Керівник Prozorro — про механізм держзакупівлі, активне суспільство та пиво Рівненської атомної електростанції

У новому YouTube-інтерв’ю DOU поспілкувався з Миколою Ткаченком, керівником Prozorro. Він розповів, як працює екосистема державних закупівель, чому бронювати фахівців на держслужбі не легше і чому Рівненська атомна електростанція припинила закуповувати пиво. Докладніше — у матеріалі.

👉 Підписуйтесь на YouTube, щоб не пропустити нові інтерв’ю

Нижче ми публікуємо скорочену текстову версію розмови.

Про те, як працює Prozorro, з чого воно фінансується і як тендери відбувалися раніше

— Prozorro сьогодні — це що?

Prozorro — це екосистема для державних закупівель. Її запустили у 2016 році група ентузіастів, активістів і небайдужих людей, яким я особисто дуже вдячний. Зараз за законом всі держпідприємства мають проводити закупівлі саме через Prozorro. Концептуально система складається з двох рівнів — це центральна база і комерційні майданчики.

— Prozorro починався мало не як волонтерський проєкт, а потім держава взяла його на баланс. Чи як усе було?

Спочатку всі втомилися від корупційних історій, від договірняків. Тоді зібралася група активістів, яка отримала карт-бланш на створення чогось нового й зрозумілішого для суспільства. У підсумку створили платформу, пішли тестові торги, все узаконили.

— Як було раніше, до Prozorro?

До Prozorro було ДП «Зовнішторгвидав». На його першому поверсі стояло багато станків, на яких накладом 500 примірників публікували єдину газету — «Вісник державних закупівель». У ній і були зафіксовані повністю всі тендери й оголошення. Можна було підписатися, отримати газету на пошті й дивитися, де ти хочеш брати участь.

— Хто є замовником ваших послуг? Зрозуміло, що нам як суспільству цікаво, щоб усе було в одному місці й прозоро. А з боку держави — це хто?

Перший стейкхолдер — це суспільство. Саме гроші людей як платників податків мають використовуватися найефективніше. Другий стейкхолдер — це Міністерство економіки, якому ми безпосередньо підпорядковуємося; воно є нашим законодавцем у державних закупівлях. Також є державні органи контролю — Держаудитслужба й Антимонопольний комітет — ми співпрацюємо з ними та вважаємо їх окремими стейкхолдерами. Вони працюють безпосередньо в Prozorro, мають свої кабінети там, де проводять моніторинги.

Антимонопольний комітет розглядає скарги. Наприклад, якщо є якийсь тендер і тендерна пропозиція чи технічне завдання були перекошені в бік певного постачальника (тобто відразу на старті були неконкурентні умови), то потенційний учасник може поскаржитися в Антимонопольний комітет. Він, своєю чергою, перевірить, чи сталося порушення.

— Як влаштоване ваше фінансування?

Ми взагалі не отримуємо фінансування з державного бюджету, тобто в нас відбувається коштом комісій. Ці комісії — плата потенційного постачальника за участь у торгах. Або якщо ми говоримо про Prozorro Market, то плата з переможної пропозиції. Тобто якщо в Prozorro Market ти переміг у процедурі, то зразу знаєш, що від 1% до 3% мусиш віддати державі й екосистемі за те, що тобі не треба було витрачати багато ресурсів на підготовку пропозиції.

У тендерах це трошки по-іншому: там суми значно менші від комісійних, але немає оцієї стовідсоткової ймовірності, що саме твоя пропозиція буде переможною. З цих комісій і живе система.

Щороку, як і кожне державне підприємство, ми затверджуємо бюджет. Є межі, в яких потрібно триматися. Цікава річ: якщо ти їх переходиш і маєш надприбутки, що сягають умовно більше ніж 120%, — це вже погане планування. І тому твої премії трохи менші, ніж якби ти тримався у визначеному діапазоні.

— З прибутків ви щось віддаєте державі чи все спрямовуєте на розвиток?

Звісно, віддаємо.

— Про які цифри йдеться?

Це мільйони гривень.

— Поговорімо про ваші продукти. От є Prozorro Market, є тендери... Що ще у вас є?

Є ще крута штука, яку ми запустили в липні. Це — правила закупівель Світового банку, тобто закупівлі за правилами міжнародних організацій.

