Як швидко та безболісно скласти сертифікацію з Salesforce

Як Salesforce-розробник я встиг попрацювати вже в декількох аутсорсингових і аутстафінгових компаніях, у локальних і розподілених командах, із клієнтами з різних країн та індустрій. Відповідно, потреби в замовників різнилися: одним інфраструктура Salesforce була потрібна для внутрішніх систем, іншим — для роботи з клієнтами, третім — для розробки ISV-рішень. З липня 2017 року — часу мого першого знайомства з Salesforce — я отримав дев’ять сертифікатів, двічі іспити мені доводилося перескладати.

У статті я трохи розповім про сам Salesforce, але здебільшого про сертифікати та іспити: підготовку та складання.

Про Salesforce

Logo history

Salesforce — компанія і водночас назва її ключового продукту — світовий лідер у галузі CRM. Але це не все. У Salesforce позиціонують себе як перший Cloud based CRM Solution і дуже люблять згадувати термін No Software (навіть використовують у номері свого телефону 1-800-NO-SOFTWARE).

А продукт від самого початку був задуманий як SaaS (Software as a Service) — хмарна система, дуже гнучка щодо налаштування, масштабування та розширення. Salesforce пропонує безліч готових рішень для різних сфер бізнесу: Sales Cloud, Service Cloud, Experience Cloud (Ex Community Cloud), CPQ, Force.com sites, Marketing B2B (Pardot), B2C Commerce Cloud — і це далеко не повний список.

Навіть якщо вам не доводилося працювати з інфраструктурою Salesforce, про новини компанії ви, напевно, іноді чуєте: вона поглинула таких IT-гігантів, як Slack, Heroku і Tableau, не кажучи про безліч менших гравців, але також із серйозними іменами. До речі, Salesforce як компанію декілька разів визнавали найкращим роботодавцем США, і на підтримку спільноти — клієнтів і Salesforce-фахівців — вона теж витрачає значні ресурси. Простіше кажучи, Salesforce є справжньою екосистемою.

Salesforce приділяють особливу увагу сертифікації тих, хто працює з цією системою. Можливо, це обумовлено її масштабом у поєднанні з чіткою структурою та чітким поділом продуктів залежно від їхнього призначення. До того ж сервіси компанії коштують дорого, пакетом їх викуповують украй рідко. Тому бізнес зазвичай від самого початку хоче винайняти не просто Salesforce-розробника, а консультанта, здатного розв’язувати певні завдання: працювати з тією хмарою, на яку компанія має ліцензію.

Для чого потрібна сертифікація

Мій особистий досвід свідчить, що до ідеї сертифікації IT-фахівці ставляться, м’яко кажучи, неоднозначно. Дуже багато програмістів скептично налаштовані щодо необхідності продовжувати формальну освіту, складати іспити, проходити атестацію. Мабуть, більшість вірить лише досвіду та відкрито сумнівається, що якийсь папірець (неважливо, фізичний чи електронний) може слугувати доказом наявності в його власника специфічних знань і навичок.

Наскільки мені відомо, сертифікати високо цінуються серед:

  • Проджект-менеджерів — Project Management Professional Certification (PMP);
  • Cyber ​​Security-фахівців — OSCP, OSCE, CISSP, SANS;
  • Salesforce-фахівців.

Навіть у бізнес-аналітиків думки з цього приводу значно розходяться.

Що дає Salesforce-сертифікація

Запитання настільки принципове, що я хочу розділити його на три частини та відповісти на кожну з них. Давайте розберемося, для чого сертифікація потрібна: самому Salesforce як компанії; компанії, в якій ви працюєте; та особисто вам.

Навіщо це потрібно Salesforce

Сертифікація забезпечує компанії додатковий дохід: допуск до іспиту коштує $200 або $400 (їх дуже багато, і призначені вони для здобувачів різних професійних рівнів). Перескладання обійдеться у $100 або $200 відповідно. Також є можливість стати Salesforce CTA (Certified Technical Architect) за $6000 ($3000 за перескладання). Проте йдеться тут швидше про самоокупність самої системи сертифікації, що вимагає значних ресурсів, зокрема людських.

Налагоджена система навчання фахівців, перевірки та підтвердження рівня їхньої підготовки дозволяє клієнтам системи, яких дедалі більше, легше покривати попит на людей, які налаштовуватимуть та розширюватимуть для них цю систему. Що, безсумнівно, робить Salesforce привабливим з точки зору бізнесу, попри високу вартість сервісів.

Для чого це компанії, в якій ви працюєте

Якщо ви працюєте у продуктовій компанії, ваш роботодавець навряд чи зацікавлений у тому, щоб ви складали Salesforce-іспити. Якщо він, звісно, не займається розробкою розширення функціоналу самої системи — так званих ISV-рішень.

Проте якщо ваша компанія надає послуги аутсорсингу чи аутстафінгу, сертифікація співробітників стає для неї пріоритетною.

