«В Україні велика кількість грошей і немає культури інвестування». Керівниця Дія City про податки, плани й українське ІТ

Три роки тому в Україні запустився спеціальний податковий простір Дія City, який мав зробити Україну найбільшим ІТ-хабом Європи.

DOU поговорив з керівницею проєктного офісу Дія City Наталею Денікеєвою про те, куди рухається спецрежим і чому в ньому майже не залишилося ФОПів. А ще про податки, Гетманцева і про те, як команда мотивуватиме українців інвестувати в стартапи замість нерухомості.

Цим матеріалом ми починаємо серію інтерв’ю ІТ/Держава, де розповідаємо про взаємовплив української tech-індустрії та державних структур.

Наталія Денікеєва, портретне фотоНаталія Денікеєва

Які компанії приєднуються до Дія City і чому

— Дія City працює три роки, і нині у вас понад 1520 резидентів. Розкажіть, що це за компанії та для чого їм Дія City?

Нині вже буде 1550 резидентів, може, трошки більше. У середньому в Дія City додається 12–18 компаній на тиждень. Але динаміка залежить і від зовнішніх факторів, на які ми не впливаємо, як-от призупинення бронювання, підвищення військового збору, політичні фактори.

Переважна частина резидентів Дія City — це так зване класичне IT. Є сервісні компанії, як EPAM, SoftServe, Sigma, Luxoft, GlobalLogic, N-iX. Є продуктові: MacPaw, Reface, Genesis, Monobank, Preply, Lyft тощо.

Для нас важливо, щоб компанії з топ-50 на DOU були нашими резидентами. Зараз 38 з них є в Дія City. І додам дисклеймер: це 38 брендів, але не всі юрособи, адже компанії з багатьох причин мають складні структури.

Ще окрема категорія — це дочірні підприємства великих компаній, як-от ДТЕК, Vodafone, Kyivstar, Deloitte, Ernst & Young, «Ковальська», «Глобіно». Це були великі ІТ-департаменти, в яких працювали сотні людей. Коли з’явився Дія City, компанії структурували їх в окремих юросіб, тому що це вигідно.

Уявіть собі податкове навантаження великого банку, в якого люди до Дія City працювали як штатні працівники і не використовували ФОП-модель. Для них Дія City — це можливість збільшити зарплатню або додати бонуси співробітникам завдяки сприятливому податковому навантаженню.

Якщо ми говоримо про продуктові компанії, для них класний інструмент — це податок на виведений капітал (далі ПнВК — ред.), який сплачує 50% резидентів. Тобто компанії не сплачують корпоративний податок доти, доки вони не виводять дивіденди або прирівняні до них платежі.

Ще в Дія City трошки менше ніж 500 стартапів. У зв’язку з війною з’явилося багато defense tech компаній. Сьогодні в Дія City їх близько 200 (це ті, про які ми знаємо, тому що частина шифрується зі зрозумілих причин). Ми приїхали в одну таку компанію, у якої класний офіс, будівля на чотири поверхи, два з них займає R&D. І вони кажуть: «Уявіть, оцей і наступний поверхи ми побудували завдяки ПнВК».

— Коли Дія City запускалась, компанії ставилися до спецрежиму дуже обережно, додавали по 10 гіг-контракторів і боялися приєднуватися, бо це щось незрозуміле і нове. Зараз це ставлення змінилося?

Мені здається, так. Дія City — це добровільна історія, і ми завжди це декларували. Коли тільки створилось міністерство і команда, яку мало хто знав, до неї була певна недовіра. І це нормально. Побоювання мали навіть ті компанії, які суперактивно брали участь в розробці самого проєкту. Розуміючи їх, ми й самі радили створювати нові юрособи, заводити туди 9 найхоробріших працівників компанії, і заходити в Дія City.

Є декілька показників, якими ми міряємо успіх і перевіряємо, чи в правильному напрямку рухаємося. Кількість компаній в Дія City — це важливий показник, але тут ще йдеться про якість. Наприклад, умовний ТОВ «Роги і копита» зайшло з 9 людьми. Через квартал завели ще 20 людей, а потім ще 20. Зараз це декілька сотень фахівців. Значить перевірку ми пройшли, наш інструмент корисний, безпечний і зручний.

Сьогодні в компаніях-резидентах працює близько 96 тисяч людей. Щомісяця додається в середньому 2,5-4 тисячі.

Звісно, коли ми запускали проєкт, були трошки інші плани, але 24 лютого ми всі прокинулись в іншій реальності.

— Якщо компанії зрозуміли, як працює Дія City, і це їх не турбує, чому заходять не всі? Візьмімо наш топ-50, з яких 38 резидентів. Непевно ж, решті теж пропонували, але вони не зайшли. Чому?

Це переважно пов’язано зі складною корпоративною структурою і штаб-квартирою, яка розташована не в Україні.

Ми тримаємо контакт зі всіма представниками компаній, які працюють в українському офісі. Не дуже принципово, чи є компанія резидентом. Ми директорат розвитку IT в Мінцифри і надаємо консультації не-резидентам теж, зокрема допомагаємо з отриманням критичності для бронювання (адже можна бронюватись і поза Дія City).

Є певні компанії, в яких ТОВ в Україні, а представництво не може бути резидентом Дія City. Компаніям складно переїхати з юридичного погляду.

Насправді найбільшим антагоністом Дія City в компаніях завжди були фінансові директори і головні бухгалтери

Їм здається, що з Дія City щось точно пороблено, це щось нове і воно лякає. Або може бути таке, що компанія досить маленька і їй виконувати кожен місяць критерії щодо відповідності.

— Чи є в проєктного офісу Дія City мета залучити в податковий простір Дія City всі IT-компанії й стартапи, які можна?

Звісно. Навіть не так, ми б дуже хотіли, щоб Дія City це була така базова гігієнічна норма в українському технологічному секторі. Не примусово, а щоб компанії розуміли, що бути резидентом Дія City — це природно.

Є мета, щоб до кінця цього року 2000 компаній стали резидентами Дія City.

Торік Львівський IT-кластер рахував кількість IT-брендів, які є в Україні, це 2118 активних верифікованих компаній. Тобто станом на зараз у Дія City вже 70% ринку.

І що більше тут компаній, то більш захищеною Дія City буде почуватися. Так само це стосується людей, які працюють в компаніях-резидентах. Якщо завтра 300 тисяч фахівців будуть частинкою Дія City, я дуже сумніваюсь, що в когось навіть думка буде, виникне, щоб зі спецрежимом щось робити. Це як з ФОПами третьої форми. Оскільки це велика когорта людей, я сумніваюся, що з ФОПами щось зроблять, навіть якщо в когось така «шальна» думка з’явиться (за інформацією DOU, така думка з’являлася в податкового комітету — ред.).

