«У нас забагато університетів для наявних грошей». Тимофій Милованов про еміграцію студентів, освіту та гольф-центр

Київська школа економіки інвестує 40 мільйонів доларів у побудову нового кампусу на Оболоні в Києві. Він базуватиметься на місці гольф-клубу, на купівлю якого виділять 18 мільйонів доларів. Решту коштів спрямують на перебудову комплексу для освітніх потреб та обладнання лабораторій.

CEO DOU Влада Зацаринна поспілкувалася з президентом KSE Тимофієм Миловановим та дізналася про плани щодо нової локації. А також про академічну доброчесність, якість освіти в Україні, вартість навчання в топових вишах і підхід KSE до використання ШІ в навчанні.

На DOU триває збір для Третьої штурмової. За донат від 300 грн ви не тільки робите внесок у боєздатність армії, а й отримуєте шанс виграти цінні призи. Приєднуйтеся і отримуйте топові макбуки, LEGO, кавомашину та багато іншого!

«Виживуть найсильніші». Про зменшення абітурієнтів і конкуренцію з Польщею

— Скільки зараз студентів у KSE?

Близько 1150. Коли Томаш Фіала (СЕО української інвестиційної компанії «Dragon Capital», був президентом ЄБА у 2010-2015 роках, — ред.) подарував нам цю будівлю, було лише 150. Нещодавно казав, що дуже радий цьому зростанню. Ми зростаємо щороку: десь плюс 400, плюс 500 студентів. Цього року очікуємо, що буде 1500–2000 загалом.

— Як на вас впливає те, що щороку у вишах знижується кількість абітурієнтів?

Не впливає, але ми бачимо її в загальних цифрах. Бачимо, що нам треба більше вкладати в маркетинг, бо виживуть лише найсильніші університети. Виші середнього рівня помруть, якщо не зміняться.

— У маркетинг вкладати, тому що конкуренція за талантів, у яких високий бал? Бо у вас дуже високий бал в абітурієнтів.

Так, у нас дуже високий бал (KSE залишається на третьому місці за середньозваженим балом вступників — 179 балів, — ред.). Загалом цим і міряються УКУ, Могилянка і ми. Є ще університет Шевченка, КПІ, Львівська політехніка — теж сильні університети. Але, на мою думку, близько 80% талановитої молоді обирає або закордонні виші, або трійку лідерів. Є, звісно, винятки — хтось хоче залишитися в Харкові чи Одесі, і з них часто сильні лідери виростають. Але загальна тенденція така. Водночас мене турбує, що Польща вимиває топталанти.

— Якщо з УКУ, Могилянкою і КПІ можна конкурувати, то як конкурувати під час війни із закордонними вишами? Адже у людей є додаткова мотивація виїжджати через війну.

Це міф, що для дітей мотивація виїзду — безпека. KSE проводило дослідження для першої леді — індекс дитини. Безпека — лише в четвірці причин. Це важливо, але не головне. Треба розуміти, чому люди їдуть. Основна мотивація — краща якість освіти та можливості.

— Це не міф?

Ні, вони справді так думають. Типова історія — приїхати у Польщу вчитися у виші гірший за Могилянку чи KSE. Це не просто слова, ми маємо доступ до топових викладачів. Наприклад, ми запросили професора з Чикаго, він тут два місяці.

— Це поодинокі випадки, але ж не системна історія.

Цих поодиноких випадків достатньо, щоб наповнити топові університети в Україні. Більша проблема в тому, що в нас немає стільки програм і курсів, щоб заповнити їх топовими людьми.

— Ви допомагаєте іншим університетам це робити?

Ні, це не входить у нашу стратегію. Буває, об’єднуємо ресурси — є спільні викладачі з УКУ чи Могилянкою. Є конкуренція, переманювання, але міжнародників багато. Наприклад, ми відкриваємо департамент математики. Взяли шість викладачів: один українець з-за кордону, п’ятеро іноземців. Двоє приїдуть восени запускати аспірантуру, ще четверо — навесні.

— Які це бюджети зазвичай?

Це мільйони доларів на зарплати, проживання, умови. Вони не поїдуть у промзону чи в аудиторії, де взимку продуває і немає укриттів. Інфраструктурні проблеми відштовхують.

Діти вважають, що тут погана освіта, а будь-який закордонний виш — кращий. Безпека для них — лише четвертий чинник. Перший — можливості, другий — побачити світ.

— А для батьків?

Кожна четверта дитина хоче поїхати жити за кордон. Серед батьків таких менше. До дослідження я думав, що навпаки. Але діти більше тиснуть щодо виїзду, це і є проблема.

Виграти міжнародну олімпіаду з математики або інформатики, поїхати в MIT, Гарвард, Стенфорд — це добре і для людини, і для суспільства.

Може, цей студент зробить проєкти з цими університетами, а може — повернеться. Навіть якщо повернеться кожна десята людина — це краще, ніж не потрапити в Гарвард взагалі. Росія стратегічно відправляє своїх на навчання, і вони стають частиною наукової, медійної, політичної чи бізнес-спільноти. А наших або немає, або мало. Це великі втрати.

— Але ж недостатньо просто поїхати. Росіяни, я думаю, ще й дуже тісно працюють з людьми, яких відправили.

Не так тісно, як здається. Дехто з цих людей навіть стає проукраїнським, коли бачить світ. Це не гра в одні ворота, а дорога з двостороннім рухом.

Справжнє горе — коли третьосортний європейський університет, дає стипендію 500 євро українські дитині. І батьки влаштовують її туди, хоча вона — світового рівня. Якщо не потрапила в Гарвард, краще залишатися в УКУ, Могилянці чи у нас, ніж їхати в другосортний виш.

Правило має бути просте: якщо потрапив у топ-20 чи топ-30 університетів світу — їдь, розвивайся, повертайся, створюй юнікорн. Але якщо йдеться про університети другого чи третього рівня, це інше. Ти там іммігрант, без зв’язків, з мовним бар’єром і в пересічному виші.

А якщо ти виходиш з KSE чи УКУ, то навіть у Європі відкриєш більше можливостей. Тому наше завдання — не доводити, що ми кращі за УКУ. Наше завдання — донести, що ми існуємо і що в нас кращі умови, ніж у Польщі.

І в УКУ, і у Львівської політехніки — те саме завдання. Це як питання в бізнес-школах: хто конкурент Netflix? І відповідь — не Prime Video, а сон. Бо коли людина втомлена, вона обирає між тим, щоб щось подивитись або просто заснути. Так само і тут: ми не конкуруємо між собою. Ми втрачаємо студентів, які їдуть за кордон.

Нам потрібен гольф-центр, щоб дати дитині відчуття, що тут — краще. Деякі діти приходять після школи настільки залякані, що бояться вийти в туалет без дозволу. Їх у школі пригнічували. В Європі вони бачать свободу. Ми маємо дати їм те саме — ріку, поле, простір, відчуття перспективи.

«У нас забагато університетів для тих грошей, які є». Про інвестиції українців в освіту та брехню інституцій

— Росіяни інвестують в МГУ по 10 тисяч доларів у студента...

І 10, і 20 на деяких технічних спеціальностях. Наприклад, «Рубікон» — високотехнологічний науковий підрозділ, який ріже нам логістику, інвестує у своїх топових людей, навчає їх, і потім ті працюють проти нас. А ми тут за тисячу доларів «рятуємо всіх» і вдаємо, що когось вчимо. Насправді — ні. У топових університетах мають бути топові студенти, викладачі та нормальні умови.

У нас є магістратури й бакалаврат. Бакалаври — це інвестиція на чотири роки. І мені кажуть: «Зараз війна, не на часі освіта». Але з 1991 року завжди «не на часі»: незалежність, революція, війна. Хто дасть гарантію, що за 10 років її не буде? Якби ми ще 2022-го створили військову академію чи запустили інженерію — зараз би вже випускали своїх. Добре, що минулого року почали.

Звісно, основний ресурс має йти на оборону. Але хтось має робити освіту. Ми не «швидка допомога», ми готуємо наступну хвилю. Якби ми її готували ще з 1991 року — менше людей загинуло б. Війни не уникнути, але ми б уже мали ракети, дрони, ППО — не похапцем, а готові.

Те саме стосується економіки, заводів, виробництва. Освіта потрібна, щоб люди не виїжджали.

— На одного студента в рік ми вкладаємо значно менше. І тут питання в тому, а що ми можемо зробити, щоб оптимізувати ці витрати, але отримати гарний результат?

У нас «північнокорейський сценарій». Це коли з маленькими ресурсами вдаємо, що їх багато, і розмазуємо потроху на всіх. У результаті всі голодують. Наприклад, нова вимога: університети повинні мати укриття радіаційного рівня. Повний абсурд, бо це коштує великих грошей, яких у більшості вишів немає. Деякі взагалі без укриттів.

— І тоді вони просто переходять в онлайн і кажуть: «Ми тепер будемо знову сидіти онлайн».

Або порушують, брешуть. Університети вдають, що це потрібно. Усі розуміють: якщо прилетить ядерна тактика — навіть у радіаційному укритті ти посидиш два тижні, чотири, а потім що? Вийдеш — і радіації вже немає? Це абсурд. Але на папері — дбаємо.