Чому це так важливо

У Salesforce для аутсорсерів діє партнерська програма. Якщо не вдаватись у деталі: що соліднішим є це партнерство, то більше потенційних клієнтів приходить до них за рекомендацією самого Salesforce. Плюс що ширші зв’язки з Salesforce, то швидше відповідатиме Salesforce Support, більше ваучерів для безкоштовної сертифікації, а значить, і подальшого розширення партнерської програми можна отримати. Сертифікатами розробників можуть цікавитись і самі клієнти.

Гарна новина в тому, що в аутсорсингових і аутстафінгових компаніях ви можете розраховувати на оплату іспиту роботодавцем. До речі, те, хто й як платить за сертифікацію, які саме розділи інфраструктури частіше опановують Salesforce-фахівці, наскільки вони затребувані на ринку та задоволені кар’єрою і зарплатою, можна знайти у цьому дослідженні.

Для чого це особисто вам

  • Ваші сертифікати прив’язані персонально до вас, а не до компанії.
  • Навіть якщо ви скептично ставитеся до сертифікації, ви все одно погодитеся з тим, що сертифікати характеризують вас як людину, яка готова вчитися. Та все ж гарантують, що хоча б дещо по темі ви знаєте.
  • Виходячи з вищесказаного, сертифікати стануть вам у пригоді при перегляді компенсації або майбутньому працевлаштуванні. До того ж клієнти аутсорсингових компаній можуть вимагати їхньої наявності, а сертифіковані Salesforce-розробники завжди в дефіциті.

Я вже мовчу про можливість потішити власне его, роздрукувавши й повісивши сертифікати на видному місці. Особисто я так ніколи не робив! :-) Але загалом система ачівок, бейджів і титулів у Salesforce налаштована чудово, і брати участь у настільки гейміфікованому процесі приємно.

З чого почати

Починати однозначно варто з реєстрації безкоштовної Dev org. Тут ви експериментуватимете з Salesforce.

Далі потрібно ознайомитися з переліком усіх спеціальностей, які працюють із Salesforce, та вибрати для себе ту, що найбільше влаштує. Так званий Career Path ви можете подивитися тут.

Salesforce Certification Paths

Визначившись зі спеціальністю, виберіть сертифікат, який хотіли б отримати першим. Для цього ще раз подивіться на схему можливих шляхів професійного розвитку.

Для більшості спеціальностей першим стане сертифікат Salesforce Certified Administrator, хоча деякі кандидати спочатку складають іспит на право називатися Salesforce Certified Platform App Builder. Останній передбачає наявність більш широкого набору навичок, а підготовка потребує трохи більше часу. Але загалом сертифікати Administrator і App Builder помітно перетинаються, тому краще складати іспити майже одночасно, щоб зайве не повторювати теорію.

Дуже часто наявність сертифіката Salesforce Certified Administrator є обов’язковою умовою для допуску до інших іспитів. Перш за все до тих, що призначені для консультантів. Адміністраторам і Marketing Cloud Email-фахівцям Salesforce також пропонує пробні тести вартістю $20. Їхнє успішне складання не гарантує успішного проходження реального іспиту, проте допомагає виявити власні слабкі сторони, а якщо їх немає — зміцнює впевненість у собі.

Як підготуватися до Salesforce-іспиту

  1. Вибравши сертифікат, на який хочете складати іспит, переконайтеся, що виконали всі умови допуску до нього. Деякі сертифікати таких умов не мають, але перевірити варто в будь-якому разі. Зробити це можна при реєстрації на іспит на сайті Webassesor.
  2. Не менш важливий момент — настрій. Ви маєте не лише бажати успіху, а й бути психологічно готовими до невдачі, особливо якщо це ваш перший досвід Salesforce-іспиту. Скласти його з першої спроби вдається далеко не всім, тож це не трагедія, а швидше норма. Це не іспит у школі, інституті чи університеті: у будь-якому разі вас не звільнять і навіть не лаятимуть. Ви ж пам’ятаєте, що перескладання іспиту коштує менше? Ще $40 знижки зможете отримати, відвідавши вебінари серії Certification Days. Більше інформації тут, тільки врахуйте, що знижки не сумуються.
  3. Складіть план підготовки до іспиту. Заняттям рекомендують приділити не менше місяця, особливо якщо йдеться про перше знайомство з Salesforce.
  4. Тільки-но план готовий, час реєструватися на іспит. Без дедлайну ваші плани залишаються просто планами. Навіть якщо ви не встигнете підготуватися до вибраної вами дати, за 72 години до іспиту ви зможете перенести її на більш пізній термін безкоштовно. Тільки не відкладайте рішення на останній момент, інакше за зміну дати доведеться доплатити $75.
  5. Дійте.

Рекомендації з підготовки

Вибирайте сертифікат, який вам дійсно цікавий або напевно стане у пригоді в роботі, це буде додатковою мотивацією. Зі мною її відсутність зіграла злий жарт: мені довелося двічі перескладати іспити тільки тому, що я не до кінця усвідомлював, для чого мені потрібен конкретний сертифікат.

