Ректор КПІ Анатолій Мельниченко — про плагіат, назрілі зміни в університеті та корупцію

Влітку цього року у Київському політехнічному інституті імені Ігоря Сікорського змінився ректор. Його очолив 45-річний професор і кандидат філософських наук Анатолій Мельниченко, який раніше сам навчався у КПІ і пропрацював у виші 22 роки.

Київський політехнічний є одним з лідерів з підготовки ІТ-фахівців. За рейтингом DOU, тут навчалися 13% українських айтівців. Нині в КПІ здобувають освіту майже 8000 майбутніх ІТ-спеціалістів. Та попри це нинішні та колишні студенти подекуди скептично відгукуються про свою альма-матер і не дуже охоче рекомендують сюди вступати іншим (на 6,4 бала з 10).

DOU записав велике інтерв’ю з ректором КПІ про те, які є проблеми у виші і як їх планують розв’язувати, як університет буде заробляти, які є неочевидні тенденції в ІТ-освіті і чому ректора звинувачують у плагіаті.

«Ці результати стали для нас несподіванкою». Про просідання рейтингів КПІ

— Цього року відбувається зміна поколінь у середовищі ректорів. Ваш попередник Михайло Згуровський був на посаді 32 роки. І чимало колишніх студентів висловлювали побоювання, що нове призначення — це продовження попередньої політики й попереднього курсу, без реформаторства. Коли вас призначили на посаду у кінці червня 2024 року, за що ви взялися передусім, що вдалося реалізувати?


Тут питання навіть не реформаторства, а назрілих змін зі збереженням традицій. Саме з цим ми з командою йшли на вибори. Одним з перших кроків стала підготовка до незалежного аудиту університету. Ведемо перемовини з низкою компаній, які мають провести управлінський аудит, щоб удосконалити адміністративні процеси та загалом привести нас до стандартів роботи європейських університетів.

Важливий момент — кошти вишу не будуть йти на аудит. Це буде проведено або за принципом Pro bono (тобто безплатно), або через спонсорську допомогу.

Також ми декларували поглиблення міжнародної роботи. Так, КПІ став єдиним українським університетом, куди в листопаді завітали представники Amazon.

Нині активно формуємо нову стратегію університету на 2025–2030 роки, яку плануємо затвердити у грудні. Ми отримали пропозиції від усієї спільноти КПІ і презентували своє бачення.

Окрім того, оновили команду. Проректори — це відносно молоді люди, наймолодшому з яких 32 роки. Вони раніше працювали у КПІ і готові брати на себе відповідальність за подолання проблем, відповідно до прописаних KPI. За ці чотири місяці ми стикнулися з тим, що, окрім стратегічних завдань, є багато раніше не вирішених рутинних проблем, які треба «розгрібати».

З допомогою партнерів встановлюємо відновлювальні джерела енергії. Найближчим часом наша бібліотека буде заживлена за допомогою сонячної станції. Це важливо, оскільки у бібліотеці є сервери з електронним архівом усіх наукових та навчальних видань. Щоб статті науковців КПІ індексувалися, має бути постійний доступ до мережі.

Також стали збільшувати кількість місць в укриттях. Щоб усе більше студентів перейшли на змішаний формат навчання (нині їх 60%), коли лекції онлайн, а лабораторні та практичні — в очному режимі. До речі, після опитувань ми зрозуміли, що IT-факультети не дуже хочуть переходити в очний режим. Однак з наступного семестру автівці все ж будуть вчитися у змішаному форматі.

— КПІ за рейтингом ЗВО DOU — аж на 8-й сходинці. Попри високі зарплати, студенти і випускники КПІ скептично відгукуються про свій університет. Їхня готовність рекомендувати його отримала 6,4 бала з 10, що нижче від середнього рівня за всіма університетами. Чому так, на вашу думку?

Я думаю, що це питання вибірки, яку використовував DOU. Я ставлю її під сумнів. Коли до мене приходять представники IT-компаній, то кажуть, що хочуть брати на роботу лише випускників КПІ й нікого більше. Наш університет є одним з ключових за низкою інженерних спеціальностей. Я бачив рейтинги DOU, але дозволю собі не погодитися з ними.

— Рейтинг вишів формувався на основі відгуків колишніх і нинішніх студентів.

Але яких студентів? Ще раз скажу, що до нас звертаються провідні компанії, які просять лише випускників КПІ. Ми, своєю чергою, з 2005 року опитуємо роботодавців. Спершу студенти випускаються, пів року даємо на адаптацію, а тоді дізнаємося, де вони працюють, і намагаємося опитати безпосередньо керівника, який оцінює і фахові компетентності, і навіть софт-скіли. Тому у цьому плані ми маємо інші дані. Ми бачили рейтинг DOU, і результати стали для нас несподіванкою.

— У рейтингу якраз і йдеться про те, що випускники отримують одні з найвищих зарплат на ринку, але у них є невиправдані очікування щодо університету.

Будь-які об’єктивні зауваження ми приймаємо і намагаємося їх виправити. Так, ситуація така, що одним помахом чарівної палички усе не зробиш. Але ми вже суттєво оновили освітні програми та залучили роботодавців до формування програм. Я думаю, що, можливо, при нових опитуваннях і коректних вибірках результати будуть зовсім іншими.

«Близько 40% абітурієнтів вступають за кордон». Про відплив студентів

— За нашим дослідженням, цього року у КПІ вступило на 351 абітурієнта менше, ніж торік. Чому так, на вашу думку? Чи відчуваєте відплив студентів за кордон?

Така статистика спостерігається загалом по Україні. Я спілкуюся з деякими директорами шкіл, і вони розповідають, що близько 40% їхніх випускників вступали за кордон. Це серйозний відплив дітей. Безпека — основна причина, чому їдуть вчитися за кордон, адже ми жодним чином не послаблювали взаємодію зі школами.

Ба більше, суттєво оновили освітні програми та створили нові (серед них — «Робототехніка», «Гуманітарне розмінування», «Європейські студії» тощо), розширили переліки вибіркових дисциплін, залучаємо до викладання айтівців з бізнесу. Маємо постійну взаємодію з EPAM, GlobalLogic, Infopulse, Genesis, DataArt, Netcracker.

Та додам, що серед усіх спеціальностей кібербезпека у нас має високий попит. Цього року було 7,6 заяви на одне бюджетне місце, прохідний бал на бюджет — 170,5. Ми зарахували 132 людини на бюджетну форму навчання і 92 — на контракт.

— На вашу думку, чи є українська освіта є еквівалентом західної?

Тут комплексне питання. Якщо ми говоримо про бакалаврську підготовку, то в Україні вона є цілком конкурентною. Наприклад, в КПІ є особливість — фундаментальність підготовки. Іноді її спершу критикують, але потім розуміють важливість. На перших курсах даємо поглиблено фундаментальні дисципліни — вищу математику, теорію ймовірностей, фізику, теоретичну механіку, електротехніку. Якщо мова про ІТ-спеціальності, то, крім матаналізу, комп’ютерної дискретної математики, студенти вивчають алгоритми й структури даних тощо.

Якщо для підготовки магістра потрібне наукове обладнання, то, на жаль українські виші тут дещо програють. Ми зі свого боку робимо все, щоб у нас воно оновлювалося. Влітку отримали нове обладнання від USAID для навчання фахівців, які забезпечують кіберзахист в автоматизованих системах критичної інфраструктури. А також від Siemens для енергетиків, від Huawei для фахівців у галузі електроніки та енергетики.

