×

«40% бюджету щодня приносить митниця. А ІТ-систему контролює одна людина». CDTO митниці Євгеній Єнтіс — про своє звільнення та чому ІТ-реформа на межі зриву

6 червня 2021 року заступник голови з цифровізації у проєкті «Нова митниця» Євгеній Єнтіс повідомив, що йде з посади. Раніше він був керівником ІТ-відділу проєкту державних закупівель ProZorro.

Ми поспілкувались з Євгенієм про його роботу на митниці, успіхи з реформою та про те, чому він звільняється і чому всі напрацювання на межі зриву.

Наприкінці 2019 року в Україні стартувала реформа «Нова митниця». Тоді очолив її Максим Нефьодов, який і покликав Євгена Єнтіса до команди реформування саме ІТ-відділу. Команда «Нової митниці» перебуває на донорському фінансуванні та працює паралельно зі штатними працівниками митниці. Основна задача команди Євгена Єнтіса — це розробка нового функціоналу. Про те, як починалася ІТ-реформа на митниці, читайте в окремій статті.

Про звільнення з посади заступника голови з цифровізації у Державній митній службі

Для мене це була довга історія, яка почалась з жовтня 2019 року. Я спілкувався зі своїм керівником, Мінфіном, Мінцифри та іншими групами. Ми докладно обговорили моє бачення умов впровадження успішної ІТ-реформи. На жаль, на це не пристали, тому я не бачив сенсу продовжувати працювати на митниці. Порадившись з керівником, вирішив не подаватися на конкурс на позицію CDTO.

Щодо умов, то всіх деталей я, мабуть, розкрити не можу, але один з ключових факторів — вирішення ситуації з ІТ-департаментом митниці. З ним у нас триває довга боротьба. Хотілося розв’язати цю ситуацію. Було розроблено план заходів з чіткими завданнями та відповідальними, матрицею ризиків та календарним планом. Додатково йшлося про підвищення пріоритету ІТ-реформи. У Мінфіні близько року лежать всі нормативні документи.

Тобто якщо ми кажемо про ІТ-реформу, то під неї потрібно змінювати нормативну базу. Для цього є Мінфін, профільні департаменти Держмитслужби та наш департамент. Але ми не можемо запустити процес: десь він рухається, а десь завмирає. Тому потрібно було підвищити пріоритет, напрацьовувати ці нормативні зміни й супроводжувати їх.

Для підвищення пріоритету реформи пропонували створити під неї окрему групу митників. Оскільки під час роботи над реформами люди багато переміщуються: працюють з одними, потім з іншими, то немає стабільності, співробітники митниці не розуміють, чи потрібно їм просуватись у цій реформі — раптом завтра звільнять або переведуть. Тому треба було все стабілізувати. Без митників створити таку систему неможливо. Потрібно, щоб з нами постійно працювали профільні спеціалісти.

Про конфлікт зі штатними ІТ-спеціалістами митниці

Спершу, коли ще був Максим Нефьодов, ми провели невеликий ІТ-аудит системи. Він показав, що вона не відповідає найкращим практикам, вразлива, застаріла, тут немає експлуатаційної документації та дієвих механізмів контролю за процесами.

Олександр Івашкович, начальник управління ІТ Державної митної служби, був розробником цієї системи. У 2003 році йому запропонували створити її на базі власної брокерської програми. З митницею можна працювати тільки через брокерську програму. На ринку, крім програми Олександра, є ще дві.

На початку нашої співпраці Івашкович сказав, що хоче зробити нову ІТ-систему. Ми зауважили, що тоді треба використовувати найкращі практики та правильні ІТ-інструменти. Для всіх підрядників є близько 20 вимог під час розробки програмного забезпечення: аналітика, чотири види тестування, документація, логування та моніторинг тощо. Це єдині правила для всіх розробників.

Він не пристав на ці вимоги та сказав, що працюватиме по-своєму. На цьому ми й розійшлися. Ми хотіли створити окремі функціональні модулі та інтегрувати в наявну систему. Так роблять у всьому світі, так робив і Івашкович, коли запускав систему у 2003–2006 роках. Проте він блокував і досі блокує будь-яку інтеграцію з новою системою. Нікому не дає код і не пояснює, як вона працює. Івашкович каже, що повний код є тільки у нього, а інші співробітники мають доступ до окремої його частини.

