«Онлайн-формат погано впливає на людей». Співзасновники Mate academy про IT-освіту й роботу, дискримінацію та план стати єдинорогом

Чи стало менше охочих «увійти в ІТ» за останні роки? Яких спеціалістів зараз шукають ІТ-компанії, чи є в IT дискримінація та чому українські студенти себе недооцінюють? Ми поспілкувалися про це зі співзасновниками Edtech-стартапу Mate academy — COO Анною Апостол, CEO Романом Апостолом і CGO Максом Лисаком.

Макс Лисак, Роман Апостол і Анна Апостол

Про тих, хто хоче легко увійти в ІТ зараз

— В ІТ-спільноті побутує скептичне ставлення до ІТ-курсів — через популяризацію легкого «входу в ІТ», де гроші течуть рікою. Як нині, чи досі є це враження у початківців?

Анна: Я думаю, що з початком повномасштабної війни, а також світової кризи і звільнень в ІТ ця тенденція зменшилася. Більшість чує, що стало складніше працевлаштовуватися, тож менше людей хочуть в ІТ. Але насправді джуніорам ніколи й не було легко. Можливо, знайти роботу й було простіше, ніж тепер. Але навчитися чогось, вміти проявити себе на співбесіді — ні.

Важче стало тим, хто має досвід і хоче змінити роботу. Оскільки вони звикли, що рекрутери самі пишуть в LinkedIn — і за два дні є три офери. Зараз же треба виконувати тестові, писати рекрутерам, довше процеситися.

Роман: Ми ніколи не апелювали до того, що це легко. У нас є два формати навчання: фултайм з ранку до 18:00 і в гнучкому форматі. У відгуках студенти завжди пишуть, що в Mate потрібно вчитись багато. Ми ніколи не позиціонували себе як «21 день — і ви сеньйор» або «2–3 тижні — і ви на роботі». Навпаки, казали, що буде важко.

Коли Аня починала компанію у 2014 році, її назва була «Еasy start in IT». Але ми дуже швидко зрозуміли, що старт зовсім не легкий і наша роль у цьому шляху — бути друзями та допомагати, і перейменували компанію.

— Тобто загалом кількість охочих прийти до ІТ меншає?

Анна: На початку повномасштабного вторгнення було на 35–40% більше заявок, ніж до того. Люди перебували у повній невизначеності: хтось втратив роботу, компанії не комунікували, коли можна буде повернутися до праці. Ситуація змусила думати, що мати віддалену роботу — це добре, тоді можна працювати з іншого міста чи з-за кордону. Так тривало приблизно п’ять місяців, а потім кількість заявок зменшилася.

Mate в Україні випускає і працевлаштовує таку саму кількість людей, як до повномасштабного вторгнення. Плюс ми відкрили нові напрями у гнучкому форматі — там зросла кількість студентів.

Із працевлаштуванням ми не просідали жоден з років повномасштабного вторгнення, якщо порівняти з довоєнними показниками. Та кількість вакансій дуже зменшилася і працевлаштування стало тривалішим процесом. До лютого 2022 року нам треба було два-три тижні, щоб знайти людині роботу. А після — півтора-два. Тому ми зробили кращі, складніші програми, додали модулі, щоб студенти мали більше знань.

Ще у нас відкрився partnership department — за два роки його існування є близько 200 компаній, які системно нам пишуть, оскільки вони задоволені нашими студентами та просять ще. Тільки в Ajax ми працевлаштували 56 людей.

Раніше вакансій було більше, ніж кандидатів. Нині кандидатів у рази більше, ніж вакансій. На інших ринках такі ж проблеми. Цікаво, що в Європі навіть ще довше працевлаштовувати студента, ніж у нас, оскільки там процеси бюрократичніші, повільніші: рекрутери більше відпочивають, ходять у відпустки, довше відповідають.

Макс: До 2021 року ми випускали настільки хороший «товар», що компанії билися за наших учнів. Групи були влаштовані на 50–60% ще до завершення навчання. Нам не потрібно було перейматися, щоб вони знаходили роботу. Коли почалася повномасштабна війна, лейофи, довелося значно складніше працювати. Зараз завдяки partnership-команді, яку запустила Аня, влаштовуються 40% від усіх працевлаштованих студентів.

— Як ви вважаєте, що найбільше вплинуло на зменшення охочих йти до IT: скорочення вакансій, велика конкуренція, складність професії?

Анна: Це дуже було помітно, як люди підхоплюють загальні гасла, які десь почули, наприклад, від своїх друзів, які працюють в ІТ. Але останні часто не знають, як шукати роботу: їм же просто перестали писати рекрутери в LinkedIn.

Коли був DOU Day, мене трішки здивувало, що в усіх виступах говорили, що «в айтішці зараз капець, як складно знайти роботу», «пройшов оцей бум». Але ми так само працевлаштовували студентів у той момент. І ось люди це чують і думають: «Ну, зачекаю кращих часів». Але «кращих часів» не буде, треба адаптуватися під теперішній ринок.

Макс: У 2021 році ми працевлаштували 800 випускників. І стільки ж у 2022-му. А 2023 року — 1200. Тобто ми навіть зросли. Коли я спілкуюся з рекрутерами, вони кажуть, що як мінімум половина (а то й більше) всіх наймів на джуніорів в Україні зараз — це наші випускники. Можливо, до повномасштабної війни це було 10–20%.

Роман: Так, цифри точно змінились, тому що були тренінг-центри при ЕРАМ і SoftServe, які тепер значно менше навчають людей. Відповідно ми відсоток збільшили.

Про вік і дискримінацію

— Який портрет вашого студента і як він змінився за 10 років?

Макс: У нас немає єдиного портрету, є кілька сегментів. Напевно, найбільший поширений — люди від 25 до 35 років, які вчилися на технічній спеціальності, але пішли працювати не за нею. Вони мають друзів, які працюють в ІТ, і теж хотіли б спробувати. Другий сегмент — студенти різних вишів України (необов’язково технічних), які розуміють, що хочуть програмувати.

Анна: Коли ми випустили перших 100 студентів, серед них точно не було старших за 45 років, бо ми не знали, чи підійде їм програма. У перші роки діяв офлайн-формат, тож навчалися переважно кияни. Ми боялися брати людей зі всієї України, тому що не знали ті ринки.

Перша і єдина група, яка навчалась офлайн на фултаймі, 2018 рік

Зараз, коли ми знаємо ринок і впевнені у своїй програмі, ситуація змінилася. Найстаршому з наших студентів було 61 (до речі, його історія є на DOU). 7–8 років тому ми б на це не зважилися. На питання щодо працевлаштування старших людей ми могли казати тільки: «Спробуємо, але гарантії не даємо».

Поступово ми обростали досвідом. Ми зрозуміли, що можна працевлаштувати українця на ремоут чи за кордон. 16-річну людину можна оформити як ФОП, потрібен дозвіл батьків.

Пам’ятаю цікавий кейс, як ми вперше шукали роботу іноземцю. Він жив в Україні 10 років, говорив українською та російською, був абсолютно адаптований у соціумі. Але в резюме було написано його близькосхідне ім’я, тому його ніхто не кликав на інтерв’ю, що б ми не робили.

Коли ж ми написали «Саша» (як псевдонім), його почали кликати на співбесіди

Йому ми теж не обіцяли швидкого працевлаштування, попередили: «Тебе будуть дискримінувати, на жаль».

Навіть у Європі, хоча вони це заперечують, є дискримінація за віком, статтю, національністю. Тож якщо тобі 45, треба бути готовим, що ти маєш бути, як джуніор у 25: вмотивованим, швидко писати код тощо.

— Чи змінилося співвідношення за статтю за 10 років?

Анна: Дуже змінилося. У 2011 році в індустрії було 7% дівчат, а зараз уже 24%. Наприклад, перші Java-студенти були переважно хлопці. З часом приходило більше дівчат. І першими нашими Java-менторами були дві дівчини. Потім ми набрали хлопців-девелоперів, і ці дівчата їх менеджили, вели групу з 30–40 хлопців. Це сприймалося нормально. Звісно, дискримінація ще є, але все рухається в позитивний бік.