Фото з лабороторії, відкритої кілька місяців тому

Якість магістерської підготовки залежить від дослідницької компоненти та відповідного обладнання. Тобто це питання не еквіваленту, а конкурентоспроможності. Звичайно, українська та європейська освіти мають різні наукові підходи. Але я бачу, що наші бакалаври легко вступають на магістратуру в авторитетні європейські університети й отримують стипендії.

— У світових рейтингах українські заклади вищої освіти поступаються європейським, але КПІ у міжнародному рейтингу не обійшов і українських «конкурентів». Зокрема, у World University Rankings 2025 він опинився після Сумського державного університету. Виші оцінювали за п’ятьма індикаторами: освітня діяльність, дослідницьке середовище, якість досліджень, співпраця з промисловістю та міжнародна відкритість. І в категоріях Research Quality, Industry і Teaching помітне падіння. Які проблеми вишу у цих сферах можете виділити?

Ну, по-перше, наш університет вже досить давно у цьому рейтингу. По-друге, є питання формування рейтингу. Багато в чому все залежить від експертної оцінки і того, хто ці експерти. Переконаний, що це «просідання» — тимчасове. Для будь-яких рейтингів, які зараз формуються, дані збираються за рік і більше до оприлюднення. Тобто те, що називається свіжий рейтинг, — це, фактично, дані минулого року. Я думаю, що якраз ті аспекти, які ви назвали, ми починаємо виправляти.

Нині в нас є понад 70 договорів дуальної освіти [вид навчання, коли теоретичний матеріал опановується в навчальному закладі, а практичний — на робочому місці — ред.], а це означає взаємодію з промисловістю. Зокрема, 5 листопада ми підписали меморандум з однією великою енергетичною компанією України.

Щодо освітньої діяльності, то, думаю, найближчим часом станемо набагато кращими. Ми створили систему визнання результатів, отриманих і у формальній, і в неформальній освіті. Тобто зараховуємо кредити або модулі, здобуті поза основною навчальною програмою. Єдине, що студенти-інженери мають повернутися до роботи з обладнанням та очної взаємодії.

— Чи достатньо в університеті ресурсів для забезпечення сучасного обладнання та лабораторій для IT-кафедр?

Ті кошти, які виділяє Міністерство освіти і науки, передусім витрачаються на зарплати, стипендії, частково комунальні, з них мало що йде на обладнання. Його ми закуповуємо на кошти зі спеціального фонду. Однак їх недостатньо, адже комунальні витрати становлять левову частку витрат фонду. Проте ми цю проблему вирішуємо у взаємодії з партнерами.

По-перше, нам передають обладнання. Наприклад, ДТЕК — для лабораторій відновлювальної енергетики. Допомагає Ajax, керівник компанії Олександр Конотопський — це випускник нашого університету. Він показує гарний приклад відповідального ставлення до альма-матер. Є закордонні компанії, які допомагають, — Siemens, USAID. Ми поступово рухаємося до оновлення.

Ще в нас відповідальна студентська рада. Згідно із законодавством, ЗВО мають частину коштів [не менш як 0,5% — ред.], отриманих від основної діяльності, віддавати органам студентського самоврядування. Ми це робимо. Коли у наших студентів накопичилося кілька мільйонів, вони віддавали 1,5 мільйона гривень на ЗСУ. Нині ж вирішили закупити обладнання для критично важливої лабораторії.

«Це не про КПІ». Щодо корупції в університеті

— За даними DOU у 2019 році майже половина студентів КПІ стикалися з корупцією — 49%. На вашу думку, що створює передумови для цього на прикладі вашого вишу і чи бореться з цим університет?

Це взагалі цікава історія. Кого опитували? Чи коректні ці показники? Скільки з опитаних людей були студентами КПІ? Ми опитування проводимо постійно. Є чат-бот уповноваженого з антикорупційної діяльності. Ми можемо надіслати вам результати свого незалежного опитування, чи провести спільне опитування. Про яку корупцію йдеться?

— Найбільший відсоток нинішніх чи колишніх студентів, які взяли участь в опитуванні — студенти КПІ. І з них є ті, які кажуть, що стикалися з корупцією у виші. Як ви це оцінюєте і як університет бореться з цим?

В університеті є запобіжники від корупційних дій. Ще 2004 року ми опитали 9000 студентів, виявили окремі незначні речі й тоді створили механізми запобігання. На сьогодні ця історія взагалі унеможливлена. Якщо студенти стикалися з корупцією, то чому тоді жодного повідомлення до правоохоронних органів не було?

— Мабуть, тому, що студенти не будуть з дрібною корупцією звертатися у поліцію.

Питання корупції у відносинах викладач — студенти — це не про КПІ.

— Ви говорили, що встановили антикорупційні запобіжники. Які саме?

Ми створили електронну скриньку для звернень. І стали щорічно проводити опитування студентів, у яке входить антикорупційна частина. Разом зі студрадою подбали про громадський контроль, ввели посаду уповноваженого з протидії корупції. Створили комісію з антикорупції та дотримання законності.

Коли я був проректором, то активно працював зі студентами. Якщо були підозри на зловживання повноваженнями, вони присікалися різко. Мені навіть незручно це коментувати. Подивіться наші результати, які репрезентативні, і тоді ми будемо про це говорити.

«Такі питання мають вирішуватися у правовому полі». Про скандал з плагіатом

— Яка у КПІ ситуація з плагіатом наукових робіт?

Плагіат у наукових роботах — це проблема системи освіти всього світу. У 2015 році ми одні з перших в Україні створили в університеті кодекс честі, проаналізувавши кодекси честі багатьох вишів світу.

Торік ми створили власну політику використання штучного інтелекту в академічній діяльності. Той, хто використовує його, повинен або задекларувати це, або використовувати його лише для розв’язання рутинних завдань, які не мають інтелектуального складника.

Використовуємо програмне забезпечення, щоб виявити плагіат. Ще у 2009 році факультет прикладної математики розробив свій програмний продукт — «Запозичення». За його допомогою можна було порівняти дипломну роботу з роботами студентів попередніх курсів. Зараз ми використовуємо платні сервіси, які мають доступи до різних баз. Якщо плагіат виявляють, таку людину не допускають до захисту. Торік у нас був випадок, коли у законному порядку ми позбавили студента ступеня магістра, бо виявили плагіат у його роботі.

Боротьба з плагіатом — це питання формування культури доброчесності. Треба навчитися апелювати до власних знань, а не просто боятися, щоб тебе не спіймали. Ми дуже зацікавлені в тому, щоб сформувати культуру академічної доброчесності. Чи це легко зробити? Аж ніяк. Однак університет намагається. Повірте, коли я вчився, про плагіат взагалі майже не говорилося, а зараз вже є ціла політика університету, щоб його не допускати.

Академічна доброчесність — це не лише плагіат, це й фабрикація та фальсифікація. Коли підтасовуються дані — це, можливо, значно гірше. Уявіть, якщо в інженерії при розрахунках будуть сфальсифіковані результати. Це може призвести до трагедії.

— Днями спалахнув скандал через плагіат у вашій науковій роботі. Колишній доцент Сумського державного університету Олег Смірнов опублікував у мережі уривки вашої дисертації за 2006 рік і заявив про плагіат з російських джерел без належного цитування. У порівняльній таблиці робіт видно, що слова «Росія» замінені на «Україна». Як ви можете це прокоментувати?

Щоб уникнути будь-яких маніпуляцій в інформаційному полі, питання щодо плагіату повинні вирішуватися суто у правовому полі.

«Не впевнений, що людину після курсів можна назвати архітектором системи». Про тенденції ІТ-освіти

— Ми знаємо, що багато класних спеціалістів не хочуть викладати в університетах через велику кількість бюрократії, з якою стикаються на роботі. Це робота з паперами, нормативною базою. Як ви розвантажуєте їх у цьому?