Раніше все, що відбувалося в Prozorro, було за чіткими правилами, так, як прописано в законодавстві. Тепер ми вийшли за ці рамки й можемо проводити закупівлі інших організацій, таких як Європейський банк реконструкції та розвитку, USAID, Світовий банк. За пів року, з березня до липня, ми розробили систему так, щоб позбутися функціонального ґепу, який виявив аудит Світового банку. І ось у вересні ми отримали сертифікат про комплаєнс.

Про маленький бізнес і ФОПів на платформі

— Prozorro виглядає як інструмент, що мав би бути містком між суспільством й державою. Наприклад, ти ФОП, можеш піти й виграти тендер і показати, за скільки треба постачати ту саму канцелярію. Чи так це працює і чи ви взагалі досліджуєте, як ваш продукт впливає на бізнес-ландшафт?

У нас є внутрішня статистика: коли ти вперше зайшов на Prozorro, найімовірніше, в тебе нічого не вийде — або з документами будуть проблеми, або ще щось. Але коли заходиш уп’яте — ти вже переможець і починаєш постачати державі. Тому треба час та натхнення для розуміння процесу.

До речі, Prozorro — це класний майданчик ще й тому, що тут малий бізнес може сперечатися з великим бізнесом. Якщо ти вже бачиш торги і відчуваєш, що зможеш забезпечити той чи той товар, то ти йдеш на них й можеш перемогти навіть великі бізнеси, де шалені бюджети. Завдяки тому, що в тебе немає хвостів, ціна твого товару, продукції або послуг — нижча. І це ринок, який одразу доступний.

Є інструмент Prozorro Market, який для ФОПів узагалі ідеальний: один раз реєструєшся — і далі тільки ціною граєшся. Там є приблизно три пропозиції на одну закупівлю. У «великому» Prozorro цей показник наразі 1,7, але ми потрошку ростемо і розробляємо різні інструменти. Наприклад, зараз у нашій roadmap — електронна тендерка, електронні контракти, які дають меседж — держава стає іще прозорішою. Тому що нині можливі зловживання, якщо є кілька версій контракту.

— Повернімося до продуктів Prozorro. Є тендерна частина, а є Prozorro Market — чим вони відрізняються?

Market — це вже попередньо сформовані категорії товарів. Наприклад, потрібен стіл. У нього є ніжки, стільниця і якась площа, масогабаритні характеристики. Є центральні закупівельні організації, які готують перелік характеристик до певних продуктів. Ви як постачальник заходите туди й кажете, що ваша продукція відповідає оцьому набору характеристик.

Тепер замовник, якому потрібно закупити стільці, задає серед вимог ці характеристики — і отримує перелік того, що можна закупити, як на Rozetka. Далі замовник запитує цінові пропозиції, і протягом трьох днів постачальники готують ці пропозиції — і система автоматично вибирає серед них найкращу.

Сьогодні в Market відбуваються усі медзакупівлі. Одна з великих категорій — це будівельні матеріали, так само, як паливо. Спеціальні люди проаналізували, які категорії держава закуповує найбільше, і під них ми створили профілі.

— А чому ти казав, що маленьким бізнесам на Market простіше? Адже якщо йдеться про стандартизовані речі, то й обсяги, мабуть, треба відповідні.

Існує 35 тисяч державних замовників. Серед них як великі корпорації на кшталт «Укрзалізниці» й «Укрпошти», так і зовсім маленькі комунальні підприємства. Ну, ми теж невеликі: у ДП «ПРОЗОРРО» працює близько 60 людей. Умовно, нам теж треба комп’ютерні мишки. І є ФОП, який близько до нас, а є ФОП у Смілі. І от якщо державна смілянська організація захоче купити комп’ютерні мишки, то вона, напевно, з Одеси їх не братиме.

— Люди, які колись щось купували за тендерами, порівнюють це з пеклом. Тобі треба прописувати всі умови; а тоді прийде хтось і скаже, що ви так все сформулювали, щоб підлаштуватись під свого постачальника. Які ви виділяєте системні проблеми загалом з тендерним підходом?

Справді, є елементи можливої змови постачальника із замовником і виписування тендерки під когось конкретно. Але ж знов-таки є можливість поскаржитися. Якщо є постачальник, який зміг би виконати це постачання краще, то він може оскаржити це технічне завдання. Скарги обробляє безпосередньо той, кому вони спрямовані, — це Антимонопольний комітет.