Чому компанії йдуть з Дія City

Читайте також:

— Поговорімо про компанії, які йдуть з Дія City. Наприклад, Revolut, яка залишила податковий простір через невчасно поданий звіт. Загалом, як я розумію, з Дія City пішло близько 200 компаній. Чому?

По-перше, ми дуже зацікавлені у всіх резидентах, наша команда онбордингу і супроводу працює 24/7. Не можу сказати, що я завжди цьому рада, особливо коли хтось о пів на дванадцяту ночі телефонує і питає: «А що там нам з бронюванням, підкажіть, будь ласка». Це не ок, але так є.

В якийсь момент ми стали бек-офісом українського технологічного сектору, особливо для компаній, де немає своїх юридичних або фінансових команд. Що більше компаній, то краще для нас. Це наші OKR і репутація.

Так, з Дія City пішло близько 200 компаній, хтось за власним бажанням, а хтось за нашою ініціативою

Що таке наша ініціатива? Ми можемо діяти лише так, як написано в законі. Навіть якщо компанія забула щось зробити вчасно, ми при всьому бажанні й розумінні нічого не вдіємо. Так було з Revolut, це крута компанія, іміджевий резидент. Але якщо він не виконав норми закону, ми нічого не можемо зробити. Єдине, що ми можемо, заздалегідь попереджати, нагадувати про терміни подання звітності.

Часто трапляється, що ми виключаємо компанію з Дія City просто через людський фактор. Наприклад, змінився бухгалтер, хтось щось забув, замінили імейл або номер телефону, не отримали нагадування і забули, що треба подавати звіт.

Буває так, що компанія сама розуміє, що вона не витягує критерії і виходить з Дія City за власним бажанням. Загалом 60% залишили Дія City з нашої ініціативи, а 40% самі.

Інколи компанія виходить, а потім хоче назад. Згідно із законом, вона не може повернутися протягом року, тож ми залишаємося на контакті.

Згадуючи Revolut, вони зайшли в першій п’ятірці компаній. Про їхнє резидентство оголосили на головній сцені в палаці «Україна», коли ми презентували Дія City. Через два тижні почалась повномасштабна війна, і все змінилось. Вони не найняли стільки людей, скільки планували. Активності не було, звітувати не було про що.

Фото Дмитра Стрельчукатна сцені Дмитро Стрельчук, Revolut Operations Manager на презентації Дія City у 2021 році

Зараз ми тримаємо контакт з ними. Наскільки нам відомо, Revolut повернулися до своїх планів щодо України й хочуть знову зайти в Дія City. Дуже на них чекаємо.

— Поговорімо про компанії з російським слідом. Віднедавна їм стало важче вступати в податковий простір Дія City. Чому ця норма впроваджена лише зараз? І що буде з компаніями з російським слідом, які вже встигли стати резидентами?

Ця норма була в законопроєкті 9319, який ми планували провести через парламент за три місяці. Здебільшого щоб зарегулювати цю норму про компанії з російським слідом і щоб не обкладати додатково податками компанії, які є платниками ПнВК і допомагають Силам оборони. Тобто всього декілька норм, дуже короткий, зрозумілий і не дискусійний законопроєкт.

Але сталося не як гадалося, і ця історія вилилася у два з половиною роки. Чому так довго, це питання до депутатів.

Тепер про те, що буде з тими компаніями з російським слідом, які вже є резидентами. Не можу сказати, що нічого не буде. Але хочу звернути увагу, що є закон і Конституція, за якими виключити чинних резидентів ми не можемо.

Але може з’явитися інша підстава, наприклад, накладені санкції, вказівка РНБО. Але це питання не до нас, а до РНБО, бо в нас є чітка інструкція, що ми можемо, а що ні.

Про гроші й податки

— Поговорімо про головний біль минулого року — підвищення податків для резидентів Дія City. Розкажіть про те, як реагували у вас компанії всередині спецрежиму й чи вироблені запобіжники для того, щоб не було змін в майбутньому?

По-перше, ми на 100% поділяємо думку фахівців з ІТ-сфери про те, що підвищення податкового навантаження — болюче і непросте рішення. І коли ми дискутували на цю тему на податковому комітеті з Мінфіном, хтось з депутатів сказав: «Немає хороших рішень станом на зараз. Є дуже погані або просто погані. Обирайте, які вам подобаються».

— Схожу тезу висловлював Гетманцев.

Він, мабуть, часто це каже, і не він один. Насправді Гетманцев не дуже то і антагоніст Дія City. Звісно, він голова податкового комітету і певні речі критикує, але загалом він лояліст, наскільки це можливо. Мені здається, він має певну симпатію до технологічного сектору і до проєкту Дія City.

Коли почався цей шторм, звісно, ми були в постійному діалозі з галуззю, готували аргументи, пояснювали, чому критично залишити в Дія City все так, як є. Було безліч зустрічей. Галузеві об’єднання, асоціації, кластери, проробили з нами в синергії колосальну роботу. Ми пропонували альтернативні рішення, що і як можна зробити для того, щоб це репутаційно було краще. Всі розуміють, навіщо це підвищення податків, бо це війна, але репутаційно для проєкту це, м’яко кажучи, не дуже добре.

Але податкове навантаження зросло, Дія City через це стала, напевно, трішки менш привабливою. Але все одно умови для технологічних компаній залишаються дуже конкурентними.

Чи зробили ми все, що могли? Мені здається, що так. Сподіваюся, це останнє погане, що відбулось з Дія City.

— Чи є якісь гарантії на рік, на два, на якийсь час, що податки не зміняться?

Тут є невеличка спекуляція. У публічній площині звучало, що є стабілізаційна правка, яка захищає нас на 25 років. Але у законі зазначено, що ці гарантії не поширюються на питання, повʼязані з національною безпекою та обороною.

— Якщо ми говоримо про болючі речі, не можу не запитати про те, як вплинула на вас зупинка фінансування USAID? Наскільки я знаю, Дія City пов ‘язана з отриманням цих грантів.

Я не можу сказати, що на нас це суттєво вплинуло.

