«Ми зменшили вартість навчання солдата щонайменше у 30 разів». Розробник Strata 22 — про те, як ЗСУ набувають бойових навичок у AR та VR

Імерсивні технології з елементами доповненої та віртуальної реальностей застосовують у різних сферах, зокрема для навчання пілотів та військових. Вони дають змогу відпрацьовувати певні навички та сценарії в безпечному середовищі без будь-яких ризиків.

DOU поспілкувався зі Дмитром Супоневим, Software-інженером української технологічної компанії Strata 22, яка нещодавно стала резидентом Дія City й разом із ЗСУ створює мультимедійні системи для підготовки військових за стандартами НАТО.

Дмитро розповів, як проходить тренування в симуляційній системі, скільки коштує постріл з NLAW, яку використовують смартзброю та багато іншого.

Про симуляційні системи та появу Strata 22

За розроблення симуляційних систем ми взялися ще 2019 року. Тоді злилися компанії Logics7 з розробки ігрових продуктів, співзасновниками якої є я та Ігор Бєлов (наразі директор Strata 22), та UA.RPA, яка опікується воєнними розробками. Ми тоді зробили декілька продуктів для Збройних сил України.

А відразу після повномасштабного вторгнення росії скерували всі зусилля на створення систем для навчання ЗСУ і підготовку військових, чим раніше не займалися. Так і запустили Strata 22. Запросили професійних інструкторів, стали консультувати солдатів...

Коли почався весь цей жах, наша система стала дуже актуальною. Вона може закрити велику кількість задач і справді зекономити для держави гроші на базове навчання військових. Західні партнери стали постачати в Україну різноманітну смартзброю — Stinger, Javelin, NLAW. І нам швидко довелось переробляти свої інтерактивні тренажери під неї. Це зайняло цілий березень, а з квітня ми стартували повноцінні тренування. За цей час на нашій системі пройшли навчання 15 000 військових. Потреб, звісно, значно більше — три мільйони бійців, за нашими підрахунками, ще мають пройти підготовку.

За допомогою наших систем вчаться піхота, артилеристи і танкісти тощо. Зокрема, Strata 22 має танкові тренажери. Це як великий авіаційний симулятор для пілотів. У нас те саме, тільки для танкістів.

А також є стрілкові симуляційні системи: розкривається комплекс із проєкційними екранами, військовий бере масогабаритний макет певної зброї, опановує техніку та вчиться стріляти.

Крім проєкційних екранів, ми використовуємо окуляри віртуальної реальності для Stinger. Це смартзброя (інша назва — високоточна зброя, це бойові системи та комплекси озброєння, виготовлені на основі новітніх матеріалів і технологій, спроможні в межах досяжності цілі реалізувати принцип «постріл — ураження» завдяки керуванню і корекції доставки зброї та боєприпасів на траєкторії їхнього польоту — ред.), яку використовують для протиповітряної оборони. Щоб повноцінно керувати Stinger, на ньому тренуватись, потрібно залучити модель 360 градусів, проєкційні екрани не дають такої можливості. Тож картинку й датчики ми перенесли у VR.

Системи розробляє команда з понад 30 людей. У нашому R&D-відділі 10 фахівців. З-поміж технологій використовуємо здебільшого C# і C++. Зауважу, що Strata 22 частину працівників перейняла від ігрової студії Logics7. У нас є люди, які займаються софтом, і ті, що створюють власне «залізо».

Серед технологій ми використовуємо ігрові рушії Unity, Unreal. Фактично вони є основою для розроблення військових інтерактивних тренажерів.




Про взаємодію із ЗСУ та вартість пострілів

Ми вже виконували контракти для ЗСУ. Варто зауважити, що з початку повномасштабної війни рівень бюрократії у відомствах знизився, тож допомогу від технологічних компаній охоче приймають.

Ми комунікуємо з Генштабом, теробороною, Нацгвардією. Тісно співпрацюємо із Силами спеціальних операцій, які постійно дають нам фідбек. Зі солдатами тримаємо контакт через їхніх командирів, з якими узгоджуємо тренування. І маємо навчальний центр для цього. Наша система допомагає освоїти солдатам базові речі, а це відчутно економить державі кошти. Зокрема, з огляду на вартість пострілу з тієї чи іншої зброї.

Якщо взяти NLAW, то вартість одного пострілу становить 27 000 доларів. Ручний протитанковий гранатомет РПГ-7 — від 380 доларів. СПГ-9 «Спис» — 460 доларів. Один постріл з реактивного піхотного вогнемета РПВ-16 коштує 1200 доларів.