У КПІ понад вісім років тому запровадили електронний документообіг (спочатку це була АС «Документ», нині — СЕД Megapolis DocNet). Я відповідав за цифровізацію, ще коли був проректором.

Нині ми маємо різноманіття інформаційних систем — деякі самі створили, інші — придбали. Але їх дуже багато. Щоб було зручно, хочемо сформувати єдину інформаційну систему, яка б не змушувала викладача безліч разів заповнювати одне й те саме. Якщо інформаційні системи між собою не інтегровані, то полегшення від такої цифровізації не багато. Цей пункт є у нашій стратегії.

Наприклад, хочемо зробити так, аби викладачам треба було звітувати лише раз в рік — заповнити рейтинг науково-педагогічного працівника. Або навіть не раз в рік, щоб пів дня не вводити інформацію, а при нагоді. Особистий профіль у системі з досягненнями зробимо відкритим для працівників, щоб вони могли вносити нові статті. Щоб останні потім автоматично підтягувалися. Наразі це все напрацьовується.

До речі, ми зменшили кількість документів, які потрібні при обранні на конкурсні посади. Раніше викладач мав зібрати цілу папку. Кожні п’ять років приносити одні й ті самі документи. Хоча це можна робити автоматично. Я гарантую, що до нашої наступної зустрічі зможу похизуватися, що ці питання в університеті вирішенні.

— Які неочевидні тенденції в ІТ-освіті ви бачите?

ІТ-освіта має два сектори — університетська освіта та короткострокові курси, коли підготовка відбувається за конкретним напрямом. Багато хто каже, що вища освіта непотрібна, бо, наприклад, професію тестувальника можна освоїти швидше поза університетом. Однак коли йдеться про створення складних інформаційних систем, архітектури — то це університетська фундаментальна освіта. Ми готуємо інженерів-айтівців, а чи можна назвати людину, яка закінчила курси, конструктором чи архітектором системи, то я не впевнений.

Сьогодні є тенденція до спрощення. Я б не дуже її заохочував. Окремі люди не розуміють, що на ринку праці вони швидко знеціняться. Ми бачимо, як змінюються мови програмування. Фахівця, який знає лише одну мову програмування, може замінити той, хто розуміє тонкощі алгоритмізації, конструювання систем тощо. Також це стосується підготовки фахівців у сфері ШІ — нам потрібні не користувачі технології штучного інтелекту, а розробники цих технологій.

Про наглядові ради і те, як КПІ може сам на себе заробляти

— Є думка, що найнеобхіднішою зміною для ЗВО є організаційно-управлінська реформа. Мова про перетворення університетів з бюджетних установ у державні некомерційні підприємства, як нині відбувається в НАУ. Про це говорив і очільник Мінцифри Михайло Федоров. Чи погоджуєтеся ви з цією тезою і чи плануєте зміни?

Це дуже непросте питання. Освітнє середовище особливе. Це не бізнесова структура. Якщо ми говоримо про освіту суто як про послугу, то це одна ситуація, але освіта — це суспільне благо. Є речі, в які бізнес ніколи не буде вкладатися. Наприклад, у теоретичну фізику. Ви багато знаєте приватних університетів, які готують хіміків-технологів або представників атомної енергетики? Вони пропонують лише ті спеціальності, на які є попит — право, економіка, ІТ. Щоб ця країна вистояла, нам потрібні інженери.

Якщо говорити про наглядову раду, то питання — хто саме її формує? Я хотів би вважати, що освітяни є елітарною частиною суспільства. В контексті знань, а не доходів. Вони можуть обирати того, за ким готові йти, з ким готові працювати. Чи не може статися так, що наглядова рада зробить ще гірше? Ризики є.

Чим буде керуватися ця наглядова рада? Чи є люди, які розуміють освітній та науковий процеси? Чи це люди з бізнесу, які будуть думати лише про те, що університет має приносити гроші? У наглядовій раді повинен бути баланс людей з бізнесу, громадського сектору.

Я погоджуюся, що комерціалізація сучасної наукової діяльності потрібна. Це нормальна тенденція, яка властива американським університетам. Сподіватися на те, що держава все забезпечить, не доводиться. Водночас, якщо не буде підтримки з боку держави для окремих спеціальностей, то ми втратимо цілі галузі знань, які бізнес не буде підтримувати. Бо для нього вони не прибуткові. Тоді ми станемо імпортозалежні.

В якийсь момент ми вже не зможемо виробити технологічну річ, бо підготовка фахівців буде невигідною. Якась наглядова рада скаже: «Це невигідно, для чого нам цим займатися?». Освітню програму закриють і все. Наприклад, нам треба десятки тисяч хіміків для країни, а НМТ з хімії цього року складало всього лише 3300 осіб, і це ще не всі склали.

Освіта — це державницька справа. Мають бути або гібридні моделі, або посилення ролі збалансованих за складом наглядових рад. Переводити освітню спільноту суто на бізнесові рейки, та ще й під час війни — дуже ризиково.

(Зауважимо, що першим ЗВО України, який з бюджетної установи перетворився на державне некомерційне підприємство, став Національний авіаційний університет. Тепер університет самостійно розпоряджатиметься заробленими грошима, що дозволить розширити фінансову автономію. До наглядової ради ЗВО увійшли освітяни, працівники МОН та успішні випускники НАУ, серед яких — радник міністра освіти та науки Петро Чернишов, нардеп Роман Грищук, генеральний конструктор у ДП «Антонов» Владислав Власик та інші).

— У передвиборчій програмі ви зауважували, що КПІ має заробляти сам на себе. Як?

Має бути врегульоване питання захисту інтелектуальної власності та отримання доходу від цього, зокрема роялті для науковця та університету. Потрібно продавати ліцензії на створювані технології і отримувати доходи. Це стосується не лише КПІ, а всієї науково-освітянської спільноти. У нас до цього ще трошки радянський підхід. За кордоном хтось створює технологію, захищає її, а потім може продавати. Від цього кошти отримують і науковець, і університет.

Крім того, нам треба більше залучати студентів платної форми (Зауважимо, що цього року на IT-спеціальності було 2650 місць, з них бюджетних — 1752 — ред.). Під час війни це трохи складніше, але сподіваємося, що після її закінчення буде збільшуватися частка людей, які навчатимуться за власні кошти.

Також науковці КПІ беруть участь у конкурсах ProZorro. Подаються, виграють, а тоді проводять дослідження. Ми підписали договори на проведення оплачуваних експертиз, які проводитиме виш. Це цивілізований підхід, адже університет має зберігати за собою роль експертного середовища.

Університети можуть бути технологічними центрами. КПІ має кілька наукових парків, від яких теж можуть бути надходження.

— Чи треба, на вашу думку, зменшувати кількість бюджетних місць в Україні, щоб підвищити фінансування та якість освіти для найкращих студентів?

Це не питання зменшувати чи збільшувати. Можливо, наступного року у нас не буде стільки дітей, скільки буде бюджетних місць. Тоді, звичайно, що треба зменшувати. Кількість бюджетних місць повинна бути такою, щоб підготувати кадри для економіки, вона має забезпечити сталий розвиток держави на майбутнє. А він не буде забезпечений тільки юристами та економістами. Потрібно, щоб була розвинена високотехнологічна промисловість.

Мене дуже бентежить те, що держава вкладає кошти у підготовку фахівців, а потім вони виїжджають за кордон. Виходить, що «бідна» Україна готує людей для «багатої» Європи. Якщо ми вже готуємо спеціалістів за бюджетні кошти, то вони повинні розвивати нашу державу.