Хтось побудує щось показове, і замість того, щоб гроші пішли туди, де треба, ми їх витратимо на три локальні укриття. Проблема в брехні. І ще одна — у нас забагато університетів для наявних грошей.

МОН намагається це оптимізувати, зменшують кількість вишів і підвищують ефективність. Це правильно. Це треба робити і зі школами, і з лікарнями, і з усією радянською гігантською інфраструктурою. Ми не країна на 50 мільйонів. Удавати, що ми здатні підтримувати стару інфраструктуру, безглуздо.

Пам’ятаю, як уперше поїхав до Німеччини та був шокований: люди дуже економно користуються душем. А в нас відкрутив — і тече. Пригадуєте боротьбу проти лічильників? Типу можемо собі дозволити опалювати всесвіт. А тепер виявилося, що бідність — це не тільки поганий рівень життя, а й відсутність ресурсів на армію.

Що варто робити з університетами? Дати ресурси 10, 30 чи 50 адекватним вишам, а решта мають зникнути. Не треба розмазувати між хорошими і поганими. Ресурси — тільки тим, хто спроможний.

«Проблема — у культурі». Про списування, хабарі і шампанське на залік

— В KSE часто говорять про культуру академічної доброчесності, і ви нещодавно писали про те, що це може впливати на зниження рівня корупції.

Академічна недоброчесність — це невидиме зло, яке здається нешкідливим. Дитина списала — по суті, збрехала, порушила правила.

Доброчесність — це не про заборону на штучний інтелект чи обов’язкові посилання. Це про виконання правил, про які домовилися викладач, університет і студент. Якщо дитина роками звикає порушувати правила й обманювати — вона з цим підходом виходить у життя.

Наведу приклад. Я вчився в КПІ. Був курс «Охорона праці». Ніхто його не відвідував. Викладач хотів лише, щоб ми «виставилися» — ящик шампанського, і він усе закривав. Сам списував години та зарплату. Потім його звільнили, прийшов новий і сказав: «Працюємо за тією ж схемою».

Дитина вчиться, що правила й оцінки можна купити. Ігнорувати систему, обходити перевірки. Виходить з універу не зі знаннями, а з навичками, як обманювати.

Потім ми ухвалюємо закони про податки, а людина вже знає, як домовитися з податковим інспектором — тими ж навичками, які здобула в університеті. У лоб хабар не дають, треба знайти підхід. І чотири роки у виші ти вчишся саме цього.

А потім дивуємося, чому реформи не працюють. Проблема — у культурі. Студенти не розуміють, що таке академічна доброчесність. Для них нормально — узяти з інтернету й видати за своє.

Чому дефенс-компанії у нас не можуть нормально монетизуватися? Бо не захищені інтелектуальні права. Немає культури, чіткого розуміння: тут — права, тут — публічне. Все перемішано. А культура починається з академічної доброчесності. І цього майже ніхто не розуміє.

Коли нападають на міністрів за плагіат — це політична боротьба, а не зміна культури. Якби ці люди боролись за культуру, пішли б викладати у школи.

За 30 років ми вже побачили: політична боротьба не змінює культуру. А нам треба змінювати саме це. Тому я пішов робити університет. І почав з академічної доброчесності, а дійшли до фрази, яку я завжди кажу студентам:

«У вас є конституційне право зруйнувати своє життя. Якщо не хочете бути успішним — ваше право».

Є питання етики — як бути етичним у неетичному світі, під час війни. Ми в KSE поєднуємо це з прагматизмом. Етика — це не те, як виглядаєш у фейсбуці. Це про виконання контракту. Якщо в силабусі написано не списувати — не списуєш. Якщо донору обіцяли зробити проєкт — робиш. А не: «Вибач, не вийшло, бо хтось не зрозуміє». Або: «Гроші дали на одне, а ми витратили на інше». Так не можна.

Є секрет етики, і є фокус на результаті. Це єдина валюта. У Штатах мені пояснили: неважливо, як людина досягла результату — головне, що досягла і в межах правил.

Наприклад, з гольфом і цільовим призначенням — ми будемо подавати документи, просити зміни. Можливо, нам пропонуватимуть хабарі. Ми спробуємо зробити все законно. Якщо не вийде — не зробимо. Ми не будемо платити, бо ми американська компанія.

Я переконаний: суспільна зрада починається зі списування в школі.

«Має бути поле і гольф». Про новий кампус і гольф-центр

— Поговорімо про кампус. Ви купили гольф-центр за 40 мільйонів доларів.

Ні, за 18 мільйонів. 40 — це загальний обсяг інвестицій, який охоплює інженерні лабораторії та внутрішній ремонт. Також у нас є контракт на три мільйони доларів з американським коледжем інжинірингу Olin College of Engineering, там будуть навчати наших викладачів. Потім їхні викладачі приїдуть сюди і допоможуть дизайнити програму.

Більша частина інвестицій — це викладачі, стипендії та підтримка. У нас буде дві будівлі. В одній 5000 квадратів, в іншій 10. KSE зростає за площею у чотири рази.

— Кількість студентів теж учетверо зросте?

Ми доведемо кількість до 2000-2500 студентів.

— Ще про кампус — що тут у результаті буде? Поле?

Думаю, так. Має бути поле, гольф. В університетах це важливо. Якщо подивитися на Гарвард, МІТ, Браун, Пітсбург, Бонн, у всіх є поля в центрі. У них немає річок, а тут є — це ще краще. Дуже важливо, щоб була перспектива, поле, дерева. Єдине, про що шкодую — дуби не 300-річні. Було б класно сидіти під таким дубом і розв’язувати математичну задачу.

Найважливіше — цільове використання. Ми залишаємо турніри, тренера — усе буде, як раніше. Можливо, додамо щось нове: технологічний гольф, мінігольф, віртуальний гольф. Інженерна школа може це зробити. Подивимось, який буде попит.

Закон вимагає зберегти той самий обсяг операцій. Все інше можна змінювати. Це нормальний механізм. Назву змінимо, буде написано KSE, а не гольф-центр.

— Будувати щось додаткове ви ж не можете?

Нині таких планів немає. Нам би кілька років спокійно попрацювати. Плюс є будівлі поблизу, на набережній, це ефективніше, ніж будувати нове.

Всередині буде ремонт. Наприклад, замість старої алюмінієвої проводки треба сучасну. Немає наскрізної вентиляції — це проблема. Такі речі найбільше коштують. Перегородки замінимо, офісні приміщення перетворимо на аудиторії.

В аудиторіях будуть проєктори, дошки, капсули для перемовин — як у KSE. Буде гарно й функціонально.

— Чому саме гольф-центр?

Ми переглянули 40 локацій, загалом було 130. Мені на перегляд потрапило 13, у шортліст — 7, до ради директорів 3-4. Уже дали завдаток за іншу локацію на Подолі, на Андріївському узвозі, потім розглядали ще одну. Було три реальних варіанти, за них ішла справжня битва.

— Коли кампус зробиться, він буде відкритий для всіх?

Так, вдень відкритий, на ніч закриватимемо. Так працюють усі кампуси в Штатах. Ми хочемо бути частиною України, а не за парканом. Відкрите середовище дає зовсім іншу перспективу. Коли людина думає про математику, економіку, історію чи майбутнє, поруч однодумці, є віра в Україну, віра в себе, а навколо природа — це надихає. Це буквально активує інші нейронні зв’язки.

— Як щодо масштабування? Дві з половиною тисячі людей — це, напевно, не межа для KSE?

Дійдемо до цієї цифри і подивимося на фінансову ситуацію. Що більші ми стаємо, то більше потрібно фандрейзити, а це не завжди працює стабільно, бувають перепади. Якщо нам вдасться закріпитися на цьому рівні, наступна мета — 10 000 студентів. Це означатиме новий кампус за кілька років. А може й ні, залежно від ситуації.

Я не люблю обіцяти більше, ніж можемо виконати. Наша мета — 2000 студентів, кілька мільйонів доларів активів. Це реалізуємо наступного року або трохи пізніше. Потім — дивитимемось, що думають донори.

«Без масштабу нічого не зміниться». Про освіту як бізнес

— Коли ви створювали свої бакалаврські та магістерські програми, чи надихалися чимось з УКУ, який вже доволі активно працював?

Я не можу точно сказати, як нині формуються програми і чим надихаються. Я майже відпустив керівництво університетом. Не хочу опинитися в ситуації, де я вічний ректор. Щойно з’явилася сильна людина — Тимофій Брік — він став ректором.

Університет — не моя справа. Але ми працюємо з напрямами, і я, як президент, можу задати напрям. Треба робити те, чого хоче донор.

— Це, по суті, зараз секрет фандрейзингу.

Так, це секрет фандрейзингу, але треба відкривати те, що потрібно суспільству. Має бути клієнт та інвестор. У нашому випадку інвестор не очікує повернення прибутку, йому більш важливо, який продукт і чи він матиме попит.

Якщо зробити факультет під донора, але не дати руху, сильних студентів і випускників, не вийде довготривала історія. Я не думаю про донора як про 100 тисяч доларів. Я думаю про те, що він зможе дати 10 чи 100 мільйонів упродовж десятиліть. І будую такі стосунки. Але це зараз. Раніше я цього не розумів.

Коли досвіду ще немає, орієнтуєшся на бенчмарки. Для мене спочатку це була Могилянка, Central European University, західні університети, пізніше УКУ.

