«Університет має готувати одразу мідлів». Інтерв’ю з ректоркою Львівської політехніки Наталією Шаховською

Наталія Шаховська понад 20 років працювала в Інституті комп’ютерних наук та інформаційних технологій Львівської політехніки, де у 2018 році заснувала кафедру систем штучного інтелекту. Зараз Наталія стала першою жінкою, яка очолила університет. Також вона є авторкою понад 300 наукових праць, організаторкою міжнародних конференцій і воркшопів.

Ми поспілкувалися з Наталією про перші кроки на новій посаді і про те, чому університети повинні переглянути свої підходи до підготовки студентів. А ще про збільшення кількості дівчат в IT, виїзд студентства за кордон, розвиток IT-освіти у Львівській політехніці та виклики штучного інтелекту для закладів освіти.

«Нині у фокусі дрони та зелена енергетика». Про перемогу на виборах і перші кроки

— Які першочергові завдання ви ставите перед собою на посаді ректорки?

Насамперед провести повний аудит — як майна університету, так і всіх бізнес-процесів. Наступний крок — оптимізація документообігу. Тобто це зменшення паперової бюрократії та переведення процесів у цифровий формат, де це можливо.

Плануємо запровадити електронний цифровий підпис і створити застосунок «Університет у смартфоні». Ще один важливий напрям — покращення інфраструктури. Почнемо із зон відпочинку для студентів, оновимо їдальню («Годівничку»), щоб зробити її комфортнішою для всієї університетської спільноти. Підтримуватимемо викладачів у написанні проєктів для залучення додаткового фінансування.

Головний виклик тут — фінансування. Щоб запроваджувати нові процеси, потрібні ресурси, а їх доводиться шукати самостійно. Йдеться про кошти від наукових проєктів, підтримку від партнерів і випускників. Залучення додаткових коштів — один з найскладніших викликів, особливо для державного університету.

— Чи плануєте щось конкретне вже зараз? Є нові напрями?

Ми готуємося переглянути підрозділи, щоб об’єднати ті, які дублюють функції. Хочемо зробити структуру простішою й ефективнішою. Ці процеси не відбуватимуться миттєво, але потреба в оновленні — очевидна.

Паралельно хочемо створити нові кафедри, які будуть відповідати на актуальні виклики. Наприклад, торік ми приєднали Академію друкарства, і це вже сприяло певних трансформаціям усередині структури. У майбутньому плануємо відкривати нові напрями й спеціальності. Нині у фокусі дрони та зелена енергетика. Це також означає зміни в організаційній побудові.

— Ви згадували про застосунок «Університет у смартфоні». Чи вже маєте бачення, які функції він виконуватиме?

Так, схожі рішення вже існують у світі, і навіть в Україні є певні спроби впровадження. Ми хочемо створити інструмент, який справді спростить життя і студентам, і викладачам:

  • Для студентів — це насамперед зручний доступ до розкладу, оплата за проживання, перегляд навчальних предметів, рейтингів, повідомлень і важливої інформації.
  • Для викладачів — можливість подавати відомості, заяви та інші документи в електронному вигляді, без потреби дублювати їх на папері.

Плануємо представити готове рішення протягом півтора року.

— Ви плануєте змінювати підхід до відбору та підготовки викладачів на посаді ректорки?

Радикальні зміни у відборі викладачів запровадити складно — передусім через низьку оплату праці. Залежно від посади, наукового ступеня та вислуги років зарплатня викладача може становити 12-20 тисяч гривень. Складно мотивувати молодь приходити працювати в політехніку, тому ми постійно шукаємо способи, як зацікавити людей викладати: дати їм можливості для розвитку, участь у проєктах, стажування, академічні обміни.

«Студенти повинні розуміти більш фундаментальні й глобальні речі». Про IT-освіту

— Які зміни, на вашу думку, потрібно внести в IT-освіту, аби випускники були більш готовими до реальної роботи в компаніях?

Наші випускники — цілком конкурентні, добре орієнтуються в тому, що відбувається на ринку. Освітні програми ми регулярно актуалізуємо.

Але є один момент, який потребує змін — це збільшення практики. Сьогодні на неї відводиться лише три тижні, і цього абсолютно недостатньо. До того ж компаніям складно повноцінно залучати студентів через внутрішні обмеження — доступ до даних, NDA тощо.

Мені дуже імпонує німецький підхід, коли практика винесена на літо, і студенти самі шукають місце її проходження. Вони працюють фактично все літо — це справді ефективно. Такий формат міг би добре працювати і в Україні, але для цього потрібно змінювати нормативну базу — зокрема, у співпраці з Міністерством освіти.

— Раніше ви згадували, що компанії більше зацікавлені в студентах, які мають поглиблене знання і розуміння процесів. Чи змінилася тенденція у підготовці студентів до роботи в компаніях?

Без сумніву, зміни відбулися, особливо враховуючи, що глобальний IT-ринок уже не такий динамічний, як був раніше. Вимоги до студентів зросли.

«Просто знати мови програмування тепер недостатньо»

Студенти повинні розуміти більш фундаментальні й глобальні речі. Тому наші освітні програми адаптуються до нових реалій. Наголос робиться на правилах проєктування інформаційних систем, взаємодії різних структур, навчанні мікросервісної архітектури тощо.

— На що є запит в українських компаніях, зокрема в техсекторі?

Як і раніше, традиційно є запит на Back-end і Front-end розробників. Але з розвитком продуктових компаній з’явився значний попит на Data Scientists та інженерів машинного навчання.

Менший попит на Big Data-інженерів, але загалом є тренд у бік наукоємних спеціальностей.

— Що потрібно зробити, щоб студенти залишалися в Україні і не шукали роботу за кордоном?

Насправді студенти не так часто орієнтуються на закордоння. Одне з головних пояснень — це різниця в зарплатах і податкових ставках. В Україні більшість IT-спеціалістів працюють як ФОПи або за гіг-контрактами в Дія City, що дає змогу значно знижувати податкове навантаження проти офіційного працевлаштування за кордоном.

Зважаючи на те, що IT-ринок є глобальним, фізичної потреби виїжджати немає, за винятком безпекових аспектів. Студенти активно шукають роботу в міжнародних компаніях, таких як Google, Facebook та інші, але загалом масового бажання виїхати немає. Це вже давно не є тенденцією.

— Чи відчутна різниця у рівні підготовки студентів, які вступають сьогодні, порівняно з попередніми роками?

Студенти, які вступають сьогодні, значну частину свого навчання проходили дистанційно через COVID і війну. Це, на мою думку, позначилося на соціальних навичках студентів. Зараз ми спостерігаємо, що соціальні контакти та софт-скіли, які важливі для роботи в ІТ-компаніях, у сучасних студентів трохи відстають порівняно з їхніми попередниками.

Щодо рівня підготовки, то загалом в Україні знизився рівень знань з фізики, що є критично важливим для інженерних спеціальностей. Це, можливо, частково пов’язано з тим, що учні вчилися онлайн, що теж впливає на якість освіти.

— В університеті приділяють увагу розвитку софт-скілів студентів? Чи є окремі програми?

Це залежить від кожної освітньої програми. У деяких програмах є навіть окремий предмет, який називається «Командна робота», де студенти вчаться працювати в команді. Загалом у будь-якій програмі студенти працюють у команді, виконуючи завдання або розробляючи проєкти, які потім оцінюють працівники ІТ-компаній. Останні виконують роль модераторів, допомагають правильно розподілити ролі, організувати комунікацію в колективі й навіть змінювати ролі в процесі. Це дуже важливий аспект.

