130 тисяч і спостереження. Чим займається диспетчер ISTAR у «Хартії» і як ним стати
Денис Шкарупа, колишній фронтенд-розробник, зараз — диспетчер ISTAR. Денис розповів DOU, що досвід у сфері IT та ресторанному бізнесі допоміг йому стати ефективним у комунікації з підрозділами. У матеріалі ви дізнаєтеся, як працює система в реальних бойових умовах, як відбувається підготовка диспетчерів, як проходить зміна за моніторами і як відбувається ураження ворога.
«Вода мокра, подушка м’яка, їжа тепла». Про себе, навчання і зарплатню в ISTAR
— Як ви потрапили в ISTAR у «Хартію»?
До війська я працював фронтенд-розробником понад п’ять років, а до цього сім років у ресторанній сфері. Останнім місцем роботи була компанія Evoplay. Жив у Києві біля Золотих воріт, пив фільтр-каву і крутив самокрутки. Цікаво, що мій цивільний досвід, як-от комунікація з ресторанного бізнесу й технології з IT, допомагає в диспетчеруванні ISTAR.
Потрапив у військо в серпні 2024 року під час активної хвилі мобілізації, а до бригади долучився
Рішення мобілізуватися я ухвалив після того, як багато друзів-військових сказали: «Настав ваш час». Почав шукати підрозділ: ходив на співбесіди та зустрічі. На одній із таких зустрічей із представниками рекрутингового центру «Хартії» я познайомився з «Бітом» (старший офіцер відділення планування в ISTAR «Хартії» — ред.). Ми багато спілкувалися, що й допомогло зробити цей крок.
Під час підготовки я завершив усі справи на роботі: провів чотири співбесіди на свою позицію, передав проєкт у надійні руки. Побув із близькими, з’їздив у гори. Після мобілізації пройшов базову загальновійськову підготовку, яка тривала півтора місяця, а потім курс молодого бійця у «Хартії».
Я потрапив до підрозділу й пройшов стажування безпосередньо на ISTAR. У мене був досвід у спорті, який допоміг. Я проходив дистанцію Ironman (тріатлон з плаванням, велогонкою та марафоном — ред.) — це більше про психологічну витривалість, ніж про фізичну. Тому фізичні навантаження і режим мене не лякали. Але це абсолютно новий досвід. Називати це «дорослим табором», мабуть, некоректно, але щось у цьому є.
Я чув, що студенти тепер проходитимуть базову загальновійськову підготовку, і це правильно. Хотілося б, щоб усі чоловіки та жінки за бажанням могли пройти БЗВП. Це корисний досвід, навіть якщо людина не планує долучатися до війська.
— Що б вам хотілося знати до того, як ви потрапили у військо?
До служби мене найбільше цікавив побут: як усе організовано, де жити, які умови. Це було важливо, але детально ніхто не розповідає. Щодо грошового забезпечення, то я не питав заздалегідь, можливо, соромився, але можу сказати, що воно достойне навіть за мірками IT. Зарплата становить приблизно
Умови — це не обмеження для розвитку
Крім того, багато IT-компаній підтримує своїх співробітників, які пішли в армію. Наприклад, моя компанія допомагає матеріально. Якщо коротко описати умови служби, то скажу так: «Вода мокра, подушка м’яка, їжа тепла».
«У мене є багато моніторів, бортів, які дають картинку». Про роботу ISTAR
— Як би ви пояснили, що таке ISTAR для людини, у якої немає військового досвіду, і як ця система працює?
ISTAR — це аналітика, спостереження, цілевказання та розвідка. Якщо зовсім коротко — «знайти і знищити». Ключова перевага цієї системи — швидкість. У нас є всі засоби для цього: повітряна та радіоелектронна розвідка. І ми працюємо над тим, щоб ланцюг дій, kill chain, від виявлення ворога до його знищення був максимально коротким. В основі ISTAR — тактично-операційний центр (ТОЦ), це серце і мозок бригади, який працює 24/7.