Тут треба пояснити, як влаштована робота. Є Міністерство цифрової трансформації, в його межах працює директорат розвитку ІТ. Коли ми починали працювати над проєктом Дія City, в директораті було аж чотири людини, я і ще троє. Учотирьох рухати такі проєкти складно. Тому на базі Мінцифри був створений проєктний офіс. Це консультаційно-дорадчий орган, який мав право залучати різних експертів, комунікаційних, юридичних тощо. Частина людей були в нас завдяки контрактам з USAID. Але це не критично. Завтра ми точно нікуди не дінемось, бо USAID припинив свою підтримку.

Про гіг-контракторів, ФОПів і бронювання

— Поговоримо про ІТ-фахівців, які працюють в компаніях-резидентах. Яку форму співпраці найчастіше обирають співробітники? Які є неочевидні тенденції?

До того, як ми впровадили людяне і просте бронювання через «Дію», нашим чемпіоном був гіг-контракт. Але зараз дуже багато людей мігрували з гіг-контрактів на трудовий договір, тобто перевелись у штат. Я не знаю на 100% чому, але пов’язую це з можливістю бронювання.

Якщо подивитися на цих 96 тисяч людей, які є зараз в Дія City, то приблизно 60% — це трудові договори (які дають можливість бронюватися — ред.), а 35% — гіг-контракти. І ми бачимо тенденцію міграції з гіг-контрактів на договори.

ФОПів зараз усього 5%. При тому, що за законом в Дія City може бути до 20% ФОП-фахівців у компанії, це не заборонено. Я здивувалася, що їх так мало, і зраділа. Це означає, що гіг-контракти нічим не гірші за ФОП, але, скажімо так, діють у правовому полі українського законодавства.

— А коли трудові контракти почали переважати над іншими формами співпраці?

Насправді в законі не прописано, що компанії мають звітувати. Ми запитуємо їх через дружні й довірливі відносини. Чесно кажемо, що використовуємо це для внутрішнього аналізу і розуміння, куди ми рухаємось.

Спочатку було більше людей в штаті і зовсім трошки гіг-контрактів. Вся та кількість гіг-контрактів, яка є зараз, спершу були ФОПами. Міграція відбулась з ФОП на гіг-контракти, а з гіг-контрактів у штат. Але останню міграцію з гіг-контрактів у штат ми пов’язуємо з бронюванням.

— Кажучи про це, чи плануються зміни в політиці бронювання?

Якщо і плануються, то нам про це невідомо. Формує політику в цьому питанні Міноборони й Мінекономіки. Ми раді й дуже вдячні, що взагалі маємо право сидіти за тим столом і говорити про бронювання для нашої галузі.

Звісно, в нас болить серце за ІТ, але ми чудово розуміємо, в який час і де ми живемо. Нинішні умови не ідеальні, але набагато комфортніші, ніж були або ніж могли б бути. Ми відстоювали критерій для бронювання резидентів в Дія City разом з індустрією, це теж було непросто. Небагато представників інших галузей мають свій критерій, який сприяв би отриманню статусу критичності.

Нині є нормальна, робоча процедура, яка дає змогу бронювати потрібну кількість критичних людей. Я навіть не чула розмов від колег з інших міністерств про те, що щось відбувається в цьому напрямі.

Інвестиційна культура та Саудівська Аравія. Які плани на 2025-й

— Якщо говорити загалом про плани на цей рік, чого від вас хочуть IT-компанії з такого, що реально виконати?

Наскільки я знаю, ми досить непогано задовольняємо те, що можемо. Наші дії впливають на індустрію набагато менше, ніж дії, наприклад, Нацбанку, який вводить валютні обмеження на певну низку операцій або Державної податкової служби. Мені здається, що ми стали досить непоганим сервісом для IT-компаній, і немає запитів, які б ми могли покласти в курс на цілий рік.

Але ми постійно розв’язуємо проблеми, пов’язані з індустрією. Коли я кажу, що ми найбільший амбасадор за кордоном і найбільший адвокат галузі всередині країни, це правда.

Безумовно, будемо розвивати Дія City. От зараз в пайплайні додати R&D та технічні випробування як види діяльності для Дія City. Йдеться не тільки про IT (це вже є), а й про R&D в biotech, medtech тощо.

Ще у нас є в роботі проєкт, який називається Дія City Invest. Ми розуміємо, що у зв’язку з війною є певні обмеження на якісь валютні операції. В країні досить велика кількість грошей і абсолютно немає культури інвестування. І ми хочемо трошки змінити і культуру, і законодавство, щоб в Україні можна було за один тиждень створити венчурний фонд, який інвестує в технологічні стартапи або в технологічні компанії.

— Закордонні компанії чи українські?

Йдеться про український фонд, який інвестуватиме в українські технологічні компанії. Чому ми це робимо? Тому що в Україні застрягла велика купа грошей. Замість того, щоб купувати сто двадцять восьму нерухомість, людина могла б подумати трохи інакше і розвивати венчурну і стартап-екосистему. Бо дійсно в нас є високого класу фахівці, що створюють круті продукти.

Це не суто наш проєкт. Дуже багато співпраці попереду з комісією з цінних паперів, і без них, на жаль або щастя, це неможливо рухати, бо вони регулятор у цьому напрямі. Але це досить амбіційно, і на це є попит.

Ми звикли, що коли мова про інвестиції та Україну, то це не українські венчурні фонди, які інвестують не в українські юрособи. І одна з цілей Дія City, яка була ще до війни, це трошки змінити. Дозволити нормально будувати корпоративну структуру, інструменти англійського права. Але війна, обмеження, ризики суттєво ускладнили цю історію.

Дія City Invest — це робоча назва, але, можливо, вона такою і залишиться. Це те, на чому ми плануємо фокусуватись.

Ще ми хочемо, щоб більше людей було зайнято в технологічному секторі, і це збігається з бажанням індустрії. Чому ці люди мають з’явитися і чим вони мають займатися? Оскільки будуть , нові клієнти та партнери, будуть нові робочі місця. І з цих міркувань ми хочемо відкривати нові ринки для українських розробників та компаній.

Нам дуже цікавий регіон Middle East, такі країни, як Саудівська Аравія, Катар, Об’єднані Арабські Емірати. Ми хочемо будувати там партнерства типу TechBridge, як між Україною та Великою Британією. Але українські компанії можуть вийти в такі демократичні країни і самі, без «бріджу», хоча це складніше. А в Королівстві Саудівська Аравія це більш церемоніально. Без інституційної підтримки на рівні держави туди вийти складно. А на це, до речі, є запит від компаній.

Також є план розвивати хардверний напрям.