«Треба було доносити свої ідеї наполегливіше». Про попередню посаду і плани

— Якщо підсумувати, які зараз, на вашу думку, основні проблеми в КПІ?

Це зростання комунальних витрат і поки що неповне фінансування, адже нам треба утримувати великі площі. Ми не здаємо їх в оренду й можемо утримувати велику площу заради кількох науковців, які роблять певні дослідження.

Також є проблеми, про які я вже говорив, — формування культури захисту інтелектуальної власності та поводження з нашими винаходами. Ми повинні це інституалізувати і ментально вкорінити.

Безпековий фактор залишається дуже важливим. На початку листопада ми бачили, як Інститут міжнародних відносин КНУ імені Тараса Шевченка залишився без вікон через російську атаку. Тобто зараз ми змушені вкладати більше коштів не в обладнання чи ремонти приміщень, а в джерела живлення та укриття.

У нас, сподіваюсь, виникнуть інші виклики — як інтегруватися у європейський освітній простір через інтеграцію України в ЄС. Якщо це станеться, треба буде навчитися конкурувати з європейськими університетами. Щоб не сталося так, як з Польщею, де студенти виїжджають в Німеччину чи інші країни Європи. Ми повинні бути готовими до того, щоб показати, що українські університети — на рівні.

Крім того, за прогнозами Інституту демографії, скоро українців залишиться 30 мільйонів, при тому, що на початку 90-х було 52 мільйони. Університети стикнуться з наслідками демографічної кризи, вони будуть конкурувати між собою за кожного абітурієнта. Це означає, що треба показувати якість наукової школи, оснащеність обладнанням та актуальність освітніх програм.

— Ви працювали ще в попередній адміністрації КПІ, чи просували ви ідеї, про які говорите зараз?

Частина моїх ідей, яка стосувалася освітнього процесу та цифровізації, була реалізованою. Але не все було виконано. Зараз я намагаюся активніше це робити й дослухатися до факультетів і колег.

Так, я представник попередньої адміністрації, але з мого боку некоректно казати, що там щось робилося не так. Я знаю, які проблеми накопичилися за попередні роки, але й не хотів би говорити щось погане про попередній ректорат. Можливо, тоді мені треба було серйозніше доносити ті проблеми, які я зараз бачу, бути наполегливішим. Та нині моя перевага в тому, що я знаю їх і бачу, як розв’язувати це по-іншому.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось3
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



62 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Журналістці респект. Зазвичай доу не дуже любить задавати «незручні» питання на інтерв’ю, а тут норм

Це фіаско як на мене. Не признання глобальної проблеми у КПІ — вже діагноз. Може у НАУ вийде, тут поки не схоже що є шанси

У мене залишилося питання, чому редакція DOU раптом оперативно взяла інтерв’ю з персонажем, що попався на плагіаті?

Вітаю! Ми записали інтерв’ю до того, як з’явилася інформація про плагіат у роботі ректора. Мотивація загалом прописана у вступі до матеріалу. Оскільки журналістка запитувала ректора, яка ситуація з плагіатом наукових робіт в КПІ, то перед публікацією додатково попросили коментар щодо цього скандалу

Ми записали інтерв’ю до того, як з’явилася інформація про плагіат у роботі ректора.
то перед публікацією додатково попросили коментар щодо цього скандалу

І що вам відповіли? 1 фразу, яка перекладається як щось середнє між «без коментарів» та «а що ви мені зробите»?
Нормальна людина після такої відповіді просто «відкладає матеріал на кращий час».

У мене залишилося питання, чому редакція DOU раптом оперативно взяла інтерв’ю з персонажем, що попався на плагіаті?

Тому ж чому і брали інтерв’ю у гештальттерапевтів, розкручували скандал Харківський ІТ кластер проти Закарпатського чи радо публікували висери кожаєва — бо це медіа бізнес, і його вигідніше робити ігноруючи моральні принципи (сорян, даючи можливість всім сторонам висловити їх точку зору)

про корупцію смішно....було б, якби не так сумно(

На жаль, це повне делулу. КПІ очікувати ще 30+ років на наступну спробу з наступним ректором.

Доречі, а чи поцікавилась редакція маркою годинника пана ректора?

Для цього треба бути журналістом, а не мати лейблачку «журналіст» в профілі, це різне.

Дуже влучно сказано, але це також актуально для 99% наших так званих ЗМІ. Уже дійшло до того, що наші псевдо-журналісти не можуть заголовок з NYT перекласти без помилок.

Якщо хочеться на когось наїхати то ось у вас є цілий ректор, наїзжайте на нього.

Якщо хочеться на когось наїхати то ось у вас є цілий ректор, наїзжайте на нього.

Oleksii Shlemko наче не в КПІ навчався, а в National Metallurgical Academy of Ukraine (2009 — 2014). Що вже їх ректор натворив?
Чи це аргумент з серії «Ну і що що я припаркувався на тротуарі? Ідіть краще евакуюйте он той мерседес!»

Має бути врегульоване питання захисту інтелектуальної власності та отримання доходу від цього, зокрема роялті для науковця та університету.

Відкрите питання: а для чого науковцю ділитись з університетом?

Якщо науковець працює на базі університету (як і має бути), то це — стандартна практика.

Якщо науковець працює на базі університету (як і має бути), то це — стандартна практика.

При тому, з відомих мені випадків, люди, що роблять цінну інтелектуальну власність, зазвичай здатні зареєструвати її права на себе.
Знаю людину, що пішла з КПІ в тому числі і через вимогу передати права на всі навчальні матеріали універу.

Знаю людину, що пішла з КПІ в тому числі і через вимогу передати права на всі навчальні матеріали універу.

Якщо людина створила цю програму під час викладання — це не гарно з точки зору цієї людини. І навчальний заклад має мати вплив в таких ситуаціях.
Тут має бути угода, що враховує інтереси обох сторін, але умови мають бути прописані заздалегідь.

що роблять цінну інтелектуальну власність, зазвичай здатні зареєструвати її права на себе.

Я не впевнений як це зробити в викладанні, бо практика викладання неможлива без аудиторії. Тобто умовний виш надає ресурс — студентів. Тому й ідея «заберу все собі» — неправильна.

Якщо людина створила цю програму під час викладання — це не гарно з точки зору цієї людини. І навчальний заклад має мати вплив в таких ситуаціях.

Конкретно в тому випадку був ще й конфлікт, що людина створила більшість матеріалів для своїх приватних курсів, для універу скомпілювала в курс. Універ хотів всі права на всі матеріали.

Я не впевнений як це зробити в викладанні, бо практика викладання неможлива без аудиторії. Тобто умовний виш надає ресурс — студентів.

Якщо ми відкидаємо специфіку конкретного випадку, то лишається умовний юдамі для якого міг створюватись курс.
Але ще ми не говоримо про інший вид інтелектуальної власності — наукові розробки, патенти, ліцензії. Знову є відомий приклад, коли робота виконувалась аспірантами під керівництвом досвідченого науковця, а після продажу компанії, що мала ліцензії, відомій ІТ конторі, бабки отримав науковець, а не НДІ на базі якого виконувались дослідження і точне не аспіранти.

Питання корупції у відносинах викладач — студенти — це не про КПІ.

Пан ректор явно з іншої планети. Давайте спробую пояснити як це відбувається. Одразу дісклеймер: з власного досвіду, але будь-які збіги з реальністю — то просто випадковість.

