Зеник Матчишин: «Англійська і софт-скіли — це останнє, що блокує наш прорив на світові ринки»
[Перевод на русский язык — в конце материала.]
Розмова з Зеником Матчишиним — засновником кількох User Group у Львові, сайту rozrobka.com та Staff Engineer компанії Lohika, — про спільноту ІТ, перспективи українців на світовому ринку та різницю між Львовом та Києвом.

— Розкажи коротко про себе.
— З комп’ютерами мав справу ще з дитинства, з 7 років, більш професійний досвід — з 2001 року. Тоді почав працювати, а з 2004 — на повний робочий день, останні 6-7 років — на лід-позиціях. На «Логіці» зараз я є на позиції Staff Engineer, така досить цікава, не дуже поширена позиція. Один з прикладів власне технічного, а не менеджерського кар’єрного розвитку. Крім того веду одну з лабів (Lohika Labs) — Scalable Java Lab.
Staff Engineer-ів на Логіці троє. Обов’язків декілька. Займаюсь тим, що називається, technical pre-sales. Коли проект доходить до стадії технічних деталей, на перший план виходжу я і «рівняю» дорогу для команди, щоб вона комфортно почала робити цей проект. Крім того, на деяких проектах виступаю у ролі архітектора і, якщо є потреба, в ролі технічного консультанта.
Проекти — це все те, що пов’язано з Java у львівському офісі. Також консультую інші офіси Lohika по джавішних проектах та технологіях. Зараз 4 проекти, в одному я в ролі архітекта, в інших — консультант. Всі вони пов’язані з Big Data та масштабованими технологіями. Мені це цікаво і, власне, це причина, чому я на «Логіці».
— Як виникла ідея створити сайт rozrobka.com?
— Початкова ідея була така... Я ще пам’ятаю часи, коли зарплати були не такими, як зараз, а 40-50 доларів, і наскільки життя відрізнялось від того, що є зараз. Ще в ті часи, коли я тільки вчився (закінчив «Прикладну математику» Університету І. Франка, спеціальність — «Системний аналіз»), було якесь таке відчуття, що знання не треба ховати, ними потрібно ділитись. І чим більше буде розумних людей навколо тебе, тим краще буде всім. В ІТ, звичайно, є схильність до так званих Rock Stars — прийшли, все повирішували і пішли, але в загальному сенсі це командна робота, робота компаній. І чим більше фірм з високим технічним рівнем, тим краще всім. Ми разом конкуруємо на глобальному ринку. І найлегший шлях тоді, який був у межах моїх сил, це обмін знаннями.
На робочому шляху, так сталось, всі проекти були цікаві та складні. Тому було чим ділитись. Мали місце внутрішні події — мітинги, презентації, але було відчуття, що цього мало. Також була певна низька віра в себе серед айтішників. Ми були дещо ізольовані, а навколишня реальність — сумна. Згуртування, на мою думку, все це сильно покращувало і давало позитивний погляд на речі.
Все починалось з підтримки юзер-груп. Однією з перших у Львові була джава-юзер-група (Java Users Group of Lviv), заснована в 2009 році Андрієм Андруневчиним, моїм одногрупником. Ідея була в чому: є світова практика джава-юзерс-груп, люди збираються, обговорюють технічні теми, цікаві новинки, нюанси використання. Разом з тим відбувається обмін досвідом поза межами компанії.
Перша зустріч відбулась в університеті, місцеві студенти допомогли нам з організацією місця, прийшло десь 20 осіб, в основному колишні співробітники, але, як кажуть, справа пішла. Були різні теми та багато обговорень, але найбільшою проблемою було не цікавість теми, а як донести інформацію про подію. Нормальних каналів поширення інформації не було, крім скайпів, «аськи» і пошти. Але, враховуючи, що ці інструменти також використовувались для роботи, вони не те щоб ігнорувались, але і ефективними не були.
Оскільки вже поширений Linkedin, і Юзер-групи краще сприймаються, з кожною зустріччю учасників ставало все більше. Так на останньому EDGE Lviv було біля 200 людей. Зважаючи на те, що позиціонувався він як захід виключно для сіньйорів і техлідів, тобто обговорювалися складні речі, для частини людей просто незрозумілі, така аудиторія — це дуже добре, враховуючи розмір ІТ у Львові. Та сама Джава Юзер Група набирала від 20 до 100 осіб, залежно від теми зустрічі і чи підключалась компанія, яка пропонувала офіс, до реклами. Люди, в принципі, цікавляться, але всі стараються планувати наперед, і, відповідно, хтось або не встигав, або не знав.
З часом Джава Юзер Група була успішна, люди збирались, обговорювали цікаві теми. Вона не була настільки систематичною і настільки потужною, як західні юзер-групи, але принаймні це вселяло віру. Згодом почали цікавитись компанії, як для реклами, так і просто з позитивних міркувань, що вони є частиною спільноти. Почали пропонувати приміщення, піци-пиво, щоб людям приємніше було проводити час.