Я хотів будувати нішевий економічний дослідницький університет. Але з часом зрозумів: без масштабу нічого не зміниться. Випускаючи 20 економістів на рік, ти не зміниш країну. Потрібно тисячу, дві, п’ять.

— Зараз здається, що в Україні, особливо в Києві, розвиток іде в бік приватної освіти — від садочка до університету. У топі KSE, УКУ, Американський університет. Виходить, якщо в родини немає грошей, то дитина вже з раннього віку не має доступу до якісного середовища. Наскільки це нормально, що все йде в бік приватного і платного?

Це не окей. Справжня рівність — це коли талановита людина має шанс реалізувати себе, а не бути скаліченою системою. Не окей, коли в дітей немає можливостей або коли системи їх калічать і формують відповідну ментальність.

А потім ми дивуємося, чому навколо корупція, чому немає лідерства. Хоч у кожній системі є ті, хто проростає: 10, 20, 30 людей. Добре, що зараз таких не саджають. Я сам у радянській школі мав проблеми: не хотів у комсомол, сварився з керівником класу, мені це все фіксували. Якби років на десять раніше, то, може, КДБ зацікавилося б.

Нині ситуація інша — в УКУ, в AUK багато стипендій, фінансової підтримки. Талановиті, але малозабезпечені студенти можуть навчатися. Я не знаю, чи є це на рівні приватних шкіл і садочків.

— Немає здебільшого.

Я підозрюю, що на рівні садочків точно немає, на рівні шкіл можуть бути винятки. Що ближче до університету, то більше можливостей. Але в садочках якісна підтримка потребує значних ресурсів, а рівень зацікавленості донорів низький. Бо садочок — це 50 дітей, а топовий університет стає національною історією. Один садочок для всієї країни — нереально. А от створити п’ять сильних університетів — цілком можливо. І в них уже можна забезпечити доступ для талановитих студентів, навіть без грошей.

«Команда поставила ультиматум — сказали, що я неправильно керую». Про підбір людей у KSE і гроші

Ми дуже експериментальні. Звісно, є речі, якими ми точно не займаємось. Але все, що пов’язане з інтелектуальністю, ми готові тестувати. І люди, коли це бачать, теж починають пробувати. Це як у спорті: почав підтягуватись, вийшло — хочеться ще, з’являється бажання змагатися. Люди заражаються цією ідеєю спроможності: немає бар’єрів, немає стопів. Хочеш навчати військових — навчай. Хочеш робити STEM — роби.

— Але мені здається, не всіх можна зарядити, тим паче враховуючи, що у вас штат подвоївся до 500 людей зараз.

Так, за рік. І для нас це прикольно, хоча рік тому мені було страшно. У нас була криза, вигорання. Управлінська команда поставила ультиматум — сказали, що я неправильно керую. Тобто у нас теж бувають складнощі. Часто всі бачать результат, але не шлях до нього. А він непростий, як і в бізнесі.

Так, нові люди приходять, але культура сама виштовхує тих, хто не витримує. І вже на масштабі це видно. Це питання лідерства, підтримки, відсутності компромісів щодо якості. Помилятися можна, це нормально. Але не можна вдавати, що ти не помилився.

Якщо результат поганий, важливо його не приховувати. Я своїм студентам завжди кажу: не встигли зробити — попередьте. Не треба вигадувати відмовки.

— Часто люди думають, що приватний заклад косить гроші, як траву. Якою є фінансова складова університету? Яку частину покриває фандрейз, яку — студенти?

KSE — неприбуткова організація. 55% студентів у нас не платить. Це діти військових, зокрема загиблих. Переселенці й ті, хто повертається з-за кордону. Вони нічого не платять, якщо проходять відбір і навчаються. Якщо не вчаться, відраховуємо, як усіх.

Нині запускаємо програми для математиків і олімпіадників. Не просто безплатно, а ще й платимо стипендії: 500-700 доларів на місяць. Це для того, щоб розумні залишалися в Україні, а не їхали в третьосортні університети за кордон, куди їх перекуповують державні програми інших країн.

Щодо плати за навчання: магістратура може коштувати 120 тисяч гривень. Поділіть це на 10 місяців — це 8 тисяч на місяць. Хтось сказав, що кундаліні-йога в Києві може бути дорожчою.

Так, у держуніверситетах контракт 35 тисяч на рік. Але що ви реально отримаєте за ці гроші? Навіщо чотири роки свого життя проводити в будь-якій організації, де в тебе інвестують 3500 гривень в місяць? 100 доларів. Це три долари на день.

— Що ви думаєте про цінність вищої освіти в Україні? Мені здається, що вона дуже низька.

Просто диплома — низька, справжньої освіти — дуже висока. Я б не був собою без вищої освіти. Вона дає розуміння, як працює світ і як досягати результату.

— Мабуть, це не про масову українську освіту.

Або про якісну, як у нас у KSE. Я щодня зі студентами обговорюю політичні події, структуру світу. В таких місцях освіта справжня.

— Загалом у нас культура така: кожен має мати диплом.

Навіщо? Це ж, по суті, прихована допомога по безробіттю. Людина не може знайти роботу — йде в універ. Має чотири роки, щоб якось працевлаштуватися. Хтось швидко знаходить роботу, хтось теліпається до кінця або й після завершення залишається безробітним. Це така собі система перекантовування.

— Але як це змінювати?

Це те саме, що боротися з пропагандою. Культура — це соціальні взаємодії. Якщо твої батьки чи друзі вважають, що без диплома ти ніхто, ти в це віриш. Це як в азійських культурах — усі мають бути лікарями. До мене часто приходять студенти: «Я хочу бути економістом». А батьки кажуть: «Ні, маєш іти в медицину». І це тиск, іноді аж до суїциду.

Як це змінити? Показувати альтернативи. Наприклад, що після ПТУ можна за рік працювати в компанії з оборонних технологій і заробляти 60 тисяч гривень, тоді як студент другого курсу нічого не заробляє. Люди не вірять словам, вірять діям. Треба показувати ці дії.

«Ті, хто їде тільки за зарплатою, у нас не приживаються». Про хантинг викладачів, ШІ та засади доброчесності

— Повертаючись до команди, звідки ці люди зазвичай?

Є дві моделі найму. Перша — класичний ринок. Ми публікуємо вакансії на наших сайтах, джоб-платформах, форумах, міжнародних сайтах для математиків чи економістів. Люди подаються, проходять інтерв’ю — усе як всюди.

Друга — це так звані opportunity hires. У нас є профілі людей, яких ми хочемо бачити. Якщо бачимо когось цікавого, запрошуємо цю людину на лекцію, на візит, на співпрацю. І далі вже намагаємося втягнути в нашу екосистему.

— Зазвичай для таких людей що найкраще? Гарна зарплата?

Зарплата важлива, вона має бути ринковою, бо нижча для них — це неповага. Але головне — це сенс. Люди приїжджають, коли їм важить те, що вони створюють. Ті, хто їде тільки за зарплатою, у нас не приживаються. Нам потрібні однодумці: хто вірить в Україну, хто готовий боротися з росією, з консерватизмом, як зовнішнім, так і внутрішнім. Нам потрібні ті, хто хоче ламати стару академічну культуру.

— Я знаю, що ви не забороняєте використання ШІ в університеті.

Особисто я — ні. Знаю, що деякі викладачі у нас забороняють, і я їм чи ректору дозволяю це вирішувати самостійно.

У використанні ШІ немає виклику для академічної доброчесності. Є виклик для викладачів, які звикли вчити по-простому, мовляв, я тобі даю завдання, а ти тут напиши.

З ШІ дуже легко працювати. Студент або колега може спілкуватися з ним у чаті, іспит можна проводити в реальному часі як діалог зі ШІ. Потім я просто вивантажую лог цього діалогу і за допомогою ШІ оцінюю: на якому рівні працює людина, чи створила вона нові концепції сама, чи це зробив за неї ШІ. Це просто. Потрібно лише бажання думати, як інакше організувати навчання.

— Ви нещодавно писали про школу Бойка, де якраз згадали про відбирання телефонів. Поговорімо про цей випадок.

Є харківська школа Бойка з дуже харизматичним і водночас поляризуючим лідером — власником школи. Вони випускають сильних учнів, які вступають у топові університети. Ми б хотіли, щоб вони навчалися і в нас.

Він мені особисто імпонує. Водночас я чув і про карцери в школі, і про жорсткі методи. Мені це не подобається. Але, наприклад, я розповідав про цю школу одному українському мультимільйонеру з ІТ, якого дуже поважаю. І він сказав: «Я б свою дитину якраз туди й віддав».

У світі в католицьких чи boarding-школах буває ще жорсткіше. Так, вони можуть називати це карцерами для епатажу чи піару. Я б свою дитину туди не віддав, але розумію тих, хто віддає. І це нормально, що є різні школи. Важливо, щоб про них було відомо — як і що там відбувається.

Можливо, я просто не розбираюсь — це не моя сфера. І в мене поки що немає дітей. Коли будуть, можливо, я подивлюсь на це інакше. Але я бачив у США ще жорсткіші школи, де викладачі мають право фізично фіксувати дитину, якщо вона вередує — і це ліцензовані фахівці.

