Зацифрувати 100% держпослуг. Як Diia Company досягатиме амбітної цілі та які послуги вже є онлайн
Міністерство цифрової трансформації — це система, що працює над цифровізацією та автоматизацією державних послуг. Серед його проєктів — мобільний застосунок, у якому доступні 9 цифрових документів, портал державних послуг, національна платформа цифрової грамотності Дія.Цифрова освіта, сервіс для підприємців Дія.Бізнес, проєкт Дія City. Загалом екосистемою продуктів Дія (портал та застосунок) користується понад 10 мільйонів українців.
Нещодавно Верховна Рада проголосувала за закон, що прирівнює електронні паспорти до паперових та
Над усім цим працює команда ІТ-спеціалістів, яку очолює Євгеній Горбачов — керівник команди мобільної розробки в Дії. До цього він 8 років працював в компанії Terrasoft директором проєктного офісу (Head of PMO). Відповідав за розробку та впровадження проєктів автоматизації та цифрової трансформації Enterprise-компаній на території СНД. У лютому 2020 року Євгеній почав працювати у Дії.
Євгеній розповів нам про те, як запускали перший державний IT-стартап, створювали in-house команду розробки, яка в турборежимі вмикалася в роботу.
Євгеній Горбачов, керівник команди мобільної розробки в Дії
З чого все почалося
Спершу MVP застосунку для користування національним і закордонним паспортами та водійськими посвідченнями Дія розробляла компанія EPAM. Застосунок був написаний на React Native, і наше перше завдання полягало в тому, щоб швидко перейняти експертизу, провести аудит, «підхопити» реалізацію нових послуг і перевести застосунки на нативні платформи для Android — Kotlin та Swift для iOS, а Back-end з моноліту на мікросервісну архітектуру.
Разом зі мною працювала команда з перших шести експертів: я, дизайнер і ліди напрямів — iOS, Back-end, Android, QA. Першим робочим днем команди був день релізу MVP, про який йшлося вище. Отже, треба було швидко вмикатись у процес. Тож ми визначили два першочергові завдання: провести аудит документації та коду, які передала EPAM, сформувати команду та налагодити початок розробки.
Уже за місяць команда зросла до 12 експертів.
Яка сьогодні структура Diia Company
Diia Company — це перший державний IT-стартап Міністерства цифрової трансформації. Але якщо простіше, це інхауз-команда, що наразі розробляє мобільний застосунок Дія. Команда розділена на фронтенд (4 iOS-розробники і 5 Android-розробників) та бекенд, що складається з трьох експертів.
Також є команда QA з трьох тестувальників. Вони займаються мануальним тестуванням і будують сценарії автоматизованого тестування.
З автотестами ми почали працювати не одразу, тому наразі наздоганяємо. Зараз усі документи покриті ними, кожна збірка перевіряється автоматично за основними сценаріями. Основні процеси та сервіси теж покрито автотестами, і ми прагнемо максимально наблизитись до стовідсоткового показника.
Також у команді є два DevOps і два бізнес-аналітики.
Звичайно, у нас є і головний архітектор, який відповідає за дизайн архітектури, усі інтеграційні сервіси, розробляє концепції, перевіряє гіпотези та проводить скринінги кандидатів на одному з етапів найму.
Зазвичай в активній розробці перебуває до 5 проєктів. На сьогодні, окрім менеджменту Diia Company, я виконую роль і продакт, і проджект-менеджера.
Нині ми трансформуємо структуру з інхаус-розробки на генпідрядну модель, яка допоможе значно пришвидшити та масштабувати створення нових послуг завдяки залученню аутсорс-компаній та системних інтеграторів.
Під цю модель будую нову команду для керування розробкою в розподілених і віддалених командах. Один РМ буде відповідати за mobile-проєкти, інший — за вебпроєкти. Розраховуємо, що один менеджер також може вести
Плани щодо найму та розширення
Загалом за пів року хочемо зрости до
У нас буде основна внутрішня Core-команда розробки всієї екосистеми Дія, ще одна невелика команда мобільної розробки та команди-партнери (їх кількість залежатиме від кількості готових для реалізації послуг і проєктів).
Рекрутинг і найм
Щоб знайти спеціаліста, спершу я формую загальні вимоги, потім разом з лідами коригуємо та дописуємо щось специфічне, що може знати лише лід. А далі — класична воронка: вакансія розміщується на всіх можливих платформах, відбираємо резюме, проводимо перше інтерв’ю, а архітектор — технічну співбесіду. На ній він пропонує розв’язати задачу в реальному часі або ж дає «домашнє завдання», яке потрібно захистити. Важливо, що це завдання займе у кандидата максимум дві години.
Звісно, усіма процесами найму займається HR-відділ.
Умови роботи спеціалістів
Існує хибне уявлення, що Дія — це компанія-«госсуха». Коли я починав тут працювати, то зустрівся з кандидатами, які хвилювалися, думали, що їх тут чекають старі комп’ютери з ламповими моніторами та кабінети з павуками. Моє завдання — показати фахівцю, що ми запрошуємо в стартап, де немає бюрократії.
Ми пропонуємо ринкові умови: це не важкий та неповороткий департамент розробки, а динамічний державний стартап. До нас приходять вмотивовані люди, що хочуть змінити країну. І це не політичний аспект, це громадянський обов’язок.
