Сучасна диджитал-освіта для дітей — безоплатне заняття в GoITeens ×
Mazda CX 30
×

«Штучний інтелект стане Святим Граалем». Олександр Краковецький — про роботу DevRain, «ДонорUA», проблеми Microsoft та провал Windows Phone

IT-ентузіаст Олександр Краковецький розповідає про те, як можна одночасно працювати CEO і CTO в двох різних компаніях, перед якими складнощами зіштовхуєшся у ДонорUA, які проблеми і позитивні сторони є у Windows та чому не злетів Windows Phone.

👉🏼 Підписуйтесь на YouTube, щоб не пропустити нові інтерв’ю

«Наше завдання — подбати про те, щоб кров у людини була вчасно». Про «ДонорUA»

«ДонорUA» — це соціальний проєкт-неформат. Адже для стартап-екосистеми він є занадто соціальним, а для соціальної сфери — занадто стартапним.

Це надзвичайно важливий проєкт для України, над яким ми з командою працюємо понад сім років. Особливо він став популярним і потрібним під час війни. Тому мені доводиться поєднувати його з основною діяльністю.

Звісно, є комерційні компанії, які займаються обробкою крові, її транспортуванням, однак передусім це прерогатива держави. Завдання «ДонорUA» — подбати про те, щоб кров у людини була вчасно. Ми робимо все можливе, щоб донорам було зручно планувати донації, а також вони знали, куди прийти, де бракує крові тощо.

Найбільша проблема — дізнатися, де ж ця кров потрібна. Адже часто в нас досі діє радянський підхід, коли на папері все добре, а насправді є проблема.

Ми починали з Excel-файлу, де були контакти донорів. Але виникали труднощі. Припустимо, людина вчора здала кров. І їй починають телефонувати з одного центру, потім з іншого, а згодом — волонтери, щоб вона знову здала кров. Проте не можна щодня це робити. І настає момент, коли людина каже: краще видаліть мій номер і більше не телефонуйте.

Ми перші в Україні почали розбиратися з цією ситуацією. Зрештою, вирахували загальну кількість донацій: вийшло приблизно 13 з половиною донацій на тисячу людей на рік. І це втричі менше, ніж у розвинених країнах.

Є відомі фонди, які займаються онкозахворюваннями, і їм доволі просто фандрейзити та доносити меседжі, наприклад, про збір коштів для дітей, які хворіють на рак. І в пересічної людини слово «рак» — це тригер, на який вона реагує, що потрібно допомагати. А щодо крові подібного зв’язку немає. Адже людина може мати кров і померти, і навпаки — не мати крові й не померти.

Під час війни були випадки, коли наші волонтери пропонували привезти трохи «зайвої» крові. І згодом це рятувало життя бійців, які прибули з гарячих точок. Якби її не було, вони б до ранку не дожили.

Наше основне завдання — розподіл і координація донорів. Навіть якщо абсолютно всі підуть і здадуть кров, це теж недобре, бо її треба зберігати, а це дорого. А якщо кров не використати за певний час, доведеться її утилізовувати, а це ще дорожче, ніж зберігати.

«У мене було кілька можливостей піти працювати в Microsoft». Про співпрацю з компанією

В університеті, де я навчався, викладали Pascal, але дозволяли використовувати будь-яку мову програмування. Тож коли я приносив «лаби» на C# (це був основний стек на першій роботі Олександра, де він працював з 3 курсу — ред.), то розумів, що ніхто не знає її, тому мені відразу ставили високі бали.

В моїй студентські роки компанія Microsoft була активною на українському ринку: працював цілий підрозділ, який взаємодіяв зі спільнотою. Згодом я з Вінниці став їздити до Києва на конференції, щоб прокачати навички, познайомився з великою кількістю людей з Microsoft та її партнерами.

Одного разу в університет приїхав представник Microsoft Україна, він розповідав цікаві, про які я мало що розумів. Після виступу я підійшов до нього і запитав, як подружитися з компанією. І мене запросили на академічні дні в Ялті, де збиралися представники різних вишів. Люди мені настільки сподобалися, що я вирішив стати частиною цієї спільноти. Так я дізнався про формат Microsoft .NET User Group, коли можна у своєму місті збирати людей, робити технічні доповіді тощо.