Згодом з’явилась .Net-група, започаткована Дімою Малєєвим і ще декількома людьми, які наділяли енергією цю групу. Відповідно вона була сфокусованою на .Net технологіях згуртувавши навколо себе .Net-тусовку.
Я доповідав і на .Net- і Java юзер-групах, але деколи було відчуття, що не завжди люди сприймають те, що розповідалось. Деякі речі досить складні. Тому з’явилось бажання створити нову групу, яка спеціалізуватиметься на складних речах, які необов’язково знати початківцям, але які цікаві людям вищого технічного рівня. Такою стала EDGE Lviv.
І врешті-решт з’явилась QA, тобто тестерська група. Там зустрічі були дуже потужні. На другій зустрічі здається, було більше ніж 200 осіб.
— Чи нема проблем з місцем, де збиратись?
— Проблем нема. Більше є питань щодо узгодження деталей з компанією: коли планується збір, дані щодо кількості учасників, часу. У більшості випадків компанії відповідають «так». Ми стараємось, щоб не було прив’язки і заангажованості щодо конкретних фірм. Зазвичай, люди стараються, щоб кожного разу зустріч проходила в іншому офісі, хоча виходить, звичайно, по-різному.
— Яка з юзер-груп є найактивнішою, найбільш чисельною?
— Суб’єктивно, так виглядає, що найактивнішою була QA-група, адже їх (тестерів) справді найбільше. І хоча зустрічей було тільки дві, але вже перші дні всі місця були заброньовані, дуже багато людей зареєструвалось.
Інші групи міняють форму. Наприклад, Діма Малєєв організував щось більше, вже не юзер-групу, а full day event. Це вже не просто одна-дві доповіді. Це вже новий рівень.
Паралельно до цього розвивалась Розробка. Ідея дуже проста. Є DOU.ua; я чи не з перших тижнів слідкував за сайтом, був дуже активним його прихильником, всім рекомендував. Такі ресурси дуже важливі, вони є каталізаторами розвитку. Це як дороги з мостами. Вони самі по собі нічого не роблять, але пришвидшення транспортування прискорює й інші процеси.
Те, як розвивався DOU, це те, що у фірмах називають «курилкою». Тобто дорослі дяді приходять, обговорюють важливі і не дуже теми, про роботу, про життя. Це добре, але воно більше орієнтоване на серйозні теми про якісь деталі роботи, але не на технічні речі. Наприклад, тем, як підняти останній фреймворк, на DOU немає в принципі. Можливо, на форумі проскакують технічні питання, але головний фокус на спільноті. Плюс, це були люди, які багато років в ІТ. Вони високого рівня, і було певне несприйняття початківців, людей взагалі без досвіду роботи. Була певна така відсутність спільної мови. І остання деталь, не зовсім очевидна. DOU не так давно був переважно російськомовним. З цим, звичайно, ніяких проблем немає, але в Західному регіоні є люди, які досить негативно це сприймають. Можна довго говорити, правильно це чи ні, але такі люди є.
Ідея «Розробки» була не конкурувати, а запропонувати інші місця, де можна поговорити на інші, технічні теми, із фокусом на україномовність. Це не означає, що сайт виключно україномовний, є також статті і англійською, і російською.
Я знайомий та спілкувався з Максом Іщенком, DOU — це повноцінний бізнес, «Розробка» — це, наразі, альтернативний аматорський проект.
По ходу виникнення була спроба побудувати спільноту, яка орієнтована на технічні речі. Наприклад, туторіал з використання певної технології, новини, з ними пов’язані. З наголосом на україномовності, щоб згуртувати навколо людей, які розкидані по різних сайтах світу. І головна ціль — цим самим каталізувати інші процеси, наприклад, коли планується якась зустріч, є де про це сказати.
Це не форум системних адміністраторів міста Рівне. Це вже майданчик, з якого можна доносити інформацію до ІТ-спільноти.

— Якщо продовжити тему, крім української мови, ще є якісь суттєві відмінності між аудиторіями ДОУ і Розробки?
— Фокус на технічних речах, це і було основним. Я старався, щоб так і залишалось. Також — акцент на початківцях. Технічний рівень речей, які описуються доступний для людей, які починають свій шлях в IT. Допомога, щоб вони швидше стали на ноги.
— Чи не було ідеї зробити ресурс комерційним?
— Ідея була, і сайт впевнено прямував до цього. Спочатку все було добре, але почалась жорстока реальність.