Треба розуміти, що це не перша спроба щось змінити, на жаль, років 10 це нічим не закінчується. Бо основний ризик — зупинка системи

Олександру дають багато доручень, але він їх не виконує. Так, власне, і каже: «Я не хочу цього робити». Попри те, що ми робимо це не для себе, а для держави, Митної служби, бізнесу. Просто не зважає на це. Вважаю, що це ненормальна ситуація, яка триває понад рік. «Ви намагаєтеся мене звільнити» — ось позиція Івашковича.

Коли я обійняв посаду, ми проводили багато зустрічей: обговорювали, думали, як вчинити. Олександр казав: «Я нікого не боюсь», і не збирався нічого змінювати. Як я знаю, схожий супротив він чинить кожному керівнику, у якого інше бачення.

Ми з Івашковичем сходимось у тому, що треба розробляти нову систему, але не сходимось у підходах. Як відбуваються процеси на митниці зараз? Щось реалізовують, але при цьому немає жодних нормативних документів, як це зроблено чи як було поставлено завдання.

Треба розуміти, що це не перша спроба щось змінити, на жаль, років 10 це нічим не закінчується. Бо основний ризик — зупинка системи. Всі розуміють, що 40% бюджету щодня приносить митниця. І знають, що буде, якщо система буде простоювати хоча б день — ніхто не хоче йти на таке. Але, на мою думку, це ризик національної безпеки. Рано чи пізно це трапиться і стане болючим ударом для держави.

Я запропонував план, розписав усі ризики, вказав, які фахівці потрібні, як має відбуватися процес. Але мене не почули.

Про важливість ІТ-реформування митниці

Є два моменти. Перший — це чинні ІТ-системи та невизначеність, в якій ми перебуваємо: хтось щось знає, десь міститься код, тестова система відсутня тощо. Плюс велика залежність від однієї людини. Другий — систему розробляли ще у 2003 році. Вона архітектурно застаріла.

Треба створювати нову ІТ-систему для того, щоб митники могли нормально працювати, а бізнес міг отримувати послуги онлайн. Вона повинна бути ризикоорієнтованою, щоб прозоро показувати, як ці ризики працюють. Має бути й аналітика ризиків, щоб бачити ефективність. Крім того, завдяки новій системі з’явиться додаткове надходження до бюджету, додатковий контроль за розміщенням товару, зменшиться контрабанда, а бізнес і всі суб’єкти зможуть діяти.

Не скажу, що тільки ІТ-системи створені для знищення контрабанди, бо на це впливає багато факторів. І інфраструктура митниці, і технічні засоби (відеокамери, сканери, ваги тощо), співробітники, зміна процесів та обмін інформацію з іншими країнами, IT — все це треба пропрацювати.

Про те, що встиг зробити на посаді

Я обійняв посаду радника у вересні-жовтні 2019 року. Потім подався на директора департаменту, пройшов конкурс, але Максима (Нефьодова — ред.) зняли з посади, й мені запропонували стати заступником голови з цифровізації. У вересні 2020 року я взявся до виконання обов’язків.

По-перше, скажу, що займався формуванням команди та процесів. Наразі зовнішня команда згуртована. Ми мали багато договорів на розробку, майже всі з них закінчили. Далі — доопрацювання чинних модулів системи, які перебувають на початкових етапах. Є частина процесів, які ми швидко запускали, насамперед ті, які були при Максимі.

Коли новий голова прийшов, то довго розбирався, аналізував і залучав своїх айтішників. Наприклад, підписати договори вдалося аж через два місяці. Зміни затягують весь процес: спочатку один голова, потім інший. Донори починають ставити питання. Коли я долучився, процеси пішли трохи швидше. Але процедури вибудовані так, що миттєво нічого не вдасться зробити. Та й після зміни керівництва незрозуміло, чи не прийде знову хтось новий. Тому все обкладається великою купою документів і процесів.