За кожним диспетчером ISTAR закріплена його зона відповідальності, є засоби для повітряної розвідки, батальйонні засоби, засоби РУБпАК. Тобто в мене є багато моніторів, бортів, які дають картинку на полі бою в реальному часі.
Також ми користуємося системою ситуаційної обізнаності «Дельта». Якщо ми помічаємо ворога, завдяки цій системі я знаю координати ворога до метра. Моє завдання — відбити координати і зробити доповідь battle cap, черговому капітану бою. Але перед доповіддю я маю зробити швидкий аналіз, щоб з’ясувати кількість ворога, напрямок руху, озброєння тощо. І дати швидку лаконічну доповідь із пропозицією зі знищення. Це може бути FPV-дрон, якщо ворог не перебуває в лісі, а також скиди або ж артилерія.
Начальник штабу полковник Максим Голубок на командному пункті бригади
Залежно від кількості ворога вже капітан битви (battle captain) ухвалює рішення, який розхід снарядів потрібен. Але, окрім повітряної розвідки, ми використовуємо радіоелектронну розвідку. Вона особливо актуальна, коли несприятливі погодні умови обмежують польоти БПЛА.
Але здебільшого покладаємось на дрони. Безперервне спостереження забезпечують борти, які літають 24/7 над полем бою: один борт іде на заміну батареї, а інший одразу його підміняє, перекриваючи ту саму зону відповідальності.
Зони діляться на локальні орієнтири. Батальйонні засоби зосереджені на передньому краї, а засоби РУБпАК, які підпорядковані ISTAR, переглядають далі — на два кілометри й більше. Це допомагає знищувати ворога ще на підступах до переднього краю, щоб піхота не мала потреби відкривати вогонь. Ще ми обрізаємо логістичні шляхи ворога, унеможливлюючи його підхід до передових позицій.
— Чи можете розповісти сценарії операцій, де успішно застосовується ISTAR?
ISTAR постійно веде аеророзвідку. Це дає змогу виявляти логістичні шляхи ворога і прогнозувати його дії. Наприклад, під час штурмових дій противник може використовувати техніку. Ми завчасно мінуємо ділянки, ворог підривається на мінах, але це лише початок. Далі оперативно передаємо координати для ураження FPV-дронами, бомберами чи артилерією. Завдяки цьому можемо знищувати ворожу техніку та десятки одиниць особового складу ворога без жодного пострілу наших піхотинців.
Ще один сценарій: під час розвідки ми виявляємо, наприклад, генератор. Передаємо точні координати, і він знищується FPV-дроном чи бомбером. Це не лише руйнує інфраструктуру ворога, а й деморалізує його. У нас є засоби для виявлення ворожих дронів, і ми працюємо на знищення саме злітних майданчиків. Тобто це ускладнює використання дронів росіянам. Щоб ворог сидів без води, без їжі і максимально деморалізований.
— Як довго триває ваша зміна і як проходить робочий день?
Наша зміна триває 12 годин за графіком 12/12. Точна кількість днів змінюється залежно від обставин.
Робочий день починається з перезмінки. Ті, хто закінчує зміну, роблять доповідь про виявлення чи знищення ворога за останні 12 годин, а також діляться іншою важливою інформацією. Представники підрозділів у тактичному операційному центрі теж звітують. Після цього ми починаємо працювати.
Протягом зміни основний час проводимо за моніторами, виконуючи завдання. Є час для сніданку, обіду чи вечері, але якщо хтось покидає робоче місце, його напрямок не залишається без контролю. Тоді позицію тимчасово займає battle NCO — досвідчений «айстар», який допомагає координувати процес.
Загалом робота розділена на три напрями: дешифрування, аналітика та диспетчерство. Зараз ми поєднуємо всі ці функції, але в майбутньому плануємо їх розділити.
- Дешифрування — це обробка великих масивів даних, занесення їх у систему «Дельта» (наприклад, маршрути, укриття, демаскувальні ознаки, старлінки тощо). Це допомагає отримувати більше інформації про ворога.
- Диспетчерство — це робота з поточною ситуацією на полі бою, яка потребує максимальної зосередженості.