Свято закінчилось не так давно — з введенням Податкового кодексу. СПД в тому вигляді, як це було раніше, припинили існування. Фінансова сторона проекту, якби я хотів вести його як власний бізнес, ускладнилась. Тепер треба мати бухгалтерів, відкривати компанію. Це не те, до чого я готовий. «Розробка» як проект має сенс, але мені подобається займатись тим, чим я займаюсь на «Логіці», і я не хочу це покидати заради спілкування з податковими органами.
Бо якщо працювати з компаніями, вони б хотіли, щоб все було чисто і по-білому. Наразі я оплачую витрати, пов’язані з підтримкою сайту, з власної кишені. Сподіваюсь, щось зміниться на краще, і не потрібно буде стільки складних дій для підтримки простих проектів.
— Як в «Логіці» ставляться до «Розробки» та юзер-груп?
— До «Розробки» — нейтрально. Моя діяльність в «Розробці» не перетинається з задачами на роботі, конфлікту інтересів немає. В принципі, це не є щось, що я приховую.
До юзер-груп ставлення дуже добре. Наприклад, «Логіка» спонсорувала зустрічі EDGE Lviv, не тільки приміщення — конференц-зал одного з готелів, — а й пиво-піци. Дрібниця, але приємно. «Логіка» бачить, що юзер-групи та технічний розвиток — це важливо. Це те, під що можна відкривати бюджет і потім не шкодувати. Працівники «Логіки» також відвідують ці зустрічі. Це не є тренінг, де людина здобуває знання і є миттєвий результат. Це щось, що покращує атмосферу взагалі в компанії і у Львові в цілому. Компанія це розуміє і намагається підтримувати.
— Чи нема планів організувати нові user groups?
— QA — це була остання з крупних вільних ніш. Є багато менших локальних спільнот, наприклад, Flex, але вона вже більше всеукраїнська, а не львівська. У створенні юзер-груп важлива не стільки ніша, а людина, щоб вона могла все організувати: доповідачів, зустріч, щоб це не було просто «а давайте зустрінемось попити пива», а на якусь тему, з обговоренням. Тому зараз така тенденція, що краще менше юзер-груп, але більше подій. Наприклад, робиться певна подія на цілий день, в її межах є потоки, і ми збираємось, щоб поділитись чимось цікавим.
Досить багато людей, в тому числі і з львівських юзер-груп, доповідали на всеукраїнських подіях. Я, наприклад, доповідав на одеському IT Jam, там було більше тисячі учасників, це зовсім інший рівень. Думаю, ми впевнено крокуємо до інтеграції зі світовими юзер-групами в формі якоїсь події.
Наші люди доходять до певного рівня професіоналізму, як в представленні інформації, так і в її корисності. Ми стаємо учасниками світових процесів. Це дуже добре. І не просто ті самі люди стають кращими, з’являються нові. Їм це цікаво, вони хочуть і можуть.
— Скільки часу потрібно, щоб українська спільнота інтегрувалась у світову? Чи цьому ніколи не статись?
— Вона вже плавно вливається. В останні роки дедалі більше людей з українського, і, зокрема, львівського, ІТ є учасниками світових конференцій. Більше слухачами, звичайно. Але це перший крок, щоб вони стали доповідачами. Наприклад, минулого року я був на Java One 2011 в Сан-Франциско. Звичайно там є одиниці — «звірі», які рвуть все, але рівень як мінімум половини — це цілком досяжні вершини. У нас є люди такого рівня. Це питання декількох років, і доповідачі з України будуть на конференціях світового рівня.
— Багато чути нарікань, що українці погано знають англійську, і саме це зупиняє багато процесів.
— Так. Це суттєва проблема. І чіткого бачення, як це вирішити, нема. Заставити людину вчитись, якщо вона не розуміє, для чого, важко. Наразі рішення більш силове. На всіх фірмах, принаймні про які я знаю, взагалі не беруть людей без знань англійської. Тим самим компанії силують теперішніх студентів, що без англійської, який би він не був крутий технічно, — «кіна не буде».
Крім англійської, іншим пріоритетом я вважаю так звані софт-скіли (soft skills) — як людина працює, як себе поводить, як сприймає і ділиться інформацію. Це дуже широка тема. Але, по суті, англійська і софт-скіли — це останнє, що блокує нас від прориву на світові ринки. Ці дві речі нас суттєво виділяють серед решти ІТ-шників з західних фірм.

— Детальніше про софт скіли...
— Це те, наскільки людина працездатна. Всі чули, що таке культурні різниці. Це ще одна широка тема: наше виховання, культурні особливості, які впливають на нашу поведінку на роботі. Елементарний приклад — Індія. В їхній культурі не прийнято заперечувати вищому за рангом. І для того, щоб виправити в собі таку особливість, потрібно багато часу. У нашому вихованні заперечувати керівництву теж не дуже поширено, але це відносно допустимо. І це одна з наших багатьох переваг, по софт-скілах, над індійцями. Бо в західній культурі очікується, що якщо кажеться якась нерозумна річ, людина має про це сказати. Це те, що називається пушбек: «Ні, це не буде два тижні, це буде місяць» або «Ні, це взагалі неможливо». Ця та інші «маленькі дрібниці» робить проекти в Індії такими страшними: і якість не та, і не встигають. Оскільки в певний момент приймались не раціональні рішення під тиском культурних особливостей.