Тому що софт в Україні розвинений, крутий, а з хардвером все не так чудово, на жаль

У стратегії WINWIN є кількість сторінок, присвячених мікроелектроніці, ми орієнтуємося на цей курс. Разом з партнерами цього року плануємо відкрити хардверні лабораторії з робототехніки, хочемо просувати цей напрям серед молоді, студентів.

— Розумію, що зараз війна і про приваблення умовного FAANG в Україну поки що не йдеться. Але в IT-спільноті все ж очікують, що і Мінцифри, і Дія City будуть сприяти залученню світових технологічних компаній. Чи ведеться робота в цьому напрямі?

Ми завжди в контакті з такими технологічними гігантами, як Apple, Google, Meta, Alphabet, Accenture, і ми були б щасливі, якби вони вирішили відкрити R&D-центри в Україні. Але ви самі сказали, що війна, і це об’єктивно складно. Та ми не залишаємо цю надію, мріємо, плануємо, спілкуємося з компаніями. Знову ж на різні теми, не тільки «а давайте ви відкриєтесь». Але демонструємо готовність міністерства, яке формує політики в цьому напрямі, ну і держави для того, щоб ці компанії заходили.

Ми дуже пишаємося, що резидентами Дія City торік стали Rakuten Viber, Capgemini. Це теж великі міжнародні компанії. Україна перетворилась, на жаль, на величезний полігон для випробувань найсучаснішої зброї, яку ми нещодавно не вважали взагалі зброєю. Не можу казати назви, але є низка defense tech компаній. І вони або вже тут (і ми пропонуємо їм нарощувати присутність), або розглядають Україну і не знають, чи потрібна їм тут юридична особа. Ми переконуємо, що потрібна. Крім економічної користі для країни, це круто з репутаційної або комунікаційної точки зору. Звісно, ми над цим працюємо.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось6
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



59 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Колгоспники, йдіть у розкішницю.

— Закордонні компанії чи українські?

Йдеться про український фонд, який інвестуватиме в українські технологічні компанії.

А багато українських технологічних компаній зареєстровано в Україні? А не ТОВ, яка потрібна, щоб виплачувати ЗП і офіс. І чи вважаються компанії українськими, якщо хед офіс зареєстровано в Естонії/Литві/Кіпрі і тд, куди йдуть всі гроші.

UPD:
наприклад MacPaw
companiesregistry.cy/...​ls/macpaw-way-ltd-428214

У публічній площині звучало, що є стабілізаційна правка, яка захищає нас на 25 років. Але у законі зазначено, що ці гарантії не поширюються на питання, повʼязані з національною безпекою та обороною.

Так для того і прописують в законі щоб неможна було нічого змінювати, бо тоді можна натягнути на глобус все що не прописано прямо. Якісь барани закон готували

ФОП — це повністю легальна система оподаткування, що легко доводиться запитом у ChatGPT: «Список країн, де є альтернативи ФОП із податками до 10%»

Це означає, що гіг-контракти нічим не гірші за ФОП, але, скажімо так, діють у правовому полі українського законодавства.

А я майже повірив, що тут буде перша стаття про дс без цього булшиту. Але ні.

І як ця реклама дія-гулагу пов’язана з інвестуванням?
Не побачив нічого про інвестиції, розподіл капіталу, супровід контрактів на стоки і інші речі

SWIFT навіть заборонений. Звідки культурі інвестування взятися?

В Україні велика кількість грошей і немає культури інвестування

Чиновник, знает только про то как тормозить или блокировать инвестиции.
Поэтому как говориться, «Ваше мнение очень важно для нас».

В Україні велика кількість грошей і немає культури інвестування

Дійсно, і чого б це? Прадіда мого «розкуркулили», діда все життя заставляли купувати якісь «облігації держ. займу», в батька в 91-му всі гроші на зберкнижці згоріли. Звідки б тій культурі інвестування взятися, якщо всі вкладені кудись гроші пропадали в наших краях повністю останню сотню років як мінімум.

Дійсно, і чого б це? Прадіда мого «розкуркулили», діда все життя заставляли купувати якісь «облігації держ. займу», в батька в 91-му всі гроші на зберкнижці згоріли

Це ви трохи заглибоко копаєте. Тут значно ближче є «ваучери» 90-х років. Тому люди «інвестують» у щось що вони бачать — нерухомість, але і та «лопається» регулярно. А ще був банкопад. Саме це все і є «відсутність культури», точніше культура, що передбачає відсутність довіри.

І ми хочемо трошки змінити і культуру, і законодавство

І проблема в тому, що «трошки» тут не вийде. «Трошки» можна щось міняти, коли вже є працююча система. У нас треба будувати систему з 0, і зробити тека в «ІТшному манямірку ДіяСіті» неможливо, а бажання робити щось системно (покращення економічної грамотності, може якість частково гарантовані державою програми, звісно ж реформи, про які пише кожен 2 коментатор в таких темах) поки не озвучено.

Звісно. Навіть не так, ми б дуже хотіли, щоб Дія City це була така базова гігієнічна норма в українському технологічному секторі. Не примусово, а щоб компанії розуміли, що бути резидентом Дія City — це природно.

Скільки можна це лайно тягнути в медіа, у це ніхто дотичний не повірить. Комусь можливо вдається бронювання, то тільки тому йдуть в діясіті, а решта — примус компаній.
10% податку (5% +5% військовий збір) і ніякої соціалки та мінімальна пенсія — це не про зручність. Якщо говоримо про мінімалку, то зручно оптимізувати податки натомість, бо взамін мінімум від держави вимагаємо і отримуємо. Що є чесним договором, бо все відкрито, прозоро, задекларовано.

Тому пані Наталія вкотре підтверджує, що діясіті — це змова власників компаній і примарна користь від діясіті може бути тільки в них, а не у контракторів.
Зробили черговий костиль, коли вже все працювало до них хоч в якійсь галузі не в конвертах і без обману, і тішаться з того, несуть всюди свій винахід, неначе це чудо якесь. Соромно і сумно.

Змова власників великих ІТ-компаній існує вже давно. Відгук про меморандум досі без відповіді. Можете підтримати відгук за бажанням, щоб показати, скільки фахівців знають про цю змову.

згадується фраза з фільму “Банди Нью-Йорка” — What in heaven’s name are you talking about

Ми завжди в контакті з такими технологічними гігантами, як Apple, Google, Meta, Alphabet, Accenture, і ми були б щасливі, якби вони вирішили відкрити R&D-центри в Україні.

А Palantir відкрив офіс в Україні чи ні? Бо колись обіцяв.

Чому коли хтось з уряду говорить про «покращення» то я завжди відчуваю ніби мене хочуть по новому (чи по старому) в тупу ******ти?