Я став це реалізовувати у Вінниці. До нас приходили 50–60 людей, що у «нульові» було досить немало. Ми навіть стали джерелом натхнення для інших груп. Я це робив від щирого серця, а ще поліпшував свої навички доповідача. Згодом мені зателефонував Сергій Байдачний — євангеліст технологій у Microsoft Україна, і запитав мене, чи не хочу я бути Microsoft Regional Director. Зізнаюся, що перші кілька років цей статус і титул мені жодної користі не приносив.

У той період я працював full-time у компанії і був 22-річним тимлідом на одному ізраїльському проєкті. Проєкт був для R&D-центру Microsoft в Ізраїлі, який тільки відкрили в Герцлії. І коли ми вирушили в Ізраїль, виник перший скандал. Адже вони дізналися, що мені лише 22 роки. А в Ізраїлі у 22 роки людина служить в армії, тобто ще навіть не вступає до університету. Однак менеджер переконав партнерів у тому, що мене варто взяти на проєкт.

Я працював буквально за трьох. Так склалося, що останні два тижні мені довелося самостійно все доробляти. І я успішно здав проєкт. Це стало початком моїх регулярних поїздок в Ізраїль. Власник компанії, з якою ми працювали, володів ще кількома компаніями, для яких я зробив ще щонайменше по проєкту.

Але згодом виникло питання: що далі? Йти на Java, бо більшість проєктів вимагали її, чи звільнятися. Оскільки звільнятися я не хотів, то шукав інші проєкти. І через два тижні я приніс проєкт під мобільні платформи для AOL. Моя задача була — займатися iOS і Windows Mobile, а BlackBerry та Android заутсорсили професійній компанії, лідеру ринку. Свою частину я завершив за місяць, і ще три місяці ми чекали, щоб інша компанія доробила свою.

Згодом з’ясувалося, що я не тільки був Microsoft Regional Director, а й став одним з перших спеціалістів з iOS в Україні.

На той час в Ізраїлі не було внутрішніх спеціалістів — iOS-розробників, тому вони спеціально запрошували українців. Тоді ми писали перший мобільний застосунок для одного з найбільших банків Ізраїлю.

Був такий момент, коли я в ізраїльському офісі їхав у ліфті й почув, як люди перешіптувалися: «Це Олександр — iOS-розробник?». Потім вони дізналися, що я здобуваю PhD, а для них це дуже почесно, — тоді був гарний час, коли в Ізраїлі нас класно сприймали.

Цікаво, що в мене було кілька можливостей піти працювати в Microsoft. Коли я був ще студентом, у компанії діяла програма для інтернів. Я пройшов усі раунди інтерв’ю, і залишився фінальний етап. Проте мені не вдалося отримати польську візу, хоча мав усі документи й запрошення.

Якщо говорити про дві найскладніші співбесіди в моєму житті, де вимагали найбільшу кількість навичок, то це було в Microsoft Research та Microsoft Bing, куди я йшов влаштовуватися інтерном. Якщо в інтернатуру Microsoft Research я ще бажав потрапити, то в Microsoft Bing я просто поїхав, бо мені було цікаво подивитися. Дотепно, що всі ці історії про Microsoft не пов’язані між собою, просто так склалися обставини.

«Невміння працювати з клієнтами». Про проблеми Microsoft

Про Microsoft я чув чимало міфів, існує упереджене ставлення до неї. Але навіть якби 10 років тому в компанії перестали б все робити, то ще 20 років у них все було б добре.

У Microsoft найкращий диверсифікаційний пакет. Якщо, умовно, продажі iPhone в Apple просідають, то це є проблемою. Всі інші характеристики насправді не такі важливі, — головне, скільки в цьому сезоні продали айфонів. Натомість у Microsoft є чимало бізнесів, і коли десь щось просідає, то в іншому — зростає.