Сюди так само входить те, як людина сприймає критику, чи розуміє свої сильні і слабкі сторони. Ті питання, з яких часто сміються на співбесідах, для людей з Заходу є важливими. І коли людина щось непевне на них відповідає, вони цього не розуміють. Це є частиною західної культури, і якщо вони бачать не сприйняття, то можуть просто відмовитись працювати з цією людиною.
Тема софт-скілів, насправді, дуже цікава. У нас на «Логіці» є дві форми, за якими оцінюються працівники: технічна і софт-скіли. Остання містить приклади правильної поведінки, як людина себе має поводити, а як ні. Щоб не чекати коли на проекті справді щось станеться, а показати правильні шаблони поведінки, дати можливість людині виправитись. Це дає можливість брати участь в кращих проектах, так як люди на Заході не люблять бавитись в якісь дитячі ігри, в перевиховання. Вони хочуть, щоб була зроблена робота. Коли нетехнічні речі виходять на перший план, в більшості випадків, це дуже погано закінчується. Ми вже навчились на цьому. І якщо проект технічно складний, це означає, що людина повинна мати розвинені софт-скіли.
І чим більше фірм будуть надавати цьому значення, тим краще.
Ми нарешті відійдемо від конкуренції з Індією, і перейдемо до конкуренції з Ізраїлем чи внутрішнім аутсорсингом на Заході. Там люди не мають проблем ні з англійською, ні із софт-скілами.
При чому в Індії з англійською, середньостатистично, краще ніж у нас. І навіть якщо їхній технічний рівень слабший, він виглядає зрозумілішим. Тільки через те, що ми не можемо розповісти, наскільки ми круті.
Коли йдеться про проект «з нуля», про останні технології, в Індії з тим суттєві проблеми. Креативні риси характеру там слабо розвинені, і людей, які можуть творити, там дуже мало.
— Ти вже багато років слідкуєш за українською ІТ-спільнотою, як вона змінилась за цей час?
— З кардинальних змін — частина високопрофесійних людей виїхала, однак, що добре, таких не дуже багато. Частина людей залишилась, і вони суттєво зміцнюють місцеві фірми. З’являються люди дуже високого технічного рівня, що допомагає фірмам братись за складні проекти. Це дуже добре.
Крім того, багато фірм навчились продавати. Те, що було 6-7 років тому, і те, що є зараз — це дві великі різниці. Фірми значно професійніші, конкурують з рештою світового ІТ. Колись це були просто розумні технічні люди, які ніяк не могли запропонувати свої сервіси. Зараз є розумні технічні люди, які вміють продатись, які знають як боротись за проект, як за нього братись. Кількість професійних проектів у львівських фірм зараз суттєво вища, ніж колись.
Також присутній технічний ріст. Компанії дають можливість займатись більш складними речами. Ми можемо братись за проекти, де не десятки людей працюють, а сотні. І це також добре.
— Львівська спільнота на фоні загальноукраїнської виділяється?
— Історично так склалось, що вона була ізольована. Тут хороша наукова база. Частина львівських фірм відносно старі, і культурно тут був значно більший дотик зі Штатами, з Європою, Польщею. Спільнота доволі швидко розрослась до великих розмірів. Наскільки я пам’ятаю, Львів зараз серед ІТ на другому чи третьому місці. Звичайно, були люди, які поїхали працювати в інші міста, наприклад, у Київ. Але, останніми роками зарплати не те, щоб зрівнялись, але не є суттєво нижчими, ніж в столиці, а спосіб життя у Львові значно розмірніший — у нас нема двохгодинних «корків», багато хто взагалі на роботу пішки ходить, це 20-30 хвилин. Та й саме місто сприяє спокійному життю. Тому Львів став не стільки інтегрованим, скільки альтернативним, так як він справді суттєво відрізняється від решти українського ІТ-сегменту. Львів можна спокійно продавати як місце праці для решти. Наприклад, у нас було декілька людей, які з Києва переїхали сюди працювати.
— А які саме суттєві відмінності Львова від українського ІТ?
— У Львові майже повністю відсутні проекти, націлені на внутрішній ринок. Також мало продуктових компаній, започаткованих тут. Ті, що є, в більшості є в тіні і не дуже бажають привертати до себе публічну увагу. З другої сторони, є дочірні компанії продуктових фірм, які суттєво відрізняються по процесах та «духу» від решти «класичних» аутсорсингових фірм. Самі аутсорсингові фірми дуже різні. Кожен може знайти для себе так звану «компанію мрії», яка найбільше відповідатиме очікуванням цієї людини.