Про конкуренцію і співпрацю з університетами

— Як ви вважаєте, хто був вашими основними конкурентами до повномасштабної війни і є зараз: ті самі тренінг-центри при компаніях, виші або інші курси?

Макс: Щодо вищої освіти, то я не сильно вірю в університети. Люди, які потрапляють в ІТ після вишів — зазвичай потрапляють туди завдяки самовнавчанню. Університети — круті, коли ми говоримо про фундаментальні знання, які не швидко змінюються (математика, фізика тощо). А програмування настільки стрімко розвивається, що виші за цим не встигають. Серед наших студентів багато випускників топових університетів.

Взагалі є конкуренти, а є альтернативи, як-от самонавчання. Дуже багато людей можуть опанувати професію самостійно, знаходячи інформацію у відкритих джерелах. Просто це займає значно більше часу. Важливо мати зворотний зв’язок щодо вашої роботи. Наприклад, коли є друзі-програмісти. Таке менторство пришвидшує процес.

Тренінг-центри компаній після початку повномасштабної війни зменшили обсяги або взагалі перестали випускати людей. І, звісно, є курси-конкуренти, які теж пропонують послуги з навчання.

Анна: Думаю, що ми з ними конкуруємо у флекс-моделі. Якщо говорити про тих, хто на слуху, це, напевно, GoIT. Але не за ISA-моделлю, коли люди платять за навчання після того, як знайшли роботу. Знаємо, що Beetroot Academy пробували робити щось схоже, але нині, здається, перестали.

Роман: Щодо університетів, то я вірю, що вони потрібні. Їм важко бути класними з багатьох причин. Так, є яскраві приклади приватних вишів — УКУ та KSE. Хотілося б, щоб таких було якомога більше, бо інші трохи відстають.

Я пропонував університетам співпрацю, хочу допомагати їхнім студентам ставати класними спеціалістами, ділитись нашими програмами, ставати партнерами. Тому що роль університетів — дуже велика в Україні, і ми зацікавлені в тому, щоб вони були сильнішими.

— В якому форматі це партнерство може бути?

Роман: Нині це заклик. З деякими ми спілкуємось.

Ми знаємо, що таке розробка програми навчання професії від 0 до 1: від того, що людина нічого не знає, до того, що вона може почати працювати. Створення теорії, практичних завдань, відеопояснень — цей процес коштує близько 50 тисяч доларів. Я прекрасно розумію, що в університетів немає таких коштів. А також навчальних платформ, де все це відбуватиметься: куди можна зайти, побачити свої домашні завдання, прописати код, щоб він був покритий тестами.

Звичайно є спелчекери, перевірка тестами, ШІ-рев’ю, ШІ-ментор. Цих речей у вишів немає, і немає коштів для їхньої розробки. Зробити нашу навчальну платформу коштувало мільйони доларів з 2018 року. Ми відкриті до партнерства, щоб більше людей могли здобувати класну освіту.

— Я розумію, чому це може бути вигідно, корисно для університетів. А для вас?

Анна: Перше — хочеться, щоб якість освіти в Україні стала кращою, тоді у нас буде кращий соціум. Люди матимуть бажання тут вчитись, молодь не буде виїжджати.

Друге — ми можемо давати доступ до своєї навчальної платформи, відкривати певні модулі, наприклад з базового програмування. При цьому є класні викладачі тієї ж математики, вони можуть записати курс для наших студентів, який буде корисним людям, які не мали «вишки» в школі, університеті.

У топових вишах є чудові викладачі, які навіть не за зарплату там працюють, а тому, що їм подобається. Ми можемо наймати людей до нас. Коли ти матимеш доступ до людей у вишах, то побачиш, хто перформер — і зможеш наймати до себе в розробницьку чи тестувальну команду. Думаю, що це може бути така взаємовигідна колаборація.

— Читала, що у вас бувають студенти від 16 років. Цікаво, кому у такому віці ви б порадили йти до вас на курси, а кому — до університету на ІТ-спеціальність?

Роман: Щоб отримати професію, корисно йти до нас: провчитись 4–6 місяців — і працювати. І у нас буде ще багато матеріалів про зростання від джуніора до мідла. Щодо вишів, то думаю, є сенс йти тільки у найкращі, де буде гарний нетворк. А ще у ті, які працюють офлайн, щоб була поступова соціалізація, введення у доросле життя.

Анна: Я бачила 16-18-річних, які на співбесіді поводилися вже як дорослі, не боялися фултайм-роботи. Тобто мотивація, свідомий вибір може бути у будь-якому віці.

Макс: Немає універсальної відповіді, треба кожну ситуацію розглядати окремо. Є люди, які не можуть дозволити собі вчитися в УКУ, де вартість навчання 300 тисяч на рік. Круто, якщо є шанс отримати стипендію. У середньостатистичний виш, напевно, не варто йти. Або в топовий, або йти заробляти. І тоді можна здобути вищу освіту заочно, наприклад.

Про недоліки онлайн-формату

— Нещодавно Тимофій Милованов озвучив тезу про те, що і кількість, і рівень освіти абітурієнтів стрімко падає через війну, а також через дистанційну освіту в останні роки. Чи помітили ви таке?

Анна: Я можу сказати про роботу. Онлайновий формат дуже погано впливає на людей. Коли наймаєш людину, яка закінчувала університет дистанційно, з одного боку, вона каже: «Я втомився від онлайну, хотів би соціалізовуватися». А з іншого, коли пропонуєш: «Приходь до офісу». У відповідь: «Ні, я не хочу». П’ять років тому такої проблеми не було: всі були готові ходити в офіс, релокейтитись до Києва, якщо це потрібно. Нині люди стали менш мобільними.

І з усіх, хто був працевлаштований з 2020-го по 2024 рік, 70% — це ремоут-працівники. Але нині тенденції змінюються. Більшість компаній запрошують в офіси. Тому ми на етапі інтерв’ю з майбутніми студентами кажемо: «Дивись, ремоут — це добре. Але ти обіцяєш, що шукатимеш роботу і в офісі, не будеш пріоритезувати. Не має бути такого, що ми з тобою два місяці шукаємо роботу на ремоуті і, лише якщо не знаходимо, розглядаємо в офісі».

Для джуніора ремоут насправді набагато гірший формат. Усім людям в Mate, хто починав працювати віддалено, я подовжувала термін випробування на місяць. Тому що треба зрозуміти, як вони перформлять. А їм — заонбордитись. В офісі цей процес минає швидше: можна підійти, щось запитати. Людям, які звикли вчитися в онлайні, ні з чим порівнювати. Але коли наші ремоут-працівники приїжджають в офіс, то ми маємо багато кейсів, що деякі з них потім переїжджають до Києва. Особливо це стосується тих, хто без партнерів, дітей. Вони бачать, що є ком’юніті, соціалізація, розуміють, що це набагато краще, ніж сидіти самому нон-стоп вдома.

Пам’ятаю, коли мені було 20, то казали: «От задача, виконуй її, працюй». І ти щасливий, що маєш роботу. Ти не міг прийти та говорити про work-life balance, вигоряння — цих термінів не було, ти не знав, що таке існує. Зараз люди мають доступ до інформації, дбають про свої кордони — і це добре. Стало більше можливостей. Наприклад, людина живе в селі та може працювати віддалено. Раніше треба було поїхати у велике місто, докласти надзусилля.

Тому я б сказала, що 10 років тому люди були скромнішими

І на етапі навчання такі зміни інколи можуть заважати. Раніше я казала кандидатам, які вступали до Mate, що рекомендована зарплата така-то. І вони стільки і просили. Зараз ми кажемо: «Джуніори заробляють 500–700 доларів. І з твоїми знаннями це нормально». Якщо людина топова, ми можемо сказати: «У випадку класного проходження співбесіди можеш просити 800–900». І все частіше трапляються люди, які сидять, тебе слухають, але просять більше. Тому що: «Я хочу і ремоут, і класну зарплату. І не буду робити тестове».