Школа Бойка справді цікава. І так, там забирають телефони, шукають їх металошукачем. Мене б це дуже бісило. Я себе знаю: я б викладача послав, вибачте, і більше туди не прийшов. Мене б вигнали з ганьбою. Але для когось такий підхід працює.

— Але це ж теж про академічну доброчесність.

Так, це про доброчесність. Питання, чи таке жорстке покарання має сенс. Якщо всі про це знають, це має сенс. Я прихильник жорстких покарань за порушення. Але чи треба давати право на помилку дитині? Так, треба.

Є правий і лівий шлях, є УКУ, Могилянка і ми — ми відрізняємося. І наш шлях — можна все, але дай результат. Ми бунтарі, а є класики. Бунтарям складно в класиці.

«Розвал уже почався». Про майбутнє університетів, сексизм і віру в себе

— Ви стверджували, що ШІ замінить університети, які не розвивають п’ятий рівень мислення. Як тоді зміниться роль викладача? І де брати викладачів, які готові так мислити?

Думаю, роль викладача умовно розділиться на дві функції. Перша — це дизайнери нових курсів, друга — «фітнес-тренери». Не буквально тренери, а як у фітнес-індустрії: є чемпіони, зірки, новатори, які створюють методики, трансформують їх у продукти, а далі ці продукти передають інструкторам на місцях.

Так само буде в освіті. Є ті, хто створює зміст і формати навчання. Вони роблять технологічну основу. А є ті, хто допомагає людям працювати з цими технологіями. ШІ уможливлює цю трансформацію, бо дає гнучкість і дозволяє масштабувати навчальний продукт. Освіта рухається у бік стандартизації та адаптивності, і ШІ тут — ключовий рушій.

— А оці топові викладачі, вони будуть просто відбиратися?

Ми всіх зберемо в KSE дизайнити. Або ставай топовим дизайнером, або помри, світ туди прямує. Я сподіваюся, цього разу справді станеться руйнація академічної консервативності, де все ще працює принцип: вичитав із книжки, зазубрив, розпізнав, адаптував. Це максимум третій рівень мислення.

А нам потрібні четвертий і п’ятий рівень — перенесення знань у нові контексти, створення нових ідей. Бо ШІ вже кращий за людину на перших трьох рівнях. І якщо люди не перейдуть на глибші рівні мислення, вони не будуть продуктивними. Вони залишаться, але як фізичні виконавці, не як творці.

— Як ви бачите ситуацію на українському ринку вищої освіти з державними університетами?

Думаю, вони не адаптуються. Вони радше зникнуть. Розвал уже почався: менше студентів, менше бюджету, менше контрактників. Формально грошей може бути більше, але інфляція, потреби, ціни — все це з’їдає. Бракує коштів на ремонти, аудиторії занепадають, топові викладачі йдуть. Ми вже бачимо деградацію в нижній половині університетів. І це буде тривати. Залишаться тільки найсильніші.

— Це перспектива на десятиріччя?

Може й довше, але, гадаю, процес буде швидшим, ніж здається. А ми допоможемо.

— Розвалити все?

Створити нове. Ми ж бунтарі. Ми руйнуємо і створюємо. Але не як Трамп, який тільки ламає. Для нас принципово важливо — створити якісну альтернативу. Не просто розхитати систему, а запропонувати щось краще.

— Які плани у KSE щодо профтехів?

У нас є профтех. Зараз там навчають керувати верстатами із системами ЧПК, а потім зварників запускаємо. Я дуже цим пишаюсь. Сам би пішов повчитись і заплатив би за це.

— І як щодо попиту?

Від роботодавців — шалений. Вони готові платити. Ми якісно і швидко навчаємо. Людей на роботу складнувато шукати з тих самих причин: вони або в армії, або ховаються, або виїхали. Дівчат багато йде навчатися, це класно.

— Класно, бо якраз DOU писав у січні, що дівчата краще здебільшого знають математику, ніж хлопці, але на технічні спеціальності більше вступають хлопці.

Розкажу історію про це. Ми відкрили магістратуру з інженерії, до нас вступили дівчата. І одна людина написала, що після КПІ поклялася собі ніколи більше не здобувати вищу освіту. Чому? Через сексизм, знецінювання, зневіру. І тут з’явився KSE з іншою культурою.

Колоніальна культура — це «всім по голові й усіх у багнюку». А культура спроможності — це підтримка.

Мама мені колись сказала, коли я був школярем:

— Те, що ти хочеш зробити, нереально. Але ти цього не знаєш і віриш, що це можливо. Тому, можливо, в тебе й вийде.

І я хочу, щоб усі так думали. Так, здається, неможливо змінити країну, побудувати велику компанію, створити університет, знайти інвестора чи перемогти росію. Але це можливо. І вийде у тих, хто діє.

UPD: 5 червня о 10:18 відредагований заголовок.

Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось7
До обраногоВ обраному0
LinkedIn



Найкращі коментарі пропустити

Миф, что ребенок может несколько лет бегать в бомбоубежище и жить со взрывами под окнами собственного дома и это никак не отразиться на его психическом здоровье.

Це міф, що для дітей мотивація виїзду — безпека. KSE проводило дослідження для першої леді — індекс дитини. Безпека — лише в четвірці причин. Це важливо, але не головне. Треба розуміти, чому люди їдуть. Основна мотивація — краща якість освіти та можливості.

Мотивація виїзду — залишитись живим...

Це міф, що для дітей мотивація виїзду — безпека.

Не миф — родители, которые могут себе это позволить, вывозят пацанов за границу пока им не исполнилось 18 лет.

Деякі діти приходять після школи настільки залякані, що бояться вийти в туалет без дозволу. Їх у школі пригнічували. В Європі вони бачать свободу. Ми маємо дати їм те саме — ріку, поле, простір, відчуття перспективи

і

Якщо подивитися на Гарвард, МІТ, Браун, Пітсбург, Бонн, у всіх є поля в центрі.

а ще

Єдине, про що шкодую — дуби не 300-річні. Було б класно сидіти під таким дубом і розв’язувати математичну задачу.

Wut? Мені здається чи занадто багато уваги формі над змістом? У поєднанні з

Це міф, що для дітей мотивація виїзду — безпека.

виглядає як якийсь сюр. Різниця між Гарвардом, МІТом, Брауном, Пітсбургом, Бонном та KSE у гольф-клубі з перспективою на Оболоні у тому, що при виході за кампус Гарварда, МІТа, Брауна, Пітсбурга та Бонна там все ще Гарвард, Кембрідж, Браун, Пітсбург та Бонн, а не панельне гето Оболоні. Я вже мовчу про перспективу.

Я вот прям не знаю шо й сказати, бо погодитись ну вкрай тяжко. Хоча чому, знаю — це звичайний PR. Ну і політично ангажоване дослідження приводити як аргумент — таке-собі.

118 коментарів

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Сумно и водночас смішно читати, що — при всій повазі до вишів зі статі — читати, що тільки топ-20 з рейтинґів можуть сперечатись з трьома цими вишами.

При цьому взаґалі немає ні про один з вишів Харкова. До речі там є не один які входять до світових рейтинґів (2?). Що це? Зливають освіту у Харкові вазаґалі?

Про себе — працював у двох канадських вишах, у світовому рейтинґу в перших 100. І у кількох компаніях світовоґо рівня (перші 40 по ревеню у США, і світові досяґнення в медцині, RTOS для оборони, космосу, і т.д.). Тому я можу оцінити статтю більше об’єктивно, я вважаю.

Виглядає трохи як трампізм: гольф, 300 річні дуби, 50к запрошеному професору за 2 дні.

Три українські виші потрапили до Світового рейтингу університетів (CWUR, The Center for World University Rankings):
— Інститут математики НАН України (1262 місце);
— Київський національний університет імені Тараса Шевченка (1535 місце);
— Харківський фізико-технічний інститут (1543 місце).
life.pravda.com.ua/...​ogo-reytingu-cwur-308518

але ж ні інститут математики, ні хфті, вони не являються «навчальними закладами». це науково-дослідні інститути (чи ти ба «національні центри») в структурі академії наук. вони певною мірою приймають участь в навчальному процесі в якості базових інститутів, де старшокурсники отримують знання із спеціальних курсів, але ж не навчальні заклади, ні.

тож це 3 просто взагалі потрапили у загальний світовий рейтинг інші просто взагалі не потрапили у загальний світовий рейтинг так?

Якщо потрібні 300-літні дуби, то варто і реально знайти місце для університету, де вже ростуть 100-150 річні.
Це колосальний ривок у часі на 100 років мінімум, або висаджувати вже зараз і через 300 років буде омріяний університет. Мало що в світі можна прискорити, але взяти краще в університетів з історією 100-200-300 років варто.

Tech Talents у ХНУРЕ топ, Олексій Турута все зробив для найкращого рівня освіти по напрямку Advanced алгоритмів — багато AI та блокчейн розробників саме з програми Advanced — і хто працює в Гугл, навіть мій одногрупник Іван Евтушенко, мій одногрупник і я заснували RedDuck.io , і ми не обмежені тим, що я наразі привів

Дуже дивно з топів викидати Харківські активності, УКУ то для Заходу Країни, зі сходу нащо так далеко? Завжди всі в Харків там їдуть, або з Харкова не їдуть нікуди

Війна вносить корективи на користь столиці та заходу України? А не має бути навпаки? Сором

Ви в курсі що для DefTech’у бракує спеціалістів з систем контролю та автоматизації математичного моделювання, й увесь той блокчейн йде лісом ?