Львів, здається, єдине українське місто де ІТ було названо пріоритетним напрямком розвитку міста. Причому це не PR-акція можновладців, з’явився цілком конкретний майданчик співпраці між компаніями та держустановами — IT-BPO Кластер. В рамках цього кластеру вже було зроблено декілька спільних кроків.
І, що найголовніше, це не Сколково по-львівськи, а власне робота над меншими, водночас більш досяжними цілями.
Це збільшує потенціал і, на мою думку, пришвидшує захід на місцевий ринок великих світових гравців, як свого часу відбулось у Кракові.
Ну і не зовсім технічне, але не менш важливе. Життя поза роботою має місце і воно досить приємне. Традиційність, багато культурних подій, ментальна близькість з Європою суттєво вирізняють Львів від інших українських міст.
Фото: Василь Трухан.
Зеник Матчишин: «Английский и софт-скиллы — последнее, что блокирует наш прорыв на мировые рынки»
Разговор с Зеником Матчишиным — основателем нескольких User Group во Львове, сайта rozrobka.com и Staff Engineer компании Lohika — об ІТ-сообществе, перспективах украинцев на мировом рынке и разнице между Львовом и Киевом.

— Расскажи, пожалуйста, о себе.
— С компьютерами имел дело еще с детства, с 7 лет, более профессиональный опыт — с 2001 года. Тогда я начал работать, а с 2004 года — на полный рабочий день, последние 6-7 лет — на лид-позициях. В Lohika я сейчас Staff Engineer, такая очень интересная и не слишком распространенная позиция. Один с примеров технического, а не менеджерского карьерного роста. Кроме того веду одну из лаб (Lohika Labs) — Scalable Java Lab.
Staff Engineer-ов в Логике трое. Я занимаюсь тем, что называется technical pre-sales. Когда проект доходит до стадии технических деталей, на первый план выхожу я и ровняю дорогу для команды, чтобы она комфортно начала делать этот проект. Кроме того, на некоторых проектах выступаю в роли архитектора и, если есть необходимость, в роли технического консультанта.
Проекты — все связанное с Java во львовском офисе. Также консультирую другие офисы по Java-проектам и технологиям. Сейчас 4 проекта, в одном в роли архитектора, в других — консультант. Все они связаны с Big Data и масштабируемыми технологиями. Мне это интересно, именно поэтому я и в «Логике».
— Как появилась идея создать сайт rоzrobka.cоm.uа?
— Начальная идея была такая... Я еще помню времена, когда зарплаты были не такие, как сейчас, а 40-50 долларов, и насколько жизнь отличалась от теперешней. В то время, когда я только учился (окончил «Прикладную математику» Университета Франка, специальность — «Системный анализ») было ощущение, что знания не надо прятать, ими надо делиться. И чем больше умных людей вокруг тебя, тем лучше всем. В IT, конечно, присутствует склонность к так называемым Rock Stars — пришли, все решили и ушли, но, в общем, это командная работа, работа компаний. И чем больше фирм с высоким техническим уровнем, тем лучше всем. Мы вместе конкурируем на глобальном рынке. И самый простой пусть, доступный мне в то время, — обмен знаниями.
По работе, так получилось, все проекты были интересными и сложными, было чем делиться. Присутствовали внутренние события — митинги, презентации, но не оставляло ощущение, что этого мало. Также была низкая вера в себя среди айтишников. Мы были изолированными, а окружающая реальность — печальной. Сплочение, по моему мнению, ситуацию улучшало и давало позитивный взгляд на вещи.
Начиналось все с поддержки юзер-груп. Одной из первых была Java Users Group of Lviv, основанная в 2009 году Андреем Андруневчиным, моим одногруппником. В чем была идея: есть мировой опыт джава-юзерс-груп, люди собираются, обговаривают технические темы, интересные новинки, нюансы использования. Параллельно идет обмен опытом вне компаний.
Первая встреча состоялась в университете, местные студенты помогли с помещением, пришло около 20 человек, в основном бывшие сотрудники, но, как говорят, лед тронулся. Мы обсудили много тем, но главная проблема — не тема, а как донести информацию о встрече. Нормальных каналов распространения информации не было, кроме Skype, «аськи» и почты. Но, учитывая, что эти инструменты также использовали для работы, их не то чтобы игнорировали, но и эффективными они не были.