Щоб навчитися, треба зробити приблизно 50 пострілів. У кожного бійця по-різному, однак гроші немалі. Strata 22 зменшить вартість навчання солдата щонайменше у 30 разів.

У нашій системі боєць може зробити необмежену кількість пострілів. Відчуття максимально наближені до реальності: звуки, налаштування зброї, візуалізація; людина бачить на екрані, що відбувається. Ми дуже серйозно працюємо над балістикою і над тим, щоб симуляція була якомога правдивішою.




Про те, як відбувається тренування

Тренуються бійці в навчальному центрі або «в полі», залежно від потреб і продукту. Є сценарії підготовки для малих груп, а також для відпрацювання наодинці.

У нас є три головних продукти — Strata Base, Strata Mobile та Strata Compact. Найпоширеніший з них Strata Base. Це мультимедійний комплекс з проєкційними екранами. По суті, це системний блок з мережевим захистом, щоб неможливо було скопіювати чи залізти в софт. У цей мультимедійний комплекс входить набір датчиків, які відстежують ситуацію на проєкційних екранах.

Спершу в напівавтоматичному режимі, щоб не було похибок, калібрується масогабаритний макет зброї, який обрав військовий. Людина бере макет, який є копією реальної зброї за всіма характеристиками, як-от вага, кількість перемикачів, розташування кнопок, і виконує набір вправ на екрані, які створили професійні військові. Це відбувається під наглядом військового інструктора, який коригує виконання за потреби.

Усі вправи складені за стандартами НАТО та наших Збройних сил. Ми прагнемо мінімізувати власне втручання та дати більше міжнародного досвіду. У завданнях можна вибрати локацію, пору року, погодні умови, зокрема температуру, швидкість вітру, вологість тощо. Це все впливатиме на результат. Є стандартний набір вправ, який прописаний у посібниках з тренування солдатів, а також редактор, в якому можна змоделювати будь-яку вправу.

Коли людина стріляє, датчики з технологією Computer Vision стежать, куди саме зроблений постріл, у якому напрямку, які налаштування. Все це агрегується у системний блок, який виробляє симуляцію: вогонь, постріл. І дає висновок, пройдене завдання чи ні.

У нашому навчальному центрі є класи, в кожному 2-3 тренажери, які працюють одночасно. Зазвичай на один клас є 2-4 інструктори, який запускає систему, все контролює, вмикає завдання. Робоче місце інструктора — це окремий комплекс. По суті, це комп’ютер, в якому він бачить всю інформацію про тренування. Ведеться статистика щодо кількості спроб, випущених пострілів. Відповідно у нас є змога аналізувати ці дані.

Якщо говорити про Strata Mobile, то це автономна система для роботи на відкритій місцевості, в полі, у лісі. Все устаткування розташоване на причепі. Система може працювати й у місцях, де немає електрики, і комплектуватися генератором. Якщо Base і Compact потребує приміщень, то Mobile — це інтерактивний пересувний полігон. Тут тренуються з модулями ПЗРК, як-от Stinger, Igla, Strila.

Наша армія використовує різноманітну смартзброю, яка працює по повітряних цілях. Військовий не знає, що і звідки може прилетіти, відповідно у форматі 360 градусів ми робимо проєкцію, щоб відтворити повноцінну бойову обстановку в небі.

З нами тренуються і досвідчені бійці, які відпрацьовують певні сценарії, і новачки. Насправді командири, які приходили до нас навесні, дали цінний фідбек щодо завдань, відчуттів.

Основний продукт — Strata Compact, який поміщається в автівку. Це переносна система в компактному боксі, що облаштовується будь-де за 20 хвилин. У ньому і проєктор, і камери, і мультимедійний комплекс.

Треба увімкнути систему в розетку, вивести на щось проєкцію — чи на стіну, чи на проєкційний екран. Далі ви побачите правила, теоретичну частину. Це важливий момент, бо система працює не тільки для симуляції пострілів, а і як інструкція. Наприклад, з NLAW бійцю треба провести кілька процедур. Щоб новачок знав, що робити, йому перед першим запуском пропонують пройти теоретичне навчання. Він бере масогабаритний макет і на екрані бачить інтерактивні анімації: що зробити для того, щоб... Система вимагає це й працює у двох напрямах: передає інформацію й отримує інформацію від масогабаритних макетів.

Софт може давати фідбек бійцю. Ми якраз удосконалюємо цю функцію. Однак для більш професійного навчання краще залучати інструктора, який коментуватиме процес.