Найближча до поточних задач комерційна компанія — це SpaceX, бо вони LBM/rVPM методи виконують на відеокартах, за тими ж принципами що й звичайні ML моделі.

Мені, особисто, огидно що хтось вважає що можна от просто «взяти й запустити» там Docker чи Kubernetes на дроні, й наліпити на те наліпку «система реального часу». Так вже є з auterion’ом, на який всі рівняються, бо довбо...

При чому тут блін DefTech, нас економіка тилу цікавить взагалі? Фінансувати ваш дефенс хто буде ? Де прибуток? Що за балачки пусті ?

Я працював у компaнії яка лідер у систем реальноґо часу, VxWorks / Wind River. Ви пишете те в чому не маєте досвіду. :(( Пушіть про те що знаєте.

Аргументний аргумент.

Ваш досвід автомагічно робить Autherion системою реального часу ?
Чи може в освіту привносить якійсь практичні навички, які можуть забезпечити реальну користь ?

Просто шкода людей що звичайний розподілений консенсус в merkle деревах називають advanced алгоритмом...

На жаль — те що ви пишете немає ніякоґо відношення до RTOS.

Переходи на особистості, приниження, й замір «кваліфікіції» — теж не мають.

Мені прикро що людей обділило не тільки інтелектом... а й емоційним інтелектом.

p.s. що VxWorks що WindRiver я теж вважаю помийкою... але то деталі.

Готовий допустити, що KSE, яку так піарив Федоренко з Проректором на УТ-2 — то є шось непогане, але цим ми не можемо обмежитись — мене цікавить освітня інфраструктура особливо в Харкові, як KSE буде партнеритись з економічними та технічними університетами Харкова, з приватними освітніми програмами родом з Харкова? Чи ми забули де є освітня столиця України?

А ще саме Харків, не столиця, ніяк не Львів — страждає від обстрілів та терору рф. І про Харківську освіту і університети не згадати — це сором

Це все прекрасно, але жодного слова про Харків і Харківські вузи. Саме з Харкова розвивається блокчейн індустрія України, саме з Харкова родом Distributed Lab зі своїми освітніми програмами — Павло Кравченко

Саме з Харкова такі компанії як WhiteBit з власними безкоштовними освітніми програмами, RedDuck.io — топ 3% блокчейн девелопмент сервісних компаній (де я є ко-фаундером) з власною академією блокчейну

Саме Харків був є і буде головним освітнім центром України, ніяк не Львів та інші міста. Київ то є столиця — там теж багато Харківських

блокчейн індустрія

Что именно ві понимаете под «блокчейн індустрія»

зі да, давайте начнем дірявую войну офтопиком.

Є ринок такий, він має оцінку, крипто активів, там є протоколи, так є SDK, там є мови програмування спеціалізовані смарт контрактів, ви фаундеру блокчейн дев компанії щось довести хочете ? RedDuck.io ? Чи партнершип офісеру UltraNet.org ? Я не розумію питання..

я правильно понял что у вас «рінок блокченй индустрии» — єто «вкатівайся в крипту, бро!»?

Можете не вкатываться — тут добровольно, можем без криптанутых дополнительныз

Можете не вкатываться — тут добровольно, можем без криптанутых дополнительныз

и всё таки мне было бы интересно узнать — что именно есть «в индустрии блокчейна» полезного для практического применения в народном хозяйстве?

RWA разве что — токенизация для упрощения взаиморасчетов

ну т.е. снова крипта, вместо, скажем, гривні, бакса или евро.

Ви ж DBA, то подивіться на рішення наше — UltraNet.org/manifest і так-так ми ще тестову мережу не перезапустили — але там є старий білд для вигрузки

То що не так? Чому б не використовувати і ринок і технології для створення інновацій та виходу за межі обмеженого криптоактивами ринку, що в рази менший за фондовий ?

То що не так? Чому б не використовувати і ринок і технології для створення інновацій та виходу за межі обмеженого криптоактивами ринку, що в рази менший за фондовий ?

А можно вместо маркетинкового булшита — конкретніе применения?
криптоактиві, инновации....
ЧТО КОНКРЕТНО в промішленности, ритейле, строительстве, банковском деле, чем еще — можно реализовать/улучшить?

Позже распишу отдельным постом на DOU, наверное, это вопрос хороший, но не для треда

а можно в двух словах, по простому? Пост это будет слишком много, а вот пара понятных предложений — как можно ЭТО использовать в народном хозяйстве (и какую ОНО даст прибавочную стоимость)- было бы в самый раз.

Краще один університет з новою апаратурою, ніж десять з апаратурою 60х років

Тобто на безупинне привселюдне розкрадання державних фінансів гроші є завжди. А от на університети постійно не вистачає.

Так, це стандартний відгук на звинувачення у мародерстві.

Дуже круто що розвиваються такі університети як KSE, бажаю успіхів в рості і успішному маштабуванні бізнесу! Мені здається поєднання унікальної бізнесової, економічної та технічної експертизи дасть можливість готувати фахівців рівня кращих світових університетів. А те що відкриваються нові напрямки в плані мікроелектроніки та напівпровідників (в обласні якій ми працюємо) то взагалі дуже приємно, бачу програми дуже сучасні! В нас у Львові УКУ вдалося створити абсолютно нову «планету» освіти і сподіваюся, що в KSE все вийде, тільки в значно більшому маштабі. Сподіваємося побачити випускників KSE в найкращих світових компаніях, зокрема, також в нашій Infineon Technologies!

Українцям не потрібні університети, — українцям потрібні в’язниці.

А ще милованов і йому подібні вважають, що Україні не потрібен власний продовольчий ресурс, тому виступають за як-найшвидший продаж української сільгоспземлі землі іноземцям.

Тобто, миловановим не потрібен постійно діючий ринок прав оренди на сілгоспземлю. миловановим потрібне разове спускання за безцінь української сільгоспземлі на користь іноземних утримувачів милованова.

А ещё Милованов — мудак, который ворует на посылках Укрпошты.

glavcom.ua/...​mu-ukrposhti-1038912.html

а ще можна трошки взяти у «Українська оборонна промисловість», бо у «Милованова вказано ще й 290 тис. грн зарплати за сумісництвом від акціонерного товариства „Українська оборонна промисловість“»
glavcom.ua/...​z-za-kordonu-1040091.html

і коли каже що

«Ті, хто їде тільки за зарплатою, у нас не приживаються»

то це в нього стосується не всіх)
«Милованов пояснив, чому міністр економіки Свириденко отримує $6 тисяч на місяць у KSE»
www.komersant.info/...​tysiach-na-misiats-u-kse

добре, що в інтерв’ю таки по всім гарячим питанням пройшлись)

Думав над створенням університету з 2014 року, радився з різними людьми. Були ідеї кампусу в 2014-2017 роках. Але після 2020, а особливо 2022-2025 років необхідності в кампусах практично нема. За потреби можна орендувати приміщення на кілька годин, днів, тижнів у Києві, Львові, Яремчі, Буковелі. А 18-40 млн доларів витратити на залучення найкращих викладачів планети. Достатньо відеокурсів, записаних лекцій, підручників. В ІТ, де останні 5 років повний ремоут все працює без офісів, кампусів, а це галузь, де вчишся все життя.
Є сенс збиратись для парного програмування, або попити пива в крутих локаціях на природі. І це 100% не Київ.

Чому українці в 1989-1996 обрали саме такий вектор розвитку (деіндустріалізація, занепад, економічні кризи), а не розвиток як посткомуністичний Китай?

здебільшого тому що прогавили момент приєднання до варшавського блоку це як технічний момент а як політичний ну ссср же ж ні хто не відміняв селяві ))

Чому українці не китайці, малазійці? Могли б хоча б з поляків, литовців, латвійців, естонців, болгар приклад брати!

поляків, литовців, латвійців, естонців, болгар

Цікава компанія 🙄

якби не вони на їх місці були би солдати нато!

Скільки Україна втратила через заборону виїзду ІТ спеціалістів в США, ЄС?
Хтось не зміг підняти сотні тисяч, хтось мільйони інвестицій.

Кому цікаво що там Мілованов меле... Який директор, такий і ВИШ.

Про виш гарні відгуки дуже, насправді

Давайте ± об’єктивно і по-чесному:
1. Мілованов молодець, що робить хоча б щось. Він неоднозначна фігура через свої минулі висловлювання, але за його поточну академічну активність подяка.
2. В більшості( але не у всіх ) поганих речей якими ми зараз незадоволені винна війна і русня.
3. Ті хто можуть, виїжджають не стільки заради безпеки( тому що універ дасть ±6 років відстрочки ), скільки через втрату можливостей.
4. Вступають у друго-третьосортні європейські виші, а не в УКУ і КШЕ знову ж таки через можливості які є «там» і суттєво обмежені «тут». Універ це тільки частина справи, а от можливість стажуватись, будувати нетворкінг, пітчити свої стартапи інвестоарми, відвідувати world-class виставки і конференції і багато чого ще це те, заради чого можна їхати в другосортний виш ЄС чи США.
Ти можеш навчатись у далеко не самому топовому виші Варшави чи Берліну, на вихідні ходити на конференції і майстеркласи в офіс Гугла чи Амазону чи в будь-яку з десятків інших топових контор, а потім вступити туди на стажування і повноцінну роботу.