Поскольку сейчас распространен Linkedin, да и юзер-группы воспринимают лучше, с каждой встречей количество участников увеличивается. Так на последний EDGE Lviv пришло около 200 человек. Учитывая, что позиционировался он как исключительно для синьоров и техлидов, то есть обсуждали только сложные вещи, для многих людей просто непонятные, такая аудитория — это очень хорошо, как для размеров IT-сообщества во Львове. Джава-группа набирала 20-100 человек, в зависимости от темы встречи и участия компании, которая предлагала офис, рекламу. Люди, в принципе, интересуются, но все планируют наперед, и, соответственно, кто-то или не успевал, или не знал.
Со временем Java User Group стала успешной, люди собирались, обсуждали интересные темы. Она не была настолько систематической и мощной, как западные группы, но по крайней мере это вселяло веру. Потом заинтересовались компании — как для рекламы, так и просто из позитивных соображений, что они являются частью сообщества. Начали предлагать помещения, пиццы-пиво, чтобы людям было приятнее проводить время.
Потом появилась .Net-группа, основанная Димой Малеевым и другими людьми, которые наделяли энергией всю группу. Соответственно, она сплотила вокруг себя .Net-тусовку.
Я выступал с докладами и на .Net і Java юзер-группах и иногда было ощущение, что не всегда люди воспринимают то, что им рассказывают. Некоторые вещи весьма сложные. Появилось желание создать новую группу, специализирующуюся на сложных вещах, которые необязательно знать новичкам, но которые интересные людям с более высоким техническим уровнем. Такой стала EDGE Lviv.
И, наконец, появилась QA, то есть тестерская группа. Там встречи очень мощные, на вторую, кажется, пришло больше 200 человек.
— С местом для сборов проблем нет?
— Нет проблем. Больше вопросов по поводу согласования деталей с компанией: когда планируется встреча, данные по количеству участников, время. В большинстве случаев компании отвечают «да». Мы стараемся, чтобы не было привязки к конкретным фирмам. Люди стараются, чтобы каждая встреча проходила в другом офисе, хотя, получается, конечно, по-разному.
— Какая из юзер-групп самая активная, большая?
— Субъективно, самой активной была QA, поскольку их (тестеров) на самом деле больше всех. И хотя встреч было только две, в первые дни все места забронировали, очень много людей зарегистрировалось.
Другие группы меняют форму. Например, Дима Малеев организовал что-то большее, не группу, а full day event. Это не просто один-два доклада, это уже новый уровень.
Параллельно развивалась «Розробка». Идея очень простая; есть DOU, я с первых недель следил за сайтом, был активным его сторонником, всем рекомендовал. Такие ресурсы очень важны, они являются катализаторами развития. Это как дороги и мосты. Сами по себе они ничего не делают, но ускорение транспортировки ускоряет другие процессы.
То, как развивался DOU, — это то, что в фирмах называют «курилкой». То есть, взрослые дяди приходят, обсуждают важные и не очень темы, о работе, о жизни. Это хорошо, но это ориентация на серьезные вещи о деталях работы, а не на технические вопросы. Например, тем о том, как поднять последний фреймворк, на DOU нет в принципе. Возможно, на форуме проскакивают технические вопросы, но главный фокус — на сообщество. Плюс, аудитория — люди, много лет проработавшие в ІТ, высокого уровня. И было некоторое неприятие новичков, людей вообще без опыта работы. И последняя деталь, не совсем очевидная. DOU не так давно был преимущественно русскоязычным. С этим, конечно, никаких проблем, но, в западном регионе есть люди, негативно это воспринимающие. Можно долго рассуждать, правильно это или нет, но такие люди есть.
Идея «Розробки» — не конкурировать, а предложить другие места, где можно поговорить на другие, технические темы, с фокусом на украиноязычность. Это не означает, что сайт исключительно на украинском языке, также есть статьи и на английском, и на русском.
Я знаком и общался с Максом Ищенко, DOU — полноценный бизнес, а «Розробка» пока — альтернативный любительский проект.
По ходу возникновения была попытка построить сообщество, ориентированное на технические вещи. Например, туториал по использованию некоторой технологии, новости, с этим связанные. С акцентом на украиноязычности, чтобы сплотить людей, разбросанных по разным сайтам мира. И главная цель — этим самым катализировать другие процессы: например, когда планируется встреча, есть где об этом сказать.
Это не форум сисадминов города Ровно. Это уже площадка, с которой можно доносить информацию до ІТ-сообщества.

— Кроме языка, есть еще существенные отличия между аудиториями DOU и «Розробки»?
— Фокус на технические вещи, он и был основным. Я старался, чтобы так и оставалось. Также есть акцент на новичков. Технический уровень вещей на сайте доступен для людей, начинающих свой путь в ІТ. Помогаем, чтобы они быстрее стали на ноги.
— Не было идеи сделать ресурс коммерческим?
— Была идея, и сайт уверенно к этому шел. Сначала все было хорошо, но началась жестокая реальность.