Microsoft — лідер у бізнес-сегменті: SharePoint, SQL Server, Xbox, Azure... І як у будь-яких інших компаніях, там є внутрішні проблеми. І після приходу виконавчого директора Сатьї Наделли в компанії почали змінюватися процеси.

І тут, власне, потрібно згадати про Windows Phone. Адже коли я вирішив створити свою компанію, крім бажання, у мене не було нічого: ні грошей, ні клієнтів. І ми вирішили, що найкращим кандидатом на ексклюзивність буде Windows Phone, бо навряд чи багато компаній будуть з цим працювати. І DevRain стала компанією з розробки мобільних застосунків для Windows Phone. Спершу в нас були хороші результати та показники, зокрема мільйони завантажень продуктів. А коли Windows Phone почав «згасати», то, звісно, ми змінили бізнес-модель.

Чому так трапилося з Windows Phone? Зі свого досвіду як розробника і користувача, вважаю, що Windows Phone був найкращим. Проте, на мій погляд, він не «залетів», бо Microsoft обрала не ту цільову аудиторію. Через це вони отримали кількість, а не якість, у той час, коли в Apple була і кількість, і якість. Компанія Apple заохочувала інді-розробників створювати застосунки, а також говорила про те, що вони можуть бути ноунеймами, але якщо здатні створити гру, то стануть мільйонерами. Такі кейси надихали людей і компанії, тож вони масово ринули заповнювати маркетплейс якісними застосунками.

Microsoft пішла не до клієнтів, а до своїх партнерів, тобто почала надавати багато грошей їм та великим компаніям, а також дотували розробку. І коли це дотація, то здебільшого якість є доволі низькою.

Коли йдеться про софт, то в Microsoft всі застосунки поєднані між собою, і це створює просту точку входу, але водночас і проблеми. Бо систем є надзвичайно багато. Якісь з них написані нещодавно, а інші — 10 чи 20 років тому. І вони мають працювати так, як цього очікують і потребують люди у 2022 році. Інший нюанс — невміння Microsoft працювати з користувацьким ринком. Хоча вони навчилися робити класні ролики, але коли я дивлюся на їхню комунікацію з клієнтами, розумію, що це сумно.

Microsoft рідко створює щось проривне самостійно, але вони вміють класно заходити на ринок і витісняти інших своїми продуктами або займати частину певного ринку.

«Наша основна компетенція — це Microsoft-технології, клауд і ШІ». Про діяльність DevRain

Попри те, що вже 10 років я СЕО DevRain, все ж залишаюся технічним спеціалістом і позиціюю себе в тому числі як Solution Architect, консультант і спеціаліст, який допомагає з Digital Transformation.

Наша основна компетенція — це Microsoft-технології, бо ми є партнерами компанії, а також хмарні технології і прикладний штучний інтелект (ШІ). Тобто ми дізнаємося про новинки в Microsoft, а потім починаємо показувати їх компаніям.

Microsoft часто пропонує партнерам клієнта з цікавим запитом або тих, хто бажає спробувати ШІ. Адже мало замовників, які відразу говорять, що бажають ШІ, бо більшість насправді не розуміє, що це таке. Тому ми пояснюємо їм, як це використати та скільки це коштуватиме.

У моїй кар’єрі було чимало важливих моментів, пов’язаних з політичною ситуацією в країні. Коли DevRain тільки створили і вона почала потроху працювати, якось я прийшов до Макса Іщенка і запитав, чи треба йому застосунок під Windows Phone. Він відповів: «Якщо хочете, то робіть». І хоча я не знаю, чи ним хтось користувався, але ми його зробили.

Згодом Макс передав, що до нього звернулися люди, які шукають Windows-девелоперів. І відтак ми отримали великий російський проєкт для відомої соціальної мережі Mamba.ru. І якщо подивитися на список російських клієнтів, то туди входять топові компанії. Проте настав 2014 рік, і ми повністю відмовилися від російського ринку, що на той час становив 80% наших прибутків. Спасибі цим нехорошим людям, бо ми перекваліфікувалися на західні країни з нормальними проєктами та кращими бюджетами.

