«Нам треба вибрати: членство в ЄС чи ухилення від податків». Гетманцев розповів, чому Україна має відмовитися від «спрощенки»
Україна повинна припинити використання «спрощенки» для ухилення від податків, якщо прагне в майбутньому стати членом Євросоюзу. Про це в інтервʼю для Delo повідомив голова комітету Верховної Ради з фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.
Він розповів, якими є два шляхи вирішення цього питання, та анонсував діджиталізацію податкового адміністрування. Публікуємо найважливіші тези.
1️⃣ «План з податків у 2022 році виконано на 4/5 (згідно з чинною редакцією закону про держбюджет, податкові надходження до загального фонду мали скласти 1,1 трлн грн — ред.). Держбюджет на 2023 рік порахований на війні, є прогноз щодо зростання ВВП України у межах 3,2%. МВФ нам дає 1% зростання. Це на тлі обвалу економіки 2022 року більш ніж на 30%. Ситуація, як і раніше, дуже складна, і у нас не повинно бути жодних ілюзій. Щодня відбуваються «прильоти», які спричиняють пошкодження енергетичної та промислової інфраструктури.
2️⃣ Україна взяла на себе зобов’язання у рамках нового меморандуму з МВФ. Йдеться про відміну пільгової ставки на рівні 2% для ІІІ групи єдиного податку. Також про поновлення повноцінних податкових перевірок, повернення штрафів за невикористання касових апаратів, про вдосконалення системи спрощеного оподаткування в цілому та про запуск автоматичного обміну податковою інформацією. З урахуванням особливостей воєнного часу і ситуації в енергетиці, ми робитимемо низку винятків для певних територій та видів діяльності.
3️⃣ Спрощена система використовується для ухилення від сплати зарплатних податків. Нам необхідно вибрати: чи членство в ЄС, чи милі добрі схеми ухилення від податків. Поєднати не вийде. Війна, звичайно, не найкращий час займатися боротьбою із «зарплатними ФОП». І я дотримуюся думки, що нам поки що взагалі не варто чіпати підприємців з будь-яких питань, які стосуються зарплат. Але Україна не зможе набути членства в Євросоюзі, маючи подібні схеми ухилення. Тому рано чи пізно, нам доведеться заблокувати можливість використовувати «спрощенку» для ухилення від оподаткування.
4️⃣ Є два шляхи вирішення цього питання. Перший — розробка певних критеріїв пов’язаності, за якими можна визначити участь підприємців-фізосіб у подібних схемах. Скажімо, коли один і той самий бухгалтер обслуговує відразу кілька ФОП з ідентичною діяльністю з надання послуг одній й тій ж юрособі. Або ж коли підприємець фактично господарську діяльність не веде, а його взаємовідносини з компанією дуже нагадують трудові.
5️⃣ Другий шлях — заборона ФОП третьої групи єдиного податку працювати з юридичними особами. Але цей варіант досить радикальний, тому я б розглядав перший, який м’якший. Ці процеси мають відбуватися з одночасним злиттям зарплатних податків (ПДФО та ЄСВ — ред.) та зменшенням ефективної ставки до 25% (на сьогодні вона становить 42% — ред.). Тобто я вважаю, що знижувати зарплатні податки доцільно за умови одночасної детінізації зарплат.
6️⃣ Фундаментальні зміни податкових відносин пов’язані з діджиталізацією податкового адміністрування, концепцію якої найближчим часом презентуємо суспільству. Ми хочемо, щоб будь-який платник податків міг через свій смартфон подати декларацію про доходи в один дотик. Також буде можливість перевірити декларацію в базі податкової на наявність помилок, прогнавши її через автоматичні тести, і одразу виправити їх. Податкова зможе ставити питання лише в електронній формі і лише в тій частині, де платник сам не виправив помилки.
7️⃣ Кожен платник податків отримає індивідуальний цифровий профіль. Він необхідний для оцінки його репутації і ступеня ризиковості з урахуванням аналізу податкової історії. Платники податків із «зеленими» профілями не потраплятимуть під перевірки, тоді як «червоний» статус стане приводом для підвищеної уваги з боку податківців.
8️⃣ У планах — запуск оновленого call-центру податкової служби, який буде побудований за прикладом служб підтримки найкращих українських приватних компаній. Головне завдання — мінімізувати особистий контакт платників податків із співробітниками ДПС, а також забезпечити легкий та прозорий сервіс з податкового адміністрування, який буде комфортнішим та ефективнішим, ніж у країнах Західної Європи. Думаю, що до 2024 року ми зможемо реалізувати все це".
Нагадаємо, міністр цифрової трансформації Михайло Федоров вважає, що пільговий режим оподаткування для ІТ-галузі варто продовжити. На його думку, це мотивуватиме компанії розвиватися в Україні, а не шукати можливостей виїхати за кордон. Представники бізнесу також закликають продовжити пільговий режим оподаткування для ІТ-галузі до 2028 року.
Все про українське ІТ в телеграмі — підписуйтеся на канал DOU
70 коментарів
Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.