На рахунок інвестиції...

Якщо ви хочете щоб іноземці інвестували в Україну, то потрібно спрощувати податковий кодекс, знищувати бюрократію, створювати справжні гарантії, реформувати СБУ, Прокуратуру, Суду, МВС, ДПС, та Податкову.

Гроші в них застрягли. Якщо створити систему де на кожному кроці «дамба» яку не можливо пройти, то гроші будуть застрягати постійно.

Потрібно міняти законодавчу базу. Наприклад, відмовитися від совкових податкового кодексу та законодавства в сфері інтелектуальної власності. Більшість великих компаній не хоче заходити в Україну, бо це ще одна юридична (та ще й відстала) зона, яку потрібно підтримувати, і кормити ораву юристів, щоб були на підхваті в разі потреби.

реформувати СБУ, Прокуратуру, Суду, МВС, ДПС, та Податкову

Коли будуть нормальні закони, як в Європі чи США, то товариші зі списку самі відійдуть в сторонку.

кормити ораву юристів, щоб були на підхваті в разі потреби.

А типу в інших країнах не так?

законодавства в сфері інтелектуальної власності

Що саме не так з цим? Наведіть приклади де його можна покращити за прикладом Штатів

А типу в інших країнах не так?

Не так, бо для того ж ЄС часто достатньо мати єдину команду юристів.

Що саме не так з цим? Наведіть приклади де його можна покращити за прикладом Штатів

Що вам заважає самому загуглити таку банальність, а не бігати за мною і під кожним моїм коментом писати одні й ті ж питання? Але через те, що ви особливий в питаннях пошуку інформації, то ось просто декілька прикладів з голови, де Україна поступається США:
— Товарний знак (бренд) в США отримати простіше і швидше (до року) ніж в Україні (понад рік). До того ж товарні знаки в США мають реальну юридичну силу. В Україні, в силу дуже слабкого законодавства, дуже поширені підробки.
— Авторські права в Україні не захищені практично ніяк. В той час, коли в США є DMCA, в Україні взагалі немає нічого подібного. Цифровий контент, що ти створюєш, в Україні захищений настільки мінімально, що це взагалі не захист.
— Комерційна таємниця в США гарантується законом та будь-які справи розглядаються судом в розумний час. NDA в США має реальну силу. Нічого подібного в Україні.
— В США існують спеціалізовані суди, які розглядають справи у сфері інтелектуальної власності. В Україні цим займаються звичайні суди (про корупцію уже мовчу).
— США передова країна в області захисту інтелектуальної власності. Україна ж до останнього була в американському списку U.S. Priority Watch List for IP violations, серед таких параш, як китай, індія, парашка. Зараз Україна не включена в цей список через війну.
— Патентне право в США надійніше захищено законом, патент отримати швидше (до 3-х років) та він дійсний довше. Також є захист від патентних тролів. В Україні патенти не мають надійного юридичного захисту, судові справи займають роки, отримати сам патент довше по часу і є вразливість до патентних тролів.

Не так, бо для того ж ЄС часто достатньо мати єдину команду юристів.

Тобто все ж треба «команду юристів». Все ще не зрозуміло чим команда відрізняється від «орави» і чому в Україні саме ораву, а в інших країнах команда. І що робити з країнами, що не є в ЄС.

— Товарний знак (бренд) в США отримати простіше і швидше (до року) ніж в Україні (понад рік).

Гуглиться ось таке (але то про трейдмарк):
— Usually, the process takes 12 to 18 months — www.uspto.gov/...​ong-does-it-take-register
— передбачена прискорена реєстрація (за 8-9 місяців); триває від 16 до 24 місяців — patent.grades.ua/...​torgovoi-marki-v-ukraini

— Патентне право в США надійніше захищено законом, патент отримати швидше (до 3-х років) та він дійсний довше.

— it takes a minimum of a year to process a patent application, with the length of time from filing to approval being about __two years__ www.dennemeyer.com/...​d-can-ai-speed-things-up
— до 600 днів (Знайомий нече десь за півроку робив, але то було давно і може він щось забув розповісти) guide.diia.gov.ua/...​3c-40d7-8e84-d2864adaf1cc

Також є захист від патентних тролів.

Ага, захист. Заплатіть до 50К відступних тролю або йдіть у суд, який вам вийде дорожче. Це те з чим стикалась контора на яку я працював.

В Україні патенти не мають надійного юридичного захисту, судові справи займають роки

Знову ж можливо поодинокий випадок, але після того як не вийшло налякати «знайомими з СБУ» і «можеш йти в суд, у нас все схвачено», у мого знайомого купили «ліцензію» за 20К багзів. Заняло кілька місяців.
Знову ж, в Україні є люди, що нормально живуть з патентів. Чому їх права не порушують я хз, може просто щастить.

---

В Україні купа проблем з законодавством. Але в інших країнах, в тому числі і розвинених, цих проблем співрозмірна кількість. Звісно деяких немає, натомість є інші.

А фрази типу:

Більшість великих компаній не хоче заходити в Україну, бо це ще одна юридична (та ще й відстала) зона, яку потрібно підтримувати, і кормити ораву юристів, щоб були на підхваті в разі потреби.

Не правда, точніше спроба змістити акценти. Бо реальна причина в тому, що їм просто не цікавий цей ринок. І майте ви хоч найкрище законодавство та суди, але якщо ринок не цікавий, то хоч ораву, хоч команду юристів недоцільно тримати.

Тобто все ж треба «команду юристів». Все ще не зрозуміло чим команда відрізняється від «орави» і чому в Україні саме ораву, а в інших країнах команда. І що робити з країнами, що не є в ЄС.

Тим, що ЄС — це єдина юридично-правова система для 27 країн з наявністю генеральних органів, які мають юридичну та політичну силу нав’язувати свої рішення (читайте закони) учасникам союзу, а інакше, мають виконавчі органи, які можуть заставити незгідних дотримуватися виданих розпоряджень. Тобто зайшов раз — отримав доступ до 27 країн, плюс країни які офіційно не в ЄС, але стоять поруч (Норвегія, Ісландія, Швейцарія, Андорра, Ліхтенштейн). Тому заходити в країни з відсталою юридично-правовою системою, де системна корупція інтегрована в державні інститути з першого дня існування країни, — це скоріше постріл собі в ногу, ніж інвестиція. Тому великі та відомі компанії і не спішать заходити в країни, з яких у них буде близько нульовий вихлоп.

Ага, захист. Заплатіть до 50К відступних тролю або йдіть у суд, який вам вийде дорожче. Це те з чим стикалась контора на яку я працював.