— Тобто потенційно в студентів у гуртожитках софт-скіли трошки кращі?

Можливо, хоча ми намагаємося створювати спеціальні лаунж-зони, де можна залишатися між парами чи після пар і спілкуватися. Такі вже є у п’ятому та першому корпусах, а також у студентському просторі бібліотеки. Оскільки студентів багато, таких зон, без сумніву, потрібно більше.

— Кажуть, що, окрім фізики, багато студентів не знають математики. Про це свідчать результати міжнародного дослідження якості освіти PISA, яке було проведене у 2022 році. Чи спостерігаєте ви це?

Мені важко прокоментувати це щодо загального рівня освіти, тому що студенти, які вступають до нас, мають високі прохідні бали (за даними DOU, Львівська політехніка входить в десятку вишів України з найвищими середньозваженими балами вступників — ред.).

Якщо порівнювати рівень студентів, які вступали 10 років тому, і зараз, можливо, є зміни. Сучасні студенти не готуються до вступу так серйозно, як це було раніше, навіть для такого стандарту, як Сканаві. Однак ми не відчуваємо сильного просідання рівня підготовки.

— Чи готує Львівська політехніка спеціалістів для оборонного сектору?

Напряму ми не готуємо таких фахівців, але маємо спеціальності, пов’язані з кібербезпекою та захистом інформації. Окремі кафедри мають свої доробки в цій сфері. Є гуртки з 3D-друку, роботехніки, наук про дані. Ми співпрацюємо і з оборонними компаніями, але деталі не можна розголошувати. Актуальні потреби для оборонних компаній — це embedded-спеціалісти, а також інженери-електронщики, які мають практичні навички, наприклад, у пайці.

— Чи спостерігаєте зростання кількості дівчат, які вступають на IT-спеціальності?

Так. Наприклад, на кафедрі систем штучного інтелекту, де з третього курсу студенти обирають блоки, ми помітили, що більше дівчат записалося на робототехніку, ніж хлопців.

Загалом кількість дівчат на технічних спеціальностях збільшується. І навіть у таких навчальних закладах, як фізматліцей, де традиційно було більше хлопців, нині наближається паритет. Ми не проводимо спеціальних заходів для гендерного балансу — це відбувається природно.

— Які найпоширеніші хибні уявлення про IT мають сучасні абітурієнти?

По-перше, що IT — це тільки програмування, і математика тут не потрібна. Багато хто думає, що достатньо вивчити кілька операторів чи функцій. По-друге, є уявлення, що обчислювальні ресурси настільки потужні, що не потрібно турбуватися про оптимізацію програм, їхню часову чи ємнісну складність.

Студенти часто не усвідомлюють важливість правильних алгоритмів і структур даних для ефективного створення програм. Зазвичай це стає зрозумілим на старших курсах.

«Половина працівників IT-компаній — це випускники Львівської політехніки». Про співпрацю з університетами та IT-компаніями

— Які країни зараз є найбільш пріоритетними для розширення академічних зв’язків у Львівської політехніки?

У нас є багато програм академічного обміну з європейськими вишами. Маємо гарні відносини з Польщею, Чехією, Німеччиною, Великою Британією, з якими діє програма подвійних дипломів. Також співпрацюємо зі Швецією, Італією, Іспанією — практично з усіма країнами Європи.

Розширюємо співпрацю з Америкою та Канадою. Зокрема, кілька канадських університетів запрошують наших студентів на літні школи, де вони добре себе проявляють і часто продовжують навчання в магістратурі за кордоном.

Щодо Америки, то співпрацюємо з Єльським університетом, з університетом у Сан-Бернардіно. Торік ми відправляли студентів в останній на літню школу. Є кілька наукових проєктів з американськими професорами, зокрема в межах проєктів НАТО. Але хотілося б ще тіснішої співпраці. Звісно, певні речі ускладнюються через геополітику, але важливо розглядати всі можливості.

Водночас до нас активно їдуть студенти з Азії, зокрема з Китаю, а студенти прикладної лінгвістики навчалися і навчаються в Японії. Щодо Австралії, то співпраця поки що не є сильно розвиненою, було кілька спільних івентів. В майбутньому, можливо, її посилимо.

— Як ви оцінюєте рівень співпраці між університетом і технологічними компаніями?

Він досить хороший. У нас є приклади дуальної форми підготовки з кількома компаніями, ми реалізовуємо proof of concept-проєкти для IT-компаній, а самі компанії беруть участь у консорціумах під час реалізації проєктів Львівської політехніки.

Але мені б дуже хотілося поглибити цю співпрацю. Ми вже маємо досвід створення R&D-лабораторій університету безпосередньо в компаніях, як-то Blackthorn.ai та SOMATIC. Це, на мою думку, сильна модель. Студенти мають доступ до новітнього обладнання, працюють з актуальними задачами прямо в індустрії, і це підвищує якість підготовки.

Крім того, багато проєктів, особливо PoC, які для компаній можуть бути дорогими, цілком реально реалізовувати в університетському середовищі — з вигодою для обох сторін.

— Які конкретні плани зі співпраці з IT-компаніями є, які — у розробці?

Насамперед це розширення програм дуальної освіти. Працюємо над створенням нових освітніх програм, які підтримує Львівський IT-кластер. Наприклад, цього року запускаємо нову програму, присвячену системам віртуальної реальності.

Крім того, налагоджуємо співпрацю з представниками індустрії у напрямі Industry 5.0, щоб готувати спеціалістів, заточених під нові виклики і потреби сучасного виробництва, де важлива інтеграція технологій, людиноцентричність і сталий розвиток.

— Хотілося б детальніше дізнатися про систему віртуальної реальності, технології віртуальної реальності. Це буде як спецкурс?

Це повноцінна бакалаврська освітня програма — чотирирічне навчання. Вона передбачає два вибіркових блоки: один — з розроблення систем віртуальної та доповненої реальності, інший — з їхнього супроводу, обслуговування, підтримки.

У розробленні програми брали участь ІТ-кластер, компанії N-iX, tsukat. До викладання на ній будуть залучені фахівці з IT-компаній. Тобто це буде не лише академічна підготовка, а й реальний індустріальний досвід. Ми запланували набір дві групи, це близько 50 студентів. Програма стартує з вересня.

— Чи плануєте залучати міжнародні гранти та інвестиції для розвитку університету?

Звісно. Освітня галузь в Україні дотується і значною мірою залежить від зовнішнього фінансування. Тому залучення проєктів — критично важливе. Львівська політехніка вже сьогодні є лідером серед українських університетів за кількістю проєктів Horizon, які реалізують наші науковці — це великі гранти Євросоюзу, які дають змогу вести наукову роботу, публікуватися в якісних міжнародних журналах.

Окрім Horizon, ми беремо участь у програмах EUREKA, LIFE, НАТО та інших. Це напрям, який ми однозначно будемо розвивати.

Також маємо досвід проєктів, які були розроблені на замовлення закордонних компаній — це вже не гранти, а практична R&D-співпраця. Зокрема, йдеться про німецьку компанію Lectura та литовську Pecode.

— Львів уже став потужним IT-хабом. Як університет може допомогти підтримувати розвиток цього статусу для Львова?