Праздник закончился не так давно, с введением Налогового кодекса, когда СПД в прежнем виде прекратили существование. Финансовая сторона проекта, если бы я хотел вести его как собственный бизнес, усложнилась. Теперь надо открывать компанию, нанимать бухгалтеров. Это не то, к чему я готов. В «Розробке» как в проекте есть смысл, но мне нравится моя работа в «Логике», и я не хочу ее бросать ради общения с налоговыми органами.
Если работать с компаниями, они бы хотели, чтобы все было чисто и по-белому, я и сам бы хотел. Пока я сам оплачиваю все расходы на поддержку сайта.
Надеюсь, что-то изменится, и не нужно будет столько сложных действий для поддержки простых проектов.
— Как компания относится к «Розробке», юзер-группам?
— К «Розробке» — нейтрально. Моя деятельность в «Розробке» не пересекается с задачами по работе, конфликта интересов нет. В принципе я этого не скрываю.
К юзер-группам отношение очень хорошее. Например, «Логика» спонсировала встречи EDGE Lviv. Не только помещение — конференц-зал отеля, — но и пиво-пиццу. Мелочь, а приятно. «Логика» видит, что юзер-группы и техническое развитие важны. Под них можно открывать бюджет и потом не сожалеть. Сотрудники «Логики» также ходят на эти встречи. Это не тренинг, где человек получает знания и есть мгновенный результат. Это улучшает атмосферу в компании и во Львове в целом. Компания это понимает и пытается поддерживать.
— Нет планов организовать новые user groups?
— QA — последняя крупная свободная ниша. Есть много локальных сообществ, например, Flex, но оно больше всеукраинское, чем львовское.
В создании юзер-групп важна не столько ниша, сколько человек, способный все организовать. Докладчиков, встречу, чтобы не получилось «а давайте встретимся пива попить», а с темой, обсуждением. Поэтому сейчас просматривается тенденция, что лучше меньше юзер-групп, но больше событий. Например, можно делать событие на целый день, в его рамках есть потоки, и мы собираемся, чтобы поделиться чем-то интересным.
Много людей, в том числе и из львовских юзер-групп, выступали на всеукраинских событиях. Я, например, выступал на одесском IT Jam, там было больше тысячи участников, это совсем другой уровень. Думаю, мы уверенно идем к интеграции с мировыми юзер-группами в формате событий. Наши люди доходят до некоторого уровня профессионализма, как в представлении информации, так и в ее полезности.
Мы становимся участниками мировых процессов. Это очень хорошо. И не просто люди становятся лучше, но появляются и новые участники. Им это интересно, они хотят и могут.
— Сколько времени нужно, чтобы украинское сообщество интегрировалось в мировое? Или этого никогда не будет?
— Процесс плавно идет. В последнее время все больше людей из украинского и, в частности, львовского ІТ-сообщества участвуют в мировых конференциях. Больше слушателями, конечно. Но это первый шаг к тому, чтобы стать докладчиками. Например, в прошлом году я участвовал в Java One 2011 в Сан-Франциско. Конечно, там есть единицы — «звери», рвущие все, но уровень, как минимум, половины — вполне достижимые вершины. У нас есть люди такого уровня. Это вопрос нескольких лет, и докладчики из Украины будут на конференциях мирового уровня.
— Слышно много нареканий, что украинцы плохо знают английский и именно это тормозит много процессов.
— Да, это существенная проблема. И четкого видения, как это решить, нет. Заставить человека учиться, когда он не понимает, для чего, трудно. Пока решение более силовое. Во всех фирмах, о которых я знаю, вообще не берут людей без знания английского. Тем самым компании объясняют студентам, что без английского языка, сколь бы они ни были крутыми технически, «кина не будет».
Кроме английского, я считаю приоритетом так называемые софт-скиллы (soft skills): как человек работает, как себя ведет, как воспринимает и делится информацией. Это очень широкая тема. Но, по сути, английский и софт-скиллы — последнее, что блокирует наш прорыв на мировые рынки. Эти две вещи существенно нас выделяют на фоне остальных айтишников из западных фирм.

— Расскажи подробнее о софт-скиллах...
— Это то, насколько человек работоспособен. Все слышали о культурных различиях. Это еще одна широкая тема: наше воспитание, культурные особенности, влияющие на наше поведение на работе. Элементарный пример — Индия. В их культуре не принято возражать вышестоящему. И для того, чтобы исправить в себе такую особенность пройдет много времени. В нашем воспитании возражение начальству тоже не слишком распространено, но это относительно допустимо. И это одно из наших преимуществ по софт-скиллам над индийцами.
В западной культуре ожидается ответ на неразумные, неправильные вещи. Это то, что называется пушбэк: «Нет, не две недели, а месяц» или «Нет, это вообще невозможно». Эта и другие мелочи делают проекты в Индии такими страшными: и качество не то, и не успевают. Поскольку в определенный момент под давлением культурных особенностей принимались нерациональные решения.
