері дизайну. Наші клієнти — це стартапи, ІТ-компанії, венчурні фонди. Зараз у нас працює 15 людей, і дизайнери на платформі виконали понад 1000 завдань. Клієнти та дизайнери залишають тисячі коментарів до них щомісяця.

Але усе це не було б можливим, якби ми обмежили себе лише No Code інструментами, як це було з другим стартапом.


Тому у цьому випадку я обрав іншу стратегію. Ми використали такі інструменти:

  • Платні плагіни, self-hosted код і модулі. Платний код допомагає пришвидшити розробку без втрати якості.
  • Інтеграцію з No Code платформами. Мій фаворит сьогодні — Integromat. За допомогою нього можна навіть будувати системи, які швидко масштабуються. Також цікавим гравцем є безкоштовне open-source рішення n8n.

Ми завжди пріоритезуємо платні сервіси, а не open-source, коли це доцільно. Суперпопулярні open-source бібліотеки зазвичай цілком стабільні. Але коли йдеться про нішеві інструменти, все зовсім по-іншому. Якщо їх не підтримують великі компанії, як наприклад — GitLab CI, React.js. Або вони не мають великого ком’юніті (як Laravel), завжди краще обрати платний та більш надійний інструмент.

Я називаю цю стратегію Less Code. Із Less Code я не намагаюся обійтися без жодного рядка коду. Тут я використовую усі переваги коду та No Code інструментів.

Якщо у вас є можливість і причини відмовитися від коду та віддати перевагу платній JS-бібліотеці з річною підтримкою, краще так і зробити, аніж писати код з нуля. Якщо можна автоматизувати деякі процеси за допомогою Zapier або Integromat, я б автоматизував. Але у деяких випадках розробка програмного забезпечення з нуля доцільна, адже вона може поліпшити користувацький досвід.

Завжди аналізуйте стратегію розвитку продукту, обмеження та доступні ресурси перед тим, як вирішити, чи використовувати інструмент.

Переваги та недоліки No Code стратегії

Кожен бізнес має три основні складники:

  1. Продукт. Він повинен бути високої якості та мати попит.
  2. Бізнес-модель, що має передбачати усі можливі витрати та правильну цінову політику.
  3. Дистрибуція (розповсюдження). Тут найчастіше йдеться про маркетингові кампанії та продажі.

No Code дає змогу сфокусуватися на розповсюдженні продукту раніше, оскільки фаза його створення буде дуже короткою. Але ця стратегія приносить і певні обмеження з боку продукту та бізнес-моделі (особливо цінової політики).

Less Code дає змогу запустити продукт майже так само швидко, але не лімітує бізнес настільки, як це роблять No Code інструменти.

З мого власного досвіду: якщо технічна задача займе у вас один день із No Code стратегією, то Less Code допоможе зробити те саме за два дні, але надасть більше можливостей вийти за рамки та шаблони. На виконання цієї ж задачі з повною розробкою і написанням коду з нуля ви витратите близько 7+ днів, що часто зовсім недоцільно на ранніх етапах створення компанії.

Майбутнє Less Code


Інструменти Less Code схожі на хімічні елементи інтернету майбутнього. Кожен із них додає зовсім трохи, але у правильній комбінації та послідовності вони можуть створити нове віртуальне золото, віртуальних тварин і навіть віртуальних людей.

Ті стартапи, що зараз обирають правильний сектор хімічних елементів, можуть одного дня стати гігантами у цій галузі. Ви можете уявити свою компанію єдиним виробником гелію у цілому світі? А все тому, що ви були першими, хто зробив його належної якості.

Саме це відбувається зараз у світі Less Code. У майбутньому Webflow може стати основним «хімічним» елементом у сфері розробки вебсайтів. І я сподіваюся, що Awesomic стане головним елементом для створення дизайну в інтернеті майбутнього.

Підписуйтесь на мій телеграм-канал, де я розповідаю про свій стартап-шлях.

👍ПодобаєтьсяСподобалось0
До обраногоВ обраному3
LinkedIn

Схожі статті




6 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Airtable поєднує багато функціонала від бази даних, форм, до емейлів і автоматизації. Хоча все залежить від масштабів проектів, бо від цього залежить цінник

Продукт. Він повинен бути високої якості та мати попит.

Якість сама по собі не є конкурентною перевагою. Тільки в купі з іншими показниками як складові маркетингової стратегії. Продукт може бути відверто лайняним, але найдешевшим. Це й буде секретом його успіху. Попиту може й не бути, його можна сформувати по ходу.

Бізнес-модель, що має передбачати усі можливі витрати та правильну цінову політику.

Таких бізнес-моделей не буває. Це світ рожевих поні. Витрати мусять бути тільки ті, що призводять до збільшення прибутку. На всі інші не треба витрачати час.

Головні недоліки No code — flexibility та ціна. Гнучкості готових рішень стане недостатньо через роки три, а якщо брати супергнучкі рішення, то одразу ми мусимо діставати гаманець та готуватися до платежів.

Хм, а интересно, если ли SaaSы с микротранзакциями как в каких-то ftp играх?

«Мы будем генерировать этот имейл 1 час. Для ускорения генерации купите таймбустер всего за $9.99!»

Валом. Доволі популярна модель монетизації

готових рішень стане недостатньо через роки три,

Готове рішення можна використати для MVP або просто для перевірки гіпотези. Якщо все піде ок, стартувати з тим, що є, а через рік-три викотити власне кастомне рішення, яке замінить існуюче негнучке.

Підписатись на коментарі