— Усе ж таки, щодо рівня. Чи відчуваєте ви, що люди, наприклад, гірше сприймають інформацію чи мають нижчий рівень базових знань?

Анна: Абітурієнти, які до нас подаються, не стали слабшими. У них нижчий рівень соціалізації, вони не «відкриваються». Коли ми всі були в офлайні, люди легше йшли на контакт, говорили про свої проблеми. Тому на мою думку, це більше вплинуло на софт-скіли.

Як приклад, мій двоюрідний брат пішов до першого класу у ковідні часи. І я бачила, що дитину додатково треба навчити системності, щоб вона могла концентруватися не п’ять секунд, а хоча б 15 хвилин — це реально складно.

Роман: Коли ми навчаємо людей, то не припускаємо, що вони щось уже знають. Наші програми побудовані так, що ми навчаємо з нуля до професії. Але всі проходять відбір, на якому ми перевіряємо базовий рівень знань.

— Чому люди хочуть вчитися: як це було 10 років тому, як змінювалося, як є зараз? За чим найбільше до вас йдуть люди?

Роман: У нас дуже розширилася кількість професій, яких ми навчаємо. Спочатку була лише фронтенд-розробка. А нині додалися Java, Python, QA, UI\UX, DevOps, рекрутмент тощо. Усього 10 напрямів. І кожного разу, коли ми випускаємо якийсь курс, спостерігаємо попит на нові речі. З нещодавнього запустили Data-аналітику — і побачили багато охочих навчатись, ми такого не очікували.

Про те, як студенти в Україні вчаться швидше і недооцінюють себе

— У вас є філіали в Польщі та Бразилії. Можете порівняти, чим відрізняються українські студенти?

Анна: Усі студенти класні. Кожна країна, де запускаєш новий проєкт, як твоє дитя — ти хочеш, щоб з ним усе було добре. Але об’єктивно (не тому, що це українці) наші студенти найбільш стресостійкі, у них найбільша продуктивність, перформанс. Я б сказала, що ми дуже сильно себе недооцінюємо.

Наприклад, є проблема світчерів: вони думають, що не народжені бути програмістами, але просто не знають, наскільки у них великий потенціал. По-перше, студенти в Україні вчаться швидше — у середньому вони освоюють курс за коротший термін. Навіть попри обстріли, блекаути. По-друге, вони дисципліновані та вмотивовані. Якщо ти кажеш: «Це завдання займає більше часу, але вам треба його закінчити сьогодні» — вони будуть сидіти до 22:00–23:00, а дехто і вночі. Але під час працевлаштування вони менш впевнені у собі, ніж студенти Польщі чи Бразилії.

Українці можуть не гірше себе презентувати, але вони просто скромніші. Тож ми намагаємося наголошувати: «Ви молодці! Попри всі ці обставини, ви класно фігачите!».

У Польщі ми стикнулися з повільнішим темпом. Спочатку пробували змінити підхід студентів, що було, як в Україні. Але зрозуміли, що ні, так не працює. У поляків чіткий work-life balance: зробив завдання — треба відпочити.

Щодо працевлаштування, то українці готові стартувати з меншого

А в Польщі люди можуть дозволити собі поперебирати компаніями. Це логічно: у них усе добре, немає таких економічних, життєвих проблем. Бо що їх більше, то швидше відбувається адаптація та вищою стає продуктивність. Коли сталися перші блекаути, я дуже переживала за наше фултайм-навчання. Але студенти дослуховувались до того, що ми рекомендували, знаходили шляхи вирішення проблем. Не знаю, що б було, якби така ситуація сталася з нашою польською групою, чи хтось би прийшов взагалі на заняття?

З бразильцями, до речі, цікава штука: коли ми запускалися там, то думали, що вони абсолютно інші: «Де ми, а де Бразилія?». Але ментально ми схожі. Вони відкриті, прямолінійні: якщо у студента є проблема, він просто говорить. У них було багато економічних криз, інших проблем — і вони теж загартовані, швидко адаптуються, мають менші вимоги. Ми тільки почали працевлаштовувати першу групу і бачимо, що й ринок схожий на український. Там відбувається усе досить швидко, можна напряму вийти на рекрутера, поконтактувати.

Команда Mate в Бразилії

— Можливо, ще якісь країни розглядаєте для виходу?

Роман: З нинішнім продуктом поки що таких планів немає. Хочемо закріпитись на цих ринках. У Бразилії та Польщі спостерігаємо швидке зростання.

Але ми запустили субпродукт на американський ринок — мобільний застосунок, за допомогою якого можна вивчати програмування. Там уже 1000+ клієнтів, і їх усе більше.

Про критику від студентів

— Чи відстежуєте ви негативні відгуки? І якщо так, то про що вони найчастіше? Як працюєте з ними?

Макс: Під час онбордингу в нас є багато речей, які кожен повинен зробити. І один з пунктів — підписатися на сторінку DOU з відгуками про Mate academy. Для чого ми це робимо? Тому що щодня три-чотири людини знаходить свою першу роботу завдяки Mate academy. Коли читаєш відгуки, то нагадуєш собі, що не просто пишеш код, а робиш те, що допомагає людям змінювати життя. Тому ми втрьох і, напевно, 90% усіх «мейтівців» підписані на цю сторінку.

Нещодавно був негативний комент. Я думаю, єдиний за останній рік, який я бачив. Там дуже розкритикували нашу програму з DevOps. І ми такі відразу до Instructional Designer: «Ок, що ми можемо зробити?». Так що ми параноїдально відстежуємо всі відгуки.

Анна: Здебільшого негативні відгуки від кандидатів, які не вступили. Тому що вони образились, що їх не взяли. У людини вмикається емоційна складова — і вона йде та пише відгук. А якщо ти провчився, знайшов роботу, тобі важко написати негативний відгук, тому що у тебе все добре.

Будемо чесними, у нас на різних етапах є відбори. Якщо ми зараз розуміємо, що ринок складний, то не можемо взяти людей зі знанням алфавіту з англійської, оскільки за весь період навчання, якщо займатися три-чотири рази на тиждень, реально прокачатися на рівень максимум. Коли ринок був простіший, на цей критерій не так звертали увагу.

— Ви сказали про кандидатів і про тих, хто влаштувався. Але коли я готувалася до інтерв’ю, то бачила негативні коментарі від тих, хто навчається.

Макс: А скажіть, де це було? Просто знаю сайт, де є відгуки людей, але за їхнім профілем, аватаркою зрозуміло, що вони у нас не навчаються. І у мене є підозра, що це не зовсім справжні відгуки. Коли люди бачать у тебе класні відгуки, треба на якійсь платформі почати писати погані. Я писав на цей сайт: «Поспілкуймося. Хочу зрозуміти, що це за люди. Надайте їхні електронні пошти, щоб я верифікував, що вони наші клієнти». І жодного разу не отримував відповіді.

— Якщо ви все ж побачили такий відгук, як реагуєте?

Макс: Команда або СЕО Рома виходить на контакт з цією людиною і пише: «Слухай, скажи, що було б краще зробити?». Загалом ми хочемо докопатися, валідна критика чи ні. У людей є різні уявлення про те, яким має бути навчання. Якщо трапляються випадки, коли критика, як ми вважаємо, невалідна, ми кажемо: «Слухай, напевно, ти не наш студент. Тобі треба піти в іншу компанію навчитися. Давай ми тобі повернемо кошти».

Якщо критика валідна, ми врахуємо це, думаємо, що ми можемо зробити з програмами, процесом навчання. Приклад конструктивної критики: «Мені не відповідають протягом години чи двох-трьох. Треба цей час скоротити». Ми дивимось на дешборд, розуміємо, чи це правда.

Приклад поганої критики: «Вчитись треба багато: по 10 годин на день, шість днів на тиждень. Те, що вони кажуть, що „професію освоїти реально“ — нереально. Вакансій немає». Коли такі зрадницькі настрої, ми не дуже можемо чимось допомогти.