База програмного забезпечення для всіх систем є спільною. Софт підлаштовується під потреби, функціонал розширюється чи звужується. Можемо контролювати кількість зброї, на якій тренується людина. У нас більше як 30 модулів зброї, починаючи від пістолетів і закінчуючи смартзброєю. Серед іншого є РПГ, СПГ, РПК, АК-47.





Про труднощі, «живий полігон» та іноземний досвід

Наразі ми розробляємо масогабаритні макети з фізичною віддачею. Поки що в системі ми її не використовуємо, доводимо до ідеалу. А під час стрільби з будь-якої зброї важливо отримувати від неї тактильний фідбек. Це якраз один з недоліків, який ми скоро закриємо.

Нас нерідко запитують про те, чи може вправляння на тренажерах замінити повністю тренування на справжньому полігоні. Не на 100%, але людина точно не буде по-новому ознайомлюватися зі зброєю після нашого навчання в реальних умовах. Приміром, базово солдат має зробити 50 пострілів — і 45 виконує на тренажері, 5 — фізично. Це хороший результат. Наше головне завдання — швидко навчити та зекономити бюджет, бо потреб у нашої армії дуже багато.

Одна з основних частин підготовки будь-якого продукту — Reverse engineering конкурентів чи продуктів, які не мали успіху. Ми дивимось на натовські розробки, напрацювання інших компаній, які вже на цьому ринку тривалий час.

Сама ідея симуляційних тренажерів не нова. І західні країни використовують багато схожих систем у різних сферах. Наприклад, є навіть тренажери для роботи на підйомному крані.

В оборонній сфері це ще й велика економія. Уявіть вартість пострілу з танка. А ще його треба заправити, поїхати на спеціальний полігон, щоб постріляти, мати у що влучати. Все це дуже ускладнює завдання, а імерсивні системи дають змогу це робити без зайвого галасу й недорого. І максимально наближуватись до цілі. А ще економлять час. Люди потоком можуть проходити навчання.

Воно в нас безплатне. Про гроші зараз говорити точно не час, наше завдання — кількісне та якісне навчання армії. Бо це наш внесок, який наближує перемогу.

Про плани

В ІТ-індустрії так багато рішень і технологій, що вони довго покриватимуть можливості для бойових та охоронних систем. Ще приємно зауважити, що українські ІТ-фахівці відкриті до допомоги оборонним проєктам. У нас є група волонтерів, які займаються професійними 3D-моделями. Ми могли б їх робити своїм коштом, залучаючи фахівців Logics7. Але є хлопці, які дуже хочуть долучатися і виконувати безплатно частину роботи.

Загалом глобальна точка, до якої ми б хотіли дійти, — це вихід на міжнародний ринок. Ми можемо зробити це й нині — наше ПЗ і продукти абсолютно конкурентоспроможні; ми опанували західну смартзброю, що актуально й для інших країн. Проте поки що ми сфокусовані на наших Збройних силах, інші плани — після перемоги.

Все про українське ІТ в Телеграмі — підписуйтеся на канал редакції DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось18
До обраногоВ обраному2
LinkedIn



6 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

C ценами обучения
NLAW: $27 000 * 50 снарядов = $1 350 000, с использованием Strata 22 делим на 30 = $45000
РПГ-7: $380 * 50 = $19 000 / 30 = $633
СПГ-9 «Спис»: $460 * 50 = $23 000 / 30 = $767
РПВ-16: $1200 * 50 = $60 000 / 30 = $2000
как по мне то лучше 2 раза реально выстрелить, чем на макете без отдачи поиграть

По-перше ви ясно не читали статтю. Очевидно! 101%

Нас нерідко запитують про те, чи може вправляння на тренажерах замінити повністю тренування на справжньому полігоні. Не на 100%, але людина точно не буде по-новому ознайомлюватися зі зброєю після нашого навчання в реальних умовах. Приміром, базово солдат має зробити 50 пострілів — і 45 виконує на тренажері, 5 — фізично. Це хороший результат. Наше головне завдання — швидко навчити та зекономити бюджет, бо потреб у нашої армії дуже багато.

А что если сделать симулятор оружия (физический) — который через вибрацию делает отдачу, сделать похожий вес и подключить к VR-гарнитуре?
Тогда симуляция будет реально полезной. Мы получим подготовленные боевые подразделения.

серйозно? а вони хіба не так і роблять ?

Наразі ми розробляємо масогабаритні макети з фізичною віддачею

Подібні речі придумали не сьогодні і навіть не вчора
www.youtube.com/watch?v=AcQifPHcMLE

Підписатись на коментарі