«Нам би дуже допомогла нормальна процедура бронювання». CEO Intellias Віталій Седлер — про болі українського IT, плани щодо наймання та майбутнє сервісних компаній

У квітні 2022 року ми започаткували серію коротких Zoom-інтерв’ю з керівниками українських IT-компаній, аби дізнатися, як війна впливає на бізнес, що відбувається всередині команд та як загалом почувається IT-ринок. За два місяці операційна директорка DOU Владислава Зацаринна записала інтерв’ю з вісьмома топменеджерами про їхні виклики, успіхи, болі та надії.

Нині DOU відроджує цю рубрику, щоб зафіксувати стан справ в українському IT через майже півтора року повномасштабної війни. Сьогоднішнє YouTube-інтерв’ю — з Віталієм Седлером, СЕО та співзасновником компанії Intellias.

👉🏼 Підписуйтесь на YouTube, щоб не пропустити нові інтерв’ю

Нижче ми подаємо скорочену текстову версію головних тез з розмови.

«Близько 50% вакансій закриємо саме в Україні». Про показники Intellias і плани щодо наймання в 2023 році

У 2022 році ми більш-менш виконали свої плани й досягли 55% органічного зростання, якщо порівнювати з 2021-м. І це не враховуючи придбання іншої IT-компанії, Digitally Inspired, штат якої становить 15–18% нашого. Але, звичайно ж, тенденції на IT-ринку залишаються досить негативними.

З одного боку, від жовтня 2022 року росія почала атакувати українську інфраструктуру. Якщо на початку повномасштабного вторгнення клієнти ІТ-компаній були здивовані стабільністю та працездатністю української індустрії, то восени хвиля ракетних ударів по об’єктах інфраструктури змусила їх хвилюватися.

З іншого боку, багато клієнтів виводять проєкти з України та припиняють інвестувати в нашу країну через глобальну економічну рецесію. Звісно, це впливає на всю IT-індустрію. Тож у грудні 2022-го — січні 2023 року ми були змушені переглянути наші плани щодо зростання.

Україна залишається нашим ключовим ринком. Ми продовжуємо наймати тут спеціалістів і не збираємось скорочувати команду. Зараз від 45 до 55% вакансій закриваємо саме в Україні.

Протягом 2023 року плануємо найняти близько 500 працівників у всіх локаціях. Половина з них, вірогідно, буде в Україні.

Ми не хочемо переносити українські центри розробки в інші країни. Тому розвиток глобальних локацій для нас можливий лише через залучення нових клієнтів, а їх тепер мало. Торік ми почали розбудовувати ключові команди в кожній локації: наймаємо Country Head, HR і місцеву команду рекрутерів. Ми маємо робочий план з виходу на нові ринки, який можна досить легко масштабувати. Але цього зараз не відбувається через брак нових клієнтів. Я думаю, що на початку наступного року ситуація має поліпшитися.

Особисто для мене складною темою є Індія. Там геть інша культура, ми не знаємо, як у цій країні працювати. Але без Індії ми втратимо велику частку ринку. Наразі наша команда там складається з 15 людей.

Замислюємося над придбанням компаній в Індії, але там часто трапляються дивні з операційного погляду фірми. Наприклад, ті, які мають рівень прибутковості 30–35%, при тому, що східноєвропейські компанії зазвичай мають 10% чи 20% у кращому випадку. Це компанії, які платять Senior-інженерам $2000. Я в такі історії не дуже вірю. Це означає, що їхня операційна модель настільки інша, що інтеграція може бути проблематичною.

«Наш нинішній бенч — найбільший за всі часи». Про вплив світової рецесії на бізнес і залучення клієнтів

Світова рецесія — це один з головних негативних чинників для індустрії. За час повномасштабної війни ми довели, що айтівці можуть працювати за будь-яких умов, вони талановиті й віддані роботі. Тому нині, коли деякі клієнти скорочують проєкти або відмовляються починати нові, вони роблять це не тому, що ми — українська компанія, а через рецесію, яка вимагає від них обмеження бюджетів і переходу в режим збереження коштів.

Перший удар рецесії взяла на себе сфера ритейлу — люди банально почали менше купувати. Але загалом важко назвати сфери, які не постраждали — хіба що геймінг, до якого ми теж придивляємося. У цьому полягає відмінність рецесії від пандемії: під час COVID-19 негативний вплив на індустрії був «лотерейним», вибірковим. Наприклад, тоді дуже просіла автомобільна індустрія, заводи просто зупинилися. Сьогодні ж негативні чинники розподілені по ринку. Але я переконаний, що цей непростий період мине.

