Як виглядає ринок Pet Tech та в чому особливість розробки застосунків для власників тварин. Розмова з командою Woofz

Велика війна, розпочата росією 24 лютого, трагічно вплинула не лише на українців, а й на їхніх домашніх улюбленців — багатьом громадянам довелося тікати від російської агресії разом із собаками, кішками та іншими тваринами. Водночас різко зросла кількість покинутих домашніх улюбленців, проблему яких намагаються розв’язати притулки та зооволонтери.

Ми поговорили з представницями Pet Tech проєкту для тренувань собак Woofz компанії Gismart — Lead Product Manager Діаною Аладіною та CMO Наталею Шахметовою — про те, як правильно транспортувати тварин у стресових умовах, та про те, що зараз відбувається на світовому ринку застосунків для домашніх улюбленців.

Наталя Шахметова (ліворуч) та Діана Аладіна

Як правильно переїжджати з твариною — основні правила

— Раніше ми публікували історії IT-спеціалістів, які тікали від війни зі своїми домашніми улюбленцями. Ця тема все ще актуальна, оскільки тривають обстріли, люди переміщаються з небезпечних зон і вивозять із собою тварин. Ви запустили спецкурс з транспортування тварин. Розкажіть, як реалізовувався проєкт і яких помилок припускаються люди, коли в стресовій ситуації переїжджають зі своїми улюбленцями?

Діана: Коли ти кудись переїжджаєш, зокрема з тваринами, це викликає багато проблем та стресу. Ідея нашого курсу якраз і полягала в тому, щоб допомогти людям із домашніми улюбленцями, розповісти, що робити та на що звертати увагу під час переїзду.

Спочатку ми фокусувалися на технічних аспектах перевезення, але все одно це пов’язано зі стресом; тим, як песик реагує. І емоції тварин дуже пов’язані із самопочуттям їхніх власників. Коли людям важко та тривожно, собаки це добре відчувають і переймають такий самий настрій.

Так що ми порушили дві теми: стрес, як його розпізнати та допомогти улюбленцю; та безпосередньо перевезення.

Ось кілька порад з нашого курсу:

  • Вчіться розпізнавати сигнали, які демонструють, що собаці некомфортно, наприклад, відвертання голови, облизування або позіхання.
  • Підтримуйте собаку добрими словами, не нервуйте, якщо щось йде не за планом. Ваш спокій — секрет спокою й тварини.
  • Подбайте про те, щоб пес споживав достатньо води.
  • Якщо немає можливості вигулювати собаку, облаштуйте тимчасовий туалет самостійно там, де ви перебуваєте.
  • Дайте можливість собаці відпочивати стільки, скільки він захоче.
  • Не вимагайте беззастережного виконання команд чи послуху, коли бачите, що собака у стресовому стані.

Щодо помилок складно сказати — у всіх різний підхід до взаємодії з тваринами. На етапі формування структури курсу ми показали його людям, які мали досвід перевезення домашніх улюбленців у стресових ситуаціях. Часто вони не розуміли, що у собаки стрес — думали, що це або перепади настрою, або погана поведінка. Не приділяли цьому належної уваги та починали тренувати собаку, сварити й таке інше.

Також деякі люди не замислювалися про те, що під час перевезення тварин із собою потрібно обов’язково брати воду. Це приходить із досвідом. Хтось був без «адресника» — бейджика, на якому написано номер телефону господаря. А тварини у стані стресу можуть втекти.

Крім цього, частина власників не привчала вихованців до перевезення заздалегідь. А собаки вперше без захвату сприймають замкнутий простір. У нас є невеликі поради, як це згладити: потрібно трохи собаку погодувати у переносці, дати смаколик, поступово привчати до транспортування.

Про ринок Pet Tech

— Скільки людей працює на проєкті і чому ви вирішили заходити у сферу Pet Tech? Наскільки великий запит в Україні на такі програми?

Діана: У нас працює понад 15 осіб. Для проєкту ми виділили окремий юніт у межах Gismart, і все швидше набираємо обертів як у продуктовому, так і в командному плані. Намагаємося, щоб усі завдання покривалися всередині команди: ми маємо відділи розробки, тестування, маркетингу, моушена та дизайну.

До 2020 року наша компанія концентрувалася на музичних програмах, але ми починали зондувати різні теми, інші ринки. У нашій команді завжди панувала особлива любов до вихованців. У дитинстві я навіть планувала відкрити притулок для домашніх тварин, хотіла назвати його Pet Like City, а-ля місто Salt Lake City.

Тож у 2020-му прийшла ідея протестувати застосунок із виховання собак, на це також вплинула ситуація з ковідом. На той момент ми побачили, що люди з різних країн починають все частіше заводити собак, адже вони стали постійно перебувати вдома і у них з’явилося більше вільного часу.

За графіками, соцопитуваннями та трендами зрозуміли, що люди найчастіше заводять саме собак. І найбільше нас цікавив ринок США, адже там розвинена культура виховання собак та великий клієнтський ринок.

Наталя: До Gismart мені вдалося трохи спробувати себе в ніші Pet Tech, і мене ще п’ять років тому дивувало, чому ніхто не йде в цю сферу, — мабуть, тому що практично немає сильних гравців, на яких можна орієнтуватися та переймати досвід. І коли я познайомилася з Діаною, карти зійшлися, бо ми мали спільне бачення щодо необхідності такого сервісу. Ми поєднали зусилля, Діана надала свою продуктову експертизу, а я — маркетингову. Ми вирішили, що створити програму у сфері Pet Tech — гарна ідея.

До речі, на ринку США це суперкрута ніша. Прогнози зростання Pet Tech на Заході складені до 2050-х років. За час пандемії стався бум кількості домашніх тварин — зростання в США становило близько 20% з 2020 по 2022 рік. Якщо говорити простою мовою, на той момент люди досягли певного рівня благ, і у них почали з’являтися кошти та можливості не лише утримувати домашніх улюбленців, а й приділяти їм більше часу.

Це ситуація загалом по ринку. Ми не йшли від загального до окремого, радше навпаки. Тренди найпростіше відстежувати у США, Tier 1 регіоні (країни зі стабільною економікою та високим рівнем життя населення — ред.), оскільки в Україну вони приходять із запізненням. І те, що добре працює там, можна зробити дешево в нашому регіоні. Необов’язково їхати в США чи більш успішні країни, щоб робити популярний продукт. Класно, що ми з командою можемо створювати рішення, яке матиме попит не лише у нашому регіоні, а й на ринку США.

— Якою є користувацька база у вашої програми? І чи є конкуренти на українському ринку?

Наталя: За півтора року існування застосунку в нього понад 1,1 млн завантажень. На день 5-6 тисяч активних користувачів. Поки що основна мова програми — англійська, але ми плануємо в майбутньому додати українську локалізацію. Адже за час співпраці з українськими благодійними фондами, спілкування з українськими заводчиками та кінологами ми зрозуміли, що в країні справді величезний попит на послуги у сфері піклування про домашніх улюбленців. Це добрий сигнал для розвитку ніші.

В Україні, крім Woofz, є додаток EveryDoggy і ще два-три сильні конкуренти. Але ми конкуруємо не лише зі схожими застосунками, а частково й із кінологами, ютуб-роликами, книжками, статтями на різних ресурсах.

Як не нашкодити тваринам, працюючи в Pet Tech

— У чому особливість роботи у Pet Tech? Ви залучаєте до консультації кінологів, щоб ваші поради не нашкодили тваринам?

Діана: Ще на етапі тестування ідеї застосунку ми проводили інтерв’ю з хлопцями зі США та Європи, які мають собак, щоб зрозуміти, чи існує проблема з вихованням улюбленця, можемо ми з нею допомогти чи ні.

Найбільша проблема — величезна кількість джерел, що суперечать один одному. Ти дивишся щось на YouTube або в Google про виховання собак, і всюди дають різні поради. Це тому, що багато контенту виробляється людьми без профільних знань. Хтось виходить з особистого досвіду, хтось просто написав колонку за своїми відчуттями — так у Мережі з’являється багато неперевіреної інформації.

Ми вирішили підходити до цього експертно та почали працювати з кінологом. Не віддавали до релізу матеріали, які їм не складені або не перевірені. Для нас важливо, щоб весь контент був узгоджений, щоб він точно не зашкодив.

Є різні підходи у вихованні собак. Основний — позитивне підкріплення. Потрібно собаці показувати те, що він молодець, зробив щось правильно. Заохочувати хорошу поведінку та не переходити до фізичних покарань, оскільки це може погано вплинути на тварину. Нам було важливо рухатися у цьому напрямі. Потрібно було знайти кінолога, який давно у цій сфері і використовує такі ж методи — етичні та перевірені.

Зараз нам допомагають люди з різних країн, сертифіковані та досвідчені кінологи з Європи та США.

— Коли виходить оновлення, чи тестується воно у «польових умовах» з кінологом, на улюбленцях, аби переконатися, що це працює?

Діана: Ми намагаємося використовувати матеріали, які вже пройшли випробування та показали результати на групі собак. Такі методики працюють, вони точно перевірені. Ми додаємо альтернативні сценарії, якщо щось пішло не так.

Коли у нас виходить оновлення програми, ми заздалегідь тестуємо його з представниками команди, у яких є собаки. Щоб вони поділилися відчуттями, розповіли, чи зрозумілі їм нові функції та поради, чи приносять вони користь улюбленцям.

Також використовуємо платформу для UX-тестів Userlytics, задаємо сценарій, що цікавить нас. Наприклад, вибираємо групу користувачів із собаками і просимо їх спробувати наш застосунок — потренувати певну команду зі своїм улюбленцем, пройти наш новий курс і потім дати фідбек. Ще проводимо інтерв’ю з користувачами — спеціальний опитувальник допомагає нам знайти людей, які хочуть розповісти про свій досвід.

— Чи потрібні у Pet Tech спеціальні знання для технічної команди?

Наталя: З додаткового — лише величезна любов до тварин. Щодо розробки екстра вимог немає. Наш продукт багатоплатформний і написаний на Flutter, так що Flutter-розробників ми активно шукаємо. Розробники Pet Tech сфокусовані на роботі з анімаціями, оптимізації швидкості відображення контенту.

У сухому залишку, це контентна програма з купою функціонала — з відеоуроками, чатом, календарем щеплень, трекінгом активностей. У межах продукту ми намагаємося створити екосистему для власників собак, щоб у них була можливість не тільки навчити улюбленця команд «сидіти», «лежати», «до мене», а й супроводжувати протягом усього життя, вибудовувати щасливі стосунки з власником та його родиною.

— Чи плануєте розширювати функціонал програми, додати тренування для кішок та інших тварин?

Діана: Нам спочатку хоча б із собаками розібратися :) У нас багато планів усередині продукту. Наша сильна сторона — dog trainings. На cat trainings не вийде перейти наскоком. Поки що залишатимемось «собакоцентричним» застосунком та будемо зосереджуватись на вихованні та well-being собак.

Наталя: Так, ми встигли у цьому напрацювати експертизу. З нами разом класні кінологи, які перевірені часом та пишуть класний контент. Тож основний фокус — на «собакевичів». У нас багато планів щодо розвитку, але поки що вони пов’язані лише із собаками.

Що відбувається з українською частиною команди після 24 лютого

— Як зараз почувається українська частина команди, чи всі в безпеці?

Наталія: На момент початку війни в Україні у нас був один тестувальник, він одразу поїхав на захід країни, але тепер повернувся до Києва, і ще двоє хлопців із сервісної команди, які займаються фронтендом та бекендом. Вони білоруси і змогли одразу виїхати до Польщі.

Контент-менеджерка поїхала до Португалії на початку лютого. Під час війни ми не припиняли наймання та найняли в Україні аналітика та Product Marketing Manager (але зараз вона у Польщі). Усі вони перебувають поза зони військових дій.

Як і в інших компаніях, наші люди зазнали шоку та стресу. У перші два-три тижні війни впала швидкість розробки та командний настрій. Але завдяки тому, що ми трохи більше розподілені, змогли досить швидко повернутися до робочого ритму.

Рутина сильно відволікає від читання новин, і ти можеш сфокусуватись на розв’язанні завдань. Нам пощастило, що основна юзер-база — користувачі зі США, а основне джерело доходів та трафіку — з Tier 1 та LATAM.

— Яке логічне продовження може мати проєкт на кшталт вашого, — зі сфери Pet Tech?

Наталя: Плани великі. Сама сфера свіжа і поки що непопулярна. Ми плануємо виходити на нові регіони. Але оскільки ми маємо контентний застосунок, то вихід на нові ринки — це завжди трудомісткий процес через необхідність перекладу. Більше фокусуватимемося не лише на тренуваннях, а й на well-being собак, активніше співпрацюватимемо з кінологами. Крім того, готуємо кілька класних інтерактивних фіч для користувачів. До речі, днями ми запартнерилися з командою PetCube.

— Як виглядає це партнерство?

Наталя: У нас є класний курс про те, як навчити собаку залишатися вдома одному. PetCube має класний продукт, який допомагає стежити за тим, що собака робить, коли він один вдома. Десь посередині ми вирішили зустрітись.

— Поки що це обмін експертизою?

Наталя: Так. Ми розпочали співпрацю і подивимося, у що це виллється. Домовились із хлопцями разом розвивати ринок Pet Tech.

— Чи плануються нові курси на кшталт того, як транспортувати улюбленця?

Діана: Зараз для нас є пріоритетним курс про собак із притулку: як підійти до вибору собаки, соціалізувати тварину. Адже часто в їхньому минулому житті були негативні моменти, які погано позначилися на поведінці, сприйнятті людини. Тому ми вирішили допомогти людям, які хочуть взяти собаку із притулку.

Крім того, у цьому курсі ми додамо блок про власника, бо це непростий процес для власників тварин. Вони стикаються з величезною кількістю труднощів — «Чи я хороший господар, якщо в мене щось не виходить, може, проблема в мені?» З собачками із непростою долею соціалізація йде важко, вони не завжди швидко починають довіряти власникові. Має пройти час. Ми б хотіли допомогти власникам почуватися окей, вірити в те, що в них скоро все вийде і вони побудують довірчі стосунки з твариною.

— Ви отримали великий досвід та експертизу, спілкуючись із кінологами. Чи правда, що багато людей роблять помилки під час тренування собак? І наскільки гарна ідея гейміфікації цього процесу? Адже є думка, що краще дати собаку професійному кінологу, який його виховає.

Діана: Існує проблема пошуку надійної інформації, через що складно знайти правильний шлях виховання собаки. А якщо вона зібрана в одному місці, це полегшує завдання. Всі собаки в чомусь схожі, але водночас кожен пес має особливості характеру, які також залежать від породи. Відповідно є різні методики виховання. В інтернеті зібрано величезну кількість інформації, в якій можна плавати і не випливти, при цьому наробити купу помилок. Тому ми вирішили покрити всі ці питання всередині одного застосунку, щоб не виникали тривожні думки — чи правильно я все роблю?

Ми пропонуємо перевірену «дорожню мапу» виховання собаки. Основне — це здорові стосунки власника та улюбленця, увага та довіра один до одного. Як ми вже говорили, найкраще працюють методи позитивного підкріплення. Тоді собака бачить у людині друга, а не тільки людину, яка на неї кричить і хоче, щоб він знав 1000 команд і показував їх знайомим.

Для нас це важливо, і ми переносимо ці знання у продукт, щоб покрити різні сценарії та класно навчити власника поводитися з собакою.

Наталя: Є сотні різних порід. Якщо ми говоримо про німецьку вівчарку чи пітбуля, то початківцю з цим собакою впоратися складно. Але є ще десятки порід собак-компаньйонів, які не виводилися для охоронної функції чи полювання на орків :) Таких собак простіше та дешевше виховувати самому. Коли ти сам виховуєш собаку, то він звикає до тебе, а не до кінолога. Ти сам проходиш школу життя та вибудовування стосунків із улюбленцем. Важливо розставити всі кордони, показати, хто тут господар, хто добуває їжу, а хто нахабна волохата морда :)

Ми топимо за те, щоб люди, які не брали собі собаку з метою охоронної функції, виховували його самостійно.

Також на початку квітня ми запустили благодійну акцію із закликом донатити українським організаціям, які допомагають покинутим собакам. В Україні таких кілька, найвідоміші — UAnimals та HappyPaw. Ми з ними співпрацювали, користувачі продовжують жертвувати гроші. Ми також збираємо кошти на потреби України.

І з перших днів війни зробили наш застосунок безплатним для українських користувачів.

Підписуйтеся на Telegram-канал «DOU #tech», щоб не пропустити нові технічні статті.

👍ПодобаєтьсяСподобалось5
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



2 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Хотілося б більше матеріалів про специфічні ринки, бо в нас тільки фінтех і беттінги на слуху.

Я помню колеги робили сайт знайомств для тварин :DD «Молодий активний чіхуахуа без шкідливих звичок та житлових проблем бажає познайомитися ....»

Підписатись на коментарі