Анна: Ми збираємо відгуки від студентів. На фултаймі щодня, а на флексі — двічі на тиждень. Вони пишуть, що було добре, погано, що можна змінити тощо. І координатор з цим працює.

Наприклад, коли ми запустили курс з UI\UX-дизайну, критика була. Тому що кожен дизайнер пише коментарі по-різному. У нас було досить багато сильних менторів, один з них повертав усі роботи: «Тут правити. І тут, і тут». І студенти давали негативні відгуки: «Ви спеціально не хочете приймати мою роботу, щоб я не йшов далі». Тобто з одного боку, ми старалися максимально критично мислити, щоб вони багато чого виправляли. Але з іншого — людей злило так довго працювати над роботою.

Як ми вчинили? Зменшили кількість рев’ю. Не можна десять разів перевіряти одну й ту саму роботу. Оптимально — три-чотири, максимум п’ять разів. І далі вже або студент зробив нормально — її пропускають, або щось не так із нашим завданням. Звичайно, кожного разу запускаєш щось нове, отримуєш фідбек від студентів і стараєшся коригувати, якщо щось не так.

Анна: Нас часто сприймають як курси, а не платформу для навчання. Формат, у якому вчаться наші студенти — це як буткемп повного дня: сумарно вони мають 500+ годин кодингу. Але цього ніхто не знає. Тебе просто асоціюють з курсами, які взяли швидко гроші, два рази на тиждень повикладали півтора місяця — і бувай здоровий. Коли ми кажемо: «Та ні, наші люди знаходять роботу!» — «А як ми знаємо, що це правда?». Можна кожен відгук перевірити, переконатися через LinkedIn, що це реальна людина, яка працює в компанії. Нам немає сенсу обманювати. Але боротися з таким складно.

Про роботу для джуніорів і те, кого шукають ІТ-компанії зараз

— Ваша цитата: «Наша мета, щоб студенти Mate academy були сильнішими за інших джуніорів на ринку». Як саме це відбувається?

Роман: Ми вчимо людей в часи, коли конкуренція на ринку стала вищою. Тому вчимо їх більше, ніж було до цього. Тестувальникам даємо розуміння клієнт-серверної архітектури, автоматизації, вони вчать основи JavaScript. Наші студенти якісно відрізняються від всіх інших, які знають тільки Manual-тестування. Зараз кажуть, що QA неможливо знайти роботу, але випускники Mate класно влаштовуються.

Макс: Я ще хотів би додати, як це відбувається. У Ані є команда координаторів, які відповідальні за працевлаштування студентів. І коли хтось з них розповідає, що на співбесіді його запитували щось, чого він не знав, ми бачимо це як патерн, додаємо в програму, щоб відповідати вимогам компаній на ринку. Ми дуже стежимо за тим, що компанії хочуть і чого у нас немає.

— Чи завжди ваші студенти влаштовуються джуніорами або інколи — мідлами? Якщо так, то який відсоток?

Роман: Так, наші студенти за навичками джуніори, але іноді вони влаштовуються на вакансії, де написано, що потрібні 2+ роки досвіду. 80% влаштовується саме на такі позиції. І на практиці пройти на позицію Junior Front-end Engineer, на яку подається 1100–1600 кандидатів — швидше, лотерея, ніж робоча історія. Тому простіше влаштуватися на вакансію, де вищі вимоги.

Ми завжди кажемо нашим студентам: «Зробіть тестове завдання. Покажіть свої скіли. І, таким чином, це буде об’єктивніший додатковий фільтр для компанії, щоб обрати, кого інтерв’ювати».

— Які найостанніші тенденції ви помітили на ІТ-ринку України? Яких спеціалістів шукають компанії?

Анна: Усім рекомендуємо йти в UI/UX-дизайн. Декілька років тому це був найменший сегмент у Mate. Зараз тут велика кількість вакансій за місяць, навіть більше, ніж у Front-end, якщо дивитися тренди DOU і Djinni. Приємно дивує, що кількість продуктових компаній за часи повномасштабного вторгнення в Україні зросла. Вони і наймають дизайнерів.

Зростають не розробницькі треки — сейлз, маркетинг, дизайн, QA. Там більше вакансій, менша конкуренція. Складніше з Java, але цим я ні для кого не відкрию Америку. Тому що не всі аутсорсингові клієнти повернулися через багато ризиків: війна, мобілізація тощо. Думаю, якщо 30% ринку ІТ-спеціалістів, хлопців буде заброньовано, тоді замовники повернуться. Бо найбільше вакансій з Java була у великих інтерпрайзів, фінтех-проєктах. Тому ми зменшили кількість студентів з Java, щоб вони не конкурували між собою — і таким чином вирівняли відсоток працевлаштувань.

Роман: А ще з’явився miltech.

Анна: Так, це класний тренд, який насправді студенти недооцінюють. Ми вже працевлаштували шість студентів у miltech-компанії і продовжуємо з ними співпрацювати. Деколи люди туди йдуть і порівнюють, що у них було в аутсорсі («плюшки», культура тощо). Але при цьому вони не думають, що отримують унікальні навички, які мало хто має у світі.

Я б дуже всіх заохочувала йти працювати в miltech-компанії, навіть якщо там менша зарплата, гірші умови праці, треба ходити в офіс, немає печива і смачної кави. У довгостроковій перспективі це точно буде корисно. До того ж супервеликий імпакт: ти не на фронті, але робиш так, щоб ворога було менше і в Україні ставало краще.

— Щодо оплати за навчання. Романе, на ефірі DOU ви розповідали, що у варіанті з післяплатою це сума 4К. Також ви згадували, що це фіксований відсоток із заробітної платні — як все ж таки це відбувається?

Роман: У середньому студент фултайму всього виплачує чотири тисячі доларів. Є люди, які платять менше або більше. Останні — щасливіші, тому що це означає, що у них вища зарплата. Ми з нашими студентами фултайм-формату «в одному човні», бо зацікавлені в тому, щоб у них збільшувалася зарплата. У нас є відділ кар’єрної підтримки для цього.

Анна: Хотіла додати, що плата наперед була не відразу. Завжди було багато звернень: «У мене немає заощаджень, а значить можливості п’ять місяців не працювати, але я хочу піти до ІТ». Спочатку ми влаштували 1000 людей, зрозуміли, що наші програми — робочі. І тільки тоді запустили flex-формат. Якби ми відразу почали продавати такий формат, думаю, ми б наткнулися на дуже багато негативних відгуків і не відрізнялись б від більшості короткострокових курсів, після яких люди не можуть знайти роботу.

Зустріч випускників Mate Reunion у вересні 2024 року

Про 10 років робити, помилки і плани

— Здається, спочатку ваша команда складалася з трьох людей. А зараз яка актуальна цифра?

Роман: Нині нас 140. Це близько 110 людей в Україні та 30 — в Польщі, Бразилії. Третина з цих 140 — продуктова команда: розробники, тестувальники, дизайнери, продакт-менеджери, дата-аналітики. Приблизно 50% — операційна команда: сапорт, координатори, інтерв’юери, консультанти. І всі, що залишились — 15% — адмін-команда, яка орієнтована на те, щоб вся наші операційна та продуктова команди були ефективними.

Макс: Ще приблизно так само парттайм-менторів, які працюють у компаніях, але приєднуються на нашу платформу, щоб зробити рев’ю і допомогти студентам.

Анна: І ще близько 30 викладачів з англійської.

— Чи є в планах розширення штату?

Анна: Було б класно працевлаштовувати втричі більше студентів тією ж кількістю.

Макс: У нас 17 відкритих ролей в Україні, Бразилії та Польщі. В основному це операційна команда: ментори, джуніор-девелопери, джуніор-дизайнери тощо.

— Що, можливо, ви б зробили інакше за ці 10 років, враховуючи нинішній досвід?