Після Майдану я пішов у активізм. Допомагав з даними, був ментором у великій кількості проєктів, які були пов’язані саме з соціально-політичним напрямом, консультував майже всі міністерства, а також займався «ДонорUA».

2017 року я став помічати тенденцію до збільшення конкуренції, підвищення зарплат на ринку і зрозумів, — якщо зараз ми з командою щось не зробимо, то нас не буде за рік чи два. Ми стали роздумувати, який саме напрям буде для нас ключовим і що вирізнятиме нас серед інших компаній. І зрозуміли, що все більше структур переходитимуть в «хмару», а штучний інтелект стане Святим Граалем.

І зараз я займаюся стратегічними питаннями, допомагаю нашим клієнтам зі ШІ на рівні архітектури, концепції, готовності впроваджувати новітні технології. Звісно, іноді доводиться кодити, але чимало часу я присвячую пошуку клієнтів та роботі з ними. Оскільки компанія DevRain невелика, тож чимало чого доводиться робити самостійно.

«Люди починають розслаблятися або мають зависокі зарплатні очікування». Про часті помилки у процесі саморозвитку

Часта проблема в IT, — коли люди отримали певну посаду і починають розслаблятися. Хоча у всіх моїх знайомих, які будують кар’єру в ІТ, з кожним збільшенням зарплати й переходом на нову позицію зростає відповідальність. І це важко.

Друга проблема — це нерозуміння, як співвідноситься досвід і рівень компенсації. Часто я читаю про те, що не вказують у вакансіях зарплатну вилку. А от вкажімо 2–4 тисячі доларів. Що це означає? Достатньо кваліфікована людина для цієї вакансії повинна заробляти дві тисячі доларів. А людина, яка перевищує базові вимоги і виходить за їхні межі, потенційно може отримати чотири тисячі доларів. А як мислить людина, яка побачила цю «вилку»? Якщо вона бажає отримувати п’ять тисяч доларів, а вказано від двох до чотирьох, то нехай, вона вже погодиться на чотири. Хоча насправді не підходить під половину вимог цієї вакансії. І от у цьому виникає багато непорозуміння.

Нещодавно у нас була історія, коли людина просила дев’ять тисяч доларів. Їй зробили офер на чотири тисячі доларів, і вона погодилася. Ми взяли її працювати, але через місяць звільнили, бо вона не працювала на ці чотири тисячі доларів.

Нині ми наймаємо людей на не зовсім технічні спеціальності, — наприклад, проджект-менеджерів, дата-аналітиків, і не можемо знайти спеціалістів із такими характеристиками. Бо одна людина занадто «бізнесова», але без технічних знань чи з поганою англійською, а інша навпаки — занадто технічна, а потрібно ще знати добре бізнес-складову, коли фахівець розуміє потребу клієнта і передусім задовольняє її, а потім робить все інше.

«Мені подобається, де я перебуваю зараз». Про те, ким себе бачить через п’ять років

Нині горизонт планування у бізнесі дещо менший. Мені подобається, де я перебуваю зараз. На початку цього року в нас все було добре: ми зростали, у нас з’являлися нові клієнти. 24 лютого наша програма мінімум і максимум була така — просто не зникнути. У березні зрозуміли, що вже питання виживання не стоїть, і побачили, що в нас звільнилися ресурси, які ми почали використовувати для допомоги українському війську. Влітку стали заходити нові проєкти, які потрібно розвивати, а у вересні повернулись ті українські клієнти, які «заморозили» свої проєкти. Тепер у мене роботи навіть більше, ніж на початку року.

💻 Компанія DevRain з 28 листопада по 6 грудня проводить щорічну конференцію DevRain Transform 2022, що присвячена прикладному штучному інтелекту на платформах Microsoft та NVIDIA. На вас чекають воркшопи та одноденна конференція. Участь безкоштовна, але опційно ви можете задонатити на ДонорUA.

👍ПодобаєтьсяСподобалось6
До обраногоВ обраному1
LinkedIn

Схожі статті




2 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

цього ми не знали про Сатью.... "

І після приходу виконавчної директорки Сатьї Наделли

"

він же чоловічого роду? )

Підписатись на коментарі