Збудувати якісні універи потрібно, але якщо нам не вдастся зробити грунтовні зміни на всіх рівнях, а також без повноцінного вступу до ЄС з усіма необхідними реформами, залученню інвестицій, ми, як країна, лишимося просто гарною «фабрикою мізків» з чудовими вишами, які готуватимуть спеціалістів для ринку ЄС та Північної Америки.

1. Мілованов молодець, що робить хоча б щось.

Лучше никакой, чем какой-то ©
Обічно єто применяют при віборе жениха/мужа, но и в других случаях подходит

тому що універ дасть ±6 років відстрочки

Отсрочка не защищает ни от шахеда, ни от смені законодательства, ни от банального беспредела («если призвали то отменить нельзя» Конституционній Суд(?))

ни от банального беспредела

это ещё без учёта «банального беспредела» уже социального вам достаточно самим смотреть собственные же ж новости

и да «после войны» будет естественный период когда будет ещё хуже и «фактор компенсатор» просто необходим чтобы этот период как-либо «компенсировать»

здесь уже смотреть опыт не «варшавского блока» уже но бакланов после ихней войны и «после войны» тоже

ми, як країна, лишимося просто гарною «фабрикою мізків» з чудовими вишами, які готуватимуть спеціалістів

Ві искренне верите что при текущий условиях — мі останемся (и являемся) «фабрикой мозгов с чудесніми вузами»?

Ві искренне верите что

я могу ответить по скольку я слежу (не конкретно за ним но за трендом) и изучаю как раз вопрос ))

да он «искренне верит что»

... и «проблема нового комсомола» это новая чрезвычайно интересная проблема которая стоит чрезвычайно остро и уже вчера уже до ковида а сейчас она только выросла актуально кратно

как её решать вообще не ясно как то технических рецептов и даже гипотез просто нет ну кроме как «просто вывезти всех вменяемых из ссср»

Мілованов молодець, що робить хоча б щось

Ага. Саме він протянув на конкурсі БЕБ відвертого корупціонера ставленика ОП. Ну себто просто вкрав у країни декілька років. При цьому ще всім брехав у вічі..

Я чудово знаю, що він робив і говорив раніше і про БЕБ і про «кожному вчителю по 4 тисячі $ зарплати» і багато чого іншого.
Ні в якому разі його не виправдовую і вважаю, що він за це все має нести відповідну репутаційну відповідальність.

Але безглуздо заперечувати, що КШЕ це зараз досить корисне для України явище і він частково сприяв цьому успіху.

Але безглуздо заперечувати, що КШЕ це зараз досить корисне для України явище

гм я розумію що ти не повіриш то ж то є більше як риторичне но ти не повіриш но воно якраз таки прямо навпаки ))

При цьому ще всім брехав у вічі..

а хто не брехав? )) а трамп не бреше? чи не бреше макрон? усі брешуть! ))

2. В більшості( але не у всіх ) поганих речей якими ми зараз незадоволені винна війна і русня.

зараз не на часі але справедливості то є не зовсім так усі ці «питання» були ровно і далі відмірюючи щонайменше з 20-го року як «національно ковідного» і до речі якраз тоді питання «багато виїхало» стало в повний рост уже на фоні епідемії бо як то більшість просто не повернулися з тій самій польщі де та сама польща надала їм усі належні по медицині по ковіду на рівні з громадянами

і да нагадаю Україна саме тоді вперше «закрила кордони» і «блокпости» до речі також вперше саме звідти

тож списувати на війну усе таки не зовсім точно як то більше того за війни якраз надходить стабільно фінансової допомоги іноземної у щонайменше 1/4 загального національного ввп тож щойно війна закінчиться чи як так «призупиниться» тож одразу же постане питання цих надходжень вже «після війни» і покрити їх нема чим і плану «після війни» як то конкретно у цім питанні нема ні якого

поганих речей якими ми зараз незадоволені винна війна

тож зараз доки війна воно ще й не так погано бо може бути і слід очікувати саме вірогідно буде саме гірше як просто гірше а на стільки гірше вже буде по місцю

тому що універ дасть ±6 років відстрочки

а до чого тут універ відсрочка? у 18-25 рокі автоматична відсрочка за віком бо я так думаю на зараз тіх хто таки встиг відслужить срочку і кому зараз 18-25 то тіх там мізер або 0

скільки через втрату можливостей.

а от звідси цікавіше ну відсиділи вони універ 6 рокі і далі що? це ж то є саме питання яке було і в повний рост і вже до війни як то ти сам пішеш

тому що універ дасть ±6 років відстрочки

тож раніше ті хто хлопці вони використовували універ щоб отримать відстрочки від срочки а сам по собі чи він узагалі кому потрібен у плані вже «можливостей»?

Універ це тільки частина справи, а от можливість стажуватись, будувати нетворкінг, пітчити свої стартапи інвестоарми, відвідувати world-class виставки і конференції і багато чого ще це те, заради чого можна їхати в другосортний виш ЄС чи США.

так як більше деталізоване узагальнення як то а нащо взагалі той універ і що конкретно власне робити вже після універу

ні яких питань на то є у національному масштабі ні хто не давав і раніше ще до ковіду

ковід лише більш підсвітив усе те

і багато чого ще це те, заради чого можна їхати в другосортний виш ЄС чи США.
а також без повноцінного вступу до ЄС з усіма необхідними реформами, залученню інвестицій, ми, як країна

... на сьогодні не маємо додай якіх шансів чи просто можливостей мати які шанси уже як «після війни» що власне так само уже було і «до війни»

без коштів єс як то «грантів на (інфраструктуру та реформи) у процесі приєднання до єс» країна просто не вибереться суто технічно як країна і ймовірно як держава саме як функція читай багато державних функцій не буде профінансувати просто

... як то у тім числі не буде кому профінансувати так само і вже йде до того що не буде кому і виконувати

ми, як країна, лишимося просто гарною «фабрикою мізків» з чудовими вишами, які готуватимуть спеціалістів для ринку

ти досі не розумієш що саме відбувається правда? ні зараз уся сіль «без єс» саме у тім що «без єс» «ми» вже просто не лишимося вже «як країна» не кажучи вже про усі оті

просто гарною «фабрикою мізків» з чудовими вишами, які готуватимуть спеціалістів

за які ти пишеш

за умови можливості поїхати через західний кордон як складової демографії та соціології то є буде не brain drain за який пишеш ти то є буде exodus

можна дивитися на приклади усього «варшавського блоку» одразу після вступу до єс а також ще до того а також на більш гострий приклад країн балтії але тоді ще й часи були трохи інші хоча «польский сантехник» походить вже звідти

зараз це буде багато різкіше саме за умови «демографічного соціального тиску» зумовленого саме разючою різницею умов які буде проходити через західний кордон України

якщо цей кордон пройде уже у рамках самого єс то і є єдиний уже на сьогодні шанс як просто технічно можливість просто понизити рівень цієї «різниці через кордон» інших вже нема і вже не буде

просто гарною «фабрикою мізків» з чудовими вишами, які готуватимуть спеціалістів для ринку ЄС та Північної Америки.

у тім і проблема що самі єс та штати з тім і самі чудово справляються от про це уся ця тема і є на справді

Мілованов молодець, що робить хоча б щось.

Інколи це навіть шкодить

В більшості( але не у всіх ) поганих речей якими ми зараз незадоволені винна війна і русня.

Це маніпуляція. У мене більшість претензій до влади. Агресія РФ це зовнішні обставини. А ті, хто наживаються на біді, це зовсім інше.

тому що універ дасть ±6 років відстрочки

Ви так пишете, ніби-то закони працюють. У моєму розумінні це грати з державою в азартні ігри. Як раз навчання це додатковий ризик, бо всім відомо це тебе можна знайти. А відрахувати заднім числом за якесь «порушення» не питання.

можливість стажуватись, будувати нетворкінг,

Або просто бути в країні, де працюють права й закони.

Збудувати якісні універи потрібно,

От і будують. Єдине чого не вистачає, це нових корпусів. «Ті, хто їде тільки за зарплатою, у нас не приживаються», як на мене с таким підходом скільки не реформуй, все одно...

Це міф, що для дітей мотивація виїзду — безпека.

для дітей може й ні, але для мам-квочок, які масово вивозять своїх черешень, бо з 18 років виїзд закритий, а мобілізаційні закони можуть змінитися будь якої миті, тому що завершення війни не видно, це найперша та найважливіша мотивація.

для мам-квочок, які масово вивозять своїх черешень

О, якраз згадав як в соцмережах люто хейтили жінку що виклала це відео:
youtube.com/shorts/rgSXnVp7FdA

Нарід не той(( Вважаю що треба виховувати українських жінок на легендах про спартанців, на кшталт цієї:
Спартанка відправила на війну п’ятьох своїх синів і стояла на околиці міста, чекаючи на результат бою. Мандрівник прийшов у місто і на запитання жінки відповів, що всі її сини загинули. Жінка обурилася: «Не про це я тебе питала, а про нашу Батьківщину!». Коли ж мандрівник сказав їй, що спартанці перемогли, вона вигукнула: «Якщо так, то я з радістю приймаю звістку про смерть моїх синів!»