Роман: Точно почали б міжнародну експансію раніше. У нас добре працювала Україна, і ми були зайняті тим, щоб масштабуватися тут. Бракувало рук на нові речі. Я б порадив усім українським бізнесам якомога раніше виходити на інші ринки. Інтернаціональні команди роблять людей відкритішими до іншого контексту, дозволяють дивитись на проблеми з різних кутів, мати більш холістичний погляд на проблему. Першу міжнародну групу ми запустили в лютому 2022 року. А потрібно було на три роки раніше.

— Які були найбільші помилки за 10 років? Усі люблять розповідати, як подолали труднощі, але, можливо, були такі, з якими ви не змогли впоратися?

Макс: Помилки найму — дуже дорогі, особливо в лідерську команду. І в грошах, і втрачених можливостях, тому що за цей час ти міг би багато всього зробити. Іноді не враховували так званий «бас-фактор». Були кейси, коли з певних критичних позицій не було людини № 2, яка заміняє, якщо людина № 1 випадає.

Роман: У нас була одна людина на 140, яка займалася певною задачею і робила це дуже добре (в інших компаніях це виконують 10–15 працівників). І ми думали, що це круто. А потім, коли ця людина випала, нам було дуже боляче.

— Питання про гроші. Чи є компанія прибутковою? Чи плануєте ви розширюватися?

Роман: Ми прибуткові. Весь прибуток реінвестовуємо в зростання, в тому числі на нових ринках.

Макс: У найближчій перспективі — фокус на локалізацію програм, які вже є, на закордонні ринки. Зараз в Бразилії запустився QA, працюємо над Python.

В Україні ми раз на квартал дивимось на кількість відкритих позицій за різними напрямами. Якщо бачимо десь велику динаміку, «голод» компаній на певну професію — будемо запускати.

Анна: Ми тільки закінчили дата-аналітику, а перед цим маркетинг. Ці напрями добре зайшли. Якщо на ринку все буде відбуватись за тими ж трендами, то готуватимемо не розробницькі напрями, а щось типу проджект, продакт.

— Про амбіції стати юнікорном. Як і коли ви плануєте цього досягати?

Макс: Нам треба продовжувати зростати в Польщі і Бразилії. Щодо останньої маємо експоненційний ріст. Великою мірою все ще залежить від макроситуації: як буде зростати потреба на ті спеціальності, які у нас є.

Але довгостроково наш план такий. Індустрія буде змінюватися, професії будуть змінюватися. Наше завдання — швидко адаптуватись, запускати ті професії, які зараз потрібні роботодавцю. Якщо ми будемо це класно продовжувати робити, як вдається зараз, то це 5–10 років.

Роман: Незалежно від того, що буде відбуватись у світі, будуть люди, які шукатимуть роботу в високооплачуваній сфері. І ми будемо їм у цьому допомагати.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось18
До обраногоВ обраному1
LinkedIn



56 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Хочу залишити свій відгук )) Я закінчила Mate Academy 5 років назад. Я java розробниця і можете ознайомитись з моїм Linkedin, він прикріплений в цьому профайлі.

Я цієї весни знайшла вже свою 5 роботу. В мене є досвід пошуку роботи в доковідні часи, скорочення та пошук роботи в 1 хвилю ковіду, також я знаходила роботу, коли був ринок кандидата і от маю унікальний досвід пошуку роботи зараз. Що обʼєднує всі ці рази? Я точно знала, що знайду. Я знала куди рухатись, вже напрацьована стратегія пошуку і розуміння, що постійно потрібно вчитись. Також дуже важлива адаптивність, тому що зараз не працює те, що було працювало 3 роки назад.

Вчитись в Mate було важко, прям дуже важко. Зараз би я трохи змінила свої підходи, але це вже досвід, яким я ділюсь з своїми менті. І от що найцінніше дає Мейт — це комʼюнітті. Напевно 60% знань я отримала від постійних зідзвонів з групою. І завжди, коли я приходила на офлайн івенти, то знайомилась з новими класними людьми.

А ще хочеться окремо сказати дякую Роману, Анні та Максу. Це люди, які надихають, підтримують та допомагають змінювати життя.

За навчання в Mate я заплатила близько 4500$, при чому виплатила це за 1 рік та 5 місяців (в мене на той момент була вже доволі хороша зарплата, тому мені запропонували знижку 10%, якщо платитиму по 2 платежі в місяць). І це була одна з моїх найкращих інвестицій.

Звісно, є інші можливості вивчити програмування, можна самому, можна знаходити менторів. Тут кожен вибирає для себе. Хочеться поділитись власним досвідом, а то скільки раз виходять пости про Mate, то стільки раз бачу коментарі, що це проплачено. Ніхто ж не заважає вам зайти в Linkedin, знайти тих, хто навчався та поспілкуватись і запитати відгуки.

І я вважаю, що для розвитку якоїсь сфери, потрібно платити за продукт. Якщо скачувати музику з піратських ресурсів — виконавець перестане її випускати, так само з фільмами, курсами, картинками. А ще я памʼятаю скільки в інтернеті в той час було годинних відео про компаратор, а в Mate за 15 хвилин детально все пояснили. Тому я готова платити за економію свого часу.

ну в мейта там навчальні матеріали не свої а піратські можна сказати. набір статей з різних сайтів чи американських чи російських і задачки з кодворз, правда з поганими тестами. є і свої відео і проекти старі в гітхабі але не дуже якісні вже і тим більше за такі інвестиції в міліони доларів. погоджуся з комюніті. ну а то шо анна розказує шо в них вчитель інформатики з села був найслабший в групі але перший найшов роботу тіки показує шо то шо там вчать з нуля це брехня і шо влаштовують на роботу по барському велінню а не кваліфікації та і яка може бути кваліфікація якшо координатори радять списувати . торгують тим шо роман працюав в гуглі і мав медаль олімпіади з математики а студентами займається не сильно розумна анна яка розказує якусь дурість постійно шо жінок зараз дискримінують в ай ті. а з чого вона це взяла. шо їх дівчата менший процент находять роботу . в нас в групі всі шо були найшли першими(хоча ніхто не зробив всі задачки на екзаменах до речі які там досить легкі). ясно шо пишуть похвалу такі вчителі інформатики ідіоти які були самими слабшими в групі але їх анна з барського плеча запхала на роботу якусь. інше питання шо туда в групу кидають може розумного новачка і людей які самі шось довго вивчали а переважна більшість там і так з дипломами інформатики . навчання в такому темпі це знущання для тих шо з дипломами не то шо з новачкків і перетворюється більше в в списування всього. хоча наврядчи прям зовсім новачків (тобто які там якийсь може курс пройшли онлайн по основам якимось )пропустять через відбір

ну але загалом проходять багато тем і шось вчать. ясно на менторах економлять і вчити треба самому а головне це сидіти тихо не писати відгуків і десь так як анна каже 30-40% отримує роботу по партнерам а решта гудбай удачі ви нас не слухали самі винуваті.тіки шось не сходяться цифри. ті 30-40% не дуже сходяться з цифрами влаштованих з їх сайта по фултайму не то шо ше парт тайм

бачу шо мар’яна фігурує в мейтівських промоційних відео крім того шо пише коментарі. шо не значить шо коментар проплачений . хоча на рахунок пояснили за 15 хвилин це як на кого попадеш. насправді не тре розраховувати на якісь пояснення (і це смішно шо бувші студенти ментори краще пояснять ніж в ютубі якийсь викладач американського вуза).а шо тре самому шукати інформацію. вам дадуть набір тем які тре завчити шо є одним з плюсів. бо вони добре знають шо питають на тестових і тому подібне. хоча є і непогані ментори і шось пояснюють по мірі можливостей своїх.

а ще я активно пишу пости в Linkedin, фігурую в лідерках Vona Tech Community, виступаю в чешському стендап-клубі, займаюсь менторством) І ще виступаю на ІТ івентах. Мене можна знайти на фото з різними людьми.
Хоча футболка і рюкзак від Mate в мене є, правда їх дали за відвідування 95% лекцій, за коментар нічого не дали 😂 куди мені писати?

А от з Вами важко спілкуватись. Ні фото, ні посилання в Linkedin, за прізвищем там знаходить фрілансера, в якого навіть стек технологій не прописаний.