Я вважаю, що Львівська політехніка разом з університетом Франка — це регіоноутворювальні університети. У нас навчається понад 32 тисячі студентів — це фактично маленьке місто. Якщо подивитися на структуру ІТ-компаній, то, на мою думку, приблизно половина працівників — це випускники Львівської політехніки. Тобто ми вже формуємо цей ринок.

Окрім цього, студенти активно створюють стартапи, частина з яких перетворюється на повноцінні компанії ще до завершення навчання. На 4–5 курсі вони вже можуть запускати проєкти, що утворює абсолютно живу і внутрішньо керовану екосистему. І це дуже важливо. Бо ми не лише готуємо кадри, а й готуємо умови, щоб IT-бізнес розвивався всередині країни, а отже — з’являються нові робочі місця та зростає економічна стійкість регіону.

Наприклад, є компанія Scalamandra, яку заснували студенти кафедри систем штучного інтелекту, ще коли навчались на 3–4 курсі. Вони працюють і над AI-продуктами.

Також наші випускники заснували компанію EXTELA і цілу низку інших.

— Як ви ставитесь до внутрішніх освітніх програм IT-компаній? Чи є вони конкуренцією університетам?

Я не вважаю це конкуренцією — радше взаємодоповненням. Мати такі внутрішні мініуніверситети — доволі дорого для компаній. І, власне, через це ми і почали розвивати дуальну форму підготовки.

Внутрішні освітні програми компаній — це гарне рішення, зокрема для перепрофілювання спеціалістів, які хочуть перейти в ІТ, але не мають відповідної освіти. Наприклад, в медичних ІТ-проєктах важливо мати доменного експерта — людину, яка розуміє і медицину, і ІТ. Саме такі фахівці часто виростають у внутрішніх університетах компаній.

Але й тут ми можемо бути партнерами, особливо зараз, коли на законодавчому рівні в Україні впроваджено мікрокваліфікації. Це короткі практичні програми, які може пройти людина з дипломом бакалавра чи магістра, щоб швидко отримати нові навички.

Це не те саме, що магістратура — вона довша, комплексніша. А мікрокваліфікації — шлях до швидкої перекваліфікації або отримання додаткової спеціалізації, потрібної безпосередньо індустрії.

«Важливо готувати не джуніорів, а одразу мідлів». Про штучний інтелект

— Як ви оцінюєте рівень підготовки студентів у сфері штучного інтелекту в Україні?

Я дуже задоволена рівнем підготовки студентів в Україні. І маю змогу порівняти їх з іншими, оскільки викладаю також у Польщі, Німеччині та Швеції. Одна з відмінних рис наших студентів — глибша фундаментальна підготовка, що є важливим для розвитку штучного інтелекту. Вона допомагає краще розуміти теорії і принципи, на яких базуються сучасні технології ШІ.

Приклад успіху українських студентів — це компанія Grammarly, яка стала одним з найвідоміших стартапів у світі. І таких прикладів багато, що свідчить про потужний потенціал у сфері штучного інтелекту. Це показує, що ми не лише маємо якісних спеціалістів, а й здатні створювати інноваційні продукти, які впливають на глобальний ринок.

— Які, на вашу думку, ключові тенденції у розвитку штучного інтелекту, як вони змінять освіту?

Ключові тенденції — усе більше застосування великих мовних моделей (LLM) у повсякденному житті. Ми активно користуємося ChatGPT, Copilot тощо, і це має великий вплив на традиційні способи оцінювання знань студентів. Нині важко гарантувати, як текст реферату чи іншої роботи був створений, оскільки штучний інтелект може генерувати його без участі студента. Це створює нові виклики для освіти.

Ще один аспект — це генерування коду за допомогою ШІ. Студенти, які раніше повинні були вивчати всі тонкощі програмування, тепер можуть покладатися на штучний інтелект для написання чи вдосконалення коду. Це знижує мотивацію глибше розуміти основи програмування. В Україні наші програмісти славилися високою якістю коду, особливо проти розробників з Індії. Але зараз використання генеративного ШІ для створення коду підвищує конкуренцію, і це вже виклик для нас.

Тому університети повинні переглянути свої підходи до підготовки студентів. Важливо готувати не джуніорів, а одразу мідлів, оскільки попит на такі кваліфікації зростає. Для цього навчання повинно бути більш практично орієнтованим, з акцентом на реальні проєкти.

Дуальна освіта може бути одним з варіантів покращення підготовки студентів, оскільки дає змогу поєднати теорію з практикою вже під час навчання. Проте, як показує досвід, університети в Україні та у світі ще не повністю адаптувались до викликів, які ставить ШІ в освітньому процесі. Нам потрібно враховувати ці нові реалії в навчанні і методах викладання.

— Україна почала розробку національної моделі LLM. Що ви думаєте про це? Наскільки вона потрібна?

Я думаю, що це класна ініціатива. Передусім вона орієнтована на українську мову, що є важливим кроком для збереження мовної ідентичності та розвитку технологій в Україні. Окрім того, національна модель LLM може бути використана в багатьох сферах, зокрема в освіті, де допоможе удосконалити процес навчання, надаючи студентам доступ до більш адаптованих і локалізованих ресурсів.

Також така система може значно полегшити документообіг, автоматизуючи багато процесів, що важливо для державних установ, бізнесу та освітніх закладів. Китай, наприклад, вже має свій DeepSeek, чому ж ми не можемо мати власну систему, яка відповідатиме національним вимогам і особливостям? Це може стати важливим інструментом для розвитку технологічної інфраструктури і для інтеграції української мови в глобальний інформаційний простір.

«Я кілька разів думала про перехід в комерційний сектор». Про минуле і майбутнє

— Що вас надихнуло піти у сферу IT-освіти?

Я випадково потрапила на день відкритих дверей у Львівську політехніку і побачила комп’ютер. У школі ми їх не мали, був лише профцентр із зеленими моніторами, де дозволяли набирати якусь програму на BASIC. Коли я обирала кафедру, на якій вчитися, обрала інформаційні системи та мереж.

Це був інтуїтивний вибір, але я вважаю, що це було моє щастя. Після завершення навчання я працювала з базами даних, і те, що зараз називається фрилансом, допомогло мені реально жити. Я почала працювати у Львівській політехніці, і так могла поєднувати роботу і отримувати додатковий заробіток. Тому, попри те, що це було спонтанне рішення, я вважаю, що воно було дуже правильне і дало мені змогу бути тим, ким я є сьогодні.

— Чи було у вас бажання працювати в комерційному IT-секторі?

Одразу після завершення університету я працювала в одній IT-компанії, але це було досить недовго — менше як місяць. 2001 рік, у мене була дитина. Тоді робота в IT виглядала зовсім не так, як тепер — це були пізні години на роботі, постійні стреси, і я не змогла поєднувати це з материнством. Тому вирішила повернутися в університет.

Протягом роботи в університеті я кілька разів думала про перехід у комерційний сектор. Навіть почала готуватися до співбесід, зокрема в Data Science, бо це було частиною моєї наукової роботи в університеті. Але зрештою бажання працювати зі студентами переважило. Хоча на перших порах, коли мені дали групу студентів, які були на рік молодші за мене, я думала: «Я не знаю, як я це переживу». Це був великий стрес, але з часом усе склалося і я залишилася в університеті.

— Як ви уявляєте Львівську політехніку через 10 років?