Як би ж ви хоч трохи були дотичні до теми або просто уміли погуглити, то не писали б таку маячню. Кому і потрібно буде викласти «50к», то це патентному тролю, щоб чогось добитися в суді. І якщо ви цим ніколи не цікавились, то патентним тролінгом в більшості своїй займаються спеціалізовані юридичні фірми, а не індивідуальні особи.

Іншу частину тексту не буду коментувати, бо вся ваша аргументація в ній зводиться до «у мого знайомого», а от саму цікаву частину мого коментаря ви вибірково пропустили (особливу ту частину, де самі США ставляють Україну в самий низ по IP laws).

Як би ж ви хоч трохи були дотичні до теми або просто уміли погуглити, то не писали б таку маячню.

Ось тут велика різниця. Дуже схоже, що ви маєте глорифіковане уявлення на основі теортетичних поверхневих досліджень.
Ще раз:

Це те з чим стикалась контора

Те що я пишу — це реальний приклад, це бліну було. І так подавала в суд контора.

Тим, що ЄС — це єдина юридично-правова система для 27 країн

В яку не входять Англія, Швейцарія, Штати, Канада.
Ще раз:
Ви говорите, що правова система щось вирішить, але при цьому все ж закінчуєте:

в країни, з яких у них буде близько нульовий вихлоп

Тобто ринок не цікавий? Чи який вихлоп ви маєте на увазі? Можливість вигравати суди, коли їх права пробують порушити — це ви називаєте вихлопом?
Чомусь в такі країни ЄС як Польща та Болгарія (може ще кілька) не поспішали приходити великі компанії допоки ЄС не почас це субсидіювати. І драйвер тут економічний, а не юридичний.

Ось тут велика різниця. Дуже схоже, що ви маєте глорифіковане уявлення на основі теортетичних поверхневих досліджень.

Яка до біса глорифікація? Я вам посилання на ЗАКОН скинув, а ви все втюхуєте якесь «стикалась контора», «реальний приклад», «це блін було». Тобто я показую реальний закон, а натомість отримую trust me bro. Чи може у вас завалялось посилання на реальну судову справу, щоб ваші слова не звучали хоч на каплю не так безглуздо?

По цей момент всі ваші спроби перевернути мій ad rem аргумент в ad hominem виглядають дуже ницо.

В яку не входять Англія, Швейцарія, Штати, Канада.

Знову таки, банальне неуміння в гугл. Всі три країни належать до однієї правової сім’ї з прецедентним правом, що спрощує юридичний burden для компаній, що туди заходять. Щобільше, США — найбільша економіка світу, а Велика Британія та Канада входять в найбільші 10. Та кожна нормальна компанія хотіла б зайти на ринки цих країн, бо там найбільше людей, готових платити. Навіть якщо тримати юридичний відділ для кожної з цих країн, то це окупиться десятикратно.

Тобто ринок не цікавий? Чи який вихлоп ви маєте на увазі? Можливість вигравати суди, коли їх права пробують порушити — це ви називаєте вихлопом?

Економічний вихлоп. Якщо умовно порівнювати Україні та, скажемо, Канаду чи якусь Іспанію при більш-менш однаковому розмірі населення, Канада/Іспанія має набагато більше переваг для росту та простоти ведення бізнесу.

Чомусь в такі країни ЄС як Польща та Болгарія (може ще кілька) не поспішали приходити великі компанії допоки ЄС не почас це субсидіювати

Які компанії не поспішали й про які програми субсидій йде мова? Якісь посилання будуть?

Бо я, наприклад, бачу, що Гугл зайшов в Польщу ще у 2005 році, буквально через рік після приєднання країни до ЄС. І таких прикладів багато, особливо серед аграрних та промислових компаній.

Я вам посилання на ЗАКОН скинув, а ви все втюхуєте якесь «стикалась контора», «реальний приклад», «це блін було». Тобто я показую реальний закон, а натомість отримую trust me bro.

Реальний закон який доводить що саме?
Ви не хочете вірити, що патентні тролі існують? Ну не вірте.

Бо я, наприклад, бачу, що Гугл зайшов в Польщу ще у 2005 році, буквально через рік після приєднання країни до ЄС

www.reuters.com/...​-in-poland-idUSL11177851

Google to open R&D centre in Poland
By Reuters
August 10, 200712:10 AM GMT+3

2007. Але навіть якщо 2005, то поцікавтесь історією прийняття Польщі в ЄС, її розцінювали як майбутню «фабрику Європи», не здивуюсь, якщо економічні програми були заплановані ще з 90-х. Але якщо вам простіше в це не вірити, власне ваші проблеми.

Якщо все ж є бажання подумати, то подумайте чому у нас відривались девцентри Самсунга, Нвідія все ще має (мала в 2022) девцентр, Оракл та САП мали девцентри. Може це «зелена влада» чи Порошенко погіршили законодавство? Адже ж саме законодавство є ключовим при прийнятті рішення про відкриття РнД центрів.

www.reuters.com/...​-in-poland-idUSL11177851

Google to open R&D centre in Poland
By Reuters
August 10, 200712:10 AM GMT+3

Гарана спроба в пошук. Все ж, неуспішна. Ось що пишуть самі поляки:

> Google, which opened its first office in Poland in 2006, calls Warsaw its regional hub for both engineering and business and one of the fastest-growing sites in the EMEA region.

І що пише гугл (стаття 2001 року):

> Since Google opened its first office in Poland over 15 years ago

Операційний офіс, говорять, відкрили в 2005.

її розцінювали як майбутню «фабрику Європи», не здивуюсь, якщо економічні програми були заплановані ще з 90-х. Але якщо вам простіше в це не вірити, власне ваші проблеми.

Ок, а ще її розцінювали як східний фронт у можливій (уже реальній) війні з рашкою. Так само, як і Румунію. А ще говорять, що Румунію та Болгарію взяли в ЄС тільки із-за виходу до Чорного моря та достопу до нафтових родовищ в ньому. Але як плани ЄС на Польшу повинні впливати на відкриття офісів американських компаній в ній? Загадка.

Якщо все ж є бажання подумати, то подумайте чому у нас відривались девцентри Самсунга, Нвідія все ще має (мала в 2022) девцентр, Оракл та САП мали девцентри. Може це «зелена влада» чи Порошенко погіршили законодавство? Адже ж саме законодавство є ключовим при прийнятті рішення про відкриття РнД центрів.