Тому я відкрита до комунікацій, але з реальними людьми, які себе не приховують

питання до анни апостол. а чого українські фірми мають брати абдулу який живе в україні 10 років коли є повно українських громадян безробітних з не гіршою кваліфікацією. мусульман в світі десь 2 міліарда. всіх на роботу в україні не влаштуєш.

та і не віриться шо це правдива історія. тим більше шо в україні дружні стосунки з татарами кримськими чи туреччиною азербайджаном досить.

розказувати шо в нас дискримінують в ай ті іноземців і жінок зараз це по моєму глупість і не порядно. ясно що їх навпаки беруть в першу чергу. на рахунок мейта — не пишіть вдігуків ніяких. вас виженуть чи ментор чи анна. вона теж читає приватні чати там. якшо анна називає свого чоловіка задротом в публічних ютуб відео, яке може бути ставлення до студентів, тому сидіть тихо і списуйте як всі. головне шо там студенти скидають одне одному тестові. це головний плюс.(не скажу шо якісне навчання дуже чи тим більше ментори на яких економлять .хоча є непогані). з ніякого там нуля не вчать там беруть вже на навчання білышсть з дипломами інформатики і тому подібне. і роботу найдуть напевно десь третина за пів року — рік з фул тайма . в тому числі на 300 доларів трейні. краще йти на парт тайм . бо це не навчання а крисині гонки з постійним списуванням шоб поскоріше закінчити і позбутися. це більше знущання ніж навчання. так шо хто буде терпіти списувати і не висовуватися в принципі може на фоні інших кантор кудась запхають(особливо коли вам 25, диплом інформатики і англійська норм), а решті закриють доступ до курсів і гудбай мейт-друг, удачі. але і відбір теж — далеко не всіх беруть на фул тайм. парт тайм статистики не ведуть взагалі хто найшов роботу. але якби не находили зовсім то не йшли б напевно чисто через рекламу. не скажу шо це зовсім ммм для тих хто вічно вчиться і вічно шукає роботу. напвено можна прикинути скіки проходить студентів через фултайм. скіки отримали роботу по їх даним і порвіняти шо лишається на парт тайм.

Виглядає так, що автора цього коментаря відрахували з Mate academy за списування, інакше він би не згадував про це так часто :) Так, у Mate за списування дійсно відраховують.
А тепер, як студент Mate academy, хочу поділитися своїм, більш позитивним досвідом навчання. Якщо після цього у вас залишаться питання, не соромтеся знайти мене в LinkedIn і поставити їх особисто.
Моя історія в ІТ починається ще до Mate academy. До повномасштабного вторгнення росії в Україну я 10 років працював у туристичному бізнесі. Хоча я мав деяке відношення до ІТ до того, закінчивши Чернігівський Політех і трошки попрацювавши системний адміністратором, за 10 років ІТ-індустрія зробила гігантський крок вперед. З початком вторгнення туризм для мене завершився, і я вирішив змінити напрямок діяльності. Через курси та самонавчання я повернувся в ІТ, щоб освоїти нову професію, а саме development. Чому саме обрав development, а не, наприклад, DevOps, бо це ближче до системного адміністрування, в якому я вже мав досвід, є декілька причин. Але на той час мене цікавила саме розробка.
До Mate я закінчив два інших курси, тому вважаю, що можу об’єктивно порівняти їх між собою. Головне, що я зрозумів: на будь-яких курсах вас не навчать, якщо ви самі цього не хочете і не вмієте вчитися. Курси лише вказують напрямок, це як дороговказ, що веде до мети. Але далі все залежить лише від вашого бажання та зусиль.
На перший погляд, всі курси здаються однаковими: є матеріал, лектор, який його викладає, і ментори, що перевіряють домашні завдання та допомагають з труднощами. Однак у Mate academy є головна відмінність — їхня модель навчання. Вони зацікавлені в тому, щоб ви дійсно вчилися, адже їхній дохід напряму залежить від вашого працевлаштування. Це справжній WIN-WIN для обох сторін.
Моє навчання в МА почалося наприкінці січня 2023 року. У групі стартувало 60 людей, до кінця дійшло 45. Деякі не витримали навантаження, інші були відраховані через погані софт-скіли або списування. І це цілком логічно, адже Mate academy зацікавлені не просто в тому, щоб ви здали завдання, а в тому, щоб ви дійсно зрозуміли матеріал та навчалися.
Через 3,5 місяці, 15 травня, у нас почався етап емплойменту — пошук роботи. Нас навчили правильно складати резюме, писати супровідні листи, відповідати на питання рекрутерів. За два тижні, 29 травня, я отримав свій перший оффер і був сьомим у групі. До цього моменту вже шестеро моїх тіммейтів отримали оффери і почали працювати. За три місяці, якщо не помиляюся, 35 людей з нашої групи вже працювали.
Що стосується заробітної плати, то все залежить від того, як ви вмієте себе презентувати. Однак цифри точно не 300 доларів, як писав коментатор вище. Множте сміливо на два (очікую крики, що немає таких ставок для джунів, але мій власний досвід та досвід мої тіммейтів може це підтвердити). Зараз деякі з моїх тіммейтів отримують понад 2К доларів, маючи комерційний досвід близько півтора року.
Курси чи самостійне навчання? Це питання, яке кожен вирішує для себе: обрати курси чи займатися самостійно. Однак можна спробувати оцінити це з точки зору часу та фінансів.
Приклад (не зі свого досвіду): У моєму відділі працює дівчина, яка самостійно вивчала Python у вільний час. Їй знадобилося приблизно рік для того, щоб отримати перший оффер. Для порівняння, мої тіммейти, які навчались на full time і раніше не мали досвіду програмування, знайшли роботу Python-розробниками за 4-6 місяців.
Різниця в часі — це також різниця у доходах. Скажімо, для джуна РЕАЛЬНО знайти роботу із зарплатою 600-800 доларів. Візьмемо середнє значення — 700 доларів. Тож за 6 місяців можна заробити 6 * 700 = 4200 доларів. А якщо врахувати, що із набуттям досвіду зарплата зростає, то й заробіток після року роботи може бути значно вищим.
Звісно, відсоток від зарплати ви сплачуєте Мейту, але при цьому ви вже працюєте та отримуєте дохід. Тому, вирішувати вам: чи заробляти менше на початку, але вже працюючи, або ж не отримувати нічого протягом тривалого самостійного навчання.
Остаточний вибір залежить від вашої мотивації та часу. Обидва варіанти мають свої переваги, але варто враховувати і конкретні цифри.
Дякую, хто дочитав мій лонгрід. Тож, якщо у вас залишились питання, сміливо пишіть.
PS. Нині я працюю Python Developer Team Lead у компанії Ajax Systems. Мені 44 роки, і можу впевнено сказати — стереотипи щодо віку в ІТ не працюють. Тут цінують лише знання, здатність працювати в команді та вирішувати задачі.
Здогадайтесь, де зараз вчиться мій син?

може дали розв’язане завдання тестове кимось іншим. там же на час дається . в цьому головний секрет. то шо виганяють за списування повний брєд . там навіть рекомендують списувати самі координатори. правда є екзамени з легкими задачами. от хто їх не вирішить самостійно то можуть вигнати. і то в нас перший половина не вирішила і нічо. були такі шо ніодної не вирішили і пройшли далі. так шо це брехня. .або якшо зовсім городить якусь дурість постійно на техчеках хоча теж не все виганяють .а списують всі і все від тих проектів старих до кодворз алгоритмічних задач. при чому до них тести написані погано навіть. звичайно шось і вчать трохи і не мало роботу отримує . я розумію в основному по співпраці з канторами. головне софт скіл це мовчати в тряпочку. це «софт скіл» нічо не значить крім того шо студент холоп і по любому капризу можуть вигнати. ну які софт скіли якшо анна називає чоловіка задротом публічно чи читає приватні чати. це зависть можливо шо в нього підвищений інтелект. або розказувати шо жінок зараз дискримінують чи іноземців ну це взагалі безсовісно. ейч ари навпаки говорять шо їх беруть в першу чергу. якшо анна так виступає проти дискримінації чому в нас в групі було 5 дівчат з 60 і вони закрили програму мейта в південній африці. в моїй групі були можливо пару які не мали якихось знань попередніх але 70% десь з дипломом компюктерна інженерія решта математика чи шось пов’язане. може було пару які якісь курси перед ти закінчили.