Я б хотіла, щоб Львівська політехніка стала інженерним хабом для всієї України, тому що в нас є великий потенціал, хороші викладачі та студенти. Якщо ми залучимо випускників до співпраці, це зробить нашу мету досяжною. В закордонних університетах часто хваляться своїми випускниками, і це слугує стимулом для студентів розвиватися. Важливим є встановлення міцної комунікації «студент-викладач-випускник».

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось8
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



68 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Викладач 12-20 тис. з/п. Хтось реально очікує, що високий рівень «вищої освіти»? І хто ці люди, що будуть якісно і наполегливо готувати «мідлів» за такого рівня оплати праці?!

а скільки треба? і яка должна буть загальна економіка самого процесу?

ЗЫ: це ж державний університет?

Дорогі мої друзі, вся проблема нашої, пост-радянської освіти, у тому, що в нас, через 30 років незалежності, так і залишилася не вирішеною найважливіша проблема — національна технологічна ініціатива, яка б замінила радянську ідеологію.

Мене не втомлюються дивувати рясні врожаї недоумкуватості, коли замість відмови від застарілої традиції совкового ІТП, який має колгоспникам картоплю збирати, МОН намагається перефарбувати червоні прапори та змінити таблички. Це так не працює!

Ось я, наприклад, все ще не розумію, кого мають випускати наші ВНЗ через 5 років. Можете пояснити?

Міддл-формошліпщик? Це тоді, коли АІ вже створюють інтерфейси та код на рівні Джуна-недотепи? Так вони через 2-3 коди будуть старанно формошлепити, якщо не раніше!

Оператор БПЛА-штурмовик? Геолог-копатель рідкісноземельних металів? Слюсар-гінеколог?

Ви краще мені підкажіть, який прибуток від продажу інтелектуальної власності тих самих студентів прийшов у нашу економіку? Чи є взагалі таке? Хоч якась країна випускає якийсь високотехнологічний продукт за українською ліцензією? Ні? От і все.

Все добре, що могла дати Україна айтішникам — це можливість мінімального втручання у їхню діяльність. Відсутності зобов’язання відпрацювання, низькі податки з ЗЕД та симуляцію високого рівня життя за рахунок бідності решти населення.

Ось вам трохи прикладів того, що я спробував зробити і з чим зіткнувся:

1) Дати можливість випускникам без досвіду роботи знайти її на волонтерських проектах — бан у Джіні, з надуманих причин, мовляв, не можна публікувати вакансії без оплати (можна і вони там є).
2) Дати можливість джунам зібратися разом і запустити командний проект у режимі стартапа — тут же прямо на DOU — видалення посилань або постів цілком з помилкової причини «комерційна діяльність» (членські збори неприбуткової організації не є комерційною діяльністю, двоєшники).
3) Дати можливість ветеранам з інвалідністю освоїти професію розробника та працювати з дому — чудова можливість, Приватбанк з радістю готовий наймати таких співробітників... на словах. А що насправді — договір так і не підписали.
4) Аналогічна ситуація з Харківським IT-Кластером, та давайте, мовляв — класна ініціатива... а потім перегирали назад — не, типу ми не будемо з вами співпрацювати.
5) Спроба запустити ініціативу дорослої освіти для ветеранів через МОН — там звернення просто... втратили :)

Більше того, я б міг взятися за цю проблему, але вибачте — мені нема з ким працювати! Всі ті огріхи, які я описав вище — є в нас самих!

Ну наприклад — я не дизайнер, мені треба допустимо зробити дизайн сайту з ініціативою. Чи знайдеться тут хоч один охочий, який зможе взяти та зробити? Не за гроші — за ідею? Впевнений, що ні!
І не тому, що жадібність, а тому що відсутня найважливіше — та сама технологічна ініціатива. У нас війна з 2014 року, га? А ми досі користуємося ворожою технологією — 1С, то нічого свого за 15 років і не змогли створити... IT-нація, бляха-муха.

Універ має давати сильний компуктєр саєнс, а навчитись рухати формочки можна й самому. А тут якась модель підготовки макаки на галєру

Ну тоді не треба вийожуватись а будь якими методами потрапити десь в Берклі чи MIT. Тут реалії які тут та зараз, терба воювати також їсти, пити, спати бажано в теплі та під дахом.
Радяньксої фундаметальної науки, яка була треба для важкого машинобудування і збройних сил нема, як і самого важкого машинобудування в тих масшатабах. Украхна по економіці сировинна колонія, тому от воно в більшості випадків банально не треба. Якщо звісно піти в продукти — то обов’язково треба, та це комплексна программа розвитку та планування на період від 15 років. Туди усеодно прийдеться йти, бо косплею Китаю та Індії від Миколи Азарова так чи інакше настав кінець. Світови тренди змінились китайська екномічна експансія : друга холодна війна, контенинтальна війна в Євпропі, Дональд Трамп та мита і т.д. та банально — нема людей фізично, демографічная яма.
Тому станом на зараз — підготовка кодерка під формошлепство, при чому прямо кажучи похідний матеріал діти з райцентрів та села з дебільшого. Місцяни з великих міст дружно поїхали за кордон, інших варіантів нема.

Питання до сеньйорів і вище — скільки часу потрібно для підготовки мідла в університеті за самих сприятливих умов — мотивовані студенти, професійні викладачі, гарно організовані проекти, відсутність корупції і зайвої бюрократії тощо?

За два роки — реально. Знову таки вам озвучили те що реально мало місце, студенти не ходили на пари курсу з третього і самі розумієте яким чином закривали «навчання». При цьому вони проходили реально через підготовку від компаній та стажування, де по суті компанії брали на себе витрати із ІТ освіти (звісно скажімо релігіознавство або економіку курси в ІТ компанії не викладатимуть і реферати писати чертежним шрифтом не вимагатимуть). Реально мідлів студентів от прямо зараз повно-повнісенько, там більше залежить від наявності бюджета і особистого жлобства у безпосереднього начальства, та на якому рахунку вони самі у вищого кервництва. Так само і 23 річний сініор теж давно тренд, і це далеко не сьогодні почалось.

Ні скільки. Університет ніколи не випустить мідла. Мідлом стають набравшись досвіду на реальній роботі. Звісно студент може паралельно навчанню працювати ще десь і набивати той досвід, але тоді постає питання: А яким боком до того досвіду університет?)

Університет ніколи не випустить мідла

Та от буласка наступна стаття dou.ua/forums/topic/53434

Всім привіт! Мене звуть Андрій, мені 24 роки, я працюю Senior iOS/macOS Engineer у компанії Readdle.

Так Google L5 Senior Software Engineer — шасів дуже дуже мало, тим не менше не переймайтесь там теж повно повнісенько політики. Випускник університетут Лігі Плюща, чи інших топових вузів як то Берклі чи MIT матимуть абсолютну перевагу, навіть проти людей із 10+20 досвіду роботи десь на пост радяньксому просторі, як відомо рекрутери там досвід роботи тут навіть на ті самі американскі компанії за внутрішнім стандартом не враховують. Вразовуватимуть тільки високі досягнення, бо якщо ти Альберт Енштейн — то що в Німеччині що в США ти усеодно Енштейн.

Хлопець працював і виріс до того рівня, а не отримав його в університеті.