— Серед замовників, мабуть, є ті, хто волів би закуповувати напряму. Чому вони цього хочуть, якщо не з корупційних причин?

Спробую говорити так, ніби я на їхньому місці. Можливо, на їхній погляд, це пришвидшило б якісь процеси. Але ж є планування та менеджмент, щоб забезпечити потрібну швидкість.

— Яка це різниця в часі?

Зараз у Market круті зміни і є до 29–30 днів регламенту (це мінімальний термін від початку процедури до укладення договору). Відлік починається, коли оголошують тендер. Після цього є певний період на оцінку пропозицій, плюс можна зв’язатися з потенційним постачальником і виправити помилки. Ми дали можливість замовнику прокомунікувати з постачальником, назвати йому проблеми, які виявилися на етапі оцінки. У постачальника є 24 години, щоб усунути їх. Це суперкрутий інструмент, який рятує багато торгів і дозволяє не відхиляти найкращу пропозицію через дрібниці, коли хтось чогось не доніс. І далі, після оголошення переможця, є 10 днів на публікацію договору. Ось це і є 30 днів.

Про розвиток продукту та розробку на аутсорсі

— Як ви взагалі вирішуєте, куди розвиватиметься ваш продукт?

У нас є інститут продакт-овнерів, а також люди, які відповідають безпосередньо за свої напрями й ведуть комунікацію з усіма стейкхолдерами. Вони виконують колосальну роботу з погляду market research, опитувань, роботи з постачальниками, замовниками й безпосередньо з міністерством. Тобто ці люди спочатку проводять свою аналітику, можливо, досліджують проблеми й вирішують їх. Далі працюють уже безпосередньо з міністерством та іншими стейкхолдерами для того, щоб адаптувати законодавство. Після того, як рішення ухвалено, у нас є команда розробки, свої внутрішні аналітики, тестувальники, а також компанії, які для нас безпосередньо доробляють систему.

Розробники в нас на аутсорсі, а аналітики, продакт-овнери і тестувальники — свої, щоб зберегти цю компетенцію.

У 2023 році було багато розробки, а у 2024-му очікується ще більше. Тому що нинішні виклики, пов’язані з проєктами відбудови, донорськими процедурами, диджиталізацією системи та запланованою інтеграцією, потребують великого обсягу робіт — і ми якраз намагаємося залучити більше підрядників. Закуповуємо теж через Prozorro.

— Кажуть, що в Україні програмістів-ФОПів вистачає.

Ну так, вистачає.

— Але ви, мабуть, закуповуєте послуги в компаній?

Так, ми намагаємося закуповувати якраз аутсорc і послуги з розробки в компаній. А колегам, які на ФОПі, то, будь ласка, після того, як усі тендери будуть показані й будуть виявлені переможці, можна буде прийти туди зі своїм ФОПівським контрактом і попрацювати на державу.

Про обмежувальні фактори, пильність суспільства та пиво на Рівненській атомній електростанції

— Поговорімо про організаційні й інституційні виклики, які перед вами стоять, а передусім — про загрози. Періодично в новинному полі виникає законодавча ініціатива, яка нібито заважає прозорості закупівель. Чи можеш ти це підтвердити, а також розповісти, чи є зараз у роботі те, що вам здається не ок?

Про зменшення прозорості — треба сказати, у міністерстві класна команда. Зокрема, профільна заступниця Надія Бігун там із самого початку роботи Prozorro.
І є гарна синергія між міністерством і самим Prozorro. Плюс проєкти інтеграції в ЄС. Ці директиви розглядають під мікроскопом, і не тільки наша сторона, а й наші партнери з Євросоюзу. Навіть якби щось було сумнівне, то воно просто не пройшло б.

Крім того, в нас активне суспільство. Однією нашою складовою є BI Prozorro, де повністю видно нутрощі публічних закупівель. Це окрема інституція, прошарок небайдужого суспільства. Це люди, які не просто хочуть викрити закупівлю і розігнати хайп, а безпосередньо сидять і до деталей аналізують все. Наприклад, ті самі куполи на Софії Київській: якщо копнути глибше, то це не 80 мільйонів гривень, які ось тут і зараз підуть на два куполи; це проєкт на п’ять років з невеликим бюджетом на наступний рік, і там справді є проблеми із самою пам’яткою, які треба розв’язувати.