А ті, що не піддаються пропаганді, тобто нормальні, нехай не чекають до останнього, а якнайшвидше вивозять своїх дітей подалі від людожерів-нафронтників!

А ті, що не піддаються пропаганді, тобто нормальні

тут існує та проблема що «пропаганда» вже почала «проскальзувать» і то є відбулося ще вчора

і далі проблема тут у тім що у нас у ссср пропаганда теж була (ця чи не ця питання окреме) але питання пропаганди у ссср у періоді «після ссср» вирішувалося саме як «ми хочемо щоб не було як було у ссср»

... і далі цікавіше бо саме цим шляхом «не як у ссср» і пішли «варшавський блок» і прибалти

Україна не пішла цим шляхом тож за що саме чи проти чого саме був сам Чорновіл старший як власне політ в’язень та політ дісідент саме ссср то про то швидко забулося але маємо те що маємо ака селяві

але на сьогодні ця проблема полягає у тім що тоді «після ссср» самім саме «людям з ссср» було що запропонувати і було до чого прагнути як до «не як у ссср»

зараз цього «не як у ссср» поставити за ціль уже не можна тож буквально саме за ціль (як то «відмова від пропаганди» але від якої «пропаганди») то поставити просто ні чого

«вийти» просто нема куди і максимум що є і то є мінімум так само бо нема більш ні чого то є хіба що «увійти до єс» і то як було у ссср «хоч тушкой хоч чучєлом»

Нарід не той((

а самій Україні по собі «вийти» просто нема куди як то було «вийти з ссср» і відповідно просто нема куди і просто іти

от така ... малята (з пропагандою)

...
Зеф, одначе, не збирався бути ласкавим і не приховував цього. Він бурчав, позіхав, перемотував онучі, обзивався, але, спонукуваний, підбадьорюваний і підштовхуваний, врешті-решт розговорився і висловив свої уявлення про причини війни.

Таких можливих причин було, на його думку, принаймні три. Можливо, вони діяли усі разом, а можливо, переважала якась одна. А можливо, існувала четверта, яка йому, Зефові, поки що не спала на думку. Передовсім економіка. Всякому зрозуміло: коли економіка у паршивому стані, найкраще затіяти війну, щоб одразу всім заткнути пельки. Вепр, який зуби з’їв на питанні впливу економіки на політику, завбачав цю війну ще кілька років тому. Башти баштами, а злидні злиднями. Навіювати голодній людині, що вона сита, довго не можна, не витримує психіка, а правити божевільним народом — втіха невелика, особливо якщо врахувати, що божевільні випромінюванню не піддаються...

мам-квочок, які масово вивозять своїх черешень

Вообще говоря, забота о детях и охрана детей — єто первая обязанность матери.

єто первая обязанность матери.

и советская социальная мысль рассматривала этот постулат как пережиток прошлого и в условиях (советского) государства уже государство могло бы брать на себя всю ответственность по заботе о детях и охране и образовании и воспитании и прочих социальных обязанностях (советского социалистического) государства

как то гражданин получает обязанность защищать государство а государство получает обязанность заботиться о гражданине в т.ч. и до того момента когда он технически достигает возможности защищать государство (по возрасту)

міф про існування та чинність якогось «суспільного договору» між панівним та поневоленим класами — це і є найпопулярніша тема та фігура державної пропаганди. щоб тримати стадо у загоні. матері не вивозили синів із радянського совка, тому що покарання за це було суворішим, ніж відбування строку в «армії». на щастя, сьогодні звільнення з-під «суверенної влади» — це лише питання наявності грошей у того, хто намагається покращити та стабілізувати своє життя і добробут.

Коли нападають на міністрів за плагіат — це політична боротьба, а не зміна культури.

Так, це політична боротьба з довб***бами які рвуться до влади попри всю свою нікчемність. Жаль що у пана в голові штучний інтелект замість натурального.

та якби ж там хоч якийсь інтелект був, одні зв’язки

так це ж нетворкінг, в ньому — вся сила :>

Взагалі не розумію. Якщо у міністра був у кандидатьскій плагіат — то він «купив» собі звання кандидата чи доктора. Якщо за це немає покарання — то це прямий приклад того, що на самому високому рівні правий той, хто порішав й можна рішати самому.

Із задоволенням прочитала коментарі, і зрозуміла, що інтерв’ю вже немає сенсу читати. Дякую всім, хто коментував.

Що б мати свою думку, треба іноді зробити цю оцінку самостійно. Оцінювати інтервʼю по коментарям на DOU — це потужно)

Я не згодна була із заголовком лише прочитавши його. З коментарів стало зрозумілим, що дані опитування тих, хто в Україні, а не тих, хто поїхав. Мені цього вистачило, щоб зрозуміти, що дослідження нерелевантне, як і висновки з нього.

на мою думку — читати щось, де брав участь Милованов — це пуста трата часу.

Доцільніше в Івано-Франківській, Львівській, Чернівецькій області побудувати кампус!
В Києві нема сенсу вбухувати 16 млн доларів в одну лише землю.

Чи знайдеться достатня кількість хороших викладачів в цих областях? Наскільки я розумію, зараз викладацька діяльність часто суміщається з бізнесом, державною службою, та й просто столиця дає більше можливостей для самореалізації.

можна запросити іноземних викладачів

Еге, еге...
Я пам’ятаю в середині 90х до нас в гімназію приїжджали волонтери з «Корпусу Миру», їх вчителі англійської залучали до уроків, типу native speakers.

ну є програма Президента по запровадженню американської мови хіба ні?

звісно з європою то є доведеться якось налагоджувати може інакше але як я знаю усі європейскі вузи мають окремі програми які ведуться американської повністю (ну може для європи то є буди часткого британської острівної але я маю сумнів але то вже лінгво дебрі)

усі європейскі вузи мають окремі програми які ведуться американської повністю

Такі програми є і вони приносять університетам непогані прибутки + дозволяють залучати викладачів з-за меж свого мовного простору. Але останнім часом йде тенденція навпаки до їх закриття, бо, мовляв, витісняють корінного студента, який хоче вчитися рідною мовою і не конкурувати за студентське житло з іноземцями за яких платить партія.

Щодо України — хто знає добре американську чи мексиканську — той буде їхати вчитися закордон, адже зараз це стало легше, через ТЗ.

Щодо України — хто знає добре американську чи мексиканську — той буде їхати вчитися закордон, адже зараз це стало легше, через ТЗ.

тади ой треба закривать кордон повністю як було у ссср і нормально вчилися

Не рівняйте волонтерів з професорами стенфордів, гарвардів, берклі, МІТ.

буду здавати свою квартиру в Чернівцях професорам зі

стенфордів, гарвардів, берклі, МІТ
залучали до уроків, типу native speakers.

btw я вже давно перейшов на лекції саме оригінальної американської як ось для прикладу актуальне

Nuclear 101: How Nuclear Bombs Work Part 1/2

і скажу чесно то є якось несподівано аху.ннячко втім здається я то є вже казав

ЗЫ: оце ще щойно спало на думку ще подивитися на британців бо їхній острівний акцент імперський

Як правило в США, ЄС викладачі працюють в бізнесі щоб бути на вістрі технологій, володіти сучасними знаннями, технологіями

в Україні ще й для того, щоб гроші заробляти, бо академічні зарплати не дуже конкурентні

загалом в штатах так само точніше навпаки у штатах щоб заробляти а університетський професор то радше стороння робота

але так само є багато може більшість як у національному масштабі професорів просто повнозяйнятих зазвичай вони відносяться до університетів та коледжів розташованих у обособлених «університетських містечках» бо власне ні якого іншого «бізнесу» там і нема

викладачі працюють в бізнесі щоб бути на вістрі технологій, володіти сучасними знаннями, технологіями

але так само з іншого боку багато університетів як справжніх університетів просто мають свої власні research програми та проекти які відповідно фінансуються деінде зовні і передаються «на виконання» у research departments університетів

ЗЫ: див. TBBT вони якраз там працюють у цім форматі і ще також я пригадую у young sheldon вони там у університеті також мали якусь власну проект який вів (розробляв) професор фізики

щоб бути на вістрі технологій

але тут якраз фішечка що є фундаментальна наука і університети якраз більше про те і відповідно якраз університети на наукові програми вони і є

бути на вістрі технологій

а от бізнес навпаки зазвичай ні ну хіба що може юридичний факультет ))

Цікаве інтервʼю, в чомусь згоден з паном Миловановим, десь ні, але в цілому, бажаю йому успіхів.

Я вот прям не знаю шо й сказати, бо погодитись ну вкрай тяжко. Хоча чому, знаю — це звичайний PR. Ну і політично ангажоване дослідження приводити як аргумент — таке-собі.

Безпека — лише в четвірці причин. Це важливо, але не головне. Треба розуміти, чому люди їдуть. Основна мотивація — краща якість освіти та можливості.

Ок, дивимось на дослідження: 80% — більше можливостей, 64% — побачити світ, 39% — якість освіти, 38% — безпека. Ну, по-перше, 39% та 38% це похибка. По-друге, для молоді «безпека» часто звучить як боягузтво, тому це не дуже соціально прийнятна відповідь. А по-третє, якщо після диплому тебе можуть забрати в ЗСУ — це про обмежені «можливості» чи про «безпеку»?