Є умовний перший курс технічної спеціальності і купа «потрібних» в очах студента предметів типу «філософія», «екологія», «релігієзнавство» і таке інше. В основному, замість ходити на ці пари, студент може ходити на «поляну». І, яка несподіванка, приходить сесія. Щоб дістатись якої треба мати залік з цих предметів. А тут зима і, як радісно, викладачу (чи викладачці) потрібний обігрівач в кабінет. А бюджета на це немає у інститута. І добрі студенти допомагають викладачу вирішити цю проблему. Також отримують можливість здати залік без його відвідування. Win-win ситуація.

А хто ж програв? Система освіти.

Я можу уявити, що ця гіпотетична історія могла трапитись під час мого навчання, а саме в 200х роках. Звичайно, після цього всі кабінети обладнаді обігрівачами, лаби обладнані устаткуванням ну і таке інше. Але щось я сумніваюсь.

Навчання в КПІ в першу чергу вчить довіряти фактам і цифрам, а не словам навіть такої поважної людини, як ректор альма-матер.

При всій повазі.

А тут зима і, як радісно, викладачу (чи викладачці) потрібний обігрівач в кабінет. А бюджета на це немає у інститута. І добрі студенти допомагають викладачу вирішити цю проблему.

Діду, ви про які роки говорите? В наш час фізкультуру принаймні схожим чином здавали чи не у всіх вишах Києва. Але час йде. Зараз ще цікавий момент — віддалене навчання, тобто спілкування через джерела, які легко можуть бути записані.
Хоча знаходились унікуми, які питали «а якось по іншому залік отримати можна» і «ну у вас же невелика ЗП, а от я в ІТ працюю» (особлива ржака, що чел навіть базово не пошукав інфу про викладача :) ).

Діду, ви про які роки говорите?

Я буду радий дізнатись, що вже все давно не так.
Так дійсно в КПІ платять достойну зарплату?

Так дійсно в КПІ платять достойну зарплату?

Як і в наші часи х2 порівняно з іншими вишами. Але навіть при цьому професор (з 25 років ОР) не дотягне до сеньора девелопера (з 5 років ОР).

Те, що ви описали, не проблема конкретного вузу, а системи освіти в цілому. Щоб цей ректор не розказував, але система освіти в України не тільки відстала, але і дуже неефективна. Замість того, щоб зробити кредитну систему з мінімумом самих базових предметів і з можливістю тратити кредити на те, що тобі потрібно, як це зроблено в США та в Європі, то у нас до цих пір «каждому по труду мільйону непотрібних предметів», адже треба дати можливість заробити і іншим.

Замість того, щоб зробити кредитну систему з мінімумом самих базових предметів і з можливістю тратити кредити на те, що тобі потрібно, як це зроблено в США та в Європі

Давайте відкинемо перехідні умови — те що це не робиться за рік чи навіть 5, і те що Україна потроху рухається в цьому напрямку (тут напрягає, що це не озвучено як стратегічна ціль).

У підходу з малою кількістю предметів на мейджор та майнори є важлива проблема — мотивація для досягнення кінцевого результату. Зазвичай коли ця тема зачіпається то студенти оперують 2 тезами:
— Людина в 16 років не знає ким хоче бути. Перекладаю: кінцева точка не визначена.
— У студента має бути «право обирати навчальну траєкторію». Те що в лапках повторюють як якусь завчену фразу, тому думаю, що це з якогось документу.
Але якщо згадати значення слова траєкторія, то стає трохи сімшно, бо студент не знає куди йде, але при цьому у нього має бути право для вибору шляху досягнення того місця, яке він не визначив.

Американський підхід може працювати, але потрібен механізм забезпечення відповідального ставлення студента до вибору предметів і тд. В Штатах це забезпечується платою за освіту. Як забезпечити у нас — це цікаве питання, яке треба пропрацьовувати.

то у нас до цих пір «каждому по труду мільйону непотрібних предметів»

Тут ось величезний ризик саме в здатності студента (піздюка 16-20 років) обрати те що буде йому корисно. З обговорень освіти часто видно, що багато людей вважають, що філософія, соціологія, «методи вирішення конфліктних ситуацій» і тд — це «непотрібні» предмети, але саме вони відрізняють людину з ВО від випускника ПТУ. Це все за цмови якісного викладання звісно.

Як забезпечити у нас — це цікаве питання, яке треба пропрацьовувати.

Ввести плату за обучение?

Тут ось величезний ризик саме в здатності студента (піздюка 16-20 років) обрати те що буде йому корисно.

ну вот сейчас за п***юка решают — и всё равно херня получается

с другой стороны в других странах — п***юки решают, и нормально получается

Почему так?

Ввести плату за обучение?

Крута ідея ... до поки не починаєш рахувати власне ціну. Тобто як стратег-не-тактик я з вами згоден.

ну вот сейчас за п***юка решают — и всё равно херня получается

Там де піздюк хоч трохи докладає зусиль виходить нормально. Це я суджу не лише по теперішнім студентам, а і по собі та своїх однолітках.

с другой стороны в других странах — п***юки решают, и нормально получается

Почему так?

В Штатах це забезпечується платою за освіту. Як забезпечити у нас — це цікаве питання, яке треба пропрацьовувати.
Крута ідея ... до поки не починаєш рахувати власне ціну. Тобто як стратег-не-тактик я з вами згоден.

А в чем проблема с ценой?

Там де піздюк хоч трохи докладає зусиль виходить нормально. Це я суджу не лише по теперішнім студентам, а і по собі та своїх однолітках.

ну т.е. предлагают «пусть п***юк приложит усилия и выберет» — но вам это не нравится, потому что «что этот п***юк понимает» ©

Ввести плату за обучение?

Яким чином це забезпечить якість освіти?
Яким чином це забезпечить перевагу для умовного працедавця?
Як оцінити скільки треба платити?

Яким чином це забезпечить якість освіти?
Американський підхід може працювати, але потрібен механізм забезпечення відповідального ставлення студента до вибору предметів і тд. В Штатах це забезпечується платою за освіту.

Я плачу бабло — я буду требовать качественный товар, в данном случае — обучение

Яким чином це забезпечить перевагу для умовного працедавця?

Работодатель будет получать мотивированного человека, который получил хорошее образование

Як оцінити скільки треба платити?

Я бы сказал — $1K за семестр для технических специальностей

Я плачу бабло — я буду требовать качественный товар, в данном случае — обучение

В теорії. На практиці ви будете вимагати «якісний диплом»

Я бы сказал — $1K за семестр для технических специальностей

Ржака. Зараз вона десь така за рік для контрактника, це при тому, що з бюджету там більша сума :) Ось ціни для іноземних студентів (лише навчання) istudent.kpi.ua/en/pricing 1К за семестр — це для непопулярних спеціальностей. При цьому по факту універ утримується з бюджету і має всі оті проблеми про які ми тут говоримо.
В УКУ ціна 129К грн в рік, при тому знову ж там є певні «меценатські гроші». Ось це приватний виш, якому дуже треба набрати студентів auk.edu.ua/en/admission-process

І це все на ринку де середня ЗП викладача сильно менше ніж 1К багзів на рік, тому з них можна вибирати. Коли запрацює ринок, то не будуть доктора/професора за 1К навчати, і аспіранти будуть активніше дивиться на ЗП в індустрії. ДумайТе :)

Десь простакували «правила», що «справедлива» ціна року навчання (з підручниками, проживанням і тд) — 80% від річної ЗП спеціаліста з 5 роками досвіду у сфері.

