Шлях українського єдинорога Grammarly — найцікавіше з матеріалу Forbes

ІТ-підприємці — вперше у трійці найбагатших українців. Forbes реконструював шлях до мільярдних статків киян Максима Литвина та Олексія Шевченка. Нині їхній стартап Grammarly — найдорожча компанія з українським корінням. Публікуємо найцікавіші деталі зі статті.

Нині продуктами Grammarly щодня користуються понад 30 млн людей та 50 тис. бізнес-команд. Англійська — найпопулярніша мова у світі, нею спілкується майже 1,5 млрд людей.

Grammarly, який починав із простої перевірки правопису, фактично створив нову категорію сервісів, що допомагають ультимативно покращити якість письмової комунікації. Литвин та Шевченко поїхали з України ще в нульових та мають канадське громадянство. Проте левову частку роботи для Grammarly зробили саме українські команди.

🟠 Старт Grammarly

Компанію Applied Linguistics, яка потім стала Grammarly, Олексій Шевченко та Дмитро Лідер, зареєстрували 15 грудня 2008 року. Максим Литвин тоді ще працював у BlackBoard. Кістяк нового стартапу склали вихідці з MyDropbox — сервісу для перевірки плагіату.

Дуже спрощено технічна ідея Grammarly була така: створити алгоритм, який знаходить помилки у письмі людей, для цього його потрібно навчити на корпусі текстів із промаркованими лінгвістами помилками. На практиці — титанічна і нескінченна робота. Спершу засновники робили продукт для ринку, який добре знали за попереднім стартапом, — для західних університетів та видавців книг.

Вже наприкінці 2009-го B2B-напрям втратив пріоритет. Grammarly став сервісом для широкої авдиторії. На серпень 2012 року студенти становили менше половини користувачів. Більшу частину грошей, які заробили на продажі MyDropbox, засновники інвестували в Grammarly.

«У нас був лише один шанс, аби знайти платних користувачів, а потім масштабувати компанію, — казав на „Профіт-шоу“ Шевченко. — Починаєш із малого, а потім розкачуєш ширше й ширше».

🟠 Масштабування і перехід на freemium-модель

Прибутковим Grammarly став у 2011 році. Тоді ж у компанії з’явився новий CEO — Бред Хувер, який до цього понад шість років був партнером у венчурному фонді General Catalyst. Хувер із масштабуванням упорався — за рік команда виросла з близько 20 до 50 людей. Нині — за 10 років — понад 800 співробітників.

Широкій аудиторії компанія продавала сервіс за $29,95 на місяць, або $139,95 на рік. «Для мене було шоком, що люди можуть платити більш як $2–3 на місяць. Чому вони це роблять?» — ставив Литвин риторичне запитання у 2012-му. І сам відповідав: «Бо ми продаємо впевненість». У 2012 році у компанії було 3 млн зареєстрованих користувачів, скільки з них платних — невідомо.

У 2015-му компанія перейшла на freemium-модель, коли частину функціоналу користувачі отримували безкоштовно. Це привело до вибухового зростання. Якщо у 2015-му кількість активних щоденних користувачів становила 1 млн, то у 2020-му досягнула 30 млн. Тобто з 2015-го кількість користувачів щорічно зростала майже на 100%.

🟠 Фінансові успіхи та мільярдні інвестиції

Grammarly вкрай обережно ставиться до даних, що розголошує, а надто до фінансових. У компанії відмовилися надати не те що виторг, а навіть актуальну кількість користувачів. Партнер фонду TA Ventures Олег Маленков припускає, що виторг у 2022-му може становити приблизно $150 млн. Оцінка дуже груба, бо даних обмаль, додає він.

Перша інвестиція сталась у 2017-му. Раунд на $110 млн від п’ятьох іменитих фондів Литвин назвав «стратегічним кроком, який дасть ресурси, бренди фондів, їхні зв’язки та досвід для виходу на наступний рівень». Оцінку компанії не розкривали.

Перші інвестори не прогадали — вже за два роки Grammarly підняли наступний раунд інвестицій на $90 млн. Цього разу оцінка компанії перевалила за $1 млрд: Grammarly стала єдинорогом. «Ми не дивимося на інвестраунди як на цілі. Вони для нас лише проміжні етапи на шляху великої подорожі до нашого бачення», — казав Дмитро Лідер в інтерв’ю Kyiv Post після угоди.

У 2021-му відбувся наразі останній раунд на $200 млн, який зробив із компанії вже першого українського декакорна.

🟠 Потенційні конкуренти

У Grammarly є дещо схожі за можливостями, але не за розмірами конкуренти. Ізраїльсько-американський WhiteSmoke заснували ще у 2002 році. У 2011-му він пережив скасоване IPO, в якому компанію мали оцінити у $37,2 млн. Нині в ньому працює менш як 20 осіб. Молоді конкуренти — Writer, Textio, LitLingo — фокусуються на вузьких нішах, як-то покращення контенту для найму. На трьох вони залучили $72 млн.

Литвин не вважає, що у Grammarly є прямі конкуренти. «Не дуже хвилююся через конкурентів, бо це настільки нова сфера, що до більшої частини ринку ще ніхто не торкався», — додає він. Ринок поліпшення письма аналітики Proficient Market Insights оцінили торік у $351 млн.


Нагадаємо, в листопаді Grammarly опублікувала у вільному доступі UA-GEC 2.0 — другу версію свого анотованого GEC-корпусу української мови (GEC — grammatical error correction), яка містить майже 34 000 речень.

Команда компанії запустила волонтерський проєкт зі створення цього набору даних у серпні 2020 року. Перша версія корпусу UA-GEC із близько 20 000 речень з’явилася у відкритому доступі у січні 2021 року. Відтоді у компанії працювали над розширенням та покращенням корпусу.

Все про українське ІТ в Телеграмі — підписуйтеся на канал редакції DOU

👍ПодобаєтьсяСподобалось11
До обраногоВ обраному1
LinkedIn



2 коментарі

Підписатись на коментаріВідписатись від коментарів Коментарі можуть залишати тільки користувачі з підтвердженими акаунтами.

Дякую за переклад статті 🙏🏼 Grammarly круті!

Паш, дякую за коментар! Рада бачити на DOU 🙌🙂

Підписатись на коментарі