Надаємо ринкові зарплати, офіційне працевлаштування. У нас немає плинності кадрів, лише одна людина не пройшла випробувальний період, і ще одна релокувалася. Ми більше набираємо, ніж від нас іде. Свіжі вакансії є постійно. Тому що роботи багато, і кожен проєкт, кожна послуга — це інновація, а іноді й революція.
Відгуків на одну вакансію зазвичай багато, але не всі охочі підходять під вимоги. На вакансії подається багато молодих людей, які пишуть класні мотиваційні листи, але, на жаль, технічної компетенції їм бракує, вони просто не втримають темп. На відміну від продуктових компаній і аутсорсу, ми не можемо влаштувати «пісочницю» і ростити джуніорів, хіба що людина геній і дуже швидко вчиться та розвивається як експерт. І в нас є такі в команді.
Під час карантину ми працювали два дні на тиждень віддалено, три дні в офісі.
Я вважаю, що команді потрібно хоча б через день бачити одне одного. З одного боку, така модель дає змогу швидко вирішувати робочі питання, а з іншого — ми все ж обмежуємо особистісне спілкування.
Робочий графік не є суворо нормований, моя позиція така: якщо людина є ефективною і виконує усі поставлені завдання, то хай працює хоч два дні на тиждень.
Як і в більшості приватних компаній, перед релізами працюємо й у вихідні. Звичайно, це компенсуємо.
Чим відрізняються процеси у приватній та державній ІТ-компаніях
Коли я прийшов працювати в Diia Company, була умова: створювати таку екосистему, команду та процеси, як у класичній ІТ-компанії. Ми хочемо, щоб людина не відчувала різниці, перебувала в комфортних умовах і була максимально продуктивною.
Ми йдемо за моделлю: від ідеї — до імплементації. Поясню докладніше: наприклад, у Мінцифри є візія та концепція нової послуги. Перед початком розробки цю концепцію проробляє група експертів та юристів, її захищають на борді. Борд очолює віцепрем’єр-міністр — міністр цифрової трансформації Михайло Федоров. Після затвердження концепції та внесення продукту до беклогу юристи працюють над реінжинірингом нормативної бази, щоб рішення було не просто розроблене, а мало юридичну силу. Формується мобільна група, яка описує вимоги до послуги, отримує API, якщо є точки комунікації з іншими системами, реєстрами, міністерствами.
Я входжу до борду та усіх мобільних груп. Моє завдання — підтвердити технічну можливість реалізації та допомогти мобільній групі якісно підготувати вимоги.
У комерційній розробці все простіше, для держсервісів недостатньо просто розробити щось. Треба спершу врахувати чинні норми, юридичні процедури та пройти затвердження нормативної бази. І тому нам потрібно підлаштовуватися та формувати беклог, враховуючи нормативне врегулювання.
Наприклад, у випадку з електронними паспортами спочатку ухвалили постанову Кабміну, що дозволяла використовувати їх як експеримент. І за рік нашій суперкоманді юристів вдалося прирівняти цифровий документ до паперового на рівні закону. З червня закон набирає чинності. Сьогодні електронними документами в Дії користуються понад 5 мільйонів українців.
Життєвий цикл процесу розробки
Я є членом усіх мобільних груп і розумію, де і на якому етапі перебуває послуга, тому планую беклог і ресурси. Я провідник між мобільною групою, що створювала вимоги, та командою розробки. Ця взаємодія показана через User Stories, які мають бути повними та однозначними для всіх учасників розробки.
Далі в Jira створюються функціональні блоки та епіки, що мають набір User Stories, які декомпозуються на задачі та підзадачі.
Задачі також оцінюють тімліди. Вони наповнюють борд сабтасками, залучають розробників. Коли задачу зроблено, тімлід проводить код-рев’ю. Все класично: задача «ходить» між розробниками і лідом, поки не буде «done».
Команда QA тестує User Storie, а не кожну таску окремо, та заводить баги. Коли все протестовано, деплой іде на стейдж-середовище, де проводиться регресійне тестування. І тільки потім вихід і прод.
Одним з кроків нашого процесу є внутрішнє демо, коли команда QA, що знає продукт найкраще, показує мені та ВА, як було реалізовано всі вимоги. Наприклад, бізнес-аналітик дає коментарі, що не все враховано. Тоді ставимо статус, що демо не пройдено, і User Story блокується та автоматично заводиться CR або баг. І так, поки не пройдемо усі User Stories.
Далі, коли все виправлено і пройшло внутрішнє тестування, — етап бета-тестування. У нас є спільнота «Дієві», там близько мільйона людей, що долучаються до процесу. Вони завантажують бета-версію і дають свої відгуки, на основі яких ми допрацьовуємо продукт. Якщо є технічні проблеми, ми оперативно локалізуємо проблему та максимально швидко виправляємо її.
Основною мотивацією нашої команди є те, що ми не просто розробляємо продукт, а робимо щось значне та корисне для України. Більшість українців нас підтримує, тому що вірить у цифрове майбутнє країни.
Найближчі плани
Зазвичай двічі на рік ми проводимо Diia Summit, де презентуємо кілька великих продуктів.
Складно сказати щодо наступних пріоритетів, бо концепції ще на етапі ухвалення фінальних рішень. Звісно, інколи є екстрені запити на кшталт виплати 8 тис. ФОПам через локдаун або проєкт з вакцинації. Тому ми коригуємо беклог.
Найкращі коментарі пропустити