В теорії. На практиці ви будете вимагати «якісний диплом»

Мі, я так понимаю, по разному понимаем «качественній диплом»

Ржака. Зараз вона десь така за рік для контрактника, це при тому, що з бюджету там більша сума :)

Понті для бедніх ©
мі же вроде говорили не о контрактниках, а об плате за обучение? бюджетникам вполне норм штука за семестр — просто для того чтобі люди шли учится, а не просто «ну там же бесплатно» ©

Коли запрацює ринок, то не будуть доктора/професора за 1К навчати, і аспіранти будуть активніше дивиться на ЗП в індустрії. ДумайТе :)

Для начала подумйте, куда в этом году делись контрактные аспиранты и доход от них. ДумайТе.

Десь простакували «правила», що «справедлива» ціна року навчання (з підручниками, проживанням і тд) — 80% від річної ЗП спеціаліста з 5 роками досвіду у сфері.

Можно ссылку на «источник инфы»?

Мі, я так понимаю, по разному понимаем «качественній диплом»

Не ми, а ви розумієте, точніше не розумієте, що за знаннями в універи йдуть менше половини, може навіть 10-20% студентів. Навіть в топових американських універа тягнуть студентів, наприклад на розкрученому ЦС50 є 2 шкали оцінювання: для тих хто хоче норм навчатись і кому треба просто кредити.

мі же вроде говорили не о контрактниках, а об плате за обучение?

Так ще раз: 4К багзів семестр — ось це реалістична ціна для України. І як вам написав Sergii Kulyk навіть 1К багато хто не потягне, тому треба буде піднімати ціну, щоб компенсувати відсутність масовості.

Не ми, а ви розумієте, точніше не розумієте, що за знаннями в універи йдуть менше половини, може навіть 10-20% студентів.

Ну, я начал работать в институте в 1995, если не ошибаюсь, году
Я примерно представляю, сколько студентов за чем ходит
Из свежего — я вижу сколько студентов ходит ко мне на практику в этом семестре. Интересно, что будет на экзамене? :)

Так ще раз: 4К багзів семестр — ось це реалістична ціна для України.

А ниже пишут что даже штука баксов — это слишком много (и оно кстати реально так, не все специальности в Украине приносят доход)

І як вам написав Sergii Kulyk навіть 1К багато хто не потягне, тому треба буде піднімати ціну, щоб компенсувати відсутність масовості.

Те кто согласен плаить такую цену — уже платят такую цену.
Суть платного образования не в том, чтобы «заработать» на этом, а в том, чтобы отсечь тех, кто пришел за халявой.

Я примерно представляю, сколько студентов за чем ходит

Ну і яка ж ваша оцінка?

Суть платного образования не в том, чтобы «заработать» на этом, а в том, чтобы отсечь тех, кто пришел за халявой.

Згодний. Просто «халява» для всіх різна. Просто поставици цінник не вийде, бо за багатьох будуть платити гроші батьки. З вашого досвіду викладання, ви не помічали, що серед контрактників багато (не всі) зовсім невмотивованих?

Ну і яка ж ваша оцінка?

где-то половина пітается что-то сделать, 25% — ну, кем-то станут
серъезными спецами, как правило, 2-3 человека из группы
бывает, конечно, то и больше, но бывает и меньше
1-2 идут в аспирантуру именно заниматься делом

где-то половина пітается что-то сделать,

Це не те саме, що «йти за знаннями» :)
З тих хто щось робить багато тих хто йде за дипломом або просто так звик.

1-2 з групи в аспірантуру займатись цілеспрямовано — це круто. Те що я бачив — 1-2 з потоку (3-4 групи по ~25 чоловік)

З вашого досвіду викладання, ви не помічали, що серед контрактників багато (не всі) зовсім невмотивованих?

Я не знаю кто из них там контрактник, а кто бюджетник
ну и опять таки, отрасль такая, что контрактиники тоже более чем мотивированные

зы немного сам себе противоречу, просто практика у меня у «общих» студентов, которым предмет нужен для галочки
ну и предмет специфический, даже среди «взрослых» найти спецов очень непросто.

Десь простакували «правила», що «справедлива» ціна року навчання (з підручниками, проживанням і тд) — 80% від річної ЗП спеціаліста з 5 роками досвіду у сфері.

Очень интересый расчет. Я очень и очень хочу видеть откуда взялась этам сумма. ОЧЕНЬ ХОЧУ

Очень интересый расчет. Я очень и очень хочу видеть откуда взялась этам сумма. ОЧЕНЬ ХОЧУ

Це з обговорень на редіт десь. Проскакували схожі типу «ціна 4 роки в універі == ЗП за перші 4 роки», є «4 середніх ЗП на перші 10 років».

Це з обговорень на редіт десь. Проскакували схожі типу «ціна 4 роки в універі == ЗП за перші 4 роки», є «4 середніх ЗП на перші 10 років».

Социологи считают, что такого рода кредиты должны быть до 10-15% от ЗП
Значит, если вы за 4 года должны заплатить 30-48 зарплат — то сколько лет должен будет расплачиваться человек, чтобы не сидеть на хлебе и воде?

Социологи считают, что такого рода кредиты должны быть до 10-15% от ЗП

Якщо є дослідження під рукою, то було б цікаво його почитати, бо мої «дані», як я казав, це суб’єктивні оцінки з інтернету.

Значит, если вы за 4 года должны заплатить 30-48 зарплат — то сколько лет должен будет расплачиваться человек, чтобы не сидеть на хлебе и воде?

Ну студент лоан виплачують 7-10 років, хоча є і до 25 наче. При тому, що є ще сума яку треба було накопичити батькам (іноді людина і сама працює) на час навчання, це теж років 5-18.

Якщо є дослідження під рукою, то було б цікаво його почитати, бо мої «дані», як я казав, це суб’єктивні оцінки з інтернету.

с удивлением — не могу найти эти исследования (и еще парочку, но не на эту тему)
косвенно можно аргументировать всеобщим советом «инвестировать/откладывать 10-15% дохода» — эта часть дохода изымается из жизнеобеспечения, следовательно можно считать что её можно потратить на погашение кредита

Ну студент лоан виплачують 7-10 років,

Ну вот и посчитай:
Устанавливаем плату за обучение в 80% ЗП синьора
1. Ты можешь потратить 10% зп на погашение кредита
2. Значит 1 месяц учебы ты будешь гасить 10 месяцев
3. Ты учишкася 48 месяцев
4. Значить гасить их будешь 480 месяцев — это 40 лет
5. «но ведь там всего 80%!» — окей, 32 года. И учти, что синьором ты станешь далеко не сразу.

5. «но ведь там всего 80%!» — окей, 32 года. И учти, что синьором ты станешь далеко не сразу.

І тут важливий момент, що не сеньйором, а по факту мідлом. Тобто після 5 років буде простіше гасити.
І не забуваємо про

що є ще сума яку треба було накопичити батькам (іноді людина і сама працює) на час навчання, це теж років 5-18.

Тобто в реальності буде десь 18+(7-10) тому десь сходиться.

І не забуваємо про

то, что за єти 25 лет у тебя уже у самого появится студент, которому ті должен накопить деньги на обучение.

то, что за єти 25 лет у тебя уже у самого появится студент, которому ті должен накопить деньги на обучение.

Або собака. В СФ наче почали більше будувати майданчики для тварин замість майданчиків для дітей, бо діти — це дорого (в тому числі і навчати)

Або собака.

Собака стоит максимум 4к в год, плюс минус, не сравнить со студентом

Я плачу бабло — я буду требовать качественный товар, в данном случае — обучение

очень смешно.
Ты школьник. Ты только хочешь поступать. Откуда тебе знать что это качественный товар? Ты про это узнаешь только после окончания обучения, а точнее при попытке трудоустроиться, а то и через несколько лет работы.
Откуда прямо сейчас сделать качественные программы обучения? Это вопрос не года и не пяти. Это долгострой, который возможен в стабильной стране со стабильной экономикой.