- Аналітика — це обробка та аналіз зібраних даних, хоча це вже трохи поза моєю компетенцією.
— Навчання на диспетчера ISTAR специфічне? Чи тренуєтесь на симуляторах?
Симулятори ми не використовуємо, ми не літаємо безпосередньо. Проте кожен диспетчер ISTAR проходить підготовку в полі. Оскільки я був розробником і більшість з нас прийшли цивільними, то для кращого розуміння того, як усе працює, майбутній диспетчер ISTAR виїжджає на позиції, вступає у взаємодію з екіпажами БПЛА розвідувального та ударного типу та артилерією. Спостерігає за тим, як вони діють, обмінюється досвідом. Хлопці на полі бою бачать ситуацію по-своєму, а ми — з іншого боку. Коли ми почали це практикувати, ефективність і якість комунікації значно зросла. Це один момент щодо стажування, а другий — це вже безпосередньо робота.
ISTAR вступив у взаємодію з екіпажем РУБАК
Кожен диспетчер ISTAR іде на стажування в батальйон, там набирається досвіду, а потім повертається і працює другим номером поруч з досвідченим спеціалістом ISTAR. Потім, залежно від результатів і прогресу стажера, він стає першим номером, а досвідчений ISTAR підхоплює, якщо щось треба. Щоб стати першим номером, стажер має розуміти орієнтири та починати коригувати борти.
Зазвичай диспетчери закріплені за своїми напрямами, а стажер має пройти всі зони і отримати зворотний зв’язок, після чого виходить на зміну.
У майбутньому в ISTAR планують запровадити додаткові навчання з такмеду та стрільби. Наразі ми активно розширюємося, з’явиться ще більше навчання.
Якщо говорити про тренінги загалом, то не хочу, щоб це звучало зухвало, але ми вже самі можемо ділитися досвідом. Наприклад, до мене з цим проханням зверталися колишні айтівці та військовослужбовці, які впроваджують систему ISTAR у своїх підрозділах. «Хартія» була першою у цьому напрямі і є досить передовою.
— Чи є спеціалізовані інструменти для виявлення ворога, чи головний інструмент — це очі?
Основний інструмент — це платформа «Дельта», щось на кшталт Google Maps, але військового спрямування з широкими можливостями. У «Дельті» є модулі, наприклад, «Вежа». Вона допомагає виявляти та знищувати ворога за допомогою стримів з БПЛА.
Ми отримуємо трансляції з розвідувальних дронів на моніторах. Я орієнтуюся за відомими точками: розбитою технікою, стежками, деревами тощо. Якщо виникають складнощі, наприклад, у лісовій місцевості, можу швидко перемотати запис трансляції, щоб зрозуміти, звідки залітав дрон.
Дуже корисний ортофотоплан, який накладається на «Дельту». Це актуальна карта місцевості, створена за останній час. Наприклад, зараз зима, і ортофотоплан дає змогу бачити сліди снарядів, пошкодження ландшафту, дороги тощо. Це допомагає швидко й точно визначити координати ворога.
— Чи є специфічні інструменти, які підвищують точність ударів?
Головний інструмент — це досвід. Пілоти та артилеристи добре знають місцевість і мають інструменти для точного ураження цілей. Артилерія, наприклад, використовує засічки, щоб визначити точку, звідки був вогневий вплив. Якщо потрібно, ми можемо скерувати FPV-дрон на гармату. Щодо наших інструментів, то це «Дельта» і «Вежа».
Наше основне завдання як ISTAR — це комунікація. Наприклад, коли вилітає FPV-дрон, ми даємо пілоту координати, але ворог може рухатися. Ми використовуємо мавік для того, щоб супроводжувати ворога до моменту, коли дрон потрапляє в ціль. Я також маю враховувати різні фактори: час підльоту FPV-дрона, погодні умови, напрямок вітру та інші. Весь цей процес вимагає точних розрахунків.
Тому основні інструменти — це досвід і комунікація, які допомагають максимально точно взаємодіяти з технікою та завдавати точних ударів.