якщо взяти дані мейта шо вони влаштували 800 студентів того року. хоча це напевно включає не рідкий випадкок шо один і той самий студент поміняв три роботи за рік, а рахується як 3 влаштованих. берем там десь 7 напрямків і 2 групи паралельно по 40 людей нехай. 4 випуска на рік. десь виходить більше 2200 випускників в рік фултайма. скільки ж вони влаштували з парт таймі? шось не сходиться.

виходить шо роботу находять 30-40% з фултайма тобто по співпраці з фірмами які беруть собі по домовленості як каже анна. а шо тоді лишається на парт тайм . правити кожне завдання по 10 раз поки студенту не надоїсть? невже схема продати по більше парттайма і продати стартап. і то як там ше завищив показники мабуть бо там 10 напрямків а не 7

хоча там за 1000 доларів пар тайм студент вчиться сам. може якісь 10- 20 годин на нього йде менторів. може це і не так не вигідно . якшо не рахувати втрачений час студента який не найшов роботу за 2 роки наприклад.

якшо стереотипи віку не працюють. середній вік в україні 43. який середній вік був в вашій групі 25?

35 працювали з 60, які починали, за 3 місяця. ну а скільки звільнили з тих 35 за місяць часу ще цікаво? ну це все одно непогано. скільком не заплатили за роботу ? скільки пішло на трейні в 300 доларів з них?. таке враження відбір йде холопів, які ,будуть все списувати але і будуть все всім задоволені любими умовами. бачите анна сама каже шо поляки так не хочуть вчитися а хочуть нормально. хоча дійсно не мало найшли роботу якусь і вчаться там і толкові люди теж і находять роботу.

Vasyl, мені, як випускнику Mate Academy (part time Front-End), деякі з ваших висловлювань, які є швидше за все гіпотезами, видаються такими, що не відповідають дійсності. Я завершив навчання в університеті за спеціальністю «Англійська Філологія», що є зовсім нетехнічною спеціальністю. У Mate Academy я завершив навчання весною 2023 року за 1-1.5 роки (мав фул тайм роботу паралельно) і ніхто мене нікуди «не запихав», я знайшов роботу із ринковою, конкурентною зарплатнею (аналітику зарплат дивіться на DOU, наприклад) на позицію Junior Front-End Developer. До речі, маючи Advanced (просунутий) рівень англійської мови, дана перевага не бралась до уваги при наймі.

Ви також згадали, що статистики по найму на парт-таймі не ведуть. Цю інформацію можна якось перевірити? Коли я повідомив про свій найм, то я заповнював анкету в Mate Academy з деталями найму, що швидше за все таки і було для внутрішньої аналітики і розуміння розкладу по працевлаштуванню студентів напрямку парт-тайм.

думаю простіше навчити програмувати на джаваскріпті прибиральницю ніж англійську едвенсед когось. сумніваюся шо англійська не береться зовсім до уваги. я мав на увазі то шо анна і публічно говорить шо вони не дають статистику парт тайма шо і не дивно. якшо вони влаштували 800 студентів того року (напевно рахується кожна робота тривалістю місяць навіть а не працюючий студент на даний момент) а вчилися на фул таймі я розумію 2000 −3000 в рік згрубша то скільки ж вони влаштували з парт тайма. і анна говорить шо 30-40% йде до партнерів з фул тайма. ну значить дехто находить роботу якшо вас не до партнерів влаштували. але сумніваюся шо ви з нуля пішли вчити хоча там і ососбливо не ма шо вчити на фронтенді складного.треакт я так розумію для того і придумали на фейсбуці шоб макака не напорола шось .

Журналістика — це коли публікується щось, що хтось дуже не хоче бачити опублікованим. А це практично прес-реліз від Мейт...

Навіть не читаю статю а іду зразу в коментарі, бо як говорить практика 99% це реклама, такі статті тупо реклама. Я розумію гроші всім потрібні, вже давно спочатку читаю коментарі, і то які саме більше лайкнуті. Сам навчаюся в сторону NLP і курсів і матеріалів безкоштовних на все моє село вистачить і кожний буде навчатися з різних джерел. Матеріалів більш ніж достатньо. ChatGPT + CS50 + далі вже будете знати чого хочете.

Заходимо на data.indeed.com/#/postings, обираемо «Sector» і дивимось тренди щодо кількості вакансій у різних сеторах та різних країнах за останні роки.
Інсайти:
— найбільше зменшення кількості вакансій у секторах... та-та-та-та! ... Software Development и Information Design & Documentation
— найбільше збільшення кількості вакансій у секторах... Physicians & Surgeons та Therapy
Ні на що не натякаю, але є привід замислитися. Були колись часи, коли всі хотіли стати економістами, потім — юристами, зараз — програмістами. У підсумку все завершувалося значним перевищенням кількості претендентів над кількістю вакансій і розчаруванням тих, хто витратив час і гроші на навчання.

Ось тому й варто йти в MedTech

DOU, ви серйозно? Реклама під виглядом інтерв’ю? Якщо вже робите рекламу — так і пишіть, а не маскуйте її. Це виглядає як зневага до власної аудиторії 😔

О це ці хто спамить фейк-відгуками в своєму загоні на доу, потужно.

Щодо вищої освіти, то я не сильно вірю в університети. Люди, які потрапляють в ІТ після вишів — зазвичай потрапляють туди завдяки самовнавчанню.

Бо повно безкоштовних якісних навчальних матеріалів для самонавчання, без потреби переплачувати $4000+ розрекламованим ІТ-курсам

Ну тут же фішка в тому що платиш тільки якщо справді отримав роботу (тобто навчили якісно)
тай з тим обємом інфи який треба вивчити для ІТ легко зневіритись і закинути, без ментора.
З чиєюсь допомогою завжди швидше і простіше.

З власного сарафанного радіо чув позитивні фідбеки про них, я б особисто легко рекомендував їх новачкам

А я початківцям рекомендую CS50, бо це безкоштовний курс від Гарварду

І вже пару разів писав редакції DOU, щоб поспілкувалися з українцями, які пройшли CS50, а натомість редакція DOU популяризує платний розрекламований ІТ-курс за $4000+

І що їм робити після проходження одного безкоштовного курсу від Граварду далі? :)
До речі ось він українською і оновлений:

prometheus.org.ua/...​1:Prometheus CS50 2019_T1

І що їм робити після проходження одного безкоштовного курсу від Гарварду далі? :)

Буду розписувати в темах на DOU, але якщо в двох словах, то: досліджувати, як інші початківці знаходять роботу, аналізувати резюме, створювати пет-проєкти та розповідати про свої пет-проєкти й про те, що вивчили під час їх створення

Я вчив ІТ самостійно, а потім в СофтСерв академі на курсах — і можу сказати що це небо і земля.
Якісні курси — топ, толкові викладачі і ровесники які цікавляться тим же і діляться власним досвідом — топ.

У вас хороший початок кар’єри. Я вивчав програмування за книжками та відеокурсами, а потім завдяки наполегливості вдалося працевлаштуватися в одну маловідому компанію.

Якісні курси можуть бути безкоштовними, але проблема ІТ-галузі в тому, що платні розрекламовані ІТ-курси перекривають своїм шумом безкоштовні можливості. І ця реклама вже схожа на рекламу азартних ігор.

Тому я за замовчуванням рекомендую безкоштовні ІТ-курси, бо платні все одно з часом псуються.

Я теж завжди рекомендую безплатні курси і не побоюсь сказати що приймав участь в навчанні декількох вайтішників. І з мого досвіду — після проходження навіть не одного а декількох безкоштовних ІТ курсів — все тільки починається.
І тому такі кантори які буквально дбають про знаходження роботи для людини — це дуже гуд.