Я вірю, що у сервісного бізнесу дуже багато можливостей у майбутньому. Роботи точно вистачить на 7–10 років уперед, і, поки ми зростаємо з нинішньою швидкістю, все буде прекрасно. Також ми робимо невеличкі інвестиції. Зокрема, цього року інвестували у стартап, який працює у сфері last mile логістики. Втім це дуже опортуністична інвестиція. Класний стратегічний напрям розвитку сервісного бізнесу — створення акселераторів, які допомагатимуть нам надавати сервіси.

Наразі в Україну продовжують заходити клієнти з новими проєктами. Деякі з них мають патріотичну мотивацію — підтримувати Україну через роботу з українськими інженерами. Не скажу, що це часто трапляється, але буває. Проте багато хто хвилюється через нестабільність і віддає перевагу використанню різних моделей розподілу команд і найманню в інших країнах, де Intellias має локації. Тож новий попит на інженерів в Україні зменшується. Чинні проєкти ми успішно підтримуємо — усім довели нашу залученість.

Втім через відплив нових клієнтів наш сьогоднішній бенч — найбільший за всі часи. У резерві перебувають близько 90 колег. Ми намагаємося ефективно керувати цим бенчем — щотижня переміщуємо від 10 до 20 колег з резерву на інші проєкти. Але подекуди бувають розбіжності між навичками спеціаліста й вимогами нових проєктів.

«Достатньо забронювати 20% найкритичніших фахівців». Про наболіле — процедуру бронювання та виїзд у відрядження

Актуальним залишається питання закордонних відряджень. Наші клієнти запитують: «Ви можете до нас приїхати й нормально попрацювати? Якщо не можете, тоді знайте, що це ще один сигнал, що з України треба йти». Навіть деякі давні проєкти часом потребують зустрічей з клієнтами віч-на-віч. І відсутність нормальних механізмів виїзду на кілька днів або на 1–2 тижні дуже засмучує. Я не можу відправити команду з 8–10 людей у закордонне відрядження на два дні, де вони б опрацювали з клієнтом проєкт і визначили роботу ще на рік вперед. Натомість це доводиться робити в онлайн-форматі, тоді як чимало конкурентів не мають таких обмежень. Дуже шкода, що це питання залишається не розв’язаним.

Нам би також дуже допомогла нормальна процедура бронювання. По-перше, вона б дала кожному працівникові можливість планувати щонайменше на пів року — людина знала б, що її не висмикнуть просто з робочого місця, не залишивши часу передати роботу іншому спеціалісту. По-друге, заброньовані працівники могли б виїжджати за кордон на зустрічі, і це дуже позитивно вплинуло б на наш бізнес.

Якщо говорити сухо і прагматично, достатньо буде забронювати 20% найкритичніших фахівців для того, щоб поліпшити ситуацію в компанії. Водночас я розумію, що це не емпатична оцінка. Адже деякі спеціалісти хочуть бути заброньованими суто для того, щоб мати більшу впевненість у завтрашньому дні, і не думають про це з погляду бізнесу.

В Intellias мобілізовано близько 2% співробітників. Ми всіляко підтримуємо колег, також у нас є демобілізовані.

Наша стратегія — наближати перемогу, у будь-який спосіб допомагаючи військовим на фронті. Ми не фокусуємося на гуманітарних потребах — для цього буде час після перемоги. Тому нинішня підтримка — переважно для фронту. Ми вже придбали 64 автівки для військових, близько 500 елементів різного обладнання і продовжуємо закуповувати необхідне устаткування.

👍ПодобаєтьсяСподобалось20
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



6 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Дуже цікаво було послухати! Дякую за інтерв’ю!

Дякую за бізнес в Україні, надіюсь щось вирішать з бронюванням, бо це більше податків в бюджет

бо це більше податків в бюджет

Грощі на відміну від піхоти дає захід — про «більше податків» зараз пофігу. Тут горизонт планування навіть не до завтра. Тому на нормальну систему бронювання не варто і надіятися.

ФОПам бронювання не світить

Дякую за інтерв’ю. Дуже цікавою була інформація що більше впливає саме світова рецесія на ринок, та щодо реалій бронювання.

Підписатись на коментарі