Ну дивись він з 20 років тобто я так розумію з 3 курсу, в тому універі швидше за усе з’являвся щоби дати хабаря, а його освітою в ІТ займались спеціалісти тієї компанії де він винайнявся. Напевно відпрошується з роботи здати сессію, потім приходив і казав що здав після чого «нам там з першого курсу читають одну і ту саму лекцію, для виду здав за інше домовився».
А пан тім лід у дошки читає лекцію з SOLID там чи Dependency Injection patterns, операціних систем, сітей та комунікацій, та проводить лабораторні роботи із практики відладки профаійлінгу. рекомендує книжки і т.д.
Може воно кудись сильно не туди зайшло ?

Звісно не туди зайшло, зараз університет більше для корочки. Для знань реальна робота. Так бути не повинно.
Університет = знання, робота = досвіт поверх цих знань, оце нормальна модель.
І повертаючись до теми топіку, не буде мідла без досвіду, як і досвіду без знань. Тож пані ректору треба сконцентруватися на тому, щоб її університет давав ґрунтовні знання, а не розповідади про виховання міфічних мідлів в вакуумі.

розділення знань та досвіду, теорії та практики не є найкращим варіантом вибудови якісної освіти.
Це видно як по піраміді засвоєння знань en.wikipedia.org/wiki/Learning_pyramid так і по тому що бачимо в реальному житті, коли університет досить часто втратив свою цінність.
Якщо все одно розділити і сказати що університет повинен дати знання, то частиною процесу навчання обов’язково повинна бути практика і набуття власного досвіду. Воно не працює інакше ні в теорії, ні на практиці.
І так, якщо говорити про посаду «middle software engineer» то університет сам по собі цього не дасть, але він може сприяти цьому на багатьох рівнях в процесі навчання. І вже частково це робить — за рахунок дуальної освіти, програм стажування, проєктної роботи, та багато іншого. Тільки поки не достатньо.

Можно выпускать хоть сениоров, хоть архитекторов. Все-равно галеры будут стремится платить им, как джунам. Cтудент, веслающий за плошку риса, это же бизнес модель. Пока он выростет/выгорит пару годков — на нем получают супер маржу. Кто же станет с универской скамьи платить им сразу, и много? Иных причин тут нет.
Если лет десять назад со стороны галер можно было услышать закидон, что студента плохо учат в «устаревшей системе образования», поэтому ему надо дескать идти на галеру в подмастерья...
То теперь, по прошествии десяти лет, эта отмазка не канает, ведь все эти годы галеры улучшали образование аж гай шумел, создавалась дуальная освита, сотрудничали с кафедрами, меняли и рецензировали учебные программы, повышали квалификации преподов или сами засылали туда преподов.
Но все-равно на выходе получались те-же самые «падаваны», которым нельзя давать больше 500 долларов. А ответ простой — дело не в знаниях и не в опыте, а в бизнес модели. И никто менять ее не собирается

Уже обсуждалось и не раз, эта бизнес модель плохо масштабируемая, сильно зависимая от внешних рынков и не смотря на 57% и выше прибыльность все же сильно хуже чем продукты, где могут быть и 1000 и больше процентов прибыли.
Продукты требуют значительно более высокой экспертизы по всем направлениям бизнес деятельности и кратно более рискованны. Так в принципе всегда — чем выше риски тем выше и прибыль. Тем не менее вот прямо сейчас продуктовые компании уже составляют вполне серьезный портфолио украинского ИТ.
Самая большая проблема аутсорса — это постоянно растущее предложение на мировом рынке особенно Индия с постоянным же повышением качества и постоянным же его снижением качества у нас. Советского образования давно нет, оталась только тень от него. Самое важное звено образования — школа, а там уже давно тудовик по совместительству физрук, биолог и т.д. а важнейший предемет — история Украины, т.е. упора на естесвенные науки тоже нет.
Вместе с тем идет постоянное же снижение спроса на такие услуги.
Западный рынок уже очень насышен цифровым обеспечением бизнеса, все кого не было в online уже вымерли как диназавры. Поэтому им не нужно немедленно вводить новую систему в эксплуатацию чтобы конкуренты не задушили, заказчики могут повременить и экплуатировать старую систему. Кроме того компании все чаше предпочитают строить у себя собственные ИТ отделы и вообще сманивать исполнителей себе в штат. За последнее время видел 4 таких из наших и целое море индусов и т.д. С ремоутом это стало значительно проще чем раньше.

В комментах только и разговоров про то кто такой мидл. Но когда слышат каким способом можно решить проблему шутят про сеньера 5 разряда))

мені здається, що мертве живим вже не стане. Це з мого досвіду навчання 20 років тому.

мало того, що для кожного проекту і компанії буде різне визначення «мідла», я взагалі ставлю під сумнів, шо політехніка колись нормальних «джунів» випускала.

це ж одна з причин чому айті галери почали ходити по вузам і займатись «маркетингом» щоб заманити студенів. Ну це і ще той факт що айті галерки не хочуть платити грошей, а студент готовий і за хліб\воду працювати.

далі, я не дуже розумію хто буде готувати цих «сферичних мідлів у вакуумі». З моїх спогадів, більша частина викладачів мала або мінімальний або 0 досвід у айті. Я майже на 100% впевнений, що ситуація не сильно змінилась, а враховуючи як швидко все міняється і той обєм інформації з яким мають працювати люди на проектах... ну хто з викладачів у вузі має такі знання? Я сподіваюсь викладачі хоч перестали продавати свої «авто-біографії» під видом підручників і методичок з програмування, бо це повний треш.

майже всі друзі які почали працювати під час навання мали проблеми з викладачами бо, цитую, «ти такий розумний, то чому ти ходиш на пари?» або «ти сюди прийшов вчитись чи на роботу ходити?». За винятком пари людей, ставлення до студентів які витрачали свій час на реальні проекти було негативним. Один з друзів відкрив власну ІТ фірму ще під час навчання, то конфлікт з 1 викладачем дійшов до того рівня, що людина просто забрала документи і пішла з політехніки. Я чомусь впевнений, що викладачі чи викладач тепер можуть казати «ви бачите кого наш вуз випустив? оце наш хлопчина, ми його готували». Хоча по факту, вуз там і близько не стояв.

ну а так... наснаги і вдачі в цих починаннях. Може щось і вийде.

п.с., вже написав і згадав ще одну історію, до друга прийшла викладачка з одного вузу і каже «давай разом випустимо підручник» (ну може там не прямо підручник але якусь «книжку» для студентів). Я напишу теоретичну частину, ти опиши практичні речі з своїх проектів і як воно дійсно працює бо я не ніколи цим не займалась... ну *ля... які «мідли», про шо ми взагалі говоримо.

Однозначно, это мёртвый убыточный груз от которого мало толку и выживает он только из-за дотаций и требований «корочки» при устройстве на работу, даже в частный сектор

Вітаю.
Судити про освіту на основі досвіду 20 років тому — це м’яко кажучи дивно. Тому я рекомендую переглянути погляди і подивитись що є насправді.
Зокрема як викладач кафедри «Системи штучного інтелекту» (яку створила Шаховська Н.Б разом з колегами) хочу сказати що в нас викладають люди, що займають посади CTO, Solution architects, CEO, EM та багато інших. Але це не так важливо, важливіше знання. Тому якщо є зацікавленість, можу організувати зустріч з студентами 3-4 курсів для спілкування особисто. Крім цього можна прийти до нас на день відкритих дверей і також поспілкуватись з викладачами та студентами.

ну я ж пишу, наснаги і вдачі в цих починаннях.

сподіваюсь, що практики будуть на всіх напрямках і люди будуть отримувати реальні знання.

а про 20 років, це нормально. Місяць тому я спілкувався зі студентом 4 курсу з «іншого крутого львівського вузу який ми всі знаємо» і там далі присутня практика «програмування на листочку». Можливо це конкретний виклад чи кафедра але воно є.

З моїх спогадів, більша частина викладачів мала або мінімальний або 0 досвід у айті. Я майже на 100% впевнений, що ситуація не сильно змінилась

я думаю ситуація трохи змінилася як то

з мого досвіду навчання 20 років тому.

тож зараз викладачі просто не мають ні якого досвіду взагалі окрім суто специфічного вітчизняного університетського

ЗЫ: тут десь згадали гарвард єсть же ж чудова кіношка про єто і за інтерншип зокрема як воно виглядає на практиці legally blonde називається досить резонно рекомендую для ознайомлення

«ви бачите кого наш вуз випустив? оце наш хлопчина, ми його готували». Хоча по факту, вуз там і близько не стояв

Так зробив Гарвард із Біллом Гейцем там Марком Цукербергом :) Обидва кинули навчання щоби робити бізнес. Хоча переважна більшість топ 100 мільярдерів планети і без того випускники саме Гарварду, в топ 10 саме двоє хто не довчився. Та це повністю відповідає дивізу інверситету — «Ми вас навчаємо не влаштовуватись на добру роботу — а створювати і наймати цю роботу».

Насправді тут кореляції немає.

Проводилось багато досліджень (тут і тут, наприклад), які підтверджують, що більшість випускників елітних вишів так само нічого не досягають, як і випускники звичайних вишів. І що в будь-якому виші знайдеться 1-2 показових Біла Гейтса.

Суть елітних шкіл якраз в тому, що вони дають тобі правильні знайомства. Якщо ти готовий рвати свою жопу, то такі знайомства гарно бустануть твої починання. А чи може Гарвард/Оксфорд/Кембридж навчити «створювати нову роботу», то колись я ще в це вірив, але зараз дуже в цьому сумніваюсь.

Знаєте, не хочу ображати викладача, але по тексту було приблизно ось так: «Хотіла підти в комерційну компанію, але все ж таки вибрала викладати в державному вузі». ІМХО, може щось пропустив, то виправте мене.
Підходи до освіти треба не те що міняти, іх треба було змінювати на вчора. Освіта повина мати виключно грошецентричне розуміння. Освіта повина корелюватись напряму з тим скільки людина буде заробляти в майбутньому. По чесному, то зараз можна розігнати більшість вузів і взагалі не проводити псевдо-навчання, оскільки якщо ми беремо за основу, освіта заради освіти і будемо випускати мідлів, то це окрім сміху в мене нічого не викликає.

Щоб не буди голослівним, то приведу приклад.

Недавно мій друг-студент був у мене, і був присутній на парі з англійської мови де викладач — Н викладали лише йому, хоча на парі повино було бути хочаб мінімум 10 людей. Висновок, платили за навчання усі, а прийшов лише один учень. Тобто гроші бюджетні полетіли незрозуміли куди. 10 таких пар на місяць і можно купити собі 25 підписок на голосову модель chatgpt AI і напромптити її як треба під свій рівень і вона тебе виведе за 2-3 роки на солідний рівень. Це не враховуючи вже те, що більшість big techs вже випустили рішення для real-time переклада.

Я можу купу подібних випадків описати. Якщо не зробити науки та освіту фінансови вигідну, то все це малювання на воді.

Без такого комерційного підходу освіта в Україні 20-30 років позаду прогресу.

Плюсую.
Какого эффективного менеджера не поставь на государственное предприятие, будь это ВУЗ, завод или больница, ничего из этого не выйдет, даже если этот менеджер искренне захочет что-то изменить.

Любое гос-предприятие априори неэффективно использует ресурсы. Зачем пытаться где-то экономить, урезать, оптимизировать, улучшать, если доброе государство всегда выделит денег с налогов и ты априори не можешь обанкротится, зачем гнаться за прибылью, если всё пойдёт в казну, а не в карман. Зачем конкурировать, если в любой момент можно понаписать нормативных актов, на придумывать лицензий и задушить частную инициативу.

Боюсь единственный выход, дерегуляция и приватизация всех вузов и предоставление большей гибкости, а не диктовать централизовано, по каким книжкам учить, сколько часов того или иного предмета читать и какого размера должна быть доска в аудитории.

Освіта повина бути платною, і лише тоді будуть всі чухати потилицю і думати, а може ну його інвестувати свій час і гроші в те що не буде приносити прибуток. Можливо в мене є схильність до чогось іншого, не знаю там Тікток канал розвивати, або ж зробити щось своїми руками, що буде приносити кошти. Повна дерегуляції освіти це те що треба. Тоді виклдачі топ зможуть не вагаючись йти і отримувати плюс мінус адекватну комерційну зарплату і ті хто йдуть вчитись відповідно будуть отримувати і вимагати адекватні знання, які відповідають ринку

вона і є платною )) tax the rich

Там смотря какой политико- экономической школы вы придерживаетесь. То что вы описываете — это Австрийская школа.
За команда как по сути филиал дем. партии США — как и классические республиканцы — приверженцы Кессианства, это то что например делал — Франклин Рузвельт, либеральной политики гос регулированием рынка монетарными методами (и демократы с республиканцами имеют лево и право либеральные уклоны).
А в целом у нас всё ещё очень силен Марксизм-Ленинизм, тоесть ультра левые идеи вообще без частной собственности на средства производства и плановой экономики, который тоже кстати имеет место и забывать абсолютно всё не стоит. Тот же госплан по всем вопросам фундаментальных инвестиций типа плана : ГУЭЛРО, индустриализации и т.д. работает намного лучше фондовой биржи. При этом по вопросам ширпотреба моды и т.п. потребительской экономики наоборот вообще не работает. В Китае применили гибридную модель Бухарина-Сяопина на основе НЕП.

У вас не в’яжеться. Пані ректор вам фактично озвучила мислі вищіх чиновників мін освіти та деяких віце-прем’єрів і науковців, які по суті мають сенс.
Якщо вищій навчальний заклад випускає спеціаліста який заробляє десь $500 і ще і нема роботи на ринку, тобто ЗП так само як на вивозі сміття з Києва, та менше ніж встановлення пластикових вікон або затягування стелі і т.п. де робота є — то це повна втрата ринку і така вища освіта не має жодного сенсу. Це не виправдані інвестиції як для держави, для батьків бо ІТ освіта це переважно контракт так і для самих студентів, які швидше за усе курсу з третього забьють болт на навчання і дадуть деру за кордон працювати тими же кур’єрами десь на Amazon, ну або локально на якісь подібній роботі типу доставки їжі. І це ще при умові, що батьки чи держава взагалі будуть купляти таку освіту, а не одразу до конкурентів десь : Польщу, Болгарію чи Чехію, з яких як і студенти з села та райцентрів назад ніхто не повертається.
Як робити щоб таке не сталось — усім прийдеться об’єднатись і виробити стратегію розвитку. Державі, системи освіти та звісно бізнесу.

Я звоню зі своєї колокольні і досвіду, і бачу, що поки товстий схудне, то тонкий вмре. Зміна треба були ще на вчора.

Як робити щоб таке не сталось — усім прийдеться об’єднатись і виробити стратегію розвитку. Державі, системи освіти та звісно бізнесу.

Ви дійсно в це вірите? Я ні.

Ну чекайте путіна тоді. Без економіки — будь якій державі кінець. Головна функція держави від часів Шумерів та Месопотамії — колективна організація безпеки. Нема ресурсів — забезпечити це не можливо і держава просто поглинається краще організованими конкурентами. В багатьох випадках як скажімо конфлікт Рим-Етруски, з або Київска Русь-Хазарскій Каганат втрата державності супроводжується частковим геноцидом та повним етноцидом. Тому так, другу Українську республіку (за головним законом коснтитуцією та формою організації) є сенс або повністю скасувати або дуже сильно реорганізувати, бо банально не виживем. Напевно є певний посли і на само реорганізацію, та вимоги реформуватись зі сторони союзників.

«Випустити мідла» — це нонсенс. Єдиний варіант випустити мідла — це заставляти студентів влаштовуватися на роботу та відпрацьовувати роки три, і без цього не видавати диплом.

Мідл — це про комерційний досвід роботи. Університет не може його дати, за визначенням. Ніякі навчальні проекти, пет проекти цього не замінять.

«Випустити мідла» — це нонсенс. Єдиний варіант випустити мідла — це заставляти студентів влаштовуватися на роботу та відпрацьовувати роки три, і без цього не видавати диплом.

Це можна зробити за допомоги дуальної системи освіти. Умовно береться лаба галери, вона визнається віділком випускаючої кафедри робиться акридитація викладачів, наукове керівництво дипломними проектами і т.д. Усі в плюсі насправді більше за те, це було в радянскій освіті, та частково було втрачено в 90-ті нульові роки. Та усі КБ — Антонова, Південне, Луч, Лаз, КРАЗ, ЛЗК і т.д мали у себе кафедри відповідних університетів.
В СРСР просто було сильно більший розброс, скажімо з деяких кафедр на пряму їхали в КБ Сухого або Туполева і т.п. Це була дуже суттєва перевага радянької системи освіти, та вона не накладається в повінй мірі на ринкову екноміку та розвал СРСР має місце.
P.S. В США теж таке є, в усіх Google, Microsoft і т.д. є такі программи.

Так, практика курсу з 2-го. Що не так? На заході так і роблять.

Універ повинен вчити, фірма повинна використовувати, а не думати, як навчити нулячого

Дякую за статтю і бажаю пані Наталії вдалого керування на цієї посаді. Щодо статті, тут більш філософське питання: а як підготувати іноземних клієнтів, що вони мають розглядати після університету одразу фахівців? Бо у багатьох іноземні замовники. З урахуванням того, що ці хлопці/ дівчатка будуть конкурувати з досвідченими фахівцями, локалами. І скоріш, програвати на їх фоні.

Багато американських вузів практикують тісну співпрацю і залучення до програм рівня google base camp для бажаючих студентів під час літніх канікул і тд тп.
Тобто вирішується сама більша проблема студентів — реальний практичний досвід.

Ну, я знаю, що наші компанії десь з курсу 3-го теж поступово залучали в ході навчання до себе студентів, але ж іншим студентам теж треба досвід брати.Я про те, де брати стільки вакансій і компаній, що дати можливість всім студентам надбати дійсний комерційний досвід.

Ще інший момент — студент може мати хорошу теоретичну базу. Знати 1-2 мови прграмування, теорію мережевих протоколів, теорію баз даних, тощо. Але все рівно для мідла фронтенд js потрібний практичний досвід в роботі з якимось фреймворком типу react. Для python frontend якесь jango. І варіантів безліч.

Тому вуз не може зробити з студента спеціаліста вище початкового рівня. Немає можливості дати ні реальний практичний досвід, ні спеціалізовані дані (які дуже різноманітні і швидко змінюються).

Але нехай намагаються і всього кращого в починаннях ...

Та я не сперечаюся з вами, Досвід — це певний реальний час. Тут іноземні замовники носом крутять, коли синьора їм відправляєш з комерційним досвідом 5+ років. А тут людина після вузу лише. По півроку шукає першу роботу,якщо пощастить за фахом.

Але все рівно для мідла фронтенд js потрібний практичний досвід в роботі з якимось фреймворком типу react. Для python frontend якесь jango. І варіантів безліч.

загалом то є не зовсім так як то більше конкретно на американськім прикладі там мова більш конкретно не за «досвід з фрейморками» але більше конкретно за конкретно бізнесовий досвід тобто конкретно існування у бізнесовій структурі як то розбирання самостійно в усім отім лайні простіті за якому сам бізнес крутиться

ні тут «бізнес» не за продукт но буквально за «офіс» як то приходити на роботу розібратися з ксєроксом і з відділом кадрів і з усіма тіма практиками ставлення до начальника до боса тощо

ЗЫ: мені трохи пощастило у мене випадково в загальному курсі літакобудування була окремо предмет як «технологічна підготовка виробництва» та «технологічні процеси при виробництві» воно звісно правда не зразу дало но зараз я розумію що таки дало ))

Я про те, де брати стільки вакансій і компаній, що дати можливість всім студентам надбати дійсний комерційний досвід.

Із сучасною аутсорс моделлю бізнесу — це неможливо, бульбашка здулась в 2022-му. Тільки переход на продуктову модель, відповідно вищі теж мають перестати готувати виключно программістів по радянскій программі Мстислава Келдиша, а робити і спрямовано технологічних бізнесменів як це роблять ті же Стенфорд чи Гарвард, доки політехніки як то Берклі та MIT випускають технічних спеціалістів. Там між іншим 50% студентів в СЩА це студенти бізнес шкіл, щоправда кажуть тепер нема кому безпосередньо працювати навіть як хочуть MAGA. Тобто люди є і через кордон пруть — але нема людей які мають відповідну освіту та кваліфікацію, щоби працювати на виробництвах сучасного рівня.
Та також треба знайти бізнес ніші, щоби безпосередньо прямо не конкрурувати із тех сектором США та ЄС — інакше через удряд та різні установи вони просто нашу індсутрію задушать.
Та це досвід який треба переймати з закордону. Тайвань, Китай, Сінгапур та Малазія — зуміли це все у себе прогорнути.

Тільки переход на продуктову модель, відповідно вищі теж мають перестати готувати виключно программістів по радянскій программі Мстислава Келдиша, а робити і спрямовано технологічних бізнесменів як це роблять ті же Стенфорд чи Гарвард, доки політехніки як то Берклі та MIT випускають технічних спеціалістів.

бугога сміявся дуже такого не буде вже ні коли як то буквально нема вже стіко курей і счотчік далі тікає

Тайвань, Китай, Сінгапур та Малазія — зуміли це все у себе прогорнути.

ще корея і японія які справді зуміли бо встигли впригнуть у поїзд до приходу масової схеми з віддаленими офісами r&d а всякі тайвані малайзії вже не встигли бо ж там так само є той самий зброчний завод «американської компанії» бо якщо можна розмістити там завод то логічно не спробувать розмістить там і офіс зі «технічними спеціалістами»

особливо в умовах другої половини 21-го століття коли комунікації вже трохи не ті як були навіть у 80-ті коли виходили на ринки усі ті японії та кореї

ЗЫ: плюс конкретно окремо України там ні коли не було )) такий от невдобний селяві

Да ну ви подивіться хто керує NVidea, AMD, Qualcomm і т.д. То усе дійсно американські компанії, де вищі керівники тільки уродженці Тайваню. В цілому принаймні для синіх штатів звичайна історія, це в цілому сенс Америки — відкриті соціальні люки.
Насправді усе великі аутсорс галери так само — американські компанії, які мають філіали по країнам колишнього СРСР зокрема.
Треба вчитись в Азіатів.

Да ну ви подивіться хто керує NVidea, AMD, Qualcomm і т.д.

івреї? ((

Сержант нас оточили гуки!

Треба вчитись в Азіатів.

ви не зможете «вчитись в азіатів» менталітети не ті навіть близько не ті навіть на пол шишички

Ну деякі їхні ідеї успішно імплементовані в скандинавських країнах і в Німеччині. Наприклад великі корпорації (Сіменс і тд тп) готують спеціалістів 3 роки по типу місяць начання, місяць робота з зпт.

Я про те, де брати стільки вакансій і компаній, що дати можливість всім студентам надбати дійсний комерційний досвід.

в американськім варіанті то є працює бо інерни то є безкоштовна робоча сила якої багато хто не гребує бо то є профіт

у вітчизняних реаліях «студенти» хотят тисячу а краще дві і місце на парковкі і лате і масаж і шапочку ти можеш сама прямо тут на доу пошукати з дюжину тем на форумі де «та що ми за роботу ще й самі платить будем це ж вони на нас наживаються капіталісти експлуататори»

тож на справді всім нас рать шо там думає чергова країна третього світу з університетом де звично вже чиновник розказує рівно те що від нього чекають почути хоча да сам він навіть сама вона ні дупля не розуміє ща що то є ))

ЗЫ: загалом в америках єтіх вашіх ситуація з чиновниками може зустрічатися схожа но не щоб прямо на 80% популяції бо ж менталітет не той не православний і за слова звикли мати питання за результат а у третій країні світу і слова і за результат забудуть вже до осені

ЗЫ: ну як то роль ректора університету американського чи навіть коледжу то є така більш конкретно чисто адміністративна штука як то вирішувать питання з туалетами в общазі та з викладачами дотримання программі та кпі затвержених власної научної ради як то для самої научної ради усі ці чисто бізнесові кпі так само має вагу бо ж не буде кпі не буде грошей і всіх просто на мороз бо просто бізнес

Ви вже давно поїхали. У вітчизняних реаліях — джуніорів сотні на одне робоче місце. Відбирають або кращих з кращих, або класика непотизму. І так сучасна ЗП в $900-1000 це фактично те саме що і $300-350 в нульові, інфляцію долара з 2008 ніхто не відміняв.
Це якщо ще не враховувати, що 16-17 річних хлопців масово вивезли і вивозять за кордон, дівчата теж поїхали та ще раніше. Ще було дуже багато світчерів, зазвичай з інженерів інших напрямків яких перекваліфіковували цей резерв теж закритий, бо призов в армію. Моделі із низкою доданою вартістю та дешевої робочої сили — що вводили Микола Азаров та Кучма косплеївши, Китай кінець. І це власне прорахували демографи з академії наук, які прямим текстом казали — що тоді допомогали із цим Кучмі та Азарову.

У вітчизняних реаліях — джуніорів сотні на одне робоче місце.

я чув за десятки і двадцятки тисяч на місце

Відбирають або кращих з кращих, або класика непотизму.

я чув у деякі провінції вже влаштували голодні ігри і влаштували нелегальні трансляції на що заробляють вже не поганий бізнес

тож просте питання так само просте

Я про те, де брати стільки вакансій і компаній, що дати можливість всім студентам надбати дійсний комерційний досвід.
а де брати стільки вакансій вже після університету?
Я про те, де брати стільки вакансій і компаній, що дати можливість всім студентам надбати дійсний комерційний досвід.

а де брати стільки вакансій вже після університету? ))

Студенти, які раніше повинні були вивчати всі тонкощі програмування, тепер можуть покладатися на штучний інтелект для написання чи вдосконалення коду.

тому:

Важливо готувати не джуніорів, а одразу мідлів, оскільки попит на такі кваліфікації зростає.

Р — Логіка.

У нас проблеми з тим щоб студенти вивчили всі тонкощі програмування, тому давайте готувати мідлів.

Але зараз використання генеративного ШІ для створення коду підвищує конкуренцію, і це вже виклик для нас

тому

Важливо готувати не джуніорів, а одразу мідлів, оскільки попит на такі кваліфікації зростає

Ідея тут досить проста — розвиток АІ інструментів значно полегшує досягнення рівня джуніор в якійсь конкретній сфері, і особливо — в програмуванні. Ми це досить детально розглядали зокрема(але не лише) в межах панельної дискусії «Університет та ШІ: виклик, можливість чи необхідність?» і підвищення планки якості освіти — один з способів адаптації до змін.

значно полегшує досягнення рівня

ключове слово «полегшує». А треба покращувати. Через полегшення страждає якість. Це все одно що казати що фаст-фуд вирішує проблему харчування. Так вирішує, але не покращує.

Так про це ж і мова, не розумію де тут суперечність.

полегшення != покращення

так ніхто ж не каже про те що треба полегшувати процес навчання за рахунок АІ. Навпаки, мова про те що єдиний шлях — покращувати якість освіти щоб з університету виходили більш кваліфіковані працівники.

Ідея тут досить проста — розвиток АІ інструментів значно полегшує досягнення рівня джуніор

ви вже там якось визначтесь.

ок, розгорну думку, бо спочатку не до кінця розписав і тепер зрозумів звідки конфуз

Ідея тут досить проста — розвиток АІ інструментів значно полегшує досягнення рівня джуніор в якійсь конкретній сфері, і особливо — в програмуванні

продовження думки: відповідно освіта в тому форматі в якому існує зараз існувати не може, бо університет випускатиме джуніорів, в яких немає потреби. Просто через те, що велику частину таких працівників замінять люди з роком самоосвіти і LLM. Тому університет повинен змінити підхід і більше взаємодіяти з існуючими компаніями, при цьому підвищуючи рівень освіти який дає. Бо інакше цих випускників замінить якийсь черговий chatgpt.

Черговий gpt половину планети вже замінити може в офісах і в держаппаратах )

у Азімова є кльова розповіть All the Troubles of the World

Китай, наприклад, вже має свій DeepSeek, чому ж ми не можемо мати власну систему, яка відповідатиме національним вимогам і особливостям?

ЄдиніНовиниGPT — тепер ваш улюблений телемарафон, який ви перестали дивитися, але держслужбовці продовжують витрачати на нього багато ваших грошей — тепер і у форматі GPT.

Чому одразу не сіньорів чи архітекторів з досвідом 10 років?

«Жінки мають народжувати одразу підлітків»

Та чо уж там, одразу 25 річних. А так у них насправді план із дуальної програми, аналогчіний між іншим радянській системі коли десь із 4-го крусу половину студентів забирали до КБ чи на інші підприємства і там вже донавчали, була зовнішня кафедра та усе організовано.
Таким чином технічно дісно буде десь 2 роки досвіду комерційної роботи у вже випускника. А так от знаю і сініорів дають, хлопцям та дівчатам 22-23 років які не закінчили той універ — бо така політична ситуація і ринок був.

Більше того, треба отримати рознарядку від районного ТЦК, і народжувати одразу потрібну ВОС: стрільця, штурмовика, діловода тощо.

Ви щойно описали сюжет Олдоса Хакслі «Brave new world».

я у кіно бачив войни клонів чи якось так давно вже ще на початку століття

Підписатись на коментарі