Якщо ви копнете трохи глибше, то знайдете те, що Оракл у нас ще з часів совка. Нвідіа — це відросток від моцковського офісу, який в свій час був 4-м по величині офісом компанії в світі. Самсунг також в Україні (як і в усьому СНГ) ще з років незалежності і починався, як мережа сервісних центрів. Та і для ремонтування пралок чи встановлення бд не обов’язково мати розвинуті закони в сфері інтелектуального права.

Операційний офіс, говорять, відкрили в 2005.

В Києві теж був (може ще є) офіс гугла і мс. От тільки РнД вони не відкрили (хоча гугл наче закрив куплений РнД)

Нвідіа — це відросток від моцковського офісу, який в свій час був 4-м по величині офісом компанії в світі.

Круто, а точно не після купівлі Мелланокс?

Самсунг також в Україні (як і в усьому СНГ) ще з років незалежності і починався, як мережа сервісних центрів.

І що ви хочете довести? Що у нас було гарне ІП законодавство з часів відновлення незалежності? А що потім? Хто все зіпсував, що не заходять? Основна ж причина — це ІП та податкове законодавство, чи не так? От поміняємо законодавчу базу і все вирішиться.

В Києві теж був (може ще є) офіс гугла і мс. От тільки РнД вони не відкрили (хоча гугл наче закрив куплений РнД)

Ніколи не чув про мс, але гугловий офіс був зарєганий поруч з моїм домом на Подолі. Чисто юридичний офіс. Чув, що вони планували відкрити R&D, але дальше слухів не пішло. Можливо із-за того, що ці слухи зразу підхватило наше славнозвісне мінцифри з потужними цифровізаторами в лиці пана хведоріва. Тому гугл 10 раз передумали.

І що ви хочете довести? Що у нас було гарне ІП законодавство з часів відновлення незалежності? А що потім? Хто все зіпсував, що не заходять? Основна ж причина — це ІП та податкове законодавство, чи не так? От поміняємо законодавчу базу і все вирішиться.

Поінт в тому, що вони зайшли так давно і починали зі звичайного сервісу по ремонту своєї техніки, що їм ІП взагалі ні до чого тоді був. Та й зараз я сумніваюсь, що Самсунг Україна — це якісь інновації та винаходи із-за яких їм потрібно мати справу з укранським патентним правом.

що їм ІП взагалі ні до чого тоді був. Та й зараз я сумніваюсь, що Самсунг Україна — це якісь інновації та винаходи із-за яких їм потрібно мати справу з укранським патентним правом.

Зате Гугл і тд в Польщі просто штампує «винаходи», лише задати цього відкривались.

Чув, що вони планували відкрити R&D, але дальше слухів не пішло. Можливо із-за того, що ці слухи зразу підхватило наше славнозвісне мінцифри
Тому гугл 10 раз передумали.

Гугліть краще. Ті «слухи» були задовго до створення мінцифри. «Передумали» вони ще до 2019. Напевне вони це зробили через винайдений в Польщі пристрій для передбачення майбутнього, побачили мінцифри, ДіяСіті і поганий стан ІП законодавства і передумали.

Зате Гугл і тд в Польщі просто штампує «винаходи», лише задати цього відкривались.

І ми знову повертаємося до того, що Гугл Польша був відкритий в єдиній юрисдикції Євросоюзу після приєднання країни до ЄС. Думаю, нагуглити скільки інновацій було в гуглових офісах ЄС ви можете самостійно знайти.

Гугліть краще. Ті «слухи» були задовго до створення мінцифри. «Передумали» вони ще до 2019.

Чел, я умію гуглти, прямо добре вмію в пошук інформації, а от по тобі видно, що ти не тільки в банальний пошук не можеш, ти навіть не можеш це зробити, коли тебе носом тикають в готову інформацію.

R&D офіс Гугла був відкритий в січні 2020 року. Про це не писав тільки лінивий. Ця тема була підхоплена зеленою владою. Зелідор навіть говорив, що хоче, щоб в Україну зайшли інші великі техно-гіганти. Дальше, так званий R&D офіс Гугла був відкритий на основі купленої в листопаді 2019-го року CloudSimple, яка базувалась в Астарті на Подолі. Невже це так важко знайти?

Так і є. До цього Нвідіа, Майкрсофт, Disney, WB та багато-багато інших було представлено в Україні з мацковських офісів.

Нвідіа — це відросток від моцковського офісу
Є припущення, що це твердження помилкове.
Так і є. До цього Нвідіа, Майкрсофт, Disney, WB та багато-багато інших було представлено в Україні з мацковських офісів.
Чел, я умію гуглти, прямо добре вмію в пошук інформації, а от по тобі видно, що ти не тільки в банальний пошук не можеш, ти навіть не можеш це зробити, коли тебе носом тикають в готову інформацію.

Якщо ти уже не раз і не два обісрався, то чого лізеш туди, де на тебе знову виллють відро помиїв, а?

Буквально ж на вікі написано, що нвідіа заправляла снг-шними справами із свого здоровенного мацковського офісу ще з початку нульових, а потім, через 15 років, відкрили свій повноцінний офіс в Києві в результаті поглинання іншої компанії. До 2022 так працювала солідна частка компаній. У нас навіть британські візи робилися через мацкву/скотобург, а не нк місці чи накрайняк через ВБ.

Ідеальний п’ятничний топік xD

немає культури інвестування

Це наслідок, давайте говорити про причини, а не про наслідки.
Без вирішення фундаментальних проблем, краще не стане.

якщо в когось багато грошей — інвестуйте в ЗСУ

Кожна тема про Дія.City — це гарне нагадування фахівцям, що варто орієнтуватися на прямі контракти.

Боюсь заглядати в коментарі

Я сюди тільки за ними прийшов

«В Україні велика кількість грошей і немає культури інвестування».
людина могла б подумати трохи інакше і розвивати венчурну і стартап-екосистему.

І саме тому керівниця Дія City не має згідно декларації цінних паперів і тримає більшість заощаджень готівкою в usd
щось тут не так...) чи то я не розумію

Хто уміє, той робить; хто не уміє, то повчає інших ©

Вона права, що в України багато грошей. Тільки є ньюанс...
Гроші не в народу))

А інвестують, зазвичай в Україні активно останім часом у так зване «бронювання»

залишу коментар, поки я ще навіть не починала читати: найкраще, що може зробити держава для будь-якої сфери приватного бізнесу та капіталу — це від...тися.

найкраще, що може зробити держава для будь-якої сфери приватного бізнесу та капіталу

Мети «зробити краще» в цієї держави немає і ніколи не було. Це просто чергова стаття, де розповідають гусакам, чому їм треба поменьше кричати.