Работодатель будет получать мотивированного человека, который получил хорошее образование

Сейчас множество курсов все утверждают, что после них легко найдешь работу и все работодатели за тебя руки-ноги оторвут. При это нихрена подобного не происходит. И при этом это платные курсы, и в общем-то по сравнению с институтом, они в разы лучше поясняют азы. Но даже эти курсы совершенно ничего не гарантируют. Аргумент у вас конечно..

Я бы сказал — $1K за семестр для технических специальностей

Для хорошего обучения это слишком мало, для большинства студентов, особенно не из миллионников — слишком много. Количество платежеспособных студентов заметно уменьшится, а те за которых заплатят, будут как обычно протирать штаны и работодатель получит совершенно немотивированных мажоров.

Ты школьник. Ты только хочешь поступать. Откуда тебе знать что это качественный товар?

Вот, скажем, MIT — это качественный товар.
даже школьники об этом знают
Я так понимаю — школьник — сирота, приехавший с необитаемого острова и которому похер куда поступать — поэтому он не смотрел на рейтинги, отзывы, ему не советовали родители, знакомые, рекрутеры вузов? Тогда похер в какую бурсу он пойдет.

Сейчас множество курсов все утверждают, что после них легко найдешь работу и все работодатели за тебя руки-ноги оторвут. При это нихрена подобного не происходит.

есть такая штука «репутация». Да, лохокурсов полно, что поделать.

Для хорошего обучения это слишком мало, для большинства студентов, особенно не из миллионников — слишком много.

И тем не менее. начнем с такой суммы, чтобы отсечь ебалаев-халявщиков, а там, по мере развития индустрии, скорректируем

а те за которых заплатят, будут как обычно протирать штаны и работодатель получит совершенно немотивированных мажоров.

Работодатель, в т.ч., будет формировать репутацию вузов, оценивая — из какого вуза приходят долбоёбы (и туда студенты идти уже не будут), а из какого вуза идут в принципе вменяемые специалисты (и туда они идти будут, студенты)

Да, делается это не за один год, а за много. но надо начинать. тем более время такое, что 90% вузов накрылись половым органом

— Людина в 16 років не знає ким хоче бути. Перекладаю: кінцева точка не визначена.
— У студента має бути «право обирати навчальну траєкторію». Те що в лапках повторюють як якусь завчену фразу, тому думаю, що це з якогось документу.

Для цього кредитна система також повинна бути введена в шкільну програму. І така штука в певній мірі є в нашій шкільній системі — так звані фізико-математичні класи чи гуманітарні класи, але, знову таки, ця система зроблена через жопу, бо зазвичай у старшій школі у тебе вибір або фізика і математика, або українська мова, або йти після 9-го «шукати себе» в ПТУ, в армії чи десь за гаражами. Хочеш стати філософом, хіміком чи археологом? Тоді тобі не повезло.

Але якщо згадати значення слова траєкторія, то стає трохи сімшно, бо студент не знає куди йде, але при цьому у нього має бути право для вибору шляху досягнення того місця, яке він не визначив.

Якщо абітурієнт поступив до КПІ, то, здається мені, він уже досить чітко обрав для себе траєкторію руху. Друге діло, що сам вступ міг бути нав’язаний йому батьками, «перспективністю вузу» чи ще чимось, але суть не в цьому. Якщо ти вступаєш до лінгвістичного вишу, то навряд у тебе будуть очікування, що твоя траєкторія буде перетинати важкі математичні дисципліни, а якщо уже так хочеться математики, то завжди можна перейти в інший вуз здавши академрізницю.

Американський підхід може працювати, але потрібен механізм забезпечення відповідального ставлення студента до вибору предметів і тд. В Штатах це забезпечується платою за освіту. Як забезпечити у нас — це цікаве питання, яке треба пропрацьовувати.

Американський підхід досить прагматичний. Хочеш навчатись? Плати. Коли ти заплатив за кредит (не банківський, а навчальний), то можеш закривати його так довго, як тобі хочеться (читай «поки є за що жити»).

У нас пішли іншим шляхом і поставили обмеження в часі — семестр, а за рідкими виключеннями можна ходити з академічними боргами до випуску. Це все зробили безкоштовним, що, на мою думку, і вбило нашу освіту, бо все те, що було в совку максимум ПТУ чи технікумом, то тепер стало вищим навчальним закладом, а всякі училища перекваліфікувалися в калєджі. І якщо не всі (одиниці реально) в совку мали змогу вчитися в вузі, а це було дуже престижно і сильно впливало на те, як тебе сприймає суспільство (без бумажки ти какашка), на твою зп і можливості по життю, то всі ці люди вирішили відігратись тим, що здають тепер своїх ненаглядних у вузи, щоб вони отримати «корочку», бо з корочкою ти станеш людиною. А потім ми маємо орави юристів і економістів, які роздають флаєри на вулицях. Зате з дипломом про вищу освіту.

Тут ось величезний ризик саме в здатності студента (піздюка 16-20 років) обрати те що буде йому корисно.

Якщо проводити відповідну роботу ще з шкільного часу. Наприклад, щоб школа давала можливість дитині проявити себе, то і вибрати, що дитині буде цікаво чи корисно буде набагато легше. Таких шкіл вистачає, але вони в основному приватні і знаходяться у великих містах.

З обговорень освіти часто видно, що багато людей вважають, що філософія, соціологія, «методи вирішення конфліктних ситуацій» і тд — це «непотрібні» предмети, але саме вони відрізняють людину з ВО від випускника ПТУ. Це все за цмови якісного викладання звісно.

Бо часто ці предмети йдуть «в довєсок» до основної навчальної програми. Ніхто навіть не закопується в суть цих дисциплін. Наприклад, у мене філософія була аж цілий семестр на першому курсі. Лекції і семінари проводились на аудиторію в 120+ рил (весь поток). Оцінки ставились відповідно: показав конспект лекцій (3 списані зошити на 96 сторінок кожен) — молодець, 5 балів. Цей предмет був абсолютно не потрібний, бо основна програма у нас була хімія. Я тільки в 30 років сам почав цікавитися філософією і зрозумів яка прекрасна це дисципліна і що за один семестр ти навряд це зрозумієш.

Для цього кредитна система також повинна бути введена в шкільну програму. І така штука в певній мірі є в нашій шкільній системі — так звані фізико-математичні класи чи гуманітарні класи

Як це має допомогти? Спеціалізовані ліцеї — це не про кредитну систему і точно не про модульність, а якраз про те, що ви назвали «відсталим», про довіру до конкретної групи викладачів, що знають краще як дати сукупість знань (наприклад по фізиці та математиці, чи природничим наукам в цілому).

Американський підхід досить прагматичний. Хочеш навчатись? Плати. Коли ти заплатив за кредит (не банківський, а навчальний), то можеш закривати його так довго, як тобі хочеться (читай «поки є за що жити»).

Абсолютно згоден. Але при цьому вона зараз тріщить по швам і базувалась на іншій системі ніж у нас була. Тому тут окрім питання до кінцевої точки, є ще й величезне питання перехідних положень — як це імплементувати у нас.

Якщо проводити відповідну роботу ще з шкільного часу.

Дуже згоден. Це нас підводить до необхідності реформувати шкільну освіту у напрямку виховання у людини відповідальності. Але проблема в тому, що і у нас і на Заході освіта йде у напрямку інфантилізації дітей (зняття з них відповідальності). А ще на додачу будемо мати проблему з якістю вчителів, от часто не йдуть у нас кращі в шкільну освіту і я розумію чому.