Далі, в цьому звіті ми бачимо:

Ймовірність того, що дитина НЕ захоче жити в Україні, зростає за таких характеристик: діти з міст, бачать майбутнє України безнадійним чи скоріше безнадійним, батьки мають вищий рівень освіти, визначилися з майбутньою професією, мають вищий рівень самооцінки англійської мови. Ну... логічно, це скоріше про можливості, коли їх немає, то не дуже й хотілося :-)

Це не просто слова, ми маємо доступ до топових викладачів. Наприклад, ми запросили професора з Чикаго, він тут два місяці.

Ну... один професор на два місяці — це доступ до топових викладачів? Серйозно? Зараз, коли будь-який курс MIT чи Стенфорду — два кліки? Це більше схоже на піар, ніж на системну зміну.

Ти там іммігрант, без зв’язків, з мовним бар’єром і в пересічному виші.

А це точно мінуси? Мову вивчиш — плюс. Без зв’язків — значить, сам пробився, теж плюс. Взагалі, «зв’язки» це блат?

Усі розуміють: якщо прилетить ядерна тактика — навіть у радіаційному укритті ти посидиш два тижні, чотири, а потім що? Вийдеш — і радіації вже немає?

Сюр, потім евакуація, як було в Чорнобилі. Навіщо лишатися в радіаційному пеклі? Але для мене більше питання чим офлайн гірше.

Дитина вчиться, що правила й оцінки можна купити. Ігнорувати систему, обходити перевірки. Виходить з універу не зі знаннями, а з навичками, як обманювати.

Потім ми ухвалюємо закони про податки, а людина вже знає, як домовитися з податковим інспектором — тими ж навичками, які здобула в університеті.

Це не діти винні, що система така. Якщо правила можна обійти — значить, проблема в законах або системі. У нас корупція не з універу починається, а з кодексів: якщо вигідніше платити податки — люди платять податки. Якщо вигідніше домовитися з інспектором — відповідно.

Якщо додати що 100% це чоловіки і жінки, то 40% безпека це як раз «мобілізаційний ресурс». Ну і ясно що не всі можуть тупо поїхати за кордон, хто фінансово а хто і ідейно, от і вийшло 38% Тому пан в статті трошки пи... Маніпулює

Взагалі враження від статті: взагалі по взагалям, жодної цікавої думки, чимость нагадує потік представників «канадської» фірми, яких неможливо зупини, чисте балабольство напевне від щастя від 40 мільйонів. Питання можна задавати до кожного речення, освітніх проблем ніяких, окрім як студентів заманити.

Взагалі, 40 мільйонів, це як мінімум 40 спеціалістів, які могли би повести цікаві наукові проекти. Але...

«Ті, хто їде тільки за зарплатою, у нас не приживаються»

Тут можна поставити крапку, як на мене.

чисте балабольство напевне від щастя від 40 мільйонів.

38 мільонів то є сама «оптимістична» вже оцінка яка звучить «у офіційних повідомленнях»

... я якось зачепив якусь цифру яка давала кількість і буцімто «відсоток від населення» тож не полінився порахувати 100% вийшло якраз 38 млн чи трохи більше тут «трохи» може 38.1 але не 38.8

і я думаю то є «пораховані» всі включно зі кримом

Це про гроші:

Київська школа економіки інвестує 40 мільйонів доларів у побудову нового кампусу на Оболоні в Києві. Він базуватиметься на місці гольф-клубу, на купівлю якого виділять 18 мільйонів доларів. Решту коштів спрямують на перебудову комплексу для освітніх потреб та обладнання лабораторій.

сорі як кажуть не братья руські «голодній кумі» ))

Миф, что ребенок может несколько лет бегать в бомбоубежище и жить со взрывами под окнами собственного дома и это никак не отразиться на его психическом здоровье.

Як це реалізовано в Ізраїлі в 1970-2025?

ви порівнюєте обстріли пукавками Ізраілю із повним арсеналом кабів, дронів,крилатих та балістичних ракет? — ГЕНІАЛЬНО. на перездачу.

fakty.com.ua/...​yuye-izrayil-shho-vidomo
Характеристика ракет «Кассам» — на нас FPV дрони та шахеди з більшою бойовою частиною летять.
res.cloudinary.com/...​/pixv50ai0xxwzklpy3ae.png

Фаджр-5 масса БЧ — 175 кг
і т.д.
Вчить матчастину перш ніж порівнювати обстріли Ізраілю з Україною

ну так на справді ніяк ))

ЗЫ: але як зокрема контрольні пункти з перевіркою вмісту сумок на вході кожного торгового центру та рамки металошукачів у аеропортах вокзалах тощо тож то є реалізація більш конкретно на більш конкретну саме локальну терористичну загрозу

як то зокрема у аеропорт догляд машин на в’їзд ще окремо від догляду людей вже на вхід

Деякі діти приходять після школи настільки залякані, що бояться вийти в туалет без дозволу. Їх у школі пригнічували. В Європі вони бачать свободу. Ми маємо дати їм те саме — ріку, поле, простір, відчуття перспективи

і

Якщо подивитися на Гарвард, МІТ, Браун, Пітсбург, Бонн, у всіх є поля в центрі.

а ще

Єдине, про що шкодую — дуби не 300-річні. Було б класно сидіти під таким дубом і розв’язувати математичну задачу.

Wut? Мені здається чи занадто багато уваги формі над змістом? У поєднанні з

Це міф, що для дітей мотивація виїзду — безпека.

виглядає як якийсь сюр. Різниця між Гарвардом, МІТом, Брауном, Пітсбургом, Бонном та KSE у гольф-клубі з перспективою на Оболоні у тому, що при виході за кампус Гарварда, МІТа, Брауна, Пітсбурга та Бонна там все ще Гарвард, Кембрідж, Браун, Пітсбург та Бонн, а не панельне гето Оболоні. Я вже мовчу про перспективу.

Чисто уточнити — коли діти провчаться в Кембриджі — вони ж поїдуть в Лондон, в якому теж панельні гето, ні?

Це вже залежить від дітей, але це питання притягнуте за вуха, і сенс мого коменту не у панельних гето Лондона. Ви ж це розумієте?

ага, також я розумію, що там будуть такі ж проблеми з житлом. Ті ж панельні гетто, те ж добирання на роботу в офіс через пів Лондона. В ЖК в Києві немає гольф-клубів? Принаймні корти є.

І знову за рибу гроші 🤦‍♂️ А ще у Британії заборонені подвійні вікна у старих історичних будинках.

я сильно сумніваюсь, що в НЕайтішників НЕсеньорів буде можливість знімати такі квартири.

Це міф, що для дітей мотивація виїзду — безпека.

Не миф — родители, которые могут себе это позволить, вывозят пацанов за границу пока им не исполнилось 18 лет.

Це міф, що для дітей мотивація виїзду — безпека
У вибірку не ввійшли діти, які на момент опитування
перебували за межами України, зокрема ті, які виїхали з країни
як біженці та проживають в інших державах

Серйозно? Тобто дослідження про мотивацію виїзду провели без урахування тих хто виїхав? Нє ну ¯\_(ツ)_/¯

То дослідження виглядає просто як попил бабла

«Интернетом в нашей стране пользуются 100% населения. Такие результаты опроса, проведённого на сайте...» ©

Це міф, що для дітей мотивація виїзду — безпека. KSE проводило дослідження для першої леді — індекс дитини. Безпека — лише в четвірці причин. Це важливо, але не головне. Треба розуміти, чому люди їдуть. Основна мотивація — краща якість освіти та можливості.

Мотивація виїзду — залишитись живим...

Звичайно.

Про порушення прав людини, репрессії й катування населення, фактичну втрату суб’єктності — згідно пункту 3 статті 2 договору про корисні, договір має вищу юридичну силу за Конституцію України, або будь які інші закони, включно з написаними в майбутньому; відповідну антиконституційну діяльність влади й збройних сил, забули... «навіть не входить в четвірку».

згідно пункту 3 статті 2 договору про корисні, договір має вищу юридичну силу за Конституцію України

чобля? :)
Вы там совсем уже ебанулись, болезные?

КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141)

Стаття 8. В Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Нормальна закладочка. Щоб потім, як здихаємось зеленої плісняви, просто визнати цей договір як недійсний конституційним судом.

Хто її писав, в чиїх інтересах? Ті люди ще живі, що накалякали за кілька місяців у 1994-1996?
Ситуація та умови в країні 1990-1996 та 2005-2025 змінились? Структура власності, політика, доктрина, людські ресурси.
Які висновки?
Українці нагадують людей які у 21 столітті намагаються жити за законами та правилами пастухів Близкого Сходу першого століття.
Невже правила, які написані дві тисячі років тому в інших умовах, іншому кліматі, іншому суспільстві для іншої культури актуальні ? Це нонсенс і дурня!
Ми ж не жили за конституцією 1977 року у 1996-2008? Так само нема сенсу жити після 2022 за конституцією 1996.
Чи хтось з вас працює на ПК 1994-1996 років, або в IDE 1996-1998 року?

Підписатись на коментарі