Якщо казати про ІТ-системи, то одна з тих, що ми запустили першочергово — це онлайн-калькулятор вартості митного оформлення авто, який є найпопулярнішим сервісом сьогодні. Ще у нас є система скарг. Далі був обов’язковим портал і BI-система — від бізнесу чуємо багато позитивних відгуків про те, що можна зайти та зручно подивитися статистику. Звісно, і раніше публікували файл зі статистикою митниць, але з ним неможливо було працювати. Тепер це у вигляді графіків і дашбордів: можна завантажити інформацію та робити з даними все, що треба.

Відтак ми перейшли до розробки основної системи. В нас готова нова система ризиків у повному функціоналі, ще будуть її доопрацьовувати та покращувати, але це вже потім. Наразі на фінальній стадії розробка Core-системи. На її базі буде будуватись все. Передусім було закладено митне оформлення автомобілів у пункті пропуску. Тобто, якщо людина приїхала і хоче оформити в пункті пропуску машину, то може зробити це через нову ІТ-систему. Але система — лише один з етапів розробки. Зараз ми її закінчуємо, далі — її впровадження у межах України. Ще запускаємо систему постмитного аудиту.

Також нещодавно завершився довготривалий процес з відкритими даними. Це дасть змогу зменшити корупційну складову загалом. Люди вже самі зможуть бачити, аналізувати дані. Наступний момент — прозорість. Якщо у нас є проблеми, про них потрібно говорити. Якщо не казати про це, виникне багато питань: наприклад, чому в митниці ця група товарів була оформлена за таку ціну? І ми показуємо, де та як тут відбуваються процеси.

Про долю команди «Нової митниці» та конкурс на нового CDTO

Коли пішов Максим, ми теж думали так зробити. Але на реформах багато зав’язано. Це реформи не окремої людини, вони стосуються суспільства загалом. Ми будемо намагатися, щоб ІТ-реформа тривала далі. Я стараюся зробити так, щоб нічого не зупинилося. Я запропонував рішення, а далі керівництво взяло паузу на аналіз, роздуми щодо цього. Ще не сказали, як відбуватиметься процес. Я готовий до повного аудиту, відповісти на будь-які питання, продемонструвати всі напрацювання, нам нічого приховувати. На відміну від штатних розробників.

У нас є фінансова підтримка. Уся розробка відбувається коштом донорів. Державних коштів не виділили. Для подальшого супроводження треба було наймати нових фахівців у штат митниці або виділяти державне фінансування на це.

Щодо конкурсу на нового CDTO, то деякі колеги думають, що конкурс проходить не зовсім прозоро, оскільки за його умовами я вже не підходжу на цю посаду. Ми завжди шукаємо десь зраду. Можливо, вона є, а можливо, ні. Але це дуже суб’єктивно.

Є конкурсанти та непогані кандидати. Проте перший конкурс вже скасували та запустили новий.

У мене діє контракт, поки не зайде фахівець на цю посаду. Або можу піти через два місяці після завершення карантину в країні. Та я не бачу сенсу тут перебувати, якщо не виконуються умови та процес не стартує. Ми домовились, що, коли за конкурсом візьмуть нового фахівця, я спокійно все передам і зможу піти. Але, найімовірніше, його не візьмуть. Будемо дивитись, куди рухатиметься реформа і що буде відбуватися далі.

Про шанси на успіх ІТ-реформи

Звісно, у мене є відчуття, що реформу нам не побачити у повному обсязі.

На більш ранньому етапі ми запустили сервіси: калькулятор, систему фіксації. Це не було основне митне оформлення, але й не другорядна річ. Зараз ми бачимо більше готових систем ризиків, але їх ще не впроваджено. На цій базі можна робити інший функціонал.

Але тут важливо сказати, що всі розроблені ІТ-рішення проходять три основні етапи: це розробка, впровадження та підтримка. Всі запущені сервіси потребують оновлення. Якщо розробку нам профінансували міжнародні партнери, то вже доопрацювання їх ми повинні взяти на себе. Це можливо теж двома способами: найняти ІТ-фахівців у штат або найняти їх зовнішньо за бюджетні кошти. На жаль, за період мого перебування на позиції ІТ-фахівців не вдалось найняти. Спочатку ми шукали потенційних кандидатів для конкурсу, бо на державну службу завести людей з комерційного сектору — ще той квест, а потім з лютого набір в ІТ-департамент був заблокований.