Ми можемо діяти лише так, як написано в законі. Навіть якщо компанія забула щось зробити вчасно, ми при всьому бажанні й розумінні нічого не вдіємо.

І це сумна правда. Якщо податкова тебе переводить на загальну систему через якісь «порушення», то це довічно. Немає процедури потім повернутися. Черговий приклад того, що закони написані як каральні, а не заохочувальні.

Замість того, щоб купувати сто двадцять восьму нерухомість, людина могла б подумати трохи інакше і розвивати венчурну і стартап-екосистему.

Це совок та його наслідки. Інвестиції в першу чергу це високоризикова діяльність. Інвестиція, на відміну від кредиту, має великий шанс бути неповернутою. Наші «бізнесмени» та «інвестори» морально не готові до такого. Вони хочуть ГАРАНТОВАНЕ ROI, та ще й не нижче за ... 3000%. Та ще й за пів року, бо рік — то дуже довго чекати. Ризикувати просто не вміють та не хочуть. Бо закони міняються по три рази на день, це вбиває все бажання щось кудись вкладати не тільки в місцевих, а ще й закордонних інвесторів.

Колись давно я їздив в сусіднє місто повз закинуті виноградники. Ніхто ними не займався, все поросло бур’яном. Потім виноградники зацвіли. Виявилося, їх викупили німці і почали вкладати гроші. І процес пішов.

Основна «фіча» німця в тому що він може собі дозволити почекати поки ті виноградники вийдуть бодай в нуль. В нас ж такої фічі ніколи не було. То вибори то когось вбили то ше якась не менш регулярна криза. Після якої вся система перевертається догори дригом. А ти у виноградники вклався і тепер сидиш з голим задом бо всі процеси тепер тре вибудовувати знов. А всі робітники чкурнули «в Польщу на трускавки». Вони теж без грошей залишились.

Все це дуже сильно впливає на підходи до ведення не лише бізнесу, а життя взагалі. Якщо нема «альтернативного джерела доходу» (бажано ще й неофіційного) то з всіх доступних варіантів ти обираєш «краще гривня зараз ніж десять завтра». І якщо вже й ризикувати то тільки якщо «прибуток» не нижче «3000%». І швидше ніж за півроку, поки тут знов щось не сталося.

Фіксати це «діями сіті», «фонтанами з підсвіткою», «трамваями з вайфаями», «велодоріжками посередині ніде» (це тренди до повномасштабки) і іншими яскравими заманухами для хіпстерів, в яких пам’ять наче в рибки, в перекладі на мову системно розвинених держав означає «нате від*біться і не заважайте нам пи*дити гроші далі».

І 30 років тому тут так само були шахрайські лозунги на зразок

В Україні велика кількість грошей і немає культури інвестування. Дайте гроші нам і ми навчимо вас культурі.

От тільки минуло вже 30 років, а тої «культури» як не було, так й нема.

То може не в «культурі» проблема, га? :)

От тільки минуло вже 30 років, а тої «культури» як не було, так й нема.

То може не в «культурі» проблема, га? :)

Саме в культурі.
За 30 років у нас все ще культура первинного накопичення капіталу, тобто «що схопив — то моє». Сумний факт, що в ельфійських штатах таке саме було перші 100+ років

Ну, якщо землею не займатися, жодна «культура» на ній і не виросте, буде суцільний бур’ян :)

Вкладався в ОВГЗ валютні, замахався з них виходити з вашими лімітами і обіцянками заморозки рахунків і аж під шалені 2,75% дохідності. Наінвестувався я в цю країну на два життя впепед

Де ліміти, в чому проблеми були?

Зняття, 100к гривень на добу еквівалент. Банкомати не підходять бо валютних нема. Замовляти за добу, і зачиняються ці відділення на всі повітряні тривоги, котрих в Харкові було безліч. Від години до трьох в черзі і не кожного разу в кассі щось лишалося, не дивлячись на «замовлення». Приїхати раніше також не варіант, бо іноді в них інкассація в 10, іноді в 13 іноді в 15. А зараз тривог ще більше. Більше місяця всрав, і мабуть половину що заробив витратив на дорогу. А от коли в мене їх брали то впорались за 5 хвилин. Мораль такова — хочете інвестувати в Україну, інвестуйте. Поки все добре, будете зароблять свої 2-3% річних надприбутків. А тільки якась проблема, ви в кращому випадку намаєтесь отримувать своє, не кажучи вже про ризик взагалі не побачити своїх заощаджень.

А в чому була проблема вкладатися у доларові чи єврові? А тоді їх по закінченню терміна нікуди не треба «виводити», просто впали собі на валютний рахунок і далі або користуйтеся ними, або просто зберігайте свою «подушку».

людина могла б подумати трохи інакше і розвивати венчурну і стартап-екосистему.

Вы людей за дураков не держите ... квартира — вот она, моя.

А инвестиции — это рулетка. Вложил денежку, а потом условную компанию переоформят выведя активы и Ваши акции и прочие активы будут стоить ноль. или денег будете должны. А организатор будет ходить по ВР и ржать (как к примеру владелец Дельта Банка)
Кто и как будет гарантировать что такое не провернут в очередной раз ? если даже МВФ прямо в меморандумах требует привлечь наконец владельцев разорившихся банков (к примеру в 2018-м) !

Если уж вкладывать — куда-то «за бугор». Где хотя-бы некого правовое поле

а про Дия сити давно разобрано — это типичный картельный сговор, результаты которого уже видны в том числе на рынке труда.

она все прекрасно понимает) у нее в декларации видно, как она спешит покупать ценные бумаги..

Если уж вкладывать — куда-то «за бугор». Где хотя-бы некого правовое поле

Ага, забугром ну вот совсем не так... И правовое поле никак не позволяет состричь ваши денежки просто потому что. en.wikipedia.org/...​_Cypriot_financial_crisis и vkcyprus.com/...​010-strizhka-i-zamorozka

Подтверждаю, Дельта банк был тем еще МММ, еле успели от туда забрать валюту, инвестировать в большинство отраслей Украины(спасибо ничтож***вам при власти) это как спускать деньги в трубу

Дельта банк хотів кредитувати. А без депозитів або вливань з боку власників це не можливо робити в поточному правовому полі.

Насправді найбільшим антагоністом Дія City в компаніях завжди були фінансові директори і головні бухгалтери

Їм здається, що з Дія City щось точно пороблено, це щось нове і воно лякає.

Їм не здається.

Підписатись на коментарі