Те що я написав — не стільки аргумент, щоб щось довести, скільки сумна констатація, що стратегічно ясно, що робити, а на тактичному рівні ясно лише те, що буде спротив.

Як це має допомогти? Спеціалізовані ліцеї — це не про кредитну систему і точно не про модульність, а якраз про те, що ви назвали «відсталим», про довіру до конкретної групи викладачів, що знають краще як дати сукупість знань (наприклад по фізиці та математиці, чи природничим наукам в цілому).

Проблема спеціалізованих ліцеїв в тому, що їх зовсім небагато, і на одне невелике містечко може бути декілька ліцеїв одної спрямованості. Те саме стосується шкіл і цільової професійної орієнтації випускних класів, що вони пропонують.

Я навчався в школі, де з 9 класу був вибір, або ти йдеш у фізико-математичний клас, де було 7 математик в тиждень (фізики було всього на 1 урок більше ніж у гуманітарному класі), або у гуманітарний клас, де було 7 уроків з укр мови та укр літератури. Тобто така собі «фальшива дихотомія» для тих, хто не хоче поглиблено вивчати ні математику, ні укр мову, адже крім цього ще є десятки інших дисциплін. Що робити в такому випадку учню, у якого хист до біології чи економіки? Навіщо його гвалтувати безкінечними формулами чи непотрібними творами з укр літератури, про складне сільське життя українців 3 століття тому?

А є ще немало шкіл, де тільки один профіль. Наприклад, гуманітарний профіль з поглибленим вивченням. Не подобається? Їдь в сусіднє село — там школа з поглибленим вивченням математики. Не дивно, що після таких шкіл, абітурієнти не знають, ким вони хочуть бути.

От кредитна система в школі з широким вибором дисциплін, на мою думку, полегшила б життя багатьом школярам.

А є ще немало шкіл, де тільки один профіль. Наприклад, гуманітарний профіль з поглибленим вивченням. Не подобається? Їдь в сусіднє село — там школа з поглибленим вивченням математики. Не дивно, що після таких шкіл, абітурієнти не знають, ким вони хочуть бути.

ну так это объективная реальность. какие учителя в наличии — такой и уклон

От кредитна система в школі з широким вибором дисциплін, на мою думку, полегшила б життя багатьом школярам.

касательно «сельской школы» -а где взять столько учителей чтобы обеспечить «широкий набор дисциплин»?

фото хлопця на передньому фоні тільки мені про щось говорить?

Якщо ми говоримо про бакалаврську підготовку, то в Україні вона є цілком конкурентною

ору в голос, КПИ это шарага уровня бурсы в которой отбивают желание учиться, спустя 5 лет после выпуска понял что такое «образование» не то что должно быть бесплатным, за него студентам должны доплачивать как за моральный ущерб

КПИ это шарага уровня бурсы в которой отбивают желание учиться

А можете навести приклади як саму у вас відбили бажання навчатись? Які системні проблеми ви бачили? Що стало саме для вас тією точкою, коли ви відрахувались за власним бажанням?

UPD.

за него студентам должны доплачивать как за моральный ущерб

От з щодо «моральної шкоди», то якось вже давно помічаю, що в КПІ існує якась культура хейту свого вишу — всі навколо м...ки, нічому корисному не вчать, але якось так стається, що людина якось знає певні просунуті речі. З Могилянкою якось часто помічав навпаки, людина явно має пробили в відносно базових речах, але при цьому розповідає, яка супер освіта в Могилянці (це спостереження не претендує на узагальнення).

як саму у вас відбили бажання навчатись

Отвратительное качество преподавания, которое внушает мысль, что это я такой тупой и не понимаю материал, это если в целом. А если по пунктам, то
1. Отвратительное качество лекций — монотонная читка стены текста из презентации павер поинт (конечно же с обязательным посещением и перекличкой в начале пары)
2. Отвратительные методички для лабораторных, написано левой пяткой, иногда с ошибками, примеры кода не запускаются, короче говоря легче самому загуглить
3. Отвратительное качество или (в большинстве случаев) отсутствие индивидуальных консультаций с преподавателями — задаю вопрос по предмету, вижу что препод дупля не дает как ответить потому что не знает ответ, в итоге препод злится и срывает на мне злость — типичная ситуация
4. Учебную программу составлял судя по всему какой-то олигофрен — сначала делайте лабы, а в следующем семестре (году) у вас будут лекции, в которых мы расскажем как же правильно эти лабы надо было делать. В итоге все сдают палево

Які системні проблеми ви бачили?

тотальная нищета и пофигизм как студентов, так и преподавателей, коррупция, низкое качество преподавательского состава (хороших преподов можно сосчитать на пальцах одной руки), низкое качество материалов (книги, методички), материальная база в херовом состоянии (кто-то когда-то пробовал что-то делать на местных КПИшных компах? ну или привет лабам по теории электроцепей с 1 рабочим стендом на группу), это так навскидку

Що стало саме для вас тією точкою, коли ви відрахувались за власним бажанням?

Пошел на работу и свалил. Учиться не бросил, просто стал платить репетиторам по нужным мне предметам из зарплаты, и появилось с чем сравнить КПИ, после этого и понял какую травму мне там нанесли и как отбили любовь к математике

Отвратительное качество лекций — монотонная читка стены текста из презентации павер поинт

А як має бути? Як це в інших універах? Лекція — це і є начитка матеріалу. Те що в ютюбах ви бачите активну роботу з аудиторією, то не забувайте, що це буде включати самотійну роботу студента, по засвоєнню тієї ж «стіни тексту» з книг. А у нас далеко не всі готові опрацьовувати 20-100 сторінок з літератури.

2. Отвратительные методички для лабораторных...
3. Отвратительное качество или (в большинстве случаев) отсутствие индивидуальных консультаций с преподавателями...

Таке буває, при тому зараз на чи не всіх ІТ факультетах купа викладачів з індустрії. Чому вони вам не попадались, не ясно.

Учиться не бросил, просто стал платить репетиторам по нужным мне предметам из зарплаты, и появилось с чем сравнить КПИ

1) Тобто не відбило.
2) Ржака в тому, що оті «репетитори» часто самі викладають в якомусь виші, в тому числі і в КПІ. Власне не зрозуміло, що заважало вимагати від викладача, щоб він вам все ж пояснив те що пояснював репетитор.

Препод КПИ защищает КПИ, спорить смысла не вижу

Препод КПИ защищает КПИ, спорить смысла не вижу

Так ви і не сперечаєтесь, а просто накидуєте без конкретики, при тому ваші слова протирічать одне одному (як от про репетиторів).
Тому вам звісно простіше послатись на те що я кілька років викладав (в минулому часі) в КПІ, аніж навести реальні проблеми, бо те що ви озвучили можна застосувати до більшості вишів країни.

але якось так стається, що людина якось знає певні просунуті речі

не благодаря, а вопреки — бывают преподы энтузиасты (это те которых можно сосчитать пальцами одной руки), которые несмотря на мизерную зп не забивают на свою работу и не читают стену текста из павер поинта, бывают студенты энтузиасты которые до последнего верят что тут можно чему-то научиться, вот так и получается что «кто-то» «как-то» знает «какие-то» вещи

Рейтинги не ті, методи оцінювання не ті, опитували не тих...

Невже пан ректор хоче сказати, що він не отримав жодної корупційної грн через підставних осіб? Ну так, фотка така чесна, прямо хочеться повірити.

Підписатись на коментарі