Сюда также входит то, как человек воспринимает критику, понимает ли свои сильные и слабые стороны. Те вопросы, над которыми часто смеются на собеседованиях, для людей на Западе важны. И когда человек отвечает что-то невнятное, они этого не понимают. Это часть западной культуры, и если они не видят восприятия, то могут просто отказаться работать с этим человеком.
Тема софт-скиллов на самом деле очень интересна. У нас в «Логике» две формы для оценки работников — техническая и по софт-скиллам. В последней есть примеры правильного поведения. Чтобы не ждать, пока на проекте что-то случится, а показать правильные шаблоны поведения. Это дает возможность участвовать в лучших проектах, так как люди на Западе не любят играть в детские игры, в перевоспитание. Им нужна работа, и когда на передний план выходят не технические вопросы, в большинстве случаев, это очень плохо заканчивается. Мы этому уже научились. И если проект технически сложный, у человека должны быть развиты софт-скиллы.
И чем больше фирм будут обращать на это внимание, тем лучше. Мы наконец отойдем от конкуренции с Индией и перейдем до конкуренции с Израилем или внутренним аутсорсингом на Западе. Там у людей нет проблем ни с английским, ни с софт скиллами.
При этом в Индии с английским, среднестатистически, лучше чем у нас. Даже если их технический уровень слабее нашего, он выглядит понятнее. Только потому, что мы не можем рассказать, насколько мы крутые.
Когда идет речь о проекте «с нуля», про последние технологии, в Индии с этим серьезные проблемы. Креативные черты характера там развиты слабо, и людей способных творить, очень мало.
— Ты много лет следишь за украинским IT-сообществом, какие видны изменения за это время?
— Из кардинальных — часть профессионалов уехали, но, что хорошо, таких не очень много. Часть осталась, и они существенно укрепляют местные фирмы. Появляются люди очень высокого технического уровня, что помогает фирмам браться за сложные проекты. Это очень хорошо.
Кроме того, многие фирмы научились продавать. То, что было 6-7 лет назад, и то, что есть сейчас, — две большие разницы. Фирмы намного профессиональнее, конкурируют с остальным мировым IT. Когда-то это были просто умные люди с высоким техническим уровнем, никак не умеющие предложить свои услуги. Сейчас есть умные люди, которые умеют продаться, они знают, как бороться за проект, как за него браться. Количество профессиональных проектов во львовских фирмах существенно увеличилось.
Также присутствует технический рост. Компании дают возможность заниматься более сложными вещами. Мы можем браться за проекты, где не десятки работают, а сотни. Это тоже хорошо.
— Львовское сообщество на фоне украинского выделяется?
— Так сложилось исторически, что оно было изолированным. Здесь хорошая научная база. Часть львовских фирм — относительно старые, и культурно они ближе к Штатам, Европе, Польше. Сообщество быстро росло. Насколько я помню, Львов сейчас по IT на втором или третьем месте. Конечно, были люди, уехавшие в другие города, Киев, например. Но в последнее время зарплаты не то чтобы сравнялись, но уже не существенно ниже, чем в столице, а жизнь во Львове гораздо спокойнее — у нас нет двухчасовых пробок, многие на работу вообще пешком ходят, это 20-30 минут. Да и город способствует спокойной жизни.
Поэтому Львов — не столько интегрированный, сколько альтернативный, так как он на самом деле отличается от остального украинского IT. Львов можно спокойно продавать как место работы для остальных. Например, у нас несколько сотрудников переехали из Киева.
— А какие именно существенные отличия Львова от украинского ІТ?
— Во Львове почти полностью отсутствуют проекты, нацеленные на внутренний рынок. Также мало продуктовых компаний, основанных здесь. Те, что есть, обычно «в тени» и не хотят привлекать к себе публичное внимание. С другой стороны, есть дочерние компании продуктовых фирм, они существенно отличаются по процессам и по духу от остальных классических аутсорсинговых компаний. Сами аутсорсинговые фирмы очень разные. Каждый может найти себе «компанию мечты», больше всего соответствующую ожиданиям человека.
Львов, кажется, единственный город, где IT названы приоритетом развития. Причем это не PR-акция властей, появилась конкретная площадка сотрудничества между компаниями и госструктурами — IT-BPO Кластер. В рамках этого кластера уже было сделано несколько общих шагов. И, что самое главное, это не Сколько по-львовски, а работа над меньшими, но более достижимыми целями. Это увеличивает потенциал и ускоряет заход на местный рынок больших мировых игроков, как в свое время было в Кракове.
Не совсем техническое, но не менее важное: жизнь вне работы имеет место, и она очень приятна. Традиции, много культурных событий, ментальная близость к Европе, существенно отличают Львов от других украинских городов.
Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал редакції DOU
68 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.