Якісні курси

Років десь 15-20 тому, коли всі в нас хотіли бути «професійними весільними фотографами», а «конхплюхторщеків» цькували, була сказана фраза що «майстер-клас (курс, семінар, хакатон та інші базворди) це не про освіту. Це інструмент заробітку, в умовах зниження ринку».

Тоді бізнес весільних фотографів почав стрімко просідати, завдяки розвитку технологій (фотяки ставали дешевшими) та голодним студентам з орендованими камерами. Студенти видавали +/- такі ж картинки як і «профі». Але(!) просили за роботу менше. А фото віддавали швидше. Але про все це знали лише люди «в темі» :) Пересічні українці все ще були впевнені в гарантованих суперприбутках, варто лише купити фотічку.

//Вони навіть в 2024 щосили в це вірять лол

І в ті часи кожна абізяна весело ліпила собі «школу професійних весільних фотографів» і запускала рекламу на всі мамині гроші. І це прекрасно працювало. Люди навіть брали кредити щоб заплатити за навчання «фотографії», розраховуючи відбити все це за перші зйомки.

Ну а потім виявлялося що така кількість «професійних весільних фотографів» нафіг нікому не потрібна — раз, два — невідомо чому їх там вчили, дитина з шкільного фотогуртка знала про фотографування більше за тих «профі».

— пацани, покуріть мануал до фотічки. там відповіді на 95% ваших питань
— іди нафіг, це нудно
...
— пацани, в інторнетах гора безкоштовної інфо як фоткать вашу гілку/спину голуба/паркан
— та ну, воно ж не рекламується, лажа якась значить
...
— пацани, го зі мною фоткать гонку в ліс! море практики + везуть/годують/платять
— нє, холодно/жарко/дощ/болото/комарі/пилюка/лінь

І це не поодинокі випадки. Це системне явище.

Життя бентежне :)

Нині в якості «голодного та демпінгуючого студента» виступає нейромережа.
Ну а індустрія просідає і не тільки в нас, з різних причин.

І, так само, знають про все це лише «люди в темі».

Петання, як тим людям повернути собі докризові прибутки?

:)

Хто не знає історії, приречний повторювати її помилки ©

Та ж історія була з автослюсарями чи адвокатами свого часу.

Та ж історія була з автослюсарями чи адвокатами свого часу.

Адвокат по військовому праву нині на вагу золота.

От тільки бум адвокатів скінчився десь... На початку нульових? І всі хто тоді отримував цю освіту давно вже перекваліфікувалися на малярів/зварювальників/будівельників/збирачів ягід та інші професії, на які за кордоном попит був.

Єдиний мій товариш з «юридичною освітою» вже десь 3-4 роки випалює очі в ідешці, а до того взагалі фермером був. Власне поле, виноградники, оце от все. Але шось там не склалося і виявилося що за ідешку платять більше.

далі? :)

вчити польскої

youtu.be/eOpnW0A9DJU

вступать до польскій уні

youtu.be/WxejRJaG1RI

далі нє пєчатно прастіті

youtu.be/elSDCBcK8Lw

Ярославе, ми не популяризуємо курс Mate academy, а спілкуємося у форматі інтерв’ю, це не тотожні речі. Також редакція неодноразово робила добірки безкоштовних ІТ-курсів, де згадували про CS50. Наприклад, ось добірка 10 навчальних програм українською від провідних університетів світу:
dou.ua/...​s/prometheus-new-courses

Інтерв’ю = популяризація, у цьому випадку

Є дуже просте перевірочне запитання: «В яких платних ІТ-курсах редакція DOU брала інтерв’ю за ці пару років, і які платні ІТ-курси плануються?»

Не буду вас переконувати, але спробуйте подивитися на це з погляду теми освіти, державної і приватної, про яку DOU пише досить багато.

А тепер спробуйте й ви подивитись на факти

Є теми про інтерв’ю, і чомусь інтерв’ю брали тільки у платних ІТ-курсів «Mate Academy»

І ще у Projector брали інтерв’ю (26 квітня 2023)

Обіцяю, що якщо буде платна стаття — ми про це скажемо чесно, поставимо відповідну плашку чи інше маркування. Це не проплачений матеріал.
Чому Mate і Projector? Бо вони великі і впливають на освіту і на те, якими є джуніори в ІТ зараз.

Чому Mate і Projector? Бо вони великі і впливають на освіту і на те, якими є джуніори в ІТ зараз.

Які дані ви використовували для таких тверджень?

Бо, згідно моїх dou.ua/forums/topic/50163, є більші.

Розмір — не єдиний критерій вибору.

Це насторожує, коли критерії вибору приховані, але при цьому стверджують, що реклама там відсутня

Це просто суб’єктивний вибір, як і те, що вважати цікавим — теж суб’єктивно і не завжди його можна оцінити критеріями)

Як відрізнити суб’єктивний вибір від реклами платних ІТ-курсів?

Які ще платні ІТ-курси суб’єктивно вибрані редакцією DOU?

Ви можете провести опитування, з якими платними ІТ-курсами варто брати інтерв’ю. Це було б прозоріше.

Чому Mate і Projector?

Є ще такі, про які варто знати?

на це з погляду теми освіти, державної і приватної, про яку DOU пише досить багато.

а є взагалі на доу рейтинги вайті освіти державної і приватної?

а нікого не напрягає, те що вони відбирають вже підготовленних людей, щоб потім з них збивати відсоток ?

та і багатьом людям морочять голову. беруть для масовки часто. вони вчать молодших потім закривають їм доступ і гудбай друг ти сам винен. 6 місяців знущань а результата ноль якшо не відраза до ай ті.це обман як і студентів так і замовників. анна з барського плеча запихає не кращих а хто сидів мовчки і списував . так звана мотивація це ні про шо просто анна вибирає кого хоче . це фул тайм. флекс там взагалі по статистиці ніхто майже напевно не находить роботу тому вони її і не введуть публічно. ну ясно шо декому дають старт але то шо там з нуля це смішно коли в мене в групі 70% з дипломом комп’ютерна інженерія. не дуже добросовісна кантора тому шо в договорі ніяких обовязків в них не ма і вони можуть тебе послати в любий момент по капризу ментора чи анни . десь напевно 30% з тих шо починають запхають кудась хто більше менш новачок (якісь курси) на трейні в 300 баксів решта може і на джуна кудась хоча дуже рендомно. зовсім не корелюється з результатами екзаменів чи занннями. головне не писати відгуків ше треба памятати і ніколи не писати в чати шось з чим не погоджуєтеся.

Бо повно безкоштовних якісних навчальних матеріалів для самонавчання, без потреби переплачувати

здебільшого ніт бо там історія на справді цікавіша

які потрапляють в ІТ після вишів — зазвичай потрапляють туди завдяки самовнавчанню.

там бачиш як дуже чОтко і тонко і точно написано але прочитати це можна лише знаючи скажімо так реальний стан реальної освіти скажімо так західної

фішка «вайті» стала у тому що «вайті» першої стала освіта як саме прикладна практична і то поширена практична тобто буквально «отримуєш освіту маєш роботу де освіту прямо і практично застосовуєш на результат»

фішка що до «вайті» таких сфер у усср фактично просто не було «інженери» за освітою були просто ні кому не потрібні і виходячи з цього сама «освіта» стала лише формальністю просто не маючи практичної перевірки як то буквально KPI

у «вайті» такі KPI вперше буквально з’явилися що просто буквально показало всю реальну освіту

... адже існує той самій курс CS50 на якій навіть існує вже переклад української

CS50 — найкращий безкоштовний онлайн-курс з програмування для початківців від Гарварду

а отже сама по собі «вайті освіта» чудово існує і чудово працює

і так так само з усієї іншої вітчизняної освіти селяві просто бізнес

Потрібні коми, щоб розшифрувати достовірно

гєна ннна ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Підписатись на коментарі