— Мені здається, ваша функція тут передусім у тому, щоб усі про це побачили й почули, а далі експерти вийшли й пояснили, що, чому, як і навіщо. Я радий, що немає системних проблем.

Можу про поганий кейс розказати, який просто за душу нас узяв. Є Рівненська атомна електростанція, де довгий час закуповували пиво. І ось цього року вирішили закупити пиво через Prozorro, не за прямим договором.

— Стоп, навіщо вони закуповували пиво?

У цьому вся суть. Суспільство побачило цю закупівлю і сказало: «Боже, вони там усі п’ють — неподобство!». Виявляється, що станція з року в рік закуповувала незначні об’єми пива в кафе, яке було вже за територією цієї станції. Працівники після тяжкого робочого дня заходили туди, брали пляшечку пива і йшли собі додому. І тепер, на жаль, ця закупівля скасована і пива немає, хоча в цьому не було нічого кримінального. Це був перепродаж, вони навіть не безплатно отримували пляшку, а підприємство отримувало прибутки.

— Я хотів ще запитати про військові закупівлі, які відрізняються від цивільних, і причини цього зрозумілі. Мені з великої відстані це виглядає так: секретні частинки бюджету мають бути приховані від публічності, а більша частина має залишатися прозорою. Однак люди, які знають, кажуть: стривай, якщо ми опублікуємо єдиний тендер, наприклад по зимових куртках, то всьому світу повідомимо точну кількість наших солдатів.

І так, і ні. У Prozorro немає зброї. Усі збройні закупівлі проходять поза системою. Через нас іде забезпечення харчами, пальним, амуніцією і речами. В описаному випадку, якщо є тендер на закупівлю умовно 500 тисяч зимових курток, то це однозначно не говорить про те, що в Збройних силах служить 500 тисяч людей.

По-перше, вже є часткове забезпечення, по-друге, ти можеш брати речі наперед — по одній, дві чи три куртки, залежно від розподілу. Головне — не сказати, куди ти їх конкретно будеш складати. Це якраз той елемент, який ми намагаємося приховувати, — адреса складських приміщень і адреса виробничих потужностей постачальника. Тобто ми публікуємо зараз ціну за одиницю, і кожен може її побачити. Кількість — теж елемент до приховування. Хоча це спірно, чи справді це щось суперсекретне.

— А чому частина вашого майданчика не може бути закрита для певних компаній і певних замовників, щоб, наприклад, там купували й продавали зброю?

Я думаю, що тут держава якраз убезпечує передусім себе. Все ж зброя — окрема категорія, і це прерогатива Збройних сил, тим більше на період війни.

Чим держслужба схожа на роботу у великій компанії та чому на вакансії Prozorro частіше відгукуються дівчата

— Поговорімо про твій бекграунд роботи в «Київстарі». Не страшно після комерційного сектору йти працювати на державу? Як ти на це відважився?

У «Київстарі» я вже давно не працюю. Утім це був чи не найзахопливіший період. У держсекторі почуваєшся по-іншому: є чіткі правила, треба дотримуватися букви закону. Чому не страшно? Тому що я не бачив більш мотивованих людей, ніж у

Prozorro. Це як у стартапі: кожен працівник уболіває за справу й усвідомлює, чому він тут, за що бореться. Це також трохи допомагає вирішувати питання із зарплатнею. Бо це державна компанія, і ми не можемо собі дозволити супервисоких зарплат. Водночас працівники завжди мотивовані, і ці люди не про гроші, а про ту додаткову цінність, яку вони несуть державі.

— До речі, про гроші. Те, що ви держпідприємство, дозволяє вам мати плюс-мінус ринкові зарплати?

Так. Ми намагаємося відстежувати цю медіану на DOU.

— У тебе є можливість порівняти величезну приватну компанію і державний апарат. Які в них спільні й відмінні риси, плюси й мінуси, підводні камені?

Почну з того, що їх об’єднує. Якщо це велика компанія, то ти там працюєш, найімовірніше, у якомусь відділі, департаменті. Сьогодні я так само працюю в IT-департаменті великої держави під дирекцією Міністерства економіки.

Тепер про відмінні риси. У комерційному секторі почуваєшся вільніше, коли йдеться про межі законодавства. Ти більш гнучко ухвалюєш рішення, зважаючи на здоровий глузд і комерційні інтереси. Державна ж компанія не може відступити ані на крок від букви закону, інакше руйнується система. Перші кілька місяців мені було важкувато перебудуватися і зрозуміти, як це працює, чому одне можна, а інше — ні.