— Скільки в середньому минає часу від виявлення до ураження?
Це залежить від типу ураження. Якщо ми говоримо про скиди, наприклад, мавіків або FPV-дронів, то є таке поняття, як патрулювання. Ці дрони патрулюють визначені маршрути, які ми обираємо на основі аналітики про пересування ворога. У таких випадках ураження може статися досить швидко, буквально тут і зараз.
Якщо ж це більше планова робота, то зазвичай час від виявлення до ураження становить
«У нас навіть з’явилася борда із задачами». Про людей в ISTAR
— Хто ухвалює остаточні рішення на основі даних, які отримує ISTAR?
Остаточне рішення ухвалює battle captain — компетентний офіцер, який чергує в тактичному операційному центрі. У нього є battle NCO, його права рука.
Battle cap та battle NCO після вдалого ураження ворога
Стратегічні рішення ухвалює командир бригади або начальник штабу, але для ситуацій «тут і зараз» на полі бою останнє слово за battle cap. А ISTAR пропонує рішення про ураження.
— В ISTAR більшість людей пов’язані з ІТ?
Більшість хлопців, які приходять після мене, це розробники, QA, проєктні менеджери. Нещодавно до нас приєднався спеціаліст із великим досвідом у проєктному менеджменті, який став нашим командиром. У нас навіть з’явилася борда із задачами, що мене дуже тішить.
Після того як я пройшов шлях у БЗВП, де все було на папірцях, з анкетами та чергами, тепер кожен має завдання на борді: диспетчерство, розробка, написання документації. Наприклад, нині я залучений до створення онбордингу для ISTAR.
Засновник ДФТГ «Хартія» Всеволод Кожемяко та начальник штабу Максим Голубок поруч з battle captain
Також ми як айтівці розвиваємо в «Хартії» свої продукти, багато працюємо з аналітикою. Використовуємо бізнесові аналітичні застосунки, з якими працюють ISTAR поза диспетчерством. Основний акцент на обробці та аналізі величезних обсягів інформації, яку збирає бригада. Ми пишемо застосунки, які допомагають фільтрувати, зберігати й аналізувати дані.
Іноді залучаємо волонтерів для розробки і дизайну. Але зараз тенденція така, щоб не залучати аутсорс, а використовувати свій ресурс.
— Чи шукаєте ви зараз спеціалістів у команду? Як IT-спеціалістам долучитися до «Хартії»?
Ми постійно розширюємо підрозділ і нині шукаємо людей, зокрема програмістів і QA. Але найважливіше — це мотивація й ініціативність. Лідерство й активна позиція завжди цінуються.
Долучитися до «Хартії» не складно: ми активно представлені в медіа, є вакансії на DOU, а також LobbyX і Work.ua, зокрема й на позиції в ISTAR. Усе, що потрібно, — це знайти наші контакти.
«Новий будинок легше звести, ніж перебудовувати старий». Про подальший розвиток системи
— Чому система ISTAR повільно впроваджується в інших підрозділах? Наскільки складно інтегрувати ISTAR у класичний бойовий підрозділ?
Можливо, це збіг, але успішні бригади, які на слуху, зазвичай мають ISTAR на різних рівнях. Наприклад,
Щодо впровадження, то у «Хартії» це було відносно просто, оскільки підрозділ створювався з нуля півтора року тому. Це дало змогу будувати процеси одразу за стандартами НАТО, враховуючи сучасні потреби. Як у будівництві: новий будинок легше звести, ніж перебудовувати старий.
— Які інновації, на вашу думку, могли б підвищити ефективність ISTAR?
Насамперед я б акцентував на масштабованості, людському ресурсі та забезпеченні технологіями. Є значна потреба в розхідних матеріалах, таких як розвідувальні та FPV-дрони, які постійно витрачаються. Тому забезпечення є критичним.
Щодо інновацій, то важливим напрямом є розробка нових програмних застосунків, які ми вже створюємо. Штучний інтелект теж може зіграти ключову роль, але базові потреби, як-от забезпечення і масштабування, наразі на першому місці.
4 коментарі
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.