Розділіть процес підготовки на п’ять етапів:

1-й етап (особливо важливий, якщо ви не маєте практичного досвіду) — ознайомлення з Trailhead, офіційною платформою для вивчення Salesforce. Починати варто з trail’ів, у назві яких є словосполучення «Quick Start» або «Quick Look». Для самого початку рекомендую цей — Trailhead: Quick Look (5 mins).

2-й етап — знайомство з описом іспиту: виберіть роль і відповідний іспит.

3-й етап — вибір хорошої книги чи відеокурсу (часто безкоштовного) з підготовки до іспиту, який вас зацікавив. Trailhead — правильний початок, але його недостатньо для складання іспиту. З книгою або курсом працювати значно простіше, ніж шукати інформацію з кожної теми іспиту у блогах чи офіційній документації. До того ж від основної мети це не відволікає.

4-й етап — підготовка до іспиту за принципом 3—4—5. Не намагайтеся зрозуміти все й одразу, підходьте до кожної теми ітеративно. Уявіть, що це звичайний іспит, тільки екзаменатором є ви. Самостійно оцінюйте своє знання конкретних тем за шкалою від 3 до 5. Будьмо оптимістами — оцінки 1 і 2 в розрахунок не братимемо.

Наприклад, не варто досконально вивчати тему, якщо ви поки знаєте її на трійку. Також розумно приділити більше часу темам, які мають більшу вагу, тобто запитання з них частіше траплятимуться вам на іспиті.

5-й етап — повторення. Обов’язково пройдіться по тому, що знаєте найгірше.

Бонуси:

  • Знайдіть колегу, який вже склав такий самий іспит. Попросіть дати вам настанови.
  • Знайдіть бази запитань для вашого сертифікату. Двох-трьох буде більш ніж достатньо, до того ж запитання в них повторюватимуться. Ніколи не купуйте платні дампи. У кращому разі отримаєте те, що й так знайшлося б у відкритому доступі.
  • Та занадто сподіватися на ці бази не раджу. По-перше, немає гарантії, що відповіді, які ви знайдете, будуть правильними. По-друге, їхнє використання знецінює сам іспит. Для чого ж я взагалі рекомендую їх шукати? Можна як завгодно добре знати теорію, але бути не готовим до хитромудрих формулювань запитань. Лише тому з типовими завданнями є сенс ознайомитись.

У жодному разі не заучуйте запитання та відповіді на них!

Корисні посилання

  • quizlet.com — просто вбийте у пошуку потрібний вам іспит.
  • SalesforceA — група в Telegram, де безкоштовно викладають оновлені дампи Salesforce-іспитів.
  • focusonforce.com — тут є все: теорія, практика та пояснення кожної відповіді. Сайт платний, але він того вартий.

На іспиті

Іспит містить 65 запитань, 5 із яких не впливають на результат — вони тут для «обкатки». Зараховувати чи не зараховувати відповіді на них, найімовірніше, почнуть вже при наступному Salesforce-релізі. Навіщо вам це знати? Якщо ви дуже переймаєтеся через деякі відповіді — намагайтеся переконати себе, що вони належать саме до такої п’ятірки пробних запитань. Напевно, надалі їхні формулювання відкоригують.

Без паніки. Salesforce — клієнтоорієнтована компанія, а вам пощастило бути її клієнтом. Що б не сталося, будь-яка суперечлива ситуація, найімовірніше, вирішиться на вашу користь. Я маю досвід досить стресових складань Salesforce-іспитів (вимкнули електроенергію, екзаменаційна програма зависла), але щоразу мені йшли назустріч.

Розподіліть відведений вам час. Не зациклюйтеся на складному запитанні, у вас їх ще 64. Відкладіть його на потім.

Якщо не знаєте відповіді, спробуйте знайти її методом виключення. Або покладайтеся на інтуїцію: це не містика, а лише несистематизовані знання.

Не залишайте без відповіді жодне запитання. Навіть якщо метод виключення не допоміг, а інтуїція мовчить, шанси просто вгадати правильний варіант є досить високими.

Перш ніж остаточно надіслати відповіді на перевірку, обов’язково перегляньте їх ще раз.

Завжди діліться з колегами досвідом, навіть невдалим. Для когось це може стати рятівним кругом, а особисто вам дасть можливість проаналізувати помилки та зробити правильні висновки.

Післямова

Як би банально це не звучало, завжди вірте в себе. Без поразок не відчути справжнього смаку перемоги, а якщо такою поразкою виявиться нескладений іспит з Salesforce — перемога не за горами.

Нехай небо над вами завжди залишається безхмарним. Точніше, майже завжди. Нехай хмаринка з логотипу Salesforce буде єдиною, на яку так чекаєш особливо спекотного дня.

Успіху на екзаменах!

👍НравитсяПонравилось11
В избранноеВ избранном0
Подписаться на тему «SalesForce»
LinkedIn



Підписуйтесь: Soundcloud | Google Podcast | YouTube


Нет комментариев

Подписаться на комментарииОтписаться от комментариев Комментарии могут оставлять только пользователи с подтвержденными аккаунтами.

Подписаться на комментарии