П’ять голів Митної служби показали — це постійна перебудова. Щодо ІТ, то поки невідомо, як усе буде розвиватися

Щодо бюджетного фінансування на розробку та підтримку, то воно, на жаль, не передбачено цього року. І всі спроби його отримати нічим не закінчились (все виділено на сканери та будівництво, хоча й цього не видно). Тому якщо не вирішити питання з підтримкою, всі розроблені ІТ-рішення стануть «мертвими» найближчим часом. Ми вже бачимо, що деякі запущені сервіси не працюють. Наприклад, калькулятор, який майже місяць не працює. А це була одна з найпопулярніших послуг. Сподіваюсь, це питання розв’яжуть.

ІТ — це один з основних напрямів всієї реформи митниці. Я бачу, що група високорівневих людей, які координують її, допомагають розв’язувати проблеми. Але необхідно підвищити пріоритет ІТ-реформи. Це допоможе у випадках, коли хтось не виконує чи саботує роботу.

Загалом треба казати і про людей, зарплату, стабільність. П’ять голів змінилося за минулий рік. Я бачу, що для роботи тут необхідна сильна політична воля. Мені завжди кажуть «у тебе така велика підтримка, всі про тебе знають». Але тут треба і щось робити, допомагати в дії.

Справді, люди кажуть, що зацікавлені в реформі, підтримують її. Хтось уже втомився від слова «реформа». Бо незрозуміло, що відбувається. А п’ять голів Митної служби показали — це постійна перебудова. Щодо ІТ, то поки невідомо, як усе буде розвиватися.

Про роботу на митниці та майбутнє без неї

Я точно не жалкую, що працював на митниці. Це колосальний досвід. Коли я ще заходив у ProZorrо, хотів допомагати державі. І я вважаю, що там ми зробили круту реформу.

Реформа митниці — це дуже амбітний проєкт. Особливо коли ти на старті цього, розумієш масштаби системи та держоргану, що можна зробити та як це буде працювати. Ще займаючись державними проєктами, я загорівся, що можливо робити такі великі реформи.

Але більше на держслужбу я не готовий йти. Перегорів, мабуть. Хоча після мого допису про звільнення надходить багато пропозицій і з державного сектору, і з комерційного. Але я взяв паузу.

Наразі розбираюся з проєктом і людьми, які на ньому працюють. У нас, напевно, одна з найбільших команд у цій реформі в державному секторі. Вона сформована давно та може робити великі державні проєкти. У держорганів є зацікавленість її зберегти. Це — важлива частина.

Ще б хотів додати, що з моменту мого повідомлення про звільнення з митниці, в мене часто запитують, які ж я бачу маркери ІТ-реформи, що допоможуть суспільству та зацікавленим стейкхолдерам відстежити, чи рухається вона далі. Я сформував 10 пунктів і опублікував їх на своїй фейсбук-сторінці. На жаль, сьогодні вони виконані на 0%. Вірю, що найближчим часом ми побачимо зміни.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось7
До обраногоВ обраному1
LinkedIn

Схожі статті




30 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.
«40% бюджету щодня приносить митниця

Тут ошибка. Исправьте. Нужно «40% бюджету Єнтіса щодня приносить митниця»

Про 40% бюджета на таможне — откровеный п****ж. Их там меньше 3. Это же не такая прям секретная информация?
index.minfin.com.ua/...​inance/budget/gov/income

— Акцизный налог с ввезенных в Украину подакцизных товаров — 6.26%
— Налог на добавленную стоимость с импортных товаров — 28.4%
— Налоги на международную торговлю и внешние операции — 3.04%

Статья написана по всем канонам профильных организаций: давайте возьмем немножко правды и вплетем в нее ложь. И все будут думать что все написанное — правда.
И это наверняка прокатит с бабушками, которые готовы голосовать за гречку.
Уверен, статьи на этом сайте читают люди куда более адекватные. А значит «впарить дичь» будет значительно труднее.

Наверное будет необъективным выслушать только одну сторону и игнорировать другую.
Поэтому если у кого-то есть «час та натхнення», вот вам Facebook профиль господина Ивашковича: www.facebook.com/...​le.php?id=100016267362119
Он совсем не секретный, и все, кто хоть мало-мальски прикасается к таможенным делам, его знают и почитывают.
Вот там можно и прочитать мнение другой стороны и об IT-реформе, качестве и функционале новых и старых продуктов.

Но даже если лень читать и разбираться кто прав а кто виноват, просто посмотрим на неувязки в этой статье:
1. Eсли Ивашкович не хочет делать в том ключе как вы хотите, то берите и делайте сами, потом внедряйте. Разворачиваем параллельно сервера с новым софтом и переезжаем. Это общеизвестная мировая практика.
2. Вы утверждаете, что все устарело, но у вас нет при этом исходников. Это как?
3. Если все устарело, то почему вы жалуетесь, что Ивашкович не делится исходниками, зачем они вам? Пишите свое сразу с нуля, правильно красиво, «модно и молодежно».
4. Вы хотите написать отдельные модули и интегрировать в старую систему, ОК. Зачем вам исходники, пользуйтесь интерфейсами имеющихся АПИ. А они есть и публичные. Ведь таможенные брокерские программы взаимодействуют именно через этот API

А вообще я себе так прямо и представляю: сидит такой Ивашкович и его команда в подземном бункере на −100 этаже и шлет DLL и EXE файлы с обновлениями по секретному каналу связи. :))))
Нет доступа к исходникам? Серьезно?
Все программное обеспечение разрабатывается на рабочих компьютерах, установленных в помещениях принадлежащих таможенной службе. Причем это не один человек и не один компьютер.
При наличии соответствующих разрешительных документов от правоохранительных органов можно получить доступ и к технике и исходникам. В конце концов, все мы знаем как наши «органы» могут приезжать в айтишные конторы и арестовывать технику.

Теперь немножко инсайда (который ни разу не инсайд, для тех кто в теме):
Текущее программное обеспечение написано на C#.
И снова вопрос: зачем вам исходники? Да, есть такая вещь как обфускация, но мы то знаем, что это все равно не 100% защита.
Короче пре желании можно все увидеть и понять. И найти бэкдоры и размахивать ими на всех углах. Но ведь не размахивают же...
Конечно проще просто написать какой устаревший у таможни софт. Просто так написать. Без аргументов...
А аргументы следующие: еще более 10 лет назад это был .NET 3.5. Не берусь утверждать, что все уже переехало на .NET 5 (вы сами знаете, что это может быть очень болезненно), но это вам и не фортран с бейсиком.
Конечно тут немаловажно понимание архитектуры проекта. И теоретически она может устаревать. Но на основе того что я знаю, это совсем не «кровавый энтерпрайз» во всех его худших проявлениях. Все сделано правильно, логично с возможностью расширения и плагинов.

К слову о современных технологиях: текущий портал для таможенного оформления разработан Ивашковичем и его командой на Blazor. И успешно работает не первый год.
Так что опять автор этой статьи немножко врет про «найкращі практики та правильні ІТ-інструменти».

В общем можно еще много чего говорить и писать. Но цель моего сообщения только в том, чтобы читатели просто задумались и возможно усомнились в достоверности написанного в оригинальной статье.

P.S. Сразу отвечу на вопрос «кто я такой и откуда такой умный взялся?»
Я 15 лет проработал в Таможенной службе разработчиком программного обеспечения. Последние годы работы принимал участие в разработке той самой «устаревшей таможенной программы». Лично знаю Ивашковича и ребят из его команды разработчиков. Очень грамотные IT-специалисты и просто порядочные люди.
Да, потом уволился из таможни, но это уже совсем другая история.
Подтверждение моих слов можно увидеть в моем Linkedin профиле.

окей пане, якими б вони порядними не були, код і архітектура в однієї людини це завжди погано.

Хоча автор також кінь, 4 види тестів))

40% бюджету щодня приносить митниця

Все, на этом можно заканчивать. Это очень много, это неправильно наполнять почти 50% бюджета с таможенных платежей. В Европе цифры существенно меньше, если кто-то найдет правильные ссылки подтверждающие или опровергающую правоту моих слов — велкам в дискуссию

А що не це звільнення кажуть донори? (EU4PFM, EU4BS, EU4IBM, IOM, etc)
Команда залишається чи теж піде? Чому Роман Ланський не подається на CDTO?

Я бачила в ФБ, що Роман Ланський також подав заяву на звільнення.

Task failed successfully. Якщо чувак не пропускає зміни, виясніть, за яких умов пропустить, може він хоче на лапу?

Там питання земельне — хто кого закопає. І стару систему саме тому і тримають усіма силами що саме в ній бекдори які дають можливість робити те що роблять. І як водиться жодної документації і лише одна людина яка тримає знання і «не замінна». Нажаль бачив все те саме в іноземних бізнесах коли ми робили абгрейд систем. Виявляється що є вендор який тримає всі знання щодо роботи старої системи і ними не ділиться. Навіть якщо і дадуть код системи — від нього мало користі, доведеться проводити реверс інженеринг який не замінює а лише може доповнити бізнес аналіз. Без принципових неприємних рішень і допомоги безпосередньо вищого керівнитсва нажаль нічого не зміниться. Стару систему будуть обороняти усіма наявними методами.

40% приносит не Митниця, а граждане которые эти налоги в итоге платят. А Митниця просто их собирает

а уяви скільки би вона приносила якби не розпилювали?

Опять плетут какую-то чушь. Задолбали. Собирайте СНБО и в срочноп порядке пусть принимаю налог для ИТ в размере 30-40-50.... процентов. С формулировкой «ІТ сектор платити мало податків, це ставить під загрозу національну безпеку і цілісність країни»

60 для гарантии что все свалят

Олександр Івашкович, начальник управління ІТ Державної митної служби,

Це якато діч. Чому цей «чудак» досі не звільнений нафіг?

Це ж очевидно, що зміни блокує одна конкретна людина.

А Ви реально думаєте що комусь в самій митниці ті зміни потрібні?

Всякие начальники приходят и уходят а Александр остается :) Удобно.

Доки там шалені прибутки які можна отримати з маніпуляцій жоден голова нічого не вирішить. А коли голова намагатиметься, із власної ініціативи або під тиском президента чи будь кого ще, знімуть з початку самого голову, а потім і його людей а проекти з кращого контролю закриють лісівники поламають тощо, або зроблять там бекдори щоб продовжувати робити те що і було. Потрібно виправляти суть проблеми, а не наслідки. Скажімо платити процент тим хто робить оформлення — а не зарплатню. Тоді у митників буде стимул робити все швидко і за процедурою, а не через хабарі і контрабанду.

А Вы реально верите, что не могут уволить какого-то там Ивашковича? Вокруг такие головы летят.

Ось чудовий приклад коли замість того щоб займатися реальними справами та робити антикорпуційні державні ІТ-системи, жижиталізатори беруть галузь в якої і так все стабільно і добре і видають це за неймовірні іновації. А там де дійсно треба боротися з корупційними складовими — там жижиталізатори піднімають лапки бо з’ясовується що люди в яких є інтерес просто не пропустять нікуди ніякі покращення.

Звичайно, «КзПП не є компетенцією мінцифри», «митниця не є компетенцією мінцифри», і так далі і тому подібне.

Легко бити лежачого, авжеж панове цифрові міністри? Легко примазуватися до іновацій в єдиній галузі де немає ніяких проблем?

Можна почути що Ви пропонуєте?

Да сто раз уже предлагали в подобных топиках — не трогать то, что и без государства отлично работает.

Пропоную зусилля що витрачаються на написання та піар безграмотних і непотрібних законопроектів для регуляції ІТ галузі спрямувати на боротьбу з внутрішніми ворогами на митниці та інших держустановах.

згадайте Гонгадзе така «боротьба» погано закінчується а от вайтішники то вже торт

Я предлагал очень много чего. Ответ — всем пофиг, никто не хочет ничего менять.

Тобі просто треба стати міністром. І бажано ще олігархом щоб мати великий вплив а не просто бути шлюбним генералом.

Стал министром, предлагаешь что-то полезное другим министерствам: всем пофиг, никто не хочет ничего менять.
Стал олигархом, раздал денег депутатам, чтоб не голосовали за фигню: всем пофиг, никто не хочет ничего менять.

По-перше, обрати назад нормальну владу.

Доведеться допомогти.

Підписатись на коментарі