Головне з наших обмежень — законодавство. Є ще контрольні органи, з якими ми взаємодіємо: Держаудитслужба й Антимонопольний комітет, у яких є своє законодавство і які теж беруть участь у закупівельному процесі. І ми балансуємо на стику інтересів. Звісно, контрольна служба намагається взяти на себе якомога більше важелів впливу: щось зарегулювати, щось скасувати. Ми ж, навпаки, намагаємося балансувати через відкритість, лібералізацію ринку, щоб у постачальників і замовників була можливість ефективніше закуповувати, витрачати гроші та отримувати за це товари й послуги.

— Тобто немає такого, що ви б хотіли якусь фічу розробляти, але міністерка економіки каже, що треба іншу, і тому доводиться переписувати roadmap?

У нас roadmap досить широкий — 20–30 проєктів, ми знаходимо місце для всіх. Звісно, є і речі, які заходять «ад-гоком», і треба все зробити дуже швидко. Тоді ми переплановуємо. У нинішній спринт за класикою нічого не додаємо, але з наступного спринту робимо перепланування: додаємо завдання і надаємо йому високий пріоритет. Але це common sense, а не примха однієї людини. Це справді те, що потрібно швидко адаптувати. Часи такі, що мусиш це робити. От уже створили Агенцію закупівель у сфері оборони, і зараз намагаємося якомога швидше забезпечити її інструментами, щоб вона могла закуповувати ефективно й без загрози висвітлення секретної інформації.

— Якщо говорити про команду Prozorro, які люди вам потрібні? Чи вже все укомплектовано і дайте тільки працювати?

Зараз ми комплектуємо нову службу комплаєнсу. Потрібні люди з юридичним бекграундом і які вже працювали в аналогічних компаніях на цих посадах. Нещодавно в нас були доукомплектації аналітиків, тестувальників, тобто це постійний процес. До речі, показник відпливу кадрів відносно коефіцієнту утримання дуже малий. Це через те, що команду підбирали за принципом цінностей; тут кожен проникнений духом Prozorro, розумінням, що він робить і навіщо.

— Вам як організації важко було з айтішними спеціальностями у 2021 році, коли стався пік ринкового попиту на цих фахівців і їхні зарплати злетіли у космос?

Допомогло адаптуватися те, що розробники в нас на аутсорсі. Зарплати наших аналітиків, тестувальників і продакт-овнерів загалом були ринкові, ми намагаємося їх переглядати й підтягувати з огляду на медіану.

— Чи бронюєте ви співробітників? Вам як держпідприємству це доступніше, легше?

Ні, не легше. Іноді це навіть стає для нас стоп-фактором у прийнятті на роботу: адже ми маємо ставити всіх на облік, і для чоловіків це може бути проблемою. Саме тому, можливо, на наші вакансії більше відгукуються дівчата. До того ж в нас немає стовідсоткового бронювання, ми все одно дотримуємося нормативів, які видає Генштаб.

— Якщо подивитись на вашу сферу, на розвиток Prozorro як організації, чого найбільше бракує чи хотілось би посилити? Яке глобальне завдання ти як керівник хотів би вирішити?

Мені б дуже хотілося, щоб у Prozorro замкнувся цикл розробки, щоб до нас захотіли приходити розробники. І створити компанію, яка б надавала цінність не тільки Prozorro, а ще й іншим організаціям. Створити продуктову розробку всередині не так легко. Бо одна річ — працювати розробником, наприклад, в EPAM, а інша — в Prozorro. Для співробітника, у якого є бажання просуватися, це не так круто звучатиме у резюме. Хоча хтозна.

👍ПодобаєтьсяСподобалось2
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



2 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

якщо мільярдні тендери виграють гниди які навіть немають нічого, щоб виконати взяті зобов’язання, як пійманий минулої неділі ділок на 1,5 лярда для пошиву одягу який немає взагалі ніхера, ні однієї швейної машинки, де перевірка на допуск таких компаній до участі а тимпаче виграння тендеру? то все це прозоро до жопи і чисто пил в очі холопам, щоб ті займались самообманом, що подивіться все чесно. Скільки вже схем існує як облапошить і обійти реально чесний тендер в